Spring naar bijdragen

Jezus, één van God's Zonen.


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Piebe:

Dat mag zo zijn doch scheurde de Hogepriester zijn kleding om de enige juiste interpretatie.

Ook dit is jouw interpretatie. 

Gezien de veelheid aan meningen en uitleggingen ben ik bijna geneigd ervan uit te mogen gaan dat het dus niet uitmaakt. Geloof schijnt doorslaggevend te zijn? Maar zelfs dan zullen er nog genoeg zijn die willen weten waaruit je geloof bestaat. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 252
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Even enkele teksten waaruit de hemelse roeping van alle kinderen van God blijkt en niet slechts voor een handjevol gelovigen die zijn verzameld in een kaste: 1 Cor 15:46-49 (NBG1951) Doch het gee

Dat doen we allemaal, neem ik aan. Het punt is dat de gesprekken niet gaan over wat er in de Schrift 'staat', maar over wat we begrijpen van wat de Schrift zegt. We presenteren allemaal onze inte

Je hebt helemaal gelijk.  De 'theologie' van @Hopper heeft één grote keerzijde, die hij evenwel altijd negeert: Hij heeft het altijd over 'wat het niet is'. Maar om dat te kunnen bepalen, mo

18 minuten geleden zei Hermanos2:

Ook dit is jouw interpretatie. Gezien de veelheid aan meningen en uitleggingen ben ik bijna geneigd ervan uit te mogen gaan dat het dus niet uitmaakt. Geloof schijnt doorslaggevend te zijn? Maar zelfs dan zullen er nog genoeg zijn die willen weten waaruit je geloof bestaat. 

Daarom, geef ze een rekensom, veel transparanter. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hermanos2:

Het gaat er hier meestal over waarin je nu moet geloven. Onderschatten we God's maatregelen na Jezus' wederkomst? Dan zal genezing en genade overvloedig zijn. Dan vindt de echte wedergeboorte plaats. 

Zijn alvast zeer benieuwd, en de dyade baart getallen die gewone mensen op een blad schrijven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Hermanos2:

Okee, dan ga ik maar. Excuus dat ik jullie tijd in beslag nam. 

De wereld wordt aangedreven door een set algoritmen die het maatschappelijk denken verduisteren op een manier dat we schijnbaar niet meer in staat zijn om zelfstandig te denken, zodat al wat non-lineair is als sociaal vreemd gepercipieerd wordt. Non-lineair staat hier voor tijdloos, als informatie die voor iedereen toegankelijk is, nooit anders geweest. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hermanos2:

Ook dit is jouw interpretatie. 

Gezien de veelheid aan meningen en uitleggingen ben ik bijna geneigd ervan uit te mogen gaan dat het dus niet uitmaakt. Geloof schijnt doorslaggevend te zijn? Maar zelfs dan zullen er nog genoeg zijn die willen weten waaruit je geloof bestaat. 

Nee het staat gewoon in Mattheus. Maar goed, dit schiet niet op zo. Fijne avond nog.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...
Op 18-4-2022 om 14:42 zei sjako:

Jehovah heeft verschillende Zonen. Maar Jezus is de Zoon van God omdat Hij als eerste is voortgebracht door God. Spreuken 8:22 zegt dit:

Jehovah bracht mij voort als het begin van zijn weg, het eerste van zijn werken van lang geleden. Dit gaat over de Wijsheid, dezelfde als de Logos van God.

Spr 8:22 SV

De HEERE bezat Mij in het beginsel Zijns wegs, vóór Zijn werken, van toen aan.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Jahu:

De HEERE bezat Mij in het beginsel Zijns wegs, vóór Zijn werken, van toen aan.

Nbv21 zegt De Heer heeft mij vóór al het andere geschapen……was ik zijn eersteling.

vind ik een duidelijkere vertaling. Jezus is rechtstreeks geschapen door God als eersteling. Daarom wordt Hij Gods Zoon genoemd. De schepping zoals wij die zien is gedaan via Jezus, als Meesterwerker. De heilige Geest hiervoor heeft Hij gekregen van Zijn Vader. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei sjako:

Nbv21 zegt De Heer heeft mij vóór al het andere geschapen……was ik zijn eersteling.

Ik vind in dit geval de NBV21 niet zo duidelijk als de oude Statenvertaling, en ook veel minder logisch. Kijk maar:

"De HEERE bezat Mij in het beginsel Zijns wegs, vóór Zijn werken, van toen aan."  (Spr.8:22, Statenvertaling)

In Spreuken 8 gaat het over de Wijsheid van God. Het is dus veel logischer om weten dat God, toen Hij begon te scheppen, dat met Wijsheid deed. Vervolgens heeft Hij met veel Wijsheid Zijn Woord gesproken, en zo de engelen geschapen. En daarna, eveneens met onvoorstelbare Wijsheid, de aarde geschapen.

De Wijsheid werd dus niet door God 'geschapen', maar Hij bezat Zijn Wijsheid al - zoals vers 22 ook aangeeft - reeds vóór Zijn werken.

Maar dat God die Wijsheid van eeuwigheid al had, dat had ik trouwens ook wel van Hem verwacht, eerlijk gezegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Jahu:

In Spreuken 8 gaat het over de Wijsheid van God. Het is dus veel logischer om weten dat God, toen Hij begon te scheppen, dat met Wijsheid deed. Vervolgens heeft Hij met veel Wijsheid Zijn Woord gesproken, en zo de engelen geschapen. En daarna, eveneens met onvoorstelbare Wijsheid, de aarde geschapen.

Jezus is de personificatie van Gods wijsheid. Niets is rechtstreeks geschapen maar alles via/door(heen)/dia Jezus. Dat staat ook in de proloog van Johannes.

 2 Hij was in het begin bij God.  3 Alles is via hem ontstaan, en zonder hem is er helemaal niets ontstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei sjako:

Jezus is de personificatie van Gods wijsheid. Niets is rechtstreeks geschapen maar alles via/door(heen)/dia Jezus. Dat staat ook in de proloog van Johannes.

 2 Hij was in het begin bij God.  3 Alles is via hem ontstaan, en zonder hem is er helemaal niets ontstaan.

Mijn citaat hieronder vind ik toch ietsje beter:

"De Wijsheid werd dus niet door God 'geschapen', maar Hij bezat Zijn Wijsheid al - zoals vers 22 trouwens ook aangeeft - reeds vóór Zijn werken. Populair uitgedrukt, zou je kunnen zeggen: God is bij Zijn schepping met Wijsheid te werk gegaan.

 

"De HEERE bezat Mij in het beginsel Zijns wegs, vóór Zijn werken, van toen aan." (v22)

 

Maar dat God die Wijsheid van eeuwigheid al had, dat had ik trouwens ook wel van Hem verwacht, eerlijk gezegd."

bewerkt door Jahu
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Jahu:

De Wijsheid werd dus niet door God 'geschapen', maar Hij bezat Zijn Wijsheid al - zoals vers 22 trouwens ook aangeeft - reeds vóór Zijn werken. Populair uitgedrukt, zou je kunnen zeggen: God is bij Zijn schepping met Wijsheid te werk gegaan.

Wijsheid is hier geen eigenschap maar een personificatie. Voor zijn werken wil zeggen voor Zijn scheppingswerken werd Hij voortgebracht als Gods eersteling. Jezus heeft een begin gekend wat overigens ook in Paulus brieven en in Openbaring wordt gezegd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 21-2-2022 om 14:11 zei Hermanos2:

Is Jezus Michael? Ik kan daar wel in meedenken. Mits we bedenken dat engel niet altijd een wezen is maar ook een tijdelijke functie kan zijn. De bijbel gebruikt ANGEL en ANGEL OF THE LORD.

"Want tot wien van de engelen heeft Hij ooit gezegd: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb ik U gegenereerd? En wederom: Ik zal Hem tot een Vader zijn, en Hij zal Mij tot een Zoon zijn?" (Heb 1:5, zie ook v4)

Deze woorden sprak God alleen aangaande Zijn Eniggeboren Zoon Jezus Christus, Hij is dus geen engel!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 21-2-2024 om 14:50 zei sjako:

Wijsheid is hier geen eigenschap maar een personificatie. Voor zijn werken wil zeggen voor Zijn scheppingswerken werd Hij voortgebracht als Gods eersteling. Jezus heeft een begin gekend wat overigens ook in Paulus brieven en in Openbaring wordt gezegd. 

Stel je de Schepper voor, vóórdat Hij iets schiep. Was de wijsheid dan al aanwezig of niet?

Ons denken over God wordt altijd gekaderd door dat wat geschapen is. Maar, net zoals God liefde is, is Hij ook wijsheid. Het personifiëren van eigenschappen en/kenmerken, is in feite het maken van beelden. Het maken van beelden is weer voluit een religieuze bezigheid, waaruit allerlei dogma's en leerstellingen ontstaan. Dientengevolge kunnen beelden weer uitgroeien tot afgoden.

Jezus Christus, als mens, kent inderdaad een begin, maar het 'idee' Jezus, als Zoon van God, is al aanwezig vóórdat er iets werd geschapen. 

Op 21-2-2022 om 14:11 zei Hermanos2:

s Jezus Michael? Ik kan daar wel in meedenken. Mits we bedenken dat engel niet altijd een wezen is maar ook een tijdelijke functie kan zijn. De bijbel gebruikt ANGEL en ANGEL OF THE LORD. Het is belangrijk om dat onderscheid te maken. 

Ik denk niet dat Jezus Michael is. Jezus is wél een boodschapper.

Een koe is een zoogdier, maar een zoogdier is geen koe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Hetairos:

Jezus Christus, als mens, kent inderdaad een begin, maar het 'idee' Jezus, als Zoon van God, is al aanwezig vóórdat er iets werd geschapen. 

De Wijsheid van de Heilige Geest rust van eeuwigheid op Zijn Woord (Spr.8:23), en Zijn Woord was bij God, en God was het Woord. (Joh.1:1)

God Zelf is vlees geworden, geboren uit een mens, en zij moest Hem JEZUS heten. (Mat.1:21)

Goed leesbaar en duidelijk aangegeven in uw Bijbel: Jezus Christus is de wasrachtige God. (1Joh.5:20)

23 minuten geleden zei Hetairos:

Ik denk niet dat Jezus Michael is. Jezus is wél een boodschapper.

In oude post heb ik, aan de hand van 1Th.4:16 en Jud.9 aangetoond, dat de Heer Jezus Christus God is, en dat de engel Michaël één van Zijn dienaren is. Door de Heer Jezus Christus werd alles geschapen, ook de engel Michaël. Christus Jezus is de Schepper, de engel Michaël is Zijn schepsel!

bewerkt door Jahu
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Jahu:

De Wijsheid van de Heilige Geest rust van eeuwigheid op Zijn Woord (Spr.8:23), en Zijn Woord was bij God, en God was het Woord. (Joh.1:1)

God Zelf is vlees geworden, geboren uit een mens, en zij moest Hem JEZUS heten. (Mat.1:21)

Goed leesbaar en duidelijk aangegeven in uw Bijbel: Jezus Christus is de wasrachtige God. (1Joh.5:20)

Het Problem dat ik in jouw redenatie zie, Jahu, dat we Jezus als het ware terugprojectoren in een beeld dat we a-priori van God hebben gevormd.

Geen mens heeft God ooit gezien:

  • Johannes 1:18 (EBR) Niemand heeft God ooit gezien: Een eniggeboren God, Degene die bestaat in de schoot van de Vader, Hij, heeft [hem] uitgelegd.

Let er op dat we ook God nog steeds niet 'zien' in Jezus, maar dat Jezus Hem wel 'uitlegt' of 'verklaart'. We leren het wezen of karakter van God kennen door Jezus. En dat uitleggen of verklaren is niet verstandelijk ( =  'via onze natuurlijke zintuigen') maar via de Geest van God zelf. Als iemand niet onderwezen wordt door de Geest, dan blijft God voor hem een beeld. En dat beeld wordt gevormd door zijn eigen religieuze denken. Vandaar dat er - zelfs als we het hebben over de mens Jezus  - zoveel verschillende beelden van God en Jezus bestaan. Mensen, die niet onderwezen worden door de Geest zelf, blijft enkel hun eigen interpretatie.

Hebreeën zegt het als volgt:

  • Hebreeën 1: 1-4 (EBR) Overwegende dat God in vele delen en op vele wijzen van oudsher tot de vaderen gesproken heeft, in de profeten, Aan het einde van deze dagen heeft Hij tot ons gesproken in zijn Zoon, die Hij tot erfgenaam van alle dingen heeft aangesteld, door wie Hij ook de eeuwen heeft gemaakt; Die, als een stralende glans van Zijn heerlijkheid en een exacte weergave van Zijn wezen, ook alle dingen draagt door de uiting van Zijn macht, reiniging van zonden volbracht hebbende, is gaan zitten aan de rechterhand van de majesteit in de hoge: Door zozeer superieur te worden aan de boodschappers, door zozeer boven hen uit te stijgen, heeft hij een voornaamere naam geërfd.

Ik zie in dit citaat het volgende:

  1. God heeft gesproken tot de vaderen in de profeten;
  2. God spreekt als laatste in Zijn zoon;
  3. God stelt Jezus als erfgenaam aan van alles (dat God heeft geschapen)
  4. God heeft 'omwille' van Jezus alles gemaakt. (Jezus is de reden!) * ;
  5. Jezus is een weergave (beeld!) van God;
  6. God heft Jezus alles in handen gegeven;
  7. Als we God willen dienen, zullen we dat via de Zoon moeten doen, want Deze is de weg, de waarheid en het het Leven;

Uit dit citaat blijkt dat Jezus en God niet aan God gelijk is en twee verschillende entiteiten zijn, maar wel dat alleen Jezus ons bekend kan maken met God. Een andere mogelijkheid is er niet. Anders gezegd: God is nog steeds ongedefinieerd en onbekend, maar Jezus is de enige mens, die door God is aangewezen, het karakter en het wezen van God aan de rest van de mensheid bekend te maken. 

In mijn optiek is de Goddelijkheid ( = het aan God gelijk zijn) van Jezus, alleen maar uit te leggen als je het aan God gelijk zijn benadert via Zijn roeping.

* Strong = g1223. διά dia; een primair voorzetsel dat het kanaal van een handeling aanduidt; door (in zeer brede toepassingen, lokaal, oorzakelijk, of incidenteel): - na, altijd, onder, bij, om te voorkomen, vanwege (dat), kort, door, voor (oorzaak) ... voor, van, in, naar aanleiding van, van, omwille van, dat, daardoor, daarom, x hoewel, door(-uit), naar, waarom, met (-in). In samenstelling behoudt het dezelfde algemene betekenis.

3 uur geleden zei Jahu:

... dat de engel Michaël één van Zijn dienaren is. Door de Heer Jezus Christus werd alles geschapen, ook de engel Michaël. Christus Jezus is de Schepper, de engel Michaël is Zijn schepsel!

Hier zijn we het eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Hetairos:

Hier zijn we het eens.

U heeft het leukste duidelijk voor de laatste zin bewaard, nl. dat wij het over de Heer Jezus eens zijn. De Bijbel leert inderdaad niet dat een engel vlees is geworden, maar het Woord is vlees geworden. En op Gods Woord is de zalving van Zijn Heilige Geest tegenwoordig: Christus duidt op de aanwezigheid van God Zelf.

 

5 uur geleden zei Hetairos:

Uit dit citaat blijkt dat Jezus en God niet aan God gelijk is en twee verschillende entiteiten zijn, maar wel dat alleen Jezus ons bekend kan maken met God.

Dit kan ik met de beste wil niet in overeenstemming met de Bijbel brengen, omdat de Heer Jezus Christus heeft gezegt: 'Ik en de Vader zijn één.' (Joh.10:30) Dus geen twee, maar één Persoon: God.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Hetairos:

Anders gezegd: God is nog steeds ongedefinieerd en onbekend

Dat geldt ook voor bovenstaande zin, omdat daar inmiddels duidelijkheid over is. God is gedefinieerd en ook bekend, want: "Niemand heeft God ooit gezien, maar de eniggeboren God, die rust aan het hart van de Vader, Hij heeft Hem doen kennen."

De Heer Jezus Christus heeft de Naam van God bekend gemaakt, door Zelf bij de mensen te zijn om hen te genezen, te verlossen, en te redden.

'En Ik heb hun Uw Naam bekend gemaakt, en zal Hem bekend maken; opdat de liefde, waarmede Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij, en Ik in hen.' (Joh.17:26)

5 uur geleden zei Hetairos:

Let er op dat we ook God nog steeds niet 'zien' in Jezus, maar dat Jezus Hem wel 'uitlegt' of 'verklaart'.

Als wij God nog steeds niet 'zien', ook niet in de Heer Jezus Christus, dan is onze kans om Hem te zien voorbij. Want als wij de Allerhoogste God niet zien in Zijn Zoon Jezus Christus, dan zullen wij Hem nooit zien! 

Jezus zeide tot hem: 'Ben Ik zo langen tijd met ulieden, en hebt gij Mij niet gekend, Filippus? Die Mij gezien heeft, die heeft den Vader gezien; en hoe zegt gij: Toon ons den Vader?' (Joh.14:9)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-3-2024 om 13:03 zei Hetairos:

Stel je de Schepper voor, vóórdat Hij iets schiep. Was de wijsheid dan al aanwezig of niet?

Ik ga uit wat in de Schrift staat en daar staat dat Wijsheid een begin heeft gehad en de NBV21 heeft het zelfs over geschapen zijn. Als er iets of iemand geschapen wordt dan was die persoon er nog niet eerder. Jehovah had natuurlijk al de eigenschappen die de Wijsheid ook heeft. Duidelijk is dat de Wijsheid die we later kennen als Jezus een begin heeft gehad voor al het andere. De schepping is verricht door zowel de Vader als de Zoon. De Zoon kan je zien als de uitvoerder en de Vader als de geldschieter.

Op 28-2-2024 om 11:09 zei Jahu:

Deze woorden sprak God alleen aangaande Zijn Eniggeboren Zoon Jezus Christus, Hij is dus geen engel!

Er zit wel groot verschil tussen de aartsengel en een gewone engel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-3-2024 om 13:03 zei Hetairos:

Stel je de Schepper voor, vóórdat Hij iets schiep.

De Schepper was voordat Hij iets schiep geen Schepper.  God kan pas 'de' Schepper zijn 'in den beginne'.  

Op 2-3-2024 om 13:03 zei Hetairos:

Ons denken over God wordt altijd gekaderd door dat wat geschapen is.

 

Daarom kun je over God ook niet nadenken, God was al voordat er wat geschapen was.  

En mijn gebruik van het woord 'was' geeft al aan dat ik vanuit mijn geschapenheid deze zin schreef.   Ik lieg al over God door de vetgedrukte zin te schrijven.

Op 2-3-2024 om 13:03 zei Hetairos:

Het personifiëren van eigenschappen en/kenmerken, is in feite het maken van beelden. Het maken van beelden is weer voluit een religieuze bezigheid, waaruit allerlei dogma's en leerstellingen ontstaan. Dientengevolge kunnen beelden weer uitgroeien tot afgoden.

Inderdaad.  Als we van God een beeld maken dan trekken we God in onze (geschapen) wereld in.   Wie bv zegt: "Jezus is God" , die liegt al, want van Jezus hebben we een beeld als de man die stierf aan het kruis.

20 uur geleden zei Hetairos:

Uit dit citaat blijkt dat Jezus en God niet aan God gelijk is en twee verschillende entiteiten zijn, maar wel dat alleen Jezus ons bekend kan maken met God. Een andere mogelijkheid is er niet. Anders gezegd: God is nog steeds ongedefinieerd en onbekend, maar Jezus is de enige mens, die door God is aangewezen, het karakter en het wezen van God aan de rest van de mensheid bekend te maken. 

Inderdaad, Jezus en God zijn niet gelijk.  Jezus is de Weg, de Deur, de Waarheid en zo.  Middelaar.   Maken we Jezus tot God dan aanbidden we de Deur.  (Heb je dat beeld?)  Terwijl een Deur bedoeld is om ergens toegang toe te verschaffen.

20 uur geleden zei Hetairos:

In mijn optiek is de Goddelijkheid ( = het aan God gelijk zijn) van Jezus, alleen maar uit te leggen als je het aan God gelijk zijn benadert via Zijn roeping.

Dat wat aan God gelijk is, is geheim.  Geheel aan God gelijk zijn kan sowieso niet, want dan zouden we met twee keer een God zitten.  En inmiddels wellicht al miljoen keer een God.  God is Een en kan dat Een-zijn niet verliezen, want dan is God God niet meer.   Daarom dient de mens bescheiden te zijn en te aanvaarden  dat hij God nooit volledig zal kennen.   Toch kan de volheid Gods geweten worden, want daaraan wordt gerefereerd in de Bijbel.   Er staat ook bij dat dat geen zintuigelijke waarneming is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Jahu:

De Bijbel leert inderdaad niet dat een engel vlees is geworden, maar het Woord is vlees geworden.

Iets nauwkeuriger: Een engel is een geest, geschapen door God om degenen die het heil zullen beërven ten dienste te staan. Inderdaad 'leert' de Schrift niet, dat een engel vlees ( = mens) kan worden. Naar mijn mening, verkondigt in feite iedereen een dwaling, die het tegendeel beweert, .

Aan de andere kant is jouw opmerking "het Woord is vlees geworden" ook discutabel, omdat je in feite appels met peren vergelijkt. Het Woord is een weergave (beeld of image!) van de inhoud (het wezen) van een boodschap of mededeling, terwijl een engel of Christus, in dit geval, een beeld of weergave is van de boodschapper. Ik hoop dat je begrijpt, waarin voor mij dit onderscheid ligt.

Er is altijd een onderscheid te maken tussen het voertuig en degene die het bestuurt. Dat geldt ook voor God en Jezus. Jezus is het voertuig en God (Gods Geest) is de bestuurder.

Nu is het wel zo, dat je het voertuig niet (lees: nooit meer in eeuwigheid) los kunt maken van de bestuurder. Als we dus in contact willen treden met God, zullen we in het voertuig moeten stappen. Sterker nog: we zullen voortdurend in het voertuig moeten blijven zitten, zolang we onderweg zijn naar de bestemming die Inn de navigatie is vastgelegd. Zodra we uit het voertuig stappen en een eigen weg willen gaan, raken we verdwaald en komen we dus nooit meer op de bestemming die alleen bekend is bij Jezus Christus.

Nu denken veel mensen de bestemming al wel te kennen buiten Christus om. Maar ik denk dat deze gedachte een gevolg is van eigen interpretatie. Zoals ik al aangaf, zijn religieuze standpunten (dogma's en leerstellingen) altijd het gevolg van eigen interpretatie. Interpretaties zijn in feite beelden of images, die het label 'waar' krijgen en kunnen om die reden worden gebruikt om andere beelden of images te beoordelen of zelfs te veroordelen.

12 uur geleden zei Jahu:

En op Gods Woord is de zalving van Zijn Heilige Geest tegenwoordig: Christus duidt op de aanwezigheid van God Zelf.

Gods woord is voor mij niet hetzelfde als (identiek met) Jezus. In Jezus heeft het Woord een (en als enige) gestalte gekregen.

Dat brengt mij op de vraag: "wat of wie is God?" Met andere woorden: als je spreekt over God of over de Godheid, welk 'beeld' presenteer je dan aan mij?

12 uur geleden zei Jahu:

Dit kan ik met de beste wil niet in overeenstemming met de Bijbel brengen, omdat de Heer Jezus Christus heeft gezegt: 'Ik en de Vader zijn één.' (Joh.10:30)

Wat bedoel je met één-zijn? Ik versta wel zeker wat anders onder het 'één-zijn'.

Waar het om gaat is de vraag welk beeld je van 'God' hebt gemaakt. Ik ben van mening, dat de Bijbel concreet geen beeld maakt van God, maar dat de hoorder van de Bijbel dit zelf produceert. Dat beeld kan collectief worden bepaald. Als het gaat om Godsdiensten, worden die belden gedogmatiseerd en vervat in leerstellingen, zodat uniformiteit onder de leden ontstaat en kan worden gehandhaafd (en andersdenkenden kunnen worden beoordeeld en, desnoods, veroordeeld.

12 uur geleden zei Jahu:

Dus geen twee, maar één Persoon: God.

Twee personen (of meerdere), kunnen wel degelijk één-zijn. Het 'één-zijn' is een aanduiding van kwaliteit. Denk aan: één van zin zijn of het nastreven van één belang. 

Als ik zeg, dat God en Jezus 'één-zijn' dan bedoel ik niet, dat ze identieke personen zijn, maar dat ze (volkomen, dus niet meer te scheiden) één-zijn in dat wat ze willen bereiken.

De Schrift (die ik lees en interpreteer) zegt nergens dat God en Jezus identieke personen zijn. Zelfs Jezus spreekt altijd over Zijn Vader (het beeld dat Jezus zelf schildert van de enig ware God of Godheid) in de derde persoon. Dus in de hij-vorm.

Het woord God is een metafoor voor iemands levens-prioriteit, dus wat voor iemand het belangrijkste is om na te streven. Daarom kan het hebben van veel geld, een god zijn. Denk aan de verzoeking van Jezus in de woestijn. Daar presenteert de duivel aan Jezus die goden waarvoor Jezus zich kan buigen: 

  1. de begeerte des vlezes,
  2. de begeerte der ogen en
  3. een hovaardig leven,

Dit zijn de drie kern-afgoden, waar ieder mens zich voor buigt. Gelovigen, die (nog) niet vrij zijn in hun denken en dus in slavernij (onder de zonde) zijn, creëer zichzelf een god, die hun echter aan één of meerder van deze afgoden onderwerpt.

Daarom zegt Paulus in Galaten 5:1 (NBG1951) "Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen".

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei sjako:

Ik ga uit wat in de Schrift staat (knip)

Dat doen we allemaal, neem ik aan.

Het punt is dat de gesprekken niet gaan over wat er in de Schrift 'staat', maar over wat we begrijpen van wat de Schrift zegt. We presenteren allemaal onze interpretaties. Daarom gebruiken we zoveel vertalingen, die op zichzelf óók alle weer interpretaties zijn en trachten we die in overeenstemming te brengen met onze interpretaties. Dat is een vorm van 'de Schrift laten buikspreken'. Sommgen gaan hierin zover, dat ze zelfs een eigen op kernpunten afwijkende Bijbelvertaling op de markt brengen.

Lang geleden heb ik al eens geschreven, dat het dus beter is, de Heilige Geest (die in feite de inspiratie Bron is van de Bijbel) om uitleg te vragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sjako:

Er zit wel groot verschil tussen de aartsengel en een gewone engel. 

Zo groot zijn die verschillen niet, behalve de taken die zij hebben: Serafijnen, cherubijnen, aartsengelen en troonengelen: zij moeten allen, groot of zeer groot, de Heer Jezus Christus aanbidden! (Hebr.1:6) Omdat Jezus Christus de Eniggeboren Zoon van God, Zelf ook God is. Een engel komt in geen geval op Gods Troon, dat is uitgesloten!

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Jahu:

God is gedefinieerd en ook bekend, want: "Niemand heeft God ooit gezien, maar de eniggeboren God, die rust aan het hart van de Vader, Hij heeft Hem doen kennen."

Het verschil tussen 'kennen' en 'zien'.

  • Jezus zegt: Johannes 6:44-47 (NBG1951) "Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, die Mij gezonden heeft, hem trekke, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage. Er is geschreven in de profeten: En zij zullen allen door God geleerd zijn. Een ieder, die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, komt tot Mij. Niet, dat iemand de Vader gezien heeft; alleen die van God komt, die heeft de Vader gezien. Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie gelooft, heeft eeuwig leven."

Ik weet natuurlijk niet hoe jij dit interpreteert, maar mijn conclusie is, dat NIEMAND behalve de Zoon, de Vader heeft gezien. Let er echter op, dat Jezus dit zegt van de Vader en niet van God. Hij presenteert ons dus een beeld van God. En wel een beeld dat alleen Hij heeft gezien.

Ik begrijp nu een aantal zaken:

  1. Van God bestaat geen ander beeld dan dat wat de mensen zelf maken;
  2. Jezus maakt van God een beeld, dat alleen Hij maar kan zien;
  3. Dat beeld ziet Hij, omdat de Geest Hem dat persoonlijk openbaard;
  4. Vervolgens toont Jezus de Vader (het beeld van God dat overeenkomt met de waarheid of Gods werkelijkheid) en
  5. toont dat beeld vervolgens aan hen die IN Hem zijn;
  6. In Hem zijn degenen die de Gemeente oftewel het lIchaam van Christus vormen;
  7. Het Lichaam van Christus is gelijk aan het Koninkrijk van God;
  8. Niemand kan dit Koninkrijk betreden, tenzij door (onder bemiddeling) van de Heilige Geest.
17 uur geleden zei Jahu:

De Heer Jezus Christus heeft de Naam van God bekend gemaakt, door Zelf bij de mensen te zijn om hen te genezen, te verlossen, en te redden.

Ja, maar de naam is in de Schrift altijd een metafoor voor het karakter van degene die de naam draagt. Een naam is altijd een omschrijving van (abstracte) wezenskenmerken. Wat Jezus bekend maakt is het wezen van God in dat wat Jezus doet. Jezus doet niets dan alleen wat Hij zijn Vader ziet doen. Doordat Hij, bijvoorbeeld, iemand geneest laat Hij het karakter van zijn Vader zien. De Heilige Geest is zodanig in de mens Jezus geïntegreerd dat die (bewezen door Zijn opstanding) niet meer van Jezus te scheiden is. Dat is in feite onze redding, want in Hem (Jezus alleen) is men behouden.

17 uur geleden zei Jahu:

'En Ik heb hun Uw Naam bekend gemaakt, en zal Hem bekend maken; opdat de liefde, waarmede Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij, en Ik in hen.' (Joh.17:26)

Jezus heeft de naam van de Vader bekend gemaakt aan zijn tijdgenoten in het vlees en Hij zal Hem bekend maken aan hen die deel uitmaken van het Koninkrijk van God. Het eerste 'bekend gemaakt' is voltooide tijd en het tweede 'zal bekend maken' is onvoltooide tijd. Dat laatste geldt door ook nu nog, want het Koninkrijk van God groeit nog. 

17 uur geleden zei Jahu:

Als wij God nog steeds niet 'zien', ook niet in de Heer Jezus Christus, dan is onze kans om Hem te zien voorbij. Want als wij de Allerhoogste God niet zien in Zijn Zoon Jezus Christus, dan zullen wij Hem nooit zien! 

Ik denk inderdaad, dat we God nooit in zijn volheid zullen zien, maar dat is ook niet nodig. Het zien van de Vader is voldoende. Ik denk zelfs dat dit voor Jezus zelf geldt.

17 uur geleden zei Jahu:

Jezus zeide tot hem: 'Ben Ik zo langen tijd met ulieden, en hebt gij Mij niet gekend, Filippus? Die Mij gezien heeft, die heeft den Vader gezien; en hoe zegt gij: Toon ons den Vader?' (Joh.14:9)

Ja, maar hier gaat het over het zien van de Vader en niet over het zien van God.

Concreet betekent dit alles dus, dat we nooit een beeld kunnen maken van God, maar wel in abstracte omschrijvingen beelden van God kunnen maken. Maar alleen Jezus maakt Hem bekend. Er is geen mogelijkheid om Hem voorbij te gaan. De consequentie is wel, dat we voortdurend en tot onze laatste snik in deze wereld, in Hem verkeren.

Het aanvaarden van Jezus als Redder en Geneesheer, is geen toegangsticket tot de hemel, dat je eenmalig verstrekt krijgt, maar het betreden van het voertuig waarmee we gezamenlijk (onze Heer en Zijn geestelijke discipelen) de hemel binnen rijden. Vandaar dat Jezus zegt: "Niemand komt tot de Vader dan door (of IN) Mij". Tot slot zegt Jezus:

  • Johannes 6:56-58 (NBG1951) "Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, blijft in Mij en Ik in hem. Gelijk de levende Vader Mij gezonden heeft en Ik leef door de Vader, zo zal ook hij, die Mij eet, leven door Mij. Dit is het brood, dat uit de hemel nedergedaald is; niet gelijk de vaderen gegeten hebben en gestorven zijn; wie dit brood eet, zal in eeuwigheid leven".

Let er op. hoe vaak Jezus spreekt in de tegenwoordige (actieve) tijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid