Spring naar bijdragen

Christenvervolging van Jehovah’s Getuigen in Rusland


Aanbevolen berichten

47 minuten geleden zei sjako:

Dat zeg ik ook niet, maar de organisatie op zich deugd niet.

Dat is jouw mening. En, zij denken dat het WTG niet deugt. Maar, wees eens realistisch: ik weet niet hoe andere getuigen aankijken tegen deze organisatie; als Jehovah's getuigen beweren dat de organisatie op zich niet deugt, terwijl het in feite een staatskerk is, dan moet men niet verbaasd zijn dat er sprake is van een bepaalde uitsluiting. Nogmaals: ik ben daar geen voorstander van. Je beseft wel dat het WTG ook mensen uitsluit die dezelfde houding richting het WTG hebben, als jij richting de Russische kerk? En, op zich is dat begrijpelijk, tot op zekere hoogte. Men is wel te gast. Als ik een Koninkrijkszaal binnenkom, en mijn mond dicht hou, is er niet veel aan de hand. Maar, als ik mijn geloof belijd, word ik er toch uitgezet, en, dat is terecht, vanuit jullie gezichtspunt. Overigens ben ik, nogmaals om misverstanden te voorkomen, in alle gevallen tegen vervolging!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 69
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Er is verbondenheid tussen de Russische Orthodoxe Kerk en het Kremlin (Sovjetmacht / regering), dat er een kritische blik / nauwkeurig toezicht is op niet-Orthodox geloof. Het is voor het eerst dat Ru

Er is dus sprake van wederzijdse beschuldigingen.  Dan trekt degene met de meeste macht aan het langste eind.  En dat is nu dus gebeurd.  In omgekeerde situatie zou de WTG hetzelfde doen 

Als de WTG toch in zo'n positie zouden komen, kun je uit hun huidige standpunten opmaken hoe ze dan zouden acteren. Andersdenkenden worden niet getolereerd. Zoals @Robert Frans al stelt, de geschieden

19 uur geleden zei sjako:
19 uur geleden zei WdG:

Ik zie de Russische Orthodoxe Kerk niet als iets kwaads.

Ik wel. Een religieuze instelling met wortels in een kwaadaardige regering

Er is dus sprake van wederzijdse beschuldigingen.  Dan trekt degene met de meeste macht aan het langste eind.  En dat is nu dus gebeurd. 

In omgekeerde situatie zou de WTG hetzelfde doen 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Dat beloof ik:
22 uur geleden zei WdG:

Ik zie de Russische Orthodoxe Kerk niet als iets kwaads.

22 uur geleden zei sjako:

Ik wel. Een religieuze instelling met wortels in een kwaadaardige regering.

Er is dus sprake van wederzijdse beschuldigingen.  Dan trekt degene met de meeste macht aan het langste eind.  En dat is nu dus gebeurd. 

In omgekeerde situatie zou de WTG hetzelfde doen 

Van een omgekeerde situatie dát het WTG hetzelfde zou doen, dáár is geen spraken van, omdat het WTG in geen enkel land een dominante positie heeft met zijn wortels in een kwaadaardige regering.

Mensen met met andere religie dan JG zijn door het WTG nog nooit actief vervolgd en het WTG is nooit hun huis geforceerd binnengedrongen, wat wél gedaan wordt door de Russische Orthodoxe Kerk die samenwerkt met de Russische regering.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Van een omgekeerde situatie dát het WTG hetzelfde zou doen, dáár is geen spraken van, omdat het WTG in geen enkel land een dominante positie heeft met zijn wortels in een kwaadaardige regering.

Wat @Dat beloof ik ik volgens mij bedoeld te zeggen is dat als het WTG wél een dergelijke dominante positie had gehad zoals de orthodoxe kerk nu in Rusland heeft, ze dan (waarschijnlijk) zich niet veel anders zou hebben gedragen.
En dat is op zich niet zo'n heel onredelijke redenering. Ook de katholieke en protestantse kerk(gemeenschapp)en hebben immers in hun geschiedenis verschillende machtige posities gekend in verschillende landen en vervolgens andersdenkenden vervolgd, terwijl ook zij begonnen zijn als kleine, meestal apolitieke en vreedzame bewegingen.
Macht corrumpeert nu eenmaal, of je nu JG bent of orthodox, en de geschiedenis wijst uit dat geen enkele beweging, geen enkel persoon daar geheel bestand tegen is. Mij schijnt het dan ook toe dat God bewust bij tijd en wijle machtsblokken laat uiteenvallen door verdeeldheid, christelijke incluis, om onze allesverwoestende macht te breken. Denk maar aan de toren van Babel, de splitsing van Israël en Juda, de val van het Romeinse Rijk, de schisma's binnen de Kerk, et cetera.

Het WTG zelf moet zich haar eigen vatbaarheid voor een dergelijke corruptie ook wel beseffen, want zij meent immers dat de christelijke kerk in de bijbelse tijd precies zo was als het WTG nu is, maar toch corrupt zou zijn geraakt. Als de vroege kerk in haar vermeende zuiverheid volgens het WTG dus al corrupt kon raken, dan zou er geen reden voor haar kunnen zijn om te veronderstellen dat zijzelf dat niet zou kunnen.
Daar zij nu alreeds vrij streng en rigide kan zijn jegens haar volgelingen, tot aan het letterlijk doodzwijgen van afvalligen toe, zou het geen verbazing moeten wekken als zij een dergelijke mentaliteit zou kunnen ontwikkelen jegens andersdenkenden in het algemeen, als zij daartoe voldoende macht zou hebben in een samenleving. Iets wat zij zelf zich misschien volstrekt niet zou kunnen voorstellen, maar dan is het nogmaals de vroege Kerk die haar een spiegel voorhoudt daarin.

Dit alles natuurlijk vanuit de context dat elke vervolging van andersdenkenden naar mijn idee een groot kwaad blijft, ook als christenen dat zouden doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Van een omgekeerde situatie dát het WTG hetzelfde zou doen, dáár is geen spraken van, omdat het WTG in geen enkel land een dominante positie heeft met zijn wortels in een kwaadaardige regering.

Mensen met met andere religie dan JG zijn door het WTG nog nooit actief vervolgd en het WTG is nooit hun huis geforceerd binnengedrongen, wat wél gedaan wordt door de Russische Orthodoxe Kerk die samenwerkt met de Russische regering.

Als de WTG toch in zo'n positie zouden komen, kun je uit hun huidige standpunten opmaken hoe ze dan zouden acteren. Andersdenkenden worden niet getolereerd. Zoals @Robert Frans al stelt, de geschiedenis leert ons hoe een religieuze stroming zich gedraagt als ze werkelijk macht krijgen.

Dát is exact waarom vrijheid van godsdienst zo'n groot goed is.  

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Van een omgekeerde situatie dát het WTG hetzelfde zou doen, dáár is geen spraken van, omdat het WTG in geen enkel land een dominante positie heeft met zijn wortels in een kwaadaardige regering.

Ik deel je mening niet. Eerst voor alle duidelijkheid: ik wijs iedere vervolging natuurlijk af, dat daarover geen misverstanden ontstaan! Het WTG heeft dan geen dominante positie in landen, maar, wel degelijk in families. Je kunt je afvragen welke regering kwaadaardig is, en welke niet. Ik ben absoluut geen fan van de Russische overheid, maar, om die reden zou ik de Russisch-orthodoxe kerk nog niet kwaad(aardig) noemen. Theologisch sta ik dichter bij de Russisch-orthodoxe kerk dan bij het WTG.

Besef dat wanneer iemand theologisch tegen het WTG ingaat, door bijvoorbeeld kerst of een verjaardag te vieren, hij of zij uitgesloten wordt, soms tot familie-drama's aan toe. Het is dus niet zo dat het WTG een goede organisatie is, en de Russisch-orthodoxe kerk een kwade organisatie. Het uitsluiten van mensen op theologische grond, gebeurt nu eenmaal. ALS de Russisch-orthodoxe kerk inderdaad geworteld is in de staat DAN is het niet zo onlogisch dat het WTG wordt uitgesloten. Uit het eerdere voorbeeld dat ik noemde bleek dat een JG-familie door het WTG werd uitgesloten, omdat ze kerst vierden met een plaatselijke gemeente. De vraag is dan gerechtvaardigd: wie sluit wie uit? En, nogmaals voor de duidelijkheid: ik wijs iedere vorm van vervolging af, of het nu gaat om fysiek geweld, martelingen (zoals in Noord Korea, maar helaas in tal van andere landen gebeurt), of om verbaal geweld en manipulatie gaat. En, dat laatste vindt OOK plaats binnen het WTG. Resume: het vervolgen van mensen keur ik af, maar, laten we niet net doen alsof het WTG "geen vlieg kwaad doet", want daar is geen sprake van.

9 minuten geleden zei Robert Frans:

Wat @Dat beloof ik ik volgens mij bedoeld te zeggen is dat als het WTG wél een dergelijke dominante positie had gehad zoals de orthodoxe kerk nu in Rusland heeft, ze dan (waarschijnlijk) zich niet veel anders zou hebben gedragen.
En dat is op zich niet zo'n heel onredelijke redenering. Ook de katholieke en protestantse kerk(gemeenschapp)en hebben immers in hun geschiedenis verschillende machtige posities gekend in verschillende landen en vervolgens andersdenkenden vervolgd, terwijl ook zij begonnen zijn als kleine, meestal apolitieke en vreedzame bewegingen.
Macht corrumpeert nu eenmaal, of je nu JG bent of orthodox, en de geschiedenis wijst uit dat geen enkele beweging, geen enkel persoon daar geheel bestand tegen is. Mij schijnt het dan ook toe dat God bewust bij tijd en wijle machtsblokken laat uiteenvallen door verdeeldheid, christelijke incluis, om onze allesverwoestende macht te breken. Denk maar aan de toren van Babel, de splitsing van Israël en Juda, de val van het Romeinse Rijk, de schisma's binnen de Kerk, et cetera.

Het WTG zelf moet zich haar eigen vatbaarheid voor een dergelijke corruptie ook wel beseffen, want zij meent immers dat de christelijke kerk in de bijbelse tijd precies zo was als het WTG nu is, maar toch corrupt zou zijn geraakt. Als de vroege kerk in haar vermeende zuiverheid volgens het WTG dus al corrupt kon raken, dan zou er geen reden voor haar kunnen zijn om te veronderstellen dat zijzelf dat niet zou kunnen.
Daar zij nu alreeds vrij streng en rigide kan zijn jegens haar volgelingen, tot aan het letterlijk doodzwijgen van afvalligen toe, zou het geen verbazing moeten wekken als zij een dergelijke mentaliteit zou kunnen ontwikkelen jegens andersdenkenden in het algemeen, als zij daartoe voldoende macht zou hebben in een samenleving. Iets wat zij zelf zich misschien volstrekt niet zou kunnen voorstellen, maar dan is het nogmaals de vroege Kerk die haar een spiegel voorhoudt daarin.

Dit alles natuurlijk vanuit de context dat elke vervolging van andersdenkenden naar mijn idee een groot kwaad blijft, ook als christenen dat zouden doen.

Volledig mee eens! Zou het niet beter kunnen formuleren. Mijn dank!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Over de historische relatie tussen kerk en staat (keizerrijk) in Oost-Europa kun je hier lezen: https://noemewv.nl/liturgica/litEOLitBSyn7039.html#Church

Overigens het is natuurlijk niet zo dat de kerk staatsmacht heeft in Rusland. In tegenstelling tot het historische rooms-katholieke Westen, was de orthodoxe kerk zowel in Byzantium als in Rusland in feite dikwijls onderdrukt en in meer of mindere mate onderworpen aan de wereldlijke staatsmacht. Zo was het met name in Rusland in de 18de en 19de eeuw, vanaf het moment dat keizer Peter de Grote het bestuursmodel van Anglicaanse Groot-Britanië introduceerde in Rusland, en daarmee zichzelf tot het hoofd van de Kerk maakte. En dit was een verdraaiing van de kerkelijke regels omtrent het bestuur en het hele normale staat van functioneren van de orthodoxe kerk. En zo ging het door in de daaropvolgende periode van de Romanov-dynastie tot aan de revolutie van 1917. Vanaf dan en met name in de jaren 30 werd de Kerk in Rusland geleidelijk vernietigd door het nieuwe totalitaire staatsbestuur, en om zoveel mogelijk te overleven moest het overblijfsel van de kerk zich slaafs onderwerpen aan dat totalitaire vijandige bestuur. En zo ging het door tot 1991, de ineenstorting van de Sovjet-Unie. Vanaf dan en tot nu toe heeft de Kerk vrijheid zoals nooit tevoren, maar Rusland is nog steeds een seculiere staat. En er zijn veel dingen en gangen van zaken waartegen de ROK zich verzet, maar die ze niet kan veranderen, bijvoorbeeld gelegaliseerde kindermoord (abortussen). Dus het gewelddadig vervolgen van Jehovah's getuigen is zeker niet de politiek van de Kerk. Daartoe is ze simpelweg te machteloos, ondanks alle samenwerking tussen de kerk en staat nu.

Trouwens, ik heb een grappige video gevonden op YouTube waarop te zien is hoe een orthodoxe priester de hand van Poetin kust. Poetin is natuurlijk een leek, en het is niet gebruikelijk voor de priesters om de handen van leken te kussen. Het is wel gebruikelijk voor de leken om de hand van priester te kussen uit eerbied voor zijn priesterschap, waarmee hij Christus vertegenwoordigt in het ideaal. Maar deze priester had zoveel respect voor Poetin als president en persoon, dat hij hem op deze manier wilde eer bewijzen. In die zin is het natuurlijk niet slecht, maar ziet er wel een beetje grappig uit. Mocht je de muziek leuk vinden, dan kan ik je het vertolken.

 

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-11-2020 om 10:10 zei Robert Frans:

Wat @Dat beloof ik ik volgens mij bedoeld te zeggen is dat als het WTG wél een dergelijke dominante positie had gehad zoals de orthodoxe kerk nu in Rusland heeft, ze dan (waarschijnlijk) zich niet veel anders zou hebben gedragen.

Dat is natuurlijk niet waar. Het aantal loopt naar de 9 miljoen en nog nooit heeft één Getuige iemand vervolgt. Ze beschuldigen terecht de Orthodoxe kerk van vervolging. Ze kunnen blijkbaar niet met argumenten de JG’s bestrijden, dus dan maar met valse beschuldigingen en geweld. Ik heb filmpjes gezien waar Russische agenten belastende documenten verstopten in een Koninkrijkszaal en die ‘toevallig’ ontdekten bij een inval. Ze wisten enkel niet dat ze gefilmd werden. Ze vielen dus door de mand.

Op 26-11-2020 om 10:13 zei Dat beloof ik:

Andersdenkenden worden niet getolereerd.

Je wordt niet als kind JG. Je moet eerst een soort van belijdenis doen, in de vorm van de doopvragen, eer je gedoopt kan worden. Ben je het niet eens dan kan je niet gedoopt worden. Als je dan iets anders gaat prediken of je pleegt immoraliteit en je hebt er geen berouw van, dan volgt uitsluiting. Maar er moet echt wel wat gebeuren eer je uitgesloten wordt. En je kan altijd terugkomen.

53 minuten geleden zei Modestus:

Trouwens, ik heb een grappige video gevonden op YouTube waarop te zien is hoe een orthodoxe priester de hand van Poetin kust.

Dat noem je geestelijke hoererij. Vandaar Babylon de Grote.

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei sjako:

Dat is natuurlijk niet waar. Het aantal loopt naar de 9 miljoen en nog nooit heeft één Getuige iemand vervolgt.

Jij recentelijk met de de ban van @Kaasjeskruid en @WdG, om maar eens een voorbeeld te noemen over corrumperende macht. In Rusland wonen pakweg 142 miljoen mensen waarvan een dikke 80%, dus ongeveer 115 miljoen, orthodox zijn. Met 9 miljoen JG's wereldwijd hebben jullie dus helemaal geen machtsbasis om war dan ook te doen, anders dan bijvoorbeeld bij intern gehannes de vuile was binnen proberen te houden.

Echt @sjako, je moet niet doen of jullie zo zuiver op de graad zijn. In basis zijn jullie gewoon mensen met alle gebreken die daarbij komen en daarbij vormen jullie ook nog eens een sekte wat bij voorbaat al meer intolerantie ten opzichte van andersdenkende veroorzaakt.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mullog:

Jij recentelijk met de de ban van @Kaasjeskruid en @WdG, om maar eens een voorbeeld te noemen over corrumperende macht.

Het is geen macht. Er zijn diverse deelnemers die het volkomen met me eens was. Ik zou nu maar eens ophouden met de boel op scherp te stellen.

1 uur geleden zei Mullog:

jullie ook nog eens een sekte wat bij voorbaat al meer intolerantie ten opzichte van andersdenkende veroorzaakt.  

Dat zeiden ze ook van de eerste Christenen. Het is een etiket dat opgeplakt wordt door de ‘gangbare’ kerken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Dat zeiden ze ook van de eerste Christenen. Het is een etiket dat opgeplakt wordt door de ‘gangbare’ kerken.

Volgens mij heeft het niks met etiketten door 'gangbare' kerken te maken maar met kenmerken die meer of mindere mate van toepassing zijn. En WTG voldoet aan een aantal daarvan.

1 minuut geleden zei sjako:

was = zijn . 

Te laat 🤣

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

En bijv de RKK niet? 

Nee, er is bijvoorbeeld niemand van mijn familie onder druk gezet om niet meer met mij om te gaan nadat ik mijn lidmaatschap had opgezegd. De paus is, in tegenstelling tot het Besturend Lichaam alleen onfeilbaar als hij ex cathedra spreekt, wat slecht een keer is gebeurd tot op heden. Ik heb het beeld dat het Besturende Lichaam vaker met dwingende adviezen komt. Als je de RKK in Nederland over de laatste 50 jaar volgt dat zie je een geloofsgemeenschap die niet schroomt hun bisschoppen en kardinalen kritisch te benaderen en dat zonder repercussies kunnen doen. Ik heb het beeld van de WTG dat dit niet kan zonder buiten geschopt te worden.

Wat er gemeenschappelijk is, is het binnen willen houden van de vuile was. De RKK heeft tot haar schade en schande moeten leren dat dit geen goed plan was. Het heeft ze een vermogen gekost met waarschijnlijk nog veel ernstigere reputatieschade. Maar luisterende naar de maatschappij is men toch naar buiten getreden. De doofpot waarin jullie je schandalen gestopt hebben zit nog ferm op slot. Jullie hebben de mazzel dat er maar 9 miljoen JG's zijn en het daarmee niet tot een omvang van de RKK zal uitgroeien maar de reputatieschade die jullie opgelopen hebben is ernstig. Ook bij jullie is de ethische en morele superioriteit die je uit wilt stralen een lachertje geworden.

Verder is alleen al door de omvang van de RKK de RKK zelf niet als een sekte te beschouwen. Wat niet wegneemt dat ik er wel van overtuigd zijn dat er binnen de RKK subgroepjes zullen zijn die ook als een sekte kunnen worden beschouwd.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Mullog:

Nee, er is bijvoorbeeld niemand van mijn familie onder druk gezet om niet meer met mij om te gaan nadat ik mijn lidmaatschap had opgezegd.

Nee, bij ons wordt het van tevoren gevraagd en ga je akkoord met de regels. Bij de RKK wordt je als kind ‘gedoopt’. Je hebt dus geen keuze.

11 uur geleden zei Mullog:

De paus is, in tegenstelling tot het Besturend Lichaam alleen onfeilbaar als hij ex cathedra spreekt, wat slecht een keer is gebeurd tot op heden.

Het Besturend Lichaam is niet onfeilbaar. Dat is nooit gezegd en regelmatig komen er ook bijstellingen vanwege nieuw begrip. De Paus daarentegen maakt zijn eigen regels en maakt die ‘onfeilbaar’.

11 uur geleden zei Mullog:

Ik heb het beeld van de WTG dat dit niet kan zonder buiten geschopt te worden.

Dan heb je het verkeerde beeld. Ouderlingen hebben geen hogere positie dan andere leden. Als die zich misdragen en geen berouw hebben worden die net zo goed uitgesloten. De gemeente rein houden is belangrijk. Daarom is er per gemeente een lichaam van ouderlingen. Heb voorbeelden gezien.

11 uur geleden zei Mullog:

De doofpot waarin jullie je schandalen gestopt hebben zit nog ferm op slot.

Tot nu toe heb ik telkens dezelfde personen gezien op tv. Het zal best voorkomen, maar niet op die schaal dat beweert wordt.

11 uur geleden zei Mullog:

Verder is alleen al door de omvang van de RKK de RKK zelf niet als een sekte te beschouwen

Nee, omdat vooral de traditie zorgt dat die groot is. Jezus had het over een smalle weg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is het punt, het gaat om de schaal oftewel frequentie van het bezondigen aan kinderen. De gemeenschap van ons bestaat uit miljoenen gezinnen die een afzonderlijke entiteit binnen de gemeenschap vormen, gaat het in enkele gezinnen fout, dan kan je de gemeenschap als geheel niet verantwoordelijk stellen

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sjako:

Nee, bij ons wordt het van tevoren gevraagd en ga je akkoord met de regels. Bij de RKK wordt je als kind ‘gedoopt’. Je hebt dus geen keuze.

Volgens mij is dat een ander onderwerp, en ontwijk je hiermee mijn reactie.

3 uur geleden zei sjako:

Het Besturend Lichaam is niet onfeilbaar. Dat is nooit gezegd en regelmatig komen er ook bijstellingen vanwege nieuw begrip. De Paus daarentegen maakt zijn eigen regels en maakt die ‘onfeilbaar’.

Je hebt niet goed gelezen. De paus heeft al wel één keer sinds de instelling van zijn onfeilbaarheid ex cathedra gesproken en daarmee het dogma van de Maria Tenhemelopneming afgekondigd. Big deal, zou ik zo zeggen, daar kun je je geen buil aan vallen. Verder zijn er de nodige concilies waarin van allerlei besluitvorming plaatsvindt. Ik heb geen idee waar jullie Besturend Orgaan allemaal over beslist. Is daar informatie over te vinden?

3 uur geleden zei sjako:

Dan heb je het verkeerde beeld. Ouderlingen hebben geen hogere positie dan andere leden. Als die zich misdragen en geen berouw hebben worden die net zo goed uitgesloten. De gemeente rein houden is belangrijk. Daarom is er per gemeente een lichaam van ouderlingen. Heb voorbeelden gezien

Het gaat helemaal niet over de positie van ouderlingen. Het gaat erom dat je de gemeenschap uit wordt gekegeld. 

4 uur geleden zei sjako:

Tot nu toe heb ik telkens dezelfde personen gezien op tv. Het zal best voorkomen, maar niet op die schaal dat beweert wordt.

Natuurlijk. Ik zie hier ook iedere keer  dezelfde. Dat is niet meer dan logisch. Zeker als je de gelederen gesloten houdt waardoor de buitenwereld nooit de werkelijke omvang weet.

4 uur geleden zei sjako:

Nee, omdat vooral de traditie zorgt dat die groot is. Jezus had het over een smalle weg.

Smalle weg betekent weinig mensen? 

3 uur geleden zei antoon:

Dat is het punt, het gaat om de schaal oftewel frequentie van het bezondigen aan kinderen. De gemeenschap van ons bestaat uit miljoenen gezinnen die een afzonderlijke entiteit binnen de gemeenschap vormen, gaat het in enkele gezinnen fout, dan kan je de gemeenschap als geheel niet verantwoordelijk stellen

9 miljoen. En je kan die gemeenschap wel verantwoordelijk houden als ze de vuile was binnen houden. Zo is de RKK niet verantwoordelijk voor het individuele misbruik maar wel verantwoordelijk voor het beschermen van de daders. En bij jullie is dat niet anders. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Mullog:

Het gaat helemaal niet over de positie van ouderlingen. Het gaat erom dat je de gemeenschap uit wordt gekegeld. 

Bij de RKK kan je ook geëxcommuniceerd worden. Bovendien is uitsluiting bij ongeoorloofd gedrag en geen berouw gewoon Bijbels.

2 uur geleden zei Mullog:

Smalle weg betekent weinig mensen? 

Het hangt niet van de aantallen af, maar de RKK is geen goede wegwijzer. 

2 uur geleden zei Mullog:

9 miljoen. En je kan die gemeenschap wel verantwoordelijk houden als ze de vuile was binnen houden.

Het gaat om gevallen binnen gezinnen. Niet te vergelijken met de RKK waarbij hoogwaardigheidsbekleders misbruik hebben gepleegd en de hand boven elkaars hebben gehouden. Als een ouderling bij ons zo iets doet, kan hij nergens meer ouderling worden en kan zelfs uitgesloten worden. Het komt trouwens voor binnen iedere denominatie. 
In ieder geval wordt er veel aandacht aan besteed. Aanstaande woensdag wordt er weer aandacht aan gegeven. Bij misbruik mogen ouders gewoon naar de politie. Sterker nog het wordt aangeraden. Wat de broeders niet doen is meegaan in valse beschuldigingen. Het is wel tekenend dat ik in de meer dan 30 jaar geen enkel geval heb meegemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei sjako:

Het gaat om gevallen binnen gezinnen. Niet te vergelijken met de RKK waarbij hoogwaardigheidsbekleders misbruik hebben gepleegd en de hand boven elkaars hebben gehouden. Als een ouderling bij ons zo iets doet, kan hij nergens meer ouderling worden en kan zelfs uitgesloten worden. Het komt trouwens voor binnen iedere denominatie. 
In ieder geval wordt er veel aandacht aan besteed. Aanstaande woensdag wordt er weer aandacht aan gegeven. Bij misbruik mogen ouders gewoon naar de politie. Sterker nog het wordt aangeraden. Wat de broeders niet doen is meegaan in valse beschuldigingen. Het is wel tekenend dat ik in de meer dan 30 jaar geen enkel geval heb meegemaakt.

Het is nog steeds hetzelfde. Jullie houden de vuile was net zo zeer binnen als de RKK dat indertijd deed. Verder verwoord je het nogal onduidelijk. War bedoel met "Als een ouderling bij ons zoiets doet...". Dat hij misbruik pleegt of dat hij de zaak in de doofpot probeert te stoppen. Het laatste was volgens mij nogal duidelijk, want er werd in geen enkel opzicht meegewerkt aan welk onderzoek dan ook. Ik geloof niet dat er iemand daarom uitgesloten is. 

Dat het bij iedere denominatie voorkomt wordt pas relevant als die denominatie het niet naar buiten brengt. En echt @sjako, opmerkingen als dat er naar de politie gegaan mag worden hebben geen enkele waarde. Net zomin als dat jij het nog nooit hebt meegemaakt. Ze negeren het feit dat onder sociale druk dat gewoonweg niet gedaan wordt en het komt gelukkig ook weer niet zo vaak voor dat iedereen het van nabij meekrijgt. Zelfs bij jullie niet. 

Dat broeders niet meegaan in valse beschuldigingen lijkt mij een prima zaak. Het punt is dat ze ook geen onderzoek toestaan waarmee het volstrekt onduidelijk is of die beschuldigingen wel vals zijn en het adagium geldt dat waar rook is ook vuur is. 

En je mag wat mij betreft blijven reageren tot je een ons weegt maar bij iedere opmerking zal ik aan blijven geven dat jullie een gesloten gemeenschap zijn, een sekte, die er van alles aan zal doen vuil was binnen te houden en zijn interne sociale structuur zo veel als mogelijk van de buitenwereld af te schermen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Mullog:

want er werd in geen enkel opzicht meegewerkt aan welk onderzoek dan ook. Ik geloof niet dat er iemand daarom uitgesloten is. 

Dat is jou probleem dan. Ga met jou niet meer in discussie. Je bent alleen uit op afbranden. En dat is ook de reden dat de broeders niet meer in discussie gaan.

En dat geldt ook voor @Dat beloof ik

Blijkbaar vinden jullie het prima dat er mensen doodgemarteld worden die geen vlieg kwaad doen. Schandalig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei sjako:

Blijkbaar vinden jullie het prima dat er mensen doodgemarteld worden die geen vlieg kwaad doen. Schandalig.

Belachelijk.

Als ik hetzelfde van de WTG zou zeggen,  dan had ik nu een waarschuwing gekregen. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid