Spring naar bijdragen

Christenvervolging van Jehovah’s Getuigen in Rusland


Aanbevolen berichten

Gisteren ben ik enorm geschrokken vanwege ernstige christenvervolging van Jehovah’s Getuigen in Rusland. In Nederland wordt er weinig aandacht aan besteed in de media. Een persbericht op nos.nl en een bericht op de radio. De BBC besteed er meer aandacht aan.

https://www.bbc.com/news/world-europe-55061919

Er zijn schokkende filmpjes te zien van invallen en getuigenissen van broeders die gemarteld zijn. We zijn diep in de laatste dagen. Ik bid elke dag voor deze broeders en zusters. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 69
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Er is verbondenheid tussen de Russische Orthodoxe Kerk en het Kremlin (Sovjetmacht / regering), dat er een kritische blik / nauwkeurig toezicht is op niet-Orthodox geloof. Het is voor het eerst dat Ru

Er is dus sprake van wederzijdse beschuldigingen.  Dan trekt degene met de meeste macht aan het langste eind.  En dat is nu dus gebeurd.  In omgekeerde situatie zou de WTG hetzelfde doen 

Als de WTG toch in zo'n positie zouden komen, kun je uit hun huidige standpunten opmaken hoe ze dan zouden acteren. Andersdenkenden worden niet getolereerd. Zoals @Robert Frans al stelt, de geschieden

16 minuten geleden zei sjako:

Gisteren ben ik enorm geschrokken vanwege ernstige christenvervolging van Jehovah’s Getuigen in Rusland. In Nederland wordt er weinig aandacht aan besteed in de media. Een persbericht op nos.nl en een bericht op de radio. De BBC besteed er meer aandacht aan.

https://www.bbc.com/news/world-europe-55061919

Er zijn schokkende filmpjes te zien van invallen en getuigenissen van broeders die gemarteld zijn. We zijn diep in de laatste dagen. Ik bid elke dag voor deze broeders en zusters. 

Ik had het eerder deze week al gelezen, het is afschuwelijk. Het is verschrikkelijk, maar, volgens mij is het geen "Christenvervolging van Jehovah’s Getuigen", maar, is het het gevolg van een verbod van de Russische overheid. Als ik me niet vergis leven er minder dan 200.000 Jehovah’s Getuigen in Rusland. Rusland ziet niet-traditionele Christelijke gemeenschappen als sektes, en daarom worden ze als gevaar gezien. Uiteraard betreur ik dat. Je zou eens contact kunnen opnemen met Open Doors: https://www.opendoors.nl/ranglijst/rusland/ - zij ageren al jaren tegen dit soort verboden. Daarnaast kunnen jouw broeders en zusters zich gelukkig nog aansluiten bij Christelijke organisaties in Rusland. Ook een netwerk als TBN Russia is in Rusland zeer actief, met een bereik van tientallen miljoenen mensen! Gelukkig is het er nog niet zo erg als in Noord Korea, Afghanistan, ... https://www.opendoors.nl/christenvervolging/ranglijst/

Misschien is het een optie dat de Russische Jehovah's getuigen samenwerken met broeders en zusters uit andere Christelijke organisaties. Samen staan we sterker, toch?? Neem eens contact op met Open Doors.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet hoe vaak mede-forummers in Rusland geweest zijn? In veel kleine plaatsen is maar één kerk, en daar moeten gelovigen het dan mee doen. De plaats is te klein, om ruimte te bieden aan alle denominaties. Misschien is dat iets waar Christenen eens over moeten nadenken. Er was een gezin, ze waren Jehovah's-getuigen, die niet naar een Koninkrijkszaal konden, omdat het te ver reizen was. Toch wilden ze gelovigen ontmoeten, en daarom besloten ze de enige plaatselijke kerk te bezoeken, waar ze van harte welkom waren. Ze werden nergens toe verplicht. Ondanks de grote verschillen in visie, waren er ook heel veel overeenkomsten, op moreel gebied, maar ook op theologisch gebied. Het gezin bleef echter aangesloten bij de Jehovah's-getuigen, voor niemand was het een probleem. Helaas werd er wel uit het regionale bestuur van de getuigen (honderden kilometers verder) wel op aangedrongen de plaatselijke kerk niet te bezoeken. Het aandringen werd steeds feller, en, uiteindelijk werd het gezin zelfs uitgesloten, ondanks het gegeven dat ze nog altijd in grote lijnen achter de leer van de Jehovah's-getuigen stonden. Het probleem was de kerstviering, het kon en mocht niet! Het gezin sprak later van verbaal geweld.

We zien in sommige landen dat bepaalde islamitische organisaties verboden zijn, terwijl de islam niet verboden is. In sommige landen zijn bepaalde Christelijke organisaties verboden, terwijl het Christendom niet verboden is. Uiteraard keur ik vervolging af, of het nu om een religieuze groepering gaat, om homoseksuelen, om mensen die vanwege huidskleur vervolgd worden, daarover geen misverstanden. Misschien is samenwerking wel een aandachtspunt voor de Jehovah's-getuigen? Ik verdedig daarmee absoluut niet het beleid in Rusland! Wat wel beseft moet worden is dat ieder land regels heeft, en daarna moet men zich tot op zekere hoogte schikken, anders wordt het een puinhoop.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

maar, is het het gevolg van een verbod van de Russische overheid. 

En wat is een verbod volgens jou? Vervolging! Die mensen doen geen vlieg kwaad. Ze hebben met een verborgen camera laten zien dat gemaskerde kerels ‘bewijs’ in zalen aan het verstoppen waren en vervolgens deze ‘vonden’. O.a. BBC geeft aan dat de Russisch Orthodoxe Kerk de regering opgehitst heeft. Je ziet hoe het kwaad tegen het goede ingaat.

17 minuten geleden zei WdG:

We zien in sommige landen dat bepaalde islamitische organisaties verboden zijn, terwijl de islam niet verboden is. In sommige landen zijn bepaalde Christelijke organisaties verboden, terwijl het Christendom niet verboden is.

Andere protestantse organisaties worden ook gedwarsboomd. Maar een vervolging zoals de Getuigen ondergaan in Rusland zie je bij andere denominaties niet. Vroeger deden ze dat ook al. Ze werden zelfs naar Siberië verbannen, met als gevolg dat daar ook het aantal Getuigen toenam.

In Noord en Zuid Korea is de vervolging ook best heftig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is verbondenheid tussen de Russische Orthodoxe Kerk en het Kremlin (Sovjetmacht / regering), dat er een kritische blik / nauwkeurig toezicht is op niet-Orthodox geloof. Het is voor het eerst dat Rusland een religieus geregistreerde groep zoals de Jehovah's Getuigen heeft verbannen. Als Jehovah's Getuigen worden vervolgd, dan zullen er later ook andere religieuze bewegingen aan de beurt komen voor vervolging (in Rusland), zoals Protestantse kerken. De onafhankelijke religieuze activiteiten worden gezien als een bedreiging voor de controle en politieke stabiliteit van het land. De Russische Orthodoxe Kerk ziet elke religieuze minderheid, die zich niet onder hun voogdijschap wil plaatsen als een bedreiging.
Bron: Video, Russia's Persecution of the Jehovah's Witnesses

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei sjako:

En wat is een verbod volgens jou? Vervolging!

Dat klopt, en, ik ben ook absoluut geen voorstander van een verbod. Laat dat duidelijk zijn!

Citaat

Die mensen doen geen vlieg kwaad.

Dat ben ik NIET met je eens, maar, het is absoluut geen reden voor een verbod.

Citaat

Ze hebben met een verborgen camera laten zien dat gemaskerde kerels ‘bewijs’ in zalen aan het verstoppen waren en vervolgens deze ‘vonden’. O.a. BBC geeft aan dat de Russisch Orthodoxe Kerk de regering opgehitst heeft. Je ziet hoe het kwaad tegen het goede ingaat.

Ik zie de Russische Orthodoxe Kerk niet als iets kwaads. Dat er misstanden zijn, is waar.

Citaat

Andere protestantse organisaties worden ook gedwarsboomd. Maar een vervolging zoals de Getuigen ondergaan in Rusland zie je bij andere denominaties niet.

We moeten er geen wedstrijdje van willen maken. Iedere vervolging is ernstig. Heb je al contact opgenomen met Open Doors?

Citaat

In Noord en Zuid Korea is de vervolging ook best heftig.

Zuid Korea valt enorm mee. Noord Korea is een ander verhaal.

1 minuut geleden zei sjako:

Een vreemde en kwaadaardige regering daar.

Waar niet?

5 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Als Jehovah's Getuigen worden vervolgd, dan zullen er later ook andere religieuze bewegingen aan de beurt komen voor vervolging (in Rusland), zoals Protestantse kerken. 

Hoe verklaar je dan dat een netwerk als TBN Russia, maar ook AWMI enorm groeiende is in Rusland? Ik geloof niet dat het verbieden van de Jehovah's-getuigen (en voor de duidelijkheid: ik verafschuw een dergelijk verbod, ondanks de verschillen in visie!), resulteert in het verbieden van andere kerken. Wat wel, volgens mij, een feit is, is dat we stapje voor stapje richting een anti-climax in de wereld gaan, met een algemeen verbod op religie, maar, dat is een heel ander verhaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei WdG:

Ik zie de Russische Orthodoxe Kerk niet als iets kwaads.

Ik wel. Een religieuze instelling met wortels in een kwaadaardige regering.

22 minuten geleden zei WdG:

Wat wel, volgens mij, een feit is, is dat we stapje voor stapje richting een anti-climax in de wereld gaan, met een algemeen verbod op religie, maar, dat is een heel ander verhaal.

Dat is wat ook Openbaring zegt. Dat gaat uitlopen op de Grote Verdrukking met in het kielzog Armageddon. Daarom geloof ik dat we heel dichtbij zitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Rusland's Nieuwste Wet: Geen Evangelisatie buiten de kerk, 8 juli 2016
Putin ondertekende nieuwe restricties over hoe en waar Christenen het Evangelie mogen delen.
Bron: https://www.christianitytoday.com/news/2016/june/no-evangelizing-outside-of-church-russia-proposes.html

Video: Christian Persecution on the Rise all over the World

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Ik wel. Een religieuze instelling met wortels in een kwaadaardige regering.

Je spreekt wel over mensen. In deze kerk zijn mijn broeders en zusters wel degelijk te vinden. Die van jou dan niet? Ik keur het af dat je de Russisch-orthodoxe kerk als iets kwaads ziet, net zoals ik de vervolging van Jehovah's-getuigen afkeur. Je zou beter naar verbinding kunnen zoeken. Er zijn enorm veel raakvlakken. In veel punten van de Russisch-orthodoxe kerk kan ik me wel vinden.

15 minuten geleden zei sjako:

Wie vervolgen wij dan?

Ik heb je een voorbeeld gegeven; het Jehovah's-getuigen-gezin dat kerst wilde vieren met een kleine gemeente. Ze stonden in grote lijnen gewoon achter het gedachtengoed van de getuigen. Desondanks werden ze uitgesloten. Dat wordt door deze mensen als een soort vervolging gezien. Jij en ik kunnen daar anders over denken, maar, het neemt niet weg dat deze mensen dat zo ervaren hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Wie vervolgen wij dan?

ROK is geintimideerd door de organisatie van de WTG. Zij voelen zich daardoor alsof zij vervolgt of aangevallen worden en vervolgen daarom de organisatie van de WTG. Vice versa zal WTG ongetwijfeld hetzelfde zijn als de RKK of ROK. Dat is de aard van georganiseerde religie en theologische oorlogsvoering. Islam heeft dat ook met shia, sunni en zijn verdere vertakkingen.

bewerkt door leren_schoen
Tldr
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Ricky Tjin:

Rusland's Nieuwste Wet: Geen Evangelisatie buiten de kerk, 8 juli 2016

 

Dat klopt niet. Ik weet niet waarom je dat denkt?! Ben je wel eens in Rusland geweest? Ik ken een redelijk aantal Russen! Sinds enkele jaren geeft de Bond van Evangelie Christen Baptisten de krant ‘Gelooft u?’ uit, met daarin allerlei Bijbelse artikelen over de Drie-ene God, de Schepping, gebed, enz. enz. Het is een uitstekend evangelisatiemiddel. De krant wordt in ruim twintig regionen van Rusland gedrukt tot in Siberië. De oplage is inmiddels gegroeid naar ruim tien miljoen exemplaren. Er zijn diverse Christelijke organisaties in Rusland actief, het is gewoon toegestaan. De Bijbel zegt in Markus 16 dat het evangelie verkondigd moet worden, en dat Jezus het Woord bevestigt met de tekenen die daarop volgen. De enorme groei van bepaalde organisaties, zoals deze Bond, maar ook AWMI, TBN Russia, kan je zeker als tekenen zien. We leven in de genadetijd. Ik geloof dat op het verkondigen van valse leer geen zegen rust, en op het verkondigen van het evangelie wel een zegen rust. Geloof jij dat niet??

1 uur geleden zei sjako:

Precies wat satan wilt en waar de Orthodox Russische kerk zich voor leent. 

Ik vind dat je behoorlijk tegen de Orthodox Russische kerk schopt. Waarom moet dat??

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei WdG:
1 uur geleden zei Ricky Tjin:

Rusland's Nieuwste Wet: Geen Evangelisatie buiten de kerk, 8 juli 2016
Putin ondertekende nieuwe restricties over hoe en waar Christenen het Evangelie mogen delen.
Bron: https://www.christianitytoday.com/news/2016/june/no-evangelizing-outside-of-church-russia-proposes.html

Dat klopt niet. Ik weet niet waarom je dat denkt?! Ben je wel eens in Rusland geweest?

Je vraagt waarom? Ik heb de bron ervoor aangegeven!

Als het volgens jou niet klopt, dan mag je contact opnemen met Christianity Today:
https://help.christianitytoday.com/hc/en-us/requests/new

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Je vraagt waarom? Ik heb de bron ervoor aangegeven!

Als het volgens jou niet klopt, dan mag je contact opnemen met Christianity Today:
https://help.christianitytoday.com/hc/en-us/requests/new

Ik heb het artikel ook gelezen, maar, heb je voor mij ook het wetsartikel? En, kan je dan verklaren waarom er zoveel organisaties zijn die WEL evangeliseren, zoals Baptisten, AWMI, TBN Russia? Andere punten laat je dus liggen? Waarom toch?

Ben je wel eens in Rusland geweest? Ik ken een redelijk aantal Russen! Sinds enkele jaren geeft de Bond van Evangelie Christen Baptisten de krant ‘Gelooft u?’ uit, met daarin allerlei Bijbelse artikelen over de Drie-ene God, de Schepping, gebed, enz. enz. Het is een uitstekend evangelisatiemiddel. De krant wordt in ruim twintig regionen van Rusland gedrukt tot in Siberië. De oplage is inmiddels gegroeid naar ruim tien miljoen exemplaren. Er zijn diverse Christelijke organisaties in Rusland actief, het is gewoon toegestaan. De Bijbel zegt in Markus 16 dat het evangelie verkondigd moet worden, en dat Jezus het Woord bevestigt met de tekenen die daarop volgen. De enorme groei van bepaalde organisaties, zoals deze Bond, maar ook AWMI, TBN Russia, kan je zeker als tekenen zien. We leven in de genadetijd. Ik geloof dat op het verkondigen van valse leer geen zegen rust, en op het verkondigen van het evangelie wel een zegen rust. Geloof jij dat niet??

Op de door jou genoemde site kwam ik per toeval ook https://www.christianitytoday.com/ct/1967/july-21/assessing-jehovahs-witnesses.html tegen. Of iedereen deze site als betrouwbaar acht, is maar de vraag!

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei WdG:
3 uur geleden zei WdG:

Er zijn diverse Christelijke organisaties in Rusland actief, het is gewoon toegestaan

Des te opvallender dat ze dan juist Jehovah’s Getuigen gaan vervolgen. Dat zag je ook in de Tweede Wereldoorlog. De Joden en JG werden in kampen gestopt. Ze moesten enkel maar een verklaring te tekenen om afstand te doen van hun geloof. Ze deden het niet. Het is een patroon. Satan zet z’n zinnen op Gods volk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er wordt beweert dat vandaag de dag wereldwijd meer dan 100 miljoen christenen worden vervolgd, wegens hun geloof in Jezus Christus. Iran behoort tot de top 10 landen waar christenvervolging het ergste eraan toegaat.

Een interview met Maryam and Marziyeh bij de HTB Church te London. In 2009 zaten ze in Iran in de gevangenis wegens hun christelijk geloof.

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei sjako:

Des te opvallender dat ze dan juist Jehovah’s Getuigen gaan vervolgen. Dat zag je ook in de Tweede Wereldoorlog. De Joden en JG werden in kampen gestopt. Ze moesten enkel maar een verklaring te tekenen om afstand te doen van hun geloof. Ze deden het niet. Het is een patroon. Satan zet z’n zinnen op Gods volk.

Het is een onjuist argument. Homosexuelen, zigeuners, gehandicapten, en tal van andere groepen werden in kampen gestopt. Gods Volk bestaat natuurlijk niet alleen uit Joden en JG, maar, dat bedoel je ongetwijfeld niet. Daarnaast is de Christenvervolging in tal van andere landen veel ernstiger dan in Rusland, en treft het diverse andere groeperingen. Overigens laat je toch weer een aantal punten liggen, maar dat terzijde.

Ik keur iedere vervolging af. Maar, doe nu niet net alsof de Russisch-orthodoxe kerk iets kwaads is. In die kerk zijn wel degelijk mijn broeders en zusters te vinden.

De ranglijst Christenvervolging wordt jaarlijks door Open Doors opgesteld, zie https://www.opendoors.nl/christenvervolging/ranglijst/ - Noord Korea staat al sinds jaren op de eerste plaats, gevolgd door een aantal moslim-landen.

12 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Er wordt beweert dat vandaag de dag wereldwijd meer dan 100 miljoen christenen worden vervolgd, wegens hun geloof in Jezus Christus. Iran behoort tot de top 10 landen waar christenvervolging het ergste eraan toegaat.

Een interview met Maryam and Marziyeh bij de HTB Church te London. In 2009 zaten ze in Iran in de gevangenis wegens hun christelijk geloof.

Zie de ranglijst van Open Doors.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei WdG:
37 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Er wordt beweert dat vandaag de dag wereldwijd meer dan 100 miljoen christenen worden vervolgd, wegens hun geloof in Jezus Christus. Iran behoort tot de top 10 landen waar christenvervolging het ergste eraan toegaat.

Zie de ranglijst van Open Doors.

Open Doors  »  Christian Persecution  »  WORLD WATCH LIST 2020:
https://www.opendoors.org.za/christian-persecution/

TkNLzxad_o.png

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Open Doors  »  Christian Persecution  »  WORLD WATCH LIST 2020:
https://www.opendoors.org.za/christian-persecution/

TkNLzxad_o.png

Ik ken de lijst. Hoewel ik geen fan ben van de Russische overheid, valt het met Christenvervolging in Rusland mee. Nogmaals: TBN Russia, AWMI, Baptisten, de Russisch-orthodoxe kerk zijn prima vertegenwoordigd. Van de 145 miljoen inwoners noemen ruim 100 miljoen mensen zichzelf orthodox Christen, voor zover een naam natuurlijk iets zegt. Er zijn ook ongeveer 1 miljoen protestanten, en een redelijke grote groep baptisten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid