Spring naar bijdragen

Wat moet ik doen om gered te worden?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 110
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dat is dan toch prima! Jij kent die persoon goed genoeg om te weten wat je moet doen. Belangrijkste is dat je je laat leiden door de Heilige Geest, en niet op jezelf gaat vertrouwen.

Of het is een niet door jou begrepen waarheid.

Ik betwijfel of we het over dezelfde Jezus hebben. Je neigt mij te veel naar het gedachtengoed van het WTG. Dus kun je lullen over Jezus wat je wil, het is een andere.

10 minuten geleden zei Hermanos2:

Wat moet ik doen om gered te worden?

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. (Joh.3:16, SV)

Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God. (Joh.3:18, SV)

Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem. (Joh.3:36, SV)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. (Joh.3:16, SV)

Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God. (Joh.3:18, SV)

Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem. (Joh.3:36, SV)

Dit is natuurlijk het perfecte antwoord. Maar ik probeer de praktische toepassing te vinden. Hoe gaan we te werk? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem. (Joh.3:36, SV)

Door Jezus aan te nemen als je Redder, wordt je als het ware door Hem gekocht. Hij wordt je Heer en jij bent als het ware ‘slaaf’ van Christus. Je moet dus doen wat Jezus van je vraagt.

4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Niet. Laat Jezus maar aan het werk.

Ja, maar de volgelingen hebben echt wat te doen gekregen. Anders ben je de Zoon ongehoorzaam. Het is een actief geloof. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Hermanos2:

Dit is natuurlijk het perfecte antwoord. Maar ik probeer de praktische toepassing te vinden. Hoe gaan we te werk? 

Jezus geeft zelf antwoord op deze vraag, door ons een opdracht te geven:

En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle kreaturen. Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden. En degenen, die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij duivelen uitwerpen; met nieuwe tongen zullen zij spreken. Slangen zullen zij opnemen; en al is het, dat zij iets dodelijks zullen drinken, dat zal hun niet schaden; op kranken zullen zij de handen leggen, en zij zullen gezond worden. De Heere dan, nadat Hij tot hen gesproken had, is opgenomen in den hemel, en is gezeten aan de rechter hand Gods. En zij, uitgegaan zijnde, predikten overal, en de Heere wrocht mede, en bevestigde het Woord door tekenen, die daarop volgden. Amen.

Ofwel, onze taak is het evangelie te verkondigen. Jezus Zelf zal het Woord bevestigen met de tekenen die daarop volgen. Welk evangelie? Heel eenvoudig: de genade van Jezus Christus. We moeten dus uitkijken dat we niet een ander evangelie gaan verkondigen waar Paulus al voor waarschuwt:

Ik verwonder mij, dat gij zo haast wijkende van dengene, die u in de genade van Christus geroepen heeft, overgebracht wordt tot een ander Evangelie.

Als wij dus het juiste evangelie (genade) verkondigen, dan kunnen wij erop vertrouwen dat "de Heere wrocht mede, en bevestigde het Woord door tekenen, die daarop volgden. Amen."

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei sjako:

Door Jezus aan te nemen als je Redder, wordt je als het ware door Hem gekocht. Hij wordt je Heer en jij bent als het ware ‘slaaf’ van Christus. Je moet dus doen wat Jezus van je vraagt.

Ja, maar de volgelingen hebben echt wat te doen gekregen. Anders ben je de Zoon ongehoorzaam. Het is een actief geloof. 

Hoe doe je dat, Jezus aannemen? 

 

1 minuut geleden zei WdG:

Jezus geeft zelf antwoord op deze vraag, door ons een opdracht te geven:

En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle kreaturen. Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden. En degenen, die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij duivelen uitwerpen; met nieuwe tongen zullen zij spreken. Slangen zullen zij opnemen; en al is het, dat zij iets dodelijks zullen drinken, dat zal hun niet schaden; op kranken zullen zij de handen leggen, en zij zullen gezond worden. De Heere dan, nadat Hij tot hen gesproken had, is opgenomen in den hemel, en is gezeten aan de rechter hand Gods. En zij, uitgegaan zijnde, predikten overal, en de Heere wrocht mede, en bevestigde het Woord door tekenen, die daarop volgden. Amen.

Ofwel, onze taak is het evangelie te verkondigen. Jezus Zelf zal het Woord bevestigen met de tekenen die daarop volgen. Welk evangelie? Heel eenvoudig: de genade van Jezus Christus. We moeten dus uitkijken dat we niet een ander evangelie gaan verkondigen waar Paulus al voor waarschuwt:

Ik verwonder mij, dat gij zo haast wijkende van dengene, die u in de genade van Christus geroepen heeft, overgebracht wordt tot een ander Evangelie.

Als wij dus het juiste evangelie (genade) verkondigen, dan kunnen wij erop vertrouwen dat "de Heere wrocht mede, en bevestigde het Woord door tekenen, die daarop volgden. Amen."

Je hebt helemaal gelijk. Maar met dit verhaal kun je niet aankomen bij een nieuwe gelovige, die geen enkele kennis heeft van Schrift etc. Hij is zoekende. Hoe helpen we iemand op weg? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Hermanos2:

Je hebt helemaal gelijk. Maar met dit verhaal kun je niet aankomen bij een nieuwe gelovige, die geen enkele kennis heeft van Schrift etc. Hij is zoekende. Hoe helpen we iemand op weg? 

Je kunt slechts zaaien. De vraag is dan HOE. Als iemand nieuw gelovig is, is diegene al gered. Dan begint het vernieuwen van het denken. Vermoedelijk bedoel je iemand die (nog) niet gelooft? Ik kan slechts eigen ervaringen delen: als het om niet-gelovigen gaat, zijn sommigen bereikbaar, omdat ze ziek zijn. Onze taak is zieken de handen op te leggen, en, ze ZULLEN genezen. Tegelijkertijd maken we ze dan duidelijk dat Jezus Degene is Die geneest. In andere gevallen hebben we te maken met mensen die in de big bang of evolutie geloven, en zich bijvoorbeeld afvragen waarom dinosaurussen 65 miljoen jaar geleden zijn uitgestorven. Dan leggen we uit dat dino's niet 65 miljoen jaar geleden uitgestorven zijn, met uiteraard de verklaringen en het Bijbelse Scheppingsverhaal. Er zijn zat aanknopingspunten. Wanneer iemand "nieuw gelovig" is, is goed onderwijs van essentieel belang. Velen geloven in een God die ziekte geeft als test, of niet het beste met Zijn Kinderen voor heeft. De Bijbel leert ons dat God wil dat wij gelukkig zijn. Besef wat de opdracht is, en, die opdracht kan je breed zien. De wereld is ziek, in veel opzichten:

En Hij zond hen heen, om te prediken het Koninkrijk Gods, en de kranken gezond te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Hermanos2:

Iemand stelt je deze vraag? 

Laten we zeggen dat hier om iemand gaat die nieuw is in het geloof. Is zeer geïnteresseerd. Geen kennis van de Schrift. Op zoek naar God. 

 

Ik ga met die persoon een gesprek aan. Leg hem globaal de bijbel uit. Het verhaal van God en deze wereld. Onderstreep het doel en het belang van gebed. Het Onze Vader is een goed begin. 

Je kunt iemand in een uur genoeg info geven om doelgericht op weg te gaan naar God. Hij, die Zich laat vinden door hen die Hem oprecht zoeken! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik ga met die persoon een gesprek aan. Leg hem globaal de bijbel uit. Het verhaal van God en deze wereld. Onderstreep het doel en het belang van gebed. Het Onze Vader is een goed begin. 

Je kunt iemand in een uur genoeg info geven om doelgericht op weg te gaan naar God. Hij, die Zich laat vinden door hen die Hem oprecht zoeken! 

Dat is dan toch prima! Jij kent die persoon goed genoeg om te weten wat je moet doen. Belangrijkste is dat je je laat leiden door de Heilige Geest, en niet op jezelf gaat vertrouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik ga met die persoon een gesprek aan. Leg hem globaal de bijbel uit. Het verhaal van God en deze wereld. Onderstreep het doel en het belang van gebed. Het Onze Vader is een goed begin. 

Je kunt iemand in een uur genoeg info geven om doelgericht op weg te gaan naar God. Hij, die Zich laat vinden door hen die Hem oprecht zoeken! 

Zul je hem wel moeten vertellen over Jezus, de tweede persoon van de Drievuldigheid. Anders verkondigt men een valse Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Zul je hem wel moeten vertellen over Jezus, de tweede persoon van de Drievuldigheid. Anders verkondigt men een valse Jezus.

Bijbel uitleg zonder Jezus is onmogelijk. Vragen over de Drievuldigheid zullen vanzelf bij iemand opkomen. Dan zal ik zeggen dat ik deze leerstelling (nog steeds) niet begrijp en om die reden niet afwijs maar ook niet aanneem. 

Even off topic.... Ik denk dat ik voor mezelf een uitleg geformuleerd heb. Waarmee ik voorlopig uit de voeten kan. Misschien een ander topic? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Hermanos2:

Bijbel uitleg zonder Jezus is onmogelijk. Vragen over de Drievuldigheid zullen vanzelf bij iemand opkomen. Dan zal ik zeggen dat ik deze leerstelling (nog steeds) niet begrijp en om die reden niet afwijs maar ook niet aanneem. 

Even off topic.... Ik denk dat ik voor mezelf een uitleg geformuleerd heb. Waarmee ik voorlopig uit de voeten kan. Misschien een ander topic? 

Onderwijs in Waarheid is van groot belang. Je kent de Waarheid, toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

Hoe doe je dat, Jezus aannemen? 

Door te doen wat Jezus van ons vraagt, bijv de prediking. Verder door te bidden en bij elke beslissing bedenken hoe Jezus het zou doen.

42 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Zul je hem wel moeten vertellen over Jezus, de tweede persoon van de Drievuldigheid. Anders verkondigt men een valse Jezus.

In jou ogen. Ik lees het niet terug in de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

Iemand stelt je deze vraag? 

Laten we zeggen dat hier om iemand gaat die nieuw is in het geloof. Is zeer geïnteresseerd. Geen kennis van de Schrift. Op zoek naar God. 

 

Lees de bijbel, leer uit naastenliefde en voor God te leven en neem het geloof aan dat Jezus voor jouw zonden gestorven is  jou geneest en helpt in een christelijke levenswandel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hermanos2:

Zeker! Maar als je doelt op de 3-1heid, dan voel ik me niet geroepen om die als zodanig te onderwijzen. Het is geen bewezen waarheid. 

Dat moet je helemaal zelf weten. Het ontkennen van de Godheid van Jezus is een serieuze zaak. Als jij je daar aan wenst te wagen.... is het bestaan van God wel een bewezen waarheid? En, is de schepping, ongeveer 6000 jaar geleden wel een bewezen zaak? De Bijbel leert ons dat Jezus God is, en, het is van cruciaal belang dit te verkondigen, maar, niks moet, dat is aan jou!

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hermanos2:

Zeker! Maar als je doelt op de 3-1heid, dan voel ik me niet geroepen om die als zodanig te onderwijzen. Het is geen bewezen waarheid. 

Of het is een niet door jou begrepen waarheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei WdG:

Dat moet je helemaal zelf weten. Het ontkennen van de Godheid van Jezus is een serieuze zaak. Als jij je daar aan wenst te wagen.... is het bestaan van God wel een bewezen waarheid? En, is de schepping, ongeveer 6000 jaar geleden wel een bewezen zaak? De Bijbel leert ons dat Jezus God is, en, het is van cruciaal belang dit te verkondigen, maar, niks moet, dat is aan jou!

Jij leest nergens dat ik de 3-1heid ontken. Je leest telkens weer dat ik niet aanneem wat ik niet begrijp. Ik ga er toch weer een uitleg aan wagen. Dan mag je mij uitleggen dat Jezus geen begin heeft terwijl God Jezus 'His only begotten Son' noemt. En dat Jezus roept Eli Eli, lama sabachtani. 

Jezus is niet God. Jezus is God's Zoon. Hij is rechtstreeks uit God, dus goddelijk. Das wat mij betreft logisch en doet de bijbelse waarheid geen geweld aan. Jezus heeft geen begin. Want om een begin te hebben moet je een tijdrekening en dus een referentiepunt, een universum hebben. 

God verklaart in het OT dat Hij één God is. Dat klopt ook want Jezus is van hetzelfde, rechtstreeks uit God en door God en voor God. @thom :)

De Heilige Geest is de kracht van God en Jezus, de adem die Zij uitblazen als Zij Geest geven. De Ruach. 

Tenslotte heb ik nog nergens een goede verklaring of uitleg gelezen over de 3-1heid. Allemaal heel erg spiritueel en zweverig, maar zeer verschillend en absoluut niet verhelderend. 

Ik hou het voorlopig bij de 2-1 heid. 

16 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Of het is een niet door jou begrepen waarheid.

Inderdaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei WdG:

Onderwijs in Waarheid is van groot belang.

Dat men waarheid verkondigt lijkt mij van groot belang. Ook van belang is hoe we die waarheid verkondigen. Een vermanende houding in liefde lijkt me van groot belang. Geen ontwijkend gepredik.

3 minuten geleden zei Hermanos2:

Inderdaad.

Dan zou ik nog niet aan evangeliseren beginnen als ik jou was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Dat men waarheid verkondigt lijkt mij van groot belang. Ook van belang is hoe we die waarheid verkondigen. Een vermanende houding in liefde lijkt me van groot belang. Geen ontwijkend gepredik.

Je kunt niemand dwingen, wel adviseren. Het ontkennen van de Godheid van Jezus Christus is naar mijn mening Godslastering. Iemand die dat doet, kan naar mijn mening het evangelie niet te verkondigen. Het is alsof een moslim het evangelie gaat verkondigen. Desondanks moet ieder mens zelf weten wat hij of zij doet, verkondigt of gelooft.

bewerkt door WdG
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hermanos2:

Je hebt helemaal gelijk. Maar met dit verhaal kun je niet aankomen bij een nieuwe gelovige, die geen enkele kennis heeft van Schrift etc. Hij is zoekende. Hoe helpen we iemand op weg? 

Wat is goed?             Wie doet goed? 
Wat is Waar?             Wie doet waarachtig?
Wat is Recht?            Wie doet rechtvaardig?
Wat is liefde?            Wie doet liefdevol?
Wat is barmhartig?   Wie doet barmhartigheid?
Wat is vrede?            Wie doet vrede?
Wat is de zin?           Wie geeft zin eraan?

God identificeert zich, met al die zaken waaraan wij gewicht toekennen.
En God zegt daarover: niet Ik maar jullie zeggen wie Ik ben: het meeste van wat jullie zoeken en bedenken van alles wat waardevol is, dat Ben IK.

Dan is de logische reactie: prima, dan hebben we God niet nodig, we zien het zelf wel en we doen het zelf wel.
Dat klopt. Dat kan. Dat neemt niet weg dat als je die kernzaken serieus neemt en serieus zoekt, dat je als vanzelf op Gods terrein komt:
Hij is de eigenaar daarvan. Hij geeft de normen daarvoor. Hij verklaart de rol en positie van de schepping in het grotere geheel van de aarde en het heelal. Hij heeft een samenhangende verklaring en zingeving, met een extreem belangrijk stuk informatie: de mens is geen dier, maar een wezen dat bedoeld is om de aarde te bewonen om al die kernzaken inhoud te geven. Dat geeft een onderscheid met alle andere dieren en alle natuurverschijnselen, en het geeft tegelijk een verdieping: zoals sterren blijven bestaan en zoals een gewassoort blijft bestaan en een diersoort, zo blijft de ziel van elk afzonderlijk mens bestaan: de dood is niet het eindstation. Het sterven is slechts het einde van de proefperiode.  

Daar houdt het op. Net zoals bij de joden sadduceeërs waren en farizeeërs, zo zijn er ook nu die geloven in een hemel en een opstanding,
en anderen die geloven in het hier en nu, en dan niets. Is een mens als een dier die sterft en klaar, of heeft de mens een ziel die blijft bestaan.
Dat neemt niet weg dat God is terug te zien en zich ook identificeert met alles wat werkelijk waardevol is.
Als je dat waardevolle zoekt en zelf ook je ermee identificeert, dan ben je op weg met God. En algemeen geldt, dat hetgeen je liefhebt je ook dichter brengt bij de ander die hetzelfde liefheeft. Dat feit, geeft een besef en een elementair denken, waardoor je vanzelf in een proces en een ontwikkeling komt, dat je op weg brengt van kennis in wie de maker is van dat alles, en wat de zingeving is van dat alles.

En dit is het wonderlijke van de tegenwoordige tijd, dat de aarde gevuld is met genade: alles wat van God is, zal ook worden gezegend met het goede van God. Meer kennis van de dwarsverbanden en de redenen en achtergronden van hoe God zich heeft laten zien, geeft ook meer liefde voor wat van God is. En God zegt daarover heel nadrukkelijk: zolang jij het goede in alles blijft zoeken, val je onder de bescherming van mijn genade.

En daar is natuurlijk een catch, want iedereen die vrijblijvend kan zijn, die zal zich niet in een zekere gestelde goede richting willen begeven.
Die catch is deze: je moet het goede zodanig extreem toepassen, dat je bij voorbaat je eigen wensen en heel je eigen leven wegschuift als veel minder belangrijk.
En dan ineens wordt het natuurlijk heel belangrijk of de hemel en de nieuwe aarde er wel is. Maar dat krijg je niet. Je zult het niet zeker weten,
en dus in dit leven moeten kiezen of je je eigen leven hier en nu gaat optimaliseren, of dat je je leven hier en nu aan de hogere idealen gaat besteden.

Er zijn er, die heel geen hemel nodig hebben, om zich uit liefde voor de idealen op te willen offeren.
Er zijn er, die heel geen verlossing nodig hebben, om zich ellendig te weten en bereid om het altijd beter te willen doen.
Er zijn er, die heel geen liefde bewezen hoeven te krijgen, om zich toch in liefde geheel te willen richten naar wat echt liefde is.  
Er zijn er, die heel goed weten dat dit alles mooi en onhaalbaar is, zodat zij zich ergens in het midden bevinden, een beetje in redelijke afstemming van de eigen waarden.

Maar alles is bij iedereen onder dezelfde paraplu samengevoegd: wie het goede doet, hij zal ook het goede ontmoeten.

Maar dan heb je daar het meerdere. Er is méér te ontdekken!
- Begrip van de wereld en haar waarden en haar bestemming ten opzichte van God.
   Daarvoor is kennis van het Jodendom, om te zien wat Gods bedoeling is met de mens.
- Begrip van de plaats van de mens ten opzichte van de instelling en houding en toekomst.
  Daarvoor is kennis van het Christendom, om te zien en te begrijpen hoe God iets ongelooflijks realiseert voor jou.
- Begrip van de inhoud en norm van die afzonderlijke waardevolle begrippen, vanuit een normatief perspectief van meeste kennis van alles.
  Daarvoor is de kennis van de bijbel, om te zien hoe al die waardevolle zaken worden bezien vanuit het perspectief van God.

De bijbel leert je deze drie laatste zaken tot op detail begrijpen tot op het bot, maar daar ben je heel je leven zoet mee.
De bijbel is dus het boek van de kennis van alles.

Toch is dat helemaal niet de boodschap van de bijbel. Want de boodschap is véél persoonlijker:
God, de Maker van dit alles, die heeft de mens bestemd om met God te wonen en te heersen over een nieuwe aarde,
en Hij heeft daarom de mensen bestemd om hen uit dit tijdelijke leven te trekken, om een nieuw leven te krijgen samen met God in alle ideale waarden die er zijn,
en die mogelijkheid wordt gerealiseerd door reeds nu alvast te leven alsof dat nieuwe leven van de toekomst al is aangebroken.
Daarin zie je hoe dit leven hier en nu, als het ware een proefperiode is: je mag proeven aan het goede en heerlijke, door het te doen en erin te leven,
maar met opnieuw die catch die ik hierboven al noemde: je gaat proeven zonder dat je omgeving zich daar ook maar iets van aantrekt.
Je moet het dus echt doen vanuit het diepere echt willen, ongeacht wat je ervoor terugkrijgt en hoe het valt bij andere mensen en ook voor je eigen leven. 

Snap je nu, hoe je gered kunt worden? Nee, dat kun je niet snappen, als je niet weet dat waarin je bent, zwaar ellendig is.
Je kunt alleen gered worden, als je beseft dat de mens wel ideaalwaarden zoekt, maar zelf reddeloos verloren is.

En snap je nu, dat dit het geloof is van Jezus Christus onze verlosser? Nee, dat kun je niet snappen, want Christus is niet eens genoemd.
Zorg dan dat je hem leert kennen, want Hij is de enige Zoon van God. Of beter gezegd: God is in Jezus Christus mens geworden.
Hij is het die herstel van de ideale waarden mogelijk en waar heeft gemaakt. Hij is de sleutel om dit alles veilig te doorstaan. Daarom heeft God gezegd:
Laat alles op deze aarde gebeuren in de naam van Jezus Christus, met het oog op de toekomst van Jezus Christus waarin mens en God samenleven in blijdschap en heerlijkheid tot in eeuwigheid. Want Christus heeft alle ellende van de mens voor de mens weggenomen, om de mens een heerlijke toekomst te maken onder zijn gezag, waarin al die goede waarden aan het begin volmaakt worden vertegenwoordigd.

Maar snap je dat daar ook een probleem ligt? Als je met christenen spreekt, dan staan die op een heel ander platform ten opzichte van God. Waar jij nog in alle onschuld van niets weet en dus iets goeds doet, doe je ten opzichte van die christenen alles nog fout. De christenen weten dat ook wel, maar ze zijn zo haastig in het dichttimmeren van je rijkdom, of je armoede, dat je in elk geval een enorm spanningsveld krijgt met wie jij bent, wie zij zijn, en wie zij graag willen dat jij bent, en last but not least, wie jij zou willen en moeten zijn naarmate je meer kennis krijgt van God en van alle belangrijke waarden van het leven.  

De oplossing van wat je aan moeiten krijgt om met mensen om te gaan en met wat zij allemaal leren, is de liefde. Als jij ergens wel voelt dat achter al de zin en onzin een waarachtige waarheid schuilgaat en een waarachtige God die zich ook met jou bezig houdt, dan is de liefde die je daaruit put sterker en levender en zingevender, dan alles waarmee ze je in de maag proberen te splitsen. maar; wees gewaarschuwd: waarachtige liefde zoekt begerig de waarheid te ontdekken van de Persoon die erachter zit. Zodra je dus leert en te weten komt dat je kunt rusten en dat je niets meer hoeft te doen en te zoeken en te ontdekken, dan weet je dat je op een dwaalspoor zit.

Is dit te veel en te moeilijk en te lang? Dat dacht ik wel. En jij ook. Had het me dan ook niet gevraagd...  :-(
want ik ben het met Kaasjeskruid eens, hoe je het brengt maakt niet uit, want de heilige Geest moet het doen,
dus wijs maar alleen op de bijbel en op Christus. Laat Jezus maar aan het werk.

Is dit te vrijblijvend? Ja, dat denk ik ook wel. Maar het past bij wie ik ben en het hangt er maar vanaf.
Uitgangspunt is dat een onschuldig iemand zich identificeert met recht en waarheid en liefde.
De tegenhanger van datzelfde is oordeel en een dringende oproep tot haastige bekering.

En dat niemand meer de rechte zin van de afzonderlijke begrippen vat, biedt een onschuldige geen hulp en ook geen hoop.

lezen: Efeziërs 6
zingen: Psalm 19
tekst: Efeziërs 6:8

Wetende, dat zo wat goed een iegelijk gedaan zal hebben,
hij datzelve van den Heere zal ontvangen, hetzij dienstknecht, hetzij vrije.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Hermanos2:

God verklaart in het OT dat Hij één God is.

In Deu 6:4 staat er volgens de context iets anders uitgedrukt.

Deuteronomy 6:4 / Hebrew - English Bible / Mechon-Mamre
gV5Ke8NR_o.png
Hoor, Israël: de Here is onze God; de Here is één! (Deuteronomium 6:4).
Vanuit het Hebreeuws vertaald staat er: "Hoor Israël, Jahweh onze God, Jahweh is één".
Dit heeft betrekking eenheid ofwel dat JHWH als God verenigd is in een eenheid.

Marcus 10:6-7
6. Maar van het begin der schepping heeft Hij hen als man en vrouw gemaakt;
7. daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten, en die twee zullen tot één vlees zijn.

In Mar 10:7 sprak Jezus over man en vrouw die één vlees zullen zijn; het betreft 2 personen, die verenigd zijn in één vlees.
Indien het mogelijk is voor man en vrouw, om verenigd te zijn als één vlees, dan is het ook mogelijk voor Jahweh om als 3 personen verenigd te zijn als één; verenigd in de God Drie-Eenheid.

En God (Elohim / H430) zeide: "Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis, . . . . " (Genesis 1:26).
In Gen 1:26 is het Hebreeuwse grondwoord, dat als God vertaald is, "Elohim" wat God betekent in meervoud.
Bovendien staat er ook dat Elohim (God) zei: "Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis, . . . . " .
Het mag duidelijk zijn, dat Elohim (H430) wat als God vertaald is, meerdere personen betreft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid