Spring naar bijdragen

Wat moet ik doen om gered te worden?


Aanbevolen berichten

5 minuten geleden zei Tomega:

Wat is goed?             Wie doet goed? 
Wat is Waar?             Wie doet waarachtig?
Wat is Recht?            Wie doet rechtvaardig?
Wat is liefde?            Wie doet liefdevol?
Wat is barmhartig?   Wie doet barmhartigheid?
Wat is vrede?            Wie doet vrede?
Wat is de zin?           Wie geeft zin eraan?

God identificeert zich, met al die zaken waaraan wij gewicht toekennen.
En God zegt daarover: niet Ik maar jullie zeggen wie Ik ben: het meeste van wat jullie zoeken en bedenken van alles wat waardevol is, dat Ben IK.

Dan is de logische reactie: prima, dan hebben we God niet nodig, we zien het zelf wel en we doen het zelf wel.
Dat klopt. Dat kan. Dat neemt niet weg dat als je die kernzaken serieus neemt en serieus zoekt, dat je als vanzelf op Gods terrein komt:
Hij is de eigenaar daarvan. Hij geeft de normen daarvoor. Hij verklaart de rol en positie van de schepping in het grotere geheel van de aarde en het heelal. Hij heeft een samenhangende verklaring en zingeving, met een extreem belangrijk stuk informatie: de mens is geen dier, maar een wezen dat bedoeld is om de aarde te bewonen om al die kernzaken inhoud te geven. Dat geeft een onderscheid met alle andere dieren en alle natuurverschijnselen, en het geeft tegelijk een verdieping: zoals sterren blijven bestaan en zoals een gewassoort blijft bestaan en een diersoort, zo blijft de ziel van elk afzonderlijk mens bestaan: de dood is niet het eindstation. Het sterven is slechts het einde van de proefperiode.  

Daar houdt het op. Net zoals bij de joden sadduceeërs waren en farizeeërs, zo zijn er ook nu die geloven in een hemel en een opstanding,
en anderen die geloven in het hier en nu, en dan niets. Is een mens als een dier die sterft en klaar, of heeft de mens een ziel die blijft bestaan.
Dat neemt niet weg dat God is terug te zien en zich ook identificeert met alles wat werkelijk waardevol is.
Als je dat waardevolle zoekt en zelf ook je ermee identificeert, dan ben je op weg met God. En algemeen geldt, dat hetgeen je liefhebt je ook dichter brengt bij de ander die hetzelfde liefheeft. Dat feit, geeft een besef en een elementair denken, waardoor je vanzelf in een proces en een ontwikkeling komt, dat je op weg brengt van kennis in wie de maker is van dat alles, en wat de zingeving is van dat alles.

En dit is het wonderlijke van de tegenwoordige tijd, dat de aarde gevuld is met genade: alles wat van God is, zal ook worden gezegend met het goede van God. Meer kennis van de dwarsverbanden en de redenen en achtergronden van hoe God zich heeft laten zien, geeft ook meer liefde voor wat van God is. En God zegt daarover heel nadrukkelijk: zolang jij het goede in alles blijft zoeken, val je onder de bescherming van mijn genade.

En daar is natuurlijk een catch, want iedereen die vrijblijvend kan zijn, die zal zich niet in een zekere gestelde goede richting willen begeven.
Die catch is deze: je moet het goede zodanig extreem toepassen, dat je bij voorbaat je eigen wensen en heel je eigen leven wegschuift als veel minder belangrijk.
En dan ineens wordt het natuurlijk heel belangrijk of de hemel en de nieuwe aarde er wel is. Maar dat krijg je niet. Je zult het niet zeker weten,
en dus in dit leven moeten kiezen of je je eigen leven hier en nu gaat optimaliseren, of dat je je leven hier en nu aan de hogere idealen gaat besteden.

Er zijn er, die heel geen hemel nodig hebben, om zich uit liefde voor de idealen op te willen offeren.
Er zijn er, die heel geen verlossing nodig hebben, om zich ellendig te weten en bereid om het altijd beter te willen doen.
Er zijn er, die heel geen liefde bewezen hoeven te krijgen, om zich toch in liefde geheel te willen richten naar wat echt liefde is.  
Er zijn er, die heel goed weten dat dit alles mooi en onhaalbaar is, zodat zij zich ergens in het midden bevinden, een beetje in redelijke afstemming van de eigen waarden.

Maar alles is bij iedereen onder dezelfde paraplu samengevoegd: wie het goede doet, hij zal ook het goede ontmoeten.

Maar dan heb je daar het meerdere. Er is méér te ontdekken!
- Begrip van de wereld en haar waarden en haar bestemming ten opzichte van God.
   Daarvoor is kennis van het Jodendom, om te zien wat Gods bedoeling is met de mens.
- Begrip van de plaats van de mens ten opzichte van de instelling en houding en toekomst.
  Daarvoor is kennis van het Christendom, om te zien en te begrijpen hoe God iets ongelooflijks realiseert voor jou.
- Begrip van de inhoud en norm van die afzonderlijke waardevolle begrippen, vanuit een normatief perspectief van meeste kennis van alles.
  Daarvoor is de kennis van de bijbel, om te zien hoe al die waardevolle zaken worden bezien vanuit het perspectief van God.

De bijbel leert je deze drie laatste zaken tot op detail begrijpen tot op het bot, maar daar ben je heel je leven zoet mee.
De bijbel is dus het boek van de kennis van alles.

Toch is dat helemaal niet de boodschap van de bijbel. Want de boodschap is véél persoonlijker:
God, de Maker van dit alles, die heeft de mens bestemd om met God te wonen en te heersen over een nieuwe aarde,
en Hij heeft daarom de mensen bestemd om hen uit dit tijdelijke leven te trekken, om een nieuw leven te krijgen samen met God in alle ideale waarden die er zijn,
en die mogelijkheid wordt gerealiseerd door reeds nu alvast te leven alsof dat nieuwe leven van de toekomst al is aangebroken.
Daarin zie je hoe dit leven hier en nu, als het ware een proefperiode is: je mag proeven aan het goede en heerlijke, door het te doen en erin te leven,
maar met opnieuw die catch die ik hierboven al noemde: je gaat proeven zonder dat je omgeving zich daar ook maar iets van aantrekt.
Je moet het dus echt doen vanuit het diepere echt willen, ongeacht wat je ervoor terugkrijgt en hoe het valt bij andere mensen en ook voor je eigen leven. 

Snap je nu, hoe je gered kunt worden? Nee, dat kun je niet snappen, als je niet weet dat waarin je bent, zwaar ellendig is.
Je kunt alleen gered worden, als je beseft dat de mens wel ideaalwaarden zoekt, maar zelf reddeloos verloren is.

En snap je nu, dat dit het geloof is van Jezus Christus onze verlosser? Nee, dat kun je niet snappen, want Christus is niet eens genoemd.
Zorg dan dat je hem leert kennen, want Hij is de enige Zoon van God. Of beter gezegd: God is in Jezus Christus mens geworden.
Hij is het die herstel van de ideale waarden mogelijk en waar heeft gemaakt. Hij is de sleutel om dit alles veilig te doorstaan. Daarom heeft God gezegd:
Laat alles op deze aarde gebeuren in de naam van Jezus Christus, met het oog op de toekomst van Jezus Christus waarin mens en God samenleven in blijdschap en heerlijkheid tot in eeuwigheid. Want Christus heeft alle ellende van de mens voor de mens weggenomen, om de mens een heerlijke toekomst te maken onder zijn gezag, waarin al die goede waarden aan het begin volmaakt worden vertegenwoordigd.

Maar snap je dat daar ook een probleem ligt? Als je met christenen spreekt, dan staan die op een heel ander platform ten opzichte van God. Waar jij nog in alle onschuld van niets weet en dus iets goeds doet, doe je ten opzichte van die christenen alles nog fout. De christenen weten dat ook wel, maar ze zijn zo haastig in het dichttimmeren van je rijkdom, of je armoede, dat je in elk geval een enorm spanningsveld krijgt met wie jij bent, wie zij zijn, en wie zij graag willen dat jij bent, en last but not least, wie jij zou willen en moeten zijn naarmate je meer kennis krijgt van God en van alle belangrijke waarden van het leven.  

De oplossing van wat je aan moeiten krijgt om met mensen om te gaan en met wat zij allemaal leren, is de liefde. Als jij ergens wel voelt dat achter al de zin en onzin een waarachtige waarheid schuilgaat en een waarachtige God die zich ook met jou bezig houdt, dan is de liefde die je daaruit put sterker en levender en zingevender, dan alles waarmee ze je in de maag proberen te splitsen. maar; wees gewaarschuwd: waarachtige liefde zoekt begerig de waarheid te ontdekken van de Persoon die erachter zit. Zodra je dus leert en te weten komt dat je kunt rusten en dat je niets meer hoeft te doen en te zoeken en te ontdekken, dan weet je dat je op een dwaalspoor zit.

Is dit te veel en te moeilijk en te lang? Dat dacht ik wel. En jij ook. Had het me dan ook niet gevraagd...  :-(
want ik ben het met Kaasjeskruid eens, hoe je het brengt maakt niet uit, want de heilige Geest moet het doen,
dus wijs maar alleen op de bijbel en op Christus. Laat Jezus maar aan het werk.

Is dit te vrijblijvend? Ja, dat denk ik ook wel. Maar het past bij wie ik ben en het dat hangt er maar vanaf.
Uitgangspunt is dat een onschuldig iemand zich identificeert met recht en waarheid en liefde.
De tegenhanger van datzelfde is oordeel en een dringende oproep tot haastige bekering.

En dat niemand meer de rechte zin van de afzonderlijke begrippen vat, biedt een onschuldige geen hulp en ook geen hoop.

lezen: Efeziërs 6
zingen: Psalm 19
tekst: Efeziërs 6:8

Wetende, dat zo wat goed een iegelijk gedaan zal hebben,
hij datzelve van den Heere zal ontvangen, hetzij dienstknecht, hetzij vrije.

Ik begrijp je tekst. Ben het niet overal met je eens. Ik verwacht meer actie van mensen die zich christen noemen. Je kunt niemand zomaar een bijbel geven. Dan verlies je mensen die het opgeven. 

Christenen moeten niet alleen binnenshuis spiritueel doen, maar moeten naar buiten, lees Handelingen. Je kunt niet alles op Jezus afschuiven. 

Mijns inziens is de Schrift zeer duidelijk. Volgens mij was het Gandhi die ooit zei. I like your Christ, but I don't like your Christians. We zijn veel te ver verwijderd van de bijbel. Ieder maakt zijn eigen waarheid, zijn eigen godsbeeld. 

Ik heb God leren kennen door Zijn woord, door Zijn hulp en kracht, door gebed. Door mezelf open te stellen voor Zijn Geest. Ik heb de grootste schat gevonden die een mens maar kan vinden. Ik ben onmetelijk rijk. Ik deel die rijkdom met zoveel mogelijk mensen in mijn omgeving. 

8 minuten geleden zei Ricky Tjin:

In Deu 6:4 staat er volgens de context iets anders uitgedrukt.

Deuteronomy 6:4 / Hebrew - English Bible / Mechon-Mamre
gV5Ke8NR_o.png
Hoor, Israël: de Here is onze God; de Here is één! (Deuteronomium 6:4).
Vanuit het Hebreeuws vertaald staat er: "Hoor Israël, Jahweh onze God, Jahweh is één".
Dit heeft betrekking eenheid ofwel dat JHWH als God verenigd is in een eenheid.

Marcus 10:6-7
6. Maar van het begin der schepping heeft Hij hen als man en vrouw gemaakt;
7. daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten, en die twee zullen tot één vlees zijn.

In Mar 10:7 sprak Jezus over man en vrouw die één vlees zullen zijn; het betreft 2 personen, die verenigd zijn in één vlees.
Indien het mogelijk is voor man en vrouw, om verenigd te zijn als één vlees, dan is het ook mogelijk voor Jahweh om als 3 personen verenigd te zijn als één; verenigd in de God Drie-Eenheid.

En God (Elohim / H430) zeide: "Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis, . . . . " (Genesis 1:26).
In Gen 1:26 is het Hebreeuwse grondwoord, dat als God vertaald is, "Elohim" wat God betekent in meervoud.
Bovendien staat er ook dat Elohim (God) zei: "Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis, . . . . " .
Het mag duidelijk zijn, dat Elohim (H430) wat als God vertaald is, meerdere personen betreft.

Dankjewel voor deze uitleg! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 110
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dat is dan toch prima! Jij kent die persoon goed genoeg om te weten wat je moet doen. Belangrijkste is dat je je laat leiden door de Heilige Geest, en niet op jezelf gaat vertrouwen.

Of het is een niet door jou begrepen waarheid.

Ik betwijfel of we het over dezelfde Jezus hebben. Je neigt mij te veel naar het gedachtengoed van het WTG. Dus kun je lullen over Jezus wat je wil, het is een andere.

1 minuut geleden zei Hermanos2:

Ik heb God leren kennen door Zijn woord, door Zijn hulp en kracht, door gebed. Door mezelf open te stellen voor Zijn Geest. Ik heb de grootste schat gevonden die een mens maar kan vinden. Ik ben onmetelijk rijk. Ik deel die rijkdom met zoveel mogelijk mensen in mijn omgeving. 

Waar is je berouw? Daar begint het mee namelijk. Ik heb God leren kennen doordat Hij mij wees op zonden die Hem onteren. Zonden die ook andere mensen hebben onteert.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Ricky Tjin:

En God (Elohim / H430) zeide: "Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis, . . . . " (Genesis 1:26).

Wel eens gehoord van Pluralis majestatis (uit Latijn: pluralis maiestatis, letterlijk meervoud van verhevenheid; ook: majesteitsmeervoud of koninklijk meervoud) is het gebruik van het meervoud terwijl men naar zichzelf verwijst, dus in plaats van "ik", om de eigen belangrijkheid te benadrukken. Hetzelfde middel wordt ingezet voor het tegenovergestelde doel: de meervoudsvorm die wordt gebruikt om de aandacht van het eigen belang af te leiden, heet pluralis modestiae, meervoud van bescheidenheid.

Koninklijke meervoud van verhevenheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hermanos2:

Als ik hier spontaan een bericht schrijf, kan het zomaar gebeuren dat ik iets vergeet te noemen.

Je vergeet steeds het belangrijkste en bent erg gericht op hoe jij iets kan doen. Het evangelie van God is geen oieziewoezie evangelie met ontwijkende en zelf verheerlijkende terminologieën. Het is een confronterend evangelie, waarbij de verkondiging daarvan zowel toorn als redding van die toorn centraal behoren te staan.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Je vergeet steeds het belangrijkste en bent erg gericht op hoe jij iets kan doen. Het evangelie van God is geen oieziewoezie evangelie met ontwijkende en zelf verheerlijkende terminologieën. Het is een confronterend evangelie, waar zowel toorn als redding daarvan centraal behoren te staan.

Ben ik niet met je eens. 

Redding kun je niet verdienen. 

Maar verspreiding van het geloof is een actieve zaak. Dat gaat niet als ik thuis voor de tv blijf hangen. Dus we moeten wel zeker iets doen. Jezus geeft ons iets in bewaring waarvan wij de waarde vermeerderen moeten. Als we Hem hetzelfde teruggeven is Hij niet blij met ons. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Waar is je berouw? Daar begint het mee namelijk.

Dat is idd ook een grote voorwaarde. Volgens de Wet zijn we allemaal schuldig. We kunnen bijna nergens aan voldoen. Iedereen maakt wel eens een leugentje voor bestwil, of downloaden een film enz enz Door Jezus loskoopoffer worden we gekocht door Jezus en kunnen we worden gered omdat er dan een legale reden is voor redding.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hermanos2:

Jezus geeft ons iets in bewaring waarvan wij de waarde vermeerderen moeten. Als we Hem hetzelfde teruggeven is Hij niet blij met ons. 

Ik betwijfel of we het over dezelfde Jezus hebben. Je neigt mij te veel naar het gedachtengoed van het WTG. Dus kun je lullen over Jezus wat je wil, het is een andere.

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik betwijfel of we het over dezelfde Jezus hebben. Je neigt mij te veel naar het gedachtengoed van het WTG. Dus kun je lullen over Jezus wat je wil, het is een andere.

Op dit moment zijn miljarden mensen in levensgevaar. Paulus zegt: hoe zullen zij het goede nieuws horen als er niemand predikt?

Volgens mij ontken je gewoon de Schrift. Ik zeg gewoon wat er staat. 

Jij komt dan met een 3-1 heid. Dat staat nergens. Een 2-1 heid, daar kan ik nog in mee. 

Jezus roept Zijn discipelen op om vissers van mensen te worden. 

Stel je voor dat Paulus nooit gereisd had. 

Als jouw Jezus zegt dat je niets hoeft te doen. Dat thuis op de bank zitten prima is. Dan verkondig jij inderdaad een heel andere Jezus dan ik. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Inderdaad, maar met die Jezus van jou gaan ze niet gered worden.

Wat is dan de boodschap die jij uit de bijbel haalt? Het goede nieuws moet over de hele aarde gepredikt worden. Ik kan daar geen andere draai aan geven. 

De manier van prediking van het WTG vind ik niet in de bijbel terug. 

Maar een afwachtende houding aannemen, dat staat ook nergens. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hermanos2:

Wat is dan de boodschap die jij uit de bijbel haalt?

Dat alleen God kan zorgen voor de juiste oplossing van ons probleem en geen schepsel. Ik geloof dat we op Gods Woord moeten vertrouwen en niet op menselijke redeneringen en daarom kan alleen de conclusie getrokken worden dat Jezus God is. Uiteindelijk geloven we dat het volledige Woord van God betrouwbaar is en 100% waar.

En Thomas antwoordde en zei tegen Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh.20:28, SV)

Jij ongelovige Thomas.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat alleen God kan zorgen voor de juiste oplossing van ons probleem en geen schepsel. Ik geloof dat we op Gods Woord moeten vertrouwen en niet op menselijke redeneringen en daarom kan alleen de conclusie getrokken worden dat Jezus God is. Uiteindelijk geloven we dat het volledige Woord van God betrouwbaar is en 100% waar.

En Thomas antwoordde en zei tegen Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh.20:28, SV)

Jij ongelovige Thomas.

Op de laatste drie woorden na, ben ik het volledig met je eens.

Maar daar ging mijn vraag niet over. 

Jezus roept Zijn volgelingen in Mattheus 28:19 op tot actie. 

Dat heeft niet te maken met de foute veronderstelling dat je door werken gered kunt worden. Maar het is wel een duidelijke opdracht die geen enkele christen negeren mag. 

Dat is mijn Jezus. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hermanos2:

Op de laatste drie woorden na, ben ik het volledig met je eens.

Maar daar ging mijn vraag niet over. 

Jezus roept Zijn volgelingen in Mattheus 28:19 op tot actie. 

Dat heeft niet te maken met de foute veronderstelling dat je door werken gered kunt worden. Maar het is wel een duidelijke opdracht die geen enkele christen negeren mag. 

Dat is mijn Jezus. 

Nogmaals: jouw Jezus verschilt dermate van de mijne dat ik je niet serieus nemen kan.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Hermanos2:

Jij leest nergens dat ik de 3-1heid ontken. Je leest telkens weer dat ik niet aanneem wat ik niet begrijp. Ik ga er toch weer een uitleg aan wagen. Dan mag je mij uitleggen dat Jezus geen begin heeft terwijl God Jezus 'His only begotten Son' noemt. En dat Jezus roept Eli Eli, lama sabachtani. 

Jezus is niet God. Jezus is God's Zoon. Hij is rechtstreeks uit God, dus goddelijk. Das wat mij betreft logisch en doet de bijbelse waarheid geen geweld aan. Jezus heeft geen begin. Want om een begin te hebben moet je een tijdrekening en dus een referentiepunt, een universum hebben. 

God verklaart in het OT dat Hij één God is. Dat klopt ook want Jezus is van hetzelfde, rechtstreeks uit God en door God en voor God. @thom :)

De Heilige Geest is de kracht van God en Jezus, de adem die Zij uitblazen als Zij Geest geven. De Ruach. 

Tenslotte heb ik nog nergens een goede verklaring of uitleg gelezen over de 3-1heid. Allemaal heel erg spiritueel en zweverig, maar zeer verschillend en absoluut niet verhelderend. 

Ik hou het voorlopig bij de 2-1 heid. 

Inderdaad.

Wat de Godheid van Jezus betreft, zie ik het zo dat God de Vader en Jezus de Zoon zo in éénheid met elkaar besmolten zijn en alles als één vuist doen, dat je van Eén God kan spreken, waar Jezus deel van uit maakt. Zoals een getrouwde man en vrouw samen één zijn voor God.

 

Daarbij staat in Johannes 1 dat Het Licht in de wereld kwam die door Hem geschapen is. Omdat Jezus schiep (in Godskracht) is Hij toch de schepper God.

Maar kijk ook naar Psalm 82, waarin staat dat God ons zelfs goden noemt, allen zonen van de allerhoogste God. Naar deze Psalm verwijst Jezus wanneer joodse geestelijken Hem ervan beschuldigen aan Godslastering te doen, door zichzelf de Zoon van God te noemen.

28 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Nogmaals: jouw Jezus verschilt dermate van de mijne dat ik je niet serieus nemen kan.

Geloof laat zich niet dwingen. Hij gaat heus jouw overtuiging niet aanhangen, als je hem dat oplegt.

2 uur geleden zei Hermanos2:

Ben ik niet met je eens. 

Redding kun je niet verdienen. 

Maar verspreiding van het geloof is een actieve zaak. Dat gaat niet als ik thuis voor de tv blijf hangen. Dus we moeten wel zeker iets doen. Jezus geeft ons iets in bewaring waarvan wij de waarde vermeerderen moeten. Als we Hem hetzelfde teruggeven is Hij niet blij met ons. 

Vriend, je hebt een mooi geloof. Een ding wil ik je mee geven, dat als je ontvankelijk wilt zijn voor de Ruach, Hij jou gebruiken zal. Hij zal je de gelegenheden geven, is mijn ervaring.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Nogmaals: jouw Jezus verschilt dermate van de mijne dat ik je niet serieus nemen kan.

Het zij zo. 

Ik hoop dat je de oproep van Jezus wel serieus neemt. 

Lees de parabel van de talenten maar in Mattheus 25:14. 

Het moet voor iedere christen toch een schrikbeeld zijn om in de buitenste duisternis geworpen te worden. Jammerend en knarsetandend. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Gaitema:

Een ding wil ik je mee geven, dat als je ontvankelijk wilt zijn voor de Ruach, Hij jou gebruiken zal. Hij zal je de gelegenheden geven, is mijn ervaring.

Waarom zeg je dat? Uit wat voor ervaringen put jij? Als je mee wilt geven, wat niet één is met God als Persoon, heb je het niet werkelijk over God. Maar over esoterie en mystiek. Ruach is de levensgeest die niet wordt geassocieerd met God als een persoon. maar met het goddelijke dat onpersoonlijk in de mens komt en dat God in de mens opwekt om ook god te worden. Ruach is een begrip uit de kabbalah. In het oude testament kan het evengoed een boze geest zijn (jaloezie) als de Geest van God die boven de wateren zweeft.  Terwijl de heilige geest en persoon is en wordt geassocieerd met het Griekse woord daarvoor. Het toont aan onder welke invloeden de christenen staan, en tegelijk hoe zwak ze zijn verbonden met hun eigen bronnen.

De Trooster is een andere Geest, een persoonlijke Geest, die van de bijbel, die van Christus komt en ons leert bidden en ontbranden in ijver voor God, en onze bijstaat in onze communicatie met God.

Maar misschien zie ik het verkeerd, ik zou dit woord namelijk nooit gebruiken, en zie dus ook niet hoe jij eraan hebt kunnen wennen.

Mattheüs 15:12-14
Toen kwamen Zijn discipelen tot Hem, en zeiden tot Hem: Weet Gij wel, dat de Farizeën deze rede horende, geërgerd zijn geweest?
Maar Hij, antwoordende zeide: Alle plant, die Mijn hemelse Vader niet geplant heeft, zal uitgeroeid worden.
Laat hen varen; zij zijn blinde leidslieden der blinden. Indien nu de blinde den blinde leidt, zo zullen zij beiden in den gracht vallen.

10 uur geleden zei Hermanos2:
10 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Je vergeet steeds het belangrijkste en bent erg gericht op hoe jij iets kan doen. Het evangelie van God is geen oieziewoezie evangelie met ontwijkende en zelf verheerlijkende terminologieën. Het is een confronterend evangelie, waar zowel toorn als redding daarvan centraal behoren te staan.

Ben ik niet met je eens. 

Redding kun je niet verdienen. 

Maar verspreiding van het geloof is een actieve zaak. Dat gaat niet als ik thuis voor de tv blijf hangen. Dus we moeten wel zeker iets doen. Jezus geeft ons iets in bewaring waarvan wij de waarde vermeerderen moeten. Als we Hem hetzelfde teruggeven is Hij niet blij met ons. 

Hier zijn twee verschillende zaken tegelijk:

1. Zelf doen
De mens moet actief het evangelie brengen, en actief iets doen uit geloof om dat evangelie te brengen.
Maar: dat mag zeker niet met mensenogen en mensenoverwegingen. Dat moet in dwaasheid zijn (gebed en onhaalbaarheden)
zodat God de eer krijgt en niet de evangeliserende mens.

2. Jezus/God moet het doen
De mens mag het niet zelf doen, en alle evangelisatie die gericht is op doelgroepen en volgers en woonwijken en aansluiting zoeken en in de maatschappij dienstbaar zijn, is uit de boze. Want God zoekt de ziel en het hart, dat niet op mensen ziet en voor het vlees valt, maar God zoekt héél gericht de ziel die loskomt van mensenoverwegingen, en zich uitsluitend richt tot en zich fundeert op God.

De kunst is dus om wat je doet heel bewust in Gods handen te leggen. Dat nu kunnen christenen niet. Ze evangeliseren, en ze zien dat het nergens op slaat omdat die mensen wel God krijgen, maar geen water. Of dat die mensen wel God krijgen, maar niet zien wat daar nu leuk en opbouwend aan is. Of dat mensen wel God krijgen, maar geen middelen om dat op hun eigen niveau te kunnen doorleven. En wat er gebeurt: de gelovigen maken zich mooi voor de wereld. 

Dat is wat alom gebeurt, met een sterk evangelisatie effect voor de satan: de heilige priesters en profeten voelen zich méér thuis bij dat wat ze bieden aan de nieuwe bekeerlingen, dan bij hun eigen heilige erediensten. het vaste voedsel wordt verachtelijk opzij gegooid, en de priesters en profeten schuiven aan bij de bekeerlingen om samen met hen te genieten van de zelfverkozen melkspijs.

En dit is de ellende van deze tijd, dat als de priesters en profeten niet hun heilige missie blijven volbrengen, maar dan ZONDER aanzien des persoons, dat dan de genade die er wel is en zeker wel ook bedoeld voor de ruimere omgeving, die ruimere omgeving niet bereikt, terwijl wat heilig was en een en al eerbetoon voor God, verfoeilijk wordt en een gruwel van geloofsverdwazing.

Zo enorm fnuikend is het op een verkeerde manier omgaan met het evangelie, dat Christus alle winst en alle zo gezegende evangelisatie in één beweging overboord schuift, om te zuiveren en te heiligen en te beschermen wat werkelijk de zuivere eredienst wil betrachten:

Johannes 6:60-69
Velen dan van Zijn discipelen, dit horende, zeiden: Deze rede is hard; wie kan dezelve horen?
Jezus nu, wetende bij Zichzelven, dat Zijn discipelen daarover murmureerden, zeide tot hen: Ergert ulieden dit?
Wat zou het dan zijn, zo gij den Zoon des mensen zaagt opvaren, daar Hij te voren was?

De Geest is het, Die levend maakt; het vlees is niet nut. De woorden, die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.
Maar er zijn sommigen van ulieden, die niet geloven. Want Jezus wist van den beginne,
wie zij waren, die niet geloofden, en wie hij was, die Hem verraden zou.
En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan,
tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader.

Van toen af gingen velen Zijner discipelen terug,
en wandelden niet meer met Hem.

Jezus dan zeide tot de twaalven:
Wilt gijlieden ook niet weggaan?
Simon Petrus dan antwoordde Hem:
Heere, tot Wien zullen wij heengaan?

Mattheüs 19:16-27
En ziet, er kwam een tot Hem, en zeide tot Hem: Goede Meester! wat zal ik goeds doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe?
En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God. Doch wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden.
Hij zeide tot Hem: Welke? En Jezus zeide: Deze: Gij zult niet doden; gij zult geen overspel doen; gij zult niet stelen; gij zult geen valse getuigenis geven;

Eer uw vader en moeder; en: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.
De jongeling zeide tot Hem: Al deze dingen heb ik onderhouden van mijn jonkheid af; wat ontbreekt mij nog?
Jezus zeide tot hem: Zo gij wilt volmaakt zijn, ga heen, verkoop wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, volg Mij.
Als nu de jongeling dit woord hoorde, ging hij bedroefd weg; want hij had vele goederen.
En Jezus zeide tot Zijn discipelen: Voorwaar, Ik zeg u, dat een rijke bezwaarlijk in het Koninkrijk der hemelen zal ingaan.

En wederom zeg Ik u: Het is lichter, dat een kemel ga door het oog van een naald, dan dat een rijke inga in het Koninkrijk Gods.
Zijn discipelen nu, dit horende, werden zeer verslagen, zeggende: Wie kan dan zalig worden?
En Jezus, hen aanziende, zeide tot hen: Bij de mensen is dat onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk.
Toen antwoordde Petrus, en zeide tot Hem: Zie, wij hebben alles verlaten, en zijn U gevolgd,
wat zal ons dan geworden?

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Hermanos2:

Het moet voor iedere christen toch een schrikbeeld zijn om in de buitenste duisternis geworpen te worden. Jammerend en knarsetandend. 

Een christen die bang is voor de hel... Dat is een contradictio in terminis. Een christen is juist gered van die toorn, dus waarom zou die zich zorgen maken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Tomega:

Waarom zeg je dat? Uit wat voor ervaringen put jij? Als je mee wilt geven, wat niet één is met God als Persoon, heb je het niet werkelijk over God. Maar over esoterie en mystiek. Ruach is de levensgeest die niet wordt geassocieerd met God als een persoon. maar met het goddelijke dat onpersoonlijk in de mens komt en dat God in de mens opwekt om ook god te worden. Ruach is een begrip uit de kabbalah. In het oude testament kan het evengoed een boze geest zijn (jaloezie) als de Geest van God die boven de wateren zweeft.  Terwijl de heilige geest en persoon is en wordt geassocieerd met het Griekse woord daarvoor. Het toont aan onder welke invloeden de christenen staan, en tegelijk hoe zwak ze zijn verbonden met hun eigen bronnen.

De Trooster is een andere Geest, een persoonlijke Geest, die van de bijbel, die van Christus komt en ons leert bidden en ontbranden in ijver voor God, en onze bijstaat in onze communicatie met God.

Maar misschien zie ik het verkeerd, ik zou dit woord namelijk nooit gebruiken, en zie dus ook niet hoe jij eraan hebt kunnen wennen.

Mattheüs 15:12-14
Toen kwamen Zijn discipelen tot Hem, en zeiden tot Hem: Weet Gij wel, dat de Farizeën deze rede horende, geërgerd zijn geweest?
Maar Hij, antwoordende zeide: Alle plant, die Mijn hemelse Vader niet geplant heeft, zal uitgeroeid worden.
Laat hen varen; zij zijn blinde leidslieden der blinden. Indien nu de blinde den blinde leidt, zo zullen zij beiden in den gracht vallen.

 

Volgens mij komt hij meer vanuit de joodse opvattingen aanvliegen waarin Ruach (is gewoon het bronwoord voor Geilige Geest) staat voor Gods Adem en tevens voor Gods Geest. Dat is God zelf, niet iemand anders en ook niet slecht een kracht.

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Tomega:

De mens moet actief het evangelie brengen, en actief iets doen uit geloof om dat evangelie te brengen.
Maar: dat mag zeker niet met mensenogen en mensenoverwegingen. Dat moet in dwaasheid zijn (gebed en onhaalbaarheden)
zodat God de eer krijgt en niet de evangeliserende mens.

Maar wat is het evangelie brengen?

Ik doel op onderstaand.

Joh. 17sv

20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen.

21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.

Leg dat maar eens uit.. in jezelf dan. :-) 

En de dan de adem Gods waarin die mens functioneert;

16 Zij zijn niet van de wereld, gelijkerwijs Ik van de wereld niet ben.

17 Heilig ze in Uw waarheid; Uw woord is de waarheid.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Gaitema:

Volgens mij komt hij meer vanuit de joodse opvattingen aanvliegen waarin Ruach (is gewoon het bronwoord voor Geilige Geest) staat voor Gods Adem en tevens voor Gods Geest. Dat is God zelf, niet iemand anders en ook niet slecht een kracht.

Waarom dan wijk jij af van wat Christus zegt, die heeft beloofd dat Hij van de Vader zijn Trooster zal zenden? Is het niet zo, dat sinds de komst van Christus een andere orde en Geest werkzaam is? En is het niet zo dat Christus zegt, dat Hij eerst moet opvaren om de Geest te zenden, zodat de discipelen verheugd moeten zijn, en niet verdrietig? Hoe kun jij dan teruggrijpen naar de tijd van daarvoor als méér??

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Tomega:

Waarom zeg je dat? Uit wat voor ervaringen put jij? Als je mee wilt geven, wat niet één is met God als Persoon, heb je het niet werkelijk over God. Maar over esoterie en mystiek. Ruach is de levensgeest die niet wordt geassocieerd met God als een persoon. maar met het goddelijke dat onpersoonlijk in de mens komt en dat God in de mens opwekt om ook god te worden. Ruach is een begrip uit de kabbalah. In het oude testament kan het evengoed een boze geest zijn (jaloezie) als de Geest van God die boven de wateren zweeft.  Terwijl de heilige geest en persoon is en wordt geassocieerd met het Griekse woord daarvoor. Het toont aan onder welke invloeden de christenen staan, en tegelijk hoe zwak ze zijn verbonden met hun eigen bronnen.

De Trooster is een andere Geest, een persoonlijke Geest, die van de bijbel, die van Christus komt en ons leert bidden en ontbranden in ijver voor God, en onze bijstaat in onze communicatie met God.

Maar misschien zie ik het verkeerd, ik zou dit woord namelijk nooit gebruiken, en zie dus ook niet hoe jij eraan hebt kunnen wennen.

Mattheüs 15:12-14
Toen kwamen Zijn discipelen tot Hem, en zeiden tot Hem: Weet Gij wel, dat de Farizeën deze rede horende, geërgerd zijn geweest?
Maar Hij, antwoordende zeide: Alle plant, die Mijn hemelse Vader niet geplant heeft, zal uitgeroeid worden.
Laat hen varen; zij zijn blinde leidslieden der blinden. Indien nu de blinde den blinde leidt, zo zullen zij beiden in den gracht vallen.

Hier zijn twee verschillende zaken tegelijk:

1. Zelf doen
De mens moet actief het evangelie brengen, en actief iets doen uit geloof om dat evangelie te brengen.
Maar: dat mag zeker niet met mensenogen en mensenoverwegingen. Dat moet in dwaasheid zijn (gebed en onhaalbaarheden)
zodat God de eer krijgt en niet de evangeliserende mens.

2. Jezus/God moet het doen
De mens mag het niet zelf doen, en alle evangelisatie die gericht is op doelgroepen en volgers en woonwijken en aansluiting zoeken en in de maatschappij dienstbaar zijn, is uit de boze. Want God zoekt de ziel en het hart, dat niet op mensen ziet en voor het vlees valt, maar God zoekt héél gericht de ziel die loskomt van mensenoverwegingen, en zich uitsluitend richt tot en zich fundeert op God.

De kunst is dus om wat je doet heel bewust in Gods handen te leggen. Dat nu kunnen christenen niet. Ze evangeliseren, en ze zien dat het nergens op slaat omdat die mensen wel God krijgen, maar geen water. Of dat die mensen wel God krijgen, maar niet zien wat daar nu leuk en opbouwend aan is. Of dat mensen wel God krijgen, maar geen middelen om dat op hun eigen niveau te kunnen doorleven. En wat er gebeurt: de gelovigen maken zich mooi voor de wereld. 

Dat is wat alom gebeurt, met een sterk evangelisatie effect voor de satan: de heilige priesters en profeten voelen zich méér thuis bij dat wat ze bieden aan de nieuwe bekeerlingen, dan bij hun eigen heilige erediensten. het vaste voedsel wordt verachtelijk opzij gegooid, en de priesters en profeten schuiven aan bij de bekeerlingen om samen met hen te genieten van de zelfverkozen melkspijs.

En dit is de ellende van deze tijd, dat als de priesters en profeten niet hun heilige missie blijven volbrengen, maar dan ZONDER aanzien des persoons, dat dan de genade die er wel is en zeker wel ook bedoeld voor de ruimere omgeving, die ruimere omgeving niet bereikt, terwijl wat heilig was en een en al eerbetoon voor God, verfoeilijk wordt en een gruwel van geloofsverdwazing.

Zo enorm fnuikend is het op een verkeerde manier omgaan met het evangelie, dat Christus alle winst en alle zo gezegende evangelisatie in één beweging overboord schuift, om te zuiveren en te heiligen en te beschermen wat werkelijk de zuivere eredienst wil betrachten:

Johannes 6:60-69
Velen dan van Zijn discipelen, dit horende, zeiden: Deze rede is hard; wie kan dezelve horen?
Jezus nu, wetende bij Zichzelven, dat Zijn discipelen daarover murmureerden, zeide tot hen: Ergert ulieden dit?
Wat zou het dan zijn, zo gij den Zoon des mensen zaagt opvaren, daar Hij te voren was?

De Geest is het, Die levend maakt; het vlees is niet nut. De woorden, die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.
Maar er zijn sommigen van ulieden, die niet geloven. Want Jezus wist van den beginne,
wie zij waren, die niet geloofden, en wie hij was, die Hem verraden zou.
En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan,
tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader.

Van toen af gingen velen Zijner discipelen terug,
en wandelden niet meer met Hem.

Jezus dan zeide tot de twaalven:
Wilt gijlieden ook niet weggaan?
Simon Petrus dan antwoordde Hem:
Heere, tot Wien zullen wij heengaan?

Mattheüs 19:16-27
En ziet, er kwam een tot Hem, en zeide tot Hem: Goede Meester! wat zal ik goeds doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe?
En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God. Doch wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden.
Hij zeide tot Hem: Welke? En Jezus zeide: Deze: Gij zult niet doden; gij zult geen overspel doen; gij zult niet stelen; gij zult geen valse getuigenis geven;

Eer uw vader en moeder; en: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.
De jongeling zeide tot Hem: Al deze dingen heb ik onderhouden van mijn jonkheid af; wat ontbreekt mij nog?
Jezus zeide tot hem: Zo gij wilt volmaakt zijn, ga heen, verkoop wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, volg Mij.
Als nu de jongeling dit woord hoorde, ging hij bedroefd weg; want hij had vele goederen.
En Jezus zeide tot Zijn discipelen: Voorwaar, Ik zeg u, dat een rijke bezwaarlijk in het Koninkrijk der hemelen zal ingaan.

En wederom zeg Ik u: Het is lichter, dat een kemel ga door het oog van een naald, dan dat een rijke inga in het Koninkrijk Gods.
Zijn discipelen nu, dit horende, werden zeer verslagen, zeggende: Wie kan dan zalig worden?
En Jezus, hen aanziende, zeide tot hen: Bij de mensen is dat onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk.
Toen antwoordde Petrus, en zeide tot Hem: Zie, wij hebben alles verlaten, en zijn U gevolgd,
wat zal ons dan geworden?

Wat betreft de Ruach zijn er verschillende uitleggingen mogelijk. Jij pikt er eentje uit. De mijne is van een heel andere aard. 

Wat betreft christenen valt me op dat je de hele groep over één kam scheert. Dat maakt je hele betoog, tja, niet interessant. Ik herken mezelf daar helemaal niet in. Mijn evangeliseren werkt in de praktijk heel anders. Meestal in één op één situaties. Binnenshuis. Bijbel op tafel. Blaadje en pen. 

5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Een christen die bang is voor de hel... Dat is een contradictio in terminis. Een christen is juist gered van die toorn, dus waarom zou die zich zorgen maken?

Omdat het overgrote deel van Jezus' uitspraken betrekking heeft op gelovigen, niet op heidenen. Daarom zegt Hij ook: wie volhardt TOT HET EINDE die zal gered worden. Daarmee wordt de gemakzucht van EENS GERED, ALTIJD GERED door Jezus zelf ontkracht. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Hermanos2:
12 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Een christen die bang is voor de hel... Dat is een contradictio in terminis. Een christen is juist gered van die toorn, dus waarom zou die zich zorgen maken?

Omdat het overgrote deel van Jezus' uitspraken betrekking heeft op gelovigen, niet op heidenen. Daarom zegt Hij ook: wie volhardt TOT HET EINDE die zal gered worden. Daarmee wordt de gemakzucht van EENS GERED, ALTIJD GERED door Jezus zelf ontkracht. 

Zo is dat Hermanos. Met het tot geloof komen begint het pas.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei thom:
12 minuten geleden zei Tomega:

Dat moet in dwaasheid zijn (gebed en onhaalbaarheden)
zodat God de eer krijgt en niet de evangeliserende mens.

opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

Leg dat maar eens uit.. in jezelf dan. :-) 

Ik leg mijzelf uit, dat Christus tot spot voor de Hoge Raad, en voor Pilatus van een waarheid getuigt die niet met legermachten op aarde is en niet met kracht van mensen, maar met geestelijke legers die in God jubelen van de waarheid waarvan Christus getuigeis doet tegen alle aanvechtingen vleselijke omstandigheden in.

Ik leg mijzelf uit dat Jezus met een doornenkroon op en aan het kruis genageld, niet erg succesvol was in het veraderen van zijn discipelen, om precies te zijn werd reeds vanaf het begin geprofeteerd, dat ook de discipelen de herder zullen verlaten. Ik weet dus wat God doet.

En ik leg aan mijzelf uit dat heel de geschiedenis van het volk Israël ging over geloof: de verspieders moesten geloven dat God zou winnen, anders verging het hun als Korach, Dathan en Abiram. En David moest geloven dat God zou winnen, en hij trad op Goliath toe. David is het mooiste voorbeeld. Want hi was door God tot Koning gezalfd, en daaruit kreeg hij de heilige geest, en was zijn leven vanaf toen zo volkomen doordrenkt van geloof tegen beter weten in, dat hij geen kwaad vreesde en geen smart, want ij wist: God is zijn stok en zijn staf die hem zou vertroosten en leiden en voeren tot de plek van de beloofde zalving.

En zo weet ik bij mijzelf, dat jij met je tegeltjesteksten aan je wand wel een diepe emotie hebt bij die teksten, maar deze teveel ziet als een heiligenprentje, waardor het een eigen leven gaat leiden, en je minde ropen staat voor wat het echt zeggen wil. Wat de bijbel als geheel zeggen wil.

Dat de wereld ziet dat God de christenen/broeders liefheeft, dat is niet zichtbaar aan hun welzijn op aarde, maar aan hun onderlinge liefde. En dat bewijst Christus ook door het toe te lichten: de heerlijkheid die God aan Christus heft gegeven, diezelfde heerlijkheid die in eenheid tot uiting komt, die heerlijkheid die geeft Christus aan zijn discipelen. Dus je zou meten kijken of daar iets van teruggekomen is. Ik zou menen van wel, want de eerste gemeente is behoorlijk gezegend geworden, en het bewijs daarvan is weer dat wij in de diepe Germaanse binnenlanden praten over de God van Israël alsof wij er ook verstand van hebben. Alsof ook wij schriftgeleerden zijn van het Jodendom.

En dat jij en ik dat nu niet zien en missen, zegt dan meer over het deel van die discipelen die vanaf toen net meer jezus volgden. Denk je niet?

Jammer alleen dat ik dit mezelf wel kan uitleggen maar dat het bij jou niet landen kan., 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hermanos2:

Omdat het overgrote deel van Jezus' uitspraken betrekking heeft op gelovigen, niet op heidenen. Daarom zegt Hij ook: wie volhardt TOT HET EINDE die zal gered worden. Daarmee wordt de gemakzucht van EENS GERED, ALTIJD GERED door Jezus zelf ontkracht. 

Gemakzucht nog wel. Je begrijpt er echt helemaal niets van hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid