Spring naar bijdragen

Collectieve schuld van de mens tegenover God


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 925
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, dat snap ik wel. Het onderwerp is eigenlijk te groot voor een forum. Vooral als blijkt dat men vrijwel direct reageert op een woord of opmerking, die alleen te verstaan is in de context van niet a

Het is toch wel verbazingwekkend hoe snel, helaas óók op dit forum, men vervalt tot drogredenen. Het hoofdprobleem is in deze dat praktisch niemand (uitzonderingen daargelaten) in staat is, een zinvol

Zodra u in staat bent op een normale manier en met fatsoenlijke argumenten in gesprek te gaan, ben ik bereid u te antwoorden. Uw respectloze reactie geeft mij alleen maar aan dat u niet in staat bent

14 uur geleden zei Gaitema:

Ik moet hier aan denken:

"Er is niemand rechtvaardig, ook niet één, er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt. Allen zijn zij afgedwaald, samen zijn zij nutteloos [of: waardeloos] geworden. Er is niemand die goeddoet, er is er zelfs niet één.” (Rom 3:10-12),

Dit citaat maakt duidelijk wat de (geestelijke) toestand is van de mensheid sinds de overtreding van Adam. De verantwoording voor deze toestand is alleen op Adam is terug te voeren. Maar als Adam alleen de verantwoording voor de overtreding draagt, waarom wordt die dan in de praktijk wel zijn ‘kinderen’ aangerekend? Immers, de overtreding van Adam had tot consequentie dat de zonde óók ging heersen over zijn ‘kinderen’? Het eerste kun je zien als recht; het tweede is echter onrecht. 

Anders gezegd: Adam zette de deur open voor de zonde en ten gevolge daarvan zondigt elk mens. Dat wordt door de Bijbel bevestigd. Maar de mens zondigt niet vrijwillig!, want ze zijn óók niet in staat om zich aan de zonde te onttrekken. En dát is onrecht.

Ik concludeer dus, dat aan de overtreding van Adam recht is gedaan, maar dat het onrecht is dat zijn kinderen in slavernij onder de zonde zijn gebracht.

Uiteraard zijn er in dit verband nog veel meer ‘consequenties’ te benoemen, maar ik wil volstaan met de opmerking dat sinds de (eerste) komst van Jezus Christus, de situatie (in geestelijke zin) fundamenteel is veranderd (het onrecht is opgeheven). Maar wil iemand hier verder over praten, reageer dan maar op dit  bericht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

Dit citaat maakt duidelijk wat de (geestelijke) toestand is van de mensheid sinds de overtreding van Adam. De verantwoording voor deze toestand is alleen op Adam is terug te voeren. Maar als Adam alleen de verantwoording voor de overtreding draagt, waarom wordt die dan in de praktijk wel zijn ‘kinderen’ aangerekend? Immers, de overtreding van Adam had tot consequentie dat de zonde óók ging heersen over zijn ‘kinderen’? Het eerste kun je zien als recht; het tweede is echter onrecht.

Misschien bedoel je dat velen de schuld op iemand anders willen afschuiven om er vandaag mee weg te komen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Dat beloof ik:

Systematische theologie is het utopische idee dat men alle christelijke religieuze opvattingen in een samenhangend geheel kan zien. Dat is uiteraard niet mogelijk, anders waren er niet zoveel verschillende, onverenigbare stromingen.
In dat idee kun je dus werkelijk alle christelijke opvattingen vatten: wel of geen 3-eenheid, wel of geen letterlijke uitleg van Genesis 1, etc etc, het valt er allemaal onder. Dat zegt niets over zo'n idee zelf.
Dat je hier stelt dat de verzoeningsleer onderdeel is van die systematische theologie is dus een nietszeggende opmerking.

Zoals ik al zei: iedereen geeft er zelf een draai aan. Allister McCrath ook, maar die mening is niets meer of minder dan andere meningen.

Je hebt een verkeerd begrip van  wat ‘systematische theologie’ is. Excuus dat ik sprak over dé S.T. alsof er maar één versie is. Het is een ‘methode’ die men toepast om antwoorden te geven op theologische vragen, in dit geval. De methode is dan ‘systematisch’ en het onderwerp is de ‘(christelijke) theologie’. Zo kun je ‘systematisch’ allerlei zaken uiteenzetten (uitleggen). Ook stromingen binnen de Islam, het Boeddhisme of  het Hindoeïsme, maar ook andere ‘religieuze’ 😉 stromingen als het Atheisme of het Agnostisme.

Maar ik denk dat je dit zelf ook al wel doorhad. Blijft voor mij dan wel de vraag, waarom je er zo’n punt van maakt.

18 minuten geleden zei TTC:

Misschien bedoel je dat velen de schuld op iemand anders willen afschuiven om er vandaag mee weg te komen? 

Als je mijn reactie goed leest, zie je in dat dát geen zin heeft.  

bewerkt door Jurriën Sr.
Er worden citaten uit ander berichten aan dit bericht toegevoegd. Waarom?
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

Als je mijn reactie goed leest, zie je in dat dát geen zin heeft.

Uiteraard niet, de vraag stelt zich hoe lang we het kunnen volhouden om niet tot de essentie te komen, het collectieve trauma amper om aan te zien. Het is als een debat over de oerknaltheorie en kwantumverstrengeling, Adam de pineut. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

Uiteraard niet, de vraag stelt zich hoe lang we het kunnen volhouden om niet tot de essentie te komen, het collectieve trauma amper om aan te zien. Het is als een debat over de oerknaltheorie en kwantumverstrengeling, Adam de pineut. 

Als je werkelijk zo bijdehand bent als je je voordoet, had je ingezien dat het onvermogen om tot de essentie te komen, juist voortkomt uit een gebrek aan inzicht, dat het gevolg is van het feit dat elk mens, zonder Jezus Christus, onder de zonde in gevangenschap wordt gehouden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Jurriën Sr.:

De verantwoording voor deze toestand is alleen op Adam is terug te voeren. Maar als Adam alleen de verantwoording voor de overtreding draagt, waarom wordt die dan in de praktijk wel zijn ‘kinderen’ aangerekend? Immers, de overtreding van Adam had tot consequentie dat de zonde óók ging heersen over zijn ‘kinderen’? Het eerste kun je zien als recht; het tweede is echter onrecht. 

Paulus is daar niet zo duidelijk over hoor. Hij constateert alleen dat iedereen na Adam ook zondigde, maar hij zegt niet dat de zonde van Adam zijn kinderen werd aangerekend.

1 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Anders gezegd: Adam zette de deur open voor de zonde en ten gevolge daarvan zondigt elk mens.

Paulus is niet zo expliciet over 'ten gevolge daarvan'.

1 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Maar de mens zondigt niet vrijwillig!, want ze zijn óók niet in staat om zich aan de zonde te onttrekken. En dát is onrecht.

Volgens Paulus is de mens daartoe wel in staat, alleen doet niemand het.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Dit citaat maakt duidelijk wat de (geestelijke) toestand is van de mensheid sinds de overtreding van Adam. De verantwoording voor deze toestand is alleen op Adam is terug te voeren. Maar als Adam alleen de verantwoording voor de overtreding draagt, waarom wordt die dan in de praktijk wel zijn ‘kinderen’ aangerekend? Immers, de overtreding van Adam had tot consequentie dat de zonde óók ging heersen over zijn ‘kinderen’? Het eerste kun je zien als recht; het tweede is echter onrecht. 

Anders gezegd: Adam zette de deur open voor de zonde en ten gevolge daarvan zondigt elk mens. Dat wordt door de Bijbel bevestigd. Maar de mens zondigt niet vrijwillig!, want ze zijn óók niet in staat om zich aan de zonde te onttrekken. En dát is onrecht.

Ik concludeer dus, dat aan de overtreding van Adam recht is gedaan, maar dat het onrecht is dat zijn kinderen in slavernij onder de zonde zijn gebracht.

Uiteraard zijn er in dit verband nog veel meer ‘consequenties’ te benoemen, maar ik wil volstaan met de opmerking dat sinds de (eerste) komst van Jezus Christus, de situatie (in geestelijke zin) fundamenteel is veranderd (het onrecht is opgeheven). Maar wil iemand hier verder over praten, reageer dan maar op dit  bericht.

Nou, gezien de vers waar ik aan moet denken, zondigen we zelf ook uit ons zelf. Adam bracht zeg maar de dood in het leven en met haar de verleidingen van de wereld (bijvoorbeeld Genesis 6, waar de godenzonen hun oog lieten vallen op dochters van mensen), maar satan regeerd wel over je lichaam en kan dat doden, maar je geest is van God en je hebt zelf de keuze je te laten verleiden of niet. Echter zegt de bijbel, dat we allemaal zondigden. Niet dat we dat vanwege Adam doen, maar we zijn de verleidingen en de begeerten van het lichaam kennelijk niet de baas.

 

Zo staat het ook hier:

Romeinen 5:

12 Daarom, gelijk door een mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood, zo is ook de dood tot alle mensen doorgegaan, omdat allen gezondigd hebben;
13 Want reeds voor de wet was er zonde in de wereld. Maar zonde wordt niet toegerekend, als er geen wet is.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Als je werkelijk zo bijdehand bent als je je voordoet, had je ingezien dat het onvermogen om tot de essentie te komen, juist voortkomt uit een gebrek aan inzicht, dat het gevolg is van het feit dat elk mens, zonder Jezus Christus, onder de zonde in gevangenschap wordt gehouden.

Dat weet iedereen, dat over de essentie niets verteld kan worden, maar dan gaat het over iets anders, over dis-identificatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei TTC:

Waar gaat dat stukje God dan naartoe? Naar de hel kan niet, sterven is nu eenmaal sterven, niet?

Bijbels gezien is de mens een ziel. Een ziel bestaat uit een lichaam en de levensadem, zeg maar de levenskracht die je van God hebt gekregen en die in stand wordt gehouden door de ademhaling. Als je dood gaat vergaat je lichaam en de levensadem of geest gaat weer terug naar God. Tijdens de opstanding is God in staat de persoon, dus de hele ziel weer te herstellen, inclusief alle herinneringen van die persoon.

2 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Maar de mens zondigt niet vrijwillig!, want ze zijn óók niet in staat om zich aan de zonde te onttrekken. En dát is onrecht.

Je vergeet één belangrijk ding. God is absoluut heilig. Hij kan geen enkele zonde door de vingers zien of er moet een zoenoffer tegenover staan.  Door de grote zonde van de eerste mens is er iets heel belangrijks gebeurd. De eens ‘onsterfelijke’ mens was ineens sterfelijk. En dus ook zijn nakomelingen. Beetje te vergelijken met een broodblik waar een deuk in zit. In elk brood zal die deuk zitten, een imperfectie. En met die zonde is ineens een strijdvraag opgeworpen. Heeft God het recht alleen te heersen of kunnen mensen dat nu ook? Om daar antwoord op te geven is een lange tijd voorbij gegaan. Er zijn genoeg mensen die onzelfzuchtig God willen dienen, maar heersen kunnen we niet zonder God. Dus daarom kan nu satan worden aangepakt zonder dat hij God kan beschuldigen. De aarde en de mensheid kunnen nu onder Gods heerschappij worden hersteld en niemand kan zeggen dat dit niet eerlijk is of zo. Wij hebben bewezen het niet te kunnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei sjako:

Bijbels gezien is de mens een ziel. Een ziel bestaat uit een lichaam en de levensadem, zeg maar de levenskracht die je van God hebt gekregen en die in stand wordt gehouden door de ademhaling. Als je dood gaat vergaat je lichaam en de levensadem of geest gaat weer terug naar God. Tijdens de opstanding is God in staat de persoon, dus de hele ziel weer te herstellen, inclusief alle herinneringen van die persoon.

Dan heb je het over het etherische lichaam wellicht, is dat de ziel of onze ware essentie? Verwarring alom, zoals steeds wanneer we niet de gehele olifant kennen, wat uiteraard dan weer subjectief ingekleurd wordt naargelang deze of gene mythe, wat het leven finaal misschien wel is, een mythe, prachtig is het. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Als je dood gaat vergaat je lichaam en de levensadem of geest gaat weer terug naar God.

Dan zou God een spelletje spelen met zichzelf en het individuele zelf in het leven geroepen om dat mogelijk te maken, zo gezien nooit echt geboren tenzij als een illusie binnen tijd en ruimte, fascinerend is het. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

En met die zonde is ineens een strijdvraag opgeworpen. Heeft God het recht alleen te heersen of kunnen mensen dat nu ook? Om daar antwoord op te geven is een lange tijd voorbij gegaan. Er zijn genoeg mensen die onzelfzuchtig God willen dienen, maar heersen kunnen we niet zonder God. Dus daarom kan nu satan worden aangepakt zonder dat hij God kan beschuldigen. De aarde en de mensheid kunnen nu onder Gods heerschappij worden hersteld en niemand kan zeggen dat dit niet eerlijk is of zo. Wij hebben bewezen het niet te kunnen.

Maar hoe kun je God dienen, in een wereld die niet de Zijne is. Hoe kan God een wereld herstellen, die niet de Zijne is.

Joh. 17

5 En nu verheerlijk Mij, Gij Vader, bij Uzelven, met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was.

6 Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij waren Uw, en Gij hebt Mij dezelve gegeven; en zij hebben Uw woord bewaard.

7 Nu hebben zij bekend, dat alles, wat Gij Mij gegeven hebt, van U is.

8 Want de woorden, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, en zij hebben ze ontvangen, en zij hebben waarlijk bekend, dat Ik van U uitgegaan ben, en hebben geloofd, dat Gij Mij gezonden hebt.

9 Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw.

10 En al het Mijne is Uw, en het Uwe is Mijn; en Ik ben in hen verheerlijkt.

11 En Ik ben niet meer in de wereld, maar deze zijn in de wereld, en Ik kome tot U, Heilige Vader, bewaar ze in Uw Naam, die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij een zijn, gelijk als Wij.

12 Toen Ik met hen in de wereld was, bewaarde Ik ze in Uw Naam. Die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik bewaard, en niemand uit hen is verloren gegaan, dan de zoon der verderfenis, opdat de Schrift vervuld worde.

13 Maar nu kom Ik tot U, en spreek dit in de wereld, opdat zij Mijn blijdschap vervuld mogen hebben in zichzelven.

14 Ik heb hun Uw woord gegeven; en de wereld heeft ze gehaat, omdat zij van de wereld niet zijn, gelijk als Ik van de wereld niet ben.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Desid:

Paulus is daar niet zo duidelijk over hoor. Hij constateert alleen dat iedereen na Adam ook zondigde, maar hij zegt niet dat de zonde van Adam zijn kinderen werd aangerekend.

Paulus is niet zo expliciet over 'ten gevolge daarvan'.

Volgens Paulus is de mens daartoe wel in staat, alleen doet niemand het.

Hé Desid, ik wil graag per citaat blokje op je bericht ingaan, maar het enige dat ik gekopieerd krijg. is dat wat hierboven staat. De rest van je bericht (dus ook mijn oorspronkelijke opmerking) is dan verdwenen. Ik weet dan niet meer waar het over gaat.

Wat doe ik verkeerd?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Desid:
4 uur geleden zei Jurriën Sr.:

De verantwoording voor deze toestand is alleen op Adam is terug te voeren. Maar als Adam alleen de verantwoording voor de overtreding draagt, waarom wordt die dan in de praktijk wel zijn ‘kinderen’ aangerekend? Immers, de overtreding van Adam had tot consequentie dat de zonde óók ging heersen over zijn ‘kinderen’? Het eerste kun je zien als recht; het tweede is echter onrecht. 

Paulus is daar niet zo duidelijk over hoor. Hij constateert alleen dat iedereen na Adam ook zondigde, maar hij zegt niet dat de zonde van Adam zijn kinderen werd aangerekend.

Nee, daar heb je (waarschijnlijk: ik heb nu geen zin om er al te diep in in te gaan) gelijk in.

Paulus schrijft echter in: Romans 3:10-18 (NBG1951) gelijk geschreven staat: Niemand is rechtvaardig, ook niet één, er is niemand, die verstandig is, niemand, die God ernstig zoekt; allen zijn afgeweken, tezamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die doet wat goed is, zelfs niet één. Hun keel is een open graf, met hun tong plegen zij bedrog, addergif is onder hun lippen; hun mond is van vloek en bitterheid vol; Snel zijn hun voeten om bloed te vergieten, verwoesting en ellende zijn op hun wegen, en de weg des vredes kennen zij niet. De vreze Gods staat hun niet voor ogen.

Hieruit blijkt toch wel het 'collectieve' onvermogen van de mens om het 'goed' (= niet te zondigen) te doen. Spreuken zegt het als volgt: 7:20 (HSV) Voorzeker, er is geen mens rechtvaardig op de aarde, die goeddoet en niet zondigt. Ben je het met me eens, als ik stel dat dat onvermogen toch ergens vandaan moet komen?

Maar hoe het ook zij, de mens kan, op eigen kracht, niet het goede doen (dat wil zeggen: niet zondigen). Hieruit concludeer ik dus dat de 'kinderen' van Adam iets opgedrongen hebben gekregen waar ze niet om hebben gevraagd en dus ook niet voor verantwoordelijk zijn. Tenzij ..... ze het omarmen en dus tot hun eigen maken. Je krijgt dus in feite twee categorieën mensen:

  1. Zij die zondigen en die het fijn vinden en
  2. zij die zondigen en het niet fijn vinden.

Let wel, dat ik het heb over de situatie buiten Christus, want sinds Christus is er in feite een categorie bij gekomen (die voorkomt uit categorie 2):

  • zij die in Christus zijn en dus niet meer zondigen, omdat ze zich voegen onder Zijn juk.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei TTC:
1 uur geleden zei thom:

Maar hoe kun je God dienen, in een wereld die niet de Zijne is. Hoe kan God een wereld herstellen, die niet de Zijne is.

Dat kan enkel als je een andere God in het leven roept, en hiermee voor jezelf een beperkte weergave onderhoudt. 

Ik denk dat God dienen iets is dat niet in deze wereld mogelijk is, dan alleen door Hem.

En aangezien Hij niet van deze wereld is, is Hem dienen iets wat uit God is, door God en tot God.

Dat wat in deze wereld de Zijnen zijn, tot Hen is het Woord.

Met andere woorden; wat leeft zal sterven, en wat voor dood is opgewekt.

Log 61a Jezus zei: Er zijn er twee die rusten op een bank, de een zal sterven, de ander zal leven. Thomas Evangelie

In die laatste zin lees ik ook de situatie van de pop, tussen rups en vlinder in.

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei thom:

Ik denk dat God dienen iets is dat niet in deze wereld mogelijk is, dan alleen door Hem. En aangezien Hij niet van deze wereld is, is Hem dienen iets wat uit God is, door God en tot God. Dat wat in deze wereld de Zijnen zijn, tot Hen is het Woord. Met andere woorden; wat leeft zal sterven, en wat voor dood is opgewekt. Log 61a Jezus zei: Er zijn er twee die rusten op een bank, de een zal sterven, de ander zal leven. Thomas Evangelie In die laatste zin lees ik ook de situatie van de pop, tussen rups en vlinder in.

Met 'deze' wereld bedoel je wellicht die we normaal met onze zintuigen waarnemen, de kwestie God lijkt me in deze irrelevant omdat God in alles werkzaam is, in alle mogelijke werelden. Anders zou God niet de bron van alles kunnen zijn, zoals de wet van eenheid stelt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei TTC:

Met 'deze' wereld bedoel je wellicht die we normaal met onze zintuigen waarnemen, de kwestie God lijkt me in deze irrelevant omdat God in alles werkzaam is, in alle mogelijke werelden. Anders zou God niet de bron van alles kunnen zijn, zoals de wet van eenheid stelt. 

Maar deze wereld draait om tweeheid; de begeerte en het pogen deze te bevredigen.

Rom. 8

19 Want het schepsel, als met opgestoken hoofde, verwacht de openbaring der kinderen Gods.

20 Want het schepsel is der ijdelheid onderworpen, niet gewillig, maar om diens wil, die het der ijdelheid onderworpen heeft;

21 Op hoop, dat ook het schepsel zelf zal vrijgemaakt worden van de dienstbaarheid der verderfenis, tot de vrijheid der heerlijkheid der kinderen Gods.

22 Want wij weten, dat het ganse schepsel te zamen zucht, en te zamen als in barensnood is tot nu toe.

23 En niet alleen dit, maar ook wij zelven, die de eerstelingen des Geestes hebben, wij ook zelven, zeg ik, zuchten in onszelven, verwachtende de aanneming tot kinderen, namelijk de verlossing onzes lichaams.

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei TTC:
1 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Maar hoe het ook zij, de mens kan, op eigen kracht, niet het goede doen (dat wil zeggen: niet zondigen).

Over welke kracht heb je het dan? 

De ‘eigen kracht’ van de mens is zijn, van nature beperkte, vermogen iets tot stand te brengen, dat goed, volkomen of volmaakt is. Zolang hij dus blijft geloven in de leugen “als God” te zijn, zal hij nooit tot het doel komen, waartoe hij is geschapen. En dat is zonde.

Overigens ontdekte ik een slip of the pen in mijn door jou geciteerde uitspraak: het moet zijn (niet niet-zondigen). Ik hoop maar dat het niemand is opgevallen 😇.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

De ‘eigen kracht’ van de mens is zijn, van nature beperkte, vermogen iets tot stand te brengen, dat goed, volkomen of volmaakt is. Zolang hij dus blijft geloven in de leugen “als God” te zijn, zal hij nooit tot het doel komen, waartoe hij is geschapen. En dat is zonde. Overigens ontdekte ik een slip of the pen in mijn door jou geciteerde uitspraak: het moet zijn (niet niet-zondigen). Ik hoop maar dat het niemand is opgevallen.

En als we nu aantonen dat heel die mondiale schuldenberg morgen weg kan zijn, is dat niet iets dat we zelf kunnen? 

27 minuten geleden zei thom:

Maar deze wereld draait om tweeheid; de begeerte en het pogen deze te bevredigen.

Naargelang het eigen bewustzijnsniveau, wat veralgemenen vaak ook een beperking oplegt, waar het om gaat wellicht. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei TTC:
15 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

De ‘eigen kracht’ van de mens is zijn, van nature beperkte, vermogen iets tot stand te brengen, dat goed, volkomen of volmaakt is. Zolang hij dus blijft geloven in de leugen “als God” te zijn, zal hij nooit tot het doel komen, waartoe hij is geschapen. En dat is zonde. Overigens ontdekte ik een slip of the pen in mijn door jou geciteerde uitspraak: het moet zijn (niet niet-zondigen). Ik hoop maar dat het niemand is opgevallen.

En als we nu aantonen dat heel die mondiale schuldenberg morgen weg kan zijn, is dat niet iets dat we zelf kunnen?

Bedoel je het aantonen zelf of het oplossen van de schuldenberg? Als je mij kunt aangeven wat hier ‘goed, volkomen of volmaakt’ is, zal ik je vertellen of je dat zelf kan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei TTC:
45 minuten geleden zei thom:

Maar deze wereld draait om tweeheid; de begeerte en het pogen deze te bevredigen.

Naargelang het eigen bewustzijnsniveau, wat veralgemenen vaak ook een beperking oplegt, waar het om gaat wellicht. 

Het Thomas Evangelie brengt het ook mooi vind ik;

56 Jezus zei: Wie de wereld heeft leren kennen, heeft een lijk gevonden en wie een lijk heeft gevonden, hem is de wereld niet waardig.

49 Jezus zei: Gezegend zijn de eenlingen en de uitverkorenen, want jullie zullen het Koninkrijk vinden, want jullie komen er vandaan en zullen er opnieuw naar terugkeren.

75 Jezus zei: Velen staan voor de deur, de eenlingen zullen het bruidsvertrek binnengaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-9-2020 om 14:56 zei Jurriën Sr.:

Wat is de mens (collectief) ten opzichte van God schuldig?

Erkentenis.

Op 19-9-2020 om 14:56 zei Jurriën Sr.:

hoe onderbouwt de Bijbel dit?

Want de toorn van God wordt geopenbaard vanuit de hemel over alle goddeloosheid en ongerechtigheid van de mensen, die de waarheid in ongerechtigheid onderdrukken, omdat wat van God gekend kan worden, hun bekend is. God Zelf heeft het hun immers geopenbaard. Want de dingen van Hem die onzichtbaar zijn, worden sinds de schepping van de wereld uit Zijn werken gekend en doorzien, namelijk én Zijn eeuwige kracht én Zijn Goddelijkheid, zodat zij niet te verontschuldigen zijn. Want zij hebben, hoewel zij God kennen, Hem niet als God verheerlijkt of gedankt, maar zij zijn verdwaasd in hun overwegingen en hun onverstandig hart is verduisterd. Terwijl zij zich uitgaven voor wijzen, zijn zij dwaas geworden, en hebben zij de heerlijkheid van de onvergankelijke God vervangen door een beeld dat lijkt op een vergankelijk mens, op vogels en op viervoetige en kruipende dieren. (Rom. 1:18 -23, HSV)

Op 19-9-2020 om 14:56 zei Jurriën Sr.:

Wat zijn jullie gedachten hierover?

Gods toorn is heilig en altijd (ge)rechtvaardig(d). Laat ik de mijne maar aan Hem uit handen geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid