Spring naar bijdragen

Evolutie wetenschap en de bijbel


Aanbevolen berichten

Zojuist zei Ricky Tjin:

Hallo Thommie Sarcastie,

Het is geen kwestie van huilen. Ik geef gewoon aan dat je gespot als kwetsend overkomt.

En met die uiting van "Thommie Sarcastie" houd ik jou de spiegel voor, dat het niet prettig is om op een spottende wijze benaderd te worden.

Met je gespot ben jij zelf begonnen met van de richtlijnen af te wijken.

Wat je niet leest, en waar je het niet over hebt, is waar het om gaat; de innerlijke Weg van de Christus.

Hoe kan dat, dat je dit niet wil lezen Ricky, en maar doorgaat over jouw geraakt zijn met een poepie en een smiley.?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 147
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dit is geen geldig argument. Het is niet eens een argument. Het is slechts een grove belediging van een medeforummer.

Wetenschappers komen in de bijbel voor. Het woord Chaldeeër betekent wetenschapper. Habakuk profeteert over de komst van de Chaldeeën. Dat was Nebukadnessar die in 586(?) voor Christus Jeruzalem verov

Flauwekul. Je hebt hier totaal geen verstand van.

52 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Hallo @thom,

Uit je spotterij van "poepie" blijk dat jij sarcastisch bent.

Zal ik je maar "Thommie, Sarcastie" noemen

Dude, jij bent niet gestorven aan je oude natuur. Die oude natuur is overal over beledigd en  loopt maar te preken over de hoofden heen. Als een echte narcist. En dan huilie huilie. Incasseringsvermogen van een pudding.   Houd toch op man. Grow up. 

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei thom:
1 uur geleden zei Ricky Tjin:

Hallo @thom,

Je benoemde suggesties, zijn je eigen redenaties en daarmee blijk jij zelf dissonerend bezig te zijn.

Je suggestie dat ''Bijbels geïnspireerde redenatie'', van Heb 9:22, m.b.t. het vergieten van bloed, over het oude verbond gaat en dat het niet meer zou gelden voor het Nieuwe Verbond, is onjuist en bekrompen, omdat óók het Nieuwe Verbond met bloed wordt ingewijd.

Blijkbaar heb je Hebreeën 9 niet goed gelezen. Je leest blijkbaar alleen Bijbelteksten, die binnen je eigen straatje passen.

1 uur geleden zei thom:

Nee poepie, dat wijs ik niet af, maar accentueer dit juist; door Zijn bloed, het bloed van de Zoon; het verbonden zijn met God door Hem.

Maar.. geen uiterlijke handelingen zoals in het OT, maar innerlijke werken vanuit Zijn geloof.

Dat is wat het NT is.

Capiche?

1 uur geleden zei Ricky Tjin:

Hallo @thom,

Je bent zelf een poepie, aangezien je weder geoordeeld wordt met je eigen oordeel (Mattheüs 7:1-5).

1 uur geleden zei thom:

Ja, het komt hard aan die innerlijke boodschap, want daar reageer je niet op, poepie is je redding? :-)

37 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Hallo @thom,

Uit je spotterij van "poepie" blijk dat jij sarcastisch bent.

Zal ik je maar "Thommie, Sarcastie" noemen

28 minuten geleden zei thom:

Mafketel.

16 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Hallo Thommie Sarcastie,

Je raakt off-topic.

13 minuten geleden zei thom:

Kijk Ricky Tjin, ik ga mijn middag niet vullen met onzin over jouw vermeende geraaktheid.

Dat wat je had moeten raken; God in ons, en door Zijn bloed de redding, dáár heb je het niet over.

Zullen we daarover verder gaan, of blijft je ego aandacht vragen.

6 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Hallo Thommie Sarcastie,

Jij begon zelf off-topic te raken met je gespot en je eigen ego die om aandacht vroeg, en ook nog je smiley :-) erbij.

Blijkbaar beseft jij niet dat je zo kwetsend overkomt.

4 minuten geleden zei thom:

Dag Ricky, ga maar ergens anders lopen huilen.

Zojuist zei Ricky Tjin:

Hallo Thommie Sarcastie,

Het is geen kwestie van huilen. Ik geef gewoon aan dat je gespot als kwetsend overkomt.

En met die uiting van "Thommie Sarcastie" houd ik jou de spiegel voor, dat het niet prettig is om op een spottende wijze benaderd te worden.

Met je gespot ben jij zelf begonnen met van de richtlijnen af te wijken.

Wat je niet leest, en waar je het niet over hebt, is waar het om gaat; de innerlijke Weg van de Christus.

Hoe kan dat, dat je dit niet wil lezen Ricky, en maar doorgaat over jouw geraakt zijn met een poepie en een smiley.?

  

Hallo @thom,

Het spijt me voor je, maar je uiting van poepie en een smiley :-) kom je gewoon spottend over als en sarcast, wat niets te maken heeft met deze topic. Ik zal wat dat betreft geen blad voor de mond nemen. We horen elkaar volens de richtlijnen in de waarde te laten.

Je hebt commentaar dat ik niet je post niet wil lezen, maar jij blijkt jezelf daar ook schuldig aan te maken, in jou postings als reactie op mijn conversaties.

Converseren hoort gepaard te gaan met wederzijdse interesse, maar zo te zien is de interesse niet wederzijds.
Het lijkt daarom beter dat we hier maar een punt achter zetten en het hierbij laten, want we raken nu echt off-topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Converseren hoort gepaard te gaan met wederzijdse interesse, maar zo te zien is de interesse niet wederzijds.
Het lijkt daarom beter dat we hier maar een punt achter zetten en het hierbij laten, want we raken nu echt off-topic.

Nou, dat vraag ik je steeds :-) waarom reageer je niet op wat ik je aanbiedt aan teksten, opmerkingen, suggesties en visies.

Maar.. deze manier van je erbij slepen en moeten blijven porren om wat ik schrijf in relatie met het Bloed, de Zoon in de mens, en de teksten die ik daarover geef.. geen behoeft met jou verder te gaan.

Je weet; niet slepen aan een dood paard.

Dus nog eens; dag Ricky.

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Plume:
3 uur geleden zei Ricky Tjin:

Hallo @thom,

Je benoemde suggesties, zijn je eigen redenaties en daarmee blijk jij zelf dissonerend bezig te zijn.

Je suggestie dat ''Bijbels geïnspireerde redenatie'', van Heb 9:22, m.b.t. het vergieten van bloed, over het oude verbond gaat en dat het niet meer zou gelden voor het Nieuwe Verbond, is onjuist en bekrompen, omdat óók het Nieuwe Verbond met bloed wordt ingewijd.

Blijkbaar heb je Hebreeën 9 niet goed gelezen. Je leest blijkbaar alleen Bijbelteksten, die binnen je eigen straatje passen.

2 uur geleden zei thom:

Nee poepie, dat wijs ik niet af, maar accentueer dit juist; door Zijn bloed, het bloed van de Zoon; het verbonden zijn met God door Hem.

Maar.. geen uiterlijke handelingen zoals in het OT, maar innerlijke werken vanuit Zijn geloof.

Dat is wat het NT is.

Capiche?

2 uur geleden zei Ricky Tjin:

Hallo @thom,

Je bent zelf een poepie, aangezien je weder geoordeeld wordt met je eigen oordeel (Mattheüs 7:1-5).

2 uur geleden zei thom:

Ja, het komt hard aan die innerlijke boodschap, want daar reageer je niet op, poepie is je redding? :-)

2 uur geleden zei Ricky Tjin:

Hallo @thom,

Uit je spotterij van "poepie" blijk dat jij sarcastisch bent.

Zal ik je maar "Thommie, Sarcastie" noemen

Dude, jij bent niet gestorven aan je oude natuur. Die oude natuur is overal over beledigd en  loopt maar te preken over de hoofden heen. Als een echte narcist. En dan huilie huilie. Incasseringsvermogen van een pudding.   Houd toch op man. Grow up. 

Hallo @Plume,

Wat loop jij als een huichelaar te oordelen, aangezien jij zelf geen christen bent, en jij dus zelf niet gestorven bent aan je oude natuur?

Zolang we als mens nog leven en de wederkomst van Jezus Christus nog geen realiteit is, zitten we helaas met een ziel dat kwetsbaar kan zijn.

Uit je manier van discussiëren blijkt dat jij zelf een echte narcist bent. Wat dat betreft lijk je wel mijn narcistische moeder.

Met het oordeel dat je oordeelt zul je zelf geoordeeld worden (Mattheüs 7:1-5).

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei thom:

 

Ik dacht dat jij zo'n Bijbellezer was?

Heb je de teksten gelezen die ik ter onderbouwing bijgeleverd heb? Bij elke reactie die ik geef?

Zeker!

Jezus is terug naar Zijn Vader. Daar is Hij nu en zal Hij blijven tot aan de wederkomst. 

Hij beloofde een Trooster die bij ons blijft. Pinksteren. Dat is de Heilige Geest die in ons werkt. 

Maar das niet Jezus! 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hermanos2:

Zeker!

Jezus is terug naar Zijn Vader. Daar is Hij nu en zal Hij blijven tot aan de wederkomst. 

Hij beloofde een Trooster die bij ons blijft. Pinksteren. Dat is de Heilige Geest die in ons werkt. 

Maar das niet Jezus! 

Maar die teksten die ik erbij deed, die spreken toch van de Zoon in ons.

Hoe zie je dat?

4 uur geleden zei thom:

4 Want al wat uit God geboren is, overwint de wereld; en dit is de overwinning, die de wereld overwint, namelijk ons geloof.

5 Wie is het, die de wereld overwint, dan die gelooft, dat Jezus is de Zoon van God?

11 En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon.

12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.

 

2 uur geleden zei thom:

Joh. 17

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.

25 Rechtvaardige Vader, de wereld heeft U niet gekend; maar Ik heb U gekend, en dezen hebben bekend, dat Gij Mij gezonden hebt.

26 En Ik heb hun Uw Naam bekend gemaakt, en zal Hem bekend maken; opdat de liefde, waarmede Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij, en Ik in hen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei thom:
2 uur geleden zei Ricky Tjin:

Hallo @thom,

Je benoemde suggesties, zijn je eigen redenaties en daarmee blijk jij zelf dissonerend bezig te zijn.

Je suggestie dat ''Bijbels geïnspireerde redenatie'', van Heb 9:22, m.b.t. het vergieten van bloed, over het oude verbond gaat en dat het niet meer zou gelden voor het Nieuwe Verbond, is onjuist en bekrompen, omdat óók het Nieuwe Verbond met bloed wordt ingewijd.

Blijkbaar heb je Hebreeën 9 niet goed gelezen. Je leest blijkbaar alleen Bijbelteksten, die binnen je eigen straatje passen.

1 uur geleden zei thom:

Wat je niet leest, en waar je het niet over hebt, is waar het om gaat; de innerlijke Weg van de Christus.

Hoe kan dat, dat je dit niet wil lezen Ricky,  . . . . .

1 uur geleden zei Ricky Tjin:

Hallo @thom,

Je hebt commentaar dat ik niet je post niet wil lezen, maar jij blijkt jezelf daar ook schuldig aan te maken, in jou postings als reactie op mijn conversaties.

Converseren hoort gepaard te gaan met wederzijdse interesse, maar zo te zien is de interesse niet wederzijds. Het lijkt daarom beter dat we hier maar een punt achter zetten en het hierbij laten, want we raken nu echt off-topic.

Nou, dat vraag ik je steeds :-) waarom reageer je niet op wat ik je aanbiedt aan teksten, opmerkingen, suggesties en visies.

Het blijkt dat jij graag wilt pronken door middel van teksten, opmerkingen en suggesties die je mij aanbied, waarmee jij jezelf wilt verhogen.

Een ieder die zichzelf verhoogt, zal vernederd worden en wie zichzelf vernedert, zal verhoogd worden (Lucas 14:11).

In het Nieuw Testament staat Jezus Christus centraal, en niet een mens zoals jij, die graag teksten, opmerkingen, suggesties en visies aanbiedt.

Niet een mens, maar Jezus Christus is "dé Weg en dé Waarheid en hét Leven" (Joh 14:6).

Het is de Heilige Geest, Die de Geest der waarheid is, Die ons leid naar de volle waarheid, en niet een mens zoals jij die teksten, opmerkingen, suggesties en visies aanbiedt. Ieder mens heeft zijn/haar eigen visie en mensen kunnen het niet voor elkaar invullen.

Aangezien jij je eigen visie hebt, met on-Bijbelse doctrines, zoals bijvoorbeeld het Rozenkruis, waarmee jij verwacht uit God geboren te worden, kom jij voor mij ongeloofwaardig en occult over.

Als ik niet inga op je teksten, opmerkingen en suggesties die jij mij aanbied, dan moet het je ondertussen wel duidelijk zijn waarom.

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Ricky Tjin:

Je suggestie van "Echter, aan de andere kant, als jouw eilandbewoner geen hart heeft dat volkomen naar God uitgaat, zal hij de weg naar Gods hart nooit ontdekken, al spoelt er een container met bijbels aan." is ongenuanceerd en zwart/wit uitgedrukt, en het is bovendien on-Bijbels

Uit je ongenuanceerde suggestie blijkt dat je 2 Kron 16:9 niet goed hebt begrepen en dat je op een bekrompen wijze hebt getracht om het te suggereren in de context van die eilandbewoner.
Dat de ogen des Heren over de gehele aarde gaan, om krachtig bij te staan wiens harten volkomen naar Hem uitgaan, omdat ze Hem bijzonder kostbaar zijn, betekent nog niet dat Hij niets geeft om mensen wiens harten niet volledig naar Hem uitgaan. Jezus Christus sprak niet voor niets over de gelijkenis van de zaaier Mat 13:1-23

Jouw reactie heeft mij er opnieuw bij bepaald, dat zinvolle gesprekken met sommigen op dit podium niet mogelijk zijn. Niet alleen dicht je mij gedachten toe die niet bij mij opkomen, maar ben je ook niet in staat je punt duidelijk te maken zonder dat met allerlei ongefundeerde en denigrerende opmerkingen in te kleden.

Ik heb dan ook besloten, teneinde te voorkomen dat mijn opmerking voortdurend door het onverstand van sommigen verloren gaan (paarlen voor de zwijnen), mijn reactie op het bovenstaande in een artikel op mijn eigen website te plaatsen. Ik zal daarin ingaan op de relatie tussen 2 Kron. 16:7-11 en de gelijkenis van het zaad, ingaan, in verband met het ‘hart dat volkomen naar God uitgaat’. Uiteraard staat het je vrij om aldaar het artikel - wanneer gereed - te lezen en er op te reageren.

Wel vraag ik me af, in hoeverre je eigen ‘handtekening’ onder al jouw berichten, niet op jouzelf van toepassing is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Als ik niet inga op je teksten, opmerkingen en suggesties die jij mij aanbied, dan moet het je ondertussen wel duidelijk zijn waarom.

Ja Ricky, dat is mij duidelijk geworden. Je kunt het niet, omdat het dogma dwars ligt.

Hem steeds belijden buiten de mens, is niet het Hem belijden dat Hij in het vlees gekomen is

Dat merk ik aan meerderen hier; geen grond, geen binding, geen geloof.

Maar wel het hoogste woord.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei thom:
10 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Het blijkt dat jij graag wilt pronken door middel van teksten, opmerkingen en suggesties die je mij aanbied, waarmee jij jezelf wilt verhogen.

Een ieder die zichzelf verhoogt, zal vernederd worden en wie zichzelf vernedert, zal verhoogd worden (Lucas 14:11).

In het Nieuw Testament staat Jezus Christus centraal, en niet een mens zoals jij, die graag teksten, opmerkingen, suggesties en visies aanbiedt.

Niet een mens, maar Jezus Christus is "dé Weg en dé Waarheid en hét Leven" (Joh 14:6).

Het is de Heilige Geest, Die de Geest der waarheid is, Die ons leid naar de volle waarheid, en niet een mens zoals jij die teksten, opmerkingen, suggesties en visies aanbiedt. Ieder mens heeft zijn/haar eigen visie en mensen kunnen het niet voor elkaar invullen.

Aangezien jij je eigen visie hebt, met on-Bijbelse doctrines, zoals bijvoorbeeld het Rozenkruis, waarmee jij verwacht uit God geboren te worden, kom jij voor mij ongeloofwaardig en occult over.

Als ik niet inga op je teksten, opmerkingen en suggesties die jij mij aanbied, dan moet het je ondertussen wel duidelijk zijn waarom.

Ja Ricky, dat is mij duidelijk geworden. Je kunt het niet, omdat het dogma dwars ligt.

Met het oordeel dat je oordeelt wordt je zelf weder geoordeeld (Mattheüs 7:1-5).

Blijkbaar kun jij zelf ook niet ingaan op de Bijbelse dogma's in mijn conversaties en kom je vervolgens met je eigen dogma's.

Als je dogma's on-Bijbels zijn, dan hoef ik er niet op in te gaan.

Wie dienen de afgoderij te ontvluchten (1 Kor 10:14).

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Ricky Tjin:

Hallo @Plume,

Wat loop jij als een huichelaar te oordelen, aangezien jij zelf geen christen bent, en jij dus zelf niet gestorven bent aan je oude natuur?

Hahaha, dat heeft helemaal niks met het christendom te maken. Jouw berichten en tweeduizend jaar christendom zijn daar het levende bewijs van.  Christus is veel ouder en groter dan alleen de kerk en de bijbel. Koop maar vast een paar bretels voor je onderkaak voor als je ogen open gaan voor de veelkleurige wijsheid van God.

Lees eens iets anders dan alleen je bijbel. Pak eens een goed boek. Bijvoorbeeld dit boek 

 

5 uur geleden zei Ricky Tjin:

Ga maar lekker in je kooi, zou ik zeggen; veel plezier ermee.
 

Hallo @Dat beloof ik,

Stond jij niet bekend als de "meneer de taalpurist" 
Wat stelt je als taalpurist eigenlijk voor, als je het belang van nuanceren niet kent

Hoewel jij in een eerder discussie had aangegeven dat je naar de inhoud kijkt, blijkt het in dit geval niet te kloppen.

Met je suggestie van "Je eet kennelijk niet eens wat het woord in houdt. Laat staan dat je over kunt discussiëren." kom je wel over al een vreemde vogel. 🐤
Iedere vogel zingt zoals het gebekt is, is wel een mooie beeldspraak van @antoon.


Je hebt er weer niet veel van begrepen he Ricky?  Dat beloof ik heeft gewoon gelijk. Zie Ezechiël 3:3 en Openbaring 10:10.

 

 

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

Maar die teksten die ik erbij deed, die spreken toch van de Zoon in ons.

Hoe zie je dat?

 

 

Die teksten zie ik als de hoedanigheden van Jezus in ons. Die wij weerspiegelen zodra we Hem als voorbeeld nemen. En omdat de Geest diezelfde hoedanigheden heeft, bidden we tot God, de Vader en de Zoon, en vragen of de Geest ons leidt. Hoe meer we de Geest toestaan ons leven te leiden hoe meer we Jezus navolgen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Plume:
1 uur geleden zei Ricky Tjin:

Hallo @thom,

Je benoemde suggesties, zijn je eigen redenaties en daarmee blijk jij zelf dissonerend bezig te zijn.

Je suggestie dat ''Bijbels geïnspireerde redenatie'', van Heb 9:22, m.b.t. het vergieten van bloed, over het oude verbond gaat en dat het niet meer zou gelden voor het Nieuwe Verbond, is onjuist en bekrompen, omdat óók het Nieuwe Verbond met bloed wordt ingewijd.

Blijkbaar heb je Hebreeën 9 niet goed gelezen. Je leest blijkbaar alleen Bijbelteksten, die binnen je eigen straatje passen.

1 uur geleden zei thom:

Nee poepie, dat wijs ik niet af, maar accentueer dit juist; door Zijn bloed, het bloed van de Zoon; het verbonden zijn met God door Hem.

Maar.. geen uiterlijke handelingen zoals in het OT, maar innerlijke werken vanuit Zijn geloof.

Dat is wat het NT is.

Capiche?

1 uur geleden zei Ricky Tjin:

Hallo @thom,

Je bent zelf een poepie, aangezien je weder geoordeeld wordt met je eigen oordeel (Mattheüs 7:1-5).

1 uur geleden zei thom:

Ja, het komt hard aan die innerlijke boodschap, want daar reageer je niet op, poepie is je redding? :-)

37 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Hallo @thom,

Uit je spotterij van "poepie" blijk dat jij sarcastisch bent.

Zal ik je maar "Thommie, Sarcastie" noemen

1 uur geleden zei Plume:

Dude, jij bent niet gestorven aan je oude natuur. Die oude natuur is overal over beledigd en  loopt maar te preken over de hoofden heen. Als een echte narcist. En dan huilie huilie. Incasseringsvermogen van een pudding.   Houd toch op man. Grow up. 

1 uur geleden zei Ricky Tjin:

Hallo @Plume,

Wat loop jij als een huichelaar te oordelen, aangezien jij zelf geen christen bent, en jij dus zelf niet gestorven bent aan je oude natuur?

Zolang we als mens nog leven en de wederkomst van Jezus Christus nog geen realiteit is, zitten we helaas met een ziel dat kwetsbaar kan zijn.

Uit je manier van discussiëren blijkt dat jij zelf een echte narcist bent. Wat dat betreft lijk je wel mijn narcistische moeder.

Met het oordeel dat je oordeelt zul je zelf geoordeeld worden (Mattheüs 7:1-5).

Hahaha, dat heeft helemaal niks met het christendom te maken. Jouw berichten en tweeduizend jaar christendom zijn daar het levende bewijs van.  Koop maar vast een paar bretels voor je onderkaak voor als je ogen open gaan voor de veelkleurige wijsheid van God.

Dat het niets met het christendom te maken heeft, dát is jou eigenzinnige redenatie.

Aangezien je nu over de veelkleurige wijsheid van God spreekt:
"Wie is God volgens jou "
Je hebt die vraag uit een voorgaande discussie nog steeds niet beantwoord.

Wie is jou god eigenlijk

Of denk jij zelf een god te zijn

Of geloof jij als vrijzinnig humanist helemaal niet in God, áls Hij niet bewijst dat Hij bestaat

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Concreet kun je de uitspraak van Jezus dus wel buiten de Bijbel plaatsen op het moment dat Hij zelf de uitspraak aan jouw persoonlijk bevestigt: Hoe dit proces in z’n werk gaat kun je hier lezen: John 4:39 (HSV) “En velen van de Samaritanen uit die stad geloofden in Hem om het woord van de vrouw, die getuigde: Hij heeft alles tegen mij gezegd wat ik gedaan heb”. Maar toen ze eenmaal het woord van Jezus zélf hadden gehoord: John 4:42 (HSV) “en zij zeiden tegen de vrouw: Wij geloven niet meer om wat u zegt, want wijzelf hebben Hem gehoord en weten dat Híj werkelijk de Zaligmaker van de wereld is, de Christus”.

Het werkelijk ‘weten’ komt dus enkel maar als Christus zélf Zijn woorden tot je spreekt.

Je vergeet één belangrijk aspect van Johannes 4:

39 En uit die stad geloofden vele der Samaritanen in Hem om het woord der vrouw, die getuigde: Hij heeft mij gezegd alles wat ik gedaan heb.
40 Toen dan de Samaritanen tot Hem kwamen, verzochten zij Hem bij hen te blijven; en Hij bleef daar twee dagen.
41 En nog veel meer werden er gelovig om zijn woord,
42 En zij zeiden tot de vrouw: Wij geloven niet meer om wat gij zegt, want wij zelf hebben Hem gehoord en weten, dat deze waarlijk de Heiland der wereld is.

Vanuit het Johannes evangelie bekeken wordt er dus een situatie geschetst waarin het personage Jezus fysiek aanwezig is en als mens tot die vrouwen spreekt, met zijn stembanden. 'In het echie'. Ik vind het fijn voor je dat jij meent te hebben ervaren dat Jezus ook persoonlijk tot jou heeft gesproken maar ik vraag me af of dit psychologisch bekeken niet neerkomt op (auto-)suggestie van je eigen brein. Je hebt die woorden ooit gelezen of gehoord (ze zijn niet buiten de Bijbel om 'tot jou gekomen') en ergens in je psyche bevestig je die woorden. Vervolgens vertaal je dit naar: 'de Heer heeft deze woorden persoonlijk tot mij gesproken.'

Ik vind het realistischer om 'deze woorden die aan Jezus zijn toegeschreven, spreken mij erg aan' o.i.d. te zeggen. Voor mij persoonlijk geldt dat bijvoorbeeld voor 'Wie van u zonder zonde is, werpe het eerst een steen naar haar' uit Johannes 8.

Concreet kun je uitspraken van Jezus dus nooit buiten de Bijbel plaatsen*, omdat je nooit van die uitspraken had geweten als je deze niet in de Bijbel had gelezen. Of als iemand anders die verzen niet ooit vanuit de Bijbel zou hebben voorgelezen. Ik weet natuurlijk niet hoe die verzen bij jou persoonlijk voor het eerst binnen zijn gekomen. Hoorde je ze door iemand anders uitgesproken worden of las je ze zelf in een Bijbel?

(*tenzij je net zo veel waarde hecht aan bijvoorbeeld het Thomas-evangelie e.d. als aan de Bijbel)

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hermanos2:
3 uur geleden zei thom:

Maar die teksten die ik erbij deed, die spreken toch van de Zoon in ons.

Hoe zie je dat?

 

 

Die teksten zie ik als de hoedanigheden van Jezus in ons. Die wij weerspiegelen zodra we Hem als voorbeeld nemen. En omdat de Geest diezelfde hoedanigheden heeft, bidden we tot God, de Vader en de Zoon, en vragen of de Geest ons leidt. Hoe meer we de Geest toestaan ons leven te leiden hoe meer we Jezus navolgen. 

 

Rom. 8 sv 

28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.

29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.

30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

31 Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?

32 Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?

Ik weet niet hoor, ergens dringt er iets niet door lijkt wel. 🙄

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Ricky Tjin:

Je suggestie van "Echter, aan de andere kant, als jouw eilandbewoner geen hart heeft dat volkomen naar God uitgaat, zal hij de weg naar Gods hart nooit ontdekken, al spoelt er een container met bijbels aan." is ongenuanceerd en zwart/wit uitgedrukt, en het is bovendien on-Bijbels

Ik heb inmiddels een artikel geschreven met betrekking tot jouw opmerking. Jullie vinden het hier.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

 

Ik weet niet hoor, ergens dringt er iets niet door lijkt wel. 🙄

Ach, je moet niet te hard zijn voor jezelf. Ik weet zeker dat je het op den duur snapt. 

10 minuten geleden zei thom:

Zij die zeggen:
'De Heer is eerst gestorven en toen opgestaan',
die dwalen.
Want hij is eerst opgestaan
en toen gestorven.
Als iemand zich niet eerst de opstanding verwerft,
kan hij niet sterven!
Alleen als God in hem gaat leven,
kan hij sterven. 

uit het Evangelie van Filippus



 

Niet vreemd dat deze tekst de bijbel niet gehaald heeft... 

Waarom zegt ie niet gewoon wat ie bedoeld? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Bastiaan73:

John 4:39 (HSV) “En velen van de Samaritanen uit die stad geloofden in Hem om het woord van de vrouw, die getuigde: Hij heeft alles tegen mij gezegd wat ik gedaan heb”. Maar toen ze eenmaal het woord van Jezus zélf hadden gehoord: John 4:42 (HSV) “en zij zeiden tegen de vrouw: Wij geloven niet meer om wat u zegt, want wijzelf hebben Hem gehoord en weten dat Híj werkelijk de Zaligmaker van de wereld is, de Christus”.

Je bent als christen misleid door jezelf, als Jezus niet in jouw hart bevestigt, dat Hij de Weg, de Waarheid en het Leven is: "Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods. Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba, Vader. Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn" Romeinen 8:14-16 (NBG1951).

 

2 minuten geleden zei Bastiaan73:

Uit nieuwsgierigheid: waarom staat er als datum 16 september 2020 boven je artikel?

Omdat ik voor mezelf heb besloten elke week (woensdags) een artikel te schrijven. Ik liep achter. Goed gezien, overigens 😇 .

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Jurriën Sr.:
2 uur geleden zei Bastiaan73:

John 4:39 (HSV) “En velen van de Samaritanen uit die stad geloofden in Hem om het woord van de vrouw, die getuigde: Hij heeft alles tegen mij gezegd wat ik gedaan heb”. Maar toen ze eenmaal het woord van Jezus zélf hadden gehoord: John 4:42 (HSV) “en zij zeiden tegen de vrouw: Wij geloven niet meer om wat u zegt, want wijzelf hebben Hem gehoord en weten dat Híj werkelijk de Zaligmaker van de wereld is, de Christus”.

 

Waarom citeer je een stuk tekst dat je zelf hebt getypt? Dit is niet mijn tekst maar de jouwe. Je gaat totaal niet in op wat ik wél heb getypt. Maar goed, laat eigenlijk maar. Jij gelooft dat je rechtstreeks met God en of Jezus kunt communiceren, ik laat je maar in die waan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Hermanos2:
2 uur geleden zei thom:

 

Ik weet niet hoor, ergens dringt er iets niet door lijkt wel. 🙄

Ach, je moet niet te hard zijn voor jezelf. Ik weet zeker dat je het op den duur snapt. 

49 minuten geleden zei thom:

Zij die zeggen:
'De Heer is eerst gestorven en toen opgestaan',
die dwalen.
Want hij is eerst opgestaan
en toen gestorven.
Als iemand zich niet eerst de opstanding verwerft,
kan hij niet sterven!
Alleen als God in hem gaat leven,
kan hij sterven. 

uit het Evangelie van Filippus



 

Expand  

Niet vreemd dat deze tekst de bijbel niet gehaald heeft... 

Waarom zegt ie niet gewoon wat ie bedoeld? 

Als er begrepen wordt wat er bedoeld wordt, is het doorgedrongen. :-) 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid