Spring naar bijdragen

Drank en drugs


Aanbevolen berichten

Quote:
Ik geloof niet dat er daar verschil in is. Zo vind ik ook religieuze gemeenschappen die drugs gebruiken belachelijk. Zo hoorde ik laatst dat iemand de 'kerk van heilige extase' wou oprichten. Ik kwam niet meer bij zeg. Pfft dat die mensen nog serieusheid en respect willen afdwingen.

[sarcasm]Dat heb ik dus ook, die belachelijke mensen die wartaal spreken en het dan tongentaal noemen, of vallen in de Geest alsof ze epileptisch zijn, om je te bescheuren gewoon[/sarcasm]

Waarom zou Satan alle dingen gebruiken tot jou eeuwige verderf, als mensen nou op die manier hun geloof beleven met een joint, wat maakt jou dat uit? Net als die seks'loze' priesters, mensen die vasten, mensen die wierrook gebruiken.. Ik begrijp je houding niet..

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 967
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op donderdag 08 december 2005 14:20:58 schreef Raido het volgende:

[...][sarcasm]Dat heb ik dus ook, die belachelijke mensen die wartaal spreken en het dan tongentaal noemen, of vallen in de Geest alsof ze epileptisch zijn, om je te bescheuren gewoon[/sarcasm]

Waarom zou Satan alle dingen gebruiken tot jou eeuwige verderf, als mensen nou op die manier hun geloof beleven met een joint, wat maakt jou dat uit? Net als die seks'loze' priesters, mensen die vasten, mensen die wierrook gebruiken.. Ik begrijp je houding niet..

Ik zeg niet dat Satan alles zou gebruiken tot mijn of anderen eeuwige verderf. Ik ben juist iemand die niet niet overal wat achter ziet. Maar ook hier twijfel ik aan de echtheid van dergelijke ervaringen. Zeker bij drugs. En over je eerste sarcastische citaat ben ik het in een zeer genuanceerdere niet-sarcastische manier mee eens.smile.gif

Even voor de duidelijkheid. Het maakt me ook niet uit of je mijn houding begrijpt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 08 december 2005 14:20:58 schreef Raido het volgende:

[...][sarcasm]Dat heb ik dus ook, die belachelijke mensen die wartaal spreken en het dan tongentaal noemen, of vallen in de Geest alsof ze epileptisch zijn, om je te bescheuren gewoon[/sarcasm]

geloof je wel dat dit een gave is van god die tongetaal ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 08 december 2005 16:36:02 schreef Ol Moth het volgende:

Maar ook hier twijfel ik aan de echtheid van dergelijke ervaringen. Zeker bij drugs.

Niet alleen bij drugs.

Wat dacht je van God ervaren an sich?

Je hoeft geen drugs, muziek, sfeer, andere mensen of wat dan ook nodig te hebben.

Diep in gebed zijn doet het zelfde grapje met je.

Of het concentreren op iets. (Of dat nou de bijbel is, of een preek, of wat dan ook.)

Het wekt een trance op. ('trance' in de zin dat dagdromen ook een vorm van trance is)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 08 december 2005 21:31:53 schreef Gorthaur het volgende:

[...]

Ik wel.

Jij niet?

Wat trouwens niet wilt zeggen dat alles wat mensen maar tongentaal noemen ook werkelijk dus ook tongentaal zou zijn...

Er zijn inderdaad ook vormen van demonische tongentaal...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 08 december 2005 21:31:53 schreef Gorthaur het volgende:

[...]

Ik wel.

Jij niet?

Wat trouwens niet wilt zeggen dat alles wat mensen maar tongentaal noemen ook werkelijk dus ook tongentaal zou zijn...

ik weet niet wat ik ervan moet denken... vind hetzelf maar iets vaags... een soort van trance die als je wilt zelf kan stimuleren...

volgens de bijbel is het een gave, alleen daar kan ik zo weinig mee...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 08 december 2005 21:51:00 schreef living stone het volgende:

ik weet niet wat ik ervan moet denken... vind hetzelf maar iets vaags... een soort van trance die als je wilt zelf kan stimuleren...

Wat ik er onder versta is het geen trance.

Ik weet wel dat er een beeld bestaat (en voorkomt) waar mensen in een rare extase rare dingen mompelend op de grond draaien, al dan niet met schuim op hun bek. Maar dat versta ik niet onder tongentaal. Bij wat ik er onder versta was het gewoon zoals je normaal iemand hoort en ziet bidden. Niks vreemds verder, geen vreemde trance of extase. Maar dan was het een taal die ik niet verstond. (geen raar gemompel, maar een echte taal)

Quote:
volgens de bijbel is het een gave, alleen daar kan ik zo weinig mee...

Volgens de bijbel kunnen er wel meer er niks mee. Paulus had lever dat men de gave van profetie had geloof ik.

Maar goed, het gaat een beetje off-topic.

Drank en drugs...

Drank=drugs. Harddrugs zelfs, maar dan wel sociaal geaccepteerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja ach moet maar zeggen dat ik gek genoeg van mezelf bent. Op korte termijn is alles leuk. op langer termijn komt er alleen maar ellende van dus blijf er maar lekker vanaf. van alles uit geprobeert. Maar vind me zoals ik gewoon ben toch het leukste. Genoeg ellende van al die zooi zien komen. Dus god of niet zou ik er gewoon lekker vanaf blijven

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 08 december 2005 21:35:50 schreef Eli7 het volgende:

[...]

Er zijn inderdaad ook vormen van demonische tongentaal...

oke das nieuw, dus nu kunnen demonen ook al je laten spreken in ongekende woorden? en in wat voor situatie gebeurt dat dan? en hoe weet je dat demonen zijn? ik neem maar niet aan dat zoiets als in de exorcist is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Trouwens ook een discussie die altijd dood loopt:

Wat is drugs?

Technisch gezien:

cocaïne, cafeïne, heroïne, alcohol, speed, thc, lsd, nicotine en waarschijnelijk zelf suiker.

En nog een hele hoop meer.

Vervolgens hebben ze het kunstmatig door lopen knippen en zelfs bepaalde stoffen er buiten gelaten.

Of: ze hebben de hoeveelheid van de stof mee laten tellen (zoals thc, valt in hasjolie opeens onder harddrugs)

Wat nou soft en hard is kun je twee definities bij geven. Voornamelijk is het een kunstmatige door de politiek verzonnen splitsing.

Maar zou je er een regel aan verbinden, dan zie ik de enige logische splitsen in hoeverre het middel je van de kaart brengt.

Dus dan is (als ik m'n lijstje zou gebruiken)hard drugs:

cocaïne, heroïne, alcohol, speed, lsd

En die andere stoffen zijn dan dus soft drugs.

Een verdere logica zit er niet in.

De werking en risico's zijn nl. zo totaal anders.

LSD is practisch niet verslavend, nicotine is dat zeker wel, alcohol is lichamelijk verslavend, cocaïne niet, heroïne kun je best oud mee worden, speed zeker niet, van lsd ga je trippen, cocaïne niet, paddo's weer wel. Van LSD kun je in een trip blijven hangen, weed kun je psychotisch van worden.

Dus een verdere logica haal ik er niet uit.

Waarom vind men dan alcohol en nicotine dan zo normaal? En waarom een joint al wat minder en heroïne totaal niet?

Sociale acceptatie. (Net zoals opium die sociale acceptatie in ik geloof India heeft, en coca bladeren in Z. Amerika.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja sociale acceptatie is idd ook een vaag iets, kijk zelf vind ik dat ieder voor zich zelf moet weten wat ie in zun lichaam stopt. vind je het fijn om accu zuur te zuipen moet je dat lekker zelf weten. Vind wel dat je dan de consequenties ook zelf moet aanvaarden en geen druk om de maatschappij er mee leggen, dus gewoon eigenschult dikke bult, Vind dat ipc alles vrij moet zijn om te gebruiken. maar als je je daardoor niet in de maatschappij kunt gedragen. Dan moet daar ook keihard tegen opgetreden worden, Aan de andere kant is het ook zo wie is een ander mens om te bepalen wat goed of slecht is, Dan zou je weer alles toe moeten laten en het oordeel aan god overlaten,. maar denk dat het dan een nog veel grotere zooi wordt op de wereld .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar toch zal ik zonder geen enkel probleem aan worden genomen voor een baan als ze weten dat ik regelmatig een biertje pak, en soms zelfs in het weekend teveel zou drinken.

Maar dat zou opeens totaal anders zijn als ik heoïne loop te basen. Ook al zou het totaal niet aan mijn werkprestaties te zien zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja maar dan kom kijken hoe slim is het denk zelf dat ze tegen alcohol een stuk harder mogen zijn, maar ja das idd maatschappelijk voor een groot deel geaccepteerd ook al zullen je prestaties op de lange duur toch afnemen en dat je er door in de problemen komt. daar is ook nog is de verslavings factor is volgens mij van heroine veel hoger als die van alcohol en is het lichamelijk en geestelijk afbraak van het lichaam er een stuk sneller door als van alcohol maar vind dat ze ipc net zo slecht zijn. maar ja ieder is vrij om dat zelf te weten vind ik zelf blijf ik er op ouderjaar lust ik wel een lekker drankje, maar verder puur heerlijk zijn zoals ik zelf ben toch gewoon het lekkerste

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 08 december 2005 20:39:42 schreef living stone het volgende:

[...]

geloof je wel dat dit een gave is van god die tongetaal ?

Uiteraard geloof ik dat. Maar zoals het gebruikt wordt in pinksterkringen, neuh..

Demonische tongentaal? Grunts zeker smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Aeshna,

Naast de acceptatie kennen wij ook het sociale gebruik. Je drinkt niet altijd alcohol om persé bezopen te zijn. En alcohol op je werk drinken is vreemd, maar savonds in het café of thuis is dood normaal. Dat kent heroïne helemaal niet.

De reden waarom mensen heroïne gebruiken is heel anders.

Je gaat niet als goede burger met mooie baan met je vrienden gezellig in het weekend een spuitje pakken in het café.

Veel mensen gebruiken het omdat ze zich k*t voelen. Bij drank komt dat ook voor. En op dat moment is drank opeens even gevaarlijk als heroïne. Drank kent ook de meeste verslaafden. En daar aan zitten is vergelijkbaar met heroïne verslaving. En het sloopt je volledig en het vernietigd ook je sociale leven.

Zijn er dan geen mensen die heroïne sociaal gebruiken? Die zijn er. Moet je wel genoeg geld hebben. Als je sterk in je schoenen staat (wat erfelijk bepaald is) kan dat kennelijk, alcohol het zelfde verhaal trouwens.

Kijk maar naar het opium gebruik in India. Kent sociaal gebruik. Verslaving komt ook wel voor, maar heb je hier ook met nicotine en alcohol gewenning.

Maar de import van alcohol daar gaf een enorme ramp.

Maar hier hebben we amper dat sociale gebruik en acceptatie in NL.

Ik denk ook dat als je cocaïne zou legaliseren, dat het een vreselijke ramp zou brengen, ondankt dat men in Z. Amerika gewoon coca bladeren loopt te kouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mwah.. de straatkinderen snuiven daar van die coca die niet schoongemaakt is of waar de chemicalieën nog door heen zitten, ze sterven vaak voor hun achtste.. Kijk ik zeg ook dat je geen drugs moet gebruiken, het is zo slecht voor je. Maar als jij zo sterk bent, en weet dat je ontspand van een joint, wie ben ik dan om dat af te keuren? God maakt zich niet zo druk om drugs i guess

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb weleens gerookt, gedronken, paddo's gegeten, gesnoven, pillen geslikt en ik leef nog steeds. Nergens verslaafd aan, zelfs niet aan koffie, thee, cola of sigaretten. Het gaat er vooral om dat je de dingen die je doet onder controle hebt, dan kan expirimenteren niet zoveel kwaad. Met heroine als uitzondereing, dat is geestelijk en lichamelijk zo verslavend dat het 'onder controle houden' wat lastiger wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Verslaving is een deels erfelijke factor. Je kunt er zeg maar mee geboren worden.

De één kan constant aan de drank zitten en kan dan zo een maand zonder. De ander is na een paar biertjes al aan dat spul vast.

En ipv drank kun je ook nicotine, heroïne, cocaïne etc. invullen.

Bij de ene stof is het gemiddelde aantal alleen wat hoger dan bij de andere stof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 09 december 2005 21:54:54 schreef Gorthaur het volgende:

Sommige mensen zijn trouwens verslaafd aan eten/niet eten, plastische chirurgie, geld, gokken, seks, en nog veel meer...

Mja, bij eten kun je niet zeggen 'nou, dan stop ik er volledig mee'. Bij anorexia kan je niet zeggen 'nou, dan ga ik 24/7 eten', dus is het voor sommige mensen erg moeilijk daar zelf een balans in te vinden. Bij alcohol of tabak kun je er nog voor kiezen er nooit aan te beginnen. Bij seks wordt dat alweer wat lastiger (athans, Ann lukt het ook aardig geloof ik). Er zijn mensen die zich volledig onafhankelijk hebben gemaakt van geld, ik kom ze weleens tegen op A'dam centraal. Een woning hebben ze echter niet meer.

Ik wil dat niet allemaal verslavingen noemen. Er is geen (werkend) balans, maar wat is jouw definitie van verslaving?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 09 december 2005 21:50:05 schreef Gorthaur het volgende:

Verslaving is een deels erfelijke factor. Je kunt er zeg maar mee geboren worden.

De één kan constant aan de drank zitten en kan dan zo een maand zonder. De ander is na een paar biertjes al aan dat spul vast.

En ipv drank kun je ook nicotine, heroïne, cocaïne etc. invullen.

Bij de ene stof is het gemiddelde aantal alleen wat hoger dan bij de andere stof.

dit verhaaltje gaat ben ik bang niet helemaal op, want je heb dan ook nog te maken met een lichamelijke verslaving... en dat is een verslaving die ontstaat dus al bij de eerste keer dat je de harddrugs gebruikt... dan ff te denken aan heroine, methadon en noem maar op...

Sowiezo als je drugs gebruikt gebruik je dit voor een reden en ben je dus in die omstandigheid ervan afhankelijk... dan ben je in weze al verslaafd... nou vind ik dat je dat ook weer niet zo zwart wit moet zien, maar het is sowiezo een zwakte waar je denk ik toch wat mee moet doen...

Als je de ene maand wel drink en de andere niet, waarom dan helemaal niet... dus zit er toch een vorm van afhankelijkheid in

Ik denk dat je toch de reden van gebruik moet wegnemen, want bij harddrugs is de verslavings grens heel erg laag...

overgens is verslaving zelf niet erfelijk, alleen de ene persoon is verslavings gevoeliger dan de ander... en of dit erfelijk is durf ik niet te zeggen zonder betrouwbare bronnen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 10 december 2005 17:15:20 schreef living stone het volgende:

dit verhaaltje gaat ben ik bang niet helemaal op, want je heb dan ook nog te maken met een lichamelijke verslaving... en dat is een verslaving die ontstaat dus al bij de eerste keer dat je de harddrugs gebruikt... dan ff te denken aan heroine, methadon en noem maar op...

Alcohol kent ook een lichamelijke verslaving. En dat is een best heftige.

Cocaïne kent helemaal geen lichamelijke verslaving. Wel een enorme sterke geestelijke verslaving.

LSD kent practisch geen verslaving.

Quote:
Sowiezo als je drugs gebruikt gebruik je dit voor een reden en ben je dus in die omstandigheid ervan afhankelijk...

Het kan ook gewoon 'voor de lol' zijn. Lang niet iedereen die blowt is er aan verslaafd.

Quote:
dan ben je in weze al verslaafd... nou vind ik dat je dat ook weer niet zo zwart wit moet zien, maar het is sowiezo een zwakte waar je denk ik toch wat mee moet doen...

Als je de ene maand wel drink en de andere niet, waarom dan helemaal niet... dus zit er toch een vorm van afhankelijkheid in

Waarom drinken mensen denk je?

Waarom eten mensen chips?

Waarom snoepen mensen?

Quote:
Ik denk dat je toch de reden van gebruik moet wegnemen, want bij harddrugs is de verslavings grens heel erg laag...

Nee hoor. Probeer jij maar eens aan LSD verslaafd te raken. Ik betwijfel of je het lukt.

Of nee, probeer maar niet, het risico van dat spul is nl. dat je in een trip blijft hangen.

Quote:
overgens is verslaving zelf niet erfelijk, alleen de ene persoon is verslavings gevoeliger dan de ander...

Dat bedoelde ik ook.

Quote:
en of dit erfelijk is durf ik niet te zeggen zonder betrouwbare bronnen...

Ik durf dat wel te zeggen. Ze hebben er onderzoek naar gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zelf niks tegen drank en drugs. Niet dat het een goed argument is, maar we doen zo veel wat slecht is voor de gezondheid (junkfood, weinig beweging, gewelddadige dingen op de tv kijken), en iedereen gaat vroeg of laat dood, dus waarom zou je je van sommige genoegens onthouden om je leven langer en saaier te houden. Dat is mijn ... logica.

Bovendien kun je er op verschillende manieren mee omgaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid