Spring naar bijdragen

Verschillende eenheid


Aanbevolen berichten

Barbara Mertens schrijft over de toren van Babel. Gen. 11:1-9. De auteur brengt de eenheid van de coronacrisis in verband met de bouw van de toren van het volk dat één taal sprak. De verschillen doken echter snel weer op. Kunnen we in onze verscheidenheid wel eenheid vormen? Islam is een goed voorbeeld van een wezenlijk verschillende godsdienst waarmee christenen ook verbondenheid kunnen ervaren. Bijvoorbeeld de 'hadj' de grote pelgrimstocht van de moslims. Ze aanbidden God en willen dicht bij elkaar én hun God komen. De conclusie van het stuk is dat de spraakverwarring deemoed teweegbrengt en kracht geeft om erop uit te trekken met een open blik op de wereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 55
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kritiekloos accepteren wat er in de bijbel staat. Jezus kan niks fout doen. De evolutietheorie is onzin. De bijbel bevat geen inconsistenties, de dogma's die de verschillende stromingen opleggen. Hoe

Alleen christelijk of onder andere christelijk?

Dit soort forums heeft natuurlijk een publiek dat niet helemaal een representatieve dwarsdoorsnede van de Nederlandse bevolking zal zijn. Dus het beeld zal wel vervormd zijn. Maar andere kant is het d

4 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

Barbara Mertens schrijft over de toren van Babel. Gen. 11:1-9. De auteur brengt de eenheid van de coronacrisis in verband met de bouw van de toren van het volk dat één taal sprak. De verschillen doken echter snel weer op. Kunnen we in onze verscheidenheid wel eenheid vormen? Islam is een goed voorbeeld van een wezenlijk verschillende godsdienst waarmee christenen ook verbondenheid kunnen ervaren. Bijvoorbeeld de 'hadj' de grote pelgrimstocht van de moslims. Ze aanbidden God en willen dicht bij elkaar én hun God komen. De conclusie van het stuk is dat de spraakverwarring deemoed teweegbrengt en kracht geeft om erop uit te trekken met een open blik op de wereld.

Met alle respect, maar deze vrouw weet niet waar ze over schrijft.
Ze produceert o.a. de zin "De bouwers van de toren van Babel verlangden God te naderen".
Het is mij werkelijk onbekend waarop ze deze bewering baseer.
In ieder geval niet op Genesis 11: 1-9.


Nóg erger wordt het als ze een complete alinea van dergelijk duimzuigerij fabriceert:
"De bouwers van de toren van Babel verlangden God te naderen. Maar ze wilden één blijven en krachtig, zonder uiteen te vallen in verscheidenheid! Want dat maakt kwetsbaar, het biedt geen tastbare houvast. De torenbouwers waren bang om erop uit te trekken, de wereld in en vruchtbaar te zijn, zoals God de mens telkens opnieuw vraagt."

Niet, maar dan ook helemaal niets van deze tekst komt uit Genesis 11: 1-9. En Genesis 11: 1-9 is echt maar een klein stukje tekst, daar kun je jezelf moeilijk in vergissen. De vrouw loopt dus opzettelijk onzin te verkopen, laat staan dat de conclusie nog ergens op slaat.

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Gaitema:

Verklaar nader Mullog

@Wouter Philippaerts schreef dat religieuzen met een open blik kijken waarna ik schreef dat ik dat juist mis in die groep waarna hij schreef dat hij eigenlijk goed doen bedoelde waarna ik vroeg waarom hij dat dan niet geschreven had waarop hij weer begon over de open blik waarmee het gesprekje begon. Terug bij af, u ontvangt geen 200 gulden (ik heb nog een oud spel).

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei Mullog:

@Wouter Philippaerts schreef dat religieuzen met een open blik kijken waarna ik schreef dat ik dat juist mis in die groep waarna hij schreef dat hij eigenlijk goed doen bedoelde waarna ik vroeg waarom hij dat dan niet geschreven had waarop hij weer begon over de open blik waarmee het gesprekje begon. Terug bij af, u ontvangt geen 200 gulden (ik heb nog een oud spel).

Ja, ik ben al blut, dus lig uit het spel. Maar wat mis je aan open blik onder christenen? Kan je voorbeelden noemen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Ja, ik ben al blut, dus lig uit het spel. Maar wat mis je aan open blik onder christenen? Kan je voorbeelden noemen? 

Kritiekloos accepteren wat er in de bijbel staat. Jezus kan niks fout doen. De evolutietheorie is onzin. De bijbel bevat geen inconsistenties, de dogma's die de verschillende stromingen opleggen. Hoe strenger men in het geloof is hoe minder men open staat andere meningen of gezichtspunten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Mullog:

Kritiekloos accepteren wat er in de bijbel staat.

Dat gaat niet voor iedereen op. Er is een breed protest tegen bijbelvertalingen die niet goed zouden zijn gegaan. Ook heb je de meer vrijere hoek wat zaken in twijfel trekt. Daarnaast worstelen de meeste christenen met het geweld in de bijbel of over sommige uitspraken van Paulus.

2 uur geleden zei Mullog:

Jezus kan niks fout doen.

Niet kunnen is een groot woord, maar Hij deed inderdaad alles perfect. :)

2 uur geleden zei Mullog:

De evolutietheorie is onzin.

Is een logische theorie die trouwens door de meeste Rooms Katholieken gewoon wordt aangehangen. Protestanten zijn daar over verdeeld. Wat mij betreft terecht .

2 uur geleden zei Mullog:

De bijbel bevat geen inconsistenties,

Meningen zullen daarover verdeeld zijn.

2 uur geleden zei Mullog:

de dogma's die de verschillende stromingen opleggen.

Wordt ook niet door alle christenen onderstreept.

2 uur geleden zei Mullog:

Hoe strenger men in het geloof is hoe minder men open staat andere meningen of gezichtspunten.

Onzin. Dat is een vooroordeel.

Kortom, ik ben het niet met je eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Mullog:

Dat hoeft ook. We leven in een vrij land.

Maar ik draai nu een paar jaar mee op dit forum en heb op een paar andere ook wat discussies gevoerd. Ik zie wat ik zie en ik lees wat ik lees en daar zitten verdomd weinig open blikken van gelovigen bij.

Oké 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Mullog:

Dat hoeft ook. We leven in een vrij land.

Maar ik draai nu een paar jaar mee op dit forum en heb op een paar andere ook wat discussies gevoerd. Ik zie wat ik zie en ik lees wat ik lees en daar zitten verdomd weinig open blikken van gelovigen bij.

Op fora komen tegenwoordig alleen wat oudere mensen (ik bedoel geen echte jongeren), en wie van hen heeft tijd om regelmatig te discussiëren op fora? Daar zit een grote groep tussen die geen drukke baan of gezin heeft, en daarbij een grote ideologische drang heeft om de eigen(zinnige) gezichtspunten te delen. Dat vervormt natuurlijk het beeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Dat beloof ik:

Met alle respect, maar deze vrouw weet niet waar ze over schrijft.
Ze produceert o.a. de zin "De bouwers van de toren van Babel verlangden God te naderen".
Het is mij werkelijk onbekend waarop ze deze bewering baseer.
In ieder geval niet op Genesis 11: 1-9.


Nóg erger wordt het als ze een complete alinea van dergelijk duimzuigerij fabriceert:
"De bouwers van de toren van Babel verlangden God te naderen. Maar ze wilden één blijven en krachtig, zonder uiteen te vallen in verscheidenheid! Want dat maakt kwetsbaar, het biedt geen tastbare houvast. De torenbouwers waren bang om erop uit te trekken, de wereld in en vruchtbaar te zijn, zoals God de mens telkens opnieuw vraagt."

Niet, maar dan ook helemaal niets van deze tekst komt uit Genesis 11: 1-9. En Genesis 11: 1-9 is echt maar een klein stukje tekst, daar kun je jezelf moeilijk in vergissen. De vrouw loopt dus opzettelijk onzin te verkopen, laat staan dat de conclusie nog ergens op slaat.

 

Het is inderdaad qua exegese nogal freewheelend. Maar ja, het is ook geen stuk dat gaat over de oorspronkelijke bedoeling van het verhaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bastiaan73:

Met deze reactie bevestig/illustreer je het punt van Mullog juist...

Nee, ik weet precies wat dit is. Vooroordelen over de bijbelbeld enzo, alsof het hele vreselijke afschuwelijke mensen zijn. Nou, mijn dochter zit ff voor 4 weken in een pleeggezin dat kerkt in de oud gereformeerde gemeente. We spreken ze veel, maar alle vooroordelen vallen bij hen in duigen. Niet star, niet zwaar op de hand, komen niet veroordelend over en hebben een groot hart voor vele mensen etc.. 

Het groepsdenken is allemaal maar eenzijdig. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Dat beloof ik Over iets heb je misschien gelijk en dat is dat iedereen zijn eigen interpretatie heeft van een bijbeltekst. 

Citaat: hun eigenmachtige hunker naar eeuwig leven en goddelijkheid

Dit is een interpretatie die net zo goed kan zijn dat het volk eervolle bedoelingen had. Gen. 11:4.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Mullog:

Maar ik draai nu een paar jaar mee op dit forum en heb op een paar andere ook wat discussies gevoerd. Ik zie wat ik zie en ik lees wat ik lees en daar zitten verdomd weinig open blikken van gelovigen bij.

Waarom respectloos vloeken op een christelijk forum?

Een discussie is het uitwisselen van informatie, ter verheldering. Je claim kan dus net zo goed omgedraaid worden, afgezien van je doelloze doelstelling als atheïst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

@Dat beloof ik Over iets heb je misschien gelijk en dat is dat iedereen zijn eigen interpretatie heeft van een bijbeltekst. 

Ik heb het niet over interpretatie.  Wat ik wel zeg is dat er allerlei dingen worden beweerd die domweg niet in de tekst staan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Desid:

Op fora komen tegenwoordig alleen wat oudere mensen (ik bedoel geen echte jongeren), en wie van hen heeft tijd om regelmatig te discussiëren op fora? Daar zit een grote groep tussen die geen drukke baan of gezin heeft, en daarbij een grote ideologische drang heeft om de eigen(zinnige) gezichtspunten te delen. Dat vervormt natuurlijk het beeld.

Dit soort forums heeft natuurlijk een publiek dat niet helemaal een representatieve dwarsdoorsnede van de Nederlandse bevolking zal zijn. Dus het beeld zal wel vervormd zijn. Maar andere kant is het dan ook wel weer een beetje de populatie die ik bedoel als ik schrijf dat een open blik niet bepaald een eigenschap van ze is.

10 uur geleden zei Gaitema:

Nee, ik weet precies wat dit is. Vooroordelen over de bijbelbeld enzo, alsof het hele vreselijke afschuwelijke mensen zijn. Nou, mijn dochter zit ff voor 4 weken in een pleeggezin dat kerkt in de oud gereformeerde gemeente. We spreken ze veel, maar alle vooroordelen vallen bij hen in duigen. Niet star, niet zwaar op de hand, komen niet veroordelend over en hebben een groot hart voor vele mensen etc.. 

Het groepsdenken is allemaal maar eenzijdig. 

Ik wil graag even genoteerd hebben dat mijn stelling dat Ik een open houding bij religieuzen mis niet betekent dat ik vind dat het hele vreselijke afschuwelijke mensen zijn. Die conclusie trek jij @Gaitema. Misschien moet je je zelfbeeld eens bijstellen.

 

10 uur geleden zei Thinkfree:

Waarom respectloos vloeken op een christelijk forum?

Een discussie is het uitwisselen van informatie, ter verheldering. Je claim kan dus net zo goed omgedraaid worden, afgezien van je doelloze doelstelling als atheïst.

Waar vloek ik dan? Vermoedelijk bedoel je het woord "verdomd". Ik natuurlijk ook het woord "potjandriedubbeltjes" kunnen gebruiken, maar dat vind ik zelf minder sterk.

Persoonlijk vind ik de onderstreepte toespeling in je andere beweringen van een veel lager allooi. Ik zie niet in waarom je als je het over uitwisselen van informatie heb dit soort, op niks gestoelde kwalificaties, toe zou moeten voegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mullog:

Maar andere kant is het dan ook wel weer een beetje de populatie die ik bedoel als ik schrijf dat een open blik niet bepaald een eigenschap van ze is.

Vrijzinnig geschipper vaart alle kanten op behalve de goeie.

1 uur geleden zei Mullog:

Waar vloek ik dan? Vermoedelijk bedoel je het woord "verdomd". Ik natuurlijk ook het woord "potjandriedubbeltjes" kunnen gebruiken, maar dat vind ik zelf minder sterk.

Wat is er sterk aan verdomd dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mullog:
11 uur geleden zei Thinkfree:

Waarom respectloos vloeken op een christelijk forum?

Een discussie is het uitwisselen van informatie, ter verheldering. Je claim kan dus net zo goed omgedraaid worden, afgezien van je doelloze doelstelling als atheïst.

Waar vloek ik dan? Vermoedelijk bedoel je het woord "verdomd". Ik natuurlijk ook het woord "potjandriedubbeltjes" kunnen gebruiken, maar dat vind ik zelf minder sterk.

Doet mij denken aan een situatie van vroeger. Als puber bijbelstudie moeten volgen elke woensdag, door een persoon die zich nogal 'heilig' gedroeg met het geven en organiseren van die avonden; op afstand diegene die het allemaal wist.
Jaren later deed ik daar een verbouwing, ik was al lang van die mensen en hun geloof af, en er moest een wortelpakket verwijderd worden van een boom voor de fundering van de aanbouw.
Dat was voor hem.

De bijl ketste op een gegeven moment af op de wortel. Heb ik ooit iemand zo hard horen GVD zeggen, nohh.. :-) 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid