Spring naar bijdragen

"Ik geloof de Bijbel van kaft tot kaft" , is dat zo ?


Aanbevolen berichten

15 uur geleden zei Dat beloof ik:

Daarom schreef ik ook:

 

Die staf lag niet in de ark.

Mozes moest de 12 staven in de tent leggen (Leg de staven in de tent van samenkomst vóór de getuigenis, waar ik geregeld aan jullie verschijn) en nadat die van Aaron was uitgelopen, moest die op deze plek worden terig gelegd. (Jehovah zei tegen Mozes: ‘Leg Aärons stafg weer vóór de getuigenis om die te bewaren als een teken voor de opstandelingen, zodat er een eind komt aan hun geklaag tegen mij en ze niet sterven.’ Meteen deed Mozes wat Jehovah hem had opgedragen. Precies zo deed hij het.) 
In Numeri 20 wordt de staf weer gehaald en lag hij op die plek. 
(Jehovah zei tegen Mozes: 8  ‘Neem de staf en roep met je broer Aäron de gemeenschap bijeen. Zeg in hun bijzijn tegen de rots dat die water moet geven. Je moet voor hen water uit de rots laten komen en de gemeenschap en hun vee te drinken geven.’i9  Mozes nam dus de staf die vóór Jehovah lag,j zoals Hij hem had opgedragen.) De staf lag dus niet in de ark. Maar vóór de getuigenis.

Hi DBI,

Even een vraag tussendoor om jou beter te begrijpen.
Geloof je in God of een god? Want in je profile zie ik dat je aangeeft niet gelovig te zijn? Ben je atheist of iets anders?

Tweede vraag zou zijn, uitgaande van dat je niet gelooft in God.
Stel dat deze ogenschijnlijke contradicties in de bijbel er niet zouden zijn, zou je dan wel geloven in God?

Ik hoor het graag.

 

bewerkt door Wesley
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 625
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Beste Fundamenteel, Waarom reageer je dan in het topic '2e coronagolf op komst' met als ik teksten uit de Bijbel meeneem in mijn denken en dus ook reageren? Dit advies om de Bijbel te herl

Veroordelen is in dit verband juist een heel goede belevenis, niet sarcastisch maar medelevend, 'je zou er mee veroordeeld worden'; het is het noodzakelijk weven van het innerlijk lichtkleed, het Lich

Ik geloof in elk geval in de kaften van mijn Bijbels. Die houden namelijk e.e.a. bij elkaar. Uiteraard dienen we de kaft van het koren te scheiden.

Posted Images

1 uur geleden zei Wesley:

Hi DBI,

Even een vraag tussendoor om jou beter te begrijpen.
Geloof je in God of een god? Want in je profile zie ik dat je aangeeft niet gelovig te zijn? Ben je atheist of iets anders?

Tweede vraag zou zijn, uitgaande van dat je niet gelooft in God.
Stel dat deze ogenschijnlijke contradicties in de bijbel er niet zouden zijn, zou je dan wel geloven in God?

Ik hoor het graag.

 

Ik geloof niet in een god. Dat er tegenstellingen in de Bijbel staan, maakt daarbij niets uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Trouwens beste mensen,

Ik raad iedereen aan de bijbel eens te herlezen. Het beeld dat je er als jonger iemand over vormde kan als je ouder bent wel eens veranderd zijn. Ik heb Spreuken gelezen tot aan Daniel en ga vandaag aan Daniel beginnen. Spreuken is een zeer fascinerend boek dat mijn geest verlichtte. 

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Trouwens beste mensen,

Ik raad iedereen aan de bijbel eens te herlezen.

Beste Fundamenteel,

Waarom reageer je dan in het topic '2e coronagolf op komst' met

Op 4-6-2020 om 21:16 zei Fundamenteel:
Op 4-6-2020 om 21:09 zei Bastiaan73:

Is de duivel niet gewoon dezelfde 'entiteit' als de verderver in Jesaja 54:

16 Zie, Ik ben het, die de smid geschapen heb, welke het kolenvuur aanblaast en naar zijn kunst het wapen vervaardigt, maar Ik ben het ook, die de verderver geschapen heb om te vernielen.

of is dat volgens jou een andere 'entiteit'?

Waarom moet er altijd een bijbelcitaat tegenover staan Bastiaan?

als ik teksten uit de Bijbel meeneem in mijn denken en dus ook reageren? Dit advies om de Bijbel te herlezen komt op mij over dat je een soort knop omzet: óf heel fanatiek met de actualiteit bezig zijn en de Bijbel daarin grotendeels buiten beschouwing laten, óf zoals nu heel anders (gemoedelijk) de Bijbel aanraden. 

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 5-6-2020 om 10:06 zei Dat beloof ik:

Ik geloof niet in een god. Dat er tegenstellingen in de Bijbel staan, maakt daarbij niets uit.

Bedankt voor je antwoord, duidelijk.

Maar dan vraag ik mij af, wat zijn je beweegredenen om christenen uit te dagen mbt de contradicties die jij ziet in de bijbel?
Als ik een wilde gok mag doen, komt het bij mij over dat je het niet kan uitstaan / begrijpen dat christenen in God, Jezus Christus geloven en kunnen geloven dat de bijbel de waarheid is? En je probeert hun uit hun "bubbel" te halen? Maar waarom is dat belangrijk voor je om dat te doen?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben christelijk opgevoed en daaroom ook gelovig geweest. Ben daarna hier ooit eens verzeild geraakt omdat iemand mij vroeg om hier te reageren in een discussie. Ik vind het fascinerend om te zien hoe mensen in een 'bubbel' kunnen leven en zich daarbij bewust afsluiten van andere zaken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik ben christelijk opgevoed en daaroom ook gelovig geweest. Ben daarna hier ooit eens verzeild geraakt omdat iemand mij vroeg om hier te reageren in een discussie. Ik vind het fascinerend om te zien hoe mensen in een 'bubbel' kunnen leven en zich daarbij bewust afsluiten van andere zaken. 

In de andere topic geef je aan dat je het niet eens bent met mijn interpretatie over de bijbel. Uit ervaring weet ik dat ik jou niet kan overtuigen en dat jij verstelt zal staan waarom christenen zo koppig vasthouden in wat ze geloven terwijl het tegendeel voor jou zo overduidelijk intellectueel te verdedigen is. Ik wil daarom proberen jou te laten zien hoe het nou kan dat christenen in Jezus Christus kunnen geloven, zonder dat wij complete discussies voeren over de inhoud van de bijbel. (mischien bewaren voor later als je dat toch graag wilt)

Kort gezegd, ons taak als christen is nooit geweest om mensen te overtuigen. Het enige wat wij horen te doen is delen van de boodschap, het Woord. En ernaar leven. En het is God zelf dat een persoon overtuigt met Zijn woorden. Zelf heb ik in het verleden de fout gemaakt om mensen te willen overtuigen en mijn zin door te drammen ipv God's wil te volgen. Ook nu betrap ik mijzelf af en toe op hetzelfde, we blijven toch nog mensen met gebreken.

Wat ook belangrijk is om in ons achterhoofd te houden is dat er een ENORM verschil is in de groep mensen dat zich Christenen noemen. En wie God zelf ziet als Christenen. (Jezus waarschuwt zelf voor wolven in schaapskleren) Verder zegt Jezus dat we aan de vruchten van iemand kunnen zien of ze bij Hem horen. 

Voordat ik verder gaan, wil ik je nog een vraag stellen.
Wat versta jij onder iemand die christen is? Stel je kent de harten en gedachtes van mensen, wanneer is pas iemand een christen?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Wesley:

Uit ervaring weet ik dat ik jou niet kan overtuigen en dat jij verstelt zal staan waarom christenen zo koppig vasthouden in wat ze geloven terwijl het tegendeel voor jou zo overduidelijk intellectueel te verdedigen is

Op dit gebied sta ik van geen enkele mening meer van versteld en ik weet inderdaad dat het tegendeel vrij eenvoudig en overduidelijk te verdedigen is.

2 uur geleden zei Wesley:

Ik wil daarom proberen jou te laten zien hoe het nou kan dat christenen in Jezus Christus kunnen geloven, zonder dat wij complete discussies voeren over de inhoud van de bijbel. (mischien bewaren voor later als je dat toch graag wilt)

Dat kun je me laten zien, maar dat is in de meeste gevallen wel bekend.

2 uur geleden zei Wesley:

Kort gezegd, ons taak als christen is nooit geweest om mensen te overtuigen. Het enige wat wij horen te doen is delen van de boodschap, het Woord. En ernaar leven. En het is God zelf dat een persoon overtuigt met Zijn woorden.

Dat is domweg niet waar. 
(Mattheus 28:19) 

Citaat

Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.

2 uur geleden zei Wesley:

Wat ook belangrijk is om in ons achterhoofd te houden is dat er een ENORM verschil is in de groep mensen dat zich Christenen noemen.

Dat is mij zeer wel bekend.  Er zijn duizenden verschillende richtingen over de hele wereld.

3 uur geleden zei Wesley:

En wie God zelf ziet als Christenen.

Correctie: wie volgens jou door God als christen worden gezien. Dit is een neiging die ik veel vrij vaak terug zie: mensen die zeggen de weten hoe God denkt, terwijl ze eigen bedoelen te zeggen : "Volgens mij ...".
Volgens de Bijbel kun je niet weten hoe God denkt:
(Romeinen 11:33)

Citaat

  O diepte des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennis Gods, hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn wegen! Want wie heeft den zin des Heeren gekend? Of wie is Zijn raadsman geweest?

 

3 uur geleden zei Wesley:

(Jezus waarschuwt zelf voor wolven in schaapskleren) Verder zegt Jezus dat we aan de vruchten van iemand kunnen zien of ze bij Hem horen. 

Dat wordt door christenen altijd ingevuld met: mijn versie van God is juist, en iedereen die daar van afwijkt zit fout. Daar vorm jij geen uitzondering op.

3 uur geleden zei Wesley:

Wat versta jij onder iemand die christen is? Stel je kent de harten en gedachtes van mensen, wanneer is pas iemand een christen?

Iemand bepaalt dat zelf. Anderen bepalen dat niet voor die persoon. Het is typisch voor een christen om over anderen te willen bepalen of die zich terecht christen noemen. Daar vorm jij geen uitzondering op andere christenen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Volgens de Bijbel kun je niet weten hoe God denkt:
(Romeinen 11:33)

Citaat

  O diepte des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennis Gods, hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn wegen! Want wie heeft den zin des Heeren gekend? Of wie is Zijn raadsman geweest?

1 Korintiërs 2:

11 Wie toch onder de mensen weet, wat in een mens is, dan des mensen eigen geest, die in hem is? Zo weet ook niemand, wat in God is, dan de Geest Gods.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Wesley:

Wat versta jij onder iemand die christen is? Stel je kent de harten en gedachtes van mensen, wanneer is pas iemand een christen?

Sta mij toe als christen hierop antwoord te geven. Een christen is iemand die (bij voorkeur) gedoopt is en de algemeen aanvaarde christelijke leer belijdt. Deze is onder meer samengevat in de Geloofsbelijdenis van Nicea en wordt door vrijwel alle christelijke kerken wereldwijd erkent. Niet meer, niet minder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Robert Frans:

Sta mij toe als christen hierop antwoord te geven. Een christen is iemand die (bij voorkeur) gedoopt is en de algemeen aanvaarde christelijke leer belijdt. Deze is onder meer samengevat in de Geloofsbelijdenis van Nicea en wordt door vrijwel alle christelijke kerken wereldwijd erkent. Niet meer, niet minder.

Ik ben als zuigeling gedoopt maar heb toen niet de geloofsbelijdenis van Nicea aanvaardt. Je definitie van een christen is niet toereikend voor gedoopte baby's. 

Nu op volwassen leeftijd worstel ik met de 3-1heid. Ik begrijp 'm niet. Daarom kan ik 'm niet aannemen maar ook niet afwijzen. Ik kan er alleen maar over nadenken en bidden om begrip. 

Ben ik daarom geen christen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik ben als zuigeling gedoopt maar heb toen niet de geloofsbelijdenis van Nicea aanvaardt. Je definitie van een christen is niet toereikend voor gedoopte baby's. 

Nu op volwassen leeftijd worstel ik met de 3-1heid. Ik begrijp 'm niet. Daarom kan ik 'm niet aannemen maar ook niet afwijzen. Ik kan er alleen maar over nadenken en bidden om begrip. 

Ben ik daarom geen christen? 

Kunnen baby's wel christen zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Hermanos2:
52 minuten geleden zei Robert Frans:

Sta mij toe als christen hierop antwoord te geven. Een christen is iemand die (bij voorkeur) gedoopt is en de algemeen aanvaarde christelijke leer belijdt. Deze is onder meer samengevat in de Geloofsbelijdenis van Nicea en wordt door vrijwel alle christelijke kerken wereldwijd erkent. Niet meer, niet minder.

Ik ben als zuigeling gedoopt maar heb toen niet de geloofsbelijdenis van Nicea aanvaardt. Je definitie van een christen is niet toereikend voor gedoopte baby's. 

Nu op volwassen leeftijd worstel ik met de 3-1heid. Ik begrijp 'm niet. Daarom kan ik 'm niet aannemen maar ook niet afwijzen. Ik kan er alleen maar over nadenken en bidden om begrip. 

Ben ik daarom geen christen? 

Sommigen hanteren graag het etiketje 'christen', niet beseffende dat het woord maar twee keer in de Bijbel voorkomt.

Hand. 26:28 En Agrippa zeide tot Paulus: Gij beweegt mij bijna een Christen te worden.

1 Petr. 4:16 Maar indien iemand lijdt als een Christen, die schame zich niet, maar verheerlijke God in dezen dele.

Handelingen werd door Lucas geschreven en 1 Petrus waarschijnlijk door ehm... Petrus. Paulus gebruikt het woord nergens.

Ik gebruik zelf liever de omschrijving 'gelovige uit de heidenen' dan 'christen'.

Hier een aardig artikel over de drie-eenheid, ter overweging:

https://www.concordante-publicaties.nl/studie/drie-een/

Tevens staat er onder Bijbelstudie een topic hierover:

 

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites

@Dat beloof ikBedankt voor al je antwoorden. Dit geeft mij een goed beeld hoe jij er tegenoverstaat.
Ik merk heel duidelijk dat je niet tegen bepaalde dingen kunt, waar ik ook niet tegen kan. Dat mensen woorden uit de bijbel naar zich toe trekken en er een persoonlijke draai aan geven om ermee een persoonlijke wil door te drammen / op te leggen ipv hoe God het eigenlijk heeft bedoelt.
Ik krijg ook heel sterk het gevoel dat je mij ook in dat hoekje probeert te plaatsen, wat onterecht is, al zeg ik het zelf.

Er zijn meerdere punten waar ik graag op zou willen ingaan, omdat ik niet met je eens ben. Maar dan ga ik weer door een nieuwe "rabbit hole" waar we nooit uit zullen komen.

Ik neem daarom voor de eenvoud maar 1 punt.

3 uur geleden zei Dat beloof ik:
6 uur geleden zei Wesley:

Wat versta jij onder iemand die christen is? Stel je kent de harten en gedachtes van mensen, wanneer is pas iemand een christen?

Iemand bepaalt dat zelf. Anderen bepalen dat niet voor die persoon. Het is typisch voor een christen om over anderen te willen bepalen of die zich terecht christen noemen. Daar vorm jij geen uitzondering op andere christenen. 

Ik vind dat je hier te snel je conclusie over mij trekt. Daarom zei ik erbij, mocht je de harten en gedachtes van mensen  weten.
Laat ik het op een andere manier proberen. Zijn wij het samen over eens dat Christen een afkorting is voor "volgelingen van Jezus Christus"?

Ik ben het met je eens dat iedereen die zelf vind dat hij/zij jezus christus volgt, zich ook een christen mag noemen. Ik verbied niemand om zich iets te noemen en leg ook niemand iets op. Al noem je jezelf een banaan. Ik heb er vrede mee.

Het grote verschil tussen jou en ik zijn onze verschillende uitgangspunten.

  • Jij gaat uit van dat God niet bestaat. De bijbel niet God's woords is, maar bedacht door mensen (neem ik aan). Dat Jezus niet de enige weg, de waarheid en het leven is. Vanuit jouw perspectief is het logisch dat iedereen die maar denkt een christen te zijn zich een christen mag noemen. 
  • Ik ga uit van dat God wel bestaat. Bijbel is God's woord. Jezus is de enige weg, de waarheid en het leven. Er is maar 1 weg tot de vader. Vanuit mijn perspectief is het logisch dat God reeds heeft bepaald wat het betekend om christen te zijn. De vraag is of wij Zijn weg volgen of niet. Dus niet ik die bepaal wie een christen is. Maar God heeft dat reeds bepaald, via Zijn woorden.

Jezus weet wie zijn schapen zijn.
God vertelt ons via Zijn woord wie tot Zijn schapen behoren, hoe wij dat kunnen herkennen. Wie het niet is, is soms overduidelijk. Wie het wel is, is voor mensen niet altijd even duidelijk. We moeten daarom ook geen conclusies trekken en vingers wijzen en voor hypocriet spelen.

Waar ik naartoe wilde met mijn voorgaande vraag was: Hoe wij van onszelf weten of wij christen zijn? 
Antwoord is de Heilige Geest die in mij woont en door mijn leven werkt. Je bent christelijk opgevoed, dus ik ga ervan uit dat jij er zeker mee bekend ben. Ik vermoed zelfs dat jij de bijbel vele malen beter kent dan ik. Ik ben niet christelijk opgevoed, maar ben het gaandeweg in mijn leven geworden.

De Heilige Geest die mij de waarheid laat zien.
De Heilige Geest die mij stuurt.
De Heilige Geest die mij vrede geeft boven menselijk besef.
De Heilige Geest die mij op de kop geeft.
De Heilige Geest die mij mijn redding bevestigd.

De bijbel zegt heel duidelijk, uiteindelijk komt geloof niet neer op intellect. Het is niet een kwestie van intellect, maar een kwestie van het hart.
De manier hoe wij naar God toe gaan is via nederigheid en oprechtheid.

Jeremia 29:13 U zult Mij vinden als u Mij zoekt en het oprecht van Mij verwacht.

Mocht de reden van alle discussies die je voort wilt zetten zijn om het tegendeel te bewijzen. Zal God jouw je zin geven.
Mocht de reden van alle discussies die je voort wilt zetten zijn om de waarheid te vinden, de Schepper.  Zal God jouw je zin geven.

 

bewerkt door Wesley
grammatica
Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Hermanos2:

Dat is een goede opmerking. Ongeveer dezelfde vraag heb ik gesteld toen men mij probeerde te bewegen om mijn dochtertje te laten dopen. 

Afhankelijk van je definitie. In de mijne zit een vrije wil verwerkt waardoor men verantwoordelijk gehouden kan worden voor de gemaakte keuzes. Hier is het geweten bij baby's nog niet voldoende voor ontwikkeld. In deze context karakteriseer ik de zuigelingendoop als goedbedoeld maar vooruitlopend op zaken en sluit ik deze uit als Bijbels.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Bastiaan73:

Sommigen hanteren graag het etiketje 'christen', niet beseffende dat het woord maar twee keer in de Bijbel voorkomt.

Hand. 26:28 En Agrippa zeide tot Paulus: Gij beweegt mij bijna een Christen te worden.

1 Petr. 4:16 Maar indien iemand lijdt als een Christen, die schame zich niet, maar verheerlijke God in dezen dele.

Handelingen werd door Lucas geschreven en 1 Petrus waarschijnlijk door ehm... Petrus. Paulus gebruikt het woord nergens.

Ik gebruik zelf liever de omschrijving 'gelovige uit de heidenen' dan 'christen'.

Hier een aardig artikel over de drie-eenheid, ter overweging:

https://www.concordante-publicaties.nl/studie/drie-een/

Tevens staat er onder Bijbelstudie een topic hierover:

 

Dankjewel. Ik zal het zeker bekijken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

Sta mij toe als christen hierop antwoord te geven. Een christen is iemand die (bij voorkeur) gedoopt is en de algemeen aanvaarde christelijke leer belijdt. Deze is onder meer samengevat in de Geloofsbelijdenis van Nicea en wordt door vrijwel alle christelijke kerken wereldwijd erkent. Niet meer, niet minder.

Ik geloof dat iemand Christen / volgeling van Jezus Christus / wedergeboren Christen / gered is als hij/zij gelooft in Jezus. In de zin van dat hij/zij alles gelooft wat Jezus heeft gezegd, dat dat de waarheid is. Alleen door geloof zijn wij gered.

o.a.:

  • Jezus zoon van God.
  • Jezus is God.
  • Jezus is de enige weg, de waarheid en het leven.
  • Jezus was onschuldig, stierf aan het kruis, stond weer op na drie dagen.
  • Wij zijn zondaren en kunnen onszelf niet redden.
  • Alleen door geloof in Jezus Christus is Zijn dood de betaling van onze boete.
  • Wie van Jezus houdt, zal Zijn bevelen opvolgen. (niet andersom)
  • Wie wedergeboren is, ontvangt heeft* de Heilige Geest. (*deze aanpassing is mede mogelijk gemaakt door @Hermanos2
  • Alles in de Boeken is door God geïnspireerd en is nuttig om ons de waarheid te leren en ons te wijzen op wat er aan ons leven en geloof nog mankeert, het zet ons leven op orde en helpt ons in te zien wat juist en goed is.

 

bewerkt door Wesley
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Wesley:

Ik geloof dat iemand Christen / volgeling van Jezus Christus / wedergeboren Christen / gered is als hij/zij gelooft in Jezus. In de zin van dat hij/zij alles gelooft wat Jezus heeft gezegd, dat dat de waarheid is. Alleen door geloof zijn wij gered.

o.a.:

  • Jezus zoon van God.
  • Jezus is God.
  • Jezus is de enige weg, de waarheid en het leven.
  • Jezus was onschuldig, stierf aan het kruis, stond weer op na drie dagen.
  • Wij zijn zondaren en kunnen onszelf niet redden.
  • Alleen door geloof in Jezus Christus is Zijn dood de betaling van onze boete.
  • Wie van Jezus houdt, zal Zijn bevelen opvolgen. (niet andersom)
  • Wie wedergeboren is, ontvangt de Heilige Geest.

 

Wie van Jezus houdt zal Zijn bevelen opvolgen. Ik ben ook van mening dat je niet christen kunt zijn en thuis op de bank achter de geraniums kunt gaan zitten. Het NT schreeuwt om actie. 

Wie wedergeboren is, krijgt Heilige Geest? Is andersom niet logischer?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

Ik ben als zuigeling gedoopt maar heb toen niet de geloofsbelijdenis van Nicea aanvaardt. Je definitie van een christen is niet toereikend voor gedoopte baby's. 

Nu op volwassen leeftijd worstel ik met de 3-1heid. Ik begrijp 'm niet. Daarom kan ik 'm niet aannemen maar ook niet afwijzen. Ik kan er alleen maar over nadenken en bidden om begrip. 

Ben ik daarom geen christen? 

Bij het doopsel van een kind, althans in de katholieke traditie, belijden de ouders namens het kind het geloof en beloven het christelijk op te voeden. Het kind zal dus gevoed worden met het geloof en zal het ingeschapen godsverlangen concretiseren in het leren van de belangrijkste leerstellingen en leefregels.
Gedoopte baby's worden dus inderdaad niet zo snel christenen genoemd, maar al wel kinderen van God, die als God het wil uiteindelijk als christenen zullen opgroeien.

En wat de Drie-eenheid betreft: niemand begrijpt haar, want zij is een mysterie. Zij die menen haar te begrijpen, begrijpen haar zéker niet. Blijf dus vooral nadenken en bidden, maar durf je zelf ook over te geven aan het zoete Mysterie dat God is. Want enkel door overgave krijg je wijsheid en inzicht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hermanos2:

Wie van Jezus houdt zal Zijn bevelen opvolgen. Ik ben ook van mening dat je niet christen kunt zijn en thuis op de bank achter de geraniums kunt gaan zitten. Het NT schreeuwt om actie. 

Wie wedergeboren is, krijgt Heilige Geest? Is andersom niet logischer?

Je hebt gelijk. Wie wedergeboren is, heeft de Heilige Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Afhankelijk van je definitie. In de mijne zit een vrije wil verwerkt waardoor men verantwoordelijk gehouden kan worden voor de gemaakte keuzes. Hier is het geweten bij baby's nog niet voldoende voor ontwikkeld. In deze context karakteriseer ik de zuigelingendoop als goedbedoeld maar vooruitlopend op zaken en sluit ik deze uit als Bijbels.

Akkoord! 

Mijn ouders hebben het ook goed bedoeld. De pastoor hield mijn ouders voor dat het noodzakelijk was voor mijn redding en noodzakelijk om toegelaten te worden tot de enige lagere school. Dus ik neem het hun niet kwalijk. Het waren andere tijden. 

7 minuten geleden zei Robert Frans:

Bij het doopsel van een kind, althans in de katholieke traditie, belijden de ouders namens het kind het geloof en beloven het christelijk op te voeden. Het kind zal dus gevoed worden met het geloof en zal het ingeschapen godsverlangen concretiseren in het leren van de belangrijkste leerstellingen en leefregels.
Gedoopte baby's worden dus inderdaad niet zo snel christenen genoemd, maar al wel kinderen van God, die als God het wil uiteindelijk als christenen zullen opgroeien.

En wat de Drie-eenheid betreft: niemand begrijpt haar, want zij is een mysterie. Zij die menen haar te begrijpen, begrijpen haar zéker niet. Blijf dus vooral nadenken en bidden, maar durf je zelf ook over te geven aan het zoete Mysterie dat God is. Want enkel door overgave krijg je wijsheid en inzicht.

Ik heb er ondertussen inderdaad vrede mee dat ik de 3-1heid in dit leven niet begrijpen zal. Misschien is het juist zo bedoeld om ons te confronteren met onze beperkte en onvolmaakte verstandelijke vermogens. Zo worden we gedwongen om nederig te blijven en in gebed te vragen om leiding. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Wesley:

Jezus weet wie zijn schapen zijn.
God vertelt ons via Zijn woord wie tot Zijn schapen behoren, hoe wij dat kunnen herkennen. Wie het niet is, is soms overduidelijk. Wie het wel is, is voor mensen niet altijd even duidelijk. We moeten daarom ook geen conclusies trekken en vingers wijzen en voor hypocriet spelen.

Als dat je uitgangspunt is, dan is deze vraag van jou érg vreemd.

6 uur geleden zei Wesley:


Stel je kent de harten en gedachtes van mensen, wanneer is pas iemand een christen?

Die vraag houdt immers precies het tegenovergestelde in: dat je aan de hand van de gedachten van mensen wel degelijk kunt bepalen of iemand christen is. En dat komt niet overeen met  

27 minuten geleden zei Wesley:

We moeten daarom ook geen conclusies trekken en vingers wijzen

 

29 minuten geleden zei Wesley:

Ik vermoed zelfs dat jij de bijbel vele malen beter kent dan ik.

Dat denk ik ook, want je hebt zelfs al aan gegeven de Bijbel nog niet helemaal te hebben gelezen. Niet zelden kennen gelovigen die atheist worden de Bijbel beter dan de gemiddelde gelovige.

 

Je gaat in je laatste post verder met:

13 minuten geleden zei Wesley:

Ik geloof dat iemand Christen / volgeling van Jezus Christus / wedergeboren Christen / gered is als hij/zij gelooft in Jezus. In de zin van dat hij/zij alles gelooft wat Jezus heeft gezegd, dat dat de waarheid is. Alleen door geloof zijn wij gered.

maar dat komt niet overeen met wat je eerder schreef:

33 minuten geleden zei Wesley:

Wie het wel is, is voor mensen niet altijd even duidelijk.

Aan de andere kant schreef je ook weer:

34 minuten geleden zei Wesley:

God vertelt ons via Zijn woord wie tot Zijn schapen behoren, hoe wij dat kunnen herkennen.

Je doet dus nogal wat uitspraken over hoe we christenen kunnen herkennen en die zijn nogal in tegenspraak met elkaar. Kom daar eerst eens voor jezelf uit, en zorg dan dat je geen tegenstrijdige uitspraken meer doet. Dit is namelijk erg verwarrend, niet in de laatste plaats voor jezelf.

Om nog even terug te komen op 'alles geloven wat Jezus heeft gezegd'. Dat levert al heel snel problemen op. 
Zo staat er in Mattheus 15:24 " Maar Hij, antwoordende, zeide: Ik ben niet gezonden, dan tot de verloren schapen van het huis Israels."
Terwijl er in Matteus 28: 19 staat "Gaat dan henen, onderwijst al de volken"
Wat heeft hij dan gezegd: Alleen verloren schapen van Israel, of alle volken ? Het kan niet allebei.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid