Spring naar bijdragen

Heilige Geest volgens het jodendom


Aanbevolen berichten

59 minuten geleden zei Thinkfree:

(God is een/de heilige geest)

 

Eens, het is Dezelfde Persoon. De Heilige Geest is de werking van God, God in actie dus. De HG gaat uit van de Vader via Jezus. Dat zie je bijv goed in 2Kor 3:17

Jehovah*(De Heer) is de Geest, en waar de geest van Jehovah* (de Heer) is, daar is vrijheid.

Duidelijker kan het toch niet De Heer (JHWH) = de Geest = de Vader

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 306
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bedankt voor je naslag werk.

God doet alles en zorgt er zelfs voor dat wij Hem kunnen liefhebben. Er is gewoon niets wat wij kunnen doen voor ons behoud! Wat een geruststellende gedachte.

Zal het je nog sterker vertellen. Plato had het er al over.  Philo (20 v.Chr. - 50 n.Chr.) had - onder invloed van Plato's Timaeus - de Joodse Bijbel zo gelezen dat God de kosmos had geschapen do

Zojuist zei WdG:

Toch wordt er gesproken over een beter verbond. Zullen ze dan gelijkwaardig zijn? Of is iets dat beter is dan iets anders beter dan iets anders? Ik denk dat laatste. Iets dat beter is, is beter en niet gelijkwaardig.

Het nieuwe zit verstopt in het oude, en het oude zit verstopt in het nieuwe, jij gaat geen ark bouwen omdat jij al in/op de ark zit gebouwd door God, Jezus.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Je schreef nota bene:

En daar hoort het OT bij.

Dan heb ik nu nuancering aangebracht. Dat kan.

Dat zou kunnen, ware het niet dat je deze nuancering nergens hebt aangebracht en ik vragen heb gesteld over je opmerking 'dat het Oude Testament voor jou niet van toepassing is'  waar jij nu geen antwoord op geeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei WdG:

Jij en ik weten Wie de Heilige Geest is. Het is naar mijn mening niet slechts een mening. Verder lastert men er maar op los, niet mijn probleem.

Jij sluit je ogen voor heel veel teksten waaruit blijkt dat je niet gelijk hebt. Of je ziet het gewoon niet, dat kan ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dat beloof ik:

Dat zou kunnen, ware het niet dat je deze nuancering nergens hebt aangebracht en ik vragen heb gesteld over je opmerking 'dat het Oude Testament voor jou niet van toepassing is'  waar jij nu geen antwoord op geeft.

Nee, maar bij jou is het nooit goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei WdG:

Toch wordt er gesproken over een beter verbond. Zullen ze dan gelijkwaardig zijn? Of is iets dat beter is dan iets anders beter dan iets anders? Ik denk dat laatste. Iets dat beter is, is beter en niet gelijkwaardig.

Wat is volgens jouw het veschil tussen het oude en nieuwe verbond ?) Graag met teksten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Nee, maar bij jou is het nooit goed.

O ja hoor, ik stel alleen maar een paar simpele vragen, in reactie op jouw opmerking dat het OT niet van toepassing is:

Maar goed, bij jou dus de 10 geboden niet van toepassing? 
Het scheppingsverhaal was niet, het was inderdaad evolutie?
Abraham heeft nooit bestaan ?
Er was geen exodus ?

Ik denk nu dat jouw probleem is dat al deze zaken voor jou als een paal boven water staan en dus het OT wel van toepassing is.
Maar dat ga je niet toegeven, dus kies je er voor om mij aan te vallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Volgens mij kun je het OT het beste uitleggen aan de hand van het Nieuwe Testament en niet andersom.

En volgens mij is het nu juist wel andersom. :) De eerste evangelisten legden het evangelie uit aan de hand van het zogenaamde OT. Jezus hield ontzettend veel van het zogenaamde OT. Hij citeerde voortdurend uit het OT, veel uit Jesaja en de Psalmen maar ook uit de boeken van Mozes. Petrus schrijft dat alle schrift van boven komt en nuttig is om te onderwijzen en van te leren. Ik ben zelfs van mening dat wij het evangelie niet eens goed kunnen begrijpen of uitleggen zonder kennis van de Tenach.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dat beloof ik:

O ja hoor, ik stel alleen maar een paar simpele vragen, in reactie op jouw opmerking dat het OT niet van toepassing is:

Maar goed, bij jou dus de 10 geboden niet van toepassing? 
Het scheppingsverhaal was niet, het was inderdaad evolutie?
Abraham heeft nooit bestaan ?
Er was geen exodus ?

Ik denk nu dat jouw probleem is dat al deze zaken voor jou als een paal boven water staan en dus het OT wel van toepassing is.
Maar dat ga je niet toegeven, dus kies je er voor om mij aan te vallen.

Jou aanvallen? De omgedraaide wereld waar je nu mee aan komt zetten. Volgens mij kunnen mensen die geen verstand van zaken hebben omtrent een bepaald onderwerp zich het beste stil houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei WdG:

Natuurlijk mag dat. De "heilige geest" die hier wordt besproken heeft veel raakvlakken met de heilige koe van de hindoestanen. Jij en ik weten Wie de Heilige Geest is. Het is naar mijn mening niet slechts een mening. Verder lastert men er maar op los, niet mijn probleem.

En je hebt niet eens in de gaten dat jij het bent die hier lastert. Dat zou juist wel jouw probleem moeten zijn.

28 minuten geleden zei WdG:

Misschien het beste, misschien de combinatie. Is het interessant? Heel de Schrift, weet je nog? Dat betekent niet dat alles voor ons van toepassing is. Zo ga ik geen ark bouwen.

Als je die ark niet bouwt of er niet ingaat kan God je niet redden. Dan verzuip je.

 

24 minuten geleden zei WdG:

Toch wordt er gesproken over een beter verbond. Zullen ze dan gelijkwaardig zijn? Of is iets dat beter is dan iets anders beter dan iets anders? Ik denk dat laatste. Iets dat beter is, is beter en niet gelijkwaardig.

Een verbond is niet hetzelfde als een verzameling boeken. Zelfs in de Tenach is er sprake van meerdere verbonden.

28 minuten geleden zei WdG:

Hoe weet je dat? Heb je ze allemaal gesproken?

Van Jezus. Die nam ze uiterst serieus.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Willempie:

Van Jezus. Die nam ze uiterst serieus.

Jazekers, en Jezus is dan ook de enige die de Thora perfect heeft gehouden. Dat is namelijk de voorwaarde van God. Na Zijn kruisiging, dood en opstanding is de Thora teniet gedaan en hoeven wij deze niet meer te houden.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Jazekers, en Jezus is dan ook de enige die de Thora perfect heeft gehouden. Dat is namelijk de voorwaarde van God. Na zijn kruisiging, dood en opstanding is de Thora teniet gedaan en hoeven wij deze niet meer te houden.

We leven niet langer onder de wet maar onder de genade. Maar eigenlijk is dat weer een ander onderwerp. Het doet voor mij niets af aan de goddelijke waarde van de schriften, die tot stand zijn gekomen door de Heilige Geest.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

We leven niet langer onder de wet maar onder de genade. Maar eigenlijk is dat weer een ander onderwerp. Het doet voor mij niets af aan de goddelijke waarde van de schriften.

Correct. Hoewel voorstelbaar, neigt het toch naar een verschuiving van onderwerp. Ik beweer ook niet dat ik het OT waardeloos vind en stem in met:

Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is; Opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust. (2Tim.3:16-17, SV)

Echter hier staat niet dat het alleen het OT betreft. Alle Schriften getuigen van Jezus, zowel die van het OT als het NT. Het NT was al wel degelijk in circulatie op het moment dat Paulus bovenstaande aan Timotheüs schrijft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Uiteraard, neemt niet weg dat ik mijn mening mag geven.

Paulus sprak over de geestelijke gaven. We moeten niet onwetend zijn. Hij koppelt deze gaven direct aan de Heilige Geest, zoals we hebben gelezen en weten. De Persoon de Heilige Geest, de derde Persoon van de Drie-ene God, verstrekt deze gaven. De Heilige Geest handelt dus. Wat heeft dat te maken met dit topic? Zoals je weet geloof ik dat de gaven gewoon nog aanwezig zijn. Maar, ik geloof ook dat deze gaven in het OT aanwezig waren! Salomo vroeg om wijsheid. De Heilige Geest verstrekt deze wijsheid! En, wat te denken van de gave van geloof? Het is niet zo moeilijk om Jezus als God en Verlosser te aanvaarden. Het is ook niet zo moeilijk God als Schepper te aanvaarden. Maar wat als we in een leeuwenkuil moeten springen, of in een hete oven? Of wat als we een kind, of ons eigen kind moeten offeren, of een enorme ark moeten bouwen? Ga er maar van uit dat dit zonder de Heilige Geest onmogelijk is! Wanneer wij in dergelijke situaties komen, zullen we slechts kunnen gehoorzamen door de Heilige Geest, de Persoon de Heilige Geest. En zo zijn er nog wel meerdere gaven die door de Heilige Geest verstrekt werden in het OT! Het OT spreekt dus wel degelijk over de Heilige Geest, Die handelt, De Persoon de Heilige Geest.

1 uur geleden zei Willempie:

Als je die ark niet bouwt of er niet ingaat kan God je niet redden. Dan verzuip je.

Deze "ark" IS al voor mij gebouwd. Voor jou trouwens ook. Ik ga niet nogmaals iets bouwen.

34 minuten geleden zei sjako:

God.

Inderdaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

O ja hoor, ik stel alleen maar een paar simpele vragen, in reactie op jouw opmerking dat het OT niet van toepassing is:

Maar goed, bij jou dus de 10 geboden niet van toepassing? 
Het scheppingsverhaal was niet, het was inderdaad evolutie?
Abraham heeft nooit bestaan ?
Er was geen exodus ?

Ik denk nu dat jouw probleem is dat al deze zaken voor jou als een paal boven water staan en dus het OT wel van toepassing is.
Maar dat ga je niet toegeven, dus kies je er voor om mij aan te vallen.

Jou aanvallen? De omgedraaide wereld waar je nu mee aan komt zetten. Volgens mij kunnen mensen die geen verstand van zaken hebben omtrent een bepaald onderwerp zich het beste stil houden.

Aanvallen ja. Je stelt dat het bij mij nooit goed is en dat ik geen verstand van zaken heb.
Ik vind dat als mensen ergens geen verstand van hebben of als zaken onduidelijk zijn, ze vragen moeten stellen.
Dat doe ik hier en ik constateer dat je vind dat ik mijn mond moet houden en dat je geen antwoord geeft.
Dat zegt genoeg he... 

12 minuten geleden zei WdG:

Of wat als we een kind, of ons eigen kind moeten offeren

Als je dat normaal vind, ben je rijp voor een inrichting.

6 minuten geleden zei thom:
13 minuten geleden zei WdG:

Het OT spreekt dus wel degelijk over de Heilige Geest, Die handelt, De Persoon de Heilige Geest.

Even voor de duidelijkheid, WdG, wil je even een tekst geven uit de Bijbel waarin de Persoon de Heilige Geest beschreven staat.

Ik lees het nu zo vaak van jou, dat ik er naar nieuwsgierig word, en het ook wil lezen.

Je vraagt iets onmogelijks. Die tekst is er namelijk niet.
Het is een geheel eigen invulling van @WdG, die hij vervolgens met een enorme woordenbrij logisch wil laten lijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei WdG:

Inderdaad.

Dus niet de Messias.

11 minuten geleden zei thom:

Even voor de duidelijkheid, WdG, wil je even een tekst geven uit de Bijbel waarin de Persoon de Heilige Geest beschreven staat.

Ik lees het nu zo vaak van jou, dat ik er naar nieuwsgierig word, en het ook wil lezen.

Ik ook eigenlijk. Maar ik denk dat die tekst in een hele dikke duim zit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Echter hier staat niet dat het alleen het OT betreft. Alle Schriften getuigen van Jezus, zowel die van het OT als het NT. Het NT was al wel degelijk in circulatie op het moment dat Paulus bovenstaande aan Timotheüs schrijft.

Correct. Het is al tientallen jaren mijn gewoonte om dagelijks ten minste een hoofdstuk uit het OT en één uit het NT te lezen. Het verbaast me nu nog steeds hoe vaak die hoofdstukken dan direct op elkaar betrekking hebben en elkaar verduidelijken. Maar dat is mijn bovennatuurlijke ervaring. :) Als je het wilt zal ik je daarvan een prachtig voorbeeld geven, hoe dat werkte toen ik het zo ontzettend nodig had. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Willempie:

Correct. Het is al tientallen jaren mijn gewoonte om dagelijks ten minste een hoofdstuk uit het OT en één uit het NT te lezen. Het verbaast me nu nog steeds hoe vaak die hoofdstukken dan direct op elkaar betrekking hebben en elkaar verduidelijken. Maar dat is mijn bovennatuurlijke ervaring. :) Als je het wilt zal ik je daarvan een prachtig voorbeeld geven, hoe dat werkte toen ik het zo ontzettend nodig had. 

Of dat getuigenis hier past is natuurlijk de vraag, maar op zich zou ik dat best van jou willen vernemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei WdG:

Wat heeft dat te maken met dit topic?

Als ik kijk naar de parallelle discussie omtrent dit onderwerp op geloofsgesprek.nl, dan doen we het hier zo slecht nog niet. Het heeft iig meer te maken met het onderwerp dan de meeste zaken daar dat doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Willempie:

Correct. Het is al tientallen jaren mijn gewoonte om dagelijks ten minste een hoofdstuk uit het OT en één uit het NT te lezen. Het verbaast me nu nog steeds hoe vaak die hoofdstukken dan direct op elkaar betrekking hebben en elkaar verduidelijken. Maar dat is mijn bovennatuurlijke ervaring. :) Als je het wilt zal ik je daarvan een prachtig voorbeeld geven, hoe dat werkte toen ik het zo ontzettend nodig had. 

Zou dat nou komen door jouw bovennatuurlijke talenten, of door het gegeven dat de schrijvers van het NT het OT kenden en op basis daarvan hun teksten schreven.....

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Als ik kijk naar de parallelle discussie omtrent dit onderwerp op geloofsgesprek.nl, dan doen we het hier zo slecht nog niet. Het heeft iig meer te maken met het onderwerp dan de meeste zaken daar dat doen.

Maar dat is ook een soort new-age forum, toch? 

Een natuurlijk lichaam wordt er gezaaid, een geestelijk lichaam wordt er opgewekt. Er is een natuurlijk lichaam, en er is een geestelijk lichaam.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Zou dat nou komen door jouw bovennatuurlijke talenten, of door het gegeven dat de schrijvers van het NT het OT kenden en op basis daarvan hun teksten schreven.....

Het komt doordat zowel de schrijvers van het NT als die van het OT geïnspireerd waren door diezelfde Geest. En wanneer ik biddend de Bijbel lees spreekt diezelfde Geest mij aan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei thom:

Ik stop voor een tijdje met reageren, ik voel me gewoon belachelijk in de zeik genomen steeds.

Waarom wil je steeds aandacht van hem dan? Niemand is verplicht te reageren. Ga je toch met een ander in gesprek.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid