Spring naar bijdragen

Heilige Geest volgens het jodendom


Aanbevolen berichten

3 minuten geleden zei sjako:

Er zijn natuurlijk geen 2 Heilige Geesten. Het is dezelfde HG.

Ik zo niet weten waarom niet. Het gaat om 2 verschillende geloven, Jodendom en Christendom. Die hoeven zich niet aan elkaars regels te houden.
De Joodse God is ook een heel andere dan de Christelijke God.
Zo denken de meeste christenen ook dat er maar 1 God is, terwijl in de Bijbel duidelijk staat dat er meer zijn.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 306
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bedankt voor je naslag werk.

God doet alles en zorgt er zelfs voor dat wij Hem kunnen liefhebben. Er is gewoon niets wat wij kunnen doen voor ons behoud! Wat een geruststellende gedachte.

Zal het je nog sterker vertellen. Plato had het er al over.  Philo (20 v.Chr. - 50 n.Chr.) had - onder invloed van Plato's Timaeus - de Joodse Bijbel zo gelezen dat God de kosmos had geschapen do

6 minuten geleden zei sjako:

Ik heb het ook over 'veel'.

Er bestaan veel beelden van God. Misschien moeten we die beelden verbrijzelen.

3 minuten geleden zei sjako:

Moedwillig de tekst verdraaien dus om een dogma te ondersteunen. 

Zo sterk durf ik het niet te stellen. Vertalen is ontzettend moeilijk en het kan niet anders dan dat die beïnvloed worden door hoe we denken. Dat geldt evenzeer voor de vertalingen van het WTG.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei WdG:

Inderdaad, geen vier-eenheid.

Dus de HG is het OT is dezelfde als in het NT. Dus de Geest die over de wateren ging in Genesis is dezelfde Geest die werkzaam was in Jezus discipelen. Jezus wordt geïdentificeerd als Meesterwerker van de schepping. Jezus gebruikte dus de Geest om te scheppen. De Geest werkt dus door Christus heen en op die manier ook door Jezus volgelingen. 

3 minuten geleden zei Willempie:

Zo sterk durf ik het niet te stellen.

Nou, als ik de ontstaansgeschiedenis bekijk van de drieëenheid dan zie ik toch sterk een compromis. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei sjako:

Dus de HG is het OT is dezelfde als in het NT. Dus de Geest die over de wateren ging in Genesis is dezelfde Geest die werkzaam was in Jezus discipelen. Jezus wordt geïdentificeerd als Meesterwerker van de schepping. Jezus gebruikte dus de Geest om te scheppen. De Geest werkt dus door Christus heen en op die manier ook door Jezus volgelingen. 

In de Thora staat hier in Genesis Ru'ach Elohim: de adem van God. Dat dit door bijbelvertalers steeds als Gods geest is weer gegeven, klopt dus niet. 
Jezus staat nergens genoemd als schepper in de Thora.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Willempie:

De Bijbel houdt niet van beelden maken om die te aanbidden. Het gaat trouwens helemaal niet om mijn gelijk.

O daar houdt de Bijbel wel degelijk van:

(Numeri 21:8) En de HEERE zeide tot Mozes: Maak u een vurige slang, en stel ze op een stang;

(Exodus 25:18) Gij zult ook twee cherubim van goud maken; van dicht goud zult gij ze maken, uit de beide einden des verzoendeksels.

(1 Koningen 7:36) Hij sneed nu op de platen van haar handhaven, en op haar lijsten, cherubs, leeuwen, en palmbomen, naar elks ledige plaats, en bijvoegselen rondom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Willempie:

Er bestaan veel beelden van God. Misschien moeten we die beelden verbrijzelen.

16 minuten geleden zei sjako:

Als mens kunnen we nooit goed begrijpen hoe God is. We hebben een beperkt beeld zodat we Hem enigzins kunnen begrijpen. In ieder geval goed genoeg voor ons.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Dat beloof ik:

O daar houdt de Bijbel wel degelijk van:

(Numeri 21:8) En de HEERE zeide tot Mozes: Maak u een vurige slang, en stel ze op een stang;

(Exodus 25:18) Gij zult ook twee cherubim van goud maken; van dicht goud zult gij ze maken, uit de beide einden des verzoendeksels.

(1 Koningen 7:36) Hij sneed nu op de platen van haar handhaven, en op haar lijsten, cherubs, leeuwen, en palmbomen, naar elks ledige plaats, en bijvoegselen rondom.

Niet om die te aanbidden.

6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Nee.

Ja.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Als mens kunnen we nooit goed begrijpen hoe God is. We hebben een beperkt beeld zodat we Hem enigzins kunnen begrijpen. In ieder geval goed genoeg voor ons.

We kunnen God niet goed begrijpen, maar als mens kunnen we hem wel goed begrijpen. 
Dat is een rare zin.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Dat beloof ik:

In de Thora staat hier in Genesis Ru'ach Elohim: de adem van God. Dat dit door bijbelvertalers steeds als Gods geest is weer gegeven, klopt dus niet. 
Jezus staat nergens genoemd als schepper in de Thora.

Het Grieks geeft ongeveer ook een dergelijk beeld. De geest in de mens wordt ook vertaald met Ru'ach oftewel adem. Het wordt dan ook wel vertaald met levensadem. De Geest van God wordt dus ook vergeleken met wind.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Dat beloof ik:

We kunnen God niet goed begrijpen, maar als mens kunnen we hem wel goed begrijpen. 
Dat is een rare zin.

We hebben een bepaald beeld van God, maar dat zal niet het exacte beeld zijn zoals Hij is. God is Geest, alomtegenwoordig, almachtig.... Daar kunnen wij geen exact beeld van krijgen. Zoals we ook geen beeld kunnen hebben van een triljard sterren bijv. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

En hier krijg je van verschillende mensen geen gelijk. Misschien toch eens naar de inhoud kijken, in plaats van het aantal mensen waarvan je gelijk krijgt ...: 

In het oude testament staat 'telkens'  Roeach HaKodesj. Zo vaak staat het er ook weer niet he...  een keer of 3.
Waar haal je vandaan dat de HG uit het nieuwe testament zich daar op baseert? Dat is nu juist de vraag.
Dat baseren is niet in de Bijbel te vinden. Het zijn 2 totaal verschillende zaken: 
- Joden bedoelen hier mee een geest, zoals in inspiratie.
- Christenen bedoelen hiermee één van de 3 personages uit de drie-eenheid.
Joden hebben bij Roeach HaKodesj absoluut geen personage voor ogen.
Als je de 3 teksten leest in het OT waarin het staat, is ook duidelijk dat daarbij geen personage wordt bedoeld.

Qua betekenis dus 2 verschillende zaken.

Je bent werkelijk kortzichtig en altijd al geweest. Ik ken jouw arrogantie en ga daarom ook geen moeite voor je doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

Ja.

De Bijbel is geschreven door Christenen. Van joodse komaf wellicht, maar geen praktiserenden. De joden, als in judaïsten, geloven niet in de Heilige Geest als apart te onderscheiden persoon binnen de Drie-Eenheid en loochenen eveneens de Zoon van God, Jezus Christus, als hun Zaligmaker. Met Roeach HaKodesj wordt een onpersoonlijke kracht bedoeld die van God uit zou gaan en dus wordt er figuurlijk over God de Vader alleen gesproken. De joden walgen van de Christenen die worden beschouwd als polytheïsten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

De Bijbel is geschreven door Christenen.

Onzin.
Als je de schrijvers zou kunnen vragen, denk ik dat het grootste deel zou antwoorden : "Joods". 
In ieder geval geldt dat voor alle boeken in het OT.

36 minuten geleden zei Gaitema:
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

En hier krijg je van verschillende mensen geen gelijk. Misschien toch eens naar de inhoud kijken, in plaats van het aantal mensen waarvan je gelijk krijgt ...: 

In het oude testament staat 'telkens'  Roeach HaKodesj. Zo vaak staat het er ook weer niet he...  een keer of 3.
Waar haal je vandaan dat de HG uit het nieuwe testament zich daar op baseert? Dat is nu juist de vraag.
Dat baseren is niet in de Bijbel te vinden. Het zijn 2 totaal verschillende zaken: 
- Joden bedoelen hier mee een geest, zoals in inspiratie.
- Christenen bedoelen hiermee één van de 3 personages uit de drie-eenheid.
Joden hebben bij Roeach HaKodesj absoluut geen personage voor ogen.
Als je de 3 teksten leest in het OT waarin het staat, is ook duidelijk dat daarbij geen personage wordt bedoeld.

Qua betekenis dus 2 verschillende zaken.

Je bent werkelijk kortzichtig en altijd al geweest. Ik ken jouw arrogantie en ga daarom ook geen moeite voor je doen.

Jammer dat je niet verder komt dan welles-niets en niet bereid bent om op argumenten in te gaan.
Tsja, dan houden de mogelijkheden voor je op.
Maar alsjeblieft, zet je zelf niet te kakken en ga anderen niet voor arrogant uitmaken.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Dat beloof ik:

Onzin.
Als je de schrijvers zou kunnen vragen, denk ik dat het grootste deel zou antwoorden : "Joods". 
In ieder geval geldt dat voor alle boeken in het OT.

Het Oude Testament is bij mij wat de naam al aangeeft: Oud. Niet van toepassing dus. Het Nieuwe Testament is waar we het mee moeten doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
6 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Onzin.
Als je de schrijvers zou kunnen vragen, denk ik dat het grootste deel zou antwoorden : "Joods". 
In ieder geval geldt dat voor alle boeken in het OT.

Het Oude Testament is bij mij wat de naam al aangeeft: Oud. Niet van toepassing dus. Het Nieuwe Testament is waar we het mee moeten doen.

Je schreef nota bene:

13 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

De Bijbel is geschreven door Christenen.

En daar hoort het OT bij.

Maar goed, bij jou dus de 10 geboden niet van toepassing? 
Het scheppingsverhaal was niet, het was inderdaad evolutie?
Abraham heeft nooit bestaan ?
Er was geen exodus ?

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

In de Thora staat hier in Genesis Ru'ach Elohim: de adem van God. Dat dit door bijbelvertalers steeds als Gods geest is weer gegeven, klopt dus niet. 
Jezus staat nergens genoemd als schepper in de Thora

De adem van God maakte adam een levende ziel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid