Spring naar bijdragen

Heilige Geest volgens het jodendom


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 306
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bedankt voor je naslag werk.

God doet alles en zorgt er zelfs voor dat wij Hem kunnen liefhebben. Er is gewoon niets wat wij kunnen doen voor ons behoud! Wat een geruststellende gedachte.

Zal het je nog sterker vertellen. Plato had het er al over.  Philo (20 v.Chr. - 50 n.Chr.) had - onder invloed van Plato's Timaeus - de Joodse Bijbel zo gelezen dat God de kosmos had geschapen do

14 minuten geleden zei Gaitema:

De duivel zou haar en mij uit elkaar willen trekken, dus we gaan nu dagelijks het wapen van het gebed gebruiken om hem telkens te ontmaskeren en de laan uit te sturen.

Beste Gaitema,

Ik zegen jullie in Naam van Jezus. De duivel heeft geen enkel recht op jullie. Wat God bij elkaar brengt, scheidt niemand!

Nu terug naar de vraag: "In dit topic gaat het er primair om hoe en wat de heilige geest was en is in het jodendom." Nu heb ik een groot respect voor het Joodse Volk, maar ook voor de staat Israel. Ik geloof zeker dat God een plan heeft met Israel. Echter, het Joodse volk heeft Christus afgewezen. Ze geloven niet in Jezus. We weten dat de Heilige Geest de Trooster is. De Joden geloven daar niet op die manier in. Naar mijn mening kan de vraag ook niet beantwoord worden.

Maar goed, we zijn hier in het subforum "levensbeschouwing", en daarom kunnenn niet-Christelijke visies en niet-Bijbelse visies besproken worden. Persoonlijk hecht ik net zo veel waarde aan de visie van moslims, mormonen, jehovah's getuigen, atheisten op de Heilige Geest als de visie van het Joodse Volk op de Heilige Geest, maar ook op Christus. Jezus wordt door deze groepen als profeet, schepsel, goed mens gezien, maar niet als eeuwig. De Heilige Geest wordt door deze groep gezien als een engel of een kracht. Ik wijs die visies af. Het is naar mijn mening net zo iets als ons afvragen wat de visie is van moromonen op de Heilige Koe [Hindoeïsme].

Essentieel is te begrijpen dat Christus aanwezig is door de Heilige Geest. Christus is eeuwig, niet geschapen, net zoals de Heilige Geest ook eeuwig is, niet geschapen.

Is het dan relevant ons af te vragen wat andere groeperingen hierover zeggen? Wat de bhagavad gita, de koran of de veda’s erover zeggen?

Hindoes vinden het eeuwige geluk in Brahma, hun ‘ik’ verdwijnt in god, zoals een druppel in de zee. Het is een lange weg en deze moet door het verwerven van positief karma afgelegd worden. De Joden, ondanks het feit dat het Gods Volk is, wachten nog op hun Verlosser. En, het is niet zo moeilijk te voorspellen dat deze Verlosser nog moet komen: Jezus Christus komt spoedig. Nu is Hij aanwezig door de Heilige Geest die in ons leeft! Zowel Jezus als de Heilige Geest zijn eeuwig.

Ik hoop van harte dat jij niet gelooft dat Jezus een schepsel is. Je bidt immers tot Jezus, toch? Je bidt neem ik aan tot de Eeuwige, en niet tot een schepsel?

Ik wens jullie een hele fijne dag, en ik spreek een zegen uit over jullie huwelijk! God is met jullie!

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei sjako:

De Heilige Geest wordt soms gepersonifieerd. Zo wordt ook wijsheid, liefde etc gepersonifieerd. Dat zijn toch ook geen personen?

Sjako, je kunt de Heilige Drievuldigheid van God, dus Vader-Zoon-Heilige Geest, eventueel ook opvatten als 1 persoon (Jezus) en 2 personificafies (Vader, Heilige Geest). Zelf volg ik - door persoonlijke ervaring, wat ik in de Bijbel lees, en mijn manier van conceptualiseren- de Rooms-Katholieke visie. Één God in Drie Personen. Maar is zo'n semantische kwestie het je nou werkelijk waard om scheiding binnen Het Lichaam te brengen?  Het blijft een Drie-Éénheid, of je het nou opvat als Personen of als Personificaties.  En wie ook dat ontkent, die zit nog dichter bij de islam, de volledige afval.   Die wordt bevattelijk voor allerlei wind van leer.

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei WdG:

Beste Gaitema,

Ik zegen jullie in Naam van Jezus. De duivel heeft geen enkel recht op jullie. Wat God bij elkaar brengt, scheidt niemand!

Nu terug naar de vraag: "In dit topic gaat het er primair om hoe en wat de heilige geest was en is in het jodendom." Nu heb ik een groot respect voor het Joodse Volk, maar ook voor de staat Israel. Ik geloof zeker dat God een plan heeft met Israel. Echter, het Joodse volk heeft Christus afgewezen. Ze geloven niet in Jezus. We weten dat de Heilige Geest de Trooster is. De Joden geloven daar niet op die manier in. Naar mijn mening kan de vraag ook niet beantwoord worden.

Maar goed, we zijn hier in het subforum "levensbeschouwing", en daarom kunnenn niet-Christelijke visies en niet-Bijbelse visies besproken worden. Persoonlijk hecht ik net zo veel waarde aan de visie van moslims, mormonen, jehovah's getuigen, atheisten op de Heilige Geest als de visie van het Joodse Volk op de Heilige Geest, maar ook op Christus. Jezus wordt door deze groepen als profeet, schepsel, goed mens gezien, maar niet als eeuwig. De Heilige Geest wordt door deze groep gezien als een engel of een kracht. Ik wijs die visies af. Het is naar mijn mening net zo iets als ons afvragen wat de visie is van moromonen op de Heilige Koe [Hindoeïsme].

Essentieel is te begrijpen dat Christus aanwezig is door de Heilige Geest. Christus is eeuwig, niet geschapen, net zoals de Heilige Geest ook eeuwig is, niet geschapen.

Is het dan relevant ons af te vragen wat andere groeperingen hierover zeggen? Wat de bhagavad gita, de koran of de veda’s erover zeggen?

Hindoes vinden het eeuwige geluk in Brahma, hun ‘ik’ verdwijnt in god, zoals een druppel in de zee. Het is een lange weg en deze moet door het verwerven van positief karma afgelegd worden. De Joden, ondanks het feit dat het Gods Volk is, wachten nog op hun Verlosser. En, het is niet zo moeilijk te voorspellen dat deze Verlosser nog moet komen: Jezus Christus komt spoedig. Nu is Hij aanwezig door de Heilige Geest die in ons leeft! Zowel Jezus als de Heilige Geest zijn eeuwig.

Ik hoop van harte dat jij niet gelooft dat Jezus een schepsel is. Je bidt immers tot Jezus, toch? Je bidt neem ik aan tot de Eeuwige, en niet tot een schepsel?

Ik wens jullie een hele fijne dag, en ik spreek een zegen uit over jullie huwelijk! God is met jullie!

Jezus was altijd als het Woord van God bij God en was/Is God. 

Wat ik over de Heilige Geest hier aanhaalde is het werk van een Messiaanse Jood. Alles wat we over de Heilige Geest geloven stamt af van Roeach. Mijn doel is om jullie reactie te horen in hoe jullie het zien. En dat respecteer ik ook. ? Bedankt daarvoor!

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Willempie:

Hiermee lijk je ten diepste te stellen dat er in het Oude Testament geen sprake is van drie-eenheid.

Daarmee stel ik ten diepste dat joden Godloochenaars zijn. Er is geen jood die mij iets wijs kan maken over mijn God die ze willens en wetens ontkennen.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Willempie:

Er staat gewoon wat er staat.

Waarom zijn er dan mensen, die zichzelf zelfs gelovig noemen, om "gewoon" een voorbeeld te geven, die niet geloven dat "God in zes dagen de hemel en de aarde gemaakt heeft, de zee en al wat daarin is"? Het staat er gewoon. Toch zijn er mensen die zelfs daarmee aan de haal gaan. Het is dus niet zo gewoon als jij denkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Maar goed, we zijn hier in het subforum "levensbeschouwing", en daarom kunnenn niet-Christelijke visies en niet-Bijbelse visies besproken worden.

Jou visie dus eigenlijk, alleen besef je dat nog niet. Het Christendom is ontstaan vanuit het Jodendom. Het Christendom is geen nieuw geloof. De God van de Christenen is dezelfde God als die van de Joden. Profeten als Jesaja, Ezechiël, Daniël hadden visioenen over God en daar zagen ze geen drieëenheid. Daniël bijv zag Jezus wel als de Mensenzoon. Jezus is wel goddelijk en heeft volmacht gekregen over de aarde en de mensheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei WdG:

Waarom zijn er dan mensen, die zichzelf zelfs gelovig noemen, om "gewoon" een voorbeeld te geven, die niet geloven dat "God in zes dagen de hemel en de aarde gemaakt heeft, de zee en al wat daarin is"? Het staat er gewoon. Toch zijn er mensen die zelfs daarmee aan de haal gaan. Het is dus niet zo gewoon als jij denkt.

Er staat wat er staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

 Nee. Het mag dan in de vertaling qua woorden overeen komen,  de betekenis,  inhoudelijk,  is iets totaal anders. 

Op een andere forum heb ik dit ook gedeeld en daar kreeg ik van drie personen gelijk, waarom één atheïstische jood, een humanist en een christen. In het oude testament staat telkens Roeach. De Heilige Geest uit het Nieuwe testament werpt daar op terug, omdat het zich baseert op de Roeach van het oude testament.

En hier krijg je van verschillende mensen geen gelijk. Misschien toch eens naar de inhoud kijken, in plaats van het aantal mensen waarvan je gelijk krijgt ...: 

In het oude testament staat 'telkens'  Roeach HaKodesj. Zo vaak staat het er ook weer niet he...  een keer of 3.
Waar haal je vandaan dat de HG uit het nieuwe testament zich daar op baseert? Dat is nu juist de vraag.
Dat baseren is niet in de Bijbel te vinden. Het zijn 2 totaal verschillende zaken: 
- Joden bedoelen hier mee een geest, zoals in inspiratie.
- Christenen bedoelen hiermee één van de 3 personages uit de drie-eenheid.
Joden hebben bij Roeach HaKodesj absoluut geen personage voor ogen.
Als je de 3 teksten leest in het OT waarin het staat, is ook duidelijk dat daarbij geen personage wordt bedoeld.

Qua betekenis dus 2 verschillende zaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Ik ook, maar God is natuurlijk wel een Persoon en Hij leeft in je.

Er staat wat er staat.

Tot hen behoren de vaderen, en uit hen is, wat het vlees betreft, de Christus voortgekomen, Die God is.

En Ik zal de Vader bidden, en Hij zal u een andere Trooster geven, opdat Hij bij u blijft tot in eeuwigheid,

Maar de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u in alles onderwijzen en u in herinnering brengen alles wat Ik u gezegd heb. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei WdG:

Tot hen behoren de vaderen, en uit hen is, wat het vlees betreft, de Christus voortgekomen, Die God is.

 

We hebben het er al eerder over gehad dat dit een dubieuze vertaling is, beïnvloed door een bepaalde opvatting. In andere vertalingen staat dit er niet zo.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Dat beloof ik:

- Christenen bedoelen hiermee één van de 3 personages uit de drie-eenheid.
Joden hebben bij Roeach HaKodesj absoluut geen personage voor ogen.

Er zijn natuurlijk geen 2 Heilige Geesten. Het is dezelfde HG. Pas 250 na Christus is de HG een Persoon geworden. Voorheen was Sophia nogal eens de derde persoon. 

3 minuten geleden zei Willempie:

Er zijn wel degelijk mensen die willens en wetens God loochenen.

Ik heb het ook over 'veel'.

1 minuut geleden zei Dat beloof ik:

Zullen we het houden bij het topic: de HG volgens het Jodendom ?
En niet 'God volgens de Jehova Getuigen'? 

Dat is hetzelfde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:

We hebben het er al eerder over gehad dat dit een dubieuze vertaling is, beïnvloed door een bepaalde opvatting. In andere vertalingen staat dit er niet zo.

Statenvertaling! Niks mis mee!

Er staat wat er staat.

2 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Zullen we het houden bij het topic: de HG volgens het Jodendom ?
En niet 'God volgens de Jehova Getuigen'? 

Je hamert vaak op het Nederlands. Het zijn Jehovah's getuigen, toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid