Spring naar bijdragen

Opgeruimd staat netjes.


Aanbevolen berichten

https://www.parool.nl/buitenland/brand-notre-dame-onder-controle-torens-gered~a4626041/

Helaas zijn er dan weer van die mensen die daar miljoenen voor over hebben om de zaak weer te restaureren. Miljoenen die beter besteed kunnen worden m.i. Stelletje conservatievelingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 133
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Voel weinig behoefte om rekening te houden met terroristen hierin. We moeten onze cultuur toch gewoon kunnen uitoefenen zoals wij dat willen, zonder bang te zijn dat we mogelijk terroristen in de kaar

Het is een symbool voor het christendom, voor wat samenwerking van mensen vermag, voor menselijke opoffering,  voor een belangrijk deel van Europese en in het bijzonder de Franse geschiedenis, voor de

Het was en wordt hopelijk weer een prachtige kathedraal; de ronde gebrandschilderde ramen zó mooi. De Notre-dame daar genoten veel mensen van; christenen/anders gelovigen en niet gelovigen.

11 minuten geleden zei Robert Frans:

Ik heb zo'n klein, vaag vermoeden dat jij niet zo'n heel erg grote fan bent van de Notre Dame...?

Valt mee, zolang het zichzelf overeind kan houden heb ik geen problemen met bouwwerken. Maar dat verspillen van geld aan restauraties kan ik geen begrip voor opbrengen. Slopen met die bende.

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Fundamenteel:

Dat is wel cultureel erfgoed he. 

Laten we het met een andere mentaliteit verloederen zodat oliesjeiken het opkopen om er een moskee van te bouwen. Van het geld waarmee wij onze olie kopen. 

The west has gone sick. 

Door je te hechten aan cultureel erfgoed geef je juist terroristen motief om te vernietigen. IS weet donders goed dat identificatie met oudheden en de vernietiging daarvan angst aanjaagt.

The west has gone sick and should stop their obsessive identification with the past, for there is no future in it...

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites

Gelukkig zijn de enige echte doornenkroon, een stuk uit het echte kruis en een originele nagel gered. Eat your heart out terrorists!

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/4679406/relikwieen-jezus-uit-notre-dame-gered

29 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

The west has gone sick and should stop their obsessive identification with the past. There is no future in the past...

De Statenvertaling uit 1637 uiteraard uitgezonderd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Door je te hechten aan cultureel erfgoed geef je juist terroristen motief om te vernietigen. IS weet donders goed dat identificatie met oudheden en de vernietiging daarvan angst aanjaagt.

Voel weinig behoefte om rekening te houden met terroristen hierin. We moeten onze cultuur toch gewoon kunnen uitoefenen zoals wij dat willen, zonder bang te zijn dat we mogelijk terroristen in de kaart zouden spelen. Anders kun je nauwelijks meer wat doen, omdat terroristen altijd wel wat vinden om ons angst aan te jagen.

Daarbij werd de Notre Dame gewoon als kathedraal gebruikt en werden er dus nog altijd missen opgedragen. Ook liggen er verschillende kunstwerken opgeslagen. Ze was en is dus niet enkel geschiedenis, maar net zo goed onderdeel van het heden, van de Parijse samenleving.
Pas als een gebouw jarenlang leeg en ongebruikt zou verloederen, zonder dat iemand er om gaf, kun je spreken van geschiedenis. Dan zou het weinig zin hebben om zoiets nog te willen restaureren. Maar dat was bij de Notre Dame dus niet het geval.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

https://www.parool.nl/buitenland/brand-notre-dame-onder-controle-torens-gered~a4626041/

Helaas zijn er dan weer van die mensen die daar miljoenen voor over hebben om de zaak weer te restaureren. Miljoenen die beter besteed kunnen worden m.i. Stelletje conservatievelingen.

Mijn waarde ligt niet in een gebouw, en ben het wel eens dat het helpen van mensen in nood altijd voorrang krijgt

Heb dus geen spirituele waarde aan geen enkel gebouw, alhoewel het wel zonde is van zo'n mooi bouwerk. Dan nog trek ik mijn naaste voor moest ik kiezen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Robert Frans:

Voel weinig behoefte om rekening te houden met terroristen hierin. We moeten onze cultuur toch gewoon kunnen uitoefenen zoals wij dat willen, zonder bang te zijn dat we mogelijk terroristen in de kaart zouden spelen. Anders kun je nauwelijks meer wat doen, omdat terroristen altijd wel wat vinden om ons angst aan te jagen.

Daarbij werd de Notre Dame gewoon als kathedraal gebruikt en werden er dus nog altijd missen opgedragen. Ook liggen er verschillende kunstwerken opgeslagen. Ze was en is dus niet enkel geschiedenis, maar net zo goed onderdeel van het heden, van de Parijse samenleving.
Pas als een gebouw jarenlang leeg en ongebruikt zou verloederen, zonder dat iemand er om gaf, kun je spreken van geschiedenis. Dan zou het weinig zin hebben om zoiets nog te willen restaureren. Maar dat was bij de Notre Dame dus niet het geval.

Ik ben geen voorstander van gebouwen verafgoden. Ronduit belachelijk om zo een gigantische hoeveelheid geld te verspillen aan een gebouw.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is een symbool voor het christendom, voor wat samenwerking van mensen vermag, voor menselijke opoffering,  voor een belangrijk deel van Europese en in het bijzonder de Franse geschiedenis, voor de stad Parijs en voor weet ik al niet meer. En het gaat nu waarschijnlijk een symbool worden voor menselijke samenwerking om een cultureel erfgoed in zijn luister te herstellen.

En al het andere is in dit geval klein, kneuterig, polder, boekhouder geneuzel.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het was en wordt hopelijk weer een prachtige kathedraal; de ronde gebrandschilderde ramen zó mooi. De Notre-dame daar genoten veel mensen van; christenen/anders gelovigen en niet gelovigen.

depositphotos_5255789-stockafbeelding-gl

Citaat

 

3 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Valt mee, zolang het zichzelf overeind kan houden heb ik geen problemen met bouwwerken. Maar dat verspillen van geld aan restauraties kan ik geen begrip voor opbrengen. Slopen met die bende.

Cultuur barbaar! ?

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Lobke:

Het was en wordt hoop ik weer een prachtige kathedraal; de ronde gebrandschilderde ramen zo mooi. De Notre-dame daar genoten veel mensen van christenen/anders gelovigen en niet gelovigen.

depositphotos_5255789-stockafbeelding-gl

Cultuur barbaar! ?

Ik ben een poosje sloper geweest, nog ouderwets met de voorhamer. Prachtig werk waar bij nagedacht moet worden anders kunnen er grote ongelukken gebeuren. Ik voel me handen jeuken en verlangen naar de grip van een stevige vonkvrije voorhamer.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

De titel van de topic heeft geen ander doel dan mensen bewust te kwetsen.
Mensen die verdriet hebben, bewust kwetsen, dat vind ik een buitengewoon onfatsoenlijk iets.
Hoe laag kan iemand zakken, welnu er zijn dus mensen die dit doen, met geen ander doel dan eigen plezier.
Als je tot zoiets sadistisch is staat bent verdien je geen enkel respect.
Als ik gelovig zou zijn, zou ik waarschijnlijk denken dat zo iemand was bezeten door de duivel.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Dat beloof ik:

De titel van de topic heeft geen ander doel dan mensen bewust te kwetsen.
Mensen die verdriet hebben, bewust kwetsen, dat vind ik een buitengewoon onfatsoenlijk iets.
Hoe laag kan iemand zakken, welnu er zijn dus mensen die dit doen, met geen ander doel dan eigen plezier.
Als je tot zoiets sadistisch is staat bent verdien je geen enkel respect.
Als ik gelovig zou zijn, zou ik waarschijnlijk denken dat zo iemand was bezeten door de duivel.

Leest, onze Samaritaan heeft geschreven. :'-) 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Dat beloof ik:

De titel van de topic heeft geen ander doel dan mensen bewust te kwetsen.
Mensen die verdriet hebben, bewust kwetsen, dat vind ik een buitengewoon onfatsoenlijk iets.
Hoe laag kan iemand zakken, welnu er zijn dus mensen die dit doen, met geen ander doel dan eigen plezier.
Als je tot zoiets sadistisch is staat bent verdien je geen enkel respect.
Als ik gelovig zou zijn, zou ik waarschijnlijk denken dat zo iemand was bezeten door de duivel.

Och kerel, het is maar een gebouw. Je kunt ook overdrijven hey. Maar goed, speciaal voor jou hebben ze de zakdoekjes in de aanbieding bij de Albert Heijn. En je zou altijd nog een stille tocht kunnen organiseren, ik hou je niet tegen. Dat beloof ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Och kerel, het is maar een gebouw. Je kunt ook overdrijven hey. Maar goed, speciaal voor jou hebben ze de zakdoekjes in de aanbieding bij de Albert Heijn. En je zou altijd nog een stille tocht kunnen organiseren, ik hou je niet tegen. Dat beloof ik.

Dat is geen gebouw. Dat is geschiedenis en cultureel erfgoed dat overgaat van generatie op generatie. Het is Europa!

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik ben geen voorstander van gebouwen verafgoden. Ronduit belachelijk om zo een gigantische hoeveelheid geld te verspillen aan een gebouw.

Ik kan er de afgoderij ook wel van inzien, maar de oorzaak ligt natuurlijk helemaal in de middeleeuwen. Ook al is de afgoderij rond het gebouw nog niet verdwenen, het is ondertussen wel cultureel gezien erg belangrijk. 'Opgeruimd staat netjes' is dan toch iets te gemakkelijk gesproken...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid