Spring naar bijdragen

Kunnen wij onze redding verliezen?


Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Willempie:

Welke hoge idealen hadden de nazi's dan wel?

Destijds had men het over een grote leugen, misschien heeft dat er ook iets mee te maken gehad?

Dat is natuurlijk nogal pijnlijk voor de betrokkenen. Men zou in de regel haar leugens niet moeten onthullen, omdat men niet weet of en wanneer men ze weer nodig heeft. Het essentiële geheim van Engels leiderschap is niet zozeer afhankelijk van intelligentie. Integendeel, het hangt af van een opmerkelijk dom dik hoofd. De Engelsen houden zich aan het principe dat wanneer men liegt, dan moet het een grote leugen zijn, en deze moet worden volgehouden. Zij houden hun leugens vol, zelfs met het risico ermee voor gek te staan. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 339
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Naar aanleiding van een schrijven van @Tomega   Waarin hij vraagt of we al zijn aangekomen met een "nee" beantwoord. Ik ben van mening dat we wel deze rust zijn ingegaan en wel op het momen

Uiteraard wordt er niets geforceerd. Je moet eraan toe zijn. Bijvoorbeeld omdat je je oude staat, in zonde, als hopeloos beschouwt. Ik denk vooral dat Jezus je roept, en dat je op een bepaald m

Goed? Wat is er zó goed op deze aarde, dat het niet tot stof zal zijn? Ik zou niet de fout maken te denken dat ik, door in dienst te gaan, in dienst ben van Gods engelenleger. Waarom zou j

2 uur geleden zei TTC:

Destijds had men het over een grote leugen, misschien heeft dat er ook iets mee te maken gehad?

Dat is natuurlijk nogal pijnlijk voor de betrokkenen. Men zou in de regel haar leugens niet moeten onthullen, omdat men niet weet of en wanneer men ze weer nodig heeft. Het essentiële geheim van Engels leiderschap is niet zozeer afhankelijk van intelligentie. Integendeel, het hangt af van een opmerkelijk dom dik hoofd. De Engelsen houden zich aan het principe dat wanneer men liegt, dan moet het een grote leugen zijn, en deze moet worden volgehouden. Zij houden hun leugens vol, zelfs met het risico ermee voor gek te staan. (bron)

Je bent nog steeds aan het rondzwalken. Je begrijpt er nog steeds niet van. Het begrip begint met overgave/onderwerping aan diegene die je heeft ontworpen en gemaakt. Dat is niet je biologische vader dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Willempie:

Je bent nog steeds aan het rondzwalken. Je begrijpt er nog steeds niet van. Het begrip begint met overgave/onderwerping aan diegene die je heeft ontworpen en gemaakt. Dat is niet je biologische vader dus.

Doe rustig verder Willempie, tot je even wat tijd en rust vindt om het eens grondig te bekijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei TTC:

Doe rustig verder Willempie, tot je even wat tijd en rust vindt om het eens grondig te bekijken.

Ik doe niet rustig verder, totdat jij het fundament vindt waarop je kan staan. Zolang jij dat niet vindt doe ik niet rustig verder. Je gaat me namelijk aan het hart. Ook jij ontkomt er niet aan dat jij het fundament moet ontdekken waarop jij jouw huisje kan bouwen. Ik ga er net zolang mee door totdat je dit ontdekt. En je weet heel goed dat ik dit niet uit eigen voordeel doe maar alleen voor jou.

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Willempie:

Ik doe niet rustig verder, totdat jij het fundament vindt waarop je kan staan. Zolang jij dat niet vindt doe ik niet rustig verder. Je gaat me namelijk aan het hart. Ook jij ontkomt er niet aan dat jij het fundament moet ontdekken waarop jij jouw huisje kan bouwen. Ik ga er net zolang mee door totdat je dit ontdekt. En je weet heel goed dat ik dit niet uit eigen voordeel doe maar alleen voor jou.

Straks kweekvlees, zo kan ons respect jegens het leven terug een beetje groeien. Ja, het werk van God, het is alsof je denkt zelf geen kweekvlees te zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei TTC:

Straks kweekvlees, zo kan ons respect jegens het leven terug een beetje groeien. Ja, het werk van God, het is alsof je denkt zelf geen kweekvlees te zijn. 

Indien ik je verkeerd heb begrepen, bied ik je daar bij deze mijn excuses voor aan. Ik denk dat ik op het verkeerde been werd gezet door het gedeelte dat je uit het artikel aanhaalde. Feitelijk was jouw vraag redelijk en relevant maar wat onduidelijk omdat je niet vraagt waarmee het dan wel precies te maken zou moeten hebben. Met de nazi's? Of met het WTG? Er zijn grote leugens en er zijn subtiele leugens en halve waarheden. Daarnaast bestaat er ook nog zoiets als bewust de aandacht afleiden van waar het werkelijk om gaat. Nochtans hoop en bid ik voor je dat je de Rots zult vinden waarop je stevig kunt staan. Dan kun je je redding niet meer verliezen, om op het onderwerp terug te komen. Je bent dan ook niet meer omver te kegelen en hoeft niet langer van hot naar her te zwalken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Willempie:

Indien ik je verkeerd heb begrepen, bied ik je daar bij deze mijn excuses voor aan. Ik denk dat ik op het verkeerde been werd gezet door het gedeelte dat je uit het artikel aanhaalde. Feitelijk was jouw vraag redelijk en relevant maar wat onduidelijk omdat je niet vraagt waarmee het dan wel precies te maken zou moeten hebben. Met de nazi's? Of met het WTG? Er zijn grote leugens en er zijn subtiele leugens en halve waarheden. Daarnaast bestaat er ook nog zoiets als bewust de aandacht afleiden van waar het werkelijk om gaat. Nochtans hoop en bid ik voor je dat je de Rots zult vinden waarop je stevig kunt staan. Dan kun je je redding niet meer verliezen, om op het onderwerp terug te komen. Je bent dan ook niet meer omver te kegelen en hoeft niet langer van hot naar her te zwalken.

Je kan ook vastrotsen, zo wordt God een kapstok of een handige vluchtweg om niet naar de realiteit van alledag te moeten kijken.

35 minuten geleden zei Willempie:

Ik denk dat ik op het verkeerde been werd gezet door het gedeelte dat je uit het artikel aanhaalde. Feitelijk was jouw vraag redelijk en relevant maar wat onduidelijk omdat je niet vraagt waarmee het dan wel precies te maken zou moeten hebben.

Misschien moet je het eerst grondig bekijken, als je de tijd vind en met een objectieve blik. Wees er voorzichtig mee, kan ook pijnlijk worden.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei TTC:

Je kan ook vastrotsen, zo wordt God een kapstok of een handige vluchtweg om niet naar de realiteit van alledag te moeten kijken.

Er is geen enkele reden waarom je vanaf een onwankelbaar fundament de wereldse realiteit niet zou (willen) zien. Je gaat niet minder zien maar juist meer.

C.S. Lewis schreef:

"I believe in Christianity as I believe that the sun has risen — not only because I see it, but because by it I see everything else." 

25 minuten geleden zei TTC:

Wees er voorzichtig mee, kan ook pijnlijk worden.

Hoe meer kennis, hoe meer pijn en verdriet. Daarom heb je juist die Rots nodig. Anders stort je (kaarten)huisje vroeg of laat geheid in.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Willempie:

Er is geen enkele reden waarom je vanaf een onwankelbaar fundament de wereldse realiteit niet zou (willen) zien. Je gaat niet minder zien maar juist meer. C.S. Lewis schreef: "I believe in Christianity as I believe that the sun has risen — not only because I see it, but because by it I see everything else." 

Dan zou je ook onmiddellijk begrepen hebben waar die bijdrage om ging, in antwoord op de vraag die je stelde. Vanuit dat fundament is dat heel eenvoudig, en dat in hoeverre dat fundament geen vals of onvolledig fundament is.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei TTC:

Dan zou je ook onmiddellijk begrepen hebben waar die bijdrage om ging, in antwoord op de vraag die je stelde.

Het was een retorische vraag. Het spijt me als dat niet duidelijk was. De nazi's hadden geen hogere idealen dan die van de duivel.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:

Het was een retorische vraag. Het spijt me als dat niet duidelijk was. De nazi's hadden geen hogere idealen dan de duivel.

Misschien schort er nog wat aan het fundament, dat gooit namelijk niet alles op een hoop maar heeft aandacht voor alle elementen die tot een resultaat leiden. Het duurt dan weer niet lang of we komen terug tot hetzelfde dat hier geen daglicht gegund wordt. En dat heeft maar weinig met het christendom te maken, integendeel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei TTC:

Dan zou je ook onmiddellijk begrepen hebben waar die bijdrage om ging, in antwoord op de vraag die je stelde. Vanuit dat fundament is dat heel eenvoudig, en dat in hoeverre dat fundament geen vals of onvolledig fundament is.

Het is totaal niet eenvoudig. Ook voor jou niet. Het fundament dat het zo eenvoudig zou moeten maken is een geloof, waarvan je geen zekerheden hebt.
En het is niet eens goed identificeerbaar.  Ik heb het tenminste nog niet één keer concreet van jou gehoord.
Wat ik van je begrijp, is dat je kijkt, en ziet, en ontdekt dat er niets te zien is in het licht.
Maar; wat zie je dan wel? Dat is een vraag van 'zijn'.

Het zijn de ogen waarmee je kijkt, die bepalen wat je ziet.
Maar; hoe bepaal je de identiteit van de blik van je ogen?
Is die identiteit af te leiden, uit wat je voor ogen ziet?
Jouw onderwerp; jouw woorden.
Wat vind jij? Is dat wat je ziet?

48 minuten geleden zei TTC:

Misschien moet je het eerst grondig bekijken, als je de tijd vind en met een objectieve blik. Wees er voorzichtig mee, kan ook pijnlijk worden.

klok-in-een-blik-wroclaw.jpg

Eens even grondig kijken.. tijd vinden, met een objectieve blik, kan pijnlijk zijn..

Duidelijk ! Snijd je vingers er niet aan !

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Misschien schort er nog wat aan het fundament, dat gooit namelijk niet alles op een hoop maar heeft aandacht voor alle elementen die tot een resultaat leiden. Het duurt dan weer niet lang of we komen terug tot hetzelfde dat hier geen daglicht gegund wordt. En dat heeft maar weinig met het christendom te maken, integendeel.

Ik denk wel te weten waar je weer naar terug wilt maar dan antwoord ik nogmaals met een uitspraak van Lewis:

"Er zijn twee soorten mensen. De mensen die zeggen: 'Uw wil geschiede' en de mensen waartegen God zegt: 'Goed, dan doe je het maar op jouw manier'."

Het is onze taak goed te doen. Het eindresultaat ligt in God's hand.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Tomega:

Het is totaal niet eenvoudig. Ook voor jou niet. Het fundament dat het zo eenvoudig zou moeten maken is een geloof, waarvan je geen zekerheden hebt.
En het is niet eens goed identificeerbaar.  Ik heb het tenminste nog niet één keer concreet van jou gehoord. Wat ik van je begrijp, is dat je kijkt, en ziet, en ontdekt dat er niets te zien is in het licht. Maar; wat zie je dan wel? Dat is een vraag van 'zijn'.

Misschien is het billijk om bij de specifieke context te blijven, het ging dan ook over een specifieke vraag die gesteld werd binnen de globaliteit van dit topic.

1 minuut geleden zei Willempie:

Ik denk wel te weten waar je weer naar terug wilt maar dan antwoord ik nogmaals met een uitspraak van Lewis: "Er zijn twee soorten mensen. De mensen die zeggen: 'Uw wil geschiede' en de mensen waartegen God zegt: 'Goed, dan doe je het maar op jouw manier'." Het is onze taak goed te doen. Het eindresultaat ligt in God's hand.

Doe rustig verder Willempie, we zijn in blijde verwachting van je wedergeboorte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Tomega:

Helemaal niet. De rest begrijp ik gewoon niet zo goed; veel te moeilijk voor mij.

Dat is wat Jezus ook zei, ze gebruiken hun verstand niet meer.

32 minuten geleden zei Willempie:

"Er zijn twee soorten mensen. De mensen die zeggen: 'Uw wil geschiede' en de mensen waartegen God zegt: 'Goed, dan doe je het maar op jouw manier'."

Het is een optie, geen verplichting.

Dit boek is een pleidooi voor gezond nadenken als middel om God en mensen lief te hebben. Het is een pleidooi tegen allerlei valse tegenstellingen, bijvoorbeeld tussen hoofd en hart, denken en voelen, geloof en rede, denkwerk en liefdesdienst. Het zet aan tot nadenken als onmisbaar middel dat God gegeven heeft om hem te kennen, zodat hart en hoofd samen God kunnen dienen. Gebruik je verstand! is vooral bedoeld voor christenen - met of zonder opleiding - die God beter willen leren kennen en liefhebben, en anderen verder willen helpen. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei TTC:
47 minuten geleden zei Tomega:

Helemaal niet. De rest begrijp ik gewoon niet zo goed; veel te moeilijk voor mij.

Dat is wat Jezus ook zei, ze gebruiken hun verstand niet meer.

Je beseft dat die soort slachtoffercitaatjes wel een gevoel oproepen, maar inhoudelijk ondertussen totaal leeg zijn?
Het is niet nodig om het aan onverstand toe te rekenen, als iemand iets niet begrijpt. En dan nog: aan welke kant zoek je het. 
Maar inhoudelijk is aan de orde of je iets concreter kunt zijn. En dat mag je zelf bepalen.

Overigens was het ook inhoudelijk niet Jezus, maar Paulus die die woorden bezigde, en wel in een bepaalde context:

Romeinen 10: 3-11
Want ik geef hun getuigenis, dat zij een ijver tot God hebben, maar niet met verstand.
Want alzo zij de rechtvaardigheid Gods niet kennen, en hun eigen gerechtigheid zoeken op te richten,
zo zijn zij der rechtvaardigheid Gods niet onderworpen.
Want het einde der wet is Christus, tot rechtvaardigheid een iegelijk, die gelooft.
Want Mozes beschrijft de rechtvaardigheid, die uit de wet is, zeggende: De mens, die deze dingen doet, zal door dezelve leven.
Maar de rechtvaardigheid, die uit het geloof is, spreekt aldus: Zeg niet in uw hart: Wie zal in den hemel opklimmen? Hetzelve is Christus van boven afbrengen.
Of, wie zal in den afgrond nederdalen? Hetzelve is Christus uit de doden opbrengen.
Maar wat zegt zij? Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken.
Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.
Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met den mond belijdt men ter zaligheid.
Want de Schrift zegt: Een iegelijk, die in Hem gelooft, die zal niet beschaamd worden.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Tomega:

Je beseft dat die soort slachtoffercitaatjes tendentieus zijn, maar inhoudelijk ondertussen totaal leeg zijn?

Dat weet je niet, je zegt dat het te moeilijk is voor je. Je bent een bijzonder visionair, je weet al dat iets te moeilijk is zonder er überhaupt over na te denken. Ja, de kerken lopen leeg, dat wel.

9 minuten geleden zei Tomega:

Maar inhoudelijk is aan de orde of je iets concreter kunt zijn.

Niemand kan z'n redding verliezen, tenzij je denkt dat er iemand is die gered moet worden. Zo kunnen we nog wel een eeuwigheid bezig blijven, niet ondanks maar dankzij God. Het zou anders maar een saaie boel worden, denk je niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Niemand kan z'n redding verliezen, tenzij je denkt dat er iemand is die gered moet worden. Zo kunnen we nog wel een eeuwigheid bezig blijven, niet ondanks maar dankzij God. Het zou anders maar een saaie boel worden, denk je niet?

Dat is maar welk licht je erop schijnt: want het is inhoudelijk hetzelfde als: Niemand kan gered worden, tenzij je denkt dat er iemand is die gered kan worden.
En dat is ook de logische uitgangspositie. Want iedereen gaat zeker dood en verloren in stof, tenzij je denkt dat er uitredding mogelijk is.

Jij hebt het gemakkelijk, als je zou denken dat er geen uitredding mogelijk is van de dood. Want de dood bewijst je gelijk.
Maar; die eenvoud helpt je niet echt veel verder. Want je kunt in je leven dingen doen van geestelijke rijkdom, en ook van geestelijke armoede.
En de keuze wordt bepaalt door je wens om nog even meer te leven in een leven (dat zeker eindigt met de dood),
of door je wens om te leven naar hogere idealen, aangezien je leven toch eindigt met de dood.

In beide gevallen levert dat een situatie op dat je 'eeuwig' bezig kunt blijven, dat wil zeggen zolang je er bent.
En ongeacht wat je vindt van God; of Hij van jou.
Dus eigenlijk gaat dit dan dus helemaal niet over God.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Tomega:

Dat is maar welk licht je erop schijnt: want het is inhoudelijk hetzelfde als: Niemand kan gered worden, tenzij je denkt dat er iemand is die gered kan worden. En dat is ook de logische uitgangspositie. Want iedereen gaat zeker dood en verloren in stof, tenzij je denkt dat er uitredding mogelijk is. Jij hebt het gemakkelijk, als je zou denken dat er geen uitredding mogelijk is van de dood. Want de dood bewijst je gelijk. Maar; die eenvoud helpt je niet echt veel verder. Want je kunt in je leven dingen doen van geestelijke rijkdom, en ook van geestelijke armoede. En de keuze wordt bepaalt door je wens om nog even meer te leven in een leven (dat zeker eindigt met de dood), of door je wens om te leven naar hogere idealen, aangezien je leven toch eindigt met de dood. In beide gevallen levert dat een situatie op dat je 'eeuwig' bezig kunt blijven, dat wil zeggen zolang je er bent. En ongeacht wat je vindt van God; of Hij van jou. Dus eigenlijk gaat dit dan dus helemaal niet over God.

Door het strikt lineaire of/of denken wordt het er zeker niet makkelijker op, dat is door iedereen geweten.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid