Spring naar bijdragen

Dogmatisch religieus fundamentalisme is de grote Satan van de spiritualiteit


Aanbevolen berichten

Zojuist zei zendeling:

Maarja, wat zeg je dan precies, zijn ze dan sektarischer dan de Roomse kerk omdat ze kleiner zijn?

Ik zeg dat ze beiden sektarisch op mij overkomen.

1 minuut geleden zei zendeling:

Of bedoel je dat de leiding er een luxeleventje op na zou houden?

Ongetwijfeld.

2 minuten geleden zei zendeling:

Ik hou er niet van om bewegingen snel het stempel sekte op te drukken en kijk liever naar de vruchten.

Verstandig. Mijn uitspraak is dan ook daarop gebaseerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 437
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik ben van mening dat Waarheid hier niet de juiste term is. Het gaat om principes waar je levensbeschouwing op is gebaseerd. Die zal hier in Nederland op christelijke grondslag zijn gebaseerd. Persoon

Ik bedoel ermee dat vorm voor inhoud wordt aangezien terwijl ze niet eens iets zien kunnen.  Net als exhibitionisten hebben veel religieuze mensen er behoefte aan hun vorm ( fundamentalisme) te laten

Het is natuurlijk wel zo dat de organisatie zelf het beest (de geestelijke entiteit in het geestelijk domein dat bezit neemt van aardse politieke systemen) geestelijk heeft gevoed door zelf te doen wa

11 minuten geleden zei antoon:

We kennen dat gezag om het woord maar even te gebruiken, een relatieve waarde toe, om het te verduidelijken, zij schrijven boeken na een onderzoek waarbij vaak geleerden van verschillende expertisen hun woord gedaan hebben, punt voor punt wordt nauwgezet onderzocht  voor er een publicatie is. En daar gaat het om , om de kennis niet om die mensen anzich, wel is het zo dat zij  om Gods geest bidden en die ook krijgen. De publicaties blijken vaak achteraf gelijk te hebben

 

Worden er ook boeken geschreven, op grond van onderzoek, die niet bij het WTG vandaan komen? Zijn er christenen buiten het WTG die om God's Geest bidden (en die ook krijgen)? Is het wel God's Geest die mensen ervan overtuigt dat zij en zij alleen de waarheid kennen? Volgens mij is dat een andere geest.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik oordeel niet over andere bijbeluitleggers of hun geschriften, wel merk ik op dat vaak bijbelgedeelten genegeerd worden zoals wonderen of schepping, of veel filosofie die niet terzake doende is,  buitendat moet ik ook zeggen dat ik ook veel opgestoken heb van enkele goede uitleggers buiten JG.

Over luxe leventje gesproken , de mensen bij JG die in een overkoepeling zitten moeten alleen maar veel harder werken dan de doorsnee Jg. zij krijgen inwoning en  voedsel netjes zoals het hoort, verder niet

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Willempie:

Worden er ook boeken geschreven, op grond van onderzoek, die niet bij het WTG vandaan komen? Zijn er christenen buiten het WTG die om God's Geest bidden (en die ook krijgen)? Is het wel God's Geest die mensen ervan overtuigt dat zij en zij alleen de waarheid kennen? Volgens mij is dat een andere geest.

Ja ach, maar dat zeiden de aartsvaders van hun destijds orthodoxe kerk (er waren toen allerlei zogenaamde heterodoxe kerken die zichzelf natuurlijk ook als orthodox beschouwden) ook over hun eigen kerk, dat daar alleen de waarheid te vinden was. Jouw geloofsvorm is wel een erfgenaam van diezelfde orthodoxe kerk. De waarheid of de "ware leer" is natuurlijk niet plotseling bij toverslag bij een bepaalde kerkstroming begonnen die zichzelf als de orthodoxe kerk ging benoemen. Of denk jij juist van wel?

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei zendeling:

Ja ach, maar dat zeiden de aartsvaders van hun destijds orthodoxe kerk (er waren toen allerlei zogenaamde heterodoxe kerken die zichzelf natuurlijk ook als orthodox beschouwden) ook over hun eigen kerk, dat daar alleen de waarheid te vinden was. Jouw geloofsvorm is wel een erfgenaam van diezelfde orthodoxe kerk. De waarheid of de "ware leer" is natuurlijk niet plotseling bij toverslag bij een bepaalde kerkstroming begonnen die zichzelf als de orthodoxe kerk ging benoemen. Of denk jij juist van wel?

Ik meende al opgemerkt te hebben dat jij onder aartsvaders iets anders verstaat dan de meeste andere mensen, namelijk Abraham, Izaäk en Jacob. En nee, de waarheid was al vanaf de schepping bekend en werd bevestigd door Jezus. Jezus heeft d.m.v de Heilige Geest Zijn Kerk gesticht en die Kerk vertegenwoordigt Hem nu, als Zijn lichaam op deze aarde. Die Kerk is zowel mystiek als praktisch aanwezig. Het is m.i. zinloos om het ene boven het andere te stellen, laat staan ze tegen elkaar uit te spelen. En in elke generatie geeft God, vanuit Zijn genade en mededogen, bijzonder begaafde of begiftigde mensen om tegenwicht te bieden aan de boze. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Willempie:

Ik meende al opgemerkt te hebben dat jij onder aartsvaders iets anders verstaat dan de meeste andere mensen, namelijk Abraham, Izaäk en Jacob. En nee, de waarheid was al vanaf de schepping bekend en werd bevestigd door Jezus. Jezus heeft d.m.v de Heilige Geest Zijn Kerk gesticht en die Kerk vertegenwoordigt Hem nu, als Zijn lichaam op deze aarde. Die Kerk is zowel mystiek als praktisch aanwezig. Het is m.i. zinloos om het ene boven het andere te stellen, laat staan ze tegen elkaar uit te spelen. En in elke generatie geeft God, vanuit Zijn genade en mededogen, bijzonder begaafde of begiftigde mensen om tegenwicht te bieden aan de boze. 

Gebruik ik misschien het verkeerde woord? Ik bedoel de vroegste apologeten van de orthodoxe kerk van de tweede tot en met ongeveer de vierde eeuw.

Dat is wel een mooi beeld, als je gelooft dat de waarheid overgegaan is van de ene levensbeschouwing op de volgende. Maar ik bedoelde dus dat de leiders van de CGvJG niet veel anders doen dan de stichters van het geloof dat jij nu aanhangt, namelijk niet willen luisteren naar de gezichtspunten van andere leiders uit andere bewegingen. En die waren er in het begin wel:, je had de Ebionieten, de Gnostische christenen van o.a. Marcion, die van het Thomas evangelie, de Nazareeers, de kerk van Arius (niet-trinitarisch), enzovoort, allemaal weer met hun eigen leer, of zo je wilt met hun eigen waarheden. Maar naar hen werd niet geluisterd terwijl ze allerminst een kleine minderheid waren.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei zendeling:

Maar ik bedoelde dus dat de leiders van de CGvJG niet veel anders doen dan de stichters van het geloof dat jij nu aanhangt, namelijk niet willen luisteren naar de gezichtspunten van andere leiders uit andere bewegingen. En die waren er in het begin wel:, je had de Ebionieten, de Gnostische christenen van o.a. Marcion, die van het Thomas evangelie, de Nazareeers, de kerk van Arius (niet-trinitarisch), enzovoort, allemaal weer met hun eigen leer, of zo je wilt met hun eigen waarheden. Maar naar hen werd niet geluisterd terwijl ze allerminst een kleine minderheid waren.

Twee waarheden kunnen nu eenmaal niet tegelijkertijd bestaan...

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Twee waarheden kunnen nu eenmaal niet tegelijkertijd bestaan...

Wel als ze beiden meest uit fantasie bestaan. De meeste religieuze "waarheden" behoren tot die categorie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei zendeling:

Wel als ze beiden meest uit fantasie bestaan. De meeste religieuze "waarheden" behoren tot die categorie.

Dit vind ik een wel heel bijzondere definitie van waarheid en is dan ook niet waar ik op doel. Aan je uitspraak ligt een zekere mate van onzekerheid en relativiteit ten grondslag waar ik weinig mee kan. Ik ben van mening dat een dergelijke definitie van waarheid ontaard in morele verwarring en de deur wagenwijd openzet voor antinomianisme en synthesedenken.

Ik geloof in waarheid die bestaat en gekend kan worden. Deze is door God geopenbaard en verklaard en kan gevonden worden in Zijn Woord; de Bijbel.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei zendeling:

Dit soort redeneringen (van een gezag dat geleid wordt door de heilige geest o.i.d.) zijn denk ik onmisbaar in het christendom omdat je anders de boel nauwelijks bij elkaar kunt houden.

Dat zag je toch ook bij de eerste Christenen. Dat was ook georganiseerd. Het besturend Lichaam bestaande uit de meeste Apostelen stuurde de Christenen vanuit Jeruzalem aan. Er werd onderling contact gehouden via brieven. Neem nou het vraagstuk over de besnijdenis. Het werd onder leiding van de Heilige Geest besproken en de apostelen beslisten dat dit niet meer nodig was. Eigenlijk is er niet zoveel veranderd alleen de plaats.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei sjako:

Jij voelt je toch nergens bij verbonden? Dus maak jij er een éénmanssecte van, voor jezelf. Of zie ik dat verkeerd?

Wijs jij eens precies aan waar ik mensen (in dit geval mij?) afhoud van de ware redding die in Jezus besloten ligt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei sjako:

Dat zag je toch ook bij de eerste Christenen. Dat was ook georganiseerd. Het besturend Lichaam bestaande uit de meeste Apostelen stuurde de Christenen vanuit Jeruzalem aan. Er werd onderling contact gehouden via brieven. Neem nou het vraagstuk over de besnijdenis. Het werd onder leiding van de Heilige Geest besproken en de apostelen beslisten dat dit niet meer nodig was. Eigenlijk is er niet zoveel veranderd alleen de plaats.

Met respect, maar ik zie alles wat je hierboven schreef volkomen als een (mooie) religieuze mythe. Dat soort ideeen zijn afkomstig van de auteur van Handelingen, dezelfde persoon die proto-Lucas bewerkte en er eLucas van maakte. De kerk had die mythe nodig zodat de bisschoppen zich als erfgenamen van deze mythische kerkapostelen konden gaan neerzetten. De mythische christelijke apostelen werden op die manier de hefboom naar het gezag van de centraal geleide kerk (vanuit Rome). Hoe het werkelijk gegaan is na het abrupte einde van de missie van Jezus is helaas onbekend. Vandaar ook dat alles buiten Q-lite voor mij het moeras is, op wat kleine eilandjes na.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei sjako:

Dat zag je toch ook bij de eerste Christenen. Dat was ook georganiseerd. Het besturend Lichaam bestaande uit de meeste Apostelen stuurde de Christenen vanuit Jeruzalem aan. Er werd onderling contact gehouden via brieven. Neem nou het vraagstuk over de besnijdenis. Het werd onder leiding van de Heilige Geest besproken en de apostelen beslisten dat dit niet meer nodig was. Eigenlijk is er niet zoveel veranderd alleen de plaats.

Er was toen nog geen sprake van een fundament. Vandaar de bemoeienissen van de apostelen. Gelukkig ligt het fundament er inmiddels en hoeven wij dit niet opnieuw te leggen of te blijven leggen. Ik heb geen enkele boodschap aan e.o.a. aards elite priesterschap die verantwoordelijk zou zijn voor mijn geestelijk welzijn. Ik alleen ben verantwoordelijk te houden voor mijn relatie met God, met de waarheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Wijs jij eens precies aan waar ik mensen (in dit geval mij?) afhoud van de ware redding die in Jezus besloten ligt.

Dat zeg ik niet. Maar je hebt al eens gezegd dat je je nergens thuis voelt en dat je daarom niet bij een kerk aangesloten bent. Ik ga jou niet oordelen, maar dan maak je wel je eigen geloof toch? Christenen worden aangespoord de samenkomsten niet over te slaan. Duidelijk dat Christenen georganiseerd moeten zijn, anders kunnen ze niet samenkomen toch? Dus een kenmerk van de ware religie is dat men samenkomt. Het is georganiseerd. 

1 uur geleden zei zendeling:

Met respect, maar ik zie alles wat je hierboven schreef volkomen als een (mooie) religieuze mythe.

Hoe weet je dat zo zeker? Hoe weet je zeker dat Q-lite wel klopt? Als er geen georganiseerde Christendom was in het begin dan was het nooit mogelijk geweest dat het Christendom zo snel en ver verbreidt werd. Dan was het als los zand uit elkaar gevallen. God heeft altijd een organisatie. In het Oude Verbond was dat de tempel met alle priesters etc. God heeft Zich altijd bediend van een zichtbare organisatie. Waarom zou dat bij het Christendom anders zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei sjako:

Dat zeg ik niet. Maar je hebt al eens gezegd dat je je nergens thuis voelt en dat je daarom niet bij een kerk aangesloten bent. Ik ga jou niet oordelen, maar dan maak je wel je eigen geloof toch? Christenen worden aangespoord de samenkomsten niet over te slaan. Duidelijk dat Christenen georganiseerd moeten zijn, anders kunnen ze niet samenkomen toch? Dus een kenmerk van de ware religie is dat men samenkomt. Het is georganiseerd.

Begrijp ik je goed als jou definitie van een sekte luid dat je niet bent aangesloten bij een organisatie? Ik vind dit erg sumier en ook niet waar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei sjako:

Hoe weet je dat zo zeker? 

Je kunt niets met zekerheid zeggen over het vroege christendom, juist omdat men zoveel achteraf is gaan verzinnen en er in het begin geen continuiteit is geweest, maar wel verbrokkeling over vele sekten die ieder hun eigen schrift en ideeen hadden. Zo schijnen de Ebionieten vegetarisch te hebben geleefd en zonder bezittingen met hun eigen geschriften. Q-lite steekt er wat boven uit omdat het eigenlijk geen deel uitmaakt van de stijl en inhoud van de evangelien, maar toch is gebruikt door de evangelisten. Het heeft er dus de schijn van dat de Q-gezegden alleen zijn bewaard omdat het al een heilige gezegdencollectie moet zijn geweest. Misschien gebruikten de Ebionieten ook nog wel Q-lite erbij, wie zal het zeggen.

Veel theologen geven argumenten dat Handelingen en de laatste versie van Lucas van de hand van dezelfde auteur zijn en derhalve geschreven zijn ná Markus, Q en proto-Lucas. Waarschijnlijk een product van de tweede eeuw toen orthodoxe christenen zich begonnen af te vragen hoe het geweest kon zijn in het begin daar in het verre Gallilea en Jeruzalem en zij de opvattingen van de orthodoxe kerk een historisch (meest gefantaseerd) frame wilden geven die die kerk in het centrum moest plaatsen (wat natuurlijk niet zo was, er waren vele heterodoxe kerken die een heel andere geschiedenis zouden hebben willen vertellen over het onstaan van hun kerk).

Dat is ook de ironie, want de CGvJG wil zich afzetten tegen de in hun ogen onterechte dwalingen van de Roomse kerk, maar die "dwalingen" liggen eigenlijk al veel vroeger in de geschiedenis en tasten de historische "waarheid" van heel het Nieuwe Testament aan. Daarom moet ik altijd een beetje lachen als mensen beweren dat de CGvJG geen christendom zou zijn, want ze staan juist heel dichtbij het christendom, dat vooral een product is van de orthodoxe Roomse kerkstroming uit de tweede eeuw en daarna.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zou kunnen zijn als ik mijn inschatting goed hebt, dat ik als een van de weinigen begrijp dat Kaasjekruid zich niet of niet meer thuisvoelt in een reglementaire religie gemeenschap. Ook ik heb heel wat meegemaakt in oa. De katholieke kerk ik was een puber tijdens de overgang naar zogenaamde verlichting in de jaren 60/ 70 van de vorige eeuw, wat je meegemaakt is dan niet te beschrijven, thuis wilde men orthodox blijven en de katholieke gemeenschappen waar ik heengestuurd werd hadden het over het tegengestelde, dan ga je jezelf afsluiten, ik heb die periode nu overwonnen toch blijft het een open zenuw

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei antoon:

Het zou kunnen zijn als ik mijn inschatting goed hebt, dat ik als een van de weinigen begrijp dat Kaasjekruid zich niet of niet meer thuisvoelt in een reglementaire religie gemeenschap. Ook ik heb heel wat meegemaakt in oa. De katholieke kerk ik was een puber tijdens de overgang naar zogenaamde verlichting in de jaren 60/ 70 van de vorige eeuw, wat je meegemaakt is dan niet te beschrijven, thuis wilde men orthodox blijven en de katholieke gemeenschappen waar ik heengestuurd werd hadden het over het tegengestelde, dan ga je jezelf afsluiten, ik heb die periode nu overwonnen toch blijft het een open zenuw

Als ik mij zou afsluiten van het geloof in God dan zou ik ook niet hier actief zijn en dan blijft de Bijbel dicht. Dit is niet het geval, maar aansluiting vinden blijkt een ware opdracht te zijn. Gelukkig geeft God geeft geen onmogelijke opdrachten, dus ik zie het met vertrouwen aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Begrijp ik je goed als jou definitie van een sekte luid dat je niet bent aangesloten bij een organisatie? Ik vind dit erg sumier en ook niet waar.

Denk dan meer aan Lou de Palingboer, Bagwan enz. Één persoon die zijn eigen waarheid als de enige echte ziet en vrij kleine communies opzet. Dat wilt natuurlijk niet zeggen dat grote gemeenschappen gelijk wel de waarheid in pacht hebben.

4 uur geleden zei zendeling:

Q-lite steekt er wat boven uit omdat het eigenlijk geen deel uitmaakt van de stijl en inhoud van de evangelien, maar toch is gebruikt door de evangelisten.

Hoe weet je dat zo zeker? Het is toch een min of meer gereconstrueerde tekst? Persoonlijk denk ik dat je met een dosis gezond verstond de huidige evangelieën wel kunt vertrouwen. 

4 uur geleden zei zendeling:

Waarschijnlijk een product van de tweede eeuw toen orthodoxe christenen zich begonnen af te vragen hoe het geweest kon zijn in het begin daar in het verre Gallilea en Jeruzalem en zij de opvattingen van de orthodoxe kerk een historisch (meest gefantaseerd) frame wilden geven die die kerk in het centrum moest plaatsen (wat natuurlijk niet zo was, er waren vele heterodoxe kerken die een heel andere geschiedenis zouden hebben willen vertellen over het onstaan van hun kerk).

Lijkt me sterk. Christenen hangen namelijk nogal aan eerlijkheid en waarheid. Ik denk dat ze het niet met hun geweten zouden kunnen overeenstemmen om verhalen te gaan verzinnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei sjako:
4 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Begrijp ik je goed als jou definitie van een sekte luid dat je niet bent aangesloten bij een organisatie? Ik vind dit erg sumier en ook niet waar.

Denk dan meer aan Lou de Palingboer, Bagwan enz. Één persoon die zijn eigen waarheid als de enige echte ziet en vrij kleine communies opzet. Dat wilt natuurlijk niet zeggen dat grote gemeenschappen gelijk wel de waarheid in pacht hebben.

Ook communies (hoe groot of klein ook) zijn toch organisaties? En de Bhagwan is niet klein hoor.

 

14 minuten geleden zei sjako:

Christenen hangen namelijk nogal aan eerlijkheid en waarheid.

Dat is voor bijna alle volgelingen ook zo, dat ben ik met je eens. Echter, ook is gebleken dat dit vaak  niet geldt als het gaat om leiders (ook die van de vroege kerk) ; daar spelen ook vaak politieke motieven een rol, helaas.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Als ik mij zou afsluiten van het geloof in God dan zou ik ook niet hier actief zijn en dan blijft de Bijbel dicht. Dit is niet het geval, maar aansluiting vinden blijkt een ware opdracht te zijn. Gelukkig geeft God geeft geen onmogelijke opdrachten, dus ik zie het met vertrouwen aan.

Ben in ieder geval blij te horen dat je hier je ei een beetje kwijt kan. Maar het blijft natuurlijk min of meer afstandelijk. Ik ervaar veel hulp en steun van mijn broeders en zusters, iets wat niet valt te onderschatten, zeker als je op jezelf woont. Of tijdens de velddienst. Soms zijn er niet veel mensen thuis, maar dan heb je wel gelegenheid een goed gesprek te hebben met je medebroeder. Jezus heeft het niet voor niets over liefde geven etc. Dat kan je niet als je achter de geraniums gaat zitten. Je broeders en zusters zijn niet volmaakt en er zal heus wel eens wat voordoen. Maar ook daarin is de Bijbel duidelijk hoe je dan het beste kan handelen. Ik zou als ik jou was toch eens die drempel over stappen. Blijkbaar leg je de lat hoog voor jezelf en daar ben je in te prijzen. Maar verwacht dat niet altijd van je medebroeders. Ze maken net als iedereen ook fouten. Maar liefde onderling bedekt een berg zonde.

1 minuut geleden zei Dat beloof ik:

Ook communies (hoe groot of klein ook) zijn toch organisaties? En de Bhagwan is niet klein hoor.

Ja, maar geen wereldwijde organisaties. Althans van de Bagwan ben ik daar niet zeker van. God beperkt Zich niet tot een hele kleine gemeenschap.

3 minuten geleden zei Dat beloof ik:

daar spelen ook vaak politieke motieven een rol, helaas.

Daarom doen JG ook niet aan politiek. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei sjako:

Hoe weet je dat zo zeker? Het is toch een min of meer gereconstrueerde tekst? Persoonlijk denk ik dat je met een dosis gezond verstond de huidige evangelieën wel kunt vertrouwen. 

Ook jij gebruikt weer het woord "vertrouwen", iets dat geen betekenis heeft in theologisch-letterkundig onderzoek. Heb je de tekst van Q-lite wel eens bestudeerd met de uitleg die ik er zelf bijgeef? Qua betekenis en taalgebruik onderscheidt de tekst van Q-lite zich duidelijk van de overige teksten in Lucas en Matteus. Als je dingen niet bestudeert, kun je er ook geen mening over uiten, tenminste als je serieus genomen wilt worden. 

Vertrouwen betekent denk ik voor jou iets op voorhand van een ander aannemen. Daar doe ik zelf niet aan, ik lees iets en beoordeel wat er gezegd wordt. Als ik niet overtuigd ben, dan accepteer ik het niet.

12 minuten geleden zei sjako:

Lijkt me sterk. Christenen hangen namelijk nogal aan eerlijkheid en waarheid. Ik denk dat ze het niet met hun geweten zouden kunnen overeenstemmen om verhalen te gaan verzinnen.

Nu doe je eigenlijk hetzelfde als bij dat woord "vertrouwen", je neemt iets op voorhand aan terwijl je helemaal niet kunt weten welke motieven die mensen hadden om bepaalde teksten zus of zo te schrijven. Wat dat betreft is theologische studie onmisbaar en dan bedoel ik niet de studie binnen je eigen groep, maar van theologen aan universiteiten. Het verzinnen van godsdienstige verhalen is iets dat al zeer lang voorkomt bij mensen, men dacht duizenden jaren heel anders dan wij nu doen. Je kunt de moderne manier van denken niet mengen in vooronderstellingen over de motieven van christenen van bijna 2000 jaar geleden.

Het is je waarschijnlijk opgevallen (of misschien ook niet) dat ik nergens spreek van "bedrog" of "valsheid in geschrifte" of "om de tuin leiden". De menselijke cultuur was vroeger heel anders dan nu, dus je kunt mensen ook niet op dezelfde manier oordelen. Nog steeds zul je de oude manier van denken in bepaalde delen van de wereld aantreffen, in delen van India, Zuid-Amerika, Afrika. De letterlijke of feitelijke waarheid is voor die mensen totaal onbelangrijk, ze denken op een andere manier die niet minder is, maar anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei zendeling:

Heb je de tekst van Q-lite wel eens bestudeerd met de uitleg die ik er zelf bijgeef?

Kan de Q-lite nergens vinden. Als dit de enige ware tekst is dan had God die wel beschermd. Er zijn hele oude Bijbelafschriften bekend en die wijken niet zo enorm af van de huidige Bijbels. Sterker nog, ik denk dat de huidige vertalingen beter zijn door betere kennis van het Grieks, het met computer verbanden kunnen leggen, de vondst van de Dode Zee rollen etc. Maar ik ben benieuwd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei sjako:

Denk dan meer aan Lou de Palingboer, Bagwan enz. Één persoon die zijn eigen waarheid als de enige echte ziet en vrij kleine communies opzet. Dat wilt natuurlijk niet zeggen dat grote gemeenschappen gelijk wel de waarheid in pacht hebben.

Paling? Dat is lekker als je die rookt.

10 minuten geleden zei sjako:

Ben in ieder geval blij te horen dat je hier je ei een beetje kwijt kan. Maar het blijft natuurlijk min of meer afstandelijk. Ik ervaar veel hulp en steun van mijn broeders en zusters, iets wat niet valt te onderschatten, zeker als je op jezelf woont.

In vergelijking met de mensen om mij heen, kan ik uitstekend alleen zijn. Ik verveel me niet gauw en heb een hekel aan vakanties. Toch is er inderdaad de behoefte aan contact.

13 minuten geleden zei sjako:

Jezus heeft het niet voor niets over liefde geven etc. Dat kan je niet als je achter de geraniums gaat zitten.

Geen geranium te bekennen in mijn huis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid