Spring naar bijdragen

Als christen moet je elke zondag naar de kerk!


Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van dit artikel op CIP;

Citaat

Een christen hoort op zondag 'gewoon' in de kerk te zijn, stelt theoloog Bram van de Beek in het Nederlands Dagblad. "Net als een arts dienst heeft en er dan moet zijn en de verkeersleider die avonddienst heeft op zijn post moet zijn."

Hoe zie jij dit? Hoor je elke week in de kerk te zitten of kun je ook heel goed christen zijn als je niet, of niet regelmatig naar de kerk gaat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als christen behoor je daarin gewoon je kerk of kerkgemeenschap te gehoorzamen. Als die het bijwonen van de eredienst gebied, dan ga je dus elke keer. Gebied zij het niet, dan kun je het dus overlaten aan je eigen geweten. Beveelt zij het aan, dan is het het beste om zo'n aanbeveling niet als vrijblijvend te zien, omdat zij dan goede, herderlijke redenen zal hebben voor die aanbeveling.
En als je niet tot een kerk of kerkgemeenschap behoort, dan is het zaak om alsnog daarvoor te zorgen, want er is geen sprake van dat je in je eentje kunt geloven. Niet voor niets zijn bijna alle bijbelse geschriften tot gemeenschappen gericht, ook de apostolische brieven.
Ook als je als katholiek de uitzonderlijke roeping tot het kluizenaarschap zou hebben, blijf je door gebed en sacrament toch met de kerk verbonden.

Voor katholieken is het, zoals het artikel inderdaad stelt, vrij helder: de eucharistie is bron en hoogtepunt van het christelijk leven, waarin de katholiek volledige gemeenschap heeft met Christus en volledig deelt in zijn Offer. Men kan niet een goed katholiek zijn zonder regelmatig de mis bij te wonen, net zoals een plant niet kan groeien zonder regelmatig gevoed te worden.
Voor de meeste protestanten is de eredienst een plaats van aanbidding, prediking en gebed. In veel kerken wordt daarbij (min of meer) een liturgie gevolgd, opdat niet enkel gesproken en gebeden wordt wat de gemeenschap zelf wenst. Het is dus een plaats en gelegenheid waarbij het niet om jou en jouw behoeften draait, maar uitsluitend en alleen om God en zijn eer.
Alleen daarom al is de eredienst een prachtige plaats om nederigheid en gehoorzaamheid te oefenen, evenals de gerichtheid op God in het gebed en het horen van zijn woord.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Bijbel vertelt ons dat we de gemeenschap en samenkomsten niet moeten veronachtzamen, des te meer wanneer we het einde zien naderen. We hebben elkaar gewoon nodig. Ja, het is mogelijk om christen te zijn zonder dit maar het wordt sterk afgeraden. We doen onszelf en anderen, en het lichaam van Jezus, daarmee te kort. Ik preek nu tegen mezelf want ik ga de laatste jaren niet regelmatig genoeg naar een kerk en word daar door de Heilige Geest op aangesproken. Telkens neem ik me het voor en steeds komt er weer wat tussen. Dat moet stoppen. Bid alsjeblieft voor mij. Ondanks dat ik zo'n hekel heb aan die stomme, oppervlakkige liedjes van deze moderne tijd en dat zingen me veeeeels te lang duurt en daarmee het kerkzitten ook. :+

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn hoop ligt niet in de kerk, deze kan namelijk niet redden. Wel bestaat ze uit geredde personen en het is van belang om de onderlinge samenkomsten met deze personen niet te verzuimen.

Laten wij de onderlinge bijeenkomst niet verzuimen, zoals het bij sommigen de gewoonte is, maar elkaar opwekken en dat zoveel te meer als u de dag ziet naderen. (Heb.10:25)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hebreeen 10:25 is toch duidelijk. Zeker in deze tijd is het belangrijk om onderwezen te worden en goede contacten te onderhouden met je broers en zussen in je gemeente. Daar is waar Gods Geest is. Als een kooltje uit een vuur rolt zal het uitdoven. Door samen te komen kan je elkaar aanmoedigen, kan je met vragen terecht, kan je liefde ontvangen en geven van/aan je broers en zussen. Ik zie het als iets onmisbaars en fijns. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei JoostG:

Naar aanleiding van dit artikel op CIP;

Hoe zie jij dit? Hoor je elke week in de kerk te zitten of kun je ook heel goed christen zijn als je niet, of niet regelmatig naar de kerk gaat?

Je moet niets, maar wordt wel je lust. 1 dag in uw huis is mij meer, Dan 1000 waar ik u ontbeer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei JoostG:

Naar aanleiding van dit artikel op CIP;

Hoe zie jij dit? Hoor je elke week in de kerk te zitten of kun je ook heel goed christen zijn als je niet, of niet regelmatig naar de kerk gaat?

Het hoort wel. En je kunt ook christen zijn als als je niet naar de kerk gaat. Net als dat ook kan als je seks zonder huwelijk hebt, graag regelmatig teveel drinkt en eet, je verslaafd bent aan sigaretten, etc. Dingen die je allemaal beter anders kunt doen, maar je niet ex-christen maakt. 

Ik denk dat het goed is om regelmatig naar de kerk te gaan. Het is net als bij relaties met mensen, je moet het een beetje warm houden. In lig de Katholieke kerk is het een moment wat heel dit samen zijn is met God (in de katholieke kerk de communie) en het is een stukje meevieren van het evangelie, als groep en moment om via de preek van het geloof te leren in relatie met het dagelijks leven.

Ik ga zelf veel te weinig trouwens. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een gemeente waar de Geest, vrijheid en liefde regeren is een geweldige zaak. Die biedt bescherming, genezing, hulp, onderwijzing, uitdagingen en nog veel meer voor de mensen die daarbij zijn betrokken. Het is ook tot eer van God in de omgeving van die gemeente. Samen kunnen we oneindig veel meer bereiken dan een ieder afzonderlijk. Een heerlijke zaak inderdaad. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei JoostG:

Naar aanleiding van dit artikel op CIP;

Hoe zie jij dit? Hoor je elke week in de kerk te zitten of kun je ook heel goed christen zijn als je niet, of niet regelmatig naar de kerk gaat?

Interessante vraag. Zelf ben ik niet zo'n vaste kerkganger maar denk dat het zeker goed is om in ieder geval een paar keer in de maand te gaan.

Met veel tegenzin gaan lijkt me echter ook niet gezond voor je geloofsleven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mm, het griekse woord wat doorgaans met kerk of gemeente wordt vertaald heeft meer de betekenis van 'gemeenschap', 'vergadering', 'samenkomst' etc. Het gaat hier meer om de gemeenschapszin/community dan om het gebouw of specifieke organisatie/club. De kern van de zaak ligt in het elkaar kunnen ondersteunen, opbouwen en gezamenlijk God prijzen.

Er zijn natuurlijk vele manieren om dat te doen. Paulus beveelt weliswaar aan om die samenkomsten op te zoeken, maar een strikt gebod lijkt me dat niet. Sowieso is zo'n gebod niet aan de zondag te koppelen; het gaat om het idee erachter - dat je elkaar als gelovigen moet ondersteunen en ontmoeten.

Het is frappant dat noch het NT als het OT instructies bevat over het verplicht wekelijks bezoeken van iets. Dat neemt niet weg dat het een nuttige gewoonte kan zijn; maar 'verplicht'? Nee, dat lijkt me niet te verdedigen. Zodra iemand mij zou willen opleggen om wekelijks zijn/haar clubje te bezoeken zou ik het idee krijgen dat die persoon meer bezig is zijn eigen domein en invloedssfeer uit te bouwen.

Alle respect voor Bram van de Beek overigens :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk ook niet dat je de Bijbel als een instructieboek moet gaan zien, dat zou een verkeerde insteek zijn. Maar dat betekent niet dat er geen dingen uit te leren zijn, dingen gebruikelijk zijn en er dingen zijn waarvan het eigenlijk wel iets is wat je zou moeten doen. 

Als we kijken in de Bijbel, dan staat er wel opdrachten in om ' dikwijls' dingen te doen en zie je dat de praktijk in het nieuwe testament als in de hele vroege kerk uit die periode en er vlak na, het een gebruik is om eens per week samen te zijn.
Het staat (net zoals met zoveel dingen) niet als een gebod letterlijk in het NT. Maar vanuit mijn geloofsvisie hoeft dat ook niet, omdat de Bijbel (en het NT in het bijzonder) helemaal niet dat soort teksten zijn. En dat vind ik ook eigenlijk wel zo fijn er aan.
Het christendom is nooit zón geloof geweest. Het Jodendom overigens ook niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...
  • 2 weeks later...
14 uur geleden zei WdG:

Een keer of vier tot vijf per maand?

Hahaha ja.. inderdaad.  Ik ga wekelijks, verheug me er altijd op omdat ik enorm geraakt woord door het Lichaam van Christus, het verwarmt mijn hart en geeft me moed. Ik heb ook vaker een krachtige genade mogen ontvangen tijdens de H. Mis, heel bijzonder.

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid