Spring naar bijdragen

WTG christelijk?


Aanbevolen berichten

9 uur geleden zei Robert Frans:

  17 uur geleden zei Foppe1986:

Wie bepaalt dat christenen zich pas christen kunnen noemen als ze basis belijdenissen onderschrijven? Volgens mij is een christen iemand die christus volgt.

Aangezien niemand, en ik herhaal niemand, weet wat christus daadwerkelijk van de mens vraagt is iedereen die meent dat hij Christus of Jezus volgt een christen. 

----------------------------------------------------------------------

Robert Frans zei:

Je stelt dit als een feit, terwijl dat puur je eigen geloof erover is. Wij weten namelijk wel degelijk wat Christus van de mens vraagt en laten waarheid niet afhangen van of jij het er wel of niet mee eens bent. Daarom is niet iedereen die Christus meent te volgen een christen, maar alleen zij die minimaal de basisbeginselen van zijn leer onderschrijven, zoals uiteengezet door alle christelijke kerken en kerkgemeenschappen. Christus' waarheid is niet relatief en er valt niet mee te onderhandelen: je gelooft Hem of je gelooft Hem niet.

En mocht je nu tegenwerpen dat dat weer "slechts" mijn geloof zou zijn: klopt slechts voor een deel. Het is namelijk niet enkel mijn geloof, maar dat van miljarden christenen wereldwijd, verspreid over vele kerken en kerkgemeenschappen, over vele eeuwen, naties en culturen, zowel in de hemel als op aarde.

Beste Foppe 1986

Net zoals Robert Frans hierboven duidelijk zegt "weet iedereen die de Bijbel onderzoekt weldegelijk wat Christus van de mens vraagt en is niet iedereen die Christus meent te volgen een christen, maar alleen zij die minimaal de basisbegindelen van zijn leer onderschrijven............        Waarbij Christus’ waarheid niet relatief is en er totaal niet mee te onderhandelen {of te marchanderen }valt. Je gelooft Hem en zijn Woord of je gelooft Hem niet. Waarbij volgens de Bijbel het begrip “geloven” in feite vertrouwen en ook gehoorzamen betekent."

Maar Robert Frans heeft blijkbaar “vergeten” te vermelden  dat, volgens Gods Woord, het de basisbeginselen van Christus zijn, namelijk deze die Hij  persoonlijk heeft opgeschreven in de Tien Geboden, die minimaal moeten onderschreven worden om als een volgeling van Christus, als een Christen, benoemd te kunnen worden .

Als men daarentegen de basisbeginselen volgt die samengesteld werden door mensen en die afwijken van de basisbegindelen van Christus zoals o.a. deze van de RKK, of van de wachttorengemeenschap, of nog anderen.   Dan kan men weldegelijk, naargelang men bepaalde van deze basisbeginselen onderschrijft, zich ofwel een Rooms Katholiek gelovige, ofwel een wachttorengemeenschap gelovige of  ofwel een Protestants gelovige noemen.

Maar omwille van het feit dat hun basisbegindelen op één of meer punten verschilt van deze door Jezus Christus zelf gegeven, hebben ze allen één gemeenschappelijk punt. Namelijk dat ze, volgens Gods Woord, zodoende geen van allen dan ook geen volgelingen van Christus of m.a.w. geen christenen zijn.

Het zijn allen wel gelovigen (getrouwen aan de leer van iets of iemand) van ofwel de RKK of de Wachttorengemeenschap , of de protestantse gemeenschap(pen) maar niet van Christus  

En of zij nu met duizend of  miljarden zijn die afwijken doet hierbij niets ter zake, want logica en waarheid worden niet bepaald door aantallen.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 166
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ter nuancering: geen enkele katholieke geestelijke zal informatie uit pastoraal gesprek of biecht delen met de autoriteiten. In veel landen, waaronder Nederland, is dat ook bij burgerlijke wet geregel

Het is niet verplicht, maar het is ook niet vrijblijvend... Iemand die geen rapport indient wordt als onregelmatige verkondiger gezien (m.a.w. een zwakke gelovige) en wordt vrijgesteld van welk voorre

Nu moet ik toch weer wat zeggen hoor.  JG's leren juist wel dat Jezus de Zoon van God is.

1 uur geleden zei bernard 3:

Beste Foppe 1986

Net zoals Robert Frans hierboven duidelijk zegt "weet iedereen die de Bijbel onderzoekt weldegelijk wat Christus van de mens vraagt en is niet iedereen die Christus meent te volgen een christen, maar alleen zij die minimaal de basisbegindelen van zijn leer onderschrijven............        Waarbij Christus’ waarheid niet relatief is en er totaal niet mee te onderhandelen {of te marchanderen }valt. Je gelooft Hem en zijn Woord of je gelooft Hem niet. Waarbij volgens de Bijbel het begrip “geloven” in feite vertrouwen en ook gehoorzamen betekent."

Maar Robert Frans heeft blijkbaar “vergeten” te vermelden  dat, volgens Gods Woord, het de basisbeginselen van Christus zijn, namelijk deze die Hij  persoonlijk heeft opgeschreven in de Tien Geboden, die minimaal moeten onderschreven worden om als een volgeling van Christus, als een Christen, benoemd te kunnen worden .

Als men daarentegen de basisbeginselen volgt die samengesteld werden door mensen en die afwijken van de basisbegindelen van Christus zoals o.a. deze van de RKK, of van de wachttorengemeenschap, of nog anderen.   Dan kan men weldegelijk, naargelang men bepaalde van deze basisbeginselen onderschrijft, zich ofwel een Rooms Katholiek gelovige, ofwel een wachttorengemeenschap gelovige of  ofwel een Protestants gelovige noemen.

Maar omwille van het feit dat hun basisbegindelen op één of meer punten verschilt van deze door Jezus Christus zelf gegeven, hebben ze allen één gemeenschappelijk punt. Namelijk dat ze, volgens Gods Woord, zodoende geen van allen dan ook geen volgelingen van Christus of m.a.w. geen christenen zijn.

Het zijn allen wel gelovigen (getrouwen aan de leer van iets of iemand) van ofwel de RKK of de Wachttorengemeenschap , of de protestantse gemeenschap(pen) maar niet van Christus  

En of zij nu met duizend of  miljarden zijn die afwijken doet hierbij niets ter zake, want logica en waarheid worden niet bepaald door aantallen.  

Dank. Ik was bijna even vergeten waarom ik zo moe word can de meeste discussies met gelovigen vol van zichzelf nee sorry hun versie van het geloof nee sorry het enige ware geloof. Pfff....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat ik niet weet waar ik moet beginnen met citeren, ga ik niet citeren, dus bare with me.

Het is echt onzin Dolce Vita dat "gasten" zich aan kledingvoorschriften dienen te houden (dat is ook nooit het geval geweest)... Als je als niet-JG een koninkrijkszaal binnentreedt dan gaan ze nog (proberen) vriendelijk te zijn al kwam je naakt. Als JG is het uiteraard anders... Een vriend van me is ooit van gemeente veranderd omdat hij als jongere niet in pak naar de zaal kwam en een ouderling er niet zo goed mee om kon (hij had echter geen pak omdat hij eigenlijk van zijn moeder niet naar de zaal mocht), als kind van 11 ben ik ooit naar de zaal geweest in een jeanspakje en kreeg ik te horen dat Jehovah niet zo gediend was met de manier waarop ik gekleed was, ook (in de vooral plattelandsgemeentes) wordt er fronsend gekeken als een vrouw in broek naar de zaal komt, laat staan dat zij daarmee het podium zou betreden of in de velddienst zou gaan)... Ik ken wel een gemeente (een stadsgemeente trouwens) die zich rond deze heisa naar het Besturend Lichaam heeft gewend, waar ze het antwoord kregen dat een broek net zo gekleed kan zijn als een rok. Maar tot tien jaar geleden ging ook in die gemeente een vrouw niet met een broek op het podium.

Dus draag gerust je kruisje maar als je meegaat Dolce vita ;)...

Ik ben het niet eens dat dit een kleine moeite is, te vergelijken met je schoenen uitdoen of je schouders te bedekken... Ik denk dat het voor sommige christenen net zo'n moeite is hun kruisje uit te doen als het voor een moslima is haar hoofddoek thuis te laten... Voor verschillende christenen is het een vorm van verkondiging van hun geloof en voelt het wel degelijk als het verloochenen van Jezus aan om het af te doen. Laten we niet vergeten dat Paulus verheerlijking in het kruis (of paal) zag.

Wat kruis of paal betreft is het genuanceerder... En dat merkt Gunnar Samuelsson ook op in zijn doctoraatsonderzoek... Als je het gelezen hebt zul je er in ieder als JG niet zo hoog mee oplopen want onomwonden wordt er vermeld dat JG partieel citeren uit het boek "Die geschichte Jesu" in hun bijbelversie van 1988. Anderzijds zijn er verschillende geleerden het niet met Samuelsson eens, dat is namelijk het mooie van interpretatie: je hoeft het er niet mee eens te zijn (zolang je argumenten natuurlijk hout snijden). Wat Stauros betreft is al vrij vroeg duidelijk (eerste eeuw?) dat hiermee kruisvormen werden aangeduid Ook zijn er enkele zaken in de bijbel die een crux simplex onwaarschijnlijk maken zoals het feit dat de plak met INRI boven het hoofd van Jezus hing en dat er gesproken wordt van nagels (meervoud). Verder doet het mij er niet zo toe. Maar ja, eerlijk is eerlijk.

De filmpjes op youtube over hoe JG Satanvereerders zijn of zelfs lid van de vrijmetselarij zijn vermakelijk, maar meer zijn het ook niet. Al moet wel gezegd worden dat Russell het er niet gemakkelijk op maakte door zowel symbolen als spreekwijzen van de vrijmetselarij lijken te hebben geleend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei ZENODotus:

 

Het is echt onzin Dolce Vita dat "gasten" zich aan kledingvoorschriften dienen te houden (dat is ook nooit het geval geweest)... 

Dan is het te hopen maar ook te verwachten dat de leiding van het wtg de goegemeente voorbereidt op mensen die een crucifix dragen en die de zaal van het koninkrijk van het wtg komen bezoeken. :+   Dat ze "aardig" zijn, zegt helemaal niets, behalve dat huichelen als een goede eigenschap wordt gezien, maar dat is bekend.  Wordt men spontaan overvallen door de onverwachte aanblik van het Levenschenkend Kruis aan bijvoorbeeld een halsketting, dan is men in elk geval als straat of deurprediker meestal niet in staat om de verachting en de walging  voor het Kruis te verhullen :P

Citaat

Dus draag gerust je kruisje maar als je meegaat Dolce vita ;)...

Ik betreed in geen honderd miljoen jaar een zaal van het wtg. Al bood je me een miljoen, dan nog niet. Sociologisch geneuzel boeit me eerlijk gezegd niet zo. 

 

 

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei sjako:

Zou echt tof zijn. Iedereen is welkom. Ik zorg voor wat broodjes, bolussen en koffie of thee of wat dan ook. Misschien leuk om nadien te bespreken wat jullie ervan vonden, al dan niet met een andere broer of zus van mij erbij.  

Fantastisch, een moment dat Lobke ook kan wat mij betreft, en ruim na de Advent. In de Advent heb ik het op zondagen te druk, zoals je zal begrijpen ;) 

6 uur geleden zei sjako:

@Dolce Vita Iedereen mag gewoon z'n kruisje omhouden hoor. Geen probleem. De reden dat JG geen kruis gebruiken ligt in het feit dat het Griekse woord stauros een paal betekent. Jezus is gestorven aan een rechtopstaande paal. Geschiedkundig is daar ook veel voor te zeggen. Maar zeggen dat Jezus niet aan een kruis is gestorven, maar aan een paal heeft niks te maken met verloochenen of zo. Wij erkennen Jezus als Heer, de Zoon van God. Jou beweringen snijden dus geen hout om het bij het onderwerp te houden.

Goed te horen. Meer in het algemeen ben ik wel benieuwd of er kledingvoorschriften zijn. Hoewel ik ambtsdrager ben in de RKK, zijn daar voor mijn ambt geen kledingverplichtingen aan verbonden, maar ik draag in de praktijk eigenlijk altijd wel een zgn diakenkruisje. Als dat geen aanstoot geeft doe ik dat liever niet af, maar geen aanstoot geven weegt zwaarder voor me. Dus alles wat je kan vertellen over kleding, gedrag etc dat als aanstootgevend wordt ervaren, is meegenomen :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Thorgrem:

Ik begrijp het verschil tussen Zoon van God en God de Zoon prima. Het eerste geloven wel meer mensen dan enkel christenen, zoals moslims volgens mij. Het tweede geloven enkel christenen. En zo zijn we dus weer bij het onderwerp van dit topic. 

Dat is dus wederom niet correct. Moslims belijden dat God geen zoon heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Flash Gordon:

Hoewel ik ambtsdrager ben in de RKK, zijn daar voor mijn ambt geen kledingverplichtingen aan verbonden, maar ik draag in de praktijk eigenlijk altijd wel een zgn diakenkruisje. Als dat geen aanstoot geeft doe ik dat liever niet af, maar geen aanstoot geven weegt zwaarder voor me. Dus alles wat je kan vertellen over kleding, gedrag etc dat als aanstootgevend wordt ervaren, is meegenomen :)

Straks sta je voor paal met zo'n kruis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Flash Gordon:

Goed te horen. Meer in het algemeen ben ik wel benieuwd of er kledingvoorschriften zijn. Hoewel ik ambtsdrager ben in de RKK, zijn daar voor mijn ambt geen kledingverplichtingen aan verbonden, maar ik draag in de praktijk eigenlijk altijd wel een zgn diakenkruisje. Als dat geen aanstoot geeft doe ik dat liever niet af, maar geen aanstoot geven weegt zwaarder voor me. Dus alles wat je kan vertellen over kleding, gedrag etc dat als aanstootgevend wordt ervaren, is meegenomen :)

Kom maar gewoon zoals je het fijn vindt. Ik kom net van de doordeweekse dienst en ik heb het er over gehad. Ik heb het uitgelegd en ze stonden er positief tegenover. Wij als JG dragen een pak met een stropdas en de zusters dragen een rok. Maar er zijn ook geïnteresseerden die gewoon in een spijkerbroek komen. Diakenkruisje lijkt me echt geen probleem hoor. Denk dat ze wel begrijpen dat dit soort initiatieven goed voor het wederzijds begrip is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei sjako:

Kom maar gewoon zoals je het fijn vindt. Ik kom net van de doordeweekse dienst en ik heb het er over gehad. Ik heb het uitgelegd en ze stonden er positief tegenover. Wij als JG dragen een pak met een stropdas en de zusters dragen een rok. Maar er zijn ook geïnteresseerden die gewoon in een spijkerbroek komen. Diakenkruisje lijkt me echt geen probleem hoor. Denk dat ze wel begrijpen dat dit soort initiatieven goed voor het wederzijds begrip is.

Ik krijg er steeds meer zin in!

Toch nog wat praktische dingen: zijn er gebruiken, handelingen, gedragingen die echt moeten of juist echt niet kunnen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Flash Gordon:

Toch nog wat praktische dingen: zijn er gebruiken, handelingen, gedragingen die echt moeten of juist echt niet kunnen?

Dingen die je in je eigen kerk ook niet zou doen denk ik? De dienst begint met een lied en een gebed. Dit doen we staande als je dat kan natuurlijk. Daarna is er een lezing over een bepaald onderwerp. Daarna weer een lied en dan de wachttorenbespreking. Dit gaat op een vraag en antwoordmanier. Iedereen is vrij zijn zegje te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Dolce Vita:

an is het te hopen maar ook te verwachten dat de leiding van het wtg de goegemeente voorbereidt op mensen die een crucifix dragen en die de zaal van het koninkrijk van het wtg komen bezoeken. :+   Dat ze "aardig" zijn, zegt helemaal niets, behalve dat huichelen als een goede eigenschap wordt gezien, maar dat is bekend.  Wordt men spontaan overvallen door de onverwachte aanblik van het Levenschenkend Kruis aan bijvoorbeeld een halsketting, dan is men in elk geval als straat of deurprediker meestal niet in staat om de verachting en de walging  voor het Kruis te verhullen

Je smleys verbloemen je zure en nare insteek niet bepaald, zo mocht je dat denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Flash Gordon:

Ik krijg er steeds meer zin in!

Toch nog wat praktische dingen: zijn er gebruiken, handelingen, gedragingen die echt moeten of juist echt niet kunnen?

Dat ding dat jullie Roomse Papen op de derde zondag van de maand doen, dat naakte dansje en die ehm.... vanillevla, ik zou daar even mee wachten tot de tweede keer. Even de sfeer aftasten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Flash Gordon:

Ik krijg er steeds meer zin in!

Toch nog wat praktische dingen: zijn er gebruiken, handelingen, gedragingen die echt moeten of juist echt niet kunnen?

Flash gaat op safari. :+  Niet je hand buiten de auto steken. En als Mystic met je meegaat moet je hem leren dat ie geen scheten laat. :#

16 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Je smleys verbloemen je zure en nare insteek niet bepaald, zo mocht je dat denken.

Ach, jij bent echt helemaal "door de mand gevallen". Een gezegde dat je immers zo graag bezigt tegen iedereen die het niet met jou eens is? De waarheid interesseert je niets als het om het lot van kinderen in zo'n organisatie gaat en de geinstitutionaliseerde wanpraktijken daaromtrent. Maar zeehondjes........

Zelf prijs ik de dag dat het wtg een verboden organisatie wordt, Mystic. En ik doe in elk geval zo min mogelijk aan huichelen.  Ik hoef niets te "verbloemen". Ik ben een bloem, een kind van God. Net als alle andere kinderen van God.  Gewenst, gewild en innig geliefd bij God, die Zijn Eniggeboren Zoon voor me gaf. Verbloemen heb je niks aan. 

Overigens vind ik het van Flash een prachtig initiatief. Hij is diaken en theologisch en praktisch door de wol geverfd. Wie weet kan hij met (en anders zonder, maar ik zou persoonlijk altijd met doen) het diakenkruis een stille getuige voor Christus zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Dolce Vita:

blablablabla sputter blablabla

Nee Dolce, die uitdrukking heb ik twee keer gebezigd. Tegen de enige twee aluhoedjes hier, die duidelijk (op een LOI cursus psychologie na) geen academische en wetenschappelijke achtergrond hebben, geen wetenschappelijke artikelen kunnen lezen, en geen raad weten met literatuuronderzoek. Dat was verder niet zo maar een mening hoor, dat was overduidelijk en is door diverse mensen aangegeven. Op zich allemaal niet zo erg, maar wel als je met veel bombarie jezelf neerzet als iemand met affiniteit met en kennis van diverse vakgebieden op academisch niveau. Dan krijg je weerwoord.

Dat jij dan je best doet om zo persoonlijk mogelijk mij aan te vallen met gekunstelde onzin over zeehondjes moet je vooral doen. Mijn tip (over 'lessen' spreken zou nogal arrogant en belerend zijn niet?): beperk je tot wat ik schrijf en verzin er niet van alles bij met allerlei infantiele aannames over wat ik wel en niet erg vind. Je kunt het.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Nee Dolce, die uitdrukking heb ik twee keer gebezigd.

Dan kun je zelfs niet meer tellen. En dat met een iq van 140.:+  En met een topbaan bij de bank (en kennelijk alle dagen vrij of zo weinig te doen, om op fora rond te hangen :+)

Verbloemen heb je niks aan. Zonden belijden en Jezus Christus aanvaarden als je Persoonlijke Verlosser, daar heeft men alles aan.

Zo. Nu gaat deze simpele huisvrouw naar haar Pilatesklasje.  Heb het fijn, maak er een productieve dag van*:}

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Dolce Vita:

Dan kun je zelfs niet meer tellen. En dat met een iq van 140.:+  En met een topbaan bij de bank (en kennelijk alle dagen vrij of zo weinig te doen, om op fora rond te hangen :+)

Verbloemen heb je niks aan. Zonden belijden en Jezus Christus aanvaarden als je Persoonlijke Verlosser, daar heeft men alles aan.

Zo. Nu gaat deze simpele huisvrouw naar haar Pilatesklasje.  Heb het fijn, maak er een productieve dag van*:}

Oh ja, IQ, mijn baan, noem mijn dochter nog even, ik was al via PM door een aantal gewaarschuwd voor je psychopatische trekjes om zo veel mogelijk persoonlijke informatie over de ander op te slaan en dat zo vaak mogelijk te onpas in te zetten.

Jij ook een verlichte, verloste en vooral verheven dag toegewenst. Maar dat zit wel goed toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Oh ja, IQ, mijn baan, noem mijn dochter nog even, ik was al via PM door een aantal gewaarschuwd voor je psychopatische trekjes om zo veel mogelijk persoonlijke informatie over de ander op te slaan en dat zo vaak mogelijk te onpas in te zetten.

Jij ook een verlichte, verloste en vooral verheven dag toegewenst. Maar dat zit wel goed toch?

In vrijwel elke topic waar ook maar iemand het niet met je eens is, of iemand anders is dan jij, maak je ze voor van alles en nog wat uit, ga je prat op je iq, en op je eigen emoties, achtervolg je ze met allerlei standaard opmerkingen. Rücksichtslos over eender wiens rug dan ook.  Ik verzamel niks, ik ben mij  bewust van wat ik schrijf en ik lees ook bewust, ook wat jij schrijft.  Gewoon voorom. En er leest er sowieso altijd Één Mee met ieder van ons.

Dat jij je inlaat met allerlei gekonkel achterom,  boeit mij niet. Persoonlijk behoor ik niet tot die vrouwen die zich verlustigen aan de Story en de Privé, maar er zijn heel wat kerels die dat wel doen. Kennelijk heb je ook daar alle tijd en lust voor.  Misschien kun je die tijd ook eens gebruiken voor wat bezinning, zodat andere mensen ook wat ruimte krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Dolce Vita:

In vrijwel elke topic waar ook maar iemand het niet met je eens is, of iemand anders is dan jij, maak je ze voor van alles en nog wat uit, ga je prat op je iq, en op je eigen emoties, achtervolg je ze met allerlei standaard opmerkingen. Rücksichtslos over eender wiens rug dan ook.  Ik verzamel niks, ik ben mij  bewust van wat ik schrijf en ik lees ook bewust, ook wat jij schrijft.  Gewoon voorom. En er leest er sowieso altijd Één Mee met ieder van ons.

Dat jij je inlaat met allerlei gekonkel achterom,  boeit mij niet. Persoonlijk behoor ik niet tot die vrouwen die zich verlustigen aan de Story en de Privé, maar er zijn heel wat kerels die dat wel doen. Kennelijk heb je ook daar alle tijd en lust voor.  Misschien kun je die tijd ook eens gebruiken voor wat bezinning, zodat andere mensen ook wat ruimte krijgen.

_O-;( en maar blijven reageren. Doei.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Dingen die je in je eigen kerk ook niet zou doen denk ik? De dienst begint met een lied en een gebed. Dit doen we staande als je dat kan natuurlijk. Daarna is er een lezing over een bepaald onderwerp. Daarna weer een lied en dan de wachttorenbespreking. Dit gaat op een vraag en antwoordmanier. Iedereen is vrij zijn zegje te doen.

:+ Je moest eens weten wat ik in mijn eigen kerk wel en niet doe. Besprekingen, met vraag & antwoord door de aanwezigen, dat is bij ons bijvoorbeeld echt volstrekt onbestaanbaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Flash Gordon:

Je moest eens weten wat ik in mijn eigen kerk wel en niet doe. Besprekingen, met vraag & antwoord door de aanwezigen, dat is bij ons bijvoorbeeld echt volstrekt onbestaanbaar.

Ik bedoel de algemene normale omgangsnormen zoals we die in dit land kennen. Elkaar met respect behandelen. Kan me voorstellen dat zo'n vraag en antwoord vorm bij jou in eerste instantie vreemd overkomt, maar het geeft de gelegenheid je geloof in het openbaar te belijden. Kinderen geven ook antwoord bijv., maar dat blijft meestal bij oplezen van een bepaald stukje tekst. Je zult merken dat er veel antwoorden komen waar dieper nazoekwerk aan vooraf is geweest. Gisteren kregen we nog een compliment. Het is echt een bruisende gemeente. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid