Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Als voorproefje van hemelse aangelegenheden?

Exact! Maar we kunnen er nu ook al aan deelnemen. De betekenis van de sabbat is, voor zover ik het begrijp, dat God's werk al na de zesde dag was volbracht. Hij zegende die dag. We hoeven dus niet meer te vragen om een zegen voor die dag want God heeft die al gezegend. Ook wij mogen op die dag rusten, werkelijk rusten, in de wetenschap dat we niets aan de schepping hoeven toe te voegen of te veranderen omdat God het allemaal al heeft afgemaakt. De sabbat betekent voor mij dat het allemaal goed is en dat ik gewoon mag rusten in God's voorzienigheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 590
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Niet zelf doen wat je een ander verwijt, Bernard 3. Jezus zei niet "dat er geen jota of titel van de wet mag veranderd worden". Hij zei "dat er geen jota of titel van de wet mag veranderd worden eer a

Het is inmiddels duidelijk dat de 7e dag/sabbat/zaterdag heilig is voor Bernard. En een ieder die daar niet in mee wil gaan moet het ontgelden. Simpelweg elkaar de ruimte gunnen om zelf de rustdag te

Mag ik aangeven wat Joseph Prince aanhaalt? Handelingen 13:38-39 SVV 38 Zo zij u dan bekend, mannen broeders, dat door Dezen u vergeving der zonden verkondigd wordt; 39 En dat van alles, w

54 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik ben van mening dat het door jou geschetste beeld klopt. Maar dat dit nog vóór ons ligt. Na Christus' wederkomst. 

De hele tekst maar:

16Laat dus niemand u veroordelen inzake eten of drinken, of op het punt van  enz.een feestdag, een nieuwe maan of de sabbatten.

17Deze zaken zijn een schaduw van de toekomstige dingen, maar het lichaam is van Christus.

18Laat u niet de prijs ontzeggen door iemand die behagen schept in nederigheid en engelenverering, intreedt in wat hij niet gezien heeft, zonder reden gewichtig doet door zijn vleselijke denken,

19en zich niet houdt aan het hoofd, waaruit het hele lichaam, dat van banden en pezen voorzien is en daardoor samengevoegd, opgroeit door de groei die van God komt.

20Als u dan met Christus de grondbeginselen van de wereld bent afgestorven, waarom laat u zich dan, alsof u nog in de wereld leeft, bepalingen opleggen

21als: Pak niet, proef niet en raak niet aan?

22Dit zijn allemaal dingen die door het gebruik vergaan; ze zijn ingevoerd volgens de geboden en leringen van de mensen.

 

Kortom: het gaat over het je niet op hoeven laten leggen van regels. Geen Sabbath hoeft, geen feestdag en geen dingen als raak dit niet aan en dat niet

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Willempie:

Exact! Maar we kunnen er nu ook al aan deelnemen. De betekenis van de sabbat is, voor zover ik het begrijp, dat God's werk al na de zesde dag was volbracht. Hij zegende die dag. We hoeven dus niet meer te vragen om een zegen voor die dag want God heeft die al gezegend. Ook wij mogen op die dag rusten, werkelijk rusten, in de wetenschap dat we niets aan de schepping hoeven toe te voegen of te veranderen omdat God het allemaal al heeft afgemaakt. De sabbat betekent voor mij dat het allemaal goed is en dat ik gewoon mag rusten in God's voorzienigheid.

Voor elke dag dus.

Zojuist zei Willempie:

Als je het alleen maar als utilistisch beschouwt is de woensdag ook goed. Maar voor mij heeft de sabbat dus een toegevoegde geestelijke waarde. 

geestelijk is de sabbat niks anders dan "Gods rust binnen gaan".

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Willempie:

Als je het alleen maar als utilistisch beschouwt is de woensdag ook goed. Maar voor mij heeft de sabbat dus een toegevoegde geestelijke waarde. 

Ik vier hem niet in het bijzonder. Zolang een ander dit uit eigen vrije beweging wel wil doen, moet ie dat zelf weten. Er mag echter geen verplichte observering aan vast zitten m.i.

9 minuten geleden zei Willempie:

De Bijbelse feestdagen zijn bedoeld als tekenen en om te herinneren. Ik meen zelfs dat het raakpunten zijn tussen het hemelse en het aardse. 

Het enige raakpunt tussen hemel en aarde is Jezus.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Gaitema:

De hele tekst maar:

16Laat dus niemand u veroordelen inzake eten of drinken, of op het punt van  enz.een feestdag, een nieuwe maan of de sabbatten.

17Deze zaken zijn een schaduw van de toekomstige dingen, maar het lichaam is van Christus.

18Laat u niet de prijs ontzeggen door iemand die behagen schept in nederigheid en engelenverering, intreedt in wat hij niet gezien heeft, zonder reden gewichtig doet door zijn vleselijke denken,

19en zich niet houdt aan het hoofd, waaruit het hele lichaam, dat van banden en pezen voorzien is en daardoor samengevoegd, opgroeit door de groei die van God komt.

20Als u dan met Christus de grondbeginselen van de wereld bent afgestorven, waarom laat u zich dan, alsof u nog in de wereld leeft, bepalingen opleggen

21als: Pak niet, proef niet en raak niet aan?

22Dit zijn allemaal dingen die door het gebruik vergaan; ze zijn ingevoerd volgens de geboden en leringen van de mensen.

 

Kortom: het gaat over het je niet op hoeven laten leggen van regels. Geen Sabbath hoeft, geen feestdag en geen dingen als raak dit niet aan en dat niet

 

Nee daar gaat de tekst niet over. Pak niet proef niet raak niet aan. Allemaal bepalingen van de heidenen die vanuit bijgeloof ook dagen heiligen. Wodan donar zon maan. Dat is nou juist wat Petrus bedoeld als hij zegt dat Paulus moeilijk te begrijpen is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Willempie:

Dat ook ja. We mogen de eeuwige sabbatsrust ingaan en dan gaat dat voor elke dag gelden. De Bijbelse feestdagen zijn bedoeld als tekenen en om te herinneren. Ik meen zelfs dat het raakpunten zijn tussen het hemelse en het aardse. 

Dat geldt niet alleen voor de toekomst, maar ook voor het nu. 

8 minuten geleden zei Hermanos2:

Nee daar gaat de tekst niet over. Pak niet proef niet raak niet aan. Allemaal bepalingen van de heidenen die vanuit bijgeloof ook dagen heiligen. Wodan donar zon maan. Dat is nou juist wat Petrus bedoeld als hij zegt dat Paulus moeilijk te begrijpen is. 

Petrus dacht nog in oude joodse denkkaders. Paulus was een stap verder hierin. Paulus was duidelijk: die dingen die wijzen naar Het Lichaam van Christus terwijl Hij er nog niet was, zijn vervuld als het Lichaam van Christus er is. Nu, en wij zijn de tempel waarin het dagelijks Sabbath is en waar God in woont.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

k vier hem niet in het bijzonder. Zolang een ander dit uit eigen vrije beweging wel wil doen, moet ie dat zelf weten. Er mag echter geen verplichte observering aan vast zitten m.i.

Volkomen mee eens.

 

18 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Het enige raakpunt tussen hemel en aarde is Jezus.

Ook mee eens.

5 minuten geleden zei Gaitema:

Dat geldt niet alleen voor de toekomst, maar ook voor het nu. 

Dat is wat ik zeg.

 

6 minuten geleden zei Gaitema:

Petrus dacht nog in oude joodse denkkaders. Paulus was een stap verder hierin. Paulus was duidelijk: die dingen die wijzen naar Het Lichaam van Christus terwijl Hij er nog niet was, zijn vervuld als het Lichaam van Christus er is. Nu, en wij zijn de tempel waarin het dagelijks Sabbath is en waar God in woont.

Paulus en Petrus verkondigen precies dezelfde boodschap. Laat je niets wijsmaken door betweters die anders beweren. Paulus eerde Petrus en Petrus eerde Paulus. Ze waren broeders met precies dezelfde boodschap. Ook het verhaaltje dat Paulus afweek van het leiderschap van de gemeente te Jeruzalem is een een fabel. Hij legde zelfs verantwoording af aan de leiders in Jeruzalem. Laat je niets wijsmaken. De Bijbel vertelt ons precies hoe het was en is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

21 minuten geleden zei Willempie:

Paulus en Petrus verkondigen precies dezelfde boodschap. Laat je niets wijsmaken door betweters die anders beweren. Paulus eerde Petrus en Petrus eerde Paulus. Ze waren broeders met precies dezelfde boodschap. Ook het verhaaltje dat Paulus afweek van het leiderschap van de gemeente te Jeruzalem is een een fabel. Hij legde zelfs verantwoording af aan de leiders in Jeruzalem. Laat je niets wijsmaken. De Bijbel vertelt ons precies hoe het was en is.

Oké, dank je. Was ik er toch ingetrapt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-9-2020 om 22:23 zei Hermanos2:

Ik probeer de Sabbath de feesten en de voedselwetten te houden.

Dus Jezus heeft volgens jou niet de Wet vervuld? De Wet was aan de Israëlieten gegeven als onderdeel van het verbond dat God sloot met het volk. Het is nooit gegeven aan de 'heidenen'. Daar gelden nu andere wetten voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Dus Jezus heeft volgens jou niet de Wet vervuld? De Wet was aan de Israëlieten gegeven als onderdeel van het verbond dat God sloot met het volk. Het is nooit gegeven aan de 'heidenen'. Daar gelden nu andere wetten voor.

Je interpreteert het woord 'vervuld' anders dan ik. Vervuld betekent dat Hij tijdens Zijn aardse leven continu leefde volgens de wet. Op die manier vervulde hij de wet. 

Als vervullen afschaffen betekend, dan staat er dus de volgende zin:

Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te afschaffen. (HSV) (betekenisloze zin) 

Door het 'grafting in' de olijfboom wordt dezelfde wet van toepassing op de bekeerde heidenen. Uitzondering vormt de circumcisie die nog altijd geldt voor de bruid van Christus, de 144000. 

Ook de voedselwetten zijn echt nergens afgeschaft. Allemaal verkeerde interpretaties waarbij de context genegeerd wordt. Bekendste voorbeeld is het neerdalende laken in Handelingen. Dit heeft NIETS met voedsel te maken maar alles met het toelaten van heidenen tot het Verbond. 

Deze schriftplaatsen zijn ons altijd verkeerd voorgehouden door onze leraren. Daarom begrijp ik goed dat er weerstand tegen is. Maar het hoort allemaal bij de eindtijd. Het licht gaat helderder schijnen! 

Vergelijk het met een bootvluchteling. Hij wordt gered en naar een land gebracht waar regels en wetten gelden. Maar het houden van die wet staat los van zijn redding. 

Christenen worden gered door genade. Niet door werken. Maar in God's koninkrijk gelden regels. Als je al die regels wil vervangen door liefde, dan zul je liefde toch moeten definiëren. Of mag ik nu ineens wel met mijn zus trouwen? We houden oprecht van elkaar...

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hermanos2:

Je interpreteert het woord 'vervuld' anders dan ik. Vervuld betekent dat Hij tijdens Zijn aardse leven continu leefde volgens de wet. Op die manier vervulde hij de wet. 

Ik interpreteer het zo dat de Wet niet meer geldig is, maar is vervangen door de Wet van de Christus. Dat kan ook niet anders want de Wet van Mozes is aan Israël gegeven en niet aan de heidenen. Daarom moest er een nieuw overkoepelende wet kopen binnen een nieuw verbond. Binnen dat nieuwe verbond vallen zowel de joden als de heidenen. Die feesten en sabbatten vallen daar niet meer onder, het waren schaduwen voor wat zou komen, maar nu is het gekomen. Dus als je dat blijft vieren dan erken je eigenlijk niet dat dit zo is.

2 uur geleden zei Hermanos2:

Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te afschaffen. (HSV) (betekenisloze zin) 

De Wet blijft wel bestaan voor als je Jezus niet erkent. Dan moet je je daar wel 100% aan houden. Maar duidelijk is dat enkel Jezus dat kon. Wij kunnen dat niet. Dus heb je een probleem. Enkel door aanname van het zoenoffer van Christus is redding mogelijk. Bovendien is de Wet enkel voor joden geldig.

2 uur geleden zei Hermanos2:

Uitzondering vormt de circumcisie die nog altijd geldt voor de bruid van Christus, de 144000. 

Leg eens uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Ik interpreteer het zo dat de Wet niet meer geldig is, maar is vervangen door de Wet van de Christus. Dat kan ook niet anders want de Wet van Mozes is aan Israël gegeven en niet aan de heidenen. Daarom moest er een nieuw overkoepelende wet kopen binnen een nieuw verbond. Binnen dat nieuwe verbond vallen zowel de joden als de heidenen. Die feesten en sabbatten vallen daar niet meer onder, het waren schaduwen voor wat zou komen, maar nu is het gekomen. Dus als je dat blijft vieren dan erken je eigenlijk niet dat dit zo is.

Jezus werk is nog niet voltooid. Er zijn nog veel kostbare zielen die gered kunnen worden. 

Israel is de olijfboom. Wij worden 'grafted in'. Wij zijn de bruiloftsgasten,maar niet de bruid. 

De herfstfeesten zijn profetisch en wijzen vooruit naar Christus' wederkomst. En blijven iig tot dan van kracht. 

Aanstaande zaterdag is een hoge Sabbath. Feast of trumpets. De Messias wordt aangekondigd met luid geroep en trompetgeschal. Vergelijkingen in meerdere boeken. Bijvoorbeeld Openbaring en Jozua. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Hermanos2:

Jezus werk is nog niet voltooid. Er zijn nog veel kostbare zielen die gered kunnen worden.

Toen Hij stierf zei Hij: 'Het is volbracht'. Satan heeft verloren en de fout van Adam is hersteld. Jezus werk is volbracht en gaat het verder vervolmaken. Hij is onze grote Koning. Ons werk zit er nog niet op. Wij moeten mensen benaderen om in te laten zien dat ze niet zonder geloof in Jezus loskoopoffer kunnen. We hopen dan dat ze een stap richting God gaan, en dan gaat God tot hun naderen en gaat Hij die mensen tot zich trekken. Maar in de kern is Jezus werk volbracht. 

15 minuten geleden zei Hermanos2:

De herfstfeesten zijn profetisch en wijzen vooruit naar Christus' wederkomst.

Tegenwoordigheid is iets anders dan komst. Dit wordt wel eens door elkaar gehaald. Jezus is al lang tegenwoordig, dus hoef je ook die feesten niet meer te houden. Op zich is het wel goed om een dag rust te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei sjako:

Toen Hij stierf zei Hij: 'Het is volbracht'. Satan heeft verloren en de fout van Adam is hersteld. Jezus werk is volbracht en gaat het verder vervolmaken. Hij is onze grote Koning. Ons werk zit er nog niet op. Wij moeten mensen benaderen om in te laten zien dat ze niet zonder geloof in Jezus loskoopoffer kunnen. We hopen dan dat ze een stap richting God gaan, en dan gaat God tot hun naderen en gaat Hij die mensen tot zich trekken. Maar in de kern is Jezus werk volbracht. 

Tegenwoordigheid is iets anders dan komst. Dit wordt wel eens door elkaar gehaald. Jezus is al lang tegenwoordig, dus hoef je ook die feesten niet meer te houden. Op zich is het wel goed om een dag rust te nemen.

Jezus' reddend werk werd volbracht aan het kruis. Maar Hij komt terug met een schare engelen om de aarde te heroveren op satan. Daarna heeft Jezus nog de oordelende taak en de herstellende taak. Dan wordt de paradijsaarde teruggegeven aan Yahováh. God de Vader. 

Zo stel ik me in een notedop het millennium voor. 

Ik vind het moeilijk voor te stellen dat Jezus tegenwoordig is hier. Liever denk ik dat Hij naast Zijn Vader plaatsgenomen heeft en dat de Heilige Geest hier op aarde werkt. Jezus komt pas terug bij zijn wederkomst. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 months later...
Op 17-9-2020 om 17:33 zei Hermanos2:

Ik vind het moeilijk voor te stellen dat Jezus tegenwoordig is hier. Liever denk ik dat Hij naast Zijn Vader plaatsgenomen heeft en dat de Heilige Geest hier op aarde werkt. Jezus komt pas terug bij zijn wederkomst. 

Op de website www.in-geest-en-waarheid.nl wordt hetzelfde gezegd

Het Griekse woord parousia, dat aanwezigheid betekent, is meestal vertaald door komst. Daarom denkt men ten onrechte, dat teksten met het woord parousia spreken van een wederkomst van Jezus later. Ze gaan echter over Zijn aanwezigheid nu.

Hij is op Zijn troon gaan zitten en bereid Zijn wederkomst voor. Hij regeert nu al. Een wereldwijde prediking waarschuwt alle mensen. Je ziet dat de Bijbel in bijna elke taal is vertaald. De Bijbel is nog nooit zo toegankelijk geweest. De climax is Armageddon. Daarna breekt het 1000 jarig Rijk aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 17-9-2020 om 16:49 zei sjako:

Toen Hij stierf zei Hij: 'Het is volbracht'. Satan heeft verloren en de fout van Adam is hersteld. Jezus werk is volbracht en gaat het verder vervolmaken. Hij is onze grote Koning. Ons werk zit er nog niet op. Wij moeten mensen benaderen om in te laten zien dat ze niet zonder geloof in Jezus loskoopoffer kunnen. We hopen dan dat ze een stap richting God gaan, en dan gaat God tot hun naderen en gaat Hij die mensen tot zich trekken. Maar in de kern is Jezus werk volbracht. 

Het werk dat Jezus te doen had toen Hij op aarde verscheen in het vlees is volbracht. Die woorden sprak Hij uit toen Hij aan het kruis stierf. Dat werk was het bewerken van redding en de verlossing. Maar daarna gaf Hij ons de grote opdracht om alle volken der aarde tot Zijn discipelen te maken en dat werk wil Hij door ons heen doen en is nog niet volbracht. De hel wacht nog om compleet verslagen te worden en teruggedrongen te worden tot onder de toekomstige aarde. Daar zal het geween en tandengeknars zijn. Tot die tijd hebben wij nog werk te doen en dat is ook het werk dat wij door de Heer doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Thinkfree:

Mooie dag gehad God houdt van geestelijke offeranden dat betekent handelingen in liefde tot en voor hem, niet naar menselijke inzettingen.

Ik denk zelfs dat al onze handelingen een geestelijke uitwerking hebben. Zelfs zoiets simpels als het vouwen van onze handen bij het bidden beeldt iets geestelijks uit, iets waar de hele Bijbel eigenlijk over gaat. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Willempie:

Ik denk zelfs dat al onze handelingen een geestelijke uitwerking hebben

Daar kan ik niet in mee gaan, want niet al mijn handelingen zijn naar de geest hoe graag ik ook zou willen.

11 uur geleden zei Willempie:

Zelfs zoiets simpels als het vouwen van onze handen bij het bidden beeldt iets geestelijks uit, iets waar de hele Bijbel eigenlijk over gaat. 

Overgave.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thinkfree:

Daar kan ik niet in mee gaan, want niet al mijn handelingen zijn naar de geest hoe graag ik ook zou willen.

Ik doelde eigenlijk op feestdagen, rituelen, monumenten, opdat we ons blijven herinneren.

 

1 uur geleden zei Thinkfree:

Overgave.

Eénheid. Dat was althans wat ik bedoelde. Zo zijn er vele andere rituelen die we met ons lichaam uitvoeren die een geestelijke betekenis hebben, zoals het opheffen van de handen, neerknielen enzovoorts.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Willempie:

Ik doelde eigenlijk op feestdagen, rituelen, monumenten, opdat we ons blijven herinneren.

Galaten 

13 Want gij zijt tot vrijheid geroepen, broeders, alleenlijk gebruikt de vrijheid niet tot een oorzaak voor het vlees; maar dient elkander door de liefde.

Zondig niet onder het geroep we zijn vrij in Christus deze zijn dood in het geloof.

Jesaja 1

13 Brengt niet meer vergeefs offer, het reukwerk is Mij een gruwel; de nieuwe maanden, en sabbatten, en het bijeenroepen der vergaderingen vermag Ik niet, het is ongerechtigheid, zelfs de verbodsdagen.

14 Uw nieuwe maanden en uw gezette hoogtijden haat Mijn ziel, zij zijn Mij tot een last; Ik ben moede geworden, die te dragen.

15 En als gijlieden uw handen uitbreidt, verberg Ik Mijn ogen voor u; ook wanneer gij het gebed vermenigvuldigt, hoor Ik niet; want uw handen zijn vol bloed.

16 Wast u, reinigt u, doet de boosheid uwer handelingen van voor Mijn ogen weg, ....

God haat de schijn godsdienst, de liefdeloze iemand die hem lief heeft zoekt zijn wil te doen en laat de inzettingen der mensen achter zich.

Paulus zijn schrijven is gebaseerd hierop in kollessensen.

 

14 minuten geleden zei Willempie:

Eénheid. Dat was althans wat ik bedoelde. Zo zijn er vele andere rituelen die we met ons lichaam uitvoeren die een geestelijke betekenis hebben, zoals het opheffen van de handen, neerknielen enzovoorts.

Zonder het geestelijke ijdelheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid