Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 590
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Niet zelf doen wat je een ander verwijt, Bernard 3. Jezus zei niet "dat er geen jota of titel van de wet mag veranderd worden". Hij zei "dat er geen jota of titel van de wet mag veranderd worden eer a

Het is inmiddels duidelijk dat de 7e dag/sabbat/zaterdag heilig is voor Bernard. En een ieder die daar niet in mee wil gaan moet het ontgelden. Simpelweg elkaar de ruimte gunnen om zelf de rustdag te

Mag ik aangeven wat Joseph Prince aanhaalt? Handelingen 13:38-39 SVV 38 Zo zij u dan bekend, mannen broeders, dat door Dezen u vergeving der zonden verkondigd wordt; 39 En dat van alles, w

13 minuten geleden zei Willempie:

Lees dit nog eens zorgvuldig, wat je hier schrijft.

Interpretatie en invulling is niet hetzelfde. Interpretatie is hoe je het opvat en de invulling is hoe je ermee omgaat. Je kan opvatten dat de sabbat is afgeschaft maar sommigen kunnen zeggen dat ze het goed vinden een dag apart te houden voor rust etc. Dat is dan hun invulling.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Interpretatie en invulling is niet hetzelfde. Interpretatie is hoe je het opvat en de invulling is hoe je ermee omgaat. Je kan opvatten dat de sabbat is afgeschaft maar sommigen kunnen zeggen dat ze het goed vinden een dag apart te houden voor rust etc. Dat is dan hun invulling.

Ik begrijp nu wat je bedoelt. Dank je. Maar is bij het begrip sabbat voor jou dan slechts één interpretatie de juiste of zijn er meerdere betekenissen mogelijk? Heeft het alleen maar een utilistische waarde of ook juist een geestelijke en zelfs profetische? Misschien begrijp je nu ook waar ik op doel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

Maar is bij het begrip sabbat voor jou dan slechts één interpretatie de juiste of zijn er meerdere betekenissen mogelijk? Heeft het alleen maar een utilistische waarde of ook juist een geestelijke en zelfs profetische? Misschien begrijp je nu ook waar ik op doel.

Sabbat is ontstaan omdat het Gods rustdag was tijdens de schepping. Later is de sabbat overgenomen in de Wet. Jezus heeft die Wet vervult zodat we nu een grotere rust ingaan. Dus heeft het volgens mij twee betekenissen. De eerste betekenis was dat het Gods rustdag was en dat het daarom een heilige dag was. Dat was het al voor de zondeval. Na de zondeval is het opgenomen in de Wet die bedoeld was ons te leiden tot de Christus. Die leider, dus de wet, is afgeschaft en vervangen door Jezus liefdeswet. Dus in de Wet verwees de sabbat naar deze 'grotere rust'. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het drie betekenissen heeft als je die 'grotere rust' ook als Jezus 1000-jarige regering ziet. Jezus is namelijk ook de Heer van de sabbat. Volgens mij is het niet verkeerd om een dag rust te houden voor rust en studie, zolang je het maar niet wettisch doet. Dus die strikte zondagsheiliging die je in veel kerken ziet is niet goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei sjako:

Sabbat is ontstaan omdat het Gods rustdag was tijdens de schepping. Later is de sabbat overgenomen in de Wet. Jezus heeft die Wet vervult zodat we nu een grotere rust ingaan. Dus heeft het volgens mij twee betekenissen. De eerste betekenis was dat het Gods rustdag was en dat het daarom een heilige dag was. Dat was het al voor de zondeval. Na de zondeval is het opgenomen in de Wet die bedoeld was ons te leiden tot de Christus. Die leider, dus de wet, is afgeschaft en vervangen door Jezus liefdeswet. Dus in de Wet verwees de sabbat naar deze 'grotere rust'. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het drie betekenissen heeft als je die 'grotere rust' ook als Jezus 1000-jarige regering ziet. Jezus is namelijk ook de Heer van de sabbat. Volgens mij is het niet verkeerd om een dag rust te houden voor rust en studie, zolang je het maar niet wettisch doet. Dus die strikte zondagsheiliging die je in veel kerken ziet is niet goed.

Dus toch meerdere betekenissen c.q. interpretaties, die elkaar niet uit hoeven te sluiten maar juist tot een dieper begrip kunnen leiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Willempie:

Dus toch meerdere betekenissen c.q. interpretaties, die elkaar niet uit hoeven te sluiten maar juist tot een dieper begrip kunnen leiden.

Ja, maar ze grijpen op elkaar in. Ik denk dat de sabbat in de Wet meer profetisch bedoelt werd. Voor de zondeval was er nog geen sprake van profetie, want alles was toen al volmaakt. Maar nu is een dag rust ook goed, maar het hoeft niet meer perse op de zaterdag. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei sjako:

Ja, maar ze grijpen op elkaar in. Ik denk dat de sabbat in de Wet meer profetisch bedoelt werd. Voor de zondeval was er nog geen sprake van profetie, want alles was toen al volmaakt. Maar nu is een dag rust ook goed, maar het hoeft niet meer perse op de zaterdag. 

En wat heb jij daar persoonlijk dan aan nu? Niets?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei sjako:

Ik doe het op de zondag rustiger aan. Puur omdat die dag praktisch is. En het bevestigd voor mij dat er een periode van rust aankomt, het 1000-jarige Messiaanse Koninkrijk. 

Vertelt de Bijbel dan niet dat we zelfs nu reeds die rust kunnen ingaan? Dan krijgt de sabbat toch een veel geestelijker betekenis voor ons? Het komt allemaal zo aards en utilistisch over wat je erover zegt, vind ik. Ongelovigen doen het op de zondag ook rustiger aan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Willempie:

Vertelt de Bijbel dan niet dat we zelfs nu reeds die rust kunnen ingaan? Dan krijgt de sabbat toch een veel geestelijker betekenis voor ons? Het komt allemaal zo aards en utilistisch over wat je erover zegt, vind ik. Ongelovigen doen het op de zondag ook rustiger aan. 

Hebreeën 4:10 zegt dat er een sabbatsrust overblijft voor Gods volk omdat je Gods rust bent binnengegaan. Dus in geestelijk opzicht ben je dus die rust binnen gegaan. Het is al een vervulling. Als je de rustdag wettisch gaat invullen dan ga je een bepaalde dag rust houden voor iets wat er al is. Je (h)erkent dus eigenlijk niet dat je Gods rust al bent binnen gegaan. Maar als een maandag beter uitkomt om uit te rusten is dat ook prima.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei sjako:

Hoi Levi. Je moet goed onderscheiden wie of wat de Heilige Geest is. Het is de zichtbare kracht die vanuit God, de Vader, uitgaat. Alle kracht komt vanuit Gods Geest. Ook de kracht om wonderen te verrichten. De geest van Jezus Vader rust op Jezus. Al vanaf de schepping. Daarom zegt Jezus (of Jeshoea) dat Hij niets uit zichzelf doet. Daarom bad Hij tot Zijn Vader toen hij Lazarus ging opwekken.

De discipelen werden ook gekozen door de Geest. Ze waren uitverkorenen die al vanaf de grondlegging van de wereld al waren gekozen. Deze Geest gaat dus door Jezus. De Vader en Jezus werken dus heel nauw samen. In Handelingen 16:7 wordt dan ook gesproken over de geest van Jezus.

Hand 16:7 Toen ze bij Mysië kwamen, probeerden ze naar Bithynië te gaan, maar de geest van Jezus stond hun dat niet toe.

Jezus stuurt ons nu ook aan door Gods Geest. Wij ervaren dat als sturing, kracht, innerlijke liefde etc

Graag teksten als onderbouwing dat de geest de zichtbare kracht is. 

En waarom rust die geest slechts op Jesjoea vanaf de schepping? Waarom niet daarvoor al? En waarom daalt de geest dan pas zichtbaar op hem neer nadat hij door zijn neef de doop tot omkering of bekering heeft ondergaan? Dat was dan toch niet nodig, als die geest al op hem rustte? Heb je daar een verklaring voor? 

En ja, in Handelingen 16 staat "de Geest van Jezus". Nu spreek ik geen Grieks, maar ik ben erg benieuwd naar het woord geest en op welke manieren die overal in het NT voorkomt en naar de zinstructuur in het Grieks. Want in het Nederlands is deze zin onderhevig aan interpretatie. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Levi:

En ja, in Handelingen 16 staat "de Geest van Jezus". Nu spreek ik geen Grieks, maar ik ben erg benieuwd naar het woord geest en op welke manieren die overal in het NT voorkomt en naar de zinstructuur in het Grieks. Want in het Nederlands is deze zin onderhevig aan interpretatie. 

https://biblehub.com/greek/strongs_4151.htm - πνεῦμα (pneuma)

Elk vers is klikbaar en vervolgens zie je de hele zinsstructuur.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Levi:

En waarom rust die geest slechts op Jesjoea vanaf de schepping? Waarom niet daarvoor al?

Daarvoor zal Gods geest zeker ook op Jezus hebben gerust, alleen voor ons is het pas zichtbaar geworden vanaf de schepping. Het verklaart heel goed waarom in Genesis staat dat Gods geest over de wateren ging en dat in het NT staat dat Jezus schiep. Als je de HG als persoon ziet dan zou je moeten concluderen dat de HG de schepper was en niet Jezus. Jezus gebruikte Gods heilige Geest om te scheppen dus. Hij was de Meesterwerker, maar de scheppende kracht kwam van de Vader. 

11 minuten geleden zei Willempie:

Ervaar jij dat ook zo of is het theoretische kennis?

Ik ervaar het zo. Zeker in deze moeilijke tijd vanwege mijn vader ervaar ik dat. Gisteren kwam het naar voren in een lied dat we zongen. Het kwam echt binnen omdat ik het als een werkelijkheid bezie.

18 minuten geleden zei Levi:

En waarom daalt de geest dan pas zichtbaar op hem neer nadat hij door zijn neef de doop tot omkering of bekering heeft ondergaan? Dat was dan toch niet nodig, als die geest al op hem rustte? Heb je daar een verklaring voor? 

Ja, als kind had Hij niet de kennis en kracht die Hij later wel zou krijgen na Zijn doop. Doordat Gods geest op Hem neerdaalde wist Hij alles weer wat Hij wist in de hemel en kreeg Hij ook weer de macht die Hij had in de hemel. Jezus zegt ook dat Hij niets uit Zichzelf doet (Joh 8:28). De kracht die Hij gebruikte voor de wonderen kwam van de heilige Geest af, oftewel van Zijn Vader. 

26 minuten geleden zei Levi:

En ja, in Handelingen 16 staat "de Geest van Jezus". Nu spreek ik geen Grieks, maar ik ben erg benieuwd naar het woord geest en op welke manieren die overal in het NT voorkomt en naar de zinstructuur in het Grieks. Want in het Nederlands is deze zin onderhevig aan interpretatie. 

Dat weet ik ook niet, maar het komt overeen met dat alles is ontstaan door(heen) (dia) Jezus. Jezus wendt Gods geest aan om ons aan te sturen, kracht te geven etc. Dezelfde kracht als wat de schepping heeft veroorzaakt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Bastiaan73:

https://biblehub.com/greek/strongs_4151.htm - πνεῦμα (pneuma)

Elk vers is klikbaar en vervolgens zie je de hele zinsstructuur.

Andere website, teksten in pdf vorm:

https://scripture4all.org/OnlineInterlinear/Greek_Index.htm (Grieks-Engels)

https://scripture4all.org/pdf_interlinear (Grieks-Nederlands)

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Vlinder56:

De sabbath wordt gevierd op zaterdag, van oorsprong door joden. Maar ik heb wel ergens in de Bijbel gelezen, dat het God's bedoeling was, dat ook niet joden het zouden gaan vieren. Dat hebben christenen later zelf veranderd. Maar ook nu zijn er christenen die de sabbath wel vieren. Dat is het zelfde met het loofhutten feest.

De eerste christenen kwamen, zoals het in het NT staat, samen ná de sjabbat. Je kunt dat interpreteren als dat ze op de dag erna - dus op zondag - samenkwamen. En in principe klopt dat ook, want er staat op andere plaatsen dat ze samenkwamen ´op de eerste dag van de week´. 

Maar in het jodendom en dus in die tijd in Israel, begint de nieuwe dag met zonsondergang. Dus als op vrijdagavond de zon ondergaat, begint voor joden de sjabbat. Er bestaat in het jodendom ook een ritueel om de overgang van sjabbat (dus na zonsondergang op zaterdag/sjabbat) naar de nieuwe week te markeren. Als ik het NT lees en zie dat men `na de sjabbat` samenkomt, lijkt het mij voor de hand liggend dat de eerste christenen als joodse sekte juist dát moment aangrijpt voor hun samenkomsten. Dat verklaart ook waarom een jongeman tijdens een van die bijeenkomsten tijdens de toespraak van Paulus in slaap valt. Het zou raar zijn als dat op zondagochtend gebeurd wanneer je net uit je bed komt. Dit alles lijkt erop te duiden dat de christenen die je in het NT tegenkomt de sjabbat houden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Levi:

De eerste christenen kwamen, zoals het in het NT staat, samen ná de sjabbat. Je kunt dat interpreteren als dat ze op de dag erna - dus op zondag - samenkwamen. En in principe klopt dat ook, want er staat op andere plaatsen dat ze samenkwamen ´op de eerste dag van de week´. 

Maar in het jodendom en dus in die tijd in Israel, begint de nieuwe dag met zonsondergang. Dus als op vrijdagavond de zon ondergaat, begint voor joden de sjabbat. Er bestaat in het jodendom ook een ritueel om de overgang van sjabbat (dus na zonsondergang op zaterdag/sjabbat) naar de nieuwe week te markeren. Als ik het NT lees en zie dat men `na de sjabbat` samenkomt, lijkt het mij voor de hand liggend dat de eerste christenen als joodse sekte juist dát moment aangrijpt voor hun samenkomsten. Dat verklaart ook waarom een jongeman tijdens een van die bijeenkomsten tijdens de toespraak van Paulus in slaap valt. Het zou raar zijn als dat op zondagochtend gebeurd wanneer je net uit je bed komt. Dit alles lijkt erop te duiden dat de christenen die je in het NT tegenkomt de sjabbat houden. 

Dat lijkt mij wel inderdaad, aangezien zij joden waren en daarom van huis uit gewend waren de Wet te houden. En zo'n gewoonte geef je niet zomaar op.
Ik denk dat de ontwikkeling van het niet meer volgen van de OT-cultus vrij geleidelijk ging en vooral een toevlucht nam toen het christendom mede door vervolgingen verspreid raakte in het Midden-Oosten, steeds meer heidenen toetraden tot de nog jonge Kerk en uiteindelijk de Tempel zelf werd verwoest.

Zo duurde het tot ver ná de Reformatie voordat de protestanten destijds daadwerkelijk met alle katholieke gebruiken stopten, zo las ik laatst. Dominees moesten nog vrij lang waarschuwen dat het écht niet meer de bedoeling was om kruisjes te slaan, net zoals bijvoorbeeld in het vroege christendom nog een behoorlijke tijd lang de zegen van een joodse rabbijn als net zo waardevol tot zelfs waardevoller werd beschouwd door het gewone volk als die van de eigen priesters.
En in het OT lees je al volop hoe lang het duurde voordat Israël haar polytheïstische gebruiken stopte omwille van de deuteronomische, monotheïstische godsdienst, zéker omdat deze op het laatst maar één tempel toestond, alle regionale offerplaatsen dus verbood en verwoestte en daardoor voor veel gelovigen toch een beetje een ver-van-je-bed-gebeuren werd.

Geloofstradities ontwikkelen zich dan ook altijd geleidelijk, organisch haast. Mensen die direct met alle tradities (willen) breken zijn altijd een kleine minderheid geweest en zullen dat denk ik ook altijd blijven. Je blijft dan toch een beetje in het luchtledige zweven, alsof je het christendom zélf uitgevonden zou hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei sjako:

Daar zijn heel veel teksten voor. De volgende website legt het prima uit en zal je misschien aanspreken.

http://www.yeshuahatorah.com/wordpress/waarom-de-heilige-geest-geen-persoon-is/

Deze site heeft vooral veel argumenten tegen de drie-eenheid. Los van hoe ik daar zelf over denk, is het enige wat men daar aan lijkt te dragen dat de Geest geen persoon op zich is, en dat Jesjoea niet g'd is. 

Dus nu snap ik je punt niet meer. Want mijn muggenzifterij begon ermee dat ik in verschillende teksten lees dat Jesjoea niets uit zichzelf doet en als voorbeeld geef ik daarbij dat hij zelfs niet eens zelf zijn volgelingen koos, maar dat de geest dat deed. En wat ik ook vind van de overtuiging die de door jou aangedragen website uitstraalt, het lijkt erop dat wat men daar schrijft eerder mijn standpunt onderbouwt. De geest van de Eeuwige rust op mensen of inspireert hen maar het is niet de geest van Jesjoea. En het uitgangspunt op de site dat hij niet G'd is, betekent ook dat hij diens geest niet zou kunnen aansturen. En dat strookt niet met jouw opmerking dat Jesjoea door die geest zijn apostelen leidt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Levi:

De geest van de Eeuwige rust op mensen of inspireert hen maar het is niet de geest van Jesjoea

Dan zijn we het daar over eens. Een goed voorbeeld vond ik de tekst over Mozes. Hij kon het niet allemaal alleen meer dragen. Hij bad tot God of hij hulp mocht krijgen. Daarom werden er oudere mannen uitgekozen om Mozes te helpen. Er staat dat er wat Geest van hem werd weggenomen en dat deze geest werd verdeeld over die oudere mannen. Je kan dus wat geest wegnemen en die verdelen. Dat klinkt niet als een persoon maar aan een kracht die vanuit God gaat. Dus jou conclusie lijkt me de goede. Dat de geest ook de Geest van Jezus wordt genoemd duidt daar ook op. De geest van God stroomt als het ware door Jezus heen en Jezus heeft de macht gekregen die te gebruiken zoals Hij dat wilt.

8 uur geleden zei Levi:

En in principe klopt dat ook, want er staat op andere plaatsen dat ze samenkwamen ´op de eerste dag van de week´. 

Christenen uit de eerste eeuw kwamen niet alleen op de zondag bij elkaar. Dat de Bijbel daar de zondag noemt komt omdat Paulus maandag weg moest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei sjako:

Dan zijn we het daar over eens. Een goed voorbeeld vond ik de tekst over Mozes. Hij kon het niet allemaal alleen meer dragen. Hij bad tot God of hij hulp mocht krijgen. Daarom werden er oudere mannen uitgekozen om Mozes te helpen. Er staat dat er wat Geest van hem werd weggenomen en dat deze geest werd verdeeld over die oudere mannen. Je kan dus wat geest wegnemen en die verdelen. Dat klinkt niet als een persoon maar aan een kracht die vanuit God gaat. Dus jou conclusie lijkt me de goede. Dat de geest ook de Geest van Jezus wordt genoemd duidt daar ook op. De geest van God stroomt als het ware door Jezus heen en Jezus heeft de macht gekregen die te gebruiken zoals Hij dat wilt.

...

Behalve de laatste zin, zeggen we dus eigenlijk hetzelfde. Doordat Jesjoea zijn volgelingen niet zelf kiest, maar dat de Geest dat doet, blijkt het voor mij dat Jesjoea die Geest niet naar zijn eigen believen of inzicht gebruikt. Het eerste wat er van de Geest staat beschreven als die door de apostelen werkzaam is, is dat zij in verschillende talen spreken, zoals de Geest het hen gaf. Zoals de Geest het aan hen gaf, en niet zoals Jesjoea het door de Geest aan hen gaf. Je laatste conclusie als zou Jesjoea de macht hebben de Geest van de Eeuwige te gebruiken zie ik simpelweg nergens bevestigd in de bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Bij de schepping voordat er één Jood was, gaf God de zevende dag sabbat aan de gehele mensheid.
Later, op de berg Sinaï schreef Christus het op stenen tafelen, inclusief het vierde gebod, de sabbatdag.
Wanneer je Exodus 20:8-11 leest, zien je dat het geen gebod is om een sabbat, een rustdag, te houden, maar de zevende-dag sabbat. Tevens werd ook gezegd waarom, omdat de sabbat een gedenkdag is van de schepping van deze wereld. Iedere week dat je de sabbat houdt, erkennen je dat Hij de Schepper van deze wereld is en Diegene die we alleen behoren te aanbidden.
Het volk van God hield de bijbelse sabbat voordat de tien geboden op de berg Sinaï werden gegeven.
Ook zegt Jezus dat Hij heer is van de sabbat. Matheus 12; 7-8.

Marcus 2:27,28 zegt Jezus: "De sabbat is gemaakt om de mens, en niet de mens om de sabbat.

Nergens in de Bijbel wordt ons ooit verteld om een andere dag te houden ter ere van Christus' opstanding.


Het is een katholiek instelling. Ze maakt er zelf aanspraak op:

"De zondag is een katholieke instelling en haar aanspraak op het heilig houden ervan kan slechts katholieke gronden verdedigd worden... In de Heilige Schrift is er van het begin tot het einde geen enkele tekst te vinden, die de verplaatsing van de wekelijkse openbare aanbidding van laatste naar de eerste dag van laatste week goedkeurt". (Catholiek Press, Sidney, 25-08-1900)

"Wij vieren de zondag in plaats van de zaterdag, omdat katholieke kerk in het concilie van Laodicea in het jaar 336 na Christus, het plechtige karakter van de zaterdag naar de zondag heeft verlegd". (The Convert`s Catechism of Catholic Doctrine", door eerwaard P.Geiermann, een werk dat `apostolische zegen' van paus Pius X ontving op 25-01-1910, tweede editie, blz. 50). "Het was echter welgevallig voor de kerk van God, plechtigheid en de feestelijkheid van de Sabbat naar de zondag te verleggen". (De naar het besluit van het concilie Trente op bevel van Paus Pius V uitgegeven Roomse Catechismus, blz. 247).

"De zevendedags Sabbat werd door Christus, door de apostelen en door de eerste christenen gevierd en als zodanig erkend totdat het concilie van Laodicea het houden van die dag gelen al afschafte. Het concilie Laodicea besloot eerst in zake de (nieuwe, -noot vert.) dag des Heren, en verbood onder anathema (= banvloek) het houden van de Sabbat op zevende dag". (William Pryne een beroemde engelse theolog uit zijn werk 'Dissertation Lord's Day', blz. 32)

"De Sabbat, de beroemdste in de wet, ging over in de des Heren. Deze en soortgelijke zaken zijn niet zomaar gestopt door de prediking (want Hij zegt dat Hij niet gekomen is om wet af te schaffen, maar om te vervullen) maar op autoriteit van de kerk zijn ze veranderd” (aartsbisschop van Regghio predikatie op 18-01-1562, Mansi XXIII, blz. 526).

"De kerk, zeggen wij, heeft de zondag ingesteld. Wij zijn verplicht ons daaraan te onderwerpen. Hoe zwak is dit fundament! Jezus heeft ons van de inzettingen van mensen bevrijd: de kerk heeft geen macht wetten voor te schrijven". (I.L. von Mosheim, een katholieke theoloog, in `Zedenleer' V, blz. 486)

"Hoe betreurenswaardig, dat de zondag met het brandmerk van het heidendom verschijnt en onder de naam van zonnegod werd verchristelijkt toen hij door de pauselijke afval werd aangenomen en goedgekeurd en als een heilige erfenis aan het protestantisme werd nagelaten". (Prof. D. Hiscox, schrijver van de `Baptist Manual', in de New York Examiner' van 16-11-1893).

"Het is zeer te beklagen, dat de reformatoren, die inzake zovele andere leerstellingen en gebruiken het Christendom terug voerden van de in het pausdom ontstane instellingen tot de oorspronkelijke, christelijke leer en praktijk, dit betreffende de leerstelling van de zondag niet deden". (Prof. Rauschenbusch in "Ursprung des Sonntags' blz. 71) Het was de heilige katholieke kerk, die de rustdag van de zaterdag naar de zondag, de eerste dag van de week verschoof.….. De kerk die gehoorzaamd wordt door de gehele geciviliseerde wereld. De protestanten beweren grote eerbied voor de Bijbel te hebben, en toch erkennen zij door de zondag plechtig in acht te nemen de macht van de katholieke kerk.

"De Bijbel zegt: "Gedenkt de Sabbatdag, dat u die heiligt". De katholieke kerk zegt: "Nee, door mijn goddelijke macht verwerp ik de Sabbatdag en beveel ik u de eerste dag van de week te heiligen". En zie, de hele wereld buigt in eerbiedige gehoorzaamheid voor het gebod van de heilige katholieke kerk". (pater T. Enwright op 15-12-1889). –

"Vraag: Wanneer kunt u bewijzen dat de kerk de macht heeft feestdagen voor te schrijven? Antwoord: Juist hiermee; dat zij de Sabbat in de zondag veranderd heeft, wat de protestanten rechtvaardigen; daarom spreken zij zichzelf ook tegen door het strikt houden van de zondag en het ontheiligen van de meeste andere dagen, die door dezelfde kerk ingesteld zijn". (uit 'Abridgement of Christian Doctrine', door eerw. heer H.Tuberville, D. D., Donay College, 1649, blz. 58).

"De viering van de zondag is altijd slechts een menselijke verordening geweest". (Neanders Kirchengeschichte', deel 1, blz. 399).


Indien er vastgesteld moet worden, dat de zondag niets anders is dan een gebod van de mens, is hier dan het woord van Jezus niet van toepassing:
"Terecht heeft Jesaja van u, huichelaars geprofeteerd:... tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen, die geboden van mensen zijn. U verwaarloost het gebod Gods en houdt u aan de overleveringen van mensen?" (Marc.7:6-9).
Ook door de profeet Ezechiël vermaant God Zijn volk: "...wandelt niet naar de inzettingen van uw vaderen, onderhoudt hun verordeningen niet en verontreinigt u niet met hun afgoden. Ik ben de Here, uw God, wandelt naar Mijn inzettingen en onderhoudt naarstig Mijn verordeningen. Heiligt Mijn Sabbatten, dan zullen deze een teken zijn tussen Mij en u, opdat u weet dat Ik, de Here uw God ben". (Ezech.20:18-20).
Geboden van mensen en hun tradities maken ons niet vrij van het christelijke grondbeginsel: "Men moet God meer gehoorzaam zijn dan de mens". (Hand.5:29 en 4:1).

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei maritime12:

Nergens in de Bijbel wordt ons ooit verteld om een andere dag te houden ter ere van Christus' opstanding.

Daar heb je een punt. 
Bij de ontwikkeling van religies zie je vaker dat er gebruiken van buiten worden overgenomen. 
In dit geval is dat gebeurd met de dag van de zon, de zondag, zoals die door de Romeinen werd gevierd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid