Spring naar bijdragen

't Stamcafé; we praten over van alles!


Aanbevolen berichten

21 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Maar wat je bedoelt met 'de leden van het Lichaam van Christus' is niet duidelijk. 

Voor gelovigen is dit -als het goed is- wél duidelijk.

21 minuten geleden zei Dat beloof ik:

want de vraag is of de Bijbel niet van toepassing is in bepaalde tijden of op bepaalde groepen

Dat is een ruimere vraag dan mijn vraag over het Onze Vader maar heeft daar wel mee te maken.

Maar met alle respect: wat kan jou dit als atheïst schelen? Mijn vraag was gericht aan @Willempie.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 1,4k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is de eerste week van advent.  En het is weer gezellig.  

moderatie: Dit topic heet 't Stamcafé; we praten over van alles! Wat dat betreft kunnen we hier misschien wel groots gaan wroeten in allerlei complotverhalen en ons wentelen in de modder die

Een café hier, gezellig!! En wat een ontspannen gesprekken, daar geniet ik weer eens van. Ik heb de wijn maar mee genomen, al zal hier ook wel een voorraadje zijn. Ik wilde ook kroketten bakken, maar

@Dat beloof ik ik krijg bij jou ook niet de indruk dat de inhoud je echt interesseert. Je analyseert en als er iets niet klopt in jouw beleving schiet je er op af en probeer je te tackelen. Dat is jouw tactiek toch?

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Bastiaan73:

Dat is een ruimere vraag dan mijn vraag over het Onze Vader maar heeft daar wel mee te maken.

Maar met alle respect: wat kan jou dit als atheïst schelen? Mijn vraag was gericht aan @Willempie.

Het viel mij op omdat het in feite geen vraag is, maar het plaatsen van jouw persoonlijke mening naast die van Willempie.
Die meningen staan kennelijk lijnrecht tegenover elkaar, want Willempie vind het Onze Lieve Vader wel een goed gebed, en jij niet.
Dan kun je vragen wat hij van jouw mening vindt, maar hij zal daar echt niet over van mening gaan veranderen.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Dat beloof ik:
58 minuten geleden zei Bastiaan73:

Dat is een ruimere vraag dan mijn vraag over het Onze Vader maar heeft daar wel mee te maken.

Maar met alle respect: wat kan jou dit als atheïst schelen? Mijn vraag was gericht aan @Willempie.

Het viel mij op omdat het in feite geen vraag is, maar het plaatsen van jouw persoonlijke mening naast die van Willempie.
Die meningen staan kennelijk lijnrecht tegenover elkaar, want Willempie vind het Onze Lieve Vader wel een goed gebed, en jij niet.
Dan kun je vragen wat hij van jouw mening vindt, maar hij zal daar echt niet over van mening gaan veranderen.

Hoe kom je erbij dat ik het Onze Vader geen goed gebed vind? Dat heb je mij nergens zien tikken. Mijn punt is dat dit gebed niet voor gelovigen in deze tijd geldt.

@Willempie zal het vast fijn vinden dat jij zijn woordvoerder bent geworden!

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Bastiaan73:

@Dat beloof ik ik krijg bij jou ook niet de indruk dat de inhoud je echt interesseert. Je analyseert en als er iets niet klopt in jouw beleving schiet je er op af en probeer je te tackelen. Dat is jouw tactiek toch?

Ik ben wel degelijk in de inhoud geïnteresseerd en inderdaad, als er iets voorbijkomt wat me daarbij vreemd voorkomt dan stel ik daar een vraag over.
Daarin verschil ik niets met anderen hier.
Het enige verschil zit hem er wellicht dat ik me wat vaker probeer te verplaatsen in de denkwereld van een ander.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Bastiaan73:

Daar heb ik dan overheen gelezen. Kun je een paar voorbeelden geven?

In Genesis 15 gedeeld door 8 stelt Abraham God een vraag en krijgt daarop antwoord. In Genesis 19: 18-21 wordt het verzoek van Lot ingewilligd, in Genesis 24:12-22 dat van Eliëzer. In Genesis 32: 24-28 strijdt Jacob zelfs met God, vandaar zijn nieuwe naam Israël. Zo begin ik maar vanaf het begin van de Bijbel maar ik hoop dat dit voldoende is. Nog een duidelijk voorbeeld is Mozes die regelmatig voor Israël in de bres moet gaan staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Willempie:
6 uur geleden zei Dat beloof ik:

Groepshysterie.

Daar heb ik dan blijkbaar een heel ander beeld bij dan jij. Het komt op mij nu juist helemaal niet hysterisch over maar juist heel rustig, ontspannen en ordelijk.

Dan hebben we een andere mening. Ik vind ze bepaald niet normaal doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Willempie:
30 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dan hebben we een andere mening. Ik vind ze bepaald niet normaal doen.

Wat vind jij wel normaal dan?

Normaal is dat je een stoep gebruikt om overheen te lopen. Niet dat je met een groep gaat knielen in de bloedhete zon, iedereen in een andere richting gekeerd, een deel tegen het gebouw aan leunend. En waag het niet om iets andere te doen, want je wordt gefilmd dus je zult daar achteraf op worden aangesproken.
Gelukkig gaat het er daar niet 24/7 zo aan toe  .

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Normaal is dat je een stoep gebruikt om overheen te lopen. Niet dat je met een groep gaat knielen in de bloedhete zon, iedereen in een andere richting gekeerd, een deel tegen het gebouw aan leunend. En waag het niet om iets andere te doen, want je wordt gefilmd dus je zult daar achteraf op worden aangesproken.
Gelukkig gaat het er daar niet 24/7 zo aan toe  .

Voor jou is normaal dus wat de meeste andere mensen doen. Duidelijk!

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Willempie:
6 uur geleden zei Dat beloof ik:

Normaal is dat je een stoep gebruikt om overheen te lopen. Niet dat je met een groep gaat knielen in de bloedhete zon, iedereen in een andere richting gekeerd, een deel tegen het gebouw aan leunend. En waag het niet om iets andere te doen, want je wordt gefilmd dus je zult daar achteraf op worden aangesproken.
Gelukkig gaat het er daar niet 24/7 zo aan toe  .

Voor jou is normaal dus wat de meeste andere mensen doen. Duidelijk!

Dat is wat normaal in houdt, inderdaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

Dan wist je dus al dat christenen niet normaal zijn. Christenen zijn abnormale, hysterische mensen. De psychiatrie kan nog veel van jou leren.

Wat mensen doen is zeker geen referentie.

Normaal is letterlijk zoals iets het vaakst voorkomt. Wat in de Benelux normaal is, is dat elders op de wereld niet. Of als je zou zien hoe Amerika vandaag nog over rassen praat en dat statistisch bijhoudt, zouden wij Europeanen “wtf” zeggen. We zijn gewoon geboren in iets dat van geboorte af vaak voorkwam, maar is dat daarom dan ook normaal?

Normaal laten we dan maar over aan het individu. Stel u voor dat afgedankte evolutionisten die zich aan creationisten moeten optrekken om enige betekenis aan hun bestaan te geven; het normaal zouden bepalen. Stel u voor?

De creationist zet beter zijn voet op die slangen hun nek om daarna de kop te vermorzelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik wou ze niet allemaal over één kam scheren.
En dat doe ik ook niet. 
Dat maak jij er van.

Het gemak waarmee jij van "massahysterie" overspringt naar "niet normaal", alsof dat hetzelfde zou zijn, is niet normaal.

1 uur geleden zei Fundamenteel:

Wat mensen doen is zeker geen referentie.

Normaal is letterlijk zoals iets het vaakst voorkomt. Wat in de Benelux normaal is, is dat elders op de wereld niet. Of als je zou zien hoe Amerika vandaag nog over rassen praat en dat statistisch bijhoudt, zouden wij Europeanen “wtf” zeggen. We zijn gewoon geboren in iets dat van geboorte af vaak voorkwam, maar is dat daarom dan ook normaal?

Normaal laten we dan maar over aan het individu. Stel u voor dat afgedankte evolutionisten die zich aan creationisten moeten optrekken om enige betekenis aan hun bestaan te geven; het normaal zouden bepalen. Stel u voor?

De creationist zet beter zijn voet op die slangen hun nek om daarna de kop te vermorzelen.

"Normaal" is dus cultuurgebonden en verandert met de dag. Dan kies ik ervoor om liever niet "normaal" te zijn. "Gij zult de meerderheid in het kwaad niet volgen."  

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Willempie:

Het gemak waarmee jij van "massahysterie" overspringt naar "niet normaal", alsof dat hetzelfde zou zijn, is niet normaal.

"Normaal" is dus cultuurgebonden en verandert met de dag. Dan kies ik ervoor om liever niet "normaal" te zijn. "Gij zult de meerderheid in het kwaad niet volgen."  

Niet perse. De bloesem is ook normaal in de lente. Tijdens de winter zou abnormaal zijn, tenzij dat eigen aan de soort is. Zoveel zijwegen... Het is niet zo abstract.

Maar het is wel zo dat de "normaal" binnen een cultuur alles behalve een maatstaf is. De tijd schaaft veel bij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Fundamenteel:

Niet perse. De bloesem is ook normaal in de lente. Tijdens de winter zou abnormaal zijn, tenzij dat eigen aan de soort is. Zoveel zijwegen... Het is niet zo abstract.

Maar het is wel zo dat de "normaal" binnen een cultuur alles behalve een maatstaf is. De tijd schaaft veel bij.

Ja, het was bijvoorbeeld ook niet normaal om je tijdens de bezetting te verzetten of om Joden te redden. Er zijn ook nog steeds landen waar de "niet normale" mensen, volgens de maatstaf van de overheid dan, in kampen worden gestopt. Het is dus heel gevaarlijk om als normaal te beschouwen "wat de meeste mensen doen". Dom en gevaarlijk.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Willempie:

Ja, het was bijvoorbeeld ook niet normaal om je tijdens de bezetting te verzetten of om Joden te redden. Er zijn ook nog steeds landen waar de "niet normale" mensen, volgens de maatstaf van de overheid dan, in kampen worden gestopt. Het is dus heel gevaarlijk om als normaal te beschouwen "wat de meeste mensen doen". Dom en gevaarlijk.

Zo is dat. Vroeger had je mensen die Hitler volgden, nu zijn er andere wolven in schaapsklederen die men volgt.

Maar eens ze dan met hun nekvel in hun smurie gewreven worden is het: "Jamaar dat wisten wij niet." 

In tijden van de sociale media is niemand zonder excuus. Ieder oog heeft mogen aanschouwen en wat de wereld ons voor normaal wilt verkopen is alle waanzin en rede voorbij. Maar zij weten toch alles beter, zodra je opkomt voor anderen gaan de medeplichtigen aan moord u lessen ethiek geven. Want ook dat weten ze natuurlijk allemaal beter. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-4-2020 om 16:06 zei Willempie:

Ja, het was bijvoorbeeld ook niet normaal om je tijdens de bezetting te verzetten of om Joden te redden. Er zijn ook nog steeds landen waar de "niet normale" mensen, volgens de maatstaf van de overheid dan, in kampen worden gestopt. Het is dus heel gevaarlijk om als normaal te beschouwen "wat de meeste mensen doen". Dom en gevaarlijk.

Om de term 'normaal' dan meer even te vermijden.
Het getuigt nogal van onvolwassen calimero-gedrag als je bij alles dat ook maar lijkt op commentaar op je eigen mening direct een link met de tweede wereldoorlog legt.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Om de term 'normaal' dan meer even te vermijden.
Het getuigt nogal van onvolwassen calimero-gedrag als je bij alles dat ook maar lijkt op commentaar op je eigen mening direct een link met de tweede wereldoorlog legt.  

Neen dat herinnert ons aan tijden van weleer. Waar anti semieten een boycot tegen Joden vroegen en Joden gearresteerd en vermoord werden.

Gedenk dan hoe Nederland opnieuw blinkt na haar collaboratie met Hamas en arrestatie van een Jood toen ze in Amsterdam wederom tot een Israëlisch boycot opriepen.

Als dat dan volwassen gedrag moet zijn? 

Gearresteerd voor een pro Israėlische uitlating. Amsterdam 21e eeuw.

 

At least 20 pro-Palestinian protesters mobbed Michael Jacobs at the Dam Square

Police intervened and removed Jacobs from the scene with minor injuries, the NIW weekly reported Friday. He is retired and lives in Amsterdam

https://www.timesofisrael.com/israel-activist-assaulted-near-anti-israel-rally-in-holland-by-men-yelling-jew/

Neen niet de amokmakers moesten weg, de Jood moest weg. Ik vergiste me dat hij gearresteerd werd. Maar dat maakt het niet minder erg.

Hoe is het met Sigrid? Is ze al voor moeten komen? Is er met Nederlands belastignsgeld steun gegeven aan Hamas waarna er Israëlische burgerslachtoffers vielen; ja of neen. 

Mits ja; dan kan je dat als volk toch niet tolereren zonder medeplichtig gesteld te worden voor de rest van de wereld?

NEVER AGAIN !!!

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Om de term 'normaal' dan meer even te vermijden.
Het getuigt nogal van onvolwassen calimero-gedrag als je bij alles dat ook maar lijkt op commentaar op je eigen mening direct een link met de tweede wereldoorlog legt.  

Kom je er weer even niet uit? Ik geef gewoon een paar voorbeelden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid