Spring naar bijdragen

Gods voorzienigheid is willekeur?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 629
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik zie dat niet helemaal het zelfde als onze schelden. Wij schieten echt uit onze slof, maar Hij zegt raak wie ze zijn. Ik heb er moeite mee Jezus van schelden te betichten. Daar is Hij me te veel God

Ik denk dat het één van de grootste vraagtekens is omtrent God. Afhankelijk welke definitie je hanteert van God. Grijpt Hij of Zij actief in? Deelt Hij gunsten en straffen uit? Ik kreeg laatst in chri

Er staat nog meer over deze kwestie in de Bijbel: En dit is de vrijmoedigheid, die wij tot Hem hebben, dat zo wij iets bidden naar Zijn wil, Hij ons verhoort. (1Joh.5:14)

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Dan laat je je door niets of niemand van de wijs brengen toch.

Definieer "je van de wijs laten brengen". Als iemand 'waar gered is', en mensen dreigt in elkaar te slaan, is ie dan van de wijs?

11 minuten geleden zei Willempie:

Angst is dan ook niet iets wat ik in de verhalen lees, wel bezorgdheid over het lot van anderen dan Hijzelf. 

Ik lees wel angst, toch? Zo erg dat Hij bloed zweette zelfs?

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Hendrik-NG:

Waarom zou iemand die God volkomen vertrouwt angst kennen? Zou je dat dan niet ook zonde moeten noemen, angstig zijn?

U zet mij aan het nadenken. Ik vermoed dat u gelijk hebt. Jezus was zonder angst en twijfel. Gelukkig maar, daar mogen we een voorbeeld aan nemen. Die vermeende bloeddruppels die Jezus gezweet zou hebben, daar geloof ik niet in.

16 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Als iemand 'waar gered is', en mensen dreigt in elkaar te slaan, is ie dan van de wijs?

Deze volg ik niet helemaal. Wie dreigt er met iemand in elkaar slaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Ik lees wel angst, toch? Zo erg dat Hij bloed zweette zelfs?

Ik weet niet of dat met angst had te maken. Jezus had alle mogelijkheden tot zijn beschikking om zijn lot te ontlopen. Misschien heb je wel gelijk en heeft Jezus ook zijn angst moeten overwinnen. Hij komt op mij echter niet over als een bang persoon. Lucas vertelt ons dat, zodra Jezus Jeruzalem zag, begon te huilen en zei: "Jeruzalem!  God's eeuwige vrede lag binnen uw bereik, maar U hebt er niets van willen weten. Nu is het te laat. Straks zullen uw vijanden U belegeren, omsingelen.....Ze zullen U en uw inwoners vertrappen. Zij zullen geen steen op de andere laten. Want God heeft U de kans gegeven maar U hebt die laten voorbijgaan." Vlak voor zijn arrestatie bad Jezus nog of God's plan niet gewijzigd kon worden. Jezus streed duidelijk een innerlijke strijd en was vol twijfel en onrust over de gebeurtenissen die bezig waren plaats te vinden. En, nu ik het weer lees, heb je inderdaad gelijk want Mattheüs citeert Jezus als volgt: "Ik ben doodsbang. Mijn hart breekt van verdriet." Maar was Hij bang voor zijn eigen lijden of voor de toekomst van Jeruzalem en Israël? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

U zet mij aan het nadenken. Ik vermoed dat u gelijk hebt. Jezus was zonder angst en twijfel. Gelukkig maar, daar mogen we een voorbeeld aan nemen. Die vermeende bloeddruppels die Jezus gezweet zou hebben, daar geloof ik niet in.

Ik had je denken eigenlijk de andere kant op willen laten gaan... Immers: er staat ook dat Jezus bedroefd was (zie een van de vorige bijdragen) of boos. Maar: als iemand volkomen op God vertrouwt, en weet dat zijn wil geschiede, en enkel zijn wil... Hoe kan iemand dan dergelijke emoties tonen? Dat is dan toch immers ook zonde?

Of... Of we moeten hier ons begrip van dat woord "zonde" bijstellen... Vanuit het besef dat een mens gewoon emoties kent... Verdriet, boosheid, angst, twijfels ("mijn God mijn God, waarom verlaat U mij?")... Als we Jezus dan als voorbeeld moeten nemen, dan niet op basis van een vermeende onbewogenheid (ἀπάθεια - apatheia), maar juist op het vlak van je emoties tonen "voor het aangezicht van God". Wetend dat God niet het onmogelijke van ons vraagt, maar ons gewoon mens laat zijn...

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Hendrik-NG:

Ik had je denken eigenlijk de andere kant op willen laten gaan... Immers: er staat ook dat Jezus bedroefd was (zie een van de vorige bijdragen) of boos. Maar: als iemand volkomen op God vertrouwt, en weet dat zijn wil geschiede, en enkel zijn wil... Hoe kan iemand dan dergelijke emoties tonen? Dat is dan toch immers ook zonde?

Of... Of we moeten hier ons begrip van dat woord "zonde" bijstellen... Vanuit het besef dat een mens gewoon emoties kent... Verdriet, boosheid, angst, twijfels ("mijn God mijn God, waarom verlaat U mij?")... Als we Jezus dan als voorbeeld moeten nemen, dan niet op basis van een vermeende onbewogenheid (ἀπάθεια - apatheia), maar juist op het vlak van je emoties tonen "voor het aangezicht van God". Wetend dat God niet het onmogelijke van ons vraagt, maar ons gewoon mens laat zijn...

Is het die angst en twijfel die in de depressie gevoeld wordt? Was Jezus depressief in de hof van Getsemane? Twijfelde Jezus aan wat er te gebeuren stond? In Lukas 22:44 wordt het gevoel van Jezus omschreven met het woord: "agonia", wat zoveel betekent als: zielestrijd, zielesmart. Wat houdt die beker eigenlijk in waarvan Jezus aan God vroeg of deze niet voorbijgegaan kon worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Deze volg ik niet helemaal. Wie dreigt er met iemand in elkaar slaan?

Het is een vraag om je mee te geven dat ik denk dat de 'ware geredde christen' niet zo perfect is als jij schijnt te denken. Wellicht zie jij jezelf als 'ware geredde christen', maar jij hebt toch echt een moderator hier met geweld bedreigt. Dus vandaar mijn vraag, wat bedoel je met 'van de wijs brengen'?

42 minuten geleden zei Willempie:

Ik weet niet of dat met angst had te maken. Jezus had alle mogelijkheden tot zijn beschikking om zijn lot te ontlopen. Misschien heb je wel gelijk en heeft Jezus ook zijn angst moeten overwinnen. Hij komt op mij echter niet over als een bang persoon. Lucas vertelt ons dat, zodra Jezus Jeruzalem zag, begon te huilen en zei: "Jeruzalem!  God's eeuwige vrede lag binnen uw bereik, maar U hebt er niets van willen weten. Nu is het te laat. Straks zullen uw vijanden U belegeren, omsingelen.....Ze zullen U en uw inwoners vertrappen. Zij zullen geen steen op de andere laten. Want God heeft U de kans gegeven maar U hebt die laten voorbijgaan." Vlak voor zijn arrestatie bad Jezus nog of God's plan niet gewijzigd kon worden. Jezus streed duidelijk een innerlijke strijd en was vol twijfel en onrust over de gebeurtenissen die bezig waren plaats te vinden. En, nu ik het weer lees, heb je inderdaad gelijk want Mattheüs citeert Jezus als volgt: "Ik ben doodsbang. Mijn hart breekt van verdriet." Maar was Hij bang voor zijn eigen lijden of voor de toekomst van Jeruzalem en Israël? 

Doet het ertoe? Hij voelde angst. En om dan te verlangen dat 'ware geredde chirstenen' geen angst mogen kennen lijkt me de lat wat te hoog leggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Het is een vraag om je mee te geven dat ik denk dat de 'ware geredde christen' niet zo perfect is als jij schijnt te denken. Wellicht zie jij jezelf als 'ware geredde christen', maar jij hebt toch echt een moderator hier met geweld bedreigt. Dus vandaar mijn vraag, wat bedoel je met 'van de wijs brengen'?

Die vraag hoef jij mij niet mee te geven. Ik heb hiervoor mijn excuus aangeboden, een Christen eigen. U daarentegen lijkt het wel wat om ouwe koeien uit de sloot te halen. Waar ik dan weer geen voorstander van ben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Die vraag hoef jij mij niet mee te geven. Ik heb hiervoor mijn excuus aangeboden, een Christen eigen. U daarentegen lijkt het wel wat om ouwe koeien uit de sloot te halen. Waar ik dan weer geen voorstander van ben.

Als jij die manier de vraag wilt ontlopen moet je dat vooral doen. Het gaat niet om jou. Je dient slechts als voorbeeld.

1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Die vraag hoef jij mij niet mee te geven. Ik heb hiervoor mijn excuus aangeboden, een Christen eigen. U daarentegen lijkt het wel wat om ouwe koeien uit de sloot te halen. Waar ik dan weer geen voorstander van ben.

Je vergat overigens heel even te tuttoyeren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Een twijfelende Jezus is nieuw voor mij. Twijfel is in mijn optiek zonde en Jezus was zonder zonde. Dat Jezus angst heeft gekend wil ik wel in meegaan.

"Vader waarom hebt gij mij verlaten" aan het kruis op Golgotha lijkt anders als uitspraak behoorlijk veel te lijken op de ervaring op de bodem van de depressieput. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei MysticNetherlands:

Het is een vraag om je mee te geven dat ik denk dat de 'ware geredde christen' niet zo perfect is als jij schijnt te denken. Wellicht zie jij jezelf als 'ware geredde christen', maar jij hebt toch echt een moderator hier met geweld bedreigt. Dus vandaar mijn vraag, wat bedoel je met 'van de wijs brengen'?

Doet het ertoe? Hij voelde angst. En om dan te verlangen dat 'ware geredde chirstenen' geen angst mogen kennen lijkt me de lat wat te hoog leggen.

Mystic, heb jij zelf nooit gescholden en nooit gedreigd?  Het is niet juist doch mensen maken fouten. Jezus schold en dreigde (ja dat ook) ook wel eens. Hij maakte mensen uit voor adderengebroed, voor duivelskinderen, en dreigde mensen met verdoemenis cq buitenste duisternis.  Hij heeft al onze zonden gedragen. Wie dan zonder zonde is, werpe de eerste steen. Kaasjeskruid heeft excuses gemaakt.  Vader vergeef ons zoals wij ook anderen hun schuld vergeven. Toch?

Ik ben het met je eens dat christenen angst mogen kennen. Kaasjeskruid wijst echter in mijn optiek op een groot geschenk dat we in Christus ontvangen hebben. Geloof drijft alle angst uit.  Persoonlijk ervaar ik geen dalen meer, zoals in de depressie en in de dalen en pieken van het opgbouwproces, maar ik ervaar nog wel eens angst. Maar ik merk heel duidelijk dat ook dat steeds verder verdwijnt en geen diepe angel meer kan slaan.  Er is een ander Fundament, van geloof, hoop en liefde, vertrouwen, kalmte, kalme zekerheid, dat midden in eventuele situaties van angst óók Aanwezig is en blijft.  Zo ging dat bij mij ook in de diepe dalen tijdens de eerdere geloofsopbouw. Er ontstond laagje voor laagje een bodem in de afgrond, totdat de afgrond helemaal verdwenen was.  Iets wat alleen Jezus de Christus kan doen, wat geen therapeut of psychiater of medicijn kan doen.  Het een sluit het ander niet uit natuurlijk, maar er is wel een verschil. De genadevolle vervulling in Christus is blijvend en onberouwelijk. In Jezus Christus hebben wij het grootste geschenk aller tijden ontvangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Is het die angst en twijfel die in de depressie gevoeld wordt? Was Jezus depressief in de hof van Getsemane? Twijfelde Jezus aan wat er te gebeuren stond? In Lukas 22:44 wordt het gevoel van Jezus omschreven met het woord: "agonia", wat zoveel betekent als: zielestrijd, zielesmart. Wat houdt die beker eigenlijk in waarvan Jezus aan God vroeg of deze niet voorbijgegaan kon worden?

In de depressie kunnen heel veel verschillende emoties gevoeld worden. Hoofdmoot is - althans in mijn ervaring  van vroeger - hopeloosheid. Angst en twijfel spelen daar naar mijn ervaring wel een rol in. Evenals een gevoel van verlatenheid en zinloosheid. Net als Jezus aan het kruis dus. "Vader waarom hebt gij mij verlaten" spreekt al de genoemde dingen uit. Verlatenheid, hopeloosheid (zonder God is er immers geen hoop), angst en zinloosheid, al die dingen kun je in die ene enkele zin herkennen.  Dat is zielestrijd en zielsmart. Zoekende naar een houvast dat er niet lijkt te zijn.  De beker was natuurlijk de beker van Gods toorn die op Hem neerdaalde aan het kruis. Zonder het kruisoffer  van Jezus Christus te aanvaarden, blijft immers "de toorn van God op ons".  In het Avondmaal, cq de Eucharistie drinken wij met Hem uit zijn beker immers, en hebben daarmee deel aan zowel de dood als de opstanding van  onze Heer Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hendrik-NG:

Ik had je denken eigenlijk de andere kant op willen laten gaan... Immers: er staat ook dat Jezus bedroefd was (zie een van de vorige bijdragen) of boos. Maar: als iemand volkomen op God vertrouwt, en weet dat zijn wil geschiede, en enkel zijn wil... Hoe kan iemand dan dergelijke emoties tonen? Dat is dan toch immers ook zonde?

Of... Of we moeten hier ons begrip van dat woord "zonde" bijstellen... Vanuit het besef dat een mens gewoon emoties kent... Verdriet, boosheid, angst, twijfels ("mijn God mijn God, waarom verlaat U mij?")... Als we Jezus dan als voorbeeld moeten nemen, dan niet op basis van een vermeende onbewogenheid (ἀπάθεια - apatheia), maar juist op het vlak van je emoties tonen "voor het aangezicht van God". Wetend dat God niet het onmogelijke van ons vraagt, maar ons gewoon mens laat zijn...

En inderdaad wetende en vertrouwende dat God op onze beden "Heer, kom mijn ongeloof te hulp" ons te hulp schiet. Wij hebben immers niet alleen het geloof in Jezus ontvangen, maar ook het geloof van Jezus Christus.

4 uur geleden zei Hendrik-NG:

Als je je roze bril zou afzetten, dan zou je je verbazen hoe veel ellende je om je heen ziet, ook bij die mensen die zich inderdaad realiseren dat onze enige houvast in leven en sterven is te weten het eigendom te zijn van onze trouwe heiland, Messias Jezus. Soms is wanhoop gewoonweg geen teken van gebrek aan geloof, met als remedie een nog harder je best doen om te geloven! Soms is het helaas het kernsymptoom van een vreselijke medische aandoening... Maar helaas lees ik in je m.i. harteloze opmerkingen niet veel meer dan de suggestie dat die depressieve mensen aan het eigen ongeloof ten prooi zijn gevallen. Natuurlijk maak ik me dan druk. De "evangelische wind" die door het land waait brengt veel goeds. God dank! Maar de keerzijde van de medaille is het ontstaan van dit soort gedachten... Dat iemand die depressief wordt kennelijk niet wedergeboren is, of zo iets dergelijks...

Ik ben het in dezen met je inhoudelijke beoordeling van het bericht van Kaasjeskruid niet eens.  Als ik met dezelfde bril waarmee je nu het bericht van Kaasjeskruid beoordeelt als zijnde harteloos, jouw bericht lees, dan zou ik net zo goed kunnen zeggen dat de keerzijde van de medaille is dat je met je bericht de verleidingen waartoe depressie uitnodigt, versterkt.  Dat doe ik echter niet, omdat ik je berichten en je insteek ken en waardeer, en de beperkingen ervan op de koop toe neem. We moeten het samen doen, met waardering voor ieders rol en insteek. 

Naar mijn ervaring is suicidaliteit een besmettelijk iets en levensgevaarlijk. Daar lichtvaardiger over doen, alsof die mens zijn hersenen zou zijn en geen vrije wil heeft, lijkt misschien hartelijker, maar zachte heelmeesters hebben ook zo hun gevaarlijke kanten. Ik ben heel blij en 100 % dankbaar dat er op het juiste moment in mijn leven (vlak voordat ik tot geloof kwam) een theoloog mijn leven binnenwandelde die suicideplegers ronduit idioten noemde en goed duidelijk maakte wat een grote kosmische misdaad dat is. (Overigens komt dat overeen met wat in internationaal onderzoek zeer duidelijk naar voren komt).  En die deed dat behoorlijk lijkend op de manier waarop Kaasjeskruid het onderwerp benadert.  Ik ging in de tijd door diepe dalen en worstelde enorm met de zelfmoord van een leerling vijf jaar voordien. En die zelfmoord in combinatie met mijn gevoeligheid en karakter heeft een belangrijk deel van mijn persoonlijke zowel als werkende leven compleet geruïneerd.   Ik werd vijf jaar na dato meegezogen op zijn daad, doordat ik me bleef inleven, omdat je met zoveel vragen blijft zitten.     Ik was zelf niet suicidaal maar geraakte wel dusdanig verstrikt  in de wanhoop van de vragen en het (volkomen onterechte) schuldgevoel, dat ik de rode draad van mijn eigen leven kwijt was. De Kaasjeskruid-aanpak van het onderwerp heeft mij - en niet alleen mij, ook anderen - voor de dood (niet door suicidale verlangens maar als overempathische superEmpaat, door dreigend realiteitsverlies in wanhoop) weggehaald en gered!  En de man die mij hielp (in het onderwijs), wordt ook regelmatig door de GGZ ingeschakeld  voor presuicidale gespreksvoering. Waar psychiaters er geen raad meer mee weten, schiet hij te hulp. De Kaasjeskruid-aanpak heeft geholpen om samen met Het Fundament die Christus is, de fundering en de muren van de tempel van God innerlijk op te bouwen.   Empathie kan een enorme valkuil worden! Ein' feste Burg ist unser Gott!

P.S. Ik ken Kaasjeskruid verder niet.  Ik ken, herken, en erken wel zijn of haar gezichtspunt. Het is waardevol! Naast en samen met die van anderen. Als ik zo iemand niet was tegengekomen, dan was ik er nu waarschijnlijk niet meer geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Daar heb jij vast geen problemen mee.

Totaal niet. Je vousvoyeren komt geforceerd over en je plotse tutoyeren sterkt mijn vermoeden.

 

Anyway.  Je wilt niet als voorbeeld dienen en wilt niet verder op de materie ingaan. Prima.

1 uur geleden zei Dolce Vita:

Mystic, heb jij zelf nooit gescholden en nooit gedreigd?  Het is niet juist doch mensen maken fouten. Jezus schold en dreigde (ja dat ook) ook wel eens. Hij maakte mensen uit voor adderengebroed, voor duivelskinderen, en dreigde mensen met verdoemenis cq buitenste duisternis.  Hij heeft al onze zonden gedragen. Wie dan zonder zonde is, werpe de eerste steen. Kaasjeskruid heeft excuses gemaakt.  Vader vergeef ons zoals wij ook anderen hun schuld vergeven. Toch?

Je mist het hele punt. Ik heb Kaajseskruid allang vergeven. Ik had net zo goed een compleet ander voorbeeld kunnen gebruiken dat niet op hem sloeg. Mij gaat t om zijn bewering dat een waarlijk geredde christen zich niet 'van de wijs laat brengen'. Ik vraag me dan af wat dat is. Ik vind iemand bedreigen namelijk behoorlijk van de wijs. Is hij dan geen waarlijk geredde christen? Of bedoelde ie wat anders? Het komt over alsof hij een soort ideaalbeeld van de ware christen schetst. Iemand die bijvoorveeld geen shrink nodig heeft. En ook al geen zelfmoordgedachten heeft. Voor iemand die net zo faalbaar is als willekeurig ander christen, komt dat nogal vreemd over op mij.  En ja, ik heb ook wel eens iemand bedreigd. En zondig dagelijks. That's beside the point :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Totaal niet. Je vousvoyeren komt geforceerd over en je plotse tutoyeren sterkt mijn vermoeden.

 

Anyway.  Je wilt niet als voorbeeld dienen en wilt niet verder op de materie ingaan. Prima.

Je mist het hele punt. Ik heb Kaajseskruid allang vergeven. Ik had net zo goed een compleet ander voorbeeld kunnen gebruiken dat niet op hem sloeg. Mij gaat t om zijn bewering dat een waarlijk geredde christen zich niet 'van de wijs laat brengen'. Ik vraag me dan af wat dat is. Ik vind iemand bedreigen namelijk behoorlijk van de wijs. Is hij dan geen waarlijk geredde christen? Of bedoelde ie wat anders? Het komt over alsof hij een soort ideaalbeeld van de ware christen schetst. Iemand die bijvoorveeld geen shrink nodig heeft. En ook al geen zelfmoordgedachten heeft. Voor iemand die net zo faalbaar is als willekeurig ander christen, komt dat nogal vreemd over op mij.  En ja, ik heb ook wel eens iemand bedreigd. En zondig dagelijks. That's beside the point :)

Bedankt voor je uitleg, MysticNetherlands. Je bedoeling met je bericht had ik inderdaad over het hoofd gezien. Maar ik ben het met je beeld van Kaasjeskruid niet eens. Kaasjeskruid heeft eerder in de topic namelijk heel duidelijk aangegeven ook wel met depressie te maken te hebben gehad en dat zich dit uitte in agressie. Dus het beeld dat je schetst van Kaasjeskruid, klopt volgens mij niet. Misschien heb je zijn berichten op dat punt over het hoofd gezien, dat kan natuurlijk.*:}.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei MysticNetherlands:

Doet het ertoe? Hij voelde angst. En om dan te verlangen dat 'ware geredde chirstenen' geen angst mogen kennen lijkt me de lat wat te hoog leggen.

Dat ben ik helemaal met je eens en het was ook geenszins mijn bedoeling dat zo voor te stellen. Ik ben een ex-militair en weet dat een gebrek aan angst niet normaal is. Zelf ken ik echter geen echte angst, zelfs niet onder schot, maar ik beschouw dat als een afwijking van mij, alhoewel ik ook rationeel kan beredeneren dat angst je verlamt en niet helpt. Het is normaal om angst te kennen en de kunst die te overwinnen. Het is, denk ik, ook normaal om geen angst te hebben als je volledig op God vertrouwt en weet dat alles in Zijn hand is. Indien het zo is dat Jezus met alle menselijke "problemen" vertrouwd was zal het wel zo zijn dat hij ook zijn angsten heeft moeten overwinnen. Het spijt me als ik een andere indruk heb gewekt. Ik leer ook nog elke dag. En ik blijf zeggen dat er altijd minstens twee kanten aan een zaak zitten. ;) Maar er staat wel 365 keer in de Bijbel dat we niet bang moeten zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei MysticNetherlands:

Dan ben je dus echt niet bekend met depressie die zo erg is dat je geen uitweg ziet dan zelfmoord. Gelukkig maar voor jou.

Wat is het verschil tussen een ander het ziekenhuis in schoppen en jezelf hospitaliseren? U mag dan denken door de beugel te kunnen met uw gedrag, echter ben ik het daar absoluut niet mee eens. De een implodeert en de ander explodeert. Beiden met zeer ernstig beschadigd resultaat en in beide gevallen hartstikke fout.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Wat is het verschil tussen een ander het ziekenhuis in schoppen en jezelf hospitaliseren? U mag dan denken door de beugel te kunnen met uw gedrag, echter ben ik het daar absoluut niet mee eens. De een implodeert en de ander explodeert. Beiden met zeer ernstig beschadigd resultaat.

Wat je mogelijk vergeet of niet beseft is dat onze hersenen zodanig verstoord kunnen raken, door een veelheid van psychologische maar ook medisch aantoonbare oorzaken, dat we niet langer geheel toerekeningsvatbaar zijn. Diepe depressie, veroorzaakt door wat dan ook, is niet te bevatten voor mensen die dat niet kennen. Alles wordt zwart en je ziet geen enkel lichtpuntje meer. Dan wil je alleen nog maar dood en weg. Heb daar alsjeblieft wat begrip voor want het het is een reëel probleem voor heel veel mensen. Dat het niet goed is weten we allemaal wel maar oordeel er niet over. Laat dat over aan God. Help waar je kunt maar dat kun je niet als je het probleem onderschat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Willempie:

Dat het niet goed is weten we allemaal wel maar oordeel er niet over. Laat dat over aan God.

Dat is een dooddoener en zichzelf weerleggende uitspraak. Hoe kan jij nu weten dat iets niet goed is zonder een oordeel te vellen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Willempie:

Wat je mogelijk vergeet of niet beseft is dat onze hersenen zodanig verstoord kunnen raken, door een veelheid van psychologische maar ook medisch aantoonbare oorzaken, dat we niet langer geheel toerekeningsvatbaar zijn. Diepe depressie, veroorzaakt door wat dan ook, is niet te bevatten voor mensen die dat niet kennen. Alles wordt zwart en je ziet geen enkel lichtpuntje meer. Dan wil je alleen nog maar dood en weg. Heb daar alsjeblieft wat begrip voor want het het is een reëel probleem voor heel veel mensen. Dat het niet goed is weten we allemaal wel maar oordeel er niet over. Laat dat over aan God. Help waar je kunt maar dat kun je niet als je het probleem onderschat.

Je móet oordelen, anders ga je eraan onderdoor.  Je helpt er niemand mee door dit niet te doen. Zelfmoord is de ideale manier voor depressie om zich voort te planten, namelijk in de directe maar ook de veel bredere omgeving van de dader.  Bovendien komt men na suicide niet (direct) goed terecht. Dan moet je niet denken aan Dantes kookpot maar wel aan een domein dat te vergelijken is met een gesloten inrichting en volledige beperking. Wie hier de verantwoordelijkheid voor het eigen leven niet oppakt, zal het dáár ook niet kunnen. De mensen die suicide pleegden zitten in het hiernamaals vast. Net zo vast als hier, maar dan nog treuriger, want ze kunnen hun nabestaanden niet meer bereiken en ervaren wel de pijn van de nabestaanden.  Aan alles komt een einde, dat geldt voor tbs, dat geldt voor gesloten inrichtingen en dat zal vast ook wel gelden voor het hiernamaals. God is Liefde, maar ook Gestrengheid. Je kunt jezelf niet verlossen van je narigheid. 

Wie m.i. werkelijk begrip heeft voor die mensen, die oordeelt (en dat is niet die mens veroordelen maar wel de daad) en die onderwijst.  We laten iemand met open tbc toch ook niet naar zijn werk of school gaan en zeggen dan dat we niet moeten oordelen? Nee, die behandelen we en die onderwijzen we dat het besmettingsgevaar te groot is en dat dat ernstig is en dodelijk kan zijn. Bewustwording. Er is m.i. geen andere (uit)weg. Dat is pijnlijk ja, daar weet ik alles van.   Zijn juk is licht!!! Veel lichter dan het juk dat suicide met zich meebrengt. Heus!

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Willempie:

Wat je mogelijk vergeet of niet beseft is dat onze hersenen zodanig verstoord kunnen raken, door een veelheid van psychologische maar ook medisch aantoonbare oorzaken, dat we niet langer geheel toerekeningsvatbaar zijn.

Ik ben geboren met een meervoudige navelstrengomstrengeling welke geleid heeft tot een zuurstofgebrek welke op zijn beurt weer leidde tot een MBD (minimal brain dysfunction). Ik vergeet helemaal niks wat dit aangaand en besef mij prima wat het is om verstoorde hersenen te hebben. Nooit heb ik een beroep op ontoerekeningsvatbaarheid gedaan, deze bestaat in mijn optiek namelijk niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Kaasjeskruid:

U zet mij aan het nadenken. Ik vermoed dat u gelijk hebt. Jezus was zonder angst en twijfel. Gelukkig maar, daar mogen we een voorbeeld aan nemen. Die vermeende bloeddruppels die Jezus gezweet zou hebben, daar geloof ik niet in.

Waarom niet? Het staat toch in de bijbel? Ik geloof het wel. Jezus kende angst voor de martelingen. Lijkt me ook heel logisch. Hij was ook bang dat God de Vader Hem in de steek liet, toen het donker werd bij het kruis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Gaitema:

Waarom niet? Het staat toch in de bijbel? Ik geloof het wel.

En in zwaren strijd zijnde, bad Hij te ernstiger. En zijn zweet werd gelijk grote droppelen bloeds, die op de aarde afliepen. (Luk.22:44)

Hier staat niet dat Hij bloeddruppels zweette, maar dat zijn zweet als grote bloeddruppels (dus op bloed gelijkend) op de aarde vielen. Wat mij betreft ligt hier de nadruk op de grootte van de druppels en niet op de kleur. Wel eens bloed zien druppelen? Ik wel en die druppels zijn veel groter dan van water.

2 uur geleden zei Dolce Vita:

De Kaasjeskruid-aanpak van het onderwerp heeft mij - en niet alleen mij, ook anderen - voor de dood (niet door suicidale verlangens maar als overempathische superEmpaat, door dreigend realiteitsverlies in wanhoop) weggehaald en gered!  En de man die mij hielp (in het onderwijs), wordt ook regelmatig door de GGZ ingeschakeld  voor presuicidale gespreksvoering. Waar psychiaters er geen raad meer mee weten, schiet hij te hulp. De Kaasjeskruid-aanpak heeft geholpen om samen met Het Fundament die Christus is, de fundering en de muren van de tempel van God innerlijk op te bouwen.   Empathie kan een enorme valkuil worden! Ein' feste Burg ist unser Gott!

P.S. Ik ken Kaasjeskruid verder niet.  Ik ken, herken, en erken wel zijn of haar gezichtspunt. Het is waardevol! Naast en samen met die van anderen. Als ik zo iemand niet was tegengekomen, dan was ik er nu waarschijnlijk niet meer geweest.

Prachtig volk, die overempathische superempathen (prachtig neologisme ook overigens). Dat is nog eens wat anders dan superman. Van deze mensen kun je het beste genieten, maar de rem moet er af en toe even stevig op. Ik ben een hem btw. Dat kun je toch wel merken aan de manier van schrijven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Wat is het verschil tussen een ander het ziekenhuis in schoppen en jezelf hospitaliseren? U mag dan denken door de beugel te kunnen met uw gedrag, echter ben ik het daar absoluut niet mee eens. De een implodeert en de ander explodeert. Beiden met zeer ernstig beschadigd resultaat en in beide gevallen hartstikke fout.

Was je zwaar depressief toen je Thorgrem bedreigde? Zag je geen uitweg?

En waarom laat een waar geredde christen zich niet van de wijs brengen? En wat is dat dan? Als je daar om e.o.a. vage reden niet op wilt of kunt antwoorden zeg dat dan gewoon i.p.v. het steeds te ontwijken en te negeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid