Spring naar bijdragen

Wek doden op genees de zieken en drijf demonen uit.


Aanbevolen berichten

10 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

God laat ons niet zondigen, dat doen we zelf. Ik zondig nog steeds, zij het minder dan voorheen, maar neemt niet weg dat ik nog dagelijks vergeving nodig heb. Gelukkig mag ik leven vanuit het besef ook vergeven te worden. Ik verlang elke dag naar verlossing van dit lichaam. Zo ver is het echter nog niet, en dus blijft het strijden.

Geen pretje neem ik aan, is zoiets wel houdbaar? Beetje zoals de kwelling van Prediker eerder?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 716
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nu wil ik natuurlijk de pret niet drukken, maar laten we ook niet meteen de loftrompet afsteken over de geloofwaardigheid van Vredestichter.  Het is alsof een reeks van negatieve ervaringen op di

Vredetsichter, je hoeft van mij je spullen niet te pakken, hoor.

Ja, dat moet je nu net tegen diabeten zeggen.

16 minuten geleden zei vredestichter:

Een van de beroemdste verzen hierover is Galaten 2:19 20: met Christus ben ik gekruisigd: ikzelf leef niet meer maar Christus leeft in mij. Mijn leven hier op aarde leef ik in het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en zich voor mij heeft prijsgegeven.

Wauw ben ik ff blij dat ik met paulus kan zeggen, ik leef niet meer, wat een strijd was dat Pfff..

Maar Gode zij dank met Christus ben ik meer dan overwinnaar..

en als God voor mij is wie zal er dan tegen mij zijn ??

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei TTC:

Die identificatie is een interessant fenomeen, vergis je je soms niet tussen Jezus en Christus? Herhaal graag m'n vraag, wie zijn die demonen in jouw ogen?

Vanwaar jouw onderscheid tussen Jezus van Nazareth en Christus? Houdt dat verband met de Romeinse god die de Romeinse keizers van Hem hebben gemaakt? Misschien wel iets te maken met de antichrist waar Johannes het over heeft? 

Demonen zijn entiteiten die ons gevangen houden. Het goede nieuws is dat we daarvan kunnen worden verlost. Jezus heeft de vijand allang verslagen. Bevrijding is voor ieder mens binnen bereik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Willempie:

Vanwaar jouw onderscheid tussen Jezus van Nazareth en Christus? Houdt dat verband met de Romeinse god die de Romeinse keizers van Hem hebben gemaakt? Misschien wel iets te maken met de antichrist waar Johannes het over heeft? Demonen zijn entiteiten die ons gevangen houden. Het goede nieuws is dat we daarvan kunnen worden verlost. Jezus heeft de vijand allang verslagen. Bevrijding is voor ieder mens binnen bereik.

Het verschil vinden we terug in de tweenaturenleer, iets dat maar al te vaak tot verwarring leidt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:

Doel je hiermee op de beslissing van keizer Constantinus na of tijdens het eerste concilie te Nicea?

Ik doel hiermee op het dynamisme waarbij we onszelf vereenzelvigen met diegene die we denken te zijn, het beeld of personage in deze levensfilm. Wanneer we deze mentale constructie loslaten dan rest datgene dat alle rollen speelt, een niet-iemand die aan de grondslag ligt van alles, goed en kwaad.

7 minuten geleden zei Willempie:

Doel je hiermee op de beslissing van keizer Constantinus na of tijdens het eerste concilie te Nicea?

Of in andere woorden The Paradox of Playfulness.

Mind over matter

Binnen het spel gaan we er vanuit dat de mens een tweeledige natuur heeft, het is de psyche die voorafgaat aan materie waarmee het zich verbindt. Deze verbinding brengt de psyche in verwarring waardoor het zoeken naar zichzelf mogelijk wordt gemaakt. De psyche stort zich hiermee in onwetendheid en het leven is het spel om zichzelf te herontdekken als de bron van waaruit alles afkomstig is. Met deze premissen gaan we aan de slag, niet om klakkeloos als waar aan te nemen maar om te onderzoeken op waarachtigheid. Tegelijkertijd is het leven daar met als doel een redelijk evenwicht te realiseren, te onderhouden en/of herstellen wanneer dat nodig blijkt. Hoe verhoudt de psyche zich tot materie en hoe bewaren we dat redelijke evenwicht temidden van alle verschijnselen die zich aan ons voordoen? Deze vragen stellen we centraal op deze website, is het leven – goedschiks, kwaadschiks – slechts een wonderbaarlijk spel waarin de psyche zichzelf om de tuin leidt? (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei TTC:

Ik doel hiermee op het dynamisme waarbij we onszelf vereenzelvigen met diegene die we denken te zijn, het beeld of personage in deze levensfilm. Wanneer we deze mentale constructie loslaten dan rest datgene dat alle rollen speelt, een niet-iemand die aan de grondslag ligt van alles, goed en kwaad.

Jungiaans gedachtengoed, dat in geen geval iets met de Bijbel maar alles met jezelf als god zien te maken heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

en dus blijft het strijden.

Atanasius, een invloedrijke vader binnen de Oosters-Orthodoxe kerk, begreep God en de incarnatie op een manier die los stond van het platonisme dat het denken van Augustinus vertroebelde. Over de incarnatie schreef hij: "Het Woord werd mens gemaakt, zodat wij God gemaakt zouden kunnen worden

65 Citaten als deze kunnen voor veel mensen heel eng klinken. He klinkt misschien teveel als claimen dat je God bent. Onze participatie in de goddelijke natuur is echter werkelijk belangrijk voor onze identiteit als de Bruid van Christus, omdat Christus met een gelijke moet trouwen.

Dit betekent natuurlijk niet dat wij God worden. De Drie-eenheid, God, is ongeschapen goddelijkheid, op zichzelf bestaand, eeuwig, altijd alomtegenwoordig en almachtig. God is uniek en er zal nooit een kopie van ontstaan.

Als Bruid van Christus worden we echter geschapen goddelijkheid'. God incarneerde om mensen te helpen incarneren. Zo laat Hij ons niet in onze zonde maar richt ons op en geeft ons de macht om te heersen in het leven. Hij stelt ons in staat om in de hemelse gewesten met Christus gezeten te zijn aan de rechterhand van de Vader. Op deze manier kunnen wij een waardige Bruid van Christus worden Petrus had het over onze geschapen goddelijkheid toen hij schreef: Hiermee zijn ons kostbare, rijke beloften gedaan, opdat u zou ontkomen aan het verderf dat de wereld beheerst als gevolg van begeerte, en opdat u deel zou krijgen aan de goddelijke natuur. (2 Petrus 1:4) In Kolossenzen 2:9 schreef Paulus "Want in hem is de goddelijke volheid lichamelijk aanwezig', en in Efeziërs 3:17-19 voegde hij eraan toe dat wij net als Christus, met alle volheid van God gevuld kunnen zijn ...zodat door uw geloof Christus kan gaan wonen in uw hart, en u geworteld en gegrondvest blijft in de liefde. Dan zult u met alle heiligen de lengte en de breedte, de hoogte en de diepte kunnen begrijpen

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei vredestichter:

Atanasius, een invloedrijke vader binnen de Oosters-Orthodoxe kerk, begreep God en de incarnatie op een manier die los stond van het platonisme dat het denken van Augustinus vertroebelde. Over de incarnatie schreef hij: "Het Woord werd mens gemaakt, zodat wij God gemaakt zouden kunnen worden

65 Citaten als deze kunnen voor veel mensen heel eng klinken. He klinkt misschien teveel als claimen dat je God bent. Onze participatie in de goddelijke natuur is echter werkelijk belangrijk voor onze identiteit als de Bruid van Christus, omdat Christus met een gelijke moet trouwen.

Dit betekent natuurlijk niet dat wij God worden. De Drie-eenheid, God, is ongeschapen goddelijkheid, op zichzelf bestaand, eeuwig, altijd alomtegenwoordig en almachtig. God is uniek en er zal nooit een kopie van ontstaan.

Als Bruid van Christus worden we echter geschapen goddelijkheid'. God incarneerde om mensen te helpen incarneren. Zo laat Hij ons niet in onze zonde maar richt ons op en geeft ons de macht om te heersen in het leven. Hij stelt ons in staat om in de hemelse gewesten met Christus gezeten te zijn aan de rechterhand van de Vader. Op deze manier kunnen wij een waardige Bruid van Christus worden Petrus had het over onze geschapen goddelijkheid toen hij schreef: Hiermee zijn ons kostbare, rijke beloften gedaan, opdat u zou ontkomen aan het verderf dat de wereld beheerst als gevolg van begeerte, en opdat u deel zou krijgen aan de goddelijke natuur. (2 Petrus 1:4) In Kolossenzen 2:9 schreef Paulus "Want in hem is de goddelijke volheid lichamelijk aanwezig', en in Efeziërs 3:17-19 voegde hij eraan toe dat wij net als Christus, met alle volheid van God gevuld kunnen zijn ...zodat door uw geloof Christus kan gaan wonen in uw hart, en u geworteld en gegrondvest blijft in de liefde. Dan zult u met alle heiligen de lengte en de breedte, de hoogte en de diepte kunnen begrijpen

 

Ik accepteer je als een broeder maar ben het volstrekt oneens met jouw "dogma". Er zijn op deze aarde geen twee mensen en ook geen twee christenen die overal hetzelfde over denken en juist dat is voor mij kostbaar en het verschaft ons de mogelijkheid en de uitdaging om anderen lief te hebben ondanks die verschillen. Dat neemt niet weg dat ik van jou verlang om inhoudelijk op zaken in te gaan en daarmee bedoel ik niet het eindeloos citeren van anderen of het eindeloos herhalen van jouw eigen persoonlijke opvattingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Willempie:

Ik accepteer je als een broeder maar ben het volstrekt oneens met jouw "dogma". Er zijn op deze aarde geen twee mensen en ook geen twee christenen die overal hetzelfde over denken en juist dat is voor mij kostbaar en het verschaft ons de mogelijkheid en de uitdaging om anderen lief te hebben ondanks die verschillen. Dat neemt niet weg dat ik van jou verlang om inhoudelijk op zaken in te gaan en daarmee bedoel ik niet het eindeloos citeren van anderen of het eindeloos herhalen van jouw eigen persoonlijke opvattingen.

bedankt, en daar ben ik oprecht blij mee, en ik jou ook overigens..(broeder)

ook de tweede alinea ben ik het helemaal mee eens, en ik heb geen moeite om iedereen lief te hebben dus jou ook niet !!

de laatste zin, moet je wat verduidelijken, inhoudelijk op zaken in te gaan!!

Ik denk dat strijden met je zondige natuur een van de grootste religieuze bolwerken is om gelovige tegen te houden, en door te groeien naar volwassenheid..  

en klopt dit is ook weer mijn "dogma"

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei vredestichter:

de laatste zin, moet je wat verduidelijken, inhoudelijk op zaken in te gaan!!

Het gesprek aangaan i.p.v. steeds je eigen standpunt te herhalen.

 

4 minuten geleden zei vredestichter:

Ik denk dat strijden met je zondige natuur een van de grootste religieuze bolwerken is om gelovige tegen te houden, en door te groeien naar volwassenheid..  

en klopt dit is ook weer mijn "dogma

Het strijden tegen onze zondige natuur heeft inderdaad weinig tot geen zin. We bestrijden de duisternis niet beter dan door het licht aan te steken. Het is de ontdekking van een glimpje van God's liefde die mij aanzet tot een antwoord daarop.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Willempie:

Het strijden tegen onze zondige natuur heeft inderdaad weinig tot geen zin. We bestrijden de duisternis niet beter dan door het licht aan te steken. Het is de ontdekking van een glimpje van God's liefde die mij aanzet tot een antwoord daarop.

Ik begrijp u niet. Al twee dagen ben ik over deze stelling aan het tobben, aangezien u niet de enige bent die zo denkt. Waarom heeft het geen zin om te strijden tegen de zonde? Zondigt u niet meer? Hoeft u niet meer om vergeving te vragen voor gedane zonden? Ik hoop dat u mij kunt uitleggen hoe dit werkt, desnoods in een ander topic. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik begrijp u niet. Al twee dagen ben ik over deze stelling aan het tobben, aangezien u niet de enige bent die zo denkt. Waarom heeft het geen zin om te strijden tegen de zonde? Zondigt u niet meer? Hoeft u niet meer om vergeving te vragen voor gedane zonden? Ik hoop dat u mij kunt uitleggen hoe dit werkt, desnoods in een ander topic. 

Ik overwin mijn zonden niet door er tegen te strijden. Integendeel. Hoe meer ik er tegen strijdt hoe meer ik erdoor in beslag wordt genomen en hoe meer ik het onderspit delf. De enige manier waarop ik tot nu toe overwinning ervaar is door mijn strijd te staken en die over te dragen aan Jezus. Ik strijd niet meer maar vraag Hem om voor mij te strijden omdat ik het zelf niet red. Ik zondig trouwens nog steeds maar hoop daarvan volkomen verlost te worden maar niet door mij eigen inzet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Willempie:

Ik overwin mijn zonden niet door er tegen te strijden. Integendeel. Hoe meer ik er tegen strijdt hoe meer ik erdoor in beslag wordt genomen en hoe meer ik het onderspit delf. De enige manier waarop ik tot nu toe overwinning ervaar is door mijn strijd te staken en die over te dragen aan Jezus. Ik strijd niet meer maar vraag Hem om voor mij te strijden omdat ik het zelf niet red. Ik zondig trouwens nog steeds maar hoop daarvan volkomen verlost te worden maar niet door mij eigen inzet. 

En de zonden die u doet, vraagt u daar vergeving voor?

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Willempie:

Natuurlijk. Ik bid elke dag het gebed dat Jezus zijn discipelen leerde. Vergeef ons onze schulden zoals wij ook onze schuldenaren vergeven.

U geeft aan de strijd te staken en deze over te geven aan Christus. Als u nu zondigt, faalt Jezus dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

U geeft aan de strijd te staken en deze over te geven aan Christus. Als u nu zondigt, faalt Jezus dan?

Nee, dan faal ik. Maar mijn vertrouwen is dat Hij mij volmaakt zal maken zoals mij beloofd wordt in de Bijbel. Dat gaat niet ineens maar het is een proces. En in mijn geval is er nog veel te doen. Maar zelf red ik het echt niet, zoveel is mij inmiddels duidelijk. Als je een drenkeling probeert te redden moet die zich overgeven. In sommige gevallen is het zelfs nodig de drenkeling bewusteloos te slaan om hem te kunnen redden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En die volmaaktheid valt hier op aarde te bereiken?

Nee. Het proces is bij ons sterven nog niet geheel voltooid. Het zal daarna doorgaan, verwacht ik. Dit zeggende bedenk ik dat er mij al een aantal dierbaren  op jonge leeftijd zijn ontnomen waarvan ik nu denk dat zij de volmaaktheid al zo waren genaderd dat God hen bij zich riep. Dit is een gedachte die sterk bij mij speelt maar ik weet het natuurlijk niet zeker. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Willempie:

Nee, dan faal ik.

Waarin faalt u dan? U strijd immers niet meer tegen de zonde. Is het juist omdat u niet strijd, dat u faalt? En als u niet meer hoeft te strijden dan faalt degene die voor u strijd, althans dat lijkt mij een logische wijze van redeneren.

6 minuten geleden zei Willempie:

Nee. Het proces is bij ons sterven nog niet geheel voltooid. Het zal daarna doorgaan, verwacht ik. 

Dus na de dood wacht ons nog een proces waarin de volmaaktheid bereikt kan worden? Het is dus niet een kwestie van een ondeelbaar ogenblik waarin God ons volmaakt?

8 minuten geleden zei Willempie:

Dit zeggende bedenk ik dat er mij al een aantal dierbaren al op jonge leeftijd zijn ontnomen waarvan ik nu denk dat zij de volmaaktheid al zo waren genaderd dat God hen bij zich riep. Dit is een gedachte die sterk bij mij speelt maar ik weet het natuurlijk niet zeker. 

Dus God laat ons pas sterven als we een bepaalde mate van volmaaktheid hebben bereikt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Waarin faalt u dan? U strijd immers niet meer tegen de zonde. Is het juist omdat u niet strijd, dat u faalt? En als u niet meer hoeft te strijden dan faalt degene die voor u strijd, althans dat lijkt mij een logische wijze van redeneren.

Ik strijdt nog steeds maar kom er ook steeds meer achter dat dat strijden niet voldoende is. Ik faal vooral met mijn tong. Het beangstigt me te bedenken hoeveel schade ik daar mogelijk al mee heb aangericht. Ik probeer mijn best te doen maar ben me er tegelijkertijd van bewust dat ik het zonder bovennatuurlijke hulp niet red.

7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dus na de dood wacht ons nog een proces waarin de volmaaktheid bereikt kan worden? Het is dus niet een kwestie van een ondeelbaar ogenblik waarin God ons volmaakt?

Misschien is het inderdaad wel een ogenblik. Dat kan.

7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dus God laat ons pas sterven als we een bepaalde mate van volmaaktheid hebben bereikt?

Nee. Maar ik heb de indruk dat God sommige mensen "voortijdig" bij zich roept omdat ze er eigenlijk al zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid