Spring naar bijdragen

Wek doden op genees de zieken en drijf demonen uit.


Aanbevolen berichten

4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Niet zo moeilijk als dat het was. Ik heb zeer duistere periodes meegemaakt. Deze heb ik bestreden met agressie, maar dat werkte niet.

Vergelijkbaar met de donkere nacht van de ziel?

Donkere nacht van de ziel is een metafoor die de spirituele ervaring beschrijft van iemand die een fase in zijn leven doormaakt waarin hij zich door iedereen verlaten voelt, zonder hoop op een betere toekomst. Deze aan depressie verwante gevoelens ervaart de persoon als een crisis van geestelijke identiteit. Verschillende spirituele tradities zoals de christelijke mystiek verwijzen naar deze ingrijpende en louterende ervaring. Zo beschreef Johannes van het Kruis, een karmeliet, in een gedicht de reis van de ziel vanuit zijn lichamelijke thuis naar een vereniging met God. Deze reis is bijzonder zwaar want het betekent een onthechting van de wereld om zich "met het licht van de schepper te kunnen verenigen."  (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 716
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nu wil ik natuurlijk de pret niet drukken, maar laten we ook niet meteen de loftrompet afsteken over de geloofwaardigheid van Vredestichter.  Het is alsof een reeks van negatieve ervaringen op di

Vredetsichter, je hoeft van mij je spullen niet te pakken, hoor.

Ja, dat moet je nu net tegen diabeten zeggen.

Zojuist zei Kaasjeskruid:

Nee, ik heb altijd hoop gehouden. Jung kreeg van mij altijd een metaforische schop onder zijn reet van mij.

Ja, het kan enige jaloezie opwekken wanneer iemand al verder staat dan jezelf, je hebt hem dan ook niet nodig om jezelf te realiseren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei TTC:

Ja, het kan enige jaloezie opwekken wanneer iemand al verder staat dan jezelf, je hebt hem dan ook niet nodig om jezelf te realiseren.

Dat kan, bij mij wekte het slechts weerzin op. De wijsheid van Jung was gelukkig geschreven op zacht papier, zodat ik mijn arsje op een prettige manier af kon vegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat kan, bij mij wekte het slechts weerzin op. De wijsheid van Jung was gelukkig geschreven op zacht papier, zodat ik mijn arsje op een prettige manier af kon vegen.

Ja, onthechting betekent dat je heel wat mag achterlaten, doorgaans vuiligheid. Maar wat blijft er dan over na die onthechting?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Bizar genoeg blijft er niets over, wellicht daarom ook dat we het altijd over iets willen hebben. :)

Dat is met recht bizar te noemen. U bent of een zeer proper en secuur persoon, wellicht gebruik makend van een bidet, of u hebt last van obstipatie, mogelijk veroorzaakt door een verstoorde darmflora.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat is met recht bizar te noemen. U bent of een zeer proper en secuur persoon, wellicht gebruik makend van een bidet, of u hebt last van obstipatie, mogelijk veroorzaakt door een verstoorde darmflora.

Mag dit topic ernstig blijven? Wat nu met al die demonen, slechts een kwestie van onthechting?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Jung is een domineeszoon en de grondlegger van de analytische psychologie. De basis van zijn overtuiging heeft zijn wortels in het occulte liggen. In zijn boek "Memories, Dreams, Reflections", neemt hij een duidelijk stellingname in over wie Jezus is; Jezus lijkt hem een god van de dood. Jung was een psychoot met meerdere persoonlijkheden. Zelf geïnduceerde problematiek doordat men binnen zijn directe familie vele seances organiseerden waar hij graag aan mee deed en men moedwillig in trance geraakte. Zijn credo: Heb uzelf lief, zo heb je Jezus lief want Jezus dat ben jij....

Misschien ligt het aan de verschillende vertalingen, als we God niet rechtstreeks kunnen waarnemen dan kan dat beslist occult genoemd worden. Het wordt natuurlijk totaal iets anders wanneer occulte kennis gebruikt wordt voor manipulatieve doeleinden. Pro memorie:

Occult

(Lat. occultus) betekent verborgen, geheim, daar het zich bezighoudt met het essentiële levende principe. Het is de wereld van energieën die de klank en de kleur van ons bestaan inhoud geven, de fysieke wereld ziet als een afspiegeling van het Licht waaruit alles zich manifesteert. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Ja, vandaar dat men zegt dat het een open geheim is, de schok doorgaans groots als je dat ontdekt.

Men zegt dat? Wie zijn dat? Ik vermoed dat u ipv de Bijbel, geheel in lijn met deze conversatie overigens, een beerput hebt geopend. Wellicht dat u daar nog enige restanten vind van enkele pagina's uit Jungs lectuur.

2 uur geleden zei TTC:

Jij hebt wellicht God in de ogen gezien?

Ik niet. Echter vertrouw ik op ooggetuigen die dat wel hebben gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Men zegt dat? Wie zijn dat? Ik vermoed dat u ipv de Bijbel, geheel in lijn met deze conversatie overigens, een beerput hebt geopend. Wellicht dat u daar nog enige restanten vind van enkele pagina's uit Jungs lectuur.

Ja, het is nogal een worsteling om daaruit te geraken, velen hebben daar al over getuigt. Niet altijd een pretje natuurlijk.

7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik niet. Echter vertrouw ik op ooggetuigen die dat wel hebben gedaan.

Wellicht verwijs je hier naar de getuigenverklaringen die in de Bijbel werden opgenomen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei TTC:

Ja, het is nogal een worsteling om daaruit te geraken, velen hebben daar al over getuigt. Niet altijd een pretje natuurlijk.

Nou, daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Ipv de onderbroek het hele kostuum naar de knoppen.

13 minuten geleden zei TTC:

Wellicht verwijs je hier naar de getuigenverklaringen die in de Bijbel werden opgenomen? 

Correct.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Correct.

Dacht ik al, beetje jammer voor het christendom dat nieuwe getuigenissen niet meer in de Bijbel kunnen opgenomen worden. Misschien beter om te zeggen dat een aantal nieuwe getuigenissen niet wil aanvaarden omdat ze niet in de Bijbel staan. Op die manier wordt de openheid van de Bijbel ernstig beperkt, zeker op individueel niveau.

12 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Nou, daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Ipv de onderbroek het hele kostuum naar de knoppen.

Zeker weten, ontgiften beperkt zich niet tot onder de gordel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Zeker weten, ontgiften beperkt zich niet tot onder de gordel.

U zegt het en zult ongetwijfeld vanuit ervaring spreken.

3 minuten geleden zei TTC:

Dacht ik al, beetje jammer voor het christendom dat nieuwe getuigenissen niet meer in de Bijbel kunnen opgenomen worden. Misschien beter om te zeggen dat een aantal nieuwe getuigenissen niet wil aanvaarden omdat ze niet in de Bijbel staan. Op die manier wordt de openheid van de Bijbel ernstig beperkt, zeker op individueel niveau.

De Bijbel is af en omvat de complete geschiedenis van de mensheid. Van het ontstaan van alles tot en met de vernietiging ervan en een nieuwe hemel en een nieuwe aarde zullen verschijnen. Alles wat nodig is om te weten staat er in. Geen enkel ander geschiedenisboek heeft ooit toekomstige gebeurtenissen vastgelegd. Alleen God bezit dergelijke kennis. De Bijbel is geschreven vanuit een eeuwig perspectief. En een ieder die meent hier aan toe te moeten voegen of aan af te doen:

En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is. (Op.22:19)

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

De Bijbel is af en omvat de complete geschiedenis van de mensheid. Van het ontstaan van alles tot en met de vernietiging ervan en een nieuwe hemel en een nieuwe aarde zullen verschijnen. Alles wat nodig is om te weten staat er in. Geen enkel ander geschiedenisboek heeft ooit toekomstige gebeurtenissen vastgelegd. Alleen God bezit dergelijke kennis. De Bijbel is geschreven vanuit een eeuwig perspectief. En een ieder die meent hier aan toe te moeten voegen of aan af te doen: En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is. (Op.22:19)

Ja, dat is het punt niet, er zijn immers veel nieuwe ooggetuigen. Straks is het misschien aan jou, wie weet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei TTC:

wie weet?

Weet u wat nou vaak het probleem is met wie weet? Wie weet wil altijd wel iets zeggen. En hij zegt dat liever nu, dan dat hij dat straks moet zeggen. Want als hij het straks moet zeggen, dan kan hij het nu niet zeggen en dat vind wie weet zonde van het zeggen. Daarom besluit wie weet om te zeggen wat hij zo straks al wou zeggen en dat zeggen bestaat uit het zeggen dat wat wordt gezegd ook goed wordt gezegd. Wie weet eindigt zijn zeggen altijd met het zeggen van: ik heb gezegd.

Maar wie weet wat wie weet nu eigenlijk heeft gezegd?

Ik vind wie weet maar een praatjesmaker.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Weet u wat nou vaak het probleem is met wie weet? Wie weet wil altijd wel iets zeggen. En hij zegt dat liever nu, dan dat hij dat straks moet zeggen. Want als hij het straks moet zeggen, dan kan hij het nu niet zeggen en dat vind wie weet zonde van het zeggen. Daarom besluit wie weet om te zeggen wat hij zo straks al wou zeggen en dat zeggen bestaat uit het zeggen dat wat wordt gezegd ook goed wordt gezegd. Wie weet eindigt zijn zeggen altijd met het zeggen van: ik heb gezegd. Maar wie weet wat wie weet nu eigenlijk heeft gezegd? Ik vind wie weet maar een praatjesmaker.

Ja, het leven is dan ook tijdloos en cyclisch, uiteindelijk komt het altijd op hetzelfde neer. Op basis van dit weten zouden we de Bijbel ook kunnen samenvatten op een paar velletjes papier, op die manier komt de kracht van eenvoud dan weer tot uiting. Ja, alsof het een mallemolen betreft, wie is er die überhaupt iets kan weten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid