Spring naar bijdragen

Eens gered altijd gered ?


Aanbevolen berichten

Kan iemand die gered is, ooit weer verloren gaan?

Kan een Christen zijn redding verliezen? Kan iemand, die eerst gered was en die Gods genadegave van eeuwig leven heeft gekregen en wedergeboren werd in de familie van God weer terug kunnen keren, helemaal precies tot die toestand van een verloren en schuldige zondaar in Gods ogen?

Natuurlijk niet! Juist de aard van het geestelijke leven, dat men ontving - eeuwig - en de Heilige Oorsprong en onderhouder van dat leven - God - laat deze conclusie niet toe, dat een gered persoon ooit weer verloren kan gaan.

"En Ik geef hun eeuwig levenen zij zullen voorzeker niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit mijn hand roven."
     -Joh. 10:28

Deze Bijbelse leer, dat een persoon die Jezus Christus heeft ontvangen, wedergeboren is in de familie van God en gerechtvaardigd is uit het geloof, nooit meer verloren kan gaan, wordt wel eens genoemd eeuwige zekerheid. Anderen spreken er van als de vasthoudendheid van de heiligen. Men zou beter kunnen spreken over de vasthoudendheid van God ten opzichte van de heiligen, want de zekerheid van onze redding berust niet op ons, maar op God- hij is gebaseerd op het werk van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

Waaruit bestaat het werk van de Vader in het voor eeuwig verzekeren van onze redding?

De eeuwige zekerheid van de gelovigen berust op Gods voornemen van voor de grondslag der wereld, om ons uit te kiezen en te bestemmen voor het zoonschap in Jezus Christus (Ef. 1:4-5).

Verder wordt ons Gods kracht beloofd om onze redding zeker te stellen (Rom. 8:28-30), want die Hij tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons en geroepen (in feite tot redding) (1 Kor. 1:21-24), en gerechtvaardigd en die mensen heeft Hij ook “verheerlijkt”. (Paulus gebruikt de voltooid tegenwoordige tijd. In Gods ogen is het reeds gedaan, dat we aan Christus beeld gelijkvormig zullen zijn.).

En verder, Jezus Christus garandeert ons, dat we veilig zijn hand en in de hand van de Vader. Dus zal Hij ieder, die de gift van eeuwig leven gekregen heeft, veilig bewaren (Joh. 10:28-29).

Wat is het werk van de Zoon in het verzegelen van onze eeuwige redding?

Onze zekerheid berust op de dood en de gebeden van Jezus Christus. Hij heeft ons verlost (Ef. 1:7) en de toorn van God over ons weggenomen (Rom. 3:25) zodat wij gerechtvaardigd zullen worden (Rom. 5:1), vergeven (Kol. 2:13), en geheiligd (1 Kor. 1:2).

Voorts, "De huidige bediening van Christus in de hemel om te bidden voor de zijnen, omvat twee aspecten: een preventieve bediening (tussenbeide komen) en een genezende bediening (pleiter). Zijn gebed in Johannes hoofdstuk 17 toont ons zijn preventieve bediening. Daar bidt Hij, dat we bewaard zullen blijven voor de kwade (v. 15), dat we geheiligd zullen zijn (v. 17), dat we één zullen zijn (v. 21), dat we in de hemel zullen zijn met Hem (v. 24), en dat we zijn heerlijkheid zullen ervaren (v. 24). Vanwege deze voortdurende bemiddeling voor ons is Hij in staat ons volledig en eeuwig te bewaren (Hebr. 7:25)".
 (bron -Charles Ryrie)

Het genezende aspect aan zijn huidige bediening wordt vermeld in 1 Joh. 2:1. Als we zondigen in onze verloste staat komt Jezus voor ons op als onze advocaat voor de Vader, vergeving en reiniging van al onze zonden.

Wat is het werk van de Heilige Geest bij deze verzegeling tot ons eeuwig heil?

Door het vernieuwende werk van de Heilige Geest hebben we eeuwig leven ontvangen (Titus 3:5). Toen we in Christus gingen geloven begon de Heilige Geest een werk in ons van eeuwige inwoning (Joh. 14:17). Hij was ook het zegel, dat op ons gezet werd door de Vader, om onze toekomstige erfenis vast te leggen (Ef. 4:30). En Hij doopte ons in de eenheid met Christus en in het lichaam van de gemeente (1 Kor. 12:13).

Kan een gered iemand ooit verloren gaan?

"Als een gelovige zijn redding zou kunnen verliezen, zou dat betekenen, dat het voorgaande werk van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest teruggedraaid werd en ongedaan gemaakt werkt. Het kernpunt in deze discussie over de zekerheid van een gelovige ligt bij Degene die de redding geeft. Als een mens verantwoordelijk is voor de zekerheid des geloofs, dan kan hij weer verloren gaan,maar als het God is die verzegelt, dan ligt hij voor eeuwig vast."
  (bron -Paul Enns)

"Wat zullen wij dan van deze dingen zeggen? Als God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?"
-Rom. 8:31; cf. vv. 32-39

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 168
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Punt is dat sommigen wedergeboorte hier zodanig definiëren, dat het in feite al "gered zijn" betekent. Je bent dan wedergeboren als je eigenlijk al gered bent. Geen wonder dat je dan niet meer van het

Dat is inderdaad het christelijke ideaal. Maar ook na je doopsel, nadat je van de erfzonde verlost bent, behoud je de neiging tot zondigen. Het geloof moet je daarom onderhouden door gebed, sacrament

Je vrije wil en neiging tot zondigen verdwijnt niet als je christen wordt. Dus je kunt je geloof en zo je redding inderdaad verliezen.

15 minuten geleden zei Thorgrem:

Je kan natuurlijk ook gewoon je vingers in je oren stoppen en herhalen wat je zelf wil geloven. Maar waarom dan een topic openen?

Omdat ik wel eens mensen tegenkom die hier mee rond lopen, en dacht misschien is dat op dit Forum ook wel zo, zo'n discussie kan erg verhelderend zijn.

Ik dacht net aan een nieuwe topic, zoiets van "waarvoor zijn we dan gered ?"

Of vind je dat iets voor de handliggend ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Radical:

Kan iemand die gered is, ooit weer verloren gaan?

Kan een Christen zijn redding verliezen? Kan iemand, die eerst gered was en die Gods genadegave van eeuwig leven heeft gekregen en wedergeboren werd in de familie van God weer terug kunnen keren, helemaal precies tot die toestand van een verloren en schuldige zondaar in Gods ogen?

Natuurlijk niet! Juist de aard van het geestelijke leven, dat men ontving - eeuwig - en de Heilige Oorsprong en onderhouder van dat leven - God - laat deze conclusie niet toe, dat een gered persoon ooit weer verloren kan gaan.

Je kunt je beter druk maken om mensen die niet gered zijn dan om mensen die wel gered zijn, maar denken dat ze hun redding kunnen verliezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Thorgrem:

Of mensen die zichzelf wat gemoedsrust voorhouden en als een mantra herhalen dat ze gered zijn. 

Er bestaan inderdaad groeperingen die de "mantra scriptura" aanhangen. Met name de neo-evangelicals. Veelal fanatieke/obsessieve "sola experientia" beoefenaars.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Dat onwetendheid vergeven kan worden. Echter tegen beter weten in Hem ontkennen, is een zonde die als een ongeneeslijke ziekte op u zal blijven rusten.

  • Als gij blind waart, zoudt gij geen zonde hebben  
  • Maar nu gij zegt: wij zien, blijft uw zonde.
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Radical:

De topic was eens gered altijd gered? 

Eens gered dus gaitema de strekking was eens gered, gekend zijn niet over niet gekend zijn.

en de tweede reactie, de eerste zin in jou schrift gedeelte staat dit; Zij zullen zich niet ontzien tot hun eigen schielijke ondergang de Heerser te verloochenen die hen heeft vrijgekocht

Gaitema Jezus heeft de prijs voor iedereen betaald, iedereen, alle mensen, en toch zullen er mensen hier geen gebruik van maken,  waarom dat is is een goed vraag.

het zaad, het woord beland niet altijd in de goede grond (hart) en gaat verloren, jammer, omstandigheden, zorgen van het leven, ongeloof, rebellie, zeg jij het maar waarom goed zaad niet opkomt,

Wie oren heeft die horen.

Maar we zijn er dus uit dat een kind van God een kind van God blijft ?

Een kind van God wel ja. Dat is ook precies de strekking van mijn verhaal. Niet iedere christen is een kind van God, maar ieder kind van God is wel een christen.

De gevolgen daarvan gaan vrij ver.

 

Ik heb net stille tijd genomen om op dit onderwerp goed de bijbel na te lezen in de brieven van Johannes, Petrus en Judas.

Nu ik dit allemaal net gelezen heb zie ik de volgende lijn weer:

wie geloofd wordt door de Heilige Geest wedergeboren 1 Petrus 1 en 2 t/m vers 10

Dat heeft als gevolg dat je niet meer zondigt (1 Johannes 2:3)

Als je niet meer zondigt ken je de waarheid en God en Zijn Zoon Jezus Christus en wordt de liefde zichtbaar onder ons(1 Johannes 2:20-22 en 1 Johannes 2)

Toch zullen we soms nog wel zondigen, maar niet alle zonden leiden tot de dood en die worden vergeven door het bloed van Jezus: 1 Johannes 5 (de laatste woorden) en 1 Johannes 1 en 2

De wedergeboorte komt helemaal tot voltooiing als Jezus terug komt, want dan worden we helemaal gelijkvormig aan Jezus: 1 Johannes 3:2

 Er zijn ook christenen onder ons die na het bekeerd te zijn en van zonden los te zijn gekomen, weer vervallen in de zonde en opnieuw heidens worden. Voor hen loopt het vreselijk af: 2 Petrus 2:20-22

Er zijn anti-christenen onder ons die zeggen dat ze christenen zijn en Jezus kennen, maar het niet doen en zij zijn aan hun zonden te herkennen: 1 Johannes 2:18-19, 1 Johannes 3:3-8

Ook zij die christenen waren (zeggen nog te zijn), maar Jezus niet als de Christus erkennen horen niet bij ons: 1 Johannes 2:23

Ook christenen die liefdeloos zijn horen niet bij ons: 1 Johannes 4: 8

Wie de zonden niet weg willen doen zijn kinderen van satan en geen christenen: 1 Johannes 3:7-8

We stug volhard in zondigen kent Jezus niet en daarom kennen ze "ons" ook niet:  1 Johannes 2:3 en 1 Johannes 3:1

 

Dwalingen:

Veel valse profetieën en mensen die de valse leer volgen (joden en christenen, vroeger en nu) doen dit omdat ze hun bezittingen en geld erg lief hebben en bedienen zich van leugens, om te misleiden: 2 Petrus 1: 20- 2 Petrus 2:3    Ze worden ook zelf misleidt en zijn daar een slaaf van: 2 Petrus 2: 19

 

Niet enkel geloof in Jezus is genoeg. Het gaat ook om het uiten in de liefde en wordt als volgt zo verwoord:

"Dat we geloven in de naam van Zijn zoon Jezus Christus en elkaar liefhebben." 1 Johannes 3: 23

Ook met daden dus: 1 Johannes 3: 18

 

Aan de vruchten herken je uit welke zaad ze geboren zijn. Uit het zaad van God of het zaad van satan:  1 Petrus 1: 23

 

Van hen die uit het goede zaad geboren zijn kunnen we dus zeggen dat ze niet Jezus kunnen verliezen en dus eeuwig leven.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Je kunt je beter druk maken om mensen die niet gered zijn dan om mensen die wel gered zijn, maar denken dat ze hun redding kunnen verliezen.

De topic , waarvoor we gered zijn zou ook interessant zijn, maar daar ben jij als futurist misschien minder in geinteresseert :D "stil maar wacht maar alles wordt nieuw"

maar de vraag van mulog, waarvan Hij gered van moet worden, hij of iedereen die dit nog niet begrijpt is ook een leuke topic.

Zeg jij het maar Wdg:

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Gaitema:

Een kind van God wel ja. Dat is ook precies de strekking van mijn verhaal. Niet iedere christen is een kind van God, maar ieder kind van God is wel een christen.

Van hen die uit het goede zaad geboren zijn kunnen we dus zeggen dat ze niet Jezus kunnen verliezen en dus eeuwig leven.

Zo is dat. Een mooi resultaat van een stille tijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Gaitema:

Een kind van God wel ja. Dat is ook precies de strekking van mijn verhaal. Niet iedere christen is een kind van God, maar ieder kind van God is wel een christen.

De gevolgen daarvan gaan vrij ver.

 

Ik heb net stille tijd genomen om op dit onderwerp goed de bijbel na te lezen in de brieven van Johannes, Petrus en Judas.

Nu ik dit allemaal net gelezen heb zie ik de volgende lijn weer:

wie geloofd wordt door de Heilige Geest wedergeboren 1 Petrus 1 en 2 t/m vers 10 AMEN

Dat heeft als gevolg dat je niet meer zondigt (1 Johannes 2:3) AMEN )MITS JE WOORD ZONDIGD GOED BEGRIJPT

Als je niet meer zondigt ken je de waarheid en God en Zijn Zoon Jezus Christus en wordt de liefde zichtbaar onder ons(1 Johannes 2:20-22 en 1 Johannes 2) AMEN

Toch zullen we soms nog wel zondigen, maar niet alle zonden leiden tot de dood en die worden vergeven door het bloed van Jezus: 1 Johannes 5 (de laatste woorden) en 1 Johannes 1 en 2 AMEN

De wedergeboorte komt helemaal tot voltooiing als Jezus terug komt, want dan worden we helemaal gelijkvormig aan Jezus: 1 Johannes 3:2 Mmmm

 Er zijn ook christenen onder ons die na het bekeerd te zijn en van zonden los te zijn gekomen, weer vervallen in de zonde en opnieuw heidens worden. Voor hen loopt het vreselijk af: 2 Petrus 2:20-22 (missen de erfenis)

Er zijn anti-christenen onder ons die zeggen dat ze christenen zijn en Jezus kennen, maar het niet doen en zij zijn aan hun zonden te herkennen: 1 Johannes 2:18-19, 1 Johannes 3:3-8 AMEN

Ook zij die christenen waren (zeggen nog te zijn), maar Jezus niet als de Christus erkennen horen niet bij ons: 1 Johannes 2:23 AMEN

Ook christenen die liefdeloos zijn horen niet bij ons: 1 Johannes 4: 8 AMEN

Wie de zonden niet weg willen doen zijn kinderen van satan en geen christenen: 1 Johannes 3:7-8 AMEN

We stug volhard in zondigen kent Jezus niet en daarom kennen ze "ons" ook niet:  1 Johannes 2:3 en 1 Johannes 3:1 AMEN

 

Dwalingen:

Veel valse profetieën en mensen die de valse leer volgen (joden en christenen, vroeger en nu) doen dit omdat ze hun bezittingen en geld erg lief hebben en bedienen zich van leugens, om te misleiden: 2 Petrus 1: 20- 2 Petrus 2:3    Ze worden ook zelf misleidt en zijn daar een slaaf van: 2 Petrus 2: 19 AMEN

 

Niet enkel geloof in Jezus is genoeg. Het gaat ook om het uiten in de liefde en wordt als volgt zo verwoord: Mmmm

"Dat we geloven in de naam van Zijn zoon Jezus Christus en elkaar liefhebben." 1 Johannes 3: 23 AMEN

Ook met daden dus: 1 Johannes 3: 18 AMEN

 

Aan de vruchten herken je uit welke zaad ze geboren zijn. Uit het zaad van God of het zaad van satan:  1 Petrus 1: 23 AMEN

 

Van hen die uit het goede zaad geboren zijn kunnen we dus zeggen dat ze niet Jezus kunnen verliezen en dus eeuwig leven. AMEN

 

 

Gaitema ik vind het heel knap dat je dit ff uit een bijbel studie er op knalt, top  de zin niet meer zondigt  nog een paar andere dingetjes ik zou er nog wel op kunnen reageren maar is een detail.

goed gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Mooie puntjes man.

Wat wordt er gezien? En waarom zou de zonde blijven als dat - zo men pretendeert - gezien wordt?

  • Als gij blind waart, zoudt gij geen zonde hebben  => onwetendheid kan leiden tot zonden, doch er treft geen schuld net omwille van de onwetendheid (cfr blindheid)
  • Maar nu gij zegt: wij zien, blijft uw zonde. => het doorzien van deze onwetendheid maakt ons bewust van onze zonden?
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Radical:

Toch zullen we soms nog wel zondigen, maar niet alle zonden leiden tot de dood en die worden vergeven door het bloed van Jezus: 1 Johannes 5 (de laatste woorden) en 1 Johannes 1 en 2 AMEN

Nou ja, 'soms nog wel'... ik vraag me af of de gemiddelde christen minder zondigt dan de gemiddelde niet-christen. Of de christen-voordat-ie-christen zondigde meer dan gemiddeld tot aan t moment dat ie christen werd ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Nou ja, 'soms nog wel'... ik vraag me af of de gemiddelde christen minder zondigt dan de gemiddelde niet-christen. Of de christen-voordat-ie-christen zondigde meer dan gemiddeld tot aan t moment dat ie christen werd ;)

Dat zal per persoon verschillen. Er zijn voorbeelden van bendeleden die zich bekeerden en stopten met het plegen van misdaden. Maar gemiddeld genomen, zeker als je de bergrede probeert na te leven, zal het niet zoveel schelen inderdaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei MysticNetherlands:

ik vraag me af of de gemiddelde christen minder zondigt dan de gemiddelde niet-christen

 

2 uur geleden zei dingo:

Dat zal per persoon verschillen. Er zijn voorbeelden van bendeleden die zich bekeerden en stopten met het plegen van misdaden. Maar gemiddeld genomen, zeker als je de bergrede probeert na te leven, zal het niet zoveel schelen inderdaad.

Jullie laten me me perplex staan !! willen jullie op onderstaande Bijbeltekst reageren ??

Als gij volgens het vlees leeft, zult gij zeker sterven. Maar als gij door de Geest de praktijken van de zelfzucht doodt, zult gij leven. 14Allen die zich laten leiden door de Geest van God, zijn kinderen van God. 15De geest die gij ontvangen hebt, is er niet een van slaafsheid, die u opnieuw vrees zou aanjagen. Gij hebt een geest van kindschap ontvangen, die ons doet uitroepen: Abba, Vader! 16De Geest zelf bevestigt het getuigenis van onze geest, dat wij kinderen zijn van God. 17Maar als wij kinderen zijn, dan ook erfgenamen, en wel erfgenamen van God tezamen met Christus, daar wij delen in zijn lijden, om ook te delen in zijn verheerlijking.

De Topic; Eens Gered, altijd gered ging er vanuit dat je gered moest zijn, dit wordt dus altijd bevestigd door de Heilige geest, zoals oa bovenstaande tekst bevestigd.

Hebt "Gij een geest van kindschap ontvangen''

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Radical:

 

Jullie laten me me perplex staan !! willen jullie op onderstaande Bijbeltekst reageren ??

Als gij volgens het vlees leeft, zult gij zeker sterven. Maar als gij door de Geest de praktijken van de zelfzucht doodt, zult gij leven. 14Allen die zich laten leiden door de Geest van God, zijn kinderen van God. 15De geest die gij ontvangen hebt, is er niet een van slaafsheid, die u opnieuw vrees zou aanjagen. Gij hebt een geest van kindschap ontvangen, die ons doet uitroepen: Abba, Vader! 16De Geest zelf bevestigt het getuigenis van onze geest, dat wij kinderen zijn van God. 17Maar als wij kinderen zijn, dan ook erfgenamen, en wel erfgenamen van God tezamen met Christus, daar wij delen in zijn lijden, om ook te delen in zijn verheerlijking.

De Topic; Eens Gered, altijd gered ging er vanuit dat je gered moest zijn, dit wordt dus altijd bevestigd door de Heilige geest, zoals oa bovenstaande tekst bevestigd.

Hebt "Gij een geest van kindschap ontvangen''

 

Ik kan je zo twee plaatsen in de bijbel aanwijzen waar staat dat er niemand zonder zonde is. Zelfs Paulus zegt van zichzelf dat hij het goede wil maar het verkeerde doet. Dus als jij beweert dat je (vrijwel) zonder zonde bent moet ik alleen maar meewarig lachen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei dingo:

Ik kan je zo twee plaatsen in de bijbel aanwijzen waar staat dat er niemand zonder zonde is. Zelfs Paulus zegt van zichzelf dat hij het goede wil maar het verkeerde doet. Dus als jij beweert dat je (vrijwel) zonder zonde bent moet ik alleen maar meewarig lachen.

Klopt Dingo, maar om te begrijpen waar het omgaat moet je eerst het woord zonde begrijpen.

Zonde betekent niets anders dan je doel missen, dit is de letterlijke betekenis.

Dus enerzijds, als ik Jezus niet accepteer als God als redder, verlosser, blijf ik een staat van geestelijke dood, wat uiteindelijk leid tot de eeuwige dood. ( duidelijk je doel gemist )

anderzijds zondigen we allemaal, zelfs als wij gered zijn, wij zijn als kinderen die van alles moeten leren, maken fouten, we vallen staan weer op leren Jezus steeds beter kennen, geholpen door de Heilige geest.

begrijp je het verschil in het woord je doel missen ? (zondigen)

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Radical:

Klopt Dingo, maar om te begrijpen waar het omgaat moet je eerst het woord zonde begrijpen.

Zonde betekent niets anders dan je doel missen, dit is de letterlijke betekenis.

Dus enerzijds, als ik Jezus niet accepteer als God als redder, verlosser, blijf ik een staat van geestelijke dood, wat uiteindelijk leid tot de eeuwige dood. ( duidelijk je doel gemist )

anderzijds zondigen we allemaal, zelfs als wij gered zijn, wij zijn als kinderen die van alles moeten leren, maken fouten, we vallen staan weer op leren Jezus steeds beter kennen, geholpen door de Heilige geest.

begrijp je het verschil in het woord je doel missen ? (zondigen)

Ik ben al redelijk wat jaren onderlegd in de bijbel. Het punt van Mystic was dat je/ik niet zonder zonde bent en dat gemiddeld genomen christenen net zoveel zondigen als niet-christenen. Of je dat nu wil omschrijven als dat gemiddeld genomen christenen net zo vaak hun doel missen als niet christenen verandert niets aan die stelling.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Radical:

Klopt Dingo, maar om te begrijpen waar het omgaat moet je eerst het woord zonde begrijpen.

Zonde betekent niets anders dan je doel missen, dit is de letterlijke betekenis.

Dus enerzijds, als ik Jezus niet accepteer als God als redder, verlosser, blijf ik een staat van geestelijke dood, wat uiteindelijk leid tot de eeuwige dood. ( duidelijk je doel gemist )

anderzijds zondigen we allemaal, zelfs als wij gered zijn, wij zijn als kinderen die van alles moeten leren, maken fouten, we vallen staan weer op leren Jezus steeds beter kennen, geholpen door de Heilige geest.

begrijp je het verschil in het woord je doel missen ? (zondigen)

Dan zeg je toch uiteindelijk helemaal nIets dat per se ingaat tegen mijn bewering dat christenen niet meer of minder zondigen dan niet-christenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei MysticNetherlands:

Dan zeg je toch uiteindelijk helemaal nIets dat per se ingaat tegen mijn bewering dat christenen niet meer of minder zondigen dan niet-christenen.

Nog even terug te komen op dat ene puntje, de enige reden dat je dus verloren bent en blijft is niet geloven in Hem,

de andere stelling is super interessant, en gaat over je zondige natuur die sterft (een mystieke dood) met Jezus, Jezus als jij. maar ook weer opgestaan als een nieuwe schepping.

Ik kom hier morgen graag op terug. truste :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei dingo:

Ik ben al redelijk wat jaren onderlegd in de bijbel. Het punt van Mystic was dat je/ik niet zonder zonde bent en dat gemiddeld genomen christenen net zoveel zondigen als niet-christenen. Of je dat nu wil omschrijven als dat gemiddeld genomen christenen net zo vaak hun doel missen als niet christenen verandert niets aan die stelling.

 

11 uur geleden zei MysticNetherlands:

Dan zeg je toch uiteindelijk helemaal nIets dat per se ingaat tegen mijn bewering dat christenen niet meer of minder zondigen dan niet-christenen.

Wat ik er van begrijp is het volgende: stel je bent een drugsdealende, in wapenshandelende, mensenhandelaar, jou achtergrond als kind was mishandeling, en misbruik, en andere ellende,

Op een dag hoor je het evangelie, en beseft dat God bestaat, en beseft God is rechtvaardig, je krijgt een diepe overtuiging van spijt, je vraagt vergeving 1 joh H1 v 7 En God vergeeft je, maar wat nog veel belangrijker is

Je krijgt een nieuw hart (nieuwe natuur) rom 5-6-7 col 2 efe 2 gal 3 enz enz

Wat houd dit:

Rom 8 Voor hen dus die in Christus Jezus zijn, bestaat er thans geen vonnis meer. 2De ‘wet’ van de Geest die in Christus Jezus het leven schenkt, heeft u vrijgemaakt van de wet van de zonde en de dood. 3Wat de wet niet vermocht, machteloos als ze was door het vlees, dat heeft God bewerkt door zijn Zoon te zenden in de gestalte van het vlees der zonde en terwille van de zonde: Hij heeft in het vlees zelf de zonde gevonnist,4opdat de eis van de wet vervuld zou worden door ons, die niet leven volgens het vlees maar volgens de Geest.

Toen deze persoon (laten we hem maar even dirk noemen voor het gemak)  zich zelf overgaf aan Jezus gebeurde er iets heel bijzonders, Hij werd geestelijk geboren (wederomgeboren) Jezus vergaf hen al zijn zonde en accepteerde hem, in zijn koninkrijk

staat in de bijbel zo in efe H 2 Trouwens, ook wij allen, zonder uitzondering, hebben vroeger tot hen behoord, toen wij ons leven lieten beheersen door zondige begeerten en deden wat onze zelfzucht en onze boze neigingen van ons wilden. Uit onszelf waren wij een voorwerp van Gods toorn, evenzeer als de anderen. 4Maar God, die rijk is aan erbarming, heeft wegens de grote liefde waarmee Hij ons heeft liefgehad, 5ons met Christus ten leven gewekt, hoewel wij dood waren door onze zonden; aan zijn genade dankt gij uw redding. 6En Hij heeft ons samen met Hem doen opstaan en zetelen in de hemelen, in Christus Jezus

God heeft dirk laten opstaan, in zijn koninkrijk, maar dirk is nu net begonnen (baby gelovige) hij ontvangt een helper (heilige Geest) die hem opvoed, stuurt, leert, en hem alles over Jezus en de vader leert.

maar dit is een proces.

soms is het zo dat een niet christen, bijv jan een keurige boekhouder, getrouwd huisje boompje beestje, nooit gestolen, niet verslaafd, nooit gelogen (die wordt lastig ) netjes opgevoed maar is zoals jij het beschrijft een niet-christen maar je begrijpt wat ik bedoel.

Hij zondigt minder dan dirk, toch is dirk een kind van God, en jan niet.

Natuurlijk zal dirk veranderen dat wil hij ook graag, maar dit is een proces, God is een heel geduldige en genadige vader, en gaat dirk leren te leven zoals hij bedoeld was, maar met zijn achtergrond kost dit tijd en wat dacht je van alle gevolgen van zijn zonde uit zijn oude leven, daar zal hij tijd voor nodig hebben en  in zoverre mogelijkheid dingen gaan recht zetten.

Maar al zou hij net als die moordenaar aan het kruis  een uur later sterven, is hij beter af dan jan.

Natuurlijk is God's doel dat iedereen op aarde een volwassen geestvervulde christen wordt, en leeft zoals Jezus leefde op aarde dat is het doel, Hem vertegenwoordigen op aarde,

maar net zoals dit in het natuurlijke gebeurt, kost dit ook tijd in het geestelijke, en kan het dus zijn dat een christen meer zondigt dan een niet-christen.

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Radical:

Zonde betekent niets anders dan je doel missen, dit is de letterlijke betekenis.

Fact check: Google "zonde betekenis" en de http://www.encyclo.nl/begrip/zonde geeft 11 definities

Citaat

 de zonde zelfst.naamw. (m./v.) Uitspraak:   [ˈzɔndə] Verbuigingen:   zonde|n, zonde|s (meerv.) overtreding van een (geloofs)regel Voorbeelden:   `een zonde begaan`, `iemand zijn zonden vergeven`, `je zonden opbiechten` II zonde bijv.naamw.Uitspraak:&...
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/zonde

Citaat

een overtreding van de regels van God vb: een katholiek moet biechten als hij een zonde heeft begaan
in zonde leven [overspel plegen, of ongetrouwd samenwonen]
't is zonde dat ik het zeg... [ik zou het eigenlijk niet moeten zeggen]
het is zonde voor God [een grote schande, of erg jammer]
Gevonden op http://www.muiswerk.nl/mowb/?word=zonde

Citaat

Let op: Spelling (deels) uit 1864: v. (-n), overtreding der goddelijke of kerkelijke wet; [spreekwoord] het is - en schande, het is hoogst laakbaar en zeer te betreuren; voor zijne - boeten.
~LOOS, [bijvoegelijk naamwoord] zonder zonde, vrij van zonde.
~LOOSHEID, v. [geen meervoud]
~NREGISTER, o. [figuurlijk] iemands - openleggen, ...
Gevonden op http://www.dbnl.org/tekst/cali003nieu01/cali003nieu01_0029.htm

Citaat

•een overtreding van een goddelijke wet of regel.
Gevonden op http://nl.wiktionary.org/wiki/zonde

Citaat

1) Boosheid 2) Betreurenswaardig 3) Dwaling 4) Fout 5) Gebrek 6) Godsdienstige misstap 7) Handeling 8) Helaas 9) Jammer 10) Kerkelijke misstap 11) Kwaad 12) Misslag 13) Misstap 14) Ondeugd 15) Overtreding 16) Overtreding van een gebod 17) Overtreding van goddelijke of zedelijke wetten 18) Overtreding van gods gebod 19) Peccatum 20) Schuld 21) Slech...
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/ZONDE/1

Citaat

Begrip dat aangeeft dat iemand fout staat tegenover God en tegenover medemensen.
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/11071

Citaat

[christendom] - Zonde wordt in het christendom gezien als het ingaan tegen de `de wil van God` zoals deze staat beschreven in de Bijbel en hoe christenen deze interpreteren. Een belangrijk voorbeeld daarvan zijn de Tien Geboden. Tienmaal staat daar Gij zult niet... of juist Gij zult.... Zonde kan overtreding van geboden zij...
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Zonde_(christendom)

Citaat

Zonde is een religieus begrip en het betekent het al dan niet vrijwillig ingaan tegen geboden. Deze zijn door een hogere macht als absoluut geldend vastgesteld. Bij de mens die overwegend magisch dacht waren deze geboden grotendeels van cultische aard. Dit wil zeggen afwijkend van het voorgeschreven ritueel. Het begrip zonde krijgt later in de tijd...
Gevonden op http://www.ensie.nl/definitie/Zonde

Citaat

overtreding van een goddelijke wet (toon de herkomst via de etymologiebank)
Gevonden op http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/zonde

Citaat

overtreding
Jaar van herkomst: 901-1000 (WPS )
Gevonden op http://www.dbnl.org/tekst/sijs002chro01_01/colofon.php

Zelfs het puzzle woordenboek geeft geen betekenis die lijkt op "je doel missen". Kortom @Radical geeft hier zelf een definitie die nergens geaccepteerd is of gehanteerd wordt. Zijn redenering is daarmee op drijfzand of zijn eigen fantasie gebouwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid