Gaitema 439 Geplaatst 4 maart 2017 Rapport Share Geplaatst 4 maart 2017 Laten we gedachten delen van het beeld dat we van God hebben, of je nu geloofd of niet, zoals God zou moeten "zijn" kwa "Persoon". Lijstje van godsbeelden zoals die onder stromingen voorkomen: "een Vaderfiguur" (breed christelijk) "een uitverkiezende Pottenbakker" ( Bevindelijk Reformatorisch) "Een rustgevende (Heilige) Geest van Vrede en Liefde" (algemenere opvatting) "Een Koning die met een leger de wereld regeerd met zwaard en schild" (meer een Joodse verwachting) "Iemand bij wie je Troost vindt" (algemeen) "Een onderwerper" (Islam) etc.. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 4 maart 2017 Rapport Share Geplaatst 4 maart 2017 Je grootste Minnaar of Welbeminde, die je ten huwelijk vraagt, zich geheel overgeeft in jouw handen en samen met jou nieuw leven wil scheppen. Katholiek-mystiek beeld. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Maria K. 51 Geplaatst 4 maart 2017 Rapport Share Geplaatst 4 maart 2017 Ik moet even glimlachen. God een "persoon"? Ja, zo wordt dat vaak verbeeld. Bij dit soort vragen en suggesties krijg ik nu altijd exact de bevestiging van mijn gedachte, dat feitelijk niet God de mens heeft geschapen, maar de (christelijke) mens zijn eigen persoonlijke God wil zien. Hopper reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Maria K. 51 Geplaatst 4 maart 2017 Rapport Share Geplaatst 4 maart 2017 32 minuten geleden zei Gaitema: Lijstje van godsbeelden zoals die onder stromingen voorkomen: "een Vaderfiguur" (breed christelijk) "een uitverkiezende Pottenbakker" ( Bevindelijk Reformatorisch) "Een rustgevende (Heilige) Geest van Vrede en Liefde" (algemenere opvatting) "Een Koning die met een leger de wereld regeerd met zwaard en schild" (meer een Joodse verwachting) "Iemand bij wie je Troost vindt" (algemeen) "Een onderwerper" (Islam) etc.. Om hierop door te gaan. Er bestaat een hele lijst. Dan kun je misschien beter aangeven wat je niet vindt kloppen, als je het over de persoonlijke God hebt En zoals hij niet geschreven zou kunnen of zou moeten worden. Uiteraard met motivatie waar je dat wel of niet vindt. 1…God 2…de Meest Barmhartige 3…de Meest Genadevolle 4…de Koning 5…de Heilige 6…de Vrede 7…de Gelovige 8…de Beschermer 9…de Machtige 10…de Krachtige 11…de Bezitter van Grootheid 12…de Schepper 13…de Ontwikkelaar 14…de Vormgever 15…de Oneindige Vergever van de Zonden 16…de Onderwerper 17…de Gever 18…de Schenker van Onderhoud 19…de Opener 20…de Alwetende 21…de Samentrekker 22…de Verruimer 23…de Vernederaar 24…de Verheffer 25…de Schenker van Eer 26…de Onteerder 27…de Alhorende 28…de Alziende 29…de Rechter 30…de Rechtvaardige 31…de Subtiele 32…de Bewuste 33…de Verdraagzame 34…de Grote 35…de Vergevingsgezinde 36…de Waarderende 37…de Allerhoogste 38…de Grote 39…de Beschermer 40…de Onderhouder 41…de Opsteller van de Rekening 42…de Sublieme 43…de Edelmoedige 44…de Waakzame 45…de Verhoorder 46…de Alomvattende 47…de Wijze 48…de Liefhebbende 49…de Luisterrijke 50…de Opwekker van de Doden 51…de Getuige 52…de Waarheid 53…de Gevolmachtigde 54…de Sterke 55…de Standvastige 56…de Beschermende Vriend 57…de Prijzenswaardige 58…de Optekenaar 59…de Voortbrenger 60…de Hersteller 61…de Levensgevende 62…de Levensontnemende 63…de Eeuwiglevende 64…de Zelfbestaande 65…de Vinder 66…de Nobele 67…de Unieke 68…de Onafhankelijke 69…de Machtige 70…de Meest Machtige 71…Degene die Bevordert 72…de Vertrager 73…de Eerste 74…de Laatste 75…de Openlijke 76…de Verborgene 77…De Regeerder 78…de Meest Verhevene 79…de Rechtvaardige 80…de Berouwaanvaardende 81…de Vergelder 82…de Schenker van Vergiffenis 83…de Milde 84…de Koning der koningen 85…de Heer van Glorie en Eer 86…de Billijke 87…de Verzamelaar 88…de Zelftoerijkende 89…de Verrijker 90…de Verhinderaar 91…de Brenger van Nood 92…de Begunstiger 93…het Licht 94…de Gids 95…de Blijvende 96…de Eeuwige 97…de Erfgenaam 98…de Gids naar het Juiste Pad 99…de Geduldige Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Mcmadtasty 228 Geplaatst 4 maart 2017 Rapport Share Geplaatst 4 maart 2017 God is zoals God is en aangezien ik niet weet wat God is, sterker nog, vermoedt dat ik niet in staat ben God te definiëeren is het enige eerlijke antwoord weet ik niet. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Lobke 467 Geplaatst 4 maart 2017 Rapport Share Geplaatst 4 maart 2017 Voor mij is God verhalen uit het O-T, ik begrijp niet altijd wat God is. Jezus daarin tegen is diegene die met me meeloopt, niet letterlijk. Maar die in mijn leven een grote rol speelt.. Hij is diegene waardoor ik me nog voorzichtig christen noem. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Maria K. 51 Geplaatst 4 maart 2017 Rapport Share Geplaatst 4 maart 2017 24 minuten geleden zei Robert Frans: Je grootste Minnaar of Welbeminde, die je ten huwelijk vraagt, zich geheel overgeeft in jouw handen en samen met jou nieuw leven wil scheppen. Katholiek-mystiek beeld. Of het mystieke beeld van de katholieke Robert Frans? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Lobke 467 Geplaatst 4 maart 2017 Rapport Share Geplaatst 4 maart 2017 37 minuten geleden zei Robert Frans: Je grootste Minnaar of Welbeminde, die je ten huwelijk vraagt, zich geheel overgeeft in jouw handen en samen met jou nieuw leven wil scheppen. Katholiek-mystiek beeld. Wat zeg je dat toch mooi! Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 4 maart 2017 Rapport Share Geplaatst 4 maart 2017 30 minuten geleden zei Maria K.: Of het mystieke beeld van de katholieke Robert Frans? Valt mee, dit kom je in verschillende mystieke werken wel tegen en het huwelijksbeeld is binnen de katholieke geloofsbeleving veel gangbaarder dan het offerbeeld dat veel protestanten kennen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
violist 198 Geplaatst 4 maart 2017 Rapport Share Geplaatst 4 maart 2017 Als kind is mij geleerd dat God een groot Opperwezen is, Iemand die zo ontzettende rechtvaardig en heilig is dat Hij zonder zichzelf te kort te doen niet met meer met mensen kan omgaan vanwege hun opstand tegen Hem in het paradijs. Pas wanneer iemand het offer van zijn Zoon heeft aangenomen kan Hij die persoon weer zien zoals Hij hem geschapen heeft, zijn evenbeeld, volmaakt en zonder zonden, de schuld waar God niet omheen kon is dan weggenomen. Omdat Hij zijn enig geboren Zoon heeft opgeofferd om de weg tot behoud vrij te maken zullen de uitverkoren gelovigen Hem tot in alle eeuwigheid aanbidden, loven en danken. Het alternatief voor de mensheid is dat Hij anders gedwongen is hen voor eeuwig aan de satan over te leveren. Een zeer strenge zichzelf respecterende God dus waar ik me destijds niet meer aan kon onderwerpen. Opvallend is dat wanneer je als kind zijnde een bepaald beeld van God hebt meegekregen dat je dat blijkbaar voor jezelf moeilijk kan veranderen. Zijn bestaan in twijfel te trekken was zodoende voor mij makkelijker dan dat beeld omzetten in een liefhebbende God zoals "men" dat liever heeft. Een vraag die nu bij mij opkomt is daarom of hier mensen zijn bij wie het Godsbeeld naarmate men ouder is geworden wel is veranderd. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Lobke 467 Geplaatst 4 maart 2017 Rapport Share Geplaatst 4 maart 2017 @violist, Mijn Godsbeeld is zeker veranderd. Eigenlijk schreef ik dat al hierboven. In mijn jeugd was God veiligheid, het was warmte en liefde. Ook een God die alles zag, die alle haren had geteld van een ieder. Waar je met je problemen naar toe kon door te bidden. In mijn jeugd heb ik God vermenselijkt, met Geest kon ik niets. Dat beeld is er nog heel lang geweest, maar is nu vervaagd. En dat Hij alle haren geteld heeft van een ieder, nee ook dat kan ik niet meer geloven. Als God Almachtig is dan heb ik grote problemen hoe het toe gaat in de wereld. Daarom vind ik het zo mooi hoe Robert-Frans meer de liefdesrelatie aangeeft. Voor mij is dat zoals ik Jezus nu ervaar, de menselijke kant, meer kan ik niet bevatten. Maar net als bij jou herken ik het dat het nog in je genen zit, zoals het vroeger was roept bij mij soms heimwee op. Ik draai 90% van mijn tijd geestelijke muziek. En dan ervaar ik Jezus dichterbij dan ooit, dat zegt al genoeg. Ik kan niet zonder. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
HJW 183 Geplaatst 4 maart 2017 Rapport Share Geplaatst 4 maart 2017 1 uur geleden zei Lobke: @violist, Daarom vind ik het zo mooi hoe Robert-Frans meer de liefdesrelatie aangeeft. Klinkt ook heel mooi. Maar wat als je de liefdesrelatie niet wilt ? Niet iedereen "valt" voor hetzelfde type. Dan kom je ook bij de katholieken in de problemen. Want dan wacht toch degelijk het oordeel. En dat is jammer en dan is er geen sprake van echte liefde. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Lobke 467 Geplaatst 4 maart 2017 Rapport Share Geplaatst 4 maart 2017 @HJW, We hebben het hier over Robert Frans en niet over iedere rooms-katholieke. Het is zijn beeld van God en daar doe ik niets van af. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
HJW 183 Geplaatst 4 maart 2017 Rapport Share Geplaatst 4 maart 2017 17 minuten geleden zei Lobke: @HJW, We hebben het hier over Robert Frans en niet over iedere rooms-katholieke. Het is zijn beeld van God en daar doe ik niets van af. Ik vind het een prima beeld. Als hij zich daar op die manier in kan vinden, is dat alleen maar mooi. Zo zou iedereen zijn eigen beeld moeten kunnen hebben. Elke ervaring is dan gelijkwaardig. Dan vind ik het helemaal prima. Voor RF past het prima, voor mij is dat anders. Hoe is God voor mij ? Geen persoon, geen echte geest. Persoonlijk gebruik ik het woord "God" niet meer voor mijn eigen beleving. Dat geeft associaties die mij niet meer passen. Voor mij is de basis Onvoorwaardelijke Liefde. En dan dus letterlijk: zonder voorwaarden. Daarnaast telt voor mij de eenheid. En voor mij is het goddelijke in ieder geval religie-overstijgend. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Maria K. 51 Geplaatst 4 maart 2017 Rapport Share Geplaatst 4 maart 2017 2 uur geleden zei Lobke: @HJW, We hebben het hier over Robert Frans en niet over iedere rooms-katholieke. Het is zijn beeld van God en daar doe ik niets van af. Dat is wat ik ervan maakte. Dat is niet wat hij schreef, integendeel. Hij benoemde het na mijn opmerking alsnog als vrij algemeen onder de RK gelovigen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 4 maart 2017 Rapport Share Geplaatst 4 maart 2017 Zelf hecht ik niet erg veel belang aan godsbeelden. Wat ik schreef is iets wat je binnen de katholieke mystiek veel tegenkomt, maar niet altijd per se mijn eigen beeld is. Het is meer dat ik van het schrijven van mooie breed uitgesponnen beelden en vergelijkingen houd, het liefst enigszins paradoxaal en mysterieus, en het katholicisme daarvoor nogal een rijkdom aan verhalen, rituelen, kunstwerken, mystiek en geschiedenis heeft. Voor schrijvers en filmmakers is de katholieke Kerk niet voor niets een erg dankbaar onderwerp, zelfs tot in het fantasy-genre kom je vele katholieke elementen tegen. Ik geloof dat dat geen toeval is, maar een uitwerking van Gods liefdevolle leiding en scheppende, creatieve macht. Ik geloof dat God drie Personen is, ik geloof de dogma's en door gebed, sacrament en naastenliefde probeer ik Christus na te volgen en zo God en mijn naasten lief te hebben. Ik geloof daarbij dat God zich innerlijk nog het meest laat vinden in het paradoxale en in onze verbeelding, in onze kunst, cultuur en wetenschap. En ook in humor. Ook geloof ik dat als God het altijd met jou eens blijkt te zijn, of jij altijd met God, het heel wel mogelijk is dat je meer een godsbeeld aanbidt dan God zelf. Want niemand op aarde volgt God zo volmaakt na, dat hij altijd alles weet, alles begrijpt, alles bemint, alles ziet, alles wel doet, alles dankbaar aanvaardt en alles overgeeft aan Christus. Al zou je alle dogma's en alle theologische werken kennen, al zou je heel je ziel doorvorsen en zou je dagelijks vele uren bidden en vele openbaringen ontvangen, al zou je volmaakt onderscheid kunnen maken tussen juiste en valse leer, dan nog weet je niets vergeleken met wie God ten volle is. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Lobke 467 Geplaatst 4 maart 2017 Rapport Share Geplaatst 4 maart 2017 1 uur geleden zei Maria K.: Dat is wat ik ervan maakte. Dat is niet wat hij schreef, integendeel. Hij benoemde het na mijn opmerking alsnog als vrij algemeen onder de RK gelovigen. @Maria K. Je hebt gelijk, dat schreef Robert Frans. En ja, dat herken ik ook wel bij rooms-katholieken die ik ken. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dolce Vita 346 Geplaatst 4 maart 2017 Rapport Share Geplaatst 4 maart 2017 4 uur geleden zei HJW: Hoe is God voor mij ? Geen persoon, geen echte geest. Persoonlijk gebruik ik het woord "God" niet meer voor mijn eigen beleving. Dat geeft associaties die mij niet meer passen. Voor mij is de basis Onvoorwaardelijke Liefde. En dan dus letterlijk: zonder voorwaarden. Daarnaast telt voor mij de eenheid. En voor mij is het goddelijke in ieder geval religie-overstijgend. Dat vind ik een mooi en zeer juist uitgangspunt, waarmee jouw schrijven trouwens in overeenstemming is met Jezus, die zei: Heb uw naaste lief gelijk uzelf. Daarin herken ik toch de geest van God . 9 uur geleden zei Lobke: Voor mij is God verhalen uit het O-T, ik begrijp niet altijd wat God is. Jezus daarin tegen is diegene die met me meeloopt, niet letterlijk. Maar die in mijn leven een grote rol speelt.. Hij is diegene waardoor ik me nog voorzichtig christen noem. Dat maakt jou voor mij eerder meer christen dan minder..... Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
HJW 183 Geplaatst 4 maart 2017 Rapport Share Geplaatst 4 maart 2017 1 uur geleden zei Dolce Vita: Dat vind ik een mooi en zeer juist uitgangspunt, waarmee jouw schrijven trouwens in overeenstemming is met Jezus, die zei: Heb uw naaste lief gelijk uzelf. Daarin herken ik toch de geest van God . Heb je naaste lief gelijk jezelf. Wat veel christenen daar niet zien, maar ik wel: Jezus zegt dus dat je jezelf moet liefhebben. Liefde voor jezelf als basis voor de liefde voor een ander. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dolce Vita 346 Geplaatst 4 maart 2017 Rapport Share Geplaatst 4 maart 2017 18 minuten geleden zei HJW: Heb je naaste lief gelijk jezelf. Wat veel christenen daar niet zien, maar ik wel: Jezus zegt dus dat je jezelf moet liefhebben. Liefde voor jezelf als basis voor de liefde voor een ander. Mee eens HJW. Eerder kán een mens zijn naaste niet eens liefhebben. Alleen.....in mijn optiek kan een mens zichzelf niet liefhebben. Daarom gaat er 1 gebod aan vooraf, en dat is God lief te hebben met heel je hart, ziel en verstand en kracht. Want Hij geeft je de liefde waarmee je jezelf en je naaste kunt liefhebben. Marc.12:30 zegt: "heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht.” 31 Het op een na belangrijkste is dit: “Heb uw naaste lief als uzelf.” Er zijn geen geboden belangrijker dan deze.’" Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
violist 198 Geplaatst 5 maart 2017 Rapport Share Geplaatst 5 maart 2017 7 uur geleden zei Dolce Vita: Marc.12:30 zegt: "heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht.” 31 Het op een na belangrijkste is dit: “Heb uw naaste lief als uzelf.” Er zijn geen geboden belangrijker dan deze.’" Waarom moet een mens God liefhebben? Omdat hij de Joden uit Egypteland heeft/zou hebben geleid? Of omdat hij zijn eniggeboren Zoon heeft/zou hebben gezonden? Jezus noemt geen enkele reden in deze tekst. Ik denk dat Hij van het godsbesef van de Farizeën uitging, hun God was de God van Abram, Izak en Jakob, de God van een uitverkoren volk. Maar hoe kunnen wij een God van oeroude stammen met ons hart liefhebben? Ik weet niet eens of ik een ziel heb en waar die zit, dus hoe kan ik met dat ding liefhebben? En wanneer je het doen en laten van God in het OT met je verstand gaat beredeneren dan is de liefde al helemaal snel over. Pas wanneer er goede redenen zijn kun je je beschikbare kracht voor de liefde inzetten, zo niet dan zijn al je inspanningen gehuichel. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Maria K. 51 Geplaatst 5 maart 2017 Rapport Share Geplaatst 5 maart 2017 13 uur geleden zei HJW: Hoe is God voor mij ? Geen persoon, geen echte geest. Persoonlijk gebruik ik het woord "God" niet meer voor mijn eigen beleving. Dat geeft associaties die mij niet meer passen. Voor mij is de basis Onvoorwaardelijke Liefde. En dan dus letterlijk: zonder voorwaarden. Onvoorwaardelijke Liefde is een menselijk begrip. (al dan niet te bediscussiëren ter of het wel bestaat.) Dat je God niet als een persoon ziet begrijp ik, maar je dicht hem wel een exclusief menselijke eigenschap toe? (al dan niet te bediscussiëren of die wel zo onvoorwaardelijk is.) 13 uur geleden zei HJW: En voor mij is het goddelijke in ieder geval religieoverstijgend. Dat je het het niet binnen een een religie vindt passen, kan ik me voorstellen, maar waarom overstijgend? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Maria K. 51 Geplaatst 5 maart 2017 Rapport Share Geplaatst 5 maart 2017 11 uur geleden zei Robert Frans: Ook geloof ik dat als God het altijd met jou eens blijkt te zijn, of jij altijd met God, het heel wel mogelijk is dat je meer een godsbeeld aanbidt dan God zelf. Dit kan ik helemaal onderschrijven. 11 uur geleden zei Robert Frans: Al zou je alle dogma's en alle theologische werken kennen, al zou je heel je ziel doorvorsen en zou je dagelijks vele uren bidden en vele openbaringen ontvangen, al zou je volmaakt onderscheid kunnen maken tussen juiste en valse leer, dan nog weet je niets vergeleken met wie God ten volle is. Klopt, want dat is allemaal voortgekomen uit de menselijk kennis en wat de menselijke geest ermee deed en daarmee zal nooit een God te kennen zijn, die boven het menselijke verheven is. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
sjako 699 Geplaatst 5 maart 2017 Rapport Share Geplaatst 5 maart 2017 1 uur geleden zei violist: Ik weet niet eens of ik een ziel Kijk maar eens in de spiegel @violist . Daar zie je je ziel. Je bent een ziel, je hebt er geen. Ook weer een van de meest verbreide misverstanden. Dus je moet met alles wat je bent en wat in je zit, je naaste liefhebben als jezelf. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
HJW 183 Geplaatst 5 maart 2017 Rapport Share Geplaatst 5 maart 2017 9 uur geleden zei Dolce Vita: Mee eens HJW. Eerder kán een mens zijn naaste niet eens liefhebben. Alleen.....in mijn optiek kan een mens zichzelf niet liefhebben. Daarom gaat er 1 gebod aan vooraf, en dat is God lief te hebben met heel je hart, ziel en verstand en kracht. Want Hij geeft je de liefde waarmee je jezelf en je naaste kunt liefhebben In een andere discussie haalde je de 4 mogelijkheden aan die ik noemde. Optie 3 is dat we onderdeel uitmaken van de scheppende kracht: eenheid. Als die optie klopt dan is: houden van God = houden van jezelf. Niemand geeft mij de liefde, het zat altijd al in me. Punt is dat ik me daar niet van bewust ben. Het gaat wat mij betreft om het weer bewust worden / herinneren. 2 uur geleden zei Maria K.: Onvoorwaardelijke Liefde is een menselijk begrip. (al dan niet te bediscussiëren ter of het wel bestaat.) Dat je God niet als een persoon ziet begrijp ik, maar je dicht hem wel een exclusief menselijke eigenschap toe? (al dan niet te bediscussiëren of die wel zo onvoorwaardelijk is.) Dat je het het niet binnen een een religie vindt passen, kan ik me voorstellen, maar waarom overstijgend? Waar baseer je op dat Onvoorwaardelijke Liefde een menselijk begrip is ? Overstijgend in de zin dat het van een ander bewustzijnsniveau is. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten