Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

4 uur geleden zei Robert Frans:

@Magere Hein Als de meerderheid van de bevolking moslim zou zijn en Nederland dus grotendeels islamitisch, dan zullen we denk ik eerder sámen strijden voor behoud van vrijheid van onderwijs en levensbeschouwing. Dan zullen we sámen de ervaring delen hoe het is als de meerderheid ineens voor jou gaat bepalen dat jij niet meer openlijk je ideeën mag uitspreken of uitvoeren.
We zullen dan, om samen een sterkere vuist te maken, een school willen oprichten die in elk geval onze gemeenschappelijke waarden onderwijst: vrijheid van meningsuiting en levensbeschouwingen, het belang van vrij en wetenschappelijk onderzoek, de vrijheid om als moslim atheïstisch of christen te worden, het ideaal van de democratie, de scheiding tussen kerk en staat, etc.
Jij zal dan denk ik ook weer gaan beseffen dat die schoolstrijd destijds ook voor jou weer relevant kan worden als de overheid ineens ook jóúw idealen wil ontmoedigen of zelfs uit het straatbeeld wil weren. Want de voorrechten die jij nu voor je eigen seculiere waarden propageert, kunnen je natuurlijk lelijk in de vingers gaan snijden als een overheid na verandering van ideologie diezelfde voorrechten vervolgens tégen jou gebruikt.

Voor nu echter volstaat de wet en de onderwijsinspectie voor het toetsen van de kwaliteit en de voldoening aan de wettelijke vereisten van elke school. Wanneer een school niet de dingen leert die zij behoort te leren, dan kan zij daarop aangesproken worden en kan ze in het ergste geval worden gesloten.
De overheid kijkt daarbij inderdaad niet zozeer naar de ideologie of levensbeschouwing die de school aanhangt, zolang deze niet in strijd is met de wet en de democratie. Zij staat immers daarboven, omdat haar dienaren immers vanuit allerlei ideologieën en levensbeschouwingen komen, zoals in elke gezonde democratie. Elke school die aan de wet en de kwaliteitseisen voldoet en die voldoende leerlingen heeft om draaiende gehouden te worden, kan dus ondersteuning vanuit de overheid vragen indien gewenst.
Zowel een seculiere als christelijke school kan dus gesubidieerd of niet gesusbidieerd worden. Zowel een seculiere als christelijke school is gebonden aan dezelfde wet en dezelfde kwaliteitseisen. Er is dus geen reden om voor christelijke scholen uitzonderingen te maken daarop, door ze minder rechten te geven.

En de vraag wat nu de verdere bedoeling van een school is, die is niet aan ons om te beantwoorden, maar aan de ouders die de betreffende school steunen. Vergeet niet dat christelijke scholen destijds door de óúders werden opgericht, in alle democratische vrijheid die zij hadden. Er was een behoefte aan die scholen en na een pittige schoolstrijd werd deze behoefte door de overheid erkent, waardoor we nu vrijheid van onderwijs hebben en de overheid dus geen onderscheid daarin maakt op basis van levensbeschouwing of ideologie.
Zolang een school dus aan de wettelijke eisen voldoet en het kind leert wat het behoort te leren om wegwijs te kunnen worden in deze samenleving en haar basiswaarden zich eigen te maken, staat het de school verder vrij om in overleg met haar ouders te bepalen welke rol zij nog meer dient te vervullen. De overheid kan dus op democratische wijze bepalen wat de school aan onderwijs dient te geven, maar het is aan de ouders om te bepalen wat de school nog meer dient te betekenen voor de kinderen en vanuit welke inslag de school dat onderwijs dient te geven.

Ik denk, RF, dat we het ook wat dit betreft niet eens zullen worden. Ik blijf vooralsnog van mening dat onderwijs en (1 bepaalde) religie volkomen gescheiden dienen te blijven. Zoals ik al aangaf, onderwijs is Kennisoverdracht, burgerschapsvorming en individuele ontplooiing. Kinderen moeten gevrijwaard blijven van indoctrinatie. Een goede overheid (en dus goed onderwijs) is religieus neutraal. Natuurlijk is religie onderdeel van ons bestaan en dus zal religie wat mij betreft, JUIST nu in deze tijd, in de breedte onderwezen moeten worden. Leerlingen moeten begrip voor elkaars overtuiging leren krijgen. Je ziet wat er van komt, als dit niet gebeurd is. Dan krijg je Magere Heinen die van al die indoctrinatie niets snapt.
2 Scholen staan naast elkaar: Het Calvijncollege en het Al Ghazali college. Hoe leren deze kinderen ooit omgaan met de cultuur-levensovertuiging van de ander? Thuis krijgen ze beiden te horen dat de buren naar de hel gaan en dat wordt dan op school nog een dunnetjes bevestigd. De onderwijsinspectie toetst op beide scholen en beiden zullen ongetwijfeld de toetst doorstaan. Beide leren uiteraard dat 1+1, 2 is, omdat wetenschap werkt, onafhankelijk van je levensovertuiging. Evolutie zal met tegenzin onderwezen worden (en slechts geleerd, niet geaccepteerd) en de meisjes van Calvijn vinden de hoofddoekjes maar stom en de meisjes van Al Ghazali vinden de meisjes van Calvijn hoeren.
Stel dat wij ouders hier in ons dorp een "Rost van Tonningen"-of DocP-school willen oprichten (met subsidie van overheid uiteraard)! En vergeet niet dat we ons houden aan de eisen van de onderwijsinspectie. Nog steeds voorstander?
Zou dit moeten kunnen?

4 uur geleden zei Peter79:

Aangezien je reactie waardering oogst, toch maar even op ingaan. Kan je mij een wetenschappelijke bron geven voor deze stelling? Kan je me daarnaast een overheidsdocument tonen waarin subsidie wordt toegekend met als oogmerk indoctrinatie?

Kan je, met andere woorden, aantonen dat je niet bezig bent met stemmingmakerij en het kritiekloos napraten van dubieuze bronnen?

Als er al 1 aan stemmingmakerij doet ben jij dat nu, met je wetenschappelijk aantonen van een mening. Lees mijn post/antwoord aan Robert-Frans en zeg of jij je kinderen op mijn Rost vanTonningen school doet.
En wat religieuze indoctrinatie betreft: Een plaatje zegt meer dan 100 woorden! Waarheid is NIET plaatsgebonden, behalve in de zin van religie!
faith-vs-reason-debate-2.jpg

4 uur geleden zei Dorbeck:

Op wat voor school heb je zelf gezeten?

Er staat trouwens een fout in je handtekening. 

Lagere school was openbaar met vrijdag les van de dominee (ligt aan mijn dorp). Nooit een iman, pastoor, moefti, monnik, ayatollah, daoshi of rabbijn van dichtbij gezien op die school.
Middelbare scholen waren eveneens openbaar, maar helaas was maatschappijleer nog niet echt geïntroduceerd. Religie speelde destijds ook een minder grote rol in het maatschappelijk bestaan in Nederland dan vandaag de dag.

En welke fout staat er in de handtekening (onderschrift neem ik aan?) als ik vragen mag? Ik zal de laatste zijn die zegt foutloos te kunnen schrijven hoor....
Maar misschien daarna weer verder met de verkiezingen? Ik denk dat ik eruit ben. (of is het: Ik denk dat ik er uit ben?), of moet dat vraagteken NA het haakje? Ik maak m.a.w. doorlopend fouten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 281
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@Magere Hein Je maakt dus onderscheid tussen religieuze en niet-religieuze levensbeschouwingen. Daarmee begeef je je echter op gevaarlijk terrein. Iedereen mag immers de eigen levensbeschouwing vrij u

Het zo fijne linksysteem van Credible werkt als een tierelier! Heb het voor je aangepast!

Daar heb je idd een punt. Ik bedoel dan vooral op gebied van vluchtelingen, migranten en allochtonen (wat ik een slecht woord vind). Wat mij betreft is het de Partij Voor de Verdeeldheid. Daar kan ik

1 uur geleden zei Magere Hein:

Lagere school was openbaar ... Middelbare scholen waren eveneens openbaar ...

Vanwaar dan die obsessie met religie? 

Citaat

Religie speelde destijds ook een minder grote rol in het maatschappelijk bestaan in Nederland dan vandaag de dag.
 

Onzin. De op levensbeschouwing gebaseerde verzuiling in Nederland is totaal verdwenen. Religie speelt een minder grote rol dan ooit in het maatschappelijk bestaan.

Citaat

En welke fout staat er in de handtekening

Er mist een woord waardoor er nu nonsens staat (maar misschien is dat in jouw geval wel weer toepasselijk).

Citaat

Maar misschien daarna weer verder met de verkiezingen?

Zegt de man die als het hem uitkomt continu off topic gaat. Hypocriet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Dorbeck:

Onzin. De op levensbeschouwing gebaseerde verzuiling in Nederland is totaal verdwenen. Religie speelt een minder grote rol dan ooit in het maatschappelijk bestaan.

Dit bedoel je inderdaad in de zin van ontkerkelijking en ontzuiling. Ik bedoelde dat religieuze haat, nijd en onbegrip een rol speelt als nooit tevoren.

Citaat

Vanwaar dan die obsessie met religie? 

Dit heb ik al zo vaak uit de doeken gedaan, je zoekt het maar op.

Citaat

Er mist een woord waardoor er nu nonsens staat (maar misschien is dat in jouw geval wel weer toepasselijk).

Persoonlijk vind ik het wat zwak om
a: geen duidelijk antwoord op mijn vraag te geven. Zeg dan welk woord ontbreekt en plaats desnoods de juiste zin)
b: je opmerking die je tussen haakjes plaatst.
Als er nu iemand gefrustreerd lijkt is het nieuwkomer Dorbeck wel. Je allereerste opmerking was al negatief! Zegt meer over jou dan over mij.
c: Mensen op hun taalkundige vaardigheden/gebreken (iq?) aan te vallen. Als je iets te melden hebt, houd het dan inhoudelijk svp. Dank!

Citaat

Zegt de man die als het hem uitkomt continu off topic gaat. Hypocriet.

"Idioot" volgens Willempie. Voeg ik hypocriet van mijn gewaarde Dorbeck aan toe.
 

Van: https://www.literatuurgeschiedenis.nl/20ste/tekst/lg20055.html
Osewoudt of Dorbeck, verzetsheld of verrader? Wie is wie en wie is wat; de lezer mag het zeggen.

Als de oorlog in Nederland is uitgebroken, komt een zekere Dorbeck naar het sigarenmagazijn van Henri Osewoudt. Hij vraagt of Osewoudt voor hem een fotorolletje wil ontwikkelen. Deze Dorbeck lijkt als twee druppels water op Osewoudt. Dorbeck ontwikkelt zich als het alter ego (andere ik) van Osewoudt;
Een dubbele account misschien?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Magere Hein:

Ik bedoelde dat religieuze haat, nijd en onbegrip een rol speelt als nooit tevoren.

Haat, nijd en onbegrip in het algemeen is misschien toegenomen. Ik ben geen socioloog dus durf daar geen uitspraken over te doen, maar als ik kijk naar jouw gedrag ... je bent niet bepaald een toonbeeld van tolerantie. 

Citaat

Dit heb ik al zo vaak uit de doeken gedaan, je zoekt het maar op.

Ik ga niet meer dan 1900 postings vol leunstoelwetenschap doornemen. Schaam je je misschien om het te vertellen?

Citaat

Persoonlijk vind ik het wat zwak om
a: geen duidelijk antwoord op mijn vraag te geven. Zeg dan welk woord ontbreekt en plaats desnoods de juiste zin)
b: je opmerking die je tussen haakjes plaatst.
Als er nu iemand gefrustreerd lijkt is het nieuwkomer Dorbeck wel. Je allereerste opmerking was al negatief! Zegt meer over jou dan over mij.
c: Mensen op hun taalkundige vaardigheden/gebreken (iq?) aan te vallen. Als je iets te melden hebt, houd het dan inhoudelijk svp. Dank!

Is het nog niet in je opgekomen om je eigen onderschrift eens te googelen om te kijken wat er fout is? Als je Engels goed genoeg is en je leest de zin dan zie je direct dat er iets mist. 

EDIT: ik zie dat je je onderschrift hebt aangepast in de tijd dat ik met mijn posting bezig was. Het woord mist nog steeds dus er staat nog steeds onzin :D.

Mijn allereerste opmerking was dat jij nog nooit een universiteit van binnen hebt gezien. Is het vertellen van waarheid negatief? Van iemand die vol haat, nijd en onbegrip hier anderen aanpakt had ik wat meer incasseringsvermogen verwacht. 

Citaat

"Idioot" volgens Willempie. Voeg ik hypocriet van mijn gewaarde Dorbeck aan toe.

Hier heb je er nog één: Calimero.

Citaat

Een dubbele account misschien?

Zie je nu ook al complotten? 

De donkere kamer van Damocles waarin Dorbeck voorkomt, is één van de meesterwerken van Neerlands grootste schrijver WF Hermans (mijn mening natuurlijk). De vraag of Dorbeck nu wel of niet bestaat, is essentieel in het boek. Op een geloofsforum zoals dit leek me deze nickname wel toepasselijk.

Je zou het boek eens moeten lezen. Dat zal je leven meer verrijken dan uren doorbrengen op een forum en discussiëren over iets waarin je toch niet gelooft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Dorbeck:

Haat, nijd en onbegrip in het algemeen is misschien toegenomen. Ik ben geen socioloog dus durf daar geen uitspraken over te doen, maar als ik kijk naar jouw gedrag ... je bent niet bepaald een toonbeeld van tolerantie.

Nee. Haat, nijd en onbegrip zijn juist afgenomen (Lees Steven Pinker, The Better Angels of Our Nature: Why Violence Has Declined). Religieus onbegrip steekt de kop echter WEER op.

Citaat

Is het nog niet in je opgekomen om je eigen onderschrift eens te googelen om te kijken wat er fout is?

Is het niet in je opgekomen EERST naar mijn onderschrift te kijken, alvorens je deze opmerking plaatst?

Citaat

Hier heb je er nog één: Calimero

Zou je die willen toelichten? Of bedoel je: "Zij zijn groot en ik is klein"? Zo slecht is mijn Nederlands nu ook weer niet hoor!

Citaat

Je zou het boek eens moeten lezen

Mag ik jou dan, na je scheldkanonnade naar mij toe, voorzichtig 'sukkel' noemen? Natuurlijk heb ik dit boek gelezen op de middelbare school en kende ik Dorbeck! Vandaar mijn opmerking over je (mogelijke) dubbele account. Ik dacht nl. dat je deze week SO's had op school. Maar dat was een wilde gok, omdat je mij vanaf de allereerste post al bent gaan aanvallen. 
En dan nu maar weer on topic Dorbeck?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Magere Hein:

Ik bedoelde dat religieuze haat, nijd en onbegrip een rol speelt als nooit tevoren.

 

9 minuten geleden zei Magere Hein:

Nee. Haat, nijd en onbegrip zijn juist afgenomen

En zo ratelt Hein als een kip zonder kop maar door zonder dat hij door heeft dat hij zichzelf alsmaar belachelijker maakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei violist:

En zo ratelt Hein als een kip zonder kop maar door zonder dat hij door heeft dat hij zich steeds belachelijker maakt.

Deze belachelijke Calimero, sukkel, idioot zonder kippekop heeft Steven Pinker gelezen en weet dus waar hij over praat. Ken jij het boek?

En nu ook Violist: On topic aub!

090612_Calimero.jpg?width=250&height=173

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Magere Hein:

Mag ik jou dan, na je scheldkanonnade naar mij toe, voorzichtig 'sukkel' noemen? Natuurlijk heb ik dit boek gelezen op de middelbare school en kende ik Dorbeck! Vandaar mijn opmerking over je (mogelijke) dubbele account. Ik dacht nl. dat je deze week SO's had op school. Maar dat was een wilde gok, omdat je mij vanaf de allereerste post al bent gaan aanvallen. 

Je mag me van alles noemen. Maar als ik een onderschrift had zoals jij waarin ondanks een (overbodige) aanpassing nog steeds een duidelijke fout staat, zou ik als ik jou was toch maar eens in de spiegel kijken en dan hardop sukkel zeggen.

School en universiteit heb ik al een tijd geleden achter me gelaten. Gokken is dus ook al geen sterk punt van je.

6 minuten geleden zei Magere Hein:

 heeft Steven Pinker gelezen 

In het Engels? Heb je het dan wel goed begrepen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Magere Hein, zou je in de thread willen discussiëren en me niet met onzinnige privé berichten willen lastig vallen. 

Citaat

Even in alle oprechtheid. Ben je echt Student niet? Je komt me nl. op precies dezelfde manier m'n strot uit en het lijkt ook alsof je een ingeboren hekel aan me hebt.
Je eerste reactie was nl.  al negatief!
Zou je in het vervolg inhoudelijk willen antwoorden? Of val je dan teveel door de mand?

Ik ben niet Student en ik heb ook geen ingeboren hekel aan je. Ik ben liberaal én atheïst met wél een aangeboren hekel aan intolerantie en mensen die nonsens vertellen (en daar bedoel ik niet direct gelovigen mee maar leunstoelwetenschappers zoals jij). Ik kwam per toeval op dit forum terecht omdat ik op zoek was naar wat de meest literaire vertaling van de bijbel is. Na het lezen van een aantal berichten verbaasde het me zeer dat op een geloofsforum zoals dit zo veel zogenaamde atheïsten actief zijn en dat op een uiterst obsessieve, agressieve en intolerante manier. Vreemde hobby.

Ik citeer je berichten dus reageer altijd inhoudelijk. Dat mijn reacties je niet bevallen is niet mijn probleem. Kijk in de spiegel, zeg sukkel en zoek een andere hobby.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Lobke:

De partij voor de dieren stond bij mij op nummer 2. En ik ben geen vegetariër. 

Ik weet ook niet meer wat de doorslag gaf. Maar SP heb ik vaker gestemd, groenlinks ook, dierenpartij niet eerder. Toch zal ik voor maart de 3 verkiezingsprogramma's nog eens goed doornemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Dorbeck:

Beste Magere Hein, zou je in de thread willen discussiëren en me niet met onzinnige privé berichten willen lastig vallen. 

Vraag me af hoeveel mensen dergelijke berichten krijgen, het is blijkbaar een regelmaat. Het is smullen voor MH, zoveel mag wel duidelijk zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een stem voor de Partij voor de Dieren is een kwalitatieve stem: elke zetel voor de Partij voor de Dieren verzekert de kiezer van 100 procent aandacht voor de dieren, duurzaamheid, natuur en milieu. Een stem op GroenLinks is een stem waarbij de dieren bijzaak zijn. Ook een extra zetel voor de SP betekent niet dat er meer aandacht komt voor dierenwelzijn. Een zetel voor de Partij voor de Dieren wel.

En dan stem ik misschien een beetje egoïstisch (we zijn tenslotte allen 1), maar dan gaat mijn voorkeur toch net iets meer naar het welzijn van mensen. Groenlinks of SP dus. De SP vindt het belangrijk dat er niet bezuinigd gaat worden op zorg, onderwijs en politie. Ze komen op voor sociale minderheden en ouderen. En dat spreekt mij wel aan. Ook de pensioenleeftijd is een hekel punt voor de SP, niet voor groenlinks. 
Meer cameratoezicht. Ik zou het geen probleem vinden, SP (en groenlinks) wel.
Meer bezuinigingen op het gemeentelijk apparaat, zou ik prima vinden, SP (en groenlinks) niet.
Meer geld naar cultuur hoeft wat mij betreft niet (geen eerste levensbehoefte), SP vindt van wel, groenlinks niet.

Misschien zijn er nog grotere verschillen m.b.t. belangrijke onderwerpen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei violist:

Hij blijft een malloot die niet tegen kritiek kan al probeert hij het tegenovergestelde hier wel uit te dragen.

Daar gaat het zelfs niet om, trollen hanteren een bepaalde strategie maar kunnen daar zelf niets aan verhelpen. Het is genieten van de aandacht door telkens opnieuw mensen op stang te jagen, wanneer dat transparant wordt gemaakt dan gedragen ze zich als voorbeeldige deelnemers om beetje later weer te hervallen in hetzelfde. Dieperliggend is het een smeekbede om bevrijd te worden uit de benarde positie waarin men zich bevindt, jammer genoeg heeft de betrokkene dat zelf niet in de gaten, noch diegenen die telkens in de val trappen. En van dat laatste geniet de trol, alsof het daar z'n energie uit put om overeind te blijven. Het is een transparante dynamiek, wetenschappelijk onderzoek bevestigt dit maar wil niet zeggen dat het probleem opgelost is, zeer vaak is het tegendeel waar. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid