Spring naar bijdragen

Openbaring 20:11-15


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 822
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn insteek bij het lezen/peilen van dat boek is vooral ook een pragmatisch "zoeken van betekenis voor het hier en nu" van die teksten. En verder steek ik er nog wel eens energie in om wat kanttekeni

Ik vind het eigenlijk vrij accuraat als ik het door WTG ogen bezie. WTG getuigen noemen zichzelf immers ook Jehova's Getuigen. Dat is op zich al blasfemie natuurlijk, maar daar denken ze zelf sch

Zie hier een lijstje met kenmerken voor een sekte; https://nl.wikipedia.org/wiki/Sekte#Kenmerken_in_plaats_van_definitie Het WTG tikt ze allemaal af. Of je het nou een prettige gedachte

Posted Images

..Dat is jammer, ineke-kitty, maar goed, jouw topic, dus ik respecteer het. Overigens ben ik het volkomen met je eens dat Erdogan een grote(re) rol gaat spelen (dan menig mens beseft), en juist daarom is het een zeer interessant punt, ook om mensen wakker te schudden. Niet slechts Christenen.....

Wie ben jij dat je je verbeeldt anderen wakker te moeten schudden? Heb jij een directe lijn met God? Bewijs eerst eens in je eigen topic dat God bestaat zoals je dat daar toegezegd hebt voordat je Ineke-kitty aan jouw kant probeert te krijgen in een nieuwe topic. En hoe zit het met de miljoenen moslims die Jezus zouden hebben gezien? Dat moet je ook nog steeds onderbouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een vriendelijk verzoek: Volgens 2 Tim. 3:16 zouden wij: "Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is". Opmerkingen zoals "Het is toch wat" dienen nergens toe, en zijn niet nuttig, en is zeker niet tot lering of verbetering of onderwijzing. Graag dus inhoudelijk reageren.

Zoals het er staat, heb je nu al een plan opgemaakt hoe je die rechtvaardigheid gaat laten doorstromen? Zelf sta je blijkbaar aan de kant en heb je hierin geen verplichtingen jegens God. Word eens concreet aub, straks valt hier iedereen definitief in slaap.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@TTC

Voor de goede orde: het betreft hier niet "mijn plan" , maar het Plan van God beschreven in het te behandelen hoofdstuk. En ter informatie naar iedereen toe, die deze studie volgt, Gods Woord is zeer concreet, en als men daarbij "definitief in slaap" zou vallen is dat jammer, maar voor mij niet relevant.

Ik hoor wel vaker dat mensen die voor het eerst een Bijbelstudieavond bezoeken, de leraar verwijten dat hij "nu eens to the point" moet komen, want het duurt hen allemaal te lang.

Gelukkig trekt hij zich daar niets van aan, en dat voorbeeld blijf ik dan zelf ook maar volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Voor de goede orde: het betreft hier niet "mijn plan" , maar het Plan van God beschreven in het te behandelen hoofdstuk. En ter informatie naar iedereen toe, die deze studie volgt, Gods Woord is zeer concreet, en als men daarbij "definitief in slaap" zou vallen is dat jammer, maar voor mij niet relevant. Ik hoor wel vaker dat mensen die voor het eerst een Bijbelstudieavond bezoeken, de leraar verwijten dat hij "nu eens to the point" moet komen, want het duurt hen allemaal te lang. Gelukkig trekt hij zich daar niets van aan, en dat voorbeeld blijf ik dan zelf ook maar volgen.

Tja, tot God vraagt om ook iets te doen met z'n plan en boodschappen aan de mensheid, ga je dan weer zeggen dat mensen niets kunnen doen? Wanneer denk je klaar te zijn met je studie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@TTC

Oh, dat kan nog wel even duren. Ik heb niet elke dag de tijd om op het forum aanwezig te zijn, ik heb ook nog andere bezigheden.

En Bijbelstudie kost nu eenmaal tijd en zorgvuldigheid aan onderzoek.

Overigens God "vraagt" van mij persoonlijk niets, dan alleen maar gehoorzaam zijn aan Zijn Woord, en dat met anderen te delen, voor zover dat mogelijk is.

Zijn "Plan" staat trouwens al vast voor de HELE mensheid, en niet in de laatste plaats voor Zijn volk Israel, en de Gemeente.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geen idee waar TTC op doelt, ik begrijp er niets van, als hij zegt: "zoals het er staat heb je nu al een plan opgemaakt hoe je die rechtvaardigheid gaat laten doorschemeren".

Over welk plan heeft hij het, wat ik al opgemaakt zou hebben?

En welke rechtvaardigheid zou ik moeten laten doorschemeren?

Wie het weet, mag het zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, dat heb ik wel gelezen MN, maar dan had hij dat duidelijker moeten zeggen, en niet dat een ander denkt te weten wat hij er mee bedoelt.

Ik begrijp ook niet wat jij bedoelt te zeggen met: "als je zegt: zoals in je schijnbare passiviteit die zich op voorbestemming lijkt te enten".

Welke schijnbare passiviteit?

Op welke voorbestemming lijk ik die te enten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Oh, dat kan nog wel even duren. Ik heb niet elke dag de tijd om op het forum aanwezig te zijn, ik heb ook nog andere bezigheden. En Bijbelstudie kost nu eenmaal tijd en zorgvuldigheid aan onderzoek. Overigens God "vraagt" van mij persoonlijk niets, dan alleen maar gehoorzaam zijn aan Zijn Woord, en dat met anderen te delen, voor zover dat mogelijk is. Zijn "Plan" staat trouwens al vast voor de HELE mensheid, en niet in de laatste plaats voor Zijn volk Israel, en de Gemeente.

Onderzoek het onderstaande en je bent al lichtjaren verder dan gisteren:

(1) Overigens God "vraagt" van mij persoonlijk niets

(2) dan alleen maar gehoorzaam zijn aan Zijn Woord

(3) en dat met anderen te delen

(4) voor zover dat mogelijk is

(4) Zijn "Plan" staat trouwens al vast voor de HELE mensheid

(5) en niet in de laatste plaats voor Zijn volk Israel, en de Gemeente

Zorgvuldigheid aan onderzoek?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik begrijp ook niet wat jij bedoelt te zeggen met: "als je zegt: zoals in je schijnbare passiviteit die zich op voorbestemming lijkt te enten". Welke schijnbare passiviteit? Op welke voorbestemming lijk ik die te enten?

Begrijp je dat echt niet Ineke? Meen je dit nu ernstig of probeer je ons in de maling te nemen? Voor de goede orde, dit is een oprechte vraag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Openbaring 21:2

En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, nederdalende van God uit den hemel, toebereid als een bruid, die voor haar man versierd is.

Over welke heilige stad wordt hier gesproken?

Over DE heilige stad. Het is HET nieuwe Jeruzalem.

"Nederdalende" betekent dat het daarvoor al in de hemel bestaat.

Eerst is het in de hemel, daarna ook op de aarde, en dat wordt al gezegd bij "Uw Koninkrijk kome, Uw wil geschiede gelijk in de hemel, alzo op de aarde". [o.a. in Mattheus 6:10].

Het Koninkrijk der hemelen komt naar de aarde vanuit de hemel.

Hoe beeld je het Koninkrijk uit dat al bestaat in de hemel en dat in de toekomst op aarde nog gevestigd zal worden?

In dit geval in de vorm van een duidelijk herkenbare stad, namelijk Jeruzalem, de stad Davids, de stad van de grote Koning, de heilige stad in de hemel.

In Daniel 2 wordt het Koninkrijk uitgebeeld in de vorm van een steen, die van bovenaf komt, zonder handen afgehouwen, en vult de hele aarde.

Dat gebeurt hier ook met het nieuwe Jeruzalem.

De gedachte is dat het nieuwe Jeruzalem een voorstelling is van het Koninkrijk van Christus en dus een stad. Een stad beeldt een koninkrijk uit.

Het is het Koninkrijk van Christus zoals dat tot stand gekomen is in de hemel, op grond van en door de opstanding van Christus.

In de toekomst zal dat Koninkrijk - die stad - ook nederdalen op de aarde en dus uitgebreid worden naar de aarde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Openbaring 21:2. En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, nederdalende van God uit den hemel, toebereid als een bruid, die voor haar man versierd is. Over welke heilige stad wordt hier gesproken? Over DE heilige stad. Het is HET nieuwe Jeruzalem. "Nederdalende" betekent dat het daarvoor al in de hemel bestaat. Eerst is het in de hemel, daarna ook op de aarde, en dat wordt al gezegd bij "Uw Koninkrijk kome, Uw wil geschiede gelijk in de hemel, alzo op de aarde". [o.a. in Mattheus 6:10]. Het Koninkrijk der hemelen komt naar de aarde vanuit de hemel. Hoe beeld je het Koninkrijk uit dat al bestaat in de hemel en dat in de toekomst op aarde nog gevestigd zal worden? In dit geval in de vorm van een duidelijk herkenbare stad, namelijk Jeruzalem, de stad Davids, de stad van de grote Koning, de heilige stad in de hemel. In Daniel 2 wordt het Koninkrijk uitgebeeld in de vorm van een steen, die van bovenaf komt, zonder handen afgehouwen, en vult de hele aarde. Dat gebeurt hier ook met het nieuwe Jeruzalem. De gedachte is dat het nieuwe Jeruzalem een voorstelling is van het Koninkrijk van Christus en dus een stad. Een stad beeldt een koninkrijk uit. Het is het Koninkrijk van Christus zoals dat tot stand gekomen is in de hemel, op grond van en door de opstanding van Christus. In de toekomst zal dat Koninkrijk - die stad - ook nederdalen op de aarde en dus uitgebreid worden naar de aarde.

Heb je nu al een concreet plan Ineke? Op wie wacht je eigenlijk om wat je stelt ook praktisch te maken? Je blijft steeds maar weer hetzelfde herhalen en er gebeurt helemaal niets.

Onderzoek het onderstaande en je bent al lichtjaren verder dan gisteren:

(1) Overigens God "vraagt" van mij persoonlijk niets

(2) dan alleen maar gehoorzaam zijn aan Zijn Woord

(3) en dat met anderen te delen

(4) voor zover dat mogelijk is

(4) Zijn "Plan" staat trouwens al vast voor de HELE mensheid

(5) en niet in de laatste plaats voor Zijn volk Israel, en de Gemeente

Link naar bericht
Deel via andere websites
je voegt niets inhoudelijks toe aan het onderwerp, dus ga ik gestadig t.z.t. verder met het behandelen van Openbaring 21 en.......dat duurt nog wel even voordat we daarmee klaar zijn.

Hoeveel keer ga je dat herhalen alvorens daar ook je verantwoordelijkheid in te nemen? Of is dat de taak voor anderen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Het is niet zo heel moeilijk lijkt me.

Gen. 3:19: „In het zweet van uw aangezicht zult gij brood eten, totdat gij tot de aardbodem terugkeert, want daaruit werdt gij genomen. Want stof zijt gij en tot stof zult gij terugkeren.â€

Pred. 9:10: „Alles wat uw hand te doen vindt, doe dat met uw krácht, want er is geen werk noch overleg noch kennis noch wijsheid in Sjeool [„het grafâ€, SV, Lu; „het dodenrijkâ€, GNB], de plaats waarheen gij gaat.â€

Ps. 146:4: „Zijn geest gaat uit, hij keert terug naar zijn grond; waarlijk, op die dag vergaan zijn gedachten [„gedachtenâ€, 145:3 in Leu; „plannenâ€, GNB, NBG].â€

Als iemand overlijd dat gaat de persoon naar Sjeool, het Dodenrijk. Daar vergaan zijn gedachten. De geest (ruach of levensadem = levenskracht van God dat door de ademhaling in stand wordt gehouden) gaat terug naar God. Op de Jongste Dag worden de doden weer opgewekt.

Alleen 144.000 uitverkorenen hoeven de dood nooit te smaken. Openb. 20:4, 6: „Ik zag tronen, en er waren er die daarop gingen zitten, en hun werd macht gegeven om te oordelen. . . . Gelukkig en heilig is een ieder die deel heeft aan de eerste opstanding; over dezen heeft de tweede dood geen autoriteit, maar zij zullen priesters van God en van de Christus zijn en zullen de duizend jaren met hem als koningen regeren.â€

144.000 Christenen zullen met Christus meeregeren als koningen en priesters in de hemel. Deze Christenen zijn al vanaf de dood van Jezus uitverkoren naar de hemel te gaan. Waarover gaan ze regeren, want er moet wel wat te regeren zijn toch? Over de nieuwe wereld of het herstelde Paradijs, wat ook de oorspronkelijke bedoeling was van Jehovah. De aarde is voor de mensen gemaakt, niet de hemel. Dat er mensen naar de hemel gaan behoort tot het master herstelplan van Jehovah. Een heel mooie gedachte vind ikzelf. Mensen die precies weten hoe mensen in elkaar steken regeren samen met Christus over de Paradijsaarde. Een heel liefdevolle regeling. Voordat Christus zijn leven gaf is niemand naar de hemel opgestegen, dat is pas mogelijk na zijn opstanding.

Link naar bericht
Deel via andere websites

144.000 Christenen zullen met Christus meeregeren als koningen en priesters in de hemel. Deze Christenen zijn al vanaf de dood van Jezus uitverkoren naar de hemel te gaan. Waarover gaan ze regeren, want er moet wel wat te regeren zijn toch? Over de nieuwe wereld of het herstelde Paradijs, wat ook de oorspronkelijke bedoeling was van Jehovah. De aarde is voor de mensen gemaakt, niet de hemel. Dat er mensen naar de hemel gaan behoort tot het master herstelplan van Jehovah. Een heel mooie gedachte vind ikzelf. Mensen die precies weten hoe mensen in elkaar steken regeren samen met Christus over de Paradijsaarde. Een heel liefdevolle regeling. Voordat Christus zijn leven gaf is niemand naar de hemel opgestegen, dat is pas mogelijk na zijn opstanding.

De bijbel spreekt niet over christenen maar over Joden, 12.000 per specifieke stam. Dat is één. De hemel is ook voor de mensen gemaakt. De bijbel leert dat deze wereld niet ons thuis is maar de hemel. Dat is twee. Voordat Jezus zijn leven gaf waren er volgens de Bijbel al tenminste twee mensen opgenomen in de hemel, namelijk Henoch en Elia. Dat is drie. Het clubje "leiders" dat jij napraat heeft een heel specifieke doelstelling maar die komt niet overeen met wat de Bijbel leert. Het clubje bestaat dus uit dwaalleraren. Hoe sneller je je daarvan losmaakt hoe beter.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De bijbel leert van begin tot eind dat een gereinigdeaarde met volmaakte mensen de hoop is waar we naar moeten uitkijken, sorry wilempie ik dacht dat je heel goed bekend was met de bijbel, als de schrijver er opin gaat zal hij meer verduidelijkingen geven, vermoed ik.

Voor een deel stem ik met je samen. Maar de bijbel spreekt ook over een nieuwe schepping van hemel en aarde. Dat lees jij toch ook in de bijbel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Willempie, laten we één ding afspreken, we gaan met respect met elkaar om! Een forum is om ieder zijn zienswijze te laten zien en iedereen mag daar aan meedoen. Maar ik zal antwoord geven op je vraag.

1. de 144.000 bestaan niet enkel uit Joden.

Hoe kan je dat weten? Bestudeer maar eens de namen van de stammen. Je zult zien dat er 2 stammen tussen staan, oa. Jozef dat niet bestaat in het natuurlijke Israël. De bijbel spreekt over Israël in vleselijk opzicht (1 Kor 10:18) en in Ga 6:15,16 wordt gesproken over het Israël Gods wat het geestelijke Israël is. Andere schriftplaatsen gaan nader op dit punt in. Enkele „natuurlijke takken†van de figuurlijke olijfboom werden weggebroken en daarvoor in de plaats werden „wildeâ€, niet-Israëlitische takken geënt, en aldus bestaat er geen rassen- of klassenonderscheid onder degenen die „werkelijk Abrahams zaad [zijn], erfgenamen met betrekking tot een belofte†(Ro 11:17-24; Ga 3:28, 29). „Niet allen die uit Israël voortspruiten, zijn werkelijk ’Israël’.†„Want niet hij is een jood die het uiterlijk is, noch is besnijdenis dat wat uiterlijk, aan het vlees, geschiedt. Maar hij is een jood die het innerlijk is, en zijn besnijdenis is die van het hart, door geest†(Ro 9:6; 2:28, 29). Het natuurlijke Israël bleef in gebreke het vereiste aantal voort te brengen, en daarom ’richtte God zijn aandacht op de natiën om uit hen een volk voor zijn naam te nemen’ (Han 15:14). Over dit volk was gezegd: „Eens waart gij geen volk, maar nu zijt gij Gods volk†(1Pe 2:10). De apostel Petrus haalde de eens tot het natuurlijke Israël gerichte woorden aan en paste ze op dit geestelijke Israël Gods toe door te zeggen dat het in werkelijkheid „een uitverkoren geslacht, een koninklijke priesterschap, een heilige natie, een volk tot een speciaal bezit†was. — Ex 19:5, 6; 1Pe 2:9. Lijkt mij een heel duidelijk verhaal.

2. de hemel is NIET voor de mensen bestemd. De aarde werd gemaakt voor de mensheid. Adam en Eva waren de eerste. Als zij niet van de boom van Kennis van Goed en Kwaad gegeten hadden dan was de oorspronkelijke bedoeling, een zondeloos mooie Paradijsaarde, gewoon tot stand gekomen. Het was nooit de bedoeling dat Adam en Eva en hun nakomelingen naar de hemel toe zouden gaan. De aarde werd geschapen om voor altijd te blijven bestaan (Ps 78:69; 104:5; 119:90; Pr 1:4). God spreekt over zichzelf als een God met een voornemen en verklaart dat zijn voornemens beslist verwezenlijkt zullen worden (Jes 46:10; 55:11).

Zoals ik al schreef heeft God een masterplan om de erfzonde en dus de dood teniet te doen. Eén onderdeel is daarvan dat mensen in de hemel mogen mee-regeren over het Koninkrijk Gods waar elke Christen elke dag om bid.

3. Henoch en Elia

Henoch werd waarschijnlijk in een soort van trance gebracht waardoor hij 'de smarten van de dood' niet heeft ondergaan.

Elia werd opgenomen als door in een wonder in ATMOSFERISCHE hemel, niet in de geestelijke hemel! Elia stierf niet ten tijde van deze hemelvaart, maar leefde nadat hij van zijn opvolger Elisa naar de hemel was weggevoerd, nog een aantal jaren voort. Elia voer ook bij zijn dood niet naar de geestelijke hemel op, want toen Jezus op aarde was, zei hij duidelijk dat „geen mens tot in de hemel opgestegen [was]†(Jo 3:13) Dit zou natuurlijk niet kloppen als er al wel mensen naar de hemel zijn opgestegen. In Handelingen 2:34 staat ook zoiets dergelijks maar dat is ten aangaande van David die niet naar de hemel is opgestegen. Dat kon ook niet, want Jezus had Zijn zoenoffer nog niet gebracht. De hemel werd pas geopend voor mensen na zijn dood. Toen scheurde het gordijn van het Heilige der Heilige ook doormidden als symbool dat de hemel open was voor mensen, daarvoor mocht enkel de hogepriester hier binnenkomen.

Hoop dat ik hiermee aangetoond heb dat ik niet zomaar een groep napraat, maar dat het degelijk onderbouwd is. Laten we hier dus als Christenen met elkaar omgaan, want dat is de vrucht van de geest: Ga 5:2222 De vrucht van de geest daarentegen is liefde, vreugde, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, geloof, 23 zachtaardigheid, zelfbeheersing. Tegen zulke dingen is geen wet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Willempie, laten we één ding afspreken, we gaan met respect met elkaar om! Een forum is om ieder zijn zienswijze te laten zien en iedereen mag daar aan meedoen. Maar ik zal antwoord geven op je vraag.

Akkoord.

1. de 144.000 bestaan niet enkel uit Joden.

In de bijbel worden specifieke stammen van Israël genoemd en er wordt verteld over twaalfduizend personen uit elk van die twaalf stammen. Waarom zou dat zijn, denk je?

3. Henoch en Elia

Een theorie, bedacht door mensen maar niet te onderbouwen vanuit de Bijbel.

Hoop dat ik hiermee aangetoond heb dat ik niet zomaar een groep napraat, maar dat het degelijk onderbouwd is. Laten we hier dus als Christenen met elkaar omgaan, want dat is de vrucht van de geest: Ga 5:2222 De vrucht van de geest daarentegen is liefde, vreugde, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, geloof, 23 zachtaardigheid, zelfbeheersing. Tegen zulke dingen is geen wet.

Nee, dat heb je niet aangetoond. Wat je aantoont is dat je de (foutieve) uitleg van een clubje mensen in New York van groter belang acht dan wat de bijbel zelf zegt.

Voor wat betreft de vruchten van de Geest ben ik het uiteraard geheel met je eens. En aan de vruchten herkent men de boom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Willempie, laten we één ding afspreken, we gaan met respect met elkaar om! Een forum is om ieder zijn zienswijze te laten zien en iedereen mag daar aan meedoen. Maar ik zal antwoord geven op je vraag.

Een forum is niet om je eigen visie op te leggen aan anderen. Met het vulvuldig gebruik van woorden compleet met hoofdletters geschreven en een overdaad aan uitroeptekens wek je wel die indruk.

Hoop dat ik hiermee aangetoond heb dat ik niet zomaar een groep napraat, maar dat het degelijk onderbouwd is.

Wat je hiermee aangetoond hebt is dat je WTG leer prima in min of meer eigen woorden kan gieten. De verwijzingen kan je evengoed uit WTG lectuur gehaald hebben. Evengoed kan je dus zomaar een groep napraten. Aantonen dat je dat niet doet is overigens vrij lastig zo niet onmogelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid