Spring naar bijdragen

Ziektes & geloof


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 243
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Hoe dan ook begrijp ik het nog niet. Eulogia zegt: Ik word niet ziek want ik geloof dat God mij altijd beschermt tegen ziekte en ongelukken. Waarom Eulogia wel en anderen niet?

Ik kan mij een periode herinneren waar dit eerder aan bod kwam. En Eulogia reageerde ook heel fel. Heeft mij ook eens gezegd dat als ik ziek was, er iets niet goed zat tussen mij en God.

Ik vind dit alleen echt een grote hoop onzin. Mensen worden nu eenmaal ziek en krijgen met moeilijke dingen te maken. En geloof gaat met ups en downs, maar die downs gaan niet structureel gepaard met ziekten en de ups niet met gezondheid.

Mijn tenen gaan krom staan van hoe dat Prosperity Thinking wordt door getrokken. Ik geloof dat positief denken erg veel invloed kan hebben op je geestelijke en fysieke gezondheid, maar niet in de mate zoals er vaak gesteld wordt.

Ik heb een dagboek van Joseph Prince, een voorganger die het welvaartsevangelie predikt. Elke woord voor elke dag komt op hetzelfde neer. "Je denkwijze zal niet goed zijn. Leg het bij God neer. Wees positief. Zeg tegen jezelf dat je het kunt. En niet een keer, maar 20 keer per dag." Je krijgt geen handvatten over dingen in het leven. Ze maken er een puur psychisch verhaal van en dat geloof ik niet.

Ja, alles is mogelijk voor wie gelooft. Maar om te stellen dat mensen die een gezond geloof hebben niet ziek worden vind ik te ver gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een dagboek van Joseph Prince, een voorganger die het welvaartsevangelie predikt. Elke woord voor elke dag komt op hetzelfde neer. "Je denkwijze zal niet goed zijn. Leg het bij God neer. Wees positief. Zeg tegen jezelf dat je het kunt. En niet een keer, maar 20 keer per dag." Je krijgt geen handvatten over dingen in het leven. Ze maken er een puur psychisch verhaal van en dat geloof ik niet.

.

Hij predikt geen welvaartsevangelie en zijn dagboek gaat niet over positief tegen jezelf zijn. Ga eerst eens wat meer preken luisteren en zijn boek 'Bestemd voor overwinning' lezen. Ja, hij spreekt wel degelijk over wat wij als erfgenamen hebben ontvangen. Maar dat staat gewoon in de bijbel. Zijn bediening is die van het evangelie van genade. Hiermee zijn al miljoenen mensen bereikt over de hele wereld. Waarom altijd maar negatief zijn over mensen die hun kop uitsteken? Kijk liever eerst eens in de spiegel en vraag je af of jij het wel bij het rechte eind hebt, wellicht zou je je eigen bezwaren eens opzij kunnen zetten en gewoon eens met een open hart gaan luisteren. Vertrouw op God, als het niet juist is zal je dat wel merken. Mensen hebben meer vertrouwen in hun eigen verstand dan in het werk van de Geest. Geen wonder dat we zo weinig kracht zien bij gelovigen, omdat ze namelijk nog steeds niet gestorven zijn aan hun oude mens, die is nog springlevend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een dagboek van Joseph Prince, een voorganger die het welvaartsevangelie predikt. Elke woord voor elke dag komt op hetzelfde neer. "Je denkwijze zal niet goed zijn. Leg het bij God neer. Wees positief. Zeg tegen jezelf dat je het kunt. En niet een keer, maar 20 keer per dag." Je krijgt geen handvatten over dingen in het leven. Ze maken er een puur psychisch verhaal van en dat geloof ik niet.

.

Hij predikt geen welvaartsevangelie en zijn dagboek gaat niet over positief tegen jezelf zijn. Ga eerst eens wat meer preken luisteren en zijn boek 'Bestemd voor overwinning' lezen. Ja, hij spreekt wel degelijk over wat wij als erfgenamen hebben ontvangen. Maar dat staat gewoon in de bijbel. Zijn bediening is die van het evangelie van genade. Hiermee zijn al miljoenen mensen bereikt over de hele wereld. Waarom altijd maar negatief zijn over mensen die hun kop uitsteken? Kijk liever eerst eens in de spiegel en vraag je af of jij het wel bij het rechte eind hebt, wellicht zou je je eigen bezwaren eens opzij kunnen zetten en gewoon eens met een open hart gaan luisteren. Vertrouw op God, als het niet juist is zal je dat wel merken. Mensen hebben meer vertrouwen in hun eigen verstand dan in het werk van de Geest. Geen wonder dat we zo weinig kracht zien bij gelovigen, omdat ze namelijk nog steeds niet gestorven zijn aan hun oude mens, die is nog springlevend.

(H) Leuke redenatie! Pas wanneer je met open hart luistert zul je gaan geloven dat je door maar hard genoeg te denken dat het waar is, je kunt genezen. Dit neem ik dus totaal niet serieus, grapjas. Je zult er vast geen moeite mee hebben om te onderbouwen wat je gelooft, zou je dat willen proberen ipv met het vingertje wijzen? Want nu bereik je het tegenovergestelde, namelijk dat je 'weer zo één' bent die veel roept maar weinig zegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat vraag ik me inderdaad ook wel eens af.

Eulogia is een Christen fundementalist

Neuh, dat is teveel eer. Het is een knip en plak christen, als je de bijbel maar in genoeg stukjes knipt dan kun je elk willekeurig verhaal in elkaar knutselen. Een fundamentalist zou dat zien als het versnipperen/verscheuren in figuurlijke zin van de bijbel en daarmee Godslastering.
Link naar bericht
Deel via andere websites

(H) Leuke redenatie! Pas wanneer je met open hart luistert zul je gaan geloven dat je door maar hard genoeg te denken dat het waar is, je kunt genezen. Dit neem ik dus totaal niet serieus, grapjas. Je zult er vast geen moeite mee hebben om te onderbouwen wat je gelooft, zou je dat willen proberen ipv met het vingertje wijzen? Want nu bereik je het tegenovergestelde, namelijk dat je 'weer zo één' bent die veel roept maar weinig zegt.

Wellicht moet je nog een keer lezen wat ik geschreven heb. Tevens heb ik op pagina 3 al geschreven hoe ik er tegen aan kijk wat genezing betreft, lees dat ook nog een keer terug aub. Ik reageer hier op het feit dat mensen Pastor Prince heel eenzijdig wegzetten zonder goed inhoudelijk te weten waar ze over praten gezien de opmerkingen die gemaakt worden.

Dus nogmaals, ik zeg luister eens met een open hart naar wat er gezegd wordt (pastor Prince) en oordeel niet gelijk omdat je wellicht anders geleerd of gehoord hebt. Laat ook de Geest in je bevestigen of het een levend woord is of niet. Te veel mensen toetsen het woord met hun verstand, wat helaas gevallen is, en laten niet de Geest toe om het te bevestigen. En ja, daar heb ik ook last van :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat vraag ik me inderdaad ook wel eens af.

Eulogia is een Christen fundementalist

Neuh, dat is teveel eer. Het is een knip en plak christen, als je de bijbel maar in genoeg stukjes knipt dan kun je elk willekeurig verhaal in elkaar knutselen. Een fundamentalist zou dat zien als het versnipperen/verscheuren in figuurlijke zin van de bijbel en daarmee Godslastering.

Wees eens een beetje vriendelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dave, nu zeg je precies hetzelfde alleen wat anders geformuleerd: luister met open hart naar Pastor Prince dan zul je zien dat hij gelijk heeft. Iedereen met een andere mening 'oordeelt gelijk en toetst het Woord met het verstand', jouw woorden, wat blijkbaar slecht is. Verstand op nul en volgen die hap, is dat het?

Link naar bericht
Deel via andere websites
ik wil best vriendelijk zijn, maar gezien het feit dat eulogia in diverse postings een bepaalde houding aanneemt lukt me dat niet echt

hij is niet voor niks een of meerdere keren gebanned.

Ik wil graag antwoorden van Eulogía en wanneer ik als ik hem was dit soort reacties zou lezen zou ik spontaan minder zin krijgen om serieus op dit topic in te gaan. Antipathie voor users hoef je niet telkens door te laten schemeren, denk je niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dave, nu zeg je precies hetzelfde alleen wat anders geformuleerd: luister met open hart naar Pastor Prince dan zul je zien dat hij gelijk heeft. Iedereen met een andere mening 'oordeelt gelijk en toetst het Woord met het verstand', jouw woorden, wat blijkbaar slecht is. Verstand op nul en volgen die hap, is dat het?

Als je moedwillig niets anders wilt lezen dan prima, maar volgens mij ben ik duidelijk geweest. Je trekt onterechte conclusies wat mij betreft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dave, nu zeg je precies hetzelfde alleen wat anders geformuleerd: luister met open hart naar Pastor Prince dan zul je zien dat hij gelijk heeft. Iedereen met een andere mening 'oordeelt gelijk en toetst het Woord met het verstand', jouw woorden, wat blijkbaar slecht is. Verstand op nul en volgen die hap, is dat het?

Als je moedwillig niets anders wilt lezen dan prima, maar volgens mij ben ik duidelijk geweest. Je trekt onterechte conclusies wat mij betreft.

Leg me dan uit wat ik verkeerd begrijp aan jouw reacties, want dit is hoe ik het zie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
ik wil best vriendelijk zijn, maar gezien het feit dat eulogia in diverse postings een bepaalde houding aanneemt lukt me dat niet echt

hij is niet voor niks een of meerdere keren gebanned.

Ik wil graag antwoorden van Eulogía en wanneer ik als ik hem was dit soort reacties zou lezen zou ik spontaan minder zin krijgen om serieus op dit topic in te gaan. Antipathie voor users hoef je niet telkens door te laten schemeren, denk je niet?

tja, als egolia al beweert dat zieken ziek zijn door eigen schuld heb je aan mij een verkeerde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil graag antwoorden van Eulogía en wanneer ik als ik hem was dit soort reacties zou lezen zou ik spontaan minder zin krijgen om serieus op dit topic in te gaan. Antipathie voor users hoef je niet telkens door te laten schemeren, denk je niet?

tja, als egoliaEulogia al beweert dat zieken ziek zijn door eigen schuld heb je aan mij een verkeerde.

Nog geen reden om zo respectloos te doen, ook al denk je van wel...

ik heb 20 jaar met zieken te maken gehad, de ene geestelijk, en de ander lichamelijk, dus ik ken de klappen van de zweep wel.

kom bij mij niet aan met slappen en vage opmerkingen zoals te weinig geloof enzo, zoals Eulogia doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God laat Zich in principe niet tegenhouden, maar Hij werkt door geloof. Dat wil niet zeggen dat Hij alleen door een groot geloof kan werken. Hij kan al werken door een geloof dat zo klein is als een mosterdzaadje. Daarom geloof ik ook dat God door mijn oma een wonder kan doen. Ik geloof dat mijn oma een bepaald geloof heeft in God en dat Hij haar daardoor volkomen zal kunnen genezen.

Moet je Christen zijn om voor genezing in aanmerking te komen?

Volgens mij zijn alle genezingen die Jezus gedaan heeft en die opgeschreven zijn in de Bijbel gepaard gegaan met geloof. Dus aan hand van dat geven zou ik zeggen, ja!

Nee natuurlijk niet, voor het kruis bestonden er nog geen christenen. Mensen kwamen van alle streken, namen zieken mee, bezetenen etc, denk je echt dat die allemaal geloofde? genezing is juist een teken voor de ongelovigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
eulogia, is het niet wat jij meent te zeggen dat:

als je ECHT geloof zonder twijfel, dat het dan zal gebeuren. Zoals Jezus wonderen deed, en sommige discipelen het niet 'lukte' omdat ze niet genoeg geloofde ?

Daar geloof ik wel in.

Alleen tegenwoordig zijn er weinig tot geen mensen die zo groot geloof hebben dat ze niet twijfelen. ik ken er geen. ik wou dat ik zo groot geloof zou hebben, maar ik heb dat niet helaas. Ik wil bijv. wel geloven dat God mijn vader geneest, en mijn vader ook (die ook echt oprecht gelooft) maar ons gebrek aan geloof en vertrouwen dat het werkelijk zal gebeuren zit ons in de weg. en dat brengt ons/mij verder van God.

Maar altijd kan je iets overkomen natuurlijk; God wil dat niet nee. Maar het kan ook een bepaalde zin hebben; ook gelovigen leven op de gebrekkige wereld en komen niet onder ziektes uit natuurlijk.

maar is dat wat je bedoeld eulogia ? Geloof zonder twijfel ?

Het gaat niet om een groot geloof, in de bijbel wordt maar twee keer door Jezus gezegd dat iemand een groot geloof had, beide waren geen joden (best wel grappig). Zij zagen Jezus in zijn autoriteit, dus niet zoals zijn eigen dorpsgenoten die zeiden is dat niet de zoon van de timmerman? Vaak limiteren wij God doordat we zelf last hebben van ongeloof. Onze zintuigen, ons verstand kan niet bevatten dat het mogelijk is en daarom hebben we ongeloof. Jezus zegt tegen zijn discipelen duidelijk dat zij die bezeten jongen niet konden genezen door ongeloof. Ongeloof heft geloof op. Daarom zegt Jezus ook dat geloof ter grootte van een mosterdzaadje al genoeg is om bergen te verzetten.

Wij hebben allen de mate van geloof ontvangen van God maar het probleem is dat we met ongeloof te maken hebben. Kijk maar eens op dit forum, wij laten de wereld en onze zintuigen bepalend zijn wat we geloven, we vertrouwen niet onvoorwaardelijk op het woord van God. Bijna iedere gelovige hier gelooft niet of maar deels in genezing en vervolgens vinden we het gek dat we het niet zien. En belijden met je mond is nog niet geloven in je hart.

Jezus heeft duidelijk ons de opdracht gegeven dat de gelovigen de handen op zieken moeten leggen en dan zullen ze genezen. Maar Hij heeft ook gezegd dat je moet geloven en niet twijfelen in je hart. Twijfel is niets anders dan onvoldoende waarde geven aan het woord van God of meer waarde aan de mening en wijsheden van de wereld. Waarom probeert Paulus zo veel moeite te doen om ons te laten beseffen dat we een nieuwe schepping zijn, dat niet langer ik leef, maar christus leeft in mij. We moeten ons denken vernieuwen, elke gedachte gevangen nemen en ga zo maar door. Maar ook dat we erfgename zijn, kind van God, rechtvaardig etc.

Wij moeten meer sterven, zonder dood kan er ook geen opstanding zijn. De meeste christenen willen wel geloven, maar zonder te sterven en Jezus echt Heer te maken over hun leven. Als je moeite hebt met geloven, dan moet je gewoon meer sterven aan je oude mens. Het vlees kan niet begrijpen wat geestelijk is.

Als je weet wie je bent in Christus, dat dezelfde Geest die Christus uit de dood opwekte nu ook in ons leeft, dan is het niet meer dan logisch dat wij dezelfde werken en zelfs groter kunnen doen. Jezus is het hoofd, wij zijn het lichaam. Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar blijven ontkennen omdat we tegenovergestelde zien heeft niets met geloof te maken. Geloof is vasthouden aan het woord van God ook al lijkt het tegenovergestelde te gebeuren.

Mediteer eens op Hebr 10:23

Laten we zonder te wankelen datgene blijven belijden waarop we hopen, want Hij die de belofte heeft gedaan is trouw.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Romeinen 10:17

17 Zo is dan het geloof uit het horen, en het horen door het Woord van Christus.

Als in de kerk Goddelijke genezing gepredikt wordt en dat het Gods wil is om te genezen en je daarbij zelf teksten gaat uitspreken, komt er vanzelf geloof. Als er iets anders gepredikt wordt en/of je leest het Woord niet, ga je wat anders geloven. Wij kregen vroeger 'genezingscursus' in de kerk. En als je ziet dat het bij anderen ook werkt, krijg je er in ieder geval hoop door. En wat vaak vergeten wordt: geloof door liefde werkende. Als ik mijn broeder niet wil vergeven, kan ik Bijbelteksten uitspreken en proberen te geloven tot ik een ons weeg, maar gebeurt er niets, heb ik gemerkt. Overigens geloof ik dat het zo werkt voor gelovigen: eerst geloven, dan zien. Maar voor niet-gelovigen is het net andersom. Eerst zien, dan geloven. Daarom moeten gelovigen hun geloof gaan bouwen en durven uitstappen in geloof. Jezus zei: als je Me niet gelooft om Mijn Woorden, gelooft dan om de werken. Overigens slaat het nergens op om iemand te beschuldigen of het zo op te vatten als had hij niet genoeg geloof en was het zijn eigen schuld. Want je mag niet oordelen en dan had je 'm moeten helpen. Toen Jezus tegen Petrus zei: kleingelovige, waarom ben je gaan twijfelen? trok Hij hem wel het water uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk al die Bijbelteksten. Ondertussen gaan 2 ouders vrijuit nadat ze hun 16-jarige zoon hadden laten doodgaan aan een gebarsten blinde darm. Hij werd ziek, en in plaats van hem naar een dokter te brengen zouden ze wel even voor hem bidden. Dat staat immers in de Bijbel, volgens jullie? "Heb vertrouwen! Blijf bidden! God kan alles genezen!" Een jongen van 16 is dood door die manier van denken. Wat zei je Dave? "Jezus heeft duidelijk ons de opdracht gegeven dat de gelovigen de handen op zieken moeten leggen en dan zullen ze genezen". Dus of Jezus liegt hier, of de ouders van deze jongen 'geloofden niet goed genoeg'. Welke is het? Welk excuus word er gebruikt om hier onderuit te komen? Ik denk dat het antwoord C word: "Misschien hadden ze teveel twijfel in hun hart". Of, hey, hier is een idee: Breng je kind naar de dokter als hij/zij ziek is!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Leuk al die Bijbelteksten. Ondertussen gaan 2 ouders vrijuit nadat ze hun 16-jarige zoon hadden laten doodgaan aan een gebarsten blinde darm. Hij werd ziek, en in plaats van hem naar een dokter te brengen zouden ze wel even voor hem bidden. Dat staat immers in de Bijbel, volgens jullie? "Heb vertrouwen! Blijf bidden! God kan alles genezen!" Een jongen van 16 is dood door die manier van denken. Wat zei je Dave? "Jezus heeft duidelijk ons de opdracht gegeven dat de gelovigen de handen op zieken moeten leggen en dan zullen ze genezen". Dus of Jezus liegt hier, of de ouders van deze jongen 'geloofden niet goed genoeg'. Welke is het? Welk excuus word er gebruikt om hier onderuit te komen? Ik denk dat het antwoord C word: "Misschien hadden ze teveel twijfel in hun hart". Of, hey, hier is een idee: Breng je kind naar de dokter als hij/zij ziek is!

Als ik het goed , wat in mijn herrinering zit, staat naast het ziekenhuis waar jij werkt een grote kerk, waarin 1x per maand ( meen ik ) een genezingsdienst is.

onzindienst volgens jouw? ..volgens mij ook hoor. er worden gewoonweg geen mensen meer genezen, in naam van Jezus, Zelfs de Islam hoor je er nooit over.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Romeinen 10:17

17 Zo is dan het geloof uit het horen, en het horen door het Woord van Christus.

Als in de kerk Goddelijke genezing gepredikt wordt en dat het Gods wil is om te genezen en je daarbij zelf teksten gaat uitspreken, komt er vanzelf geloof. Als er iets anders gepredikt wordt en/of je leest het Woord niet, ga je wat anders geloven. Wij kregen vroeger 'genezingscursus' in de kerk. En als je ziet dat het bij anderen ook werkt, krijg je er in ieder geval hoop door. En wat vaak vergeten wordt: geloof door liefde werkende. Als ik mijn broeder niet wil vergeven, kan ik Bijbelteksten uitspreken en proberen te geloven tot ik een ons weeg, maar gebeurt er niets, heb ik gemerkt. Overigens geloof ik dat het zo werkt voor gelovigen: eerst geloven, dan zien. Maar voor niet-gelovigen is het net andersom. Eerst zien, dan geloven. Daarom moeten gelovigen hun geloof gaan bouwen en durven uitstappen in geloof. Jezus zei: als je Me niet gelooft om Mijn Woorden, gelooft dan om de werken. Overigens slaat het nergens op om iemand te beschuldigen of het zo op te vatten als had hij niet genoeg geloof en was het zijn eigen schuld. Want je mag niet oordelen en dan had je 'm moeten helpen. Toen Jezus tegen Petrus zei: kleingelovige, waarom ben je gaan twijfelen? trok Hij hem wel het water uit.

geloof maar wat je wilt. heb je groot gelijk in. heb je ook bewijs?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik het goed , wat in mijn herrinering zit, staat naast het ziekenhuis waar jij werkt een grote kerk, waarin 1x per maand ( meen ik ) een genezingsdienst is.

onzindienst volgens jouw?

Klopt, de Levensstroom. De gedachte dat God mensen geneest omdat ze daarvoor bidden vind ik inderdaad onzin. Het zit in Z'n plan, of het zit dat niet. Zo wel, nou mooi, hun wil zat op 1 lijn met die van God. Zo niet, jammer, God was iets anders van plan. Als men beweert dat God door gebed ineens van gedachten kan veranderen, dan zou dat betekenen dat Hij veel meer mensen negeert dan geneest. De diensten zelf...tja..gezamenlijk bidden om genezing en hopen dat God hetzelfde wilt lijkt mij niks mis mee. Het geeft een gevoel van samenhorigheid, van troost, en het geeft zieken het gevoel dat ze niet zijn vergeten. Maar ik kan er echt niet tegen als mensen zeggen dat ze zijn genezen omdat ze daarvoor hadden gebeden. Ik heb het daar al eens eerder over gehad in een topic over gebedsgenezing.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof niet dat mijn bijbelteksten geapprecieerd worden. Ik kom zelf oorspronkelijk uit de kerk van Zijlstra en kwam jaren in een kerk waar veel mensen genazen. Overigens wordt daar wel altijd aangemoedigd dat mensen naar een arts gaan. Ik heb altijd gehoord dat we de wonderen moeten doen die Jezus deed, maar ik geloof niet dat mensen er blij van worden hier. Ik zal mijn geloof maar bouwen om van deze onnozele forumverslaving af te komen. Beter.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid