Spring naar bijdragen

Ziektes & geloof


Aanbevolen berichten

Dave schreef:
de bijbel leert dat wij doden kunnen opwekken.

Het heeft allemaal met geloof te maken en de grootste beperking van ons geloof zijn wij zelf. I.p.v. op God te vertrouwen kijken we met ons eigen verstand naar de oplossing en komen dan meestal schromelijk te kort in ons voorstellingsvermogen. Ik ken deze mevr King niet dus ik zou het niet weten.

Ja ik geloof dat de doden opgewekt kunnen worden, aangezien mijn geloof gebaseerd is op de opstanding van Christus.

heb jij in je naaste omgeving ooit meegemaakt dat er een dode is opgewekt?

en dan heb ik het over een dode en niet over een schijndode.

of misschien voorbeelden vanuit Europa en niet vanuit Verweggistan?

Ik heb dat niet meegemaakt maar zelf ook nog nooit voor gebeden. Zoals ik al zei sta ik ook nog niet zo stevig hierin dat ik daar al zonder schroom in uitstap. Wel onlangs voor een terminale vrouw gebeden en zij is vorige week helaas overleden. Veranderd dat mijn geloof in het woord van God? Nee, het maakt me juist meer vastberaden om nog dichter naar de Heer te gaan en om inzicht te vragen waarom ik soms wel en soms nog geen resultaten zie. Maar vast staat voor mij dat Jezus onze ziekten heeft gedragenen en dat het Gods wil is om te genezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 243
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Het is gewoon vreemd dat jij een dergelijk standpunt inneemt dat zo ver weg van de realiteit staat. Dat familieleden van doodzieke christenen niet sterk genoeg in hun geloof staan omtrent genezing? Het is makkelijk gezegd achter een toetsenbord en beeldscherm, maar zeg dat tegen die familieleden zelf en je bent niet langer welkom. Ben je zelf ooit in een situatie terecht gekomen waarin een geliefde te vroeg is overleden door ziekte? Het is helaas vaak zo dat mensen als jij pas van mening veranderen als ze zelf zoiets meemaken, en zelf inzien dat het vaak niet in hun handen ligt, en dat hun geliefde ondanks de talloze smeekbeden aan God alsnog overlijd. Hoe zou jij vervolgens reageren op iemand die zegt dat je niet sterk genoeg in je geloof stond? Dat het in feite jouw schuld is, want als je wel sterker in je geloof stond het allemaal voorkomen had kunnen worden?

Als je wat beter gelezen had zou je gezien hebben dat ik mijn vader aan maagkanker heb verloren en ik hoef jou denk ik niet te vertellen hoe hij er op het einde uitzag.

Met alle respect voor je vader, maar uit je reacties op dit topic maak ik uit dat je denkt dat dit soort dingen voorkomen kunnen worden als men zo dicht bij God staat als mogelijk is. Denk je dat je vader was genezen als je sterker in je geloof had gestaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is gewoon vreemd dat jij een dergelijk standpunt inneemt dat zo ver weg van de realiteit staat. Dat familieleden van doodzieke christenen niet sterk genoeg in hun geloof staan omtrent genezing? Het is makkelijk gezegd achter een toetsenbord en beeldscherm, maar zeg dat tegen die familieleden zelf en je bent niet langer welkom. Ben je zelf ooit in een situatie terecht gekomen waarin een geliefde te vroeg is overleden door ziekte? Het is helaas vaak zo dat mensen als jij pas van mening veranderen als ze zelf zoiets meemaken, en zelf inzien dat het vaak niet in hun handen ligt, en dat hun geliefde ondanks de talloze smeekbeden aan God alsnog overlijd. Hoe zou jij vervolgens reageren op iemand die zegt dat je niet sterk genoeg in je geloof stond? Dat het in feite jouw schuld is, want als je wel sterker in je geloof stond het allemaal voorkomen had kunnen worden?

Als je wat beter gelezen had zou je gezien hebben dat ik mijn vader aan maagkanker heb verloren en ik hoef jou denk ik niet te vertellen hoe hij er op het einde uitzag.

Met alle respect voor je vader, maar uit je reacties op dit topic maak ik uit dat je denkt dat dit soort dingen voorkomen kunnen worden als men zo dicht bij God staat als mogelijk is. Denk je dat je vader was genezen als je sterker in je geloof had gestaan?

ik heb de indruk dat Dave en zijn gelijkgestemden de visie hebben dat een hoe sterker geloof, hoe groter de genezing is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laten we de term 'genezen' voor het gemak van de discussie maar even definiëren als 'geen ziekten meer hebben en nog in leven zijn'. Als ik morgen met een geweer op werk kom en de terminale patiënten 1 voor 1 begin af te schieten, dan zou ik dat moeilijk 'genezen' kunnen noemen, hoewel dat met jouw definitie wel zou kunnen..;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
@cobybryant,

Natuurlijk mag jij je mening en visie ook geven over dit onderwerp vooral omdat we lezen dat in de tijd van Jezus genezingen gebeurde.

Maar dat is tegelijkertijd het moeilijke, nu kom je tegen dat christenen denken die gave ook te hebben of erger nog zeggen dat er te weinig geloof is als iemand niet geneest.

En dat velen het dan niet met je eens zijn omdat ze in de praktijk wat anders zien daar moet je tegen kunnen. We wisselen hier onze gedachten erover uit, discusieeren en dan staan de neuzen niet dezelfde kant op.

Ik zie de praktijk en die is dat er veel mensen lijden, sterven aan b.v kanker, dat kunnen mensen met een diep geloof zijn. Geloof heeft voor mij niet te maken met ziektes, daar zijn andere oorzaken voor. Soms door je leefpatroon vaker nog doordat er maar zo cellen wat anders gaan doen . Gelovigen of niet gelovigen we kunnen allemaal ernstig ziek worden, we gaan eens dood. Wel zie ik dat gelovigen troost en houvast kunnen ervaren in hun ziekteproces.

Een kennis van me was ernstig ziek ze koos voor ziekenzalving ook voor chemokuren tot het niet meer kon, ze zei; ik weet niet of ik zal genezen maar ik wil niet dat Jezus straks vraag;"waarom heb je me niet gevraagt om je te genezen?' Natuurlijk zulllen gelovige zieken bidden om genezing maar soms is het beter ook te bidden voor: rust, overgave. Zeker wanneer het een ziekte is die terminaal is, of een dwarsleasie, herseninfarct etc etc.

Dat ben ik ook met je eens. Geloof is 1 aspect. Je kunt niet zeggen dat het alleen maar daarom draait en dat iemand die niet geneest geen geloof heeft. Jaren terug had mijn schoonvader kanker, we hadden gebeden, ineens wonderbaarlijk genezen. De dokters stonden te juichen: uw God heeft een wonder gedaan. Maar jaren daarna kreeg hij weer kanker op andere plaatsen. Weer chemo, die man was helemaal op. Hij wilde naar de hemel. Dan moet je inderdaad niet aankomen met bijbelteksten over genezing. We hebben toen gebeden dat hij niet zo lang zou hoeven te lijden en dezelfde nacht ging hij naar de hemel. Soms is het ook iemand zijn tijd of er is iets anders aan de hand. Dat weet je niet. Is ook niet zo belangrijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is gewoon vreemd dat jij een dergelijk standpunt inneemt dat zo ver weg van de realiteit staat. Dat familieleden van doodzieke christenen niet sterk genoeg in hun geloof staan omtrent genezing? Het is makkelijk gezegd achter een toetsenbord en beeldscherm, maar zeg dat tegen die familieleden zelf en je bent niet langer welkom. Ben je zelf ooit in een situatie terecht gekomen waarin een geliefde te vroeg is overleden door ziekte? Het is helaas vaak zo dat mensen als jij pas van mening veranderen als ze zelf zoiets meemaken, en zelf inzien dat het vaak niet in hun handen ligt, en dat hun geliefde ondanks de talloze smeekbeden aan God alsnog overlijd. Hoe zou jij vervolgens reageren op iemand die zegt dat je niet sterk genoeg in je geloof stond? Dat het in feite jouw schuld is, want als je wel sterker in je geloof stond het allemaal voorkomen had kunnen worden?

Als je wat beter gelezen had zou je gezien hebben dat ik mijn vader aan maagkanker heb verloren en ik hoef jou denk ik niet te vertellen hoe hij er op het einde uitzag.

Met alle respect voor je vader, maar uit je reacties op dit topic maak ik uit dat je denkt dat dit soort dingen voorkomen kunnen worden als men zo dicht bij God staat als mogelijk is. Denk je dat je vader was genezen als je sterker in je geloof had gestaan?

Ik geloof persoonlijk dat als Jezus voor hem had gestaan mijn vader genezen was. Dat lees ik in de bijbel en ik zie ook dat dit een opdracht aan alle gelovigen is om zieken de handen op te leggen. Dat het vaak niet lukt heeft volgens de bijbel te maken met:

- ongeloof (Math 17:20)

- tradities van mensen (Mark 7:13, zie ook Kol 2:8)

Daarnaast leert Paulus ons duidelijk in Rom 12:2 om ons denken te vernieuwen:

U moet uzelf niet aanpassen aan deze wereld, maar veranderen door uw gezindheid te vernieuwen, om zo te ontdekken wat God van u wil en wat goed, volmaakt en hem welgevallig is.

Het probleem bij iedere gelovige is de dagelijkse worsteling met zijn oude natuurlijke mens:

Rom 8:

7 Onze eigen wil staat vijandig tegenover God, want hij onderwerpt zich niet aan zijn wet en is daar ook niet toe in staat.

Simpel gezegd, zolang de oude mens regeert in ons leven zullen we vaak weinig zien van de beloften. Mensen willen wel de beloften in hun leven mijn zijn vaak niet bereid om te veranderen. Dus Jezus echt Heer over je leven maken betekent dat niet langer 'ik' en 'mijn wil' bepalend zijn maar Jezus en Zijn wil in mijn leven bepalend zijn. Heb je naaste lief als jezelf en doe voor anderen wat je voor jezelf gedaan zou willen hebben. Dan zul je ook naar zijn beeld gaan veranderen en gaan de beloften zichtbaar worden. De Geest gaat gewoon nooit onze woorden kracht bij zetten zolang we het uit eigen kracht doen en vanuit eigen werken. Dus als ik bid en iemand geneest niet dan ga ik in ieder geval niet God of de zieke de schuld geven maar onderzoek ik eerst mijzelf.

Als de bijbel nou het volgende leert in Joh 5:

30 Ik kan niets doen uit mijzelf: ik oordeel naar wat ik hoor, en mijn oordeel is rechtvaardig omdat ik mij niet richt op wat ik zelf wil, maar op de wil van hem die mij gezonden heeft.

Zelf Jezus deed alles vanuit de wil van de Vader en niet vanuit zijn eigen wil. Wellicht zouden we daar eens een voorbeeld aan moeten nemen. Zolang christenen niet de wil van God begrijpen wordt het lastig om vanuit deze wil te gaan handelen. De duivel doet er alles aan om de wil van God te vertroebelen bij gelovigen zodat we accepteren dat ziekte er nu eenmaal bijhoort in het leven van een christen en dat genezing alleen voor sommige is weggelegd die 'goed' genoeg zijn.

Dus ja het klopt dat er nu nog veel mensen ziek zijn en doodgaan. Zolang echter de leugen blijft regeren onder gelovigen i.p.v. de waarheid zal dat ook niet veranderen. Het is niet alleen geloof, maar geloof in de waarheid die je vrijmaakt. Geloven in een leugen kan ook, maar zal je niet vrijmaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dave schreef:

De duivel doet er alles aan om de wil van God te vertroebelen bij gelovigen zodat we accepteren dat ziekte er nu eenmaal bijhoort in het leven van een christen en dat genezing alleen voor sommige is weggelegd die 'goed' genoeg zijn.

ziekte hoort helaas bij het leven en dat heeft niets met de duivel te maken.

veelal is het genetisch bepaald, of is het een gevolg van een ongezonde leefwijze en vaak overkomt je een ziekte onverwachts.

zowel bij gelovigen als ongelovigen - dat maakt niets uit.

ziekte houdt geen rekening met religie.

Dus ja het klopt dat er nu nog veel mensen ziek zijn en doodgaan. Zolang echter de leugen blijft regeren onder gelovigen i.p.v. de waarheid zal dat ook niet veranderen. Het is niet alleen geloof, maar geloof in de waarheid die je vrijmaakt. Geloven in een leugen kan ook, maar zal je niet vrijmaken.

het zal nooit veranderen.

virussen zijn ingenieus: dus als er een medicijn gevonden zal worden voor een bepaalde ziekte, zal een andere ziekte weer de kop op steken.

we kunnen proberen gezond te leven, maar ook dat is geen garantie voor een leven zonder ziektes... zoals kanker

zoals ook geloof daar geen garantie voor is.

sommigen genezen van een ernstige ziekte [kanker bv.] en anderen niet.

en die ziekte treft ook veel kinderen... ;(

een willekeurig gebeuren - als je die ziekte overleeft heb je geluk gehad en anders pech.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je wat beter gelezen had zou je gezien hebben dat ik mijn vader aan maagkanker heb verloren en ik hoef jou denk ik niet te vertellen hoe hij er op het einde uitzag.

Met alle respect voor je vader, maar uit je reacties op dit topic maak ik uit dat je denkt dat dit soort dingen voorkomen kunnen worden als men zo dicht bij God staat als mogelijk is. Denk je dat je vader was genezen als je sterker in je geloof had gestaan?

Ik geloof persoonlijk dat als Jezus voor hem had gestaan mijn vader genezen was.

Dat was m'n vraag niet..;) Het gaat erom dat je beweert dat wij, 'God's kinderen', zelf de handen op zieken kunnen leggen om ze te genezen. Maar hoe dicht je ook bij God staat, hoe sterk je ook in je geloof staat: het gebeurt niet. Je kan niks veranderen aan de medische staat waar mensen zich in verkeren door te bidden. Mensen die het tegendeel beweerden komen meestal pas tot diezelfde conclusie als ze zelf iets dergelijks meemaken, en zelf inzien dat het niet uitmaakt hoeveel ze hebben gebeden, omdat hun geliefden alsnog door de ziekte overleed. En je kan dat proberen goed te praten door de schuld te leggen bij de maatschappij die niet goed genoeg gelooft in God, of bij mensen die in andere dingen geloven, maar ik vind dat nogal kort door de bocht. Nog maar een keertje m'n vraag: Denk je dat je vader was genezen als jij persoonlijk sterker in je geloof had gestaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Denk je dat je vader was genezen als jij persoonlijk sterker in je geloof had gestaan?

Ook al vroeg je het niet aan mij, graag wil ik hier even op reageren aangezien mijn vader eveneens aan kanker is gestorven. Ik reageer met een citaat.

Mattheüs 14

26 En toen de discipelen Hem over de zee zagen lopen, raakten zij in verwarring en zeiden: Het is een spook! En zij schreeuwden van angst.

27 Maar meteen sprak Jezus hen aan en zei: Heb goede moed, Ik ben het; wees niet bevreesd.

28 Petrus antwoordde Hem en zei: Heere, als U het bent, geef mij dan bevel over het water naar U toe te komen.

29 Hij zei: Kom! En Petrus klom uit het schip en liep op het water om bij Jezus te komen.

30 Maar toen hij op de sterke wind lette, werd hij bevreesd, en toen hij begon te zinken, riep hij: Heere, red mij!

31 Jezus stak meteen Zijn hand uit, greep hem vast en zei tegen hem: Kleingelovige, waarom hebt u getwijfeld?

Lukt het ons om zonder twijfel te geloven? Nee. Is het onze schuld dat we dit niet kunnen? Eveneens nee. Wie ziek wordt wordt ziek, het is dikke pech en niets meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met alle respect voor je vader, maar uit je reacties op dit topic maak ik uit dat je denkt dat dit soort dingen voorkomen kunnen worden als men zo dicht bij God staat als mogelijk is. Denk je dat je vader was genezen als je sterker in je geloof had gestaan?

Ik geloof persoonlijk dat als Jezus voor hem had gestaan mijn vader genezen was.

Dat was m'n vraag niet..;) Het gaat erom dat je beweert dat wij, 'God's kinderen', zelf de handen op zieken kunnen leggen om ze te genezen. Maar hoe dicht je ook bij God staat, hoe sterk je ook in je geloof staat: het gebeurt niet. ?

Ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat het soms gebeurt. Maar inderdaad het gebeurt niet steeds.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dave schreef:
De duivel doet er alles aan om de wil van God te vertroebelen bij gelovigen zodat we accepteren dat ziekte er nu eenmaal bijhoort in het leven van een christen en dat genezing alleen voor sommige is weggelegd die 'goed' genoeg zijn.

ziekte hoort helaas bij het leven en dat heeft niets met de duivel te maken.

veelal is het genetisch bepaald, of is het een gevolg van een ongezonde leefwijze en vaak overkomt je een ziekte onverwachts.

zowel bij gelovigen als ongelovigen - dat maakt niets uit.

ziekte houdt geen rekening met religie.

Volgens de bijbel is ziekte onderdeel van de vloek die in de wereld gekomen is door de zondeval. Het heeft echter weinig zin om jouw hiervan te gaan overtuigen aangezien de bijbel voor jou geen waarde heeft. Dus je redernatie die je geeft is niet meer dan normaal voor een ongelovig persoon, zo zou ik er ook over denken als ik niet zou geloven. De bijbel leert echter wat anders, wat kun je in mijn vorige mails prima teruglezen.

Dus ja het klopt dat er nu nog veel mensen ziek zijn en doodgaan. Zolang echter de leugen blijft regeren onder gelovigen i.p.v. de waarheid zal dat ook niet veranderen. Het is niet alleen geloof, maar geloof in de waarheid die je vrijmaakt. Geloven in een leugen kan ook, maar zal je niet vrijmaken.

het zal nooit veranderen.

virussen zijn ingenieus: dus als er een medicijn gevonden zal worden voor een bepaalde ziekte, zal een andere ziekte weer de kop op steken.

we kunnen proberen gezond te leven, maar ook dat is geen garantie voor een leven zonder ziektes... zoals kanker

zoals ook geloof daar geen garantie voor is.

sommigen genezen van een ernstige ziekte [kanker bv.] en anderen niet.

en die ziekte treft ook veel kinderen... ;(

een willekeurig gebeuren - als je die ziekte overleeft heb je geluk gehad en anders pech.

Je beschrijft de huidige werking van de gevallen wereld, daar is geen speld tussen te krijgen en dat betwist ik ook niet. Waar ik het over heb is dat gelovigen zieken de handen horen op de leggen om ze te genezen. Probleem is zoals ik in mijn vorige post al beschreven heb is dat de meeste gelovigen de wil van God niet kennen wat betreft genezing. Blijven herhalen dat in de wereld mensen ziek worden, ook gelovigen is een non discussie, want daar gaat mijn punt niet over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat was m'n vraag niet..;) Het gaat erom dat je beweert dat wij, 'God's kinderen', zelf de handen op zieken kunnen leggen om ze te genezen. Maar hoe dicht je ook bij God staat, hoe sterk je ook in je geloof staat: het gebeurt niet.

Het gebeurt altijd al, toen Jezus op aarde rondliep tot vandaag de dag. Maar het heeft geen enkele zin om jou hiervan te overtuigen, elk doktersrapport, youtube film zal je sceptisch bekijken omdat jij volgens mij dagelijks het tegendeel ziet. Het heeft voor mij ook geen enkele zin om jou proberen te overtuigen met woorden, Jezus, Paulus en al die andere deden dat ook met tekenen en wonderen om het woord kracht bij te zetten.

Je kan niks veranderen aan de medische staat waar mensen zich in verkeren door te bidden. Mensen die het tegendeel beweerden komen meestal pas tot diezelfde conclusie als ze zelf iets dergelijks meemaken, en zelf inzien dat het niet uitmaakt hoeveel ze hebben gebeden, omdat hun geliefden alsnog door de ziekte overleed. En je kan dat proberen goed te praten door de schuld te leggen bij de maatschappij die niet goed genoeg gelooft in God, of bij mensen die in andere dingen geloven, maar ik vind dat nogal kort door de bocht.

Ik heb het meegemaakt en maak het nog geregeld mee en toch maak ik ook mee dat mensen wel genezen, dus voor mij alleen maar een reden om door te zetten.

Nog maar een keertje m'n vraag: Denk je dat je vader was genezen als jij persoonlijk sterker in je geloof had gestaan?

Het antwoord heb ik feitelijk al gegeven, maar om verdere onduidelijkheid te voorkomen , ja dat geloof ik wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Denk je dat je vader was genezen als jij persoonlijk sterker in je geloof had gestaan?

Ook al vroeg je het niet aan mij, graag wil ik hier even op reageren aangezien mijn vader eveneens aan kanker is gestorven. Ik reageer met een citaat.

Mattheüs 14

26 En toen de discipelen Hem over de zee zagen lopen, raakten zij in verwarring en zeiden: Het is een spook! En zij schreeuwden van angst.

27 Maar meteen sprak Jezus hen aan en zei: Heb goede moed, Ik ben het; wees niet bevreesd.

28 Petrus antwoordde Hem en zei: Heere, als U het bent, geef mij dan bevel over het water naar U toe te komen.

29 Hij zei: Kom! En Petrus klom uit het schip en liep op het water om bij Jezus te komen.

30 Maar toen hij op de sterke wind lette, werd hij bevreesd, en toen hij begon te zinken, riep hij: Heere, red mij!

31 Jezus stak meteen Zijn hand uit, greep hem vast en zei tegen hem: Kleingelovige, waarom hebt u getwijfeld?

Lukt het ons om zonder twijfel te geloven? Nee. Is het onze schuld dat we dit niet kunnen? Eveneens nee. Wie ziek wordt wordt ziek, het is dikke pech en niets meer.

Allereerst sorry voor je vader. Je uitleg van deze tekst is echter wel verkeerd. Wanneer gaat het fout? Op het moment dat hij zich niet meer richt op Jezus maar op de omstandigheden en uiteindelijk dus op zichzelf. De meeste gelovigen hebben hun oude ik nooit opgegeven en zijn daar ook niet toe bereid. Wel verwachten ze van God dat Hij zijn beloften nakomt maar dan wel op onze voorwaarden en niet die van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog maar een keertje m'n vraag: Denk je dat je vader was genezen als jij persoonlijk sterker in je geloof had gestaan?

Het antwoord heb ik feitelijk al gegeven, maar om verdere onduidelijkheid te voorkomen , ja dat geloof ik wel.

Eindelijk een duidelijk antwoord, dank je wel.

Nu doe je alleen iets heel onchristelijks en dat is jouzelf de macht geven om mensen te genezen. Het ligt dus wel degelijk aan jóu of iemand geneest, immers jíj moet sterker in je geloof staan, jíj kunt door hard genoeg te geloven zorgen dat iemand geneest of niet. God laat je in feite buiten beschouwing. Zolang jij genoeg gelooft doet God wonderen, maar wel afhankelijk van jou. Ik vind dit heel 'duivels' klinken, als ik het zo mag zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog maar een keertje m'n vraag: Denk je dat je vader was genezen als jij persoonlijk sterker in je geloof had gestaan?

Het antwoord heb ik feitelijk al gegeven, maar om verdere onduidelijkheid te voorkomen , ja dat geloof ik wel.

Oke. Maar kan je dan ook begrijpen dat die uitspraak als beschuldiging aan kan komen bij mensen die hetzelfde hebben meegemaakt? "Als jij wat sterker in je geloof had gestaan, dan...", "Als jij nou wat minder had getwijfeld, misschien...". . Dat zal erg vaak in het verkeerde keelgat terecht komen. "Dus ik heb mijn moeder verloren aan kanker omdat ik iets verkeerd heb gedaan?"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog maar een keertje m'n vraag: Denk je dat je vader was genezen als jij persoonlijk sterker in je geloof had gestaan?

Het antwoord heb ik feitelijk al gegeven, maar om verdere onduidelijkheid te voorkomen , ja dat geloof ik wel.

Oke. Maar kan je dan ook begrijpen dat die uitspraak als beschuldiging aan kan komen bij mensen die hetzelfde hebben meegemaakt? "Als jij wat sterker in je geloof had gestaan, dan...", "Als jij nou wat minder had getwijfeld, misschien...". . Dat zal erg vaak in het verkeerde keelgat terecht komen. "Dus ik heb mijn moeder verloren aan kanker omdat ik iets verkeerd heb gedaan?"

Precies, dat druist toch in tegen het idee dat God almachtig is? Namelijk: had jij beter je best gedaan, dan had er een wonder gebeurd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom zou iemand die heel erg gelovig is de handoplegging van een andere christen nodig hebben om te worden genezen? Als hij gelooft dat God hem kan genezen, waarom zou iemand anders daar ook nog nodig bij zijn?

Dat hoeft ook niet altijd. Smith Wigglesworth deed het gewoon zelf. Maar ik denk niet dat er veel op dat niveau zitten. Er staat ook in de Bijbel dat als iemand ziek is, hij de oudsten van de gemeente moet roepen en dat ze hem met olie moeten zalven en het gelovige gebed zal de lijder gezond maken. Een verslaat er duizend, twee verslaan er tienduizend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog maar een keertje m'n vraag: Denk je dat je vader was genezen als jij persoonlijk sterker in je geloof had gestaan?

Het antwoord heb ik feitelijk al gegeven, maar om verdere onduidelijkheid te voorkomen , ja dat geloof ik wel.

Oke. Maar kan je dan ook begrijpen dat die uitspraak als beschuldiging aan kan komen bij mensen die hetzelfde hebben meegemaakt? "Als jij wat sterker in je geloof had gestaan, dan...", "Als jij nou wat minder had getwijfeld, misschien...". . Dat zal erg vaak in het verkeerde keelgat terecht komen. "Dus ik heb mijn moeder verloren aan kanker omdat ik iets verkeerd heb gedaan?"

Dat kan ik wel begrijpen. Een algemene preek om het geloof op te bouwen is goed, maar zulke opmerkingen moet je niet maken als iemand net iemand verloren is. Als je dan toch over schuld gaat praten, zouden de leiders in Nederland dat moeten doen (schuld belijden) die het volk van God niet de Bijbelse waarheden hebben bijgebracht en God tegen hebben gehouden (ook de leden die het wel onderwezen kregen trouwens en het geloofden, maar niet wilden bidden) en naast ongeloof zijn er nog meer redenen dat mensen niet genezen. Mijn volk gaat te gronde (dood) door het gebrek aan kennis. Dit soort (in geval de ziekte door een demon wordt veroorzaakt) vaart niet uit tenzij door gebed en vasten. Sommige ziekten komen door een vloek vanuit het voorgeslacht bijvoorbeeld. Dan gaat het niet om gebrek aan geloof, kennis, gebed, vasten en het Lichaam onderscheiden bij het avondmaal van de persoon die ermee geconfronteerd wordt, maar van de kerk als geheel. Ik was eens op een conferentie voor voorgangers en die zaten te klagen dat hun leden niets deden. Toen zei de spreker: dat komt omdat jullie het ze niet leren. Jezus deed het eerst zijn discipelen voor. En Hij genas eerst en daarna legde Hij het uit. Hier is het andersom: het wordt uitgelegd, maar geen wonderen erbij als bewijs. Dan wordt de discussie een beetje zinloos.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid