Spring naar bijdragen

Ziektes & geloof


Aanbevolen berichten

Je kunt je krampachtig vastklampen aan geloof en bidden en smeken tot je een ons weegt, maar dat is niet wat God vraagt.

Het leven met God heeft niets te maken met ergens krampachtig aan vastklampen.

Een leven met Jezus Christus is een leven in vrijheid, rust, vrede en blijdschap.

Een relatie met Jezus Christus heeft ook niets te maken met 'smeken tot je een ons weegt', maar met een rustig, diep vertrouwen in God en Zijn uitkomst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 243
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik heb het idee dat je jezelf tegenspreekt Eulogia, namelijk eerst zeg je dat je ook met klein geloof (zo groot als een mosterdzaadje) genezen kan worden, maar later vraagt Miesje of je bedoelt: geloven zonder twijfel, en daar zeg je ja op. Je gelooft dat jouw oma genezen kan worden omdat ze een klein geloof heeft, maar je lijkt ook te zeggen dat ze niet zal genezen omdat ze twijfelt. Begrijp ik het verkeerd?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb het idee dat je jezelf tegenspreekt Eulogia, namelijk eerst zeg je dat je ook met klein geloof (zo groot als een mosterdzaadje) genezen kan worden, maar later vraagt Miesje of je bedoelt: geloven zonder twijfel, en daar zeg je ja op. Je gelooft dat jouw oma genezen kan worden omdat ze een klein geloof heeft, maar je lijkt ook te zeggen dat ze niet zal genezen omdat ze twijfelt. Begrijp ik het verkeerd?

dat is ook wat ik las, hihi.

ik zal eens de bijbel erbij halen, want beide kloppen wel volgens mij.

Enkel word de uitspraak met dat mosterd zaadje in dit topic in een verkeerd verband gebracht. Maar ff lezen in de bijbel in welke context dat daar staat. Belangrijk ! :D

Link naar bericht
Deel via andere websites

even rondgesnuffeld.

hier is een 'mogelijke' verkaring van de uitspraak van het mosterdzaadje. moet zelf nog beetje verder bestuderen maar ik wou het alvast delen.

Hoeveel geloof is nodig voor een wonder? 100 gr.? 1 kg.? 1 ton? Jezus zei: Mt.17:20 "voorwaar, Ik zeg u, indien gij een geloof hebt als een mosterdzaad, zult gij tot deze berg zeggen: Verplaats u vanhier daarheen en hij zal zich verplaatsen en niets zal u onmogelijk zijn.". Deze uitspraak van Jezus wordt daarom dikwijls geciteerd met de goed bedoelde, maar misleidende bewering dat men dus eigenlijk slechts heel weinig geloof nodig heeft om enorm grote wonderen te kunnen verwachten. Dit is echter niet wat dit vers onderwijst, en ook niet wat andere uitspraken van Jezus over geloof leren. Laat ons de tekst opnieuw lezen: "voorwaar, Ik zeg u, indien gij een geloof hebt als een mosterdzaad, zult gij tot deze berg zeggen: Verplaats u vanhier daarheen en hij zal zich verplaatsen en niets zal u onmogelijk zijn.". Jezus zegt niet: "indien gij een geloof hebt zo klein als een mosterdzaad"; Hij zegt: "indien gij een geloof hebt als een mosterdzaad". Er is nog een bekende tekst waar Jezus het over een mosterdzaad heeft: Mt.13:31b-32 "Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een mosterdzaadje, dat iemand nam en in zijn akker zaaide. 32 Het is wel het kleinste van alle zaden, maar als het volgroeid is, is het groter dan de tuingewassen en het wordt een boom, zodat de vogelen des hemels in zijn takken kunnen nestelen.". Heet beeld van het mosterdzaadje i.v.m. geloof betekent dus niet dat piepklein geloof enorme wonderen kan verrichten, maar dat wonderen verricht worden door geloof dat weliswaar piepklein begint, maar groot groeit. "Geloof als een mosterdzaad" dat bergen kan verzetten is dus niet piepklein geloof, maar geloof dat piepklein begon maar dat heel groot is gegroeid. Is ons geloof in het mosterdzaad- of het grote boomstadium? In de Evangeliën komen wij drie maten van geloof tegen: geen geloof, klein geloof, en groot geloof.

http://www.ontmoeting.be/preken/matteus/mat8_5-10.html

Link naar bericht
Deel via andere websites

God laat Zich in principe niet tegenhouden, maar Hij werkt door geloof. Dat wil niet zeggen dat Hij alleen door een groot geloof kan werken. Hij kan al werken door een geloof dat zo klein is als een mosterdzaadje. Daarom geloof ik ook dat God door mijn oma een wonder kan doen. Ik geloof dat mijn oma een bepaald geloof heeft in God en dat Hij haar daardoor volkomen zal kunnen genezen.

Moet je Christen zijn om voor genezing in aanmerking te komen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

God laat Zich in principe niet tegenhouden, maar Hij werkt door geloof. Dat wil niet zeggen dat Hij alleen door een groot geloof kan werken. Hij kan al werken door een geloof dat zo klein is als een mosterdzaadje. Daarom geloof ik ook dat God door mijn oma een wonder kan doen. Ik geloof dat mijn oma een bepaald geloof heeft in God en dat Hij haar daardoor volkomen zal kunnen genezen.

Moet je Christen zijn om voor genezing in aanmerking te komen?

Iemand kunnen genezen is een gave van de Heilige geest.

Genezen worden, tja, waarom zou jij je laten genezen door iemand waar je toch niet in geloofd ?

Als je het wel doet, dan geef je God dus een kans :Y

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je zegt dat God zo nu en dan actief iemand geneest door het geloof, dan zeg je indirect dus ook dat hij dat in veel meer gevallen actief niet doet. En waarom is dat dan... Wil God je een lesje leren? Moet een 9-jarig meisje dat met leukemie is geboren 2 Onze Vaders opzeggen aan de rand van haar ziekenhuisbed in plaats van ééntje voor het slapen gaan? Mensen klampen zich vast aan die zeldzame voorbeelden van onverklaarbare genezingen, en noemen het wonderen van God. Het is dan ook precies hetzelfde als een loterij. Mensen kopen loten om die ene kans om net zoveel geld te winnen als dat schattige echtpaar op TV. Mensen met een beetje verstand zullen het links laten liggen omdat het weggegooid geld is. Het is ook op z'n zachts gezegd opmerkzaam dat die wonderen in kwantiteit toenemen naarmate de medische wetenschap zich vordert.. Het zou mij niks verbazen als men een evenredig verband tussen die 2 lijnen vind. Polio, aids, kanker...vroeger waren het allemaal doodvonnissen. Maar de wetenschap ontwikkelt er behandelingen tegen, en opeens steekt God de handen uit de mouwen... Dat zijn geen wonderen van God, dat is de mensheid die vooruitgang blijft boeken. Wat dat betreft is God echt alleen nog een 'God of the gaps'. En met elke stap die de wetenschap naar voren doet, verdwijnt er weer een gap, totdat er geen meer over zijn en alles verklaart kan worden. Helaas zal dat nog wel even duren...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Moet je Christen zijn om voor genezing in aanmerking te komen?

Iemand kunnen genezen is een gave van de Heilige geest.

Genezen worden, tja, waarom zou jij je laten genezen door iemand waar je toch niet in geloofd ?

Als je het wel doet, dan geef je God dus een kans

nou, wat ik zou doen lijkt me niet zo relevant.

God bestaat, of niet en geneest af en toe, of niet. Wat zou het uitmaken wat wij ervan vinden?

Dus, ofwel God discrimineerd tussen mensen die wel of niet loyaal aan hem zijn, wat zacht uitgedrukt niet echt sympathiek is (of andersom, als God gebonden is aan onze opvattingen, dan zijn wij het die hier de dienst uit maken, en vraagt God dus eerst toestemming aan ons)

ofwel 'het geloof in God' in de hersenen maakt de genezing werkbaar ofzoiets dergelijks. Wat ook nergens op slaat, want dan zouden mensen die in God geloven een soort 'God-deeltje' in het brein moeten hebben, wat de rest niet heeft. En hoe zit dat dan met mensen die het geloof verlaten hebben? Lost dat deeltje op?

Ik zie het al voor me: Een priester die een ziekenhuis bezoekt, en de ex-patienten meedeeld dat God hen allemaal genezen heeft. "Behalve bij die ene meneer die atheist is, dat kwam door de extra medicijnen"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Genezen worden, tja, waarom zou jij je laten genezen door iemand waar je toch niet in geloofd ?

Als je het wel doet, dan geef je God dus een kans

"Ik laat je ziekte je dood worden...tenzij je in mij gelooft, dan heb je op z'n minst nog een kans op genezing". Klinkt verdacht veel op afpersing. Of is het geloof echt niets meer dan een abonnement op een tijdschrift waardoor je met je lidmaatschap zo nu en dan kans maakt op een gloednieuwe auto? :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

God laat Zich in principe niet tegenhouden, maar Hij werkt door geloof. Dat wil niet zeggen dat Hij alleen door een groot geloof kan werken. Hij kan al werken door een geloof dat zo klein is als een mosterdzaadje. Daarom geloof ik ook dat God door mijn oma een wonder kan doen. Ik geloof dat mijn oma een bepaald geloof heeft in God en dat Hij haar daardoor volkomen zal kunnen genezen.

Moet je Christen zijn om voor genezing in aanmerking te komen?

Nee, hoeft niet. Soms willen mensen christen worden, nadat ze eerst genezen zijn. Maar het hoeft niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God laat Zich in principe niet tegenhouden, maar Hij werkt door geloof. Dat wil niet zeggen dat Hij alleen door een groot geloof kan werken. Hij kan al werken door een geloof dat zo klein is als een mosterdzaadje. Daarom geloof ik ook dat God door mijn oma een wonder kan doen. Ik geloof dat mijn oma een bepaald geloof heeft in God en dat Hij haar daardoor volkomen zal kunnen genezen.

Moet je Christen zijn om voor genezing in aanmerking te komen?

Volgens mij zijn alle genezingen die Jezus gedaan heeft en die opgeschreven zijn in de Bijbel gepaard gegaan met geloof. Dus aan hand van dat geven zou ik zeggen, ja!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar wat is het beste voor ons. Hier zo lang mogelijk op deze aardkloot blijven rondwandelen of bij God zijn? Niet dat ik zin heb in het doodgaan zelf, maar los van dat is mijn keus snel gemaakt. Ik wil niet meteen het "welvaartsevangelie" afserveren, maar als ik de Bijbel lees, dan zie ik in het NT dat de discipelen niet zo'n vleselijk welvarend leven hadden en 10 van de 11 zijn een vreselijke dood gestorven. Dat mensen met het grootste geloof in God in Noord-Korea elke dag worden geslacht, met kokend ijzer worden overgoten, verkracht, baby's vermorzeld etc.

Zoveel als de Bijbel het over vleselijke welvaart heeft, des te meer spreekt de Bijbel over vervolging, martelaarschap, je kruis dragen etc.

Er zijn tegenwoordig veel kerken waar het alleen nog om welvaart draait. Hier in Amersfoort bijvoorbeeld, een kerk met reclame op de site. Wil je meer succes en rijkdom in je leven, kom naar onze "kerk".

De Bijbel zegt: Zoek eerst het koninkrijk van God en de rest zal je gegeven worden.

Degenen die voorspoed en gezondheid verkondigen, ontkennen geen vervolging.

Oke bedankt, dat wist ik niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Met Adam en Eva is de zonde en daarmee ook dood en ziekte in de wereld gekomen. Voorheen waren Adam en Eva daarvan verschoond totdat ze op een bepaald moment het verbod van God om de vruchten van één bepaalde boom in de tuin van Eden niet op te eten. zonde en de daarmee verbonden dood en ziekte is zo deel van de mensenwereld geworden.

Zonde kan schade berokkenen bij diegene die zondigt en bij diegene die bij de zonde directe schade ondervindt. Dat kan dan weer invloed hebben op de ziel van het slachtoffer; wat wederom een effect kan hebben op het lichaam en dus het lichaam ook ziek kan maken. Ziel en lichaam zijn eng verbonden en hebben een weerslag op elkaar. Dankzij het geloof in Jezus en God kunnen we onze ziel laten genezen om zo dan weer ook ons lichaam van alle narigheid als ziekte te besparen. Eenieder van ons heeft kwetsuren opgelopen van de ziel. Dus éénieder van ons heeft nood aan Jezus om ons hiervan te genezen. Ook kan men naast een 'morele' genezing (van de ziel) bidden voor een fysieke genezing van het lichaam. Soms gebeurt het dat God een genezingsgebed verhoort. Het gebeurt ook soms dat er enkel een genezing van de ziel plaatsvindt. Waarom dat zo is, weten we niet zo goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Met Adam en Eva is de zonde en daarmee ook dood en ziekte in de wereld gekomen. Voorheen waren Adam en Eva daarvan verschoond totdat ze op een bepaald moment het verbod van God om de vruchten van één bepaalde boom in de tuin van Eden niet op te eten. zonde en de daarmee verbonden dood en ziekte is zo deel van de mensenwereld geworden.

Zonde kan schade berokkenen bij diegene die zondigt en bij diegene die bij de zonde directe schade ondervindt. Dat kan dan weer invloed hebben op de ziel van het slachtoffer; wat wederom een effect kan hebben op het lichaam en dus het lichaam ook ziek kan maken. Ziel en lichaam zijn eng verbonden en hebben een weerslag op elkaar. Dankzij het geloof in Jezus en God kunnen we onze ziel laten genezen om zo dan weer ook ons lichaam van alle narigheid als ziekte te besparen. Eenieder van ons heeft kwetsuren opgelopen van de ziel. Dus éénieder van ons heeft nood aan Jezus om ons hiervan te genezen. Ook kan men naast een 'morele' genezing (van de ziel) bidden voor een fysieke genezing van het lichaam. Soms gebeurt het dat God een genezingsgebed verhoort. Het gebeurt ook soms dat er enkel een genezing van de ziel plaatsvindt. Waarom dat zo is, weten we niet zo goed.

Met deel1 ben het eens, maar met deel 2 niet. Want God laat gelovige mensen ook ziek worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom is het zo verschrikkelijk om ziek te zijn?

God is het toch die bepaalt dat je ziek bent, dan zal Hij je toch ook steunen.

-Ik heb vnl. ervaring met psychisch ziek, is niet prettig. Ben blij dat ik ervan verlost ben.

-Waar staat dat in de Bijbel? Hij steunt hem op het ziekbed ken ik wel, maar het eerste gedeelte niet.

Ik zie alleen maar: Hij is rondgegaan, weldoende en genezende allen, die door de duivel overweldigd waren, want God was met Hem.

We zitten als kerk alleen nog niet op Zijn niveau, want er is ons geleerd er genoegen mee te nemen, omdat het Gods wil is. Kanttekening: Frances Hunter preekt dat het altijd Gods wil is dat iemand geneest, maar ze was een keer ziek en maar bidden en het ging niet over. Toen kwam ze in het ziekenhuis en de vrouw die naast haar lag heeft ze tot de Heer geleid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Johannes 9

1 In het voorbijgaan zag Jezus iemand die al vanaf zijn geboorte blind was. 2 Zijn leerlingen vroegen: ‘Rabbi, hoe komt het dat hij blind was toen hij geboren werd? Heeft hij zelf gezondigd of zijn ouders?’ 3 ‘Hij niet en zijn ouders ook niet,’ was het antwoord van Jezus, ‘maar Gods werk moet door hem zichtbaar worden.

God kan wel mensen ziek maken alleen is het meestal niet duidelijk waarom. Maar je kunt dan bidden en dan verlicht Hij de pijn. God zal je denk ik niet zwaarder laten lijden als je aan kunt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Johannes 9

1 In het voorbijgaan zag Jezus iemand die al vanaf zijn geboorte blind was. 2 Zijn leerlingen vroegen: ‘Rabbi, hoe komt het dat hij blind was toen hij geboren werd? Heeft hij zelf gezondigd of zijn ouders?’ 3 ‘Hij niet en zijn ouders ook niet,’ was het antwoord van Jezus, ‘maar Gods werk moet door hem zichtbaar worden.

God kan wel mensen ziek maken alleen is het meestal niet duidelijk waarom. Maar je kunt dan bidden en dan verlicht Hij de pijn. God zal je denk ik niet zwaarder laten lijden als je aan kunt.

Maar Jezus genas hem wel en we moesten dezelfde werken doen als Hij. Alleen moet ik altijd oppassen met die discussies of God nou iedereen wil genezen. Vroeger zei ik heel stellig tegen iemand dat het altijd Gods wil is dat iemand geneest, maar haar moeder was net aan kanker overleden. Dan kun je maar beter iemand troosten dan je theologisch gelijk te willen krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Met Adam en Eva is de zonde en daarmee ook dood en ziekte in de wereld gekomen. Voorheen waren Adam en Eva daarvan verschoond totdat ze op een bepaald moment het verbod van God om de vruchten van één bepaalde boom in de tuin van Eden niet op te eten. zonde en de daarmee verbonden dood en ziekte is zo deel van de mensenwereld geworden.

Zonde kan schade berokkenen bij diegene die zondigt en bij diegene die bij de zonde directe schade ondervindt. Dat kan dan weer invloed hebben op de ziel van het slachtoffer; wat wederom een effect kan hebben op het lichaam en dus het lichaam ook ziek kan maken. Ziel en lichaam zijn eng verbonden en hebben een weerslag op elkaar. Dankzij het geloof in Jezus en God kunnen we onze ziel laten genezen om zo dan weer ook ons lichaam van alle narigheid als ziekte te besparen. Eenieder van ons heeft kwetsuren opgelopen van de ziel. Dus éénieder van ons heeft nood aan Jezus om ons hiervan te genezen. Ook kan men naast een 'morele' genezing (van de ziel) bidden voor een fysieke genezing van het lichaam. Soms gebeurt het dat God een genezingsgebed verhoort. Het gebeurt ook soms dat er enkel een genezing van de ziel plaatsvindt. Waarom dat zo is, weten we niet zo goed.

Met deel1 ben het eens, maar met deel 2 niet. Want God laat gelovige mensen ook ziek worden.

Ik heb niet gezegd dat als men gelovig is ook altijd 'fysisch ' geneest. Er is volgens mij wel een samenhang tussen ziel en lichaam. Wanneer een ziel ziek is (en dat geldt voor elke mens) , dan KAN het zijn dat het lichaam daarvan ziek wordt. En aangezien een mens zijn ziel 'nooit helemaal genezen zal zijn', blijft ziekte inderdaad mogelijk. Hopelijk klaart dit het misverstand uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid