Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Of een dier meer gelijk aan God is weet ik niet, maar een dier gehoorzaamt God denk ik wel meer ja. Met 'vrije wil' (dichter bij God?) komt meer verantwoording en derhalve ellende.

Even voor alle duidelijkheid, als een dier een ander dier op een afschuwelijke wijze dood en daarna opeet gehoorzaamt het God maar als een mens een dier zo humaan mogelijk dood en daarna opeet niet.

Dat zeg ik niet. Wil je n discussie of wil je even proberen met wat schreeuwerige contrasten een punt te maken en vervolgens niet meer verschijnen?
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 355
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Het is mijn stellige overtuiging dat het Vliegend Spaghetti Monster hier ook om moet huilen.

Dit somt jouw inbreng op dit forum wel n beetje op denk ik zo.

Het was duidelijker geweest als ik er bij had gequote waarom ik dit schreef.

Dat was de opmerking dat God hier om zou huilen, n.a.v. de varkensbrand.

Je zou je dan kunnen gaan afvragen waarom God hier om zou huilen.

Dat zou dan zijn omdat de varkens zo onnodig hebben geleden, neem ik aan.

Nu weet ik niet of je wel eens natuurfilms kijkt, waarin het ene beest het andere op vreet. Dit gaat altijd en overal ter wereld onvermijdelijk gepaard met veel pijn.

Dieren worden levend opgevreten, levend doormidden geknakt, het hoofd er af gebeten, enfin, ga maar door.

Aangezien christenen denken dat God de dierenwereld heeft geschapen, zal de conclusie dus moeten zijn dat God geen problemen heeft met onnodig dierenleed.

Ik snap dus niet waarom christenen denken dat God om deze varkens zou huilen, terwijl tegelijkertijd de dierenwereld nu eenmaal zo in elkaar zit dat die standaard gepaard gaat met pijn en lijden.

Ik had gedacht dat mijn opmerking deze gedachte wellicht naar boven zou brengen. Voor hen bij wie dat niet het geval was, nu dus de uitleg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Of een dier meer gelijk aan God is weet ik niet, maar een dier gehoorzaamt God denk ik wel meer ja. Met 'vrije wil' (dichter bij God?) komt meer verantwoording en derhalve ellende.

Even voor alle duidelijkheid, als een dier een ander dier op een afschuwelijke wijze dood en daarna opeet gehoorzaamt het God maar als een mens een dier zo humaan mogelijk dood en daarna opeet niet.

Dat zeg ik niet. Wil je n discussie of wil je even proberen met wat schreeuwerige contrasten een punt te maken en vervolgens niet meer verschijnen?

Wat zeg je dan wel?

Ik heb het wat aangezet maar vraag mij dat toch wel af.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik schreef: Of een dier meer gelijk aan God is weet ik niet, maar een dier gehoorzaamt God denk ik wel meer ja. Met 'vrije wil' (dichter bij God?) komt meer verantwoording en derhalve ellende.

Dieren zijn volgens mij onschuldiger, omdat ze geen ver ontwikkeld geweten hebben en veelal maar beperkte self awareness. Dieren kunnen idd wreed zijn (maar ook empathie en zelfs altruisme vertonen), maar het is ze minder aan te rekenen. En verder pijnigen dieren alleen andere dieren als t gaat om voedsel of territorium of voortplanting. Ik weet het, er zijn schijnbare uitzonderingen, maar over t algemeen is er weinig sadisme onder dieren.

Verder is de wreedheid van de natuur natuurlijk een moeilijk gegeven voor gelovigen, en is t moeilijk te rijmen met een liefhebbende God. De verklaring 'ja maar we leven in een gebroken wereld' vind ik ook niet echt erg bevredigend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Guineaworm komt voor in Afrika, van de Sahara tot de evenaar. Deze worm heeft een interessant ontwikkelingsproces en is een hele nare parasiet. Het begint als een larve in de kleine Roeipootkreeftjes die onder plankton vallen. Deze Roeipootkreeftjes doen het goed in stilstaand oppervlaktewater, het soort water waar mensen vaak hun eigen drinkwater vandaan halen. Het Roeipootkreeftje sterft in het menselijk lichaam maar de larve van de Guineaworm overleeft. De larve werkt zich een weg uit de dunne darm door zich overal dwars doorheen te vreten en groeien vervolgens uit tot en maximaal 80 cm grote worm. Na het paringsproces sterven de mannetjes en de vrouwtjes gaan verder op reis, meestal naar ledematen zoals armen en benen. Zodra de worm naar buiten wilt om eieren te leggen zal zich eerst een erg brandende blaar ontwikkelen die uiteindelijk bars. Zodra deze blaar barst ontsnappen er miljoenen larven die weer op zoek gaan naar hun eerste gastheer: Het Roeipootkreeftje. De moederworm is meestal nog steeds zichtbaar in de open wond en hangt er vaak gedeeltelijk uit. In de jaren 80 waren er nog miljoenen besmettingen per jaar door de Guineaworm.

De kruipende uitbarsting. Ook deze parasiet heeft een interesant ontwikkelingsproces, de worm komt voornamelijk voor in zuidoost Azie en Japan, de parasiet begint in zoetwater waar het eerst huist in watervlooien die opgegeten worden door vissen, vervolgens gegeten worden door grotere vissen die op ons bord of op het menu van andere dieren belanden (zoals kippen en varkens) die ook door de mens gegeten worden. Zodra de parasieten in het mensenlichaam belanden worden ze enkele centimeters lang en gaan op reis door het lichaam. Ze huizen voornamelijk direct onder de huid en je kunt ze dan ook volledig op hun route volgen. Ze verplaatsen zich ongeveer een centimeter per uur. De symptomen zijn meer dan duidelijk en erg gevaarlijk, men krijgt koorts, buikpijn, zwellingen en allerlei ontstekingen en infecties, hersenvliesontsteking daarbij niet uitgesloten. Deze worm kan dus dodelijk zijn als de symptomen niet naar behoren bestreden worden en de worm niet verwijderd wordt.

De Hartworm is mogelijk meer bekend dan een aantal van de andere parasieten die hier beschreven zijn, echter is het zo'n naar soort parasiet dat het wel een plek waard is in dit artikel. De Hartworm komt voor bij zowel honden als katten en is altijd fataal als deze niet behandeld wordt. Het wordt overgebracht door de mug, een mug zuigt het bloed op vane en besmet dier en de larven groeien gedurende twee weken in het lichaam van de mug die intussen gewoon door blijft gaan met steken. Zijn de larven verder ontwikkeld dan verlaten ze de mug weer via een steek om het volgende slachtoffer aan te kunnen tasten, een hond of een kat. Zodra de worm het lichaam is binnen gedrongen begint het te graven, op zoek naar geschikte bloedvaten waar het zich mee kan laten voeren naar het hart. Eenmaal bij het hart zet de hartworm zich vast en hier begint de cyclus opnieuw. De wormen kunnen wel 30 centimeter lang worden en blijven maar vermenigvuldigen tot het hart het op een gegeven moment opgeeft

Bron. mensengezondheid.infonu.nl

Google eens op afbeeldingen van 'filariasis', een ziekte veroorzaakt door een wormpje dat door muggen wordt overgedragen.

Ik stop hier, maar kan nog héél lang doorgaan, wat een 'finetuning' allemaal hé ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Leuke anekdotes. Doen t goed op verjaardagen denk ik.

Hier nog een dan die in Nederland voorkomt:

De leverbotcyclus bestaat uit zes fases:

De met leverbot geïnfecteerde gastheer (bijvoorbeeld rund, schaap) scheidt via de mest van de gastheer leverbot eieren uit op het land.

Uit het leverbotei komt een trilhaarlarve (miracidium).

De trilhaarlarve gaat op zoek naar een leverbotslak (Galba truncatula).

De leverbotslak neemt de trilhaarlarve op. De slak wordt geïnfecteerd en in de slak vindt vermeerdering plaats. Uit één trilhaarlarve ontstaan 150 tot 200 staartlarven (cercariën).

Bij vochtige omstandigheden verlaten de staartlarven de slak (shedding). De staartlarven gaan zwemmend op zoek naar grassprieten. De staartlarven zetten zich af op het gras, verliezen hun staart en kapselen zich in tot besmettelijke cysten (metacercariën).

De gastheer neemt de besmettelijke cysten op via het gras. Na inname van besmettelijke cysten met het gras ontwikkelen zich zeer kleine botjes die via de darm en buikholte op zoek gaan naar de lever. In de lever wordt de leverbot infectie volwassen. Ongeveer tien tot twaalf weken na de infectie zullen de volwassen leverbotten eieren gaan leggen. Een volwassen leverbot legt ongeveer 4.000 tot 7.000 eieren per dag.

Schapen en Geiten kunnen aan een ernstige besmetting sterven door verbloeding.

http://www.gddiergezondheid.nl/diergezo ... e-leverbot

Verder geniet ik meestal wel van de 'schepping'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Altruism in Forest Chimpanzees: The Case of Adoption

Published: January 27, 2010DOI: 10.1371/journal.pone.0008901

Abstract

In recent years, extended altruism towards unrelated group members has been proposed to be a unique characteristic of human societies. Support for this proposal seemingly came from experimental studies on captive chimpanzees that showed that individuals were limited in the ways they shared or cooperated with others. This dichotomy between humans and chimpanzees was proposed to indicate an important difference between the two species, and one study concluded that “chimpanzees are indifferent to the welfare of unrelated group membersâ€. In strong contrast with these captive studies, consistent observations of potentially altruistic behaviors in different populations of wild chimpanzees have been reported in such different domains as food sharing, regular use of coalitions, cooperative hunting and border patrolling. This begs the question of what socio-ecological factors favor the evolution of altruism. Here we report 18 cases of adoption, a highly costly behavior, of orphaned youngsters by group members in Taï forest chimpanzees. Half of the adoptions were done by males and remarkably only one of these proved to be the father. Such adoptions by adults can last for years and thus imply extensive care towards the orphans. These observations reveal that, under the appropriate socio-ecologic conditions, chimpanzees do care for the welfare of other unrelated group members and that altruism is more extensive in wild populations than was suggested by captive studies.

Leuk hoor anekdotes. Vinden jullie t erg als ik t er hier bij laat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als jij dat wilt, oke hoor. Zolang je jezelf maar realiseert dat de opmerking dat God moest huilen, erg vreemd is als je naar de natuur kijkt. Natuurlijk zijn er ook leuke zaken op te merken. Maar het is wel van beiden: én het één, én het ander in ogenschouw nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zou mooi zijn als de zuivel industrie ook overal dat beter leven keurmerk zou toepassen.
Er is uiteraard biologische melk. Niet eens zo veel duurder dan gewone melk! Alleen nog continue bezwangeren :( en die kalfjes :(

Best realistisch.

Maar het gebeurt toch en ze zijn er toch voor jouw biologische melk.

Als jij dat wilt, oke hoor. Zolang je jezelf maar realiseert dat de opmerking dat God moest huilen, erg vreemd is als je naar de natuur kijkt. Natuurlijk zijn er ook leuke zaken op te merken. Maar het is wel van beiden: én het één, én het ander in ogenschouw nemen.

Misschien realiseert MN zich dat wel degelijk.

Moeilijk om hier mee om te gaan.

De natuur is van God.

De mens is de grote boosdoener.

De natuur is hard, oké, ik zal niet wreed zeggen, ook al is dit slechts een menselijke nuance.

Maar het onschuldige/naïeve dier treft geen schuld.

De mens is naar Gods beeld geschapen en een alleseter.

De Bijbel staat vol met het fokken om te eten en ook om te offeren van dieren, wat als hogere waarde gezien wordt als graan.

En dat alles dienend tot voedsel.

Moeilijk hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
[

Maar het gebeurt toch en ze zijn er toch voor jouw biologische melk.

Hé Maria :)

Wat bedoel je precies?

Enneh net toevallig mijn werk aangeschreven met de vraag om ten eerste inzichtelijk te maken welke producten van onze lunch/snack exploitanten biologisch of anderszins diervriendelijk(er) zijn en ten tweede om ze te stimuleren dan wel te dwingen veel meer van dergelijke producten gebruik te maken (en daar zelf als bedrijf flink aan mee betalen).

Ben benieuwd :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
[

Maar het gebeurt toch en ze zijn er toch voor jouw biologische melk.

Hé Maria :)

Wat bedoel je precies?

Wat je zelf al aangaf. Zonder bezwangeren van koeien en het fokken van kalfjes geen melk. Of die nu biologische of niet.

Enneh net toevallig mijn werk aangeschreven met de vraag om ten eerste inzichtelijk te maken welke producten van onze lunch/snack exploitanten biologisch of anderszins diervriendelijk(er) zijn

Je kunt er maar druk mee zijn, maar dit lijkt me toch zinvol.

Ik wil ook graag weten hoeveel en hoe vaak ik belazerd wordt. :+

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

* zowel wij als de dieren als vegetarier geschapen zijn (en we ook in t Koninkrijk weer zo zullen zijn, althans dat lijkt me duidelik uit Isaiah)

Dit topic begint al met een kanjer van een fout. het is niet voor niets dat grazers en andere vegetariërs onder de beesten toe moeten met meerder magen, herkauwen en andere creatieve wijzen om maximaal rendement te halen uit het nu eenmaal taaie en energie arme groenvoer. Als alle dieren als vegetariërs geschapen zijn dan hadden de roofdieren dat ook moeten hebben. In 't Koningkrijk waarin leeuwen vegetariër zijn geworden zullen we ze niet meer als leeuw herkennen omdat er nogal een verbouwing nodig is voor de omschakeling van vlees naar groenvoer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid