Spring naar bijdragen

Vereren en aanbidden


Aanbevolen berichten

Ik heb het even in mijn bescheiden prisma-woordenboek opgezocht, en zowel 'eren' als 'vereren' betekent 'eer brengen' en 'hoogachten', waarbij eer 'gehechte waarde aan iets' betekent.

Dus 1) ik vraag me af waar jij vandaan haalt dat 'vereren' en 'aanbidden' synoniemen zijn, Shevan. En 2) dit verklaart meteen het verschil tussen het vereren van heiligen door katholieken, en het aanbidden van God. (Corrigeer me als ik het fout heb, ben namelijk geen katholiek.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 142
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Toen ik een vriendin had, waren mijn gedachten vol van haar en zag ik haar minstends elk weekend. Ik had een foto van haar in mijn portemonnee, we deden allerlei leuke dingen en vooral in het begin mailden we elkaar vrijwel dagelijks. We waren dus volop met elkaar bezig, maar ook met God. We hebben regelmatig samen gebeden, gesproken over het geloof en zijn ook regelmatig samen naar de Mis geweest. Iedereen met een geliefde zal deze dingen wel herkennen en ook heel normaal vinden. Velen wijden zich zelfs uiteindelijk definitief aan elkaar toe middels het huwelijk.

Aanbid ik dan mijn geliefde als ik dagelijks met haar spreek, een afbeelding van haar meedraag, samen met haar bid, haar ook vraag voor mij te bidden en ook in de kerk met haar samen de Mis vier? Of is er in beide gevallen gewoon sprake van wederzijdse liefde, die de aanbidding van God niet in de weg staat maar juist enorm verrijkt en verdiept, omdat we beiden op Christus gericht zijn in ons doen en laten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het onderscheid ligt uiteindelijk in de perceptie van degene die vereerd of aanbid. Beide zijn uitingen van liefde maar er is tegelijk een groot verschil tussen beide.

Als man heb je zowel je vriendin als je moeder lief. Maak je je daarom schuldig aan incest? Nee: aangezien de liefde voor je moeder van een andere aard is dan die voor je vriendin.

Binnen de katholieke geloofspraktijk is het onderscheid duidelijk. Mensen als Shevan kunnen erop blijven hameren dat, dat niet klopt en proberen hun eigen interpretatie en definities absoluut te stellen maar uiteindelijk blijft het een kwestie van intentie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je verering ook kunt rekenen onder hoe de bijbel spreekt over de aartsvaders van het volk Israël, over koning David, etc. Zelfs de wijsheid van koning Salomo (ook al loopt het niet goed af met de man ;) ).

En zo ook in het christendom als men over de apostelen spreekt, of over de Maria's, etc.

Verering heb je denk ik al snel zodra iemand als een voorbeeld voor je kan dienen of iets bewondert en je dat ook als zodanig ook zegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Van dale geeft:

ver·eren -eerde, h -eerd eer bewijzen

Dus wellicht dat het jou ongezond lijkt, maar de betekenis is hetzelfde.

Wellicht kan iemand met behulp van bijvoorbeeld een woordenboek aantonen dat het eren en vereren twee heel verschillende dingen zijn. Vooralsnog zie ik geen verschil en wordt er volgens mij nogal een gevoelskwestie van gemaakt.

Ik heb het hier vandaan: http://www.encyclo.nl/begrip/vereren

Hier is te zien dat vereren en eer bewijzen de zelfde betekenis hebben.

En dat vereren en aanbidden ook hetzelfde betekenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Overigens: probeer je nu op basis van een woordenboek te bewijzen welke intenties mensen wel of niet hebben? :#

Ik heb niet voor niets deze bijdrage geplaatst:

viewtopic.php?f=12&t=26438&p=1038133&sid=0ee0fcc7577972dab47a4743337a4e30#p1037969

Ik vind het altijd wel hilarisch als niet katholieken mij als katholiek gaan uitleggen waar ik mee bezig ben. Dat is net zoiets als dat ik Michael Boogerd ga vertellen hoe hij moet fietsen. Ik fiets immers ook dagelijks (naar mijn werk en weer terug), maar heb geen verstand van wielrennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als man heb je zowel je vriendin als je moeder lief. Maak je je daarom schuldig aan incest? Nee: aangezien de liefde voor je moeder van een andere aard is dan die voor je vriendin.

Incest is sex met je familie niet je moeder lief vinden.

In het Latijn hebben de woorden latria en dulia wel degelijk een andere betekenis en connotatie. Hoe ze gebruikt woorden geeft dat al aan.

Heb jij toevallig de teksten in het latijn? ik kan ze niet terug vinden...

Overigens: probeer je nu op basis van een woordenboek te bewijzen welke intenties mensen wel of niet hebben?

Ik heb geen idee wat je hiermee bedoelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Overigens: probeer je nu op basis van een woordenboek te bewijzen welke intenties mensen wel of niet hebben? :#

Ik heb niet voor niets deze bijdrage geplaatst:

viewtopic.php?f=12&t=26438&p=1038133&sid=0ee0fcc7577972dab47a4743337a4e30#p1037969

Ik vind het altijd wel hilarisch als niet katholieken mij als katholiek gaan uitleggen waar ik mee bezig ben. Dat is net zoiets als dat ik Michael Boogerd ga vertellen hoe hij moet fietsen. Ik fiets immers ook dagelijks (naar mijn werk en weer terug), maar heb geen verstand van wielrennen.

Ik doe een observatie en praat/vraag er over, maar jij kan er geen goed antwoord opgeven. En dan ligt het aan mij, dat ik het niet begrijp?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik doe een observatie en praat/vraag er over, maar jij kan er geen goed antwoord opgeven. En dan ligt het aan mij, dat ik het niet begrijp?

Ten eerste begrijp je aldus je reacties niets van de geloofsbelevenis die samenhangt met vereren en aanbidden, en ten tweede ben je zeer selectief met de Nederlandse taal bezig.

Je zegt dat aldus de Nederlandse taal vereren en aanbidden synoniem zijn.

Vervolgens maak je een kunstmatig onderscheid tussen eren en vereren omdat je dat beter uitkomt ondanks dat de Nederlandse taal zo'n onderscheid niet kent.

Maar goed, je gaat je gang maar ik vind het enkel hilarisch. Leuk, observaties den en er nog bij kunnen lachen ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik doe een observatie en praat/vraag er over, maar jij kan er geen goed antwoord opgeven. En dan ligt het aan mij, dat ik het niet begrijp?

Ten eerste begrijp je aldus je reacties niets van de geloofsbelevenis die samenhangt met vereren en aanbidden, en ten tweede ben je zeer selectief met de Nederlandse taal bezig.

Je zegt dat aldus de Nederlandse taal vereren en aanbidden synoniem zijn.

Vervolgens maak je een kunstmatig onderscheid tussen eren en vereren omdat je dat beter uitkomt ondanks dat de Nederlandse taal zo'n onderscheid niet kent.

Maar goed, je gaat je gang maar ik vind het enkel hilarisch. Leuk, observaties den en er nog bij kunnen lachen ook.

Ik ben terug gekomen op het verschil tussen eren en vereren zoals je hier boven ergens kan lezen. Maar een goed antwoord van jou heb ik nog niet gehad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben terug gekomen op het verschil tussen eren en vereren zoals je hier boven ergens kan lezen. Maar een goed antwoord van jou heb ik nog niet gehad.

Goede antwoorden staan er al tussen, het lijkt me weinig zinvol om die te knippen en te plakken. Daarnaast weet ik hoe het in de geloofspraktijk werkt, dan maken woordspelletjes en visies van niet gelovigen mij niets uit. Kortom, het gesprek is bij verre niet interessant genoeg om ook maar enige serieuze energie in te steken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben terug gekomen op het verschil tussen eren en vereren zoals je hier boven ergens kan lezen. Maar een goed antwoord van jou heb ik nog niet gehad.

Goede antwoorden staan er al tussen, het lijkt me weinig zinvol om die te knippen en te plakken. Daarnaast weet ik hoe het in de geloofspraktijk werkt, dan maken woordspelletjes en visies van niet gelovigen mij niets uit. Kortom, het gesprek is bij verre niet interessant genoeg om ook maar enige serieuze energie in te steken.

Ik heb mij hoop ook gevestigd op Bonaventura.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gelukkig die zal ongetwijfeld staan te popelen om zeer diepgaand en uitgebreid op dit non-onderwerp in te gaan en daarin heel veel tijd willen steken.

Heb ik op je tenen gestapt ofzo? Ik begrijp niet goed waar jou frustraties vandaan komen. Als jij het geen boeiend onderwerp vind antwoord en lees je toch niet? Interesses liggen nu eenmaal verschillende bij mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nee, je hebt niet op mijn tenen getrapt, frustratie heb ik ook niet. En alhoewel het onderwerp een non-onderwerp is ben ik dol op interactie tussen mensen. Ik zal dus blijven meelezen.

Daar ben ik blij om, stress en frustraties zijn drie keer niks. En ik vind het jammes dat jij het een non-onderwerp vind.

Ik vind het erg intersessant. De katholieken vereerd heilige en de meeste andere christenen niet. Deze andere christenen zeggen vaak zelfs dat het afgoderij is! En ik vraag mij af waar dat verschil nu van komt en hoe het te verklaren is. Hierin begrijp ik momenteel beter de niet katholieken dan de katholieken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De katholieken vereerd heilige en de meeste andere christenen niet.

De Oosters Orthodoxe kerken vereren ook heiligen. Dat is ook best een grote groep binnen het christendom.

Binnen de Anglicaanse kerk in mindere mate ook.

Binnen protestantse kerken zullen ze het niet als zodanig expliciet bestempelen, maar ook daar heb je verering van mensen. Bijbelse personen, Luther, Calvijn, Jonathan Edwards, kopstukken uit de nadere reformatie, zuster Alt, David Wilkerson, hangt maar net van de stroming af.

Deze andere christenen zeggen vaak zelfs dat het afgoderij is!

Die doen het altijd goed. De een doet aan afgoderij, de ander is een ketterse scheurmaker.

En ik vraag mij af waar dat verschil nu van komt en hoe het te verklaren is.

Door een verschil in de opvattingen over verering. Want ik haal wel verering binnen het protestantisme aan, maar die verschilt natuurlijk wel met die van het katholicisme op verschillende belangrijke punten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vereren = eer brengen aan mensen.

Aanbidden = eer brengen aan God.

Niet helemaal mee eens. Je kan ook God vereren en er zijn mensen die popidolen aanbidden (hoewel ze het zelf misschien niet zo zien).

Toch ben ik het eens met de mensen die zeggen dat 'vereren' en 'aanbidden' verschillende termen zijn.

Je kan ook eer bewijzen aan je ouders (je ouders eren) of eerbied tonen aan een leraar of politieagent - wat tegenwoordig helaas steeds minder gebeurt - maar dat zijn andere zaken dan 'aanbidden'.

Het was ook niet mijn definitie maar die waarmee Shevan aankwam, die weer van de RKK kwam.

Dan nog; vereren van God, vereren van mensen en het vereren met een cadeautje zijn drie woorden geschreven met dezelfde letters in dezelfde volgorde, maar hebben een andere gedachte-inhoud. Dat geld overigens ook voor het aanbidden van God en het aanbidden van Johnny Cash. Er zijn vast mensen die wel eens zeggen 'Oh, Cash aanbid ik! Die heeft een goddelijke stem', maar ze knielen niet op de grond neer om Cash te aanbidden.

Een idool is niet (meer) automatisch een afgod e.d. Taal ontwikkeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je zegt het ietwat verkeerd, Shevan. De katholieken, van rooms tot orientaals tot hebreeuws, de oosters-orthodoxen, de kopten en zo nog meer "eucharistische kerken" vereren heiligen. Alleen de protestanten in al hun denominaties vormen daarop een uitzondering. Qua heiligenverering en ook qua aantal sacramenten vormen de protestanten wereldwijd nog altijd een minderheid en hebben zij eerder een uitzonderingspositie dan die eucharistische kerken, die overal volop vertegenwoordigd zijn.

Het vereren van heiligen, in het bijzonder de Moeder Gods, is dus een volkomen normaal fenomeen binnen het christendom en wordt enkel door het protestantisme afgewezen. Niet dat we hierover arrogant zouden moeten doen, maar het is wel goed om dit soort dingen in wereldwijd perspectief te zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je zegt het ietwat verkeerd, Shevan. De katholieken, van rooms tot orientaals tot hebreeuws, de oosters-orthodoxen, de kopten en zo nog meer "eucharistische kerken" vereren heiligen. Alleen de protestanten in al hun denominaties vormen daarop een uitzondering. Qua heiligenverering en ook qua aantal sacramenten vormen de protestanten wereldwijd nog altijd een minderheid en hebben zij eerder een uitzonderingspositie dan die eucharistische kerken, die overal volop vertegenwoordigd zijn.

Het vereren van heiligen, in het bijzonder de Moeder Gods, is dus een volkomen normaal fenomeen binnen het christendom en wordt enkel door het protestantisme afgewezen. Niet dat we hierover arrogant zouden moeten doen, maar het is wel goed om dit soort dingen in wereldwijd perspectief te zien.

Ik ben niet erg bekend met al de verschillende varianten, er zijn ongeveer 38.000 varianten van het christelijke geloof. Maar in de basis lijkt mij de vraag wel duidelijk.

Verder is het leuk om te weten dat er meer christenen zijn die heilige vereren dan niet, echter heeft dit verder geen meerwaarde. De hoeveelheid mensen die ergens vanuit gaan zegt niks over de waarheid. Zo hebben er hoogstwaarschijnlijk meer mensen geleefd die geloofden dat de aarde plat is, echter zijn wij er achter gekomen dat dit niet klopt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is relatief simpel. Protestanten geloven niet dat je kunt communiceren met overleden mensen. Katholieken wel. Katholieken vragen dus voorbede aan overleden heiligen. Protestanten geloven dat het genoeg is om tot Christus direct te bidden, waarom via een omweg als het ook direct kan?

Dit is dan weer terug te brengen tot de visie op de traditie. Protestanten geloven 'alleen de Bijbel' katholieken 'meer dan dat'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is relatief simpel. Protestanten geloven niet dat je kunt communiceren met overleden mensen. Katholieken wel. Katholieken vragen dus voorbede aan overleden heiligen. Protestanten geloven dat het genoeg is om tot Christus direct te bidden, waarom via een omweg als het ook direct kan?

Dit is dan weer terug te brengen tot de visie op de traditie. Protestanten geloven 'alleen de Bijbel' katholieken 'meer dan dat'.

Wat bedoel je met, meer dan dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is relatief simpel. Protestanten geloven niet dat je kunt communiceren met overleden mensen. Katholieken wel. Katholieken vragen dus voorbede aan overleden heiligen. Protestanten geloven dat het genoeg is om tot Christus direct te bidden, waarom via een omweg als het ook direct kan?

Dit is dan weer terug te brengen tot de visie op de traditie. Protestanten geloven 'alleen de Bijbel' katholieken 'meer dan dat'.

Wat bedoel je met, meer dan dat?

'dat' = de Bijbel. De Bijbel heeft bij protestanten het laatste woord, bij katholieken niet. Zo geloven protestanten niet in de Maria ter Hemel opneming, botweg omdat het niet in de Bijbel staat. Katholieken kunnen terugvallen op de Traditie.
Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid