Spring naar bijdragen

Vereren en aanbidden


Aanbevolen berichten

Als het toch niet uitmaakt wat weerhoudt iemand er dan van om het beeld op marktplaats te zetten?

Geen idee. Als jij het graag op marktplaats wilt zetten en het je eigendom is moet je dat vooral doen. Voor de koper kan het daarentegen wel iets waardevols zijn. Zoals wel vaker met een afbeelding van iemand die wat voor je betekent. Of misschien wel vanuit esthetische overweging. Of misschien wel als een beeldende representatie van een aspect van je geloof. Religieuze afbeeldingen hebben daarnaast ook nog een didactische rol.

Dan kan je ook niet volhouden dat het niet uitmaakt dat het beeld in de kamer staat, waarvan akte!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 142
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Maar wat weerhoud jou er eigenlijk van om erfstukken die eeuwen in de familie zitten op marktplaats te zetten?

Ten eerste al het feit dat ik ze niet bezit. Doch als jij een Mariabeeld vergelijkt met een erfstuk dan moet je ook niet beweren dat het beeld van geen betekenis is!

Je argument slaat in mijn ogen werkelijk helemaal nergens op.

Misschien niet, maar jouw reactie er op laat wel zien dat een Mariabeeld meer voor je betekent dan zomaar een vorm gehouwen uit een stuk steen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar wat weerhoud jou er eigenlijk van om erfstukken die eeuwen in de familie zitten op marktplaats te zetten?

Ten eerste al het feit dat ik ze niet bezit. Doch als jij een Mariabeeld vergelijkt met een erfstuk dan moet je ook niet beweren dat het beeld van geen betekenis is!

Het beeld is wel van betekenis en waarde, zoals al het materiële van betekenis is. Een Rembrand is ook van betekenis en wordt toch niet aanbeden en de waarde is gigantisch en niet enkel in geld uit te drukken. De betekenis die jij eraan wil geven bestaat echter niet.

Je argument slaat in mijn ogen werkelijk helemaal nergens op.

Misschien niet, maar jouw reactie er op laat wel zien dat een Mariabeeld meer voor je betekent dan zomaar een vorm gehouwen uit een stuk steen.

Maar natuurlijk. Ik ben geen cultuurbarbaar en heb tot op zekere hoogte zeker interesse in kunst, vooral als het oud is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dan kan je ook niet volhouden dat het niet uitmaakt dat het beeld in de kamer staat, waarvan akte!

Als jij niet in een grauw betonnen blok woont zonder interieur, dan kun je daar zeker van uit gaan dat het wat uitmaakt dat je spullen in je huis hebt. Lijkt me evident... Welke spullen dat zijn en waarom je ze hebt, is persoonlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dan kan je ook niet volhouden dat het niet uitmaakt dat het beeld in de kamer staat, waarvan akte!

Als jij niet in een grauw betonnen blok woont zonder interieur, dan kun je daar zeker van uit gaan dat het wat uitmaakt dat je spullen in je huis hebt. Lijkt me evident... Welke spullen dat zijn en waarom je ze hebt, is persoonlijk.

Ik kniel niet voor de spullen neer, hoogstens om iets op te rapen. Die vergelijking gaat dus niet op. En zeggen dat het Mariabeeld toevallig in de buurt is vind ik zoeken naar een excuus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik kniel niet voor de spullen neer, hoogstens om iets op te rapen. Die vergelijking gaat dus niet op. En zeggen dat het Mariabeeld toevallig in de buurt is vind ik zoeken naar een excuus.

Nu hebben we het weer over knielen opeens? Ik heb nog nooit gehoord van iemand die zei dat een beeldje een verplicht 'knielobject' is wat noodzakelijk is bij een "heiligen verering iets". Je had het over het aanschaffen met een reden toch? Wat jij een excuus vindt moet je vooral zelf weten. Men knielt niet tot dat beeld. Net zo min trouwens dat men neer knielden tot het engelbeeld op de verbondskist. Of je moet stellen dat God zelf afgoderij heeft ingesteld?

Ik vraag me überhaupt af trouwens hoeveel mensen jij ooit bij een beeldje in huis hebt zien knielen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat verschil maakt de Bijbel niet, want het vereren en aanbidden van goden (mensen zie Joh 10,34) wordt beide veroordeeld, zoals ik hier aangetoond heb.

Dan is het eren van je ouders eren van andere goden.

Terecht punt, maar waar trek jij de lijn dan?

Tussen latreia en proskynesis. Dus vooral de intentie. Ik geef niet dezelfde eer aan de heiligen als aan God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan is het eren van je ouders eren van andere goden.

Terecht punt, maar waar trek jij de lijn dan?

Tussen latreia en proskynesis. Dus vooral de intentie. Ik geef niet dezelfde eer aan de heiligen als aan God.

Die lijn is mij te vaag, want je intenties zijn je bedoeling en Jezus leert dat je ja ja moet zijn en je nee nee. Dus woord en daad moeten gewoon op een lijn zitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik kniel niet voor de spullen neer, hoogstens om iets op te rapen. Die vergelijking gaat dus niet op. En zeggen dat het Mariabeeld toevallig in de buurt is vind ik zoeken naar een excuus.

Nu hebben we het weer over knielen opeens? Ik heb nog nooit gehoord van iemand die zei dat een beeldje een verplicht 'knielobject' is wat noodzakelijk is bij een "heiligen verering iets". Je had het over het aanschaffen met een reden toch? Wat jij een excuus vindt moet je vooral zelf weten. Men knielt niet tot dat beeld. Net zo min trouwens dat men neer knielden tot het engelbeeld op de verbondskist. Of je moet stellen dat God zelf afgoderij heeft ingesteld?

Als je mij iets verwijt moet je het zelf niet doen, want wat heeft een Mariabeeld met de ark van het verbond te maken?

Ik vraag me überhaupt af trouwens hoeveel mensen jij ooit bij een beeldje in huis hebt zien knielen...

Geen een, maar de meeste dingen die ik niet zie gebeuren toch, dus dat zegt helemaal niks.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik kniel niet voor de spullen neer, hoogstens om iets op te rapen. Die vergelijking gaat dus niet op. En zeggen dat het Mariabeeld toevallig in de buurt is vind ik zoeken naar een excuus.

Nu hebben we het weer over knielen opeens? Ik heb nog nooit gehoord van iemand die zei dat een beeldje een verplicht 'knielobject' is wat noodzakelijk is bij een "heiligen verering iets". Je had het over het aanschaffen met een reden toch? Wat jij een excuus vindt moet je vooral zelf weten. Men knielt niet tot dat beeld. Net zo min trouwens dat men neer knielden tot het engelbeeld op de verbondskist. Of je moet stellen dat God zelf afgoderij heeft ingesteld?

Als je mij iets verwijt moet je het zelf niet doen, want wat heeft een Mariabeeld met de ark van het verbond te maken?

Maria zelf heeft alles met de ark van het verbond te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als je mij iets verwijt moet je het zelf niet doen, want wat heeft een Mariabeeld met de ark van het verbond te maken?

Alles.

En los en naast van wat Cyrillisch aanstipt:

Een andere overeenkomst is dat er hier sprake is van een object waar het volk Israël op een manier mee omgaat waar een beeldje in een huiskamer of zelfs in de kerk werkelijk echt helemaal niks vergeleken bij is.

De overeenkomst is trouwens eenvoudig, Joden verafgoden niet de verbondskist en beelden in het katholicisme hebben die functie eveneens niet. En men aanbidt die objecten ook niet. Bijbels aanbidden ze trouwens ook niet. Kerkgebouwen en kruizen ook niet.

Geen een, maar de meeste dingen die ik niet zie gebeuren toch, dus dat zegt helemaal niks.

Hoe weet je er dan van af dat mensen neerknielen voor een beeldje thuis en de voor rol en functie het voor ze speelt?

Anderzijds, ik denk ook niet dat men zich er wat van aantrekt of jij iets een excuus vindt of niet en al helemaal niet als je het nooit zelf gezien hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die lijn is mij te vaag,

Jouw probleem. ;) Voor hem is het denk ik glashelder.

want je intenties zijn je bedoeling en Jezus leert dat je ja ja moet zijn en je nee nee. Dus woord en daad moeten gewoon op een lijn zitten.

Woord: Vereren en niet aanbidden, daad: vereren en niet aanbidden. Glashelder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En zeggen dat het Mariabeeld toevallig in de buurt is vind ik zoeken naar een excuus.

Ik denk niet dat mensen zich er veel van aantrekken of iets in jouw belevingswereld zoeken naar een excuus is. En zeker als je van het ene uiterste in het andere uiterste ("toevallig in de buurt") springt getuigt dat vooral van dat je niet zoveel snapt van dit esthetische aspect van spiritualiteit. Niet erg hoor, maar wellicht is het voor jezelf dan toch beter niet meteen zo snel te oordelen over het persoonlijk geloof van anderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Katholieken kennen door de jaren heen al de beelden in kerken en thuis.. In kerken staan ze omdat vroeger de meeste mensen niet konden lezen en schrijven en aan beelden kon zien welke kerk je binnen ging..

In deze tijd worden de beelden gezien als voorbeeld voor ons gelovigen..

de heilige word dan afgebeeld op een manier dat zijn/haar leven eer aan doet.

maar niet alleen bij katholieken komt men dit tegen, ook in het jodendom worden graven van rabbi's of beter bekent tzadiekiem bezocht... enzovoorts..

Men geloofd dat men hier raad kan verkrijgen van de betreffende rabbi..over bepaalde zaken die spelen in de gemeenschap

Maar aan afgodderij doen wij katholieken niet... want wij zien deze beelden niet als goddelijk, of als God... en erkennen(tenzij dit niet bewezen is) ook geen krachten aan een beeld toe...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid