Spring naar bijdragen

Vereren en aanbidden


Aanbevolen berichten

  • 1 year later...
  • Antwoorden 142
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Maria wordt in vele christelijke kerken aanbeden

Ik ken er geen een waar dat gebeurt.

Doel je op het verschil tussen vereren en aanbidden? Dat is slechts kunstmatig.

'Toch had de HEERE een verbond met hen gesloten en hun geboden: U mag geen andere goden vereren, u niet voor hen neerbuigen, hen niet dienen en niet aan hen offeren.' (2 Kon 17,35)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maria wordt in vele christelijke kerken aanbeden

Ik ken er geen een waar dat gebeurt.

Doel je op het verschil tussen vereren en aanbidden? Dat is slechts kunstmatig.

Wellicht voor jou. Voor katholieke, orthodoxe, anglicaanse enz enz gelovigen zit er een significant verschil tussen.

'Toch had de HEERE een verbond met hen gesloten en hun geboden: U mag geen andere goden vereren, u niet voor hen neerbuigen, hen niet dienen en niet aan hen offeren.' (2 Kon 17,35)

Er worden geen andere goden vereerd en/of aanbeden, er kan dus ook niet voor andere goden neergebogen worden en er wordt dus ook niet geofferd voor andere goden. Er bestaat slechts 1 God en dat is de drie-enige.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Doel je op het verschil tussen vereren en aanbidden? Dat is slechts kunstmatig.

"Toen stond Abraham op, boog zich voor de bevolking van dat land, de Hethieten (Genesis 23:7)"

Abraham? Nee! Wat doe je? Volgens Ken Yehuwdiy aanbid je de Hethieten!

"Toen sloeg Jakob zijn ogen op en zag, en zie, daar kwam Ezau, met vierhonderd man bij zich. Hij verdeelde zijn kinderen over Lea, Rachel en zijn beide slavinnen. Hij zette de slavinnen en hun kinderen vooraan, Lea en haar kinderen daarachter en Rachel en Jozef daar weer achter, terwijl hij zelf vóór hen uit ging en zich zeven keer ter aarde neerboog, totdat hij bij zijn broer gekomen was. (Genesis 33:1-3)"

Nee, Jakob! Niet jij ook!

"Toen Jozua eens in de omgeving van Jericho liep, zag hij plotseling een man tegenover zich met een getrokken zwaard in de hand. Jozua ging op hem af en vroeg: ‘Hoor je bij ons of bij de vijand?’ De man antwoordde: ‘Bij geen van beide, ik ben de aanvoerder van het leger van de HEER. Daarom ben ik hier.’ Jozua viel op zijn knieën, boog diep voorover en vroeg hem: ‘Mijn heer, ik ben uw dienaar, wat beveelt u mij?’ (Jozua 5:13-14)"

Oh, oh Jozua. Als Ken Yehuwdiy hier toch eens van zou horen dan zwaait er wat voor je!

"Eer uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land dat de HEERE, uw God, u geeft. (Exodus 20:12)"

Maar... maar... Ken Yehuwdiy zei..

Oke, ik geef het op (H)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Doel je op het verschil tussen vereren en aanbidden? Dat is slechts kunstmatig.

"Toen stond Abraham op, boog zich voor de bevolking van dat land, de (Genesis 23:7)"

Abraham? Nee! Wat doe je? Volgens Ken Yehuwdiy aanbid je de Hethieten!

"Toen sloeg Jakob zijn ogen op en zag, en zie, daar kwam Ezau, met vierhonderd man bij zich. Hij verdeelde zijn kinderen over Lea, Rachel en zijn beide slavinnen. Hij zette de slavinnen en hun kinderen vooraan, Lea en haar kinderen daarachter en Rachel en Jozef daar weer achter, terwijl hij zelf vóór hen uit ging en zich zeven keer ter aarde neerboog, totdat hij bij zijn broer gekomen was. (Genesis 33:1-3)"

Nee, Jakob! Niet jij ook!

"Toen Jozua eens in de omgeving van Jericho liep, zag hij plotseling een man tegenover zich met een getrokken zwaard in de hand. Jozua ging op hem af en vroeg: ‘Hoor je bij ons of bij de vijand?’ De man antwoordde: ‘Bij geen van beide, ik ben de aanvoerder van het leger van de HEER. Daarom ben ik hier.’ Jozua viel op zijn knieën, boog diep voorover en vroeg hem: ‘Mijn heer, ik ben uw dienaar, wat beveelt u mij?’ (Jozua 5:13-14)"

Oh, oh Jozua. Als Ken Yehuwdiy hier toch eens van zou horen dan zwaait er wat voor je!

"Eer uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land dat de HEERE, uw God, u geeft. (Exodus 20:12)"

Maar... maar... Ken Yehuwdiy zei..

Oke, ik geef het op (H)

Ken Yehuwdiy heeft de Bijbel niet geschreven hoor, maar als jij deze verzen vergelijkt met het vereren van beelden en doden dan lijkt dit mij nogal een lastig onderwerp om met jou over van gedachten te wisselen. Hier nog zo'n belachelijk vers!

'maar omdat u kwaad deed, meer dan allen die er vóór u geweest zijn, en u voor uzelf andere goden en gegoten beelden bent gaan maken, om Mij tot toorn te verwekken, en u Mij verworpen hebt' (1 Kon 14,9)

Wat moet de schrijver hiervan bezield hebben toch!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ken Yehuwdiy heeft de Bijbel niet geschreven hoor, maar als jij deze verzen vergelijkt met het vereren van beelden en doden dan lijkt dit mij nogal een lastig onderwerp om met jou over van gedachten te wisselen.

We vereren niet het beeld of de icoon, maar diegene die het afbeeldt. Maar dat wist je, toch?

Oh, en de heiligen leven meer dan dat wij dat doen. En bovendien:

"Hizkia ging te ruste bij zijn vaderen en zij begroeven hem bij de weg omhoog met de graven van de zonen van David. Heel Juda en de inwoners van Jeruzalem bewezen hem eer bij zijn dood (2 Kronieken 32:33)"

Hier nog zo'n belachelijk vers!

'maar omdat u kwaad deed, meer dan allen die er vóór u geweest zijn, en u voor uzelf andere goden en gegoten beelden bent gaan maken, om Mij tot toorn te verwekken, en u Mij verworpen hebt' (1 Kon 14,9)

Niemand maakt "andere goden". Orthodoxen niet en katholieken niet, maar jij weet blijkbaar beter wat we geloven dan wijzelf.

En het maken van religieuze beelden is niet altijd slecht:

"Vervolgens moet u twee cherubs van goud maken, als gedreven werk moet u ze maken, aan de beide uiteinden van het verzoendeksel. Maak één cherub aan het uiteinde aan de ene kant, en één cherub aan het uiteinde aan de andere kant; als één geheel met het verzoendeksel moet u de cherubs maken, aan de beide uiteinden ervan. De cherubs moeten hun beide vleugels naar boven uitgespreid houden, terwijl ze met hun vleugels het verzoendeksel bedekken en hun gezichten naar elkaar toe gericht zijn; de gezichten van de cherubs moeten naar het verzoendeksel gericht zijn. (Exodus 25:18-20)"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wellicht voor jou. Voor katholieke, orthodoxe, anglicaanse enz enz gelovigen zit er een significant verschil tussen.

Ik geloof niet dat God daar een boodschap aan heeft want de Bijbel is hierover ondubbelzinnig duidelijk.

Ja, zo ondubbelzinnig duidelijk dat de iconoclasten geen poot hebben om op te staan. Vereren =/= aanbidden. Aanbad Abraham de Hethieten etc.?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wellicht voor jou. Voor katholieke, orthodoxe, anglicaanse enz enz gelovigen zit er een significant verschil tussen.

Ik geloof niet dat God daar een boodschap aan heeft want de Bijbel is hierover ondubbelzinnig duidelijk.

De bijbel hierover ondubbelzinnig duidelijk? Je bent er nog niet eens in geslaagd steekhoudend aan te tonen dat er sprake zou zijn van aanbidding. De citaten die je tot op heden geplaatst hebt tonen dat niet aan, sterker dat wat jij ermee aan wou geven is reeds weerlegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wellicht voor jou. Voor katholieke, orthodoxe, anglicaanse enz enz gelovigen zit er een significant verschil tussen.

Ik geloof niet dat God daar een boodschap aan heeft want de Bijbel is hierover ondubbelzinnig duidelijk.

De bijbel hierover ondubbelzinnig duidelijk? Je bent er nog niet eens in geslaagd steekhoudend aan te tonen dat er sprake zou zijn van aanbidding. De citaten die je tot op heden geplaatst hebt tonen dat niet aan, sterker dat wat jij ermee aan wou geven is reeds weerlegt.

Nou dat is dan fijn voor je, want dan is maar weer eens aangetoond dat jij bij de juiste club zit nietwaar? Dat is altijd mooi om te weten dat jij zelf bij de juiste zit en de anderen lekker bij de verkeerde.

Het enige wat ik heb gezien is een aantal teksten die uit hun verband worden gerukt om afgoderij te rechtvaardigen, maar gelukkig is die aanname al weerlegd. :+

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou dat is dan fijn voor je, want dan is maar weer eens aangetoond dat jij bij de juiste club zit nietwaar? Dat is altijd mooi om te weten dat jij zelf bij de juiste zit en de anderen lekker bij de verkeerde.

Jij doet verwoede pogingen om binnen je eigen kaders te bewijzen dat dat niet zo is. Zo ook in dit topic. Deze opmerking keert zich voornamelijk tegen jezelf.

Het enige wat ik heb gezien is een aantal teksten die uit hun verband worden gerukt om afgoderij te rechtvaardigen, maar gelukkig is die aanname al weerlegd. :+

Niet echt, of beter gezegd, echt niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Goh, sterke weerlegging van je hoor. ;)

ik geloof de verzen gewoon. :+

Wij ook :Y

Als je geweten je niet veroordeelt, wie zijn wij dan!

Of het knielen voor een beeld fout is moet je maar met God uitvechten, want net als jij moet ook ik dat met de dingen die ik geloof. Volgens Paulus zijn: ontucht, onreinheid, hartstocht, kwade begeerte, en de hebzucht allemaal afgoderij (Kol 3,5) dingen waar wij ons allemaal wel eens schuldig aan maken dus. We moeten alleen niet ontkennen wat we fout doen want dan maken we hem tot een leugenaar zie 1 Joh 1,10.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik geloof de verzen gewoon. :+

Wij ook :Y

Als je geweten je niet veroordeelt, wie zijn wij dan!

Of het knielen voor een beeld fout is moet je maar met God uitvechten, want net als jij moet ook ik dat met de dingen die ik geloof. Volgens Paulus zijn: ontucht, onreinheid, hartstocht, kwade begeerte, en de hebzucht allemaal afgoderij (Kol 3,5) dingen waar wij ons allemaal wel eens schuldig aan maken dus. We moeten alleen niet ontkennen wat we fout doen want dan maken we hem tot een leugenaar zie 1 Joh 1,10.

Dus bloemen voor een monument van oorlogsslachtoffers leggen is afgoderij?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij ook :Y

Als je geweten je niet veroordeelt, wie zijn wij dan!

Of het knielen voor een beeld fout is moet je maar met God uitvechten, want net als jij moet ook ik dat met de dingen die ik geloof. Volgens Paulus zijn: ontucht, onreinheid, hartstocht, kwade begeerte, en de hebzucht allemaal afgoderij (Kol 3,5) dingen waar wij ons allemaal wel eens schuldig aan maken dus. We moeten alleen niet ontkennen wat we fout doen want dan maken we hem tot een leugenaar zie 1 Joh 1,10.

Dus bloemen voor een monument van oorlogsslachtoffers leggen is afgoderij?

Zijn we opstandig tegen de eerste paus Cyrillisch? Foei toch! ;)

'Want wij hebben de voorgaande tijd van ons leven lang genoeg de wil van de heidenen gedaan en gewandeld in uitingen van losbandigheid, begeerten, dronkenschap, zwelgpartijen, drinkgelagen en allerlei walgelijke afgoderij.' (1 Petr 4,3)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zijn we opstandig tegen de eerste paus Cyrillisch? Foei toch! ;)

En dat vraag je aan een Oosters-Orthodoxe _O-

Hehe, wij negeren net zo hard als wat de Paus zegt als dat jullie dat doen, maar naar de apostel Petrus willen we nog wel eens luisteren.

'Want wij hebben de voorgaande tijd van ons leven lang genoeg de wil van de heidenen gedaan en gewandeld in uitingen van losbandigheid, begeerten, dronkenschap, zwelgpartijen, drinkgelagen en allerlei walgelijke afgoderij.' (1 Petr 4,3)

Ik begrijp niet hoe dit verband houdt met mijn vraag over het oorlogsmonument.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goed, kan ik dit nu samenvatten met dat Ken Yehuwdiy voor zichzelf heeft besloten dat aanbidden het zelfde is als vereren en daarom vindt dat je alle teksten die over aanbidden en afgoderij maar even voor het gemak kan aanhalen als bewijs dat je niet iemand mag eren en vereren?

En dat op enkel de basis dat hij het verschil zelf niet ziet en het daarom kunstmatig noemt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik had het over de apostolische definitie van afgoderij en wat bloemen bij een oorlogsgraf neerleggen daarmee te maken heeft zie ik niet direct.

Omdat jij voor jezelf besloten hebt dat verering het zelfde is als aanbidden. En die bloemen valt net zoals wat de tien geboden opdragen wat je voor je ouders moet doen, onder verering. Net zoals trouwens ook in de bijbelse teksten diverse oud oudtestamentische personen vereert worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik had het over de apostolische definitie van afgoderij en wat bloemen bij een oorlogsgraf neerleggen daarmee te maken heeft zie ik niet direct.

Wat is het verschil tussen een kaarsje branden voor een icoon en het leggen van bloemen voor een oorlogsmonument? Als het een afgoderij is dan is het andere het ook. In beide gevallen eer je overleden helden via een afbeelding (monument/icoon/standbeeld). Door bloemen neer te leggen voor het monument eer je niet een bronze plakkaat maar de oorlogsslachtoffers. Snappie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid