Spring naar bijdragen

Christendom & islam


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 343
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Uit de vorige berichten kan ik het verschil tussen Protestantisme en Katholicisme een beetje begrijpen.

Maar wat is het belangrijkste verschil/verschillen tussen jehovah getuigen en de hierboven genoemde stromingen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zover ik weet worden Jehova's Getuigen over het algemeen niet tot het christendom gerekend. Ik denk dat ze zichzelf wel tot het christendom rekenen en hun leer lijkt ook best erg op het christendom, maar ze worden over het algemeen niet erkend als christenen, maar eerder als (ietwat) sektarisch.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik wilde graag weten wie u allemaal zijn die op mijn berichten reageren. Bent u gewone mensen, priesters of???

Misschien is dat een stomme vraag :P

(...) Ik heb wel een bepaalde roeping (opdracht) van God, maar elke christen heeft een zekere roeping.

Wat is jouw roeping? :)

@ Pusjol: de meeste mensen hier zijn 'leken' denk ik (d.w.z. geen kerkelijke functie). Ik ben christen-academicus. :=

Dus eigenlijk ook gewoon een leek? ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zover ik weet worden Jehova's Getuigen over het algemeen niet tot het christendom gerekend. Ik denk dat ze zichzelf wel tot het christendom rekenen en hun leer lijkt ook best erg op het christendom, maar ze worden over het algemeen niet erkend als christenen, maar eerder als (ietwat) sektarisch.

Het wachttorengenootschap (de organisatie van de Jehova's Getuigen komt voort uit het restaurationisme wat een christelijke religieuze beweging is/was.

Od ze zichzelf zien als christenen, dat wisselt nog wel eens. Althans, in gesprekken met JG hoor ik daar vaak verschillende dingen over. Aan de ene kant zien ze zichzelf wel als christenen en aan de andere kant menen ze dat christenen de hoeren van babylon zijn oid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zover ik weet worden Jehova's Getuigen over het algemeen niet tot het christendom gerekend. Ik denk dat ze zichzelf wel tot het christendom rekenen en hun leer lijkt ook best erg op het christendom, maar ze worden over het algemeen niet erkend als christenen, maar eerder als (ietwat) sektarisch.

Het wachttorengenootschap (de organisatie van de Jehova's Getuigen komt voort uit het restaurationisme wat een christelijke religieuze beweging is/was.

Od ze zichzelf zien als christenen, dat wisselt nog wel eens. Althans, in gesprekken met JG hoor ik daar vaak verschillende dingen over. Aan de ene kant zien ze zichzelf wel als christenen en aan de andere kant menen ze dat christenen de hoeren van babylon zijn oid.

Doelen ze dan niet specifiek op katholieken? Het lijkt misschien een steek van mij onder water, maar ik wil niet zeggen dat het katholicisme de hoer van Babylon zou zijn, maar ik meende dat bepaalde groeperingen en bepaalde protestanten wel eens de RKK als de hoer van Babylon zouden zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zover ik weet worden Jehova's Getuigen over het algemeen niet tot het christendom gerekend. Ik denk dat ze zichzelf wel tot het christendom rekenen en hun leer lijkt ook best erg op het christendom, maar ze worden over het algemeen niet erkend als christenen, maar eerder als (ietwat) sektarisch.

Het wachttorengenootschap (de organisatie van de Jehova's Getuigen komt voort uit het restaurationisme wat een christelijke religieuze beweging is/was.

Od ze zichzelf zien als christenen, dat wisselt nog wel eens. Althans, in gesprekken met JG hoor ik daar vaak verschillende dingen over. Aan de ene kant zien ze zichzelf wel als christenen en aan de andere kant menen ze dat christenen de hoeren van babylon zijn oid.

Doelen ze dan niet specifiek op katholieken? Het lijkt misschien een steek van mij onder water, maar ik wil niet zeggen dat het katholicisme de hoer van Babylon zou zijn, maar ik meende dat bepaalde groeperingen en bepaalde protestanten wel eens de RKK als de hoer van Babylon zouden zien.

Ik begrijp je vraag. Nee, zoals ik het ervaren heb (op protestantse fora) doelen ze dan niet specifiek op katholieken maar op iedere christen die zich niet heeft onderworpen aan het WTG.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit verhaal komt precies overeen met het verhaal in de Koran, alleen de naam van de stad werd niet genoemd, maar misschien in de overleveringen over de Profeet. Er staat inderdaad ook dat toen zijn dochters aangeboden heeft i.p.v. zijn gasten. In de Koran noemde hij ze "mijn dochters" maar sommige geleerden zeggen dat hij ook gewone vrouwen van zijn dorp kan bedoelen, omdat de profeten dat meestal doen. Ze noemen dus vrouwen en mannen = mijn zonen en mijn dochters.

In de Islam is Lot wel een profeet.

Toch zijn er ook wel verschillen mbt het verhaal van Lot en hoe het is beschreven in Genesis.

In 15:51-60 kunnen wij lezen dat de personen die naar Abraham gestuurd zijn, en dat zij gestuurd zijn naar een schuldig volk. Alle volgenlingen/familie van Lot zullen gered worden, maar zijn vrouw zal achterblijven in de stad. Dat hebben zij besloten.

In de Koran wordt verteld dat zij(de engelen/ Allah) dat besloten heeft. De Bijbel geeft aan, dat het was door de ongehoorzaamheid van de vrouw van Lot. De opdracht was.. Kijk niet om. De vrouw besloot dat wel te doen.

(zo zijn er wel meerdere 'kleine' verschillen te lezen :)

Inderdaad. Ik heb eens begrepen dat de moslims menen dat Abraham Ismaël zou offeren, terwijl de joden/christenen zeggen dat Abraham Izaäk zou offeren.

Dat klopt. Hoewel de Koran geen naam geeft aan degene die geoffered is.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:99. Hij zeide: "Ik ga naar mijn Heer, Die zal mij leiden.

100. Mijn Heer, schenk mij een nakomeling die goed zal zijn."

101. Dan gaven Wij hem de blijde tijding van een verdraagzame zoon.

102. En toen deze de knapenleeftijd bereikte, zeide hij: "O mijn lieve zoon, ik heb in een droom gezien, dat ik u heb te offeren. Zie, wat zegt gij daarvan?" Deze antwoordde: "O mijn vader doe zoals u bevolen is, gij zult mij, indien Allah het wil, zeker geduldig vinden."

103. En toen zij zich beiden aan (Gods bevel) hadden onderworpen, en hij hem plat op zijn voorhoofd had gelegd,

104. Riepen Wij hem toe: "O Abraham,

105. Gij hebt de droom reeds vervuld. Zo belonen Wij inderdaad degenen, die goed doen."

106. Dit was voorzeker een grote beproenng.

107. En Wij verlosten hem door een groot offer.

108. En Wij lieten voor hem onder de komende geslachten (de groet):

109. "Vrede zij Abraham.

"

Hoewel Izaak in vs 112-113 wel naar voren komt als een profeet. De reden waarom Ismael het moet zijn geweest is dat hij ouder was als Izaak en geven aan de hier de Joden de naam hebben veranderd van Ismael naar Izaak (vlgn Ibn Kathir)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zover ik weet worden Jehova's Getuigen over het algemeen niet tot het christendom gerekend. Ik denk dat ze zichzelf wel tot het christendom rekenen en hun leer lijkt ook best erg op het christendom, maar ze worden over het algemeen niet erkend als christenen, maar eerder als (ietwat) sektarisch.

Het wachttorengenootschap (de organisatie van de Jehova's Getuigen komt voort uit het restaurationisme wat een christelijke religieuze beweging is/was.

Od ze zichzelf zien als christenen, dat wisselt nog wel eens. Althans, in gesprekken met JG hoor ik daar vaak verschillende dingen over. Aan de ene kant zien ze zichzelf wel als christenen en aan de andere kant menen ze dat christenen de hoeren van babylon zijn oid.

Je bedoeld dat 7dags adventisten .. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Inderdaad werden dochters aangeboden. Ik zie geen aanleiding in de Bijbelvertalingen dat het om andere vrouwen van het dorp zou gaan.

De laatste twee dagen heb ik deze site niet meer bezocht.

Over Lot: Ik had in één van mijn berichten gezegd dat het ook om vrouwen in het dorp kan gaan en niet per se om zijn dochters. Dat is wat sommige Islamitische geleerden zeiden. Wat in de Koran staat is dat hij toen tegen zijn dorpelingen die seks wilden hebben met de Engelen (gasten van Lot) zei:

“Zijn volk kwam haastig naar hem toe. Ook voordien plachten zij kwaad te doen. Hij (Lot) zeide: "O, mijn volk, dit zijn mijn dochters, zij zijn te rein voor u. Vrees daarom God en onteer mij niet wegens mijn gasten. Is er onder u geen weldenkend man?"

{ وَجَآءَه٠قَوْمÙÙ‡Ù ÙŠÙهْرَعÙونَ Ø¥Ùلَيْه٠وَمÙÙ† قَبْل٠كَانÙواْ يَعْمَلÙونَ ٱلسَّيÙّئَات٠قَالَ يٰقَوْم٠هَـٰؤÙلاۤء٠بَنَاتÙÙŠ Ù‡ÙÙ†ÙŽÙ‘ أَطْهَر٠لَكÙمْ ÙَاتَّقÙواْ اللًّهَ وَلاَ تÙخْزÙون٠ÙÙÙŠ ضَيْÙÙÙŠ أَلَيْسَ Ù…ÙنْكÙمْ رَجÙÙ„ÙŒ رَّشÙيدٌ }

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik wilde graag weten wie u allemaal zijn die op mijn berichten reageren. Bent u gewone mensen, priesters of???

Misschien is dat een stomme vraag :P

Maakt dat uit?

Het maakt me niet uit wat of wie iemand is. Ik wil alleen weten of ik de informatie die ik hier krijg als betrouwbaar kan beschouwen zodat ik geen verkeerd beeld over het Christendom krijg. Ik vind zelf, en dat geldt voor alle godsdiensten, om een godsdienst te ontdekken, moet je naar de oorsprong kijken en niet naar de gelovigen. Ik wil dus geen informatie van iemand die niets over zijn godsdienst weet, hetzelfde geldt voor mij, ik ben geen geleerde en ga ook niets zeggen over mijn geloof wat mijn eigen kennis overtreft. Ook als het t.g.v. mijn geloof kan zijn.

Daarom heb ik die vraag dus gesteld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Toch zijn er ook wel verschillen mbt het verhaal van Lot en hoe het is beschreven in Genesis.

In 15:51-60 kunnen wij lezen dat de personen die naar Abraham gestuurd zijn, en dat zij gestuurd zijn naar een schuldig volk. Alle volgenlingen/familie van Lot zullen gered worden, maar zijn vrouw zal achterblijven in de stad. Dat hebben zij besloten.

In de Koran wordt verteld dat zij(de engelen/ Allah) dat besloten heeft. De Bijbel geeft aan, dat het was door de ongehoorzaamheid van de vrouw van Lot. De opdracht was.. Kijk niet om. De vrouw besloot dat wel te doen.

(zo zijn er wel meerdere 'kleine' verschillen te lezen :)

Dit ga ik uitzoeken en hierop reageren, omdat ik niet alles weet. Waar ik wel zeker van ben is dat Engelen niets besluiten, en hun enige opdracht was toen en meestal het doorgeven van een bericht (openbaring).

Vervolg komt er nog.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Inderdaad. Ik heb eens begrepen dat de moslims menen dat Abraham Ismaël zou offeren, terwijl de joden/christenen zeggen dat Abraham Izaäk zou offeren.

Mijn bericht is volgens mij verkeerd begrepen. Mijn reactie ging toen alleen over het verhaal over Lot, en niet over de hele Koran en bijbel. En zelfs wanneer het om het verhaal van Lot gaat en als we naar details kijken, dan zullen we zeker verschillen merken.

Dat Koran en bijbel verschillen, dat is duidelijke, anders zouden onze godsdiensten hetzelfde zijn en hadden de namen Christenen en Moslims niet meer nodig. Een duidelijk verschil is dat Christendom Jezus als zoon van God ziet en Islam als dienaar en profeet van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Inderdaad. Ik heb eens begrepen dat de moslims menen dat Abraham Ismaël zou offeren, terwijl de joden/christenen zeggen dat Abraham Izaäk zou offeren.

Dat klopt. Hoewel de Koran geen naam geeft aan degene die geoffered is.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:99. Hij zeide: "Ik ga naar mijn Heer, Die zal mij leiden.

100. Mijn Heer, schenk mij een nakomeling die goed zal zijn."

101. Dan gaven Wij hem de blijde tijding van een verdraagzame zoon.

102. En toen deze de knapenleeftijd bereikte, zeide hij: "O mijn lieve zoon, ik heb in een droom gezien, dat ik u heb te offeren. Zie, wat zegt gij daarvan?" Deze antwoordde: "O mijn vader doe zoals u bevolen is, gij zult mij, indien Allah het wil, zeker geduldig vinden."

103. En toen zij zich beiden aan (Gods bevel) hadden onderworpen, en hij hem plat op zijn voorhoofd had gelegd,

104. Riepen Wij hem toe: "O Abraham,

105. Gij hebt de droom reeds vervuld. Zo belonen Wij inderdaad degenen, die goed doen."

106. Dit was voorzeker een grote beproenng.

107. En Wij verlosten hem door een groot offer.

108. En Wij lieten voor hem onder de komende geslachten (de groet):

109. "Vrede zij Abraham.

"

Hoewel Izaak in vs 112-113 wel naar voren komt als een profeet. De reden waarom Ismael het moet zijn geweest is dat hij ouder was als Izaak en geven aan de hier de Joden de naam hebben veranderd van Ismael naar Izaak (vlgn Ibn Kathir)

Goed dat jullie over dit verhaal zijn begonnen. Ik heb me eerlijk gezegd hier nooit in verdiept.

Ik heb idd de uitleg van de Koran doorgenomen.

- Ibn Kathir zegt dat het om Ismaël gaat die opgeofferd zou worden door zijn vader Ibrahim en dat de joden de naam veranderd hebben. En dat de oudste zoon van Abraham Ismaël is en niet Isaac.

- Attabari (een andere uitleg van de koran) geeft echter aan dat het om Isaac gaat.

Er zijn andere uitleggen, maar die heb ik niet geraadpleegd (geen tijd).

Geleerden als Ibn Taymiyya, Ibn alqayyim, Ibn Kathir, etc. gaan voor Ismaël.

Isaaq heeft samen geleefd met zijn vader en heeft in Irak gewoond en daar is hij ook begraven (graf = onbekend), Hij reisde o.a. naar Palestina, Egypte en terug naar Irak.

Ismaël heeft samen geleefd met zijn moeder (Hajar) in Mekka (Saudi Arabië) en werd drie keer door zijn vader Abraham bezocht.

Ik zal ook nog (voor me zelf) naar dit verhaal kijken om erachter te komen wie van de twee profeten opgeofferd zou worden.

Eiegen mening: als ik naar de Koran kijk en wat ik er ZELF uit kan constateren is dat het om Isaac gaat.

Maar dat is maar mijn eigen mening.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik nog meer te weten kom, dan laat ik dat snel weten.

Ik heb nog een andere vraag over de Bijbel.

Ik hoor meestal Christenen zeggen van: "in het Oude Testament staat... in het Nieuwe Testament staat...)

Wat zijn dat? is het oude testament de Thora van Joden (Mozes)? Is de hele Bijbel in de tijd van Jezus zelf geschreven of zitten daar ook geschriften in van zijn eerste volgelingen of zoiets?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het Oude Testament: De TeNaCh (Wet, Profeten, Geschriften) zijn de geschriften die betrekking hebben op het verbond tussen God en het joodse volk (zonen van Israël) en de verhalen bevatten van de schepping van de wereld, Abraham en de aartsvaders, Mozes, de koningen van Israël etc. Ook bevatten ze meer filosofische en verhalende teksten die iets over het geloof vertellen zoals bijv. Spreuken, Wijsheid, Sirach etc. Ten slotte zijn er de profetische teksten die de openbaringen bevatten van de joodse profeten en voornamelijk betrekking hebben op de komst van de Christus.

Het Nieuwe Testament: (Evangelie, Handelingen, Brieven en Openbaring) bestaan uit een beschrijving van het optreden en de leer van Jezus Christus in de evangelieën, een verslag van het optreden en de leer van Jezus' eerste metgezellen (de apostelen), brieven van de belangrijkste leraren van de vroege kerk (met name Paulus maar ook Petrus en Johannes) en eindigt met een visioen dat de apostel Johannes van Christus kreeg over de toekomst van de kerk en de wereld, de Openbaring van Johannes.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik hoor meestal Christenen zeggen van: "in het Oude Testament staat... in het Nieuwe Testament staat...)

Wat zijn dat? is het oude testament de Thora van Joden (Mozes)? Is de hele Bijbel in de tijd van Jezus zelf geschreven of zitten daar ook geschriften in van zijn eerste volgelingen of zoiets?

Het oude testament is de Tenach, dus de Joodse bijbel. Dat is de Thora, maar ook boeken met spreuken, boeken over diverse profeten, geschiedenis (over bijvoorbeeld koning David, de ballingschap, etc), gedichten/liederen, etc.

Het nieuwe testament hebben de Joden niet. Dit deel van de bijbel begint met de evangeliën over Jezus en gaat verder over de apostelen (leerlingen van Jezus), over de verspreiding van het geloof, over brieven aan de kerken en een visioen over het einde der tijden en het laatste oordeel.

De verschillende bijbelboeken zijn in verschillende tijden geschreven. De boeken van het nieuwe testament is na de komst van Jezus geschreven, de boeken van het oude testament zijn in verschillende eeuwen voor Jezus komst geschreven. De ontstaansgeschiedenis van de bijbel bestrijkt dus een lange tijd door de geschiedenis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Toch zijn er ook wel verschillen mbt het verhaal van Lot en hoe het is beschreven in Genesis.

In 15:51-60 kunnen wij lezen dat de personen die naar Abraham gestuurd zijn, en dat zij gestuurd zijn naar een schuldig volk. Alle volgenlingen/familie van Lot zullen gered worden, maar zijn vrouw zal achterblijven in de stad. Dat hebben zij besloten.

In de Koran wordt verteld dat zij(de engelen/ Allah) dat besloten heeft. De Bijbel geeft aan, dat het was door de ongehoorzaamheid van de vrouw van Lot. De opdracht was.. Kijk niet om. De vrouw besloot dat wel te doen.

(zo zijn er wel meerdere 'kleine' verschillen te lezen :)

Dit ga ik uitzoeken en hierop reageren, omdat ik niet alles weet. Waar ik wel zeker van ben is dat Engelen niets besluiten, en hun enige opdracht was toen en meestal het doorgeven van een bericht (openbaring).

Vervolg komt er nog.

Klopt. Engelen voeren alleen besluiten uit, ook volgens de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ontving Jezus ook boodschappen van de Engelen volgens het Christendom?

Was Jezus getrouwd (ik denk zelf van niet)?

Ik zag een keer een reportage op National Geo. over Maria Magdalena en waarin werd gezegd dat ze een soort vriendin van Jezus was (met alles wat daarbij hoorde, dus ook sex etc.). Ik heb zelf gekeken via wikipedia en zo en zag dat ze een van zijn leerlingen was etc.

Klopt dit verhaal?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ontving Jezus ook boodschappen van de Engelen volgens het Christendom?

Was Jezus getrouwd (ik denk zelf van niet)?

Ik zag een keer een reportage op National Geo. over Maria Magdalena en waarin werd gezegd dat ze een soort vriendin van Jezus was (met alles wat daarbij hoorde, dus ook sex etc.). Ik heb zelf gekeken via wikipedia en zo en zag dat ze een van zijn leerlingen was etc.

Klopt dit verhaal?

Volgens het christendom heeft Jezus nooit een relatie gehad.

Maria Magdalena was een volgeling van Jezus volgens de bijbel. Ik meen me te herinneren dat op basis van apocriefe (dus door het christendom als vals beschouwde verhalen) een tekst is, waaruit vervolgens weer latere personen redeneerden dat Jezus met haar een relatie zou hebben (dus een nogal via-via verhaal). Volgens het christendom is dit iig niet het geval en ik vind zelf eerlijk gezegd die verhalen over een vermeende relatie een hoog fantasie gehalte hebben.

Wat je eerste vraag betreft, dat weet ik niet. Jezus is God volgens het christendom en sprak ook rechtstreeks tot de Vader. De rol van engelen daarin zou ik niet weten. Ze komen in zoverre er in voor dat ze in dienst van Jezus staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ontving Jezus ook boodschappen van de Engelen volgens het Christendom?

Was Jezus getrouwd (ik denk zelf van niet)?

Ik zag een keer een reportage op National Geo. over Maria Magdalena en waarin werd gezegd dat ze een soort vriendin van Jezus was (met alles wat daarbij hoorde, dus ook sex etc.). Ik heb zelf gekeken via wikipedia en zo en zag dat ze een van zijn leerlingen was etc.

Klopt dit verhaal?

Inderdaad is mij niet bekend dat Jezus ooit een boodschap van een engel kreeg, maar alleen dat Hij een boodschap van God de Vader kreeg. De engelen hadden alleen een dienende rol naar Jezus. De engelen gaven wel een boodschap aan Maria, Jozef, Zacharias enz. .

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:5 Toen nam de duivel Hem mede naar de heilige stad en hij stelde Hem op de rand van het dak des tempels, 6 en zeide tot Hem: Indien Gij Gods Zoon zijt, werp Uzelf dan naar beneden; er staat immers geschreven:

Aan zijn engelen zal Hij opdracht geven aangaande u,

en op de handen zullen zij u dragen, opdat gij uw voet niet aan een steen stoot.

...

11 Toen liet de duivel Hem met rust en zie, engelen kwamen en dienden Hem.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:43 En Hem verscheen een engel uit de hemel om Hem kracht te geven.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:53 Of meent gij, dat Ik mijn Vader niet kan aanroepen en Hij zal Mij terstond meer dan twaalf legioenen engelen terzijde stellen?
Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij ons in de Islam heeft iedere profeet (dus ook Jezus) wonderen enz.

In de Koran staat dat Mozes rechtstreeks tot God sprak en God ook zag. We denken dat hij de enige is die die meegemaakt heeft.

وَلَمَّا جَاءَ Ù…Ùوسَى Ù„ÙÙ…ÙيقَاتÙنَا وَكَلَّمَه٠رَبÙّه٠قَالَ رَبÙÙ‘ أَرÙÙ†ÙÙŠ أَنظÙرْ Ø¥Ùلَيْكَ قَالَ لَنْ تَرَانÙÙŠ ÙˆÙŽÙ„ÙŽÙƒÙن٠انظÙرْ Ø¥ÙÙ„ÙŽÙ‰ الْجَبَل٠ÙÙŽØ¥Ùن٠اسْتَقَرَّ مَكَانَه٠ÙَسَوْÙÙŽ تَرَانÙÙŠ Ùَلَمَّا تَجَلَّى رَبÙّه٠لÙلْجَبَل٠جَعَلَه٠دَكًّا وَخَرَّ Ù…Ùوسَى صَعÙقًا Ùَلَمَّا Ø£ÙŽÙَاقَ قَالَ سÙبْحَانَكَ تÙبْت٠إÙلَيْكَ وَأَنَا أَوَّل٠الْمÙؤْمÙÙ†Ùينَ

Koran (7:143) "En toen Mozes op Onze vastgestelde tijd kwam en zijn Heer tot hem sprak, zeide hij: "Mijn Heer, toon U aan mij, opdat ik U moge aanschouwen." Hij (God) antwoordde: "Gij zult Mij stellig niet kunnen aanschouwen, maar kijk naar de berg en als deze op zijn plaats blijft, dan zul je Mij wel kunnen zien." En toen zijn Heer Zich op de berg openbaarde, brak deze in stukken en Mozes viel bewusteloos neer. En toen hij tot zichzelf kwam, zeide hij: "Heilig zijt Gij, ik wend mij tot U en ik ben de eerste der gelovigen."

Komt dit overeen met wat in de Bijbel staat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

En zoals u allemaal weet geloven we in de Islam in alle 4 boeken (Thora, Psalmen, Bijbel en de Koran). We geloven echter niet in de huidige versies (van de overige drie boeken) die er zijn en gebruikt worden, omdat we denken dat dezen door de mens gewijzigd zijn. Vandaag heb ik een islamitische geleerde horen zeggen dat iedere profeet (als Mozes en Jezus) voor zijn dood aangegeven heeft dat er na hem nog een andere profeet zal komen en we geloven dat dat ook in de eerder genoemde boeken staat (of gestaan heeft).

Koran (7:157)

الَّذÙينَ يَتَّبÙعÙونَ الرَّسÙولَ النَّبÙÙŠÙŽÙ‘ الأÙÙ…Ùّيَّ الَّذÙÙŠ يَجÙدÙونَه٠مَكْتÙوباً عÙندَهÙمْ ÙÙÙŠ التَّوْرَاة٠وَالإÙنْجÙيل٠يَأْمÙرÙÙ‡ÙÙ… بÙالْمَعْرÙÙˆÙ٠وَيَنْهَاهÙمْ عَن٠الْمÙنكَر٠وَيÙØ­ÙÙ„ÙÙ‘ Ù„ÙŽÙ‡Ùم٠الطَّيÙّبَات٠وَيÙحَرÙّم٠عَلَيْهÙم٠الْخَبَآئÙØ«ÙŽ وَيَضَع٠عَنْهÙمْ Ø¥ÙصْرَهÙمْ وَالأَغْلاَلَ الَّتÙÙŠ كَانَتْ عَلَيْهÙمْ ÙَالَّذÙينَ آمَنÙواْ بÙه٠وَعَزَّرÙوه٠وَنَصَرÙوه٠وَاتَّبَعÙواْ النÙّورَ الَّذÙÙŠÙŽ Ø£ÙنزÙÙ„ÙŽ مَعَه٠أÙوْلَـئÙÙƒÙŽ Ù‡Ùم٠الْمÙÙْلÙØ­Ùونَ

"Hun, die de boodschapper, de reine profeet volgen, die zij in de Torah en het Evangelie beschreven vinden, legt hij het goede op en verbiedt het kwade, veroortooft hun de goede dingen en verbiedt de slechte en ontheft hen van de last en de kluisters die hen bonden. Zij, die in hem geloven en hem eren en ondersteunen en het licht dat met hem is neergezonden volgen, zullen gewis slagen.

Koran (61:07)

ÙˆÙŽØ¥Ùذْ قَالَ عÙيسَى ابْن٠مَرْيَمَ يَا بَنÙÙŠ Ø¥ÙسْرَائÙيلَ Ø¥ÙÙ†Ùّي رَسÙول٠اللَّه٠إÙلَيْكÙÙ… Ù…ÙّصَدÙّقاً Ù„Ùّمَا بَيْنَ يَدَيَّ Ù…ÙÙ†ÙŽ التَّوْرَاة٠وَمÙبَشÙّراً بÙرَسÙول٠يَأْتÙÙŠ Ù…ÙÙ† بَعْدÙÙŠ اسْمÙه٠أَحْمَد٠Ùَلَمَّا جَاءهÙÙ… بÙالْبَيÙّنَات٠قَالÙوا هَذَا سÙحْرٌ Ù…ÙّبÙينٌ

En toen Jezus, zoon van Maria, zeide: "O kinderen van Israël, Ik ben God’s boodschapper voor u, datgene bevestigend wat vóór mij in de Torah was, en een blijde tijding gevende van een boodschapper die na mij komen zal, zijn naam zal Ahmad zijn." En als hij tot hen komen zal met duidelijke bewijzen zullen zij zeggen: "Dit is louter bedrog."

Ik herinner me ook nog toen ik 7 jaar was en nog in mijn vaderland was, dat ik toen een film uitgegeven door een Christelijke organisatie en in mijn moedertaal "Jezus" (acteur) zeggen dat er na hem een boodschapper zal komen die Ahmad zal heten.

De geleerde die ik hierboven heb genoemd haalde ook stukken bij als bewijs dat Jezus dat zei, ik denk dat hij de Bijbel van Paulus of zoiets zei (als het niet klopt, dan hoor ik het graag en ga ik het programma nog een keer herbekijken en dit verder uitzoeken ).

Jezus zei toen tegen zijn metgezellen (of leerlingen) dat die boodschapper alles duidelijk zal maken.

Verder zei de geleerde dat geen enkele profeet voor Mohamed ooit heeft gezegd dat hij de laatste boodschapper of profeet is, behalve Mohamed. Hij zegt ook dat het bewijs hiervan is dat er na Mohamed en zijn godsdienst (Islam) geen ander profeet of geloof is gekomen (wel is er een aantal mensen geweest dat beweerde profeet te zijn, maar zonder gevolgen).

Koran (33:40)

"مَا كَانَ Ù…Ùحَمَّدٌ أَبَا أَحَد٠مÙنْ رÙجَالÙÙƒÙÙ… ÙˆÙŽÙ„ÙŽÙƒÙنْ رَسÙولَ الله٠وَخَاتَمَ النَّبÙÙŠÙّينَ وَكَانَ الله٠بÙÙƒÙÙ„ÙÙ‘ شَيء٠عَليماً"

Mohammed is niet de vader van één uwer mannen, maar de boodschapper van God en het zegel der profeten; God heeft kennis van alle dingen.

De geleerde over wie ik het heb heet Youssef en Qradawi.

Klopt dit? Staat er in de bijbel iets over?

Voor de duidelijkheid: ik heb gezien hoe sommige mensen hier met elkaar in discussie gaan (andere topics). Ik snap wel dat iedereen van zijn godsdienst houdt en wil verdedigen, maar elkaar aanvallen vind ik niet goed. Ik heb alle respect voor het Christendom en het Jodendom en voor alle godsdiensten, en ben hier niet om iemand of een godsdienst zwart te maken of reclame te maken voor mijn godsdienst. Ik ben hier enkel en alleen om het Christendom zelf te ontdekken om te voorkomen dat ik dezelfde fout maak als bijv. sommigen die over de Islam praten zonder er iets over te weten.

En als ik lastige vragen stel, dat kan ik me voorstellen, dan is het niet erg als u zegt dat u het niet weet.

Ik weet ook niet alles, ben geen geleerde.

Dat is alleen om misverstanden te voorkomen.

Nogmaals: met alle respect voor het Christendom en Jezus (die voor mij even heilig en belangrijk is als andere profeten).

Laatste vraag: bij ons mag je geen afbeeldingen hebben of beelden van dieren, laat staan van mensen (in je huis) hebben.

Is het in het Christendom wel toegestaan om die te maken/hebben? Of verschilt het per stroming?

De Shia (Islamitische stroming als in Iran) doen het bij ons wel.

Ik heb er zelf een eigen mening over. Ik zei al dat ik een film over Jezus heb gezien toen ik rond 7 jaar was, en sindsdien wanneer iemand Jezus zegt, dan krijg ik gelijk die acteur voor me. Ik probeer dat te voorkomen, want ik weet dat niemand hem gezien heeft of weet hoe die eruit ziet, maar dat lukt me niet. Daarom vind ik zelf dat het eigenlijk niet zou mogen. Althans, dat is wat ik vind.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid