Spring naar bijdragen

Christendom & islam


Aanbevolen berichten

Ik zei Shia doen het. Ik bedoelde dat ze afbeeldingen van bepaalde personen (als Hussein (zoon van Ali, metgezel van Mohamed)) maken/hebben.

Dus niet van Profeet Mohamed of Jezus etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 343
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Klopt dit? Staat er in de bijbel iets over?

Het christendom gelooft dat Gods openbaring al compleet is, dus er werd geen nieuwe profeet verwacht. Men verwacht slechts de terugkomst van Jezus. Wel zie je in de bijbel de belofte van de uitstorting van de Heilige Geest en dat Jezus na zijn hemelvaart nog via een visioen aan Johannes dingen openbaarde. Kortom met de komst van Jezus (Hij wordt in het Christendom gezien als het Woord van God dat mens werd, God was ) is de openbaring van God volledig.

Voor de duidelijkheid: ik heb gezien hoe sommige mensen hier met elkaar in discussie gaan (andere topics). Ik snap wel dat iedereen van zijn godsdienst houdt en wil verdedigen, maar elkaar aanvallen vind ik niet goed. Ik heb alle respect voor het Christendom en het Jodendom en voor alle godsdiensten, en ben hier niet om iemand of een godsdienst zwart te maken of reclame te maken voor mijn godsdienst. Ik ben hier enkel en alleen om het Christendom zelf te ontdekken om te voorkomen dat ik dezelfde fout maak als bijv. sommigen die over de Islam praten zonder er iets over te weten.

En als ik lastige vragen stel, dat kan ik me voorstellen, dan is het niet erg als u zegt dat u het niet weet.

Ik weet ook niet alles, ben geen geleerde.

Dat is alleen om misverstanden te voorkomen.

Nogmaals: met alle respect voor het Christendom en Jezus (die voor mij even heilig en belangrijk is als andere profeten).

Ik vind het dialoog met jou erg prettig en ook erg interessant. :)

Ik probeer antwoorden te geven op je vragen, maar wilt ook niet zeggen dat wat ik zeg altijd even correct is. Ik ben geen theoloog. :)

Laatste vraag: bij ons mag je geen afbeeldingen hebben of beelden van dieren, laat staan van mensen (in je huis) hebben.

Is het in het Christendom wel toegestaan om die te maken/hebben? Of verschilt het per stroming?

De Shia (Islamitische stroming als in Iran) doen het bij ons wel.

Het mag in het christendom wel. Afbeeldingen van mensen of dieren zijn volgens mij nooit een probleem geweest. Wel zijn er bepaalde groepen die in meer of mindere mate moeite zouden hebben met het afbeelden van God of Jezus. Maar binnen de meeste kerken zie je dat aanhangers wel thuis geïllustreerde kinderbijbels hebben.

Ik heb er zelf een eigen mening over. Ik zei al dat ik een film over Jezus heb gezien toen ik rond 7 jaar was, en sindsdien wanneer iemand Jezus zegt, dan krijg ik gelijk die acteur voor me. Ik probeer dat te voorkomen, want ik weet dat niemand hem gezien heeft of weet hoe die eruit ziet, maar dat lukt me niet. Daarom vind ik zelf dat het eigenlijk niet zou mogen. Althans, dat is wat ik vind.

Veel mensen hebben idd een beeld voor zich van Jezus als een blanke man met lang haar, terwijl dat erg onlogisch zou zijn voor iemand die in Palestina geboren is. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bij ons in de Islam heeft iedere profeet (dus ook Jezus) wonderen enz.

In de Koran staat dat Mozes rechtstreeks tot God sprak en God ook zag. We denken dat hij de enige is die die meegemaakt heeft.

وَلَمَّا جَاءَ Ù…Ùوسَى Ù„ÙÙ…ÙيقَاتÙنَا وَكَلَّمَه٠رَبÙّه٠قَالَ رَبÙÙ‘ أَرÙÙ†ÙÙŠ أَنظÙرْ Ø¥Ùلَيْكَ قَالَ لَنْ تَرَانÙÙŠ ÙˆÙŽÙ„ÙŽÙƒÙن٠انظÙرْ Ø¥ÙÙ„ÙŽÙ‰ الْجَبَل٠ÙÙŽØ¥Ùن٠اسْتَقَرَّ مَكَانَه٠ÙَسَوْÙÙŽ تَرَانÙÙŠ Ùَلَمَّا تَجَلَّى رَبÙّه٠لÙلْجَبَل٠جَعَلَه٠دَكًّا وَخَرَّ Ù…Ùوسَى صَعÙقًا Ùَلَمَّا Ø£ÙŽÙَاقَ قَالَ سÙبْحَانَكَ تÙبْت٠إÙلَيْكَ وَأَنَا أَوَّل٠الْمÙؤْمÙÙ†Ùينَ

Koran (7:143) "En toen Mozes op Onze vastgestelde tijd kwam en zijn Heer tot hem sprak, zeide hij: "Mijn Heer, toon U aan mij, opdat ik U moge aanschouwen." Hij (God) antwoordde: "Gij zult Mij stellig niet kunnen aanschouwen, maar kijk naar de berg en als deze op zijn plaats blijft, dan zul je Mij wel kunnen zien." En toen zijn Heer Zich op de berg openbaarde, brak deze in stukken en Mozes viel bewusteloos neer. En toen hij tot zichzelf kwam, zeide hij: "Heilig zijt Gij, ik wend mij tot U en ik ben de eerste der gelovigen."

Komt dit overeen met wat in de Bijbel staat?

Lees het na voor jezelf:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:18 ‘Laat mij toch uw majesteit zien,’ zei Mozes. 19 Hij antwoordde: ‘Ik zal in mijn volle luister voor je langs gaan en in jouw bijzijn de naam HEER uitroepen: ik schenk genade aan wie ik genade wil schenken, en ik ben barmhartig voor wie ik barmhartig wil zijn. 20 Maar,’ zei hij, ‘mijn gezicht zul je niet kunnen zien, want geen mens kan mij zien en in leven blijven.’ 21 Toen sprak de HEER: ‘Er is een plaats op de rots waar je dicht bij mij kunt komen staan. 22 Als dan mijn majesteit voor je langs gaat, zal ik je in een kloof laten schuilen en mijn hand beschermend voor je houden tot ik voorbij ben. 23 Als ik mijn hand weghaal, zul je mij van achteren zien; mijn gezicht mag niemand zien.’

en:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:5 De HEER daalde neer in een wolk, hij kwam naast Mozes staan en riep de naam HEER uit. 6 De HEER ging voor hem langs en riep uit: ‘De HEER! De HEER! Een God die liefdevol is en genadig, geduldig, trouw en waarachtig, 7 die duizenden geslachten zijn liefde bewijst, die schuld, misdaad en zonde vergeeft, maar niet alles ongestraft laat en voor de schuld van de ouders de kinderen en kleinkinderen laat boeten, en ook het derde geslacht en het vierde.’ 8 Onmiddellijk viel Mozes op zijn knieën en boog zich neer. 9 ‘Als u mij goedgezind bent, Heer,’ zei hij, ‘trekt u dan met ons mee, ook al is dit volk onhandelbaar. Schenk ons vergeving voor onze schuld en zonde en maak ons tot uw eigen bezit.’

10 De HEER antwoordde: ‘Ik wil een verbond sluiten. Voor de ogen van heel je volk zal ik zulke wonderbaarlijke daden verrichten als er onder geen enkel volk op aarde ooit verricht zijn, en het hele volk dat bij jou is, zal zien welke ontzagwekkende dingen ik, de HEER, voor jou zal doen.

Overigens zijn er wel meer profeten en gelovigen die God hebben mogen aanschouwen, al dan niet in een visioen: onder andere Abraham (Genesis 18), Elia (1 Koningen 19), Jesaja, en Johannes de apostel. En natuurlijk iedereen die Jezus heeft gezien, getuige Zijn eigen woorden:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:6 Jezus zei: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij. 7 Als jullie mij kennen zullen jullie ook mijn Vader kennen, en vanaf nu kennen jullie hem, want jullie hebben hem zelf gezien.’ 8 Daarop zei Filippus: ‘Laat ons de Vader zien, Heer, meer verlangen we niet.’ 9 Jezus zei: ‘Ik ben nu al zo lang bij jullie, en nog ken je me niet, Filippus? Wie mij gezien heeft, heeft de Vader gezien. Waarom vraag je dan om de Vader te mogen zien? 10 Geloof je niet dat ik in de Vader ben en dat de Vader in mij is? Ik spreek niet namens mezelf als ik tegen jullie spreek, maar de Vader die in mij blijft, doet zijn werk door mij.

PS. Ik wil niet al te prekerig doen hoor, maar ik kan Jezus niet zien als 'alleen maar' een profeet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zei Shia doen het. Ik bedoelde dat ze afbeeldingen van bepaalde personen (als Hussein (zoon van Ali, metgezel van Mohamed)) maken/hebben.

Dus niet van Profeet Mohamed of Jezus etc.

In een documentaire op Canvas 'de weg naar Mekka' waar ze op een gegeven moment afbeeldingen hadden van een jonge Mohammed.
Link naar bericht
Deel via andere websites
PS. Ik wil niet al te prekerig doen hoor, maar ik kan Jezus niet zien als 'alleen maar' een profeet.

Hoi,

Nee dat snap ik. Als ik profeet zeg, dan heb ik het over hoe ik hem zelf zie. Ik snap dat u hem als zoon van God (of God zelf) ziet en dat respecteer ik zoals ik respecteer dat de christenen Mohamed niet erkennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zei Shia doen het. Ik bedoelde dat ze afbeeldingen van bepaalde personen (als Hussein (zoon van Ali, metgezel van Mohamed)) maken/hebben.

Dus niet van Profeet Mohamed of Jezus etc.

In een documentaire op Canvas 'de weg naar Mekka' waar ze op een gegeven moment afbeeldingen hadden van een jonge Mohammed.

Weet u dat wel zeker? Want die Hussein die ik noemde is de kleinzoon van de profeet Mohamed.

Ik denk niet (en dat weet ik bijna zeker) dat de Shia geen afbeelding van de Profeet maken/hebben.

Was het in Saudi Arabië?

Daarnaast kunnen ze echt NOOIT naar Mekka gaan of toestemming krijgen als ze dat doen of een afbeelding bij zich hebben.

Ik wil die doc. graag zien. Ik zal kijken of ik het op Youtube kan bekijken of via Google.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zei Shia doen het. Ik bedoelde dat ze afbeeldingen van bepaalde personen (als Hussein (zoon van Ali, metgezel van Mohamed)) maken/hebben.

Dus niet van Profeet Mohamed of Jezus etc.

In een documentaire op Canvas 'de weg naar Mekka' waar ze op een gegeven moment afbeeldingen hadden van een jonge Mohammed.

Weet u dat wel zeker? Want die Hussein die ik noemde is de kleinzoon van de profeet Mohamed.

Ik denk niet (en dat weet ik bijna zeker) dat de Shia geen afbeelding van de Profeet maken/hebben.

Was het in Saudi Arabië?

Daarnaast kunnen ze echt NOOIT naar Mekka gaan of toestemming krijgen als ze dat doen of een afbeelding bij zich hebben.

Ik wil die doc. graag zien. Ik zal kijken of ik het op Youtube kan bekijken of via Google.

Ik weet niet of het Sunni of Shia waren. Het was volgens mij in Iran, de vrouw sprak Duits. Daarna waren er beelden van huilende mensen die in het mausoleum van Khomeini een muur kusten en gebeden prevelden. (Een beetje zoals katholieken dat doen in de kelder van het Vaticaan waar de overleden pausen zich bevinden).
Link naar bericht
Deel via andere websites

In de Koran wordt het verhaal van Adem en Eva verteld en dat ze in de Paradijs kwamen etc.

De geleerden zijn het echter niet eens met elkaar over welke paradijs het gaat.

Sommigen zeggen het is een paradijs op aarde, anderen zeggen dat het de paradijs is waar de "GOEDE gelovigen" (let op: ik zeg geen christenen of moslims :) ik hoop dat we elkaar daar allemaal tegenkomen) naar toe zullen gaan en waarmee ze worden beloond.

Bestaat deze discussie ook tussen uw theologen?

De andere vraag is:

In de Koran staat dat Jezus naar Israëlieten (Joden) is gestuurd als profeet (Sorry Ursa)

Koran (61:06)

وإذ قال عيسى ابن مريم يا بني إسرائيل إني رسول الله إليكم مصدقا لما بين يدي من التوراة ومبشرا برسول يأتي من بعدي اسمه أحمد Ùلما جاءهم بالبينات قالوا هذا سحر مبين

En toen Jezus, zoon van Maria, zeide: "O kinderen van Israël, Ik ben God’s boodschapper voor u, datgene bevestigend wat vóór mij in de Torah was, en een blijde tijding gevende van een boodschapper die na mij komen zal, zijn naam zal Ahmad zijn." En als hij tot hen komen zal met duidelijke bewijzen zullen zij zeggen: "Dit is louter bedrog."

Was de moeder Maria volgens het Christendom gelovig? Zoja, wat voor geloof? En wat zegt het Christendom over het geloof van Jezus zelf? Ik heb me hier eerlijk gezegd niet in verdiept en weet niet hoe het volgens de Islam precies is. In de Koran wordt hij ook het woord van God genoemd en dat hij zijn volk gesproken heeft in de wieg etc.

Koran (03-45)

Ø¥Ùذْ قَالَت٠الْمَلاَئÙكَة٠يَا مَرْيَم٠إÙÙ†ÙŽÙ‘ اللهَ ÙŠÙبَشÙّرÙك٠بÙÙƒÙŽÙ„ÙÙ…ÙŽØ©Ù Ù…Ùّنْه٠اسْمÙه٠الْمَسÙيح٠عÙيسَى ابْن٠مَرْيَمَ وَجÙيهًا ÙÙÙŠ الدÙّنْيَا وَالآخÙرَة٠وَمÙÙ†ÙŽ الْمÙقَرَّبÙينَ

Toen de engelen zeiden: "O, Maria, waarlijk, God geeft u blijde tijding door Zijn woord: Zijn naam zal zijn: de Messias, Jezus, zoon van Maria, geëerd in deze wereld en in de volgende en hij zal tot hen behoren die in Gods nabijheid zijn.

Koran (03-46)

ويكلم الناس ÙÙŠ المهد وكهلا ومن الصالحين

En hij zal tot het volk spreken in de wieg en op middelbare leeftijd en hij zal één der rechtvaardigen zijn."

Koran (04-171)

يَا أَهْلَ الْكÙتَاب٠لاَ تَغْلÙواْ ÙÙÙŠ دÙينÙÙƒÙمْ وَلاَ تَقÙولÙواْ عَلَى الله٠إÙلاَّ الْحَقَّ Ø¥Ùنَّمَا الْمَسÙيح٠عÙيسَى ابْن٠مَرْيَمَ رَسÙول٠الله٠وَكَلÙمَتÙه٠أَلْقَاهَا Ø¥ÙÙ„ÙŽÙ‰ مَرْيَمَ وَرÙوحٌ Ù…Ùّنْه٠ÙَآمÙÙ†Ùواْ بالله٠وَرÙسÙÙ„Ùه٠وَلاَ تَقÙولÙواْ ثَلاَثَةٌ انْتَهÙواْ خَيْرًا لَّكÙمْ Ø¥Ùنَّمَا الله٠وَاحÙدٌ سÙبْحَانَه٠أَنْ ÙŠÙŽÙƒÙونَ لَه٠وَلَدٌ لَّه٠مَا ÙÙÙŠ السَّمَاوَات٠وَمَا ÙÙÙŠ الأَرْض٠وَكَÙÙŽÙ‰ بÙالله٠وَكÙيل

O, mensen van het Boek, overdrijft in uw godsdienst niet en zegt van God niets dan de waarheid. Voorwaar, de Messias, Jezus, zoon van Maria was slechts een boodschapper van God en Zijn woord tot Maria gegeven als barmhartigheid van Hem. Gelooft dus in God en Zijn boodschappers en zegt niet: "Drie (in één)." Houdt op, dat is beter voor u. Voorwaar, God is de enige God. Het is verre van Zijn heiligheid, dat Hij een zoon zou hebben. Aan Hem behoort wat in de hemelen en op aarde is en God is als Bewaarder afdoende.

Wat zegt het christendom over het jodendom? En maakt het onderscheid tussen het echte jodendom (dus hoe het oorspronkelijk was in de tijd van Mozes) en het huidige jodendom (en in de tijd van Jezus)? Vond Jezus bijv. dat er tekortkomingen waren? onjuistheden of aanpassingen etc.?

Wie nog antwoorden op mijn vorige vragen (10-07-2011) kan geven, dan hoor ik het graag.

Ik stel heel veel vragen :P

Link naar bericht
Deel via andere websites
Was de moeder Maria volgens het Christendom gelovig? Zoja, wat voor geloof? En wat zegt het Christendom over het geloof van Jezus zelf? Ik heb me hier eerlijk gezegd niet in verdiept en weet niet hoe het volgens de Islam precies is. In de Koran wordt hij ook het woord van God genoemd en dat hij zijn volk gesproken heeft in de wieg etc.
Ja. Katholiek.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Was de moeder Maria volgens het Christendom gelovig? Zoja, wat voor geloof? En wat zegt het Christendom over het geloof van Jezus zelf? Ik heb me hier eerlijk gezegd niet in verdiept en weet niet hoe het volgens de Islam precies is. In de Koran wordt hij ook het woord van God genoemd en dat hij zijn volk gesproken heeft in de wieg etc.
Ja. Katholiek.
Ik zou wedden dat ze een gelovige Jodin was ;)
Link naar bericht
Deel via andere websites

Maria was de eerste die geloofde in de menswording van de Heer en ze was ook een van de weinigen die aanwezig was bij de kruisiging evenals op het pinksterfeest. Ze heeft dus alle beslissende momenten van het christendom meegemaakt. Ik denk dus dat ze christen was. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Was de moeder Maria volgens het Christendom gelovig? Zoja, wat voor geloof? En wat zegt het Christendom over het geloof van Jezus zelf? Ik heb me hier eerlijk gezegd niet in verdiept en weet niet hoe het volgens de Islam precies is. In de Koran wordt hij ook het woord van God genoemd en dat hij zijn volk gesproken heeft in de wieg etc.
Ja. Katholiek.
Ik zou wedden dat ze een gelovige Jodin was ;)

x2

Ik geloof dat ze een gelovige jodin was en dat ze alleen feitelijk christen was vanaf de tijd van Jezus' opstanding en de uitstorting van de Heilige Geest, alleen werden gelovige joden en heidenen toen nog geen christen genoemd. Dat was pas vanaf Handelingen 11:26, toen de discipelen een jaar in Antiochië waren geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze kon moeilijk christen zijn voordat Jezus op aarde kwam. Ik denk dat ze christen werd op het moment van de annunciatie van de engel aan haar. Ze geloofde dat haar van Godswege heil zou worden gedaan en in de lofzang van Maria die ze zong toen ze haar nicht Elisabet opzoekt zingt ze reeds van het heil dat door de Heer bemiddeld zou worden. Vanaf dat moment was ze christen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik weet niet of het Sunni of Shia waren. Het was volgens mij in Iran, de vrouw sprak Duits. Daarna waren er beelden van huilende mensen die in het mausoleum van Khomeini een muur kusten en gebeden prevelden. (Een beetje zoals katholieken dat doen in de kelder van het Vaticaan waar de overleden pausen zich bevinden).

Soenieten hebben ook afbeeldingen van zichzelf bijv. terwijl het eigenlijk niet mag. Maar van profeten en zo mag je absoluut niet hebben (Haram)

In Saudi Arabië, Marokko, etc. hebben ze ook afbeeldingen van hun koningen (op straat etc.)en zo terwijl ze soenieten zijn.

Het is in de islam verboden omdat we voor monotheïsme zijn, geen beelden mag aanbidden (wat vroeger wel gedaan werd) en je aanbidt iets wat je zelf maakt en laat God, die jou zelf geschapen heeft en dat beeld dat je aanbidt, opzij!!!

Wij vinden dat een beeld niets voor jou kan doen, zoals Abraham tegen zijn volk zei.

Koran (21:51)

( ولقد آتينا إبراهيم رشده من قبل وكنا به عالمين ( 51 ) إذ قال لأبيه وقومه ما هذه التماثيل التي أنتم لها عاكÙون ( 52 ) قالوا وجدنا آباءنا لها عابدين ( 53 ) قال لقد كنتم أنتم وآباؤكم ÙÙŠ ضلال مبين ( 54 ) قالوا أجئتنا بالحق أم أنت من اللاعبين ( 55 ) قال بل ربكم رب السماوات والأرض الذي Ùطرهن وأنا على ذلكم من الشاهدين

En voorheen schonken Wij aan Abraham zijn rechtschapenheid en Wij kenden hem goed. Toen hij tot zijn vader en tot zijn volk zeide: "Wat zijn deze beelden waaraan je zo gehecht bent?" Antwoordden zij: "Wij vonden dat onze vaderen deze aanbaden." Hij zeide: "Voorwaar, jij met jouw vaderen verkeert in duidelijke dwaling."

Koran (37:91/96)

Ùراغ إلى آلهتهم Ùقال ألا تأكلون ما لكم لا تنطقون Ùراغ عليهم ضربا باليمين Ùأقبلوا إليه يزÙون قال أتعبدون ما تنحتون والله خلقكم وما تعملون

En hij ging heimelijk tot hun goden en zeide: "Waarom eet gij niet, Wat scheelt u, dat gij niet spreekt?" Dan begon hij hen met de rechter hand te slaan. En zij (de afgodendienaren) haastten zich naar hem toe. Hij zeide: "Aanbidt gij hetgeen gij zelf hebt uitgebeeld, Terwijl God u en uw handwerk heeft geschapen?"

Link naar bericht
Deel via andere websites
In de Koran wordt het verhaal van Adem en Eva verteld en dat ze in de Paradijs kwamen etc.

De geleerden zijn het echter niet eens met elkaar over welke paradijs het gaat.

Sommigen zeggen het is een paradijs op aarde, anderen zeggen dat het de paradijs is waar de "GOEDE gelovigen" (let op: ik zeg geen christenen of moslims :) ik hoop dat we elkaar daar allemaal tegenkomen) naar toe zullen gaan en waarmee ze worden beloond.

Bestaat deze discussie ook tussen uw theologen?

Bedoel je het paradijs waar ze eerst waren, voor ze eruit gezet werden? Dat lijkt een aards paradijs geweest te zijn, er wordt ook een locatie gegeven op basis van een paar rivieren.

In de theologie heb je overigens meer discussies gehad in hoeverre je dat verhaal letterlijk moet nemen of niet.

Was de moeder Maria volgens het Christendom gelovig? Zoja, wat voor geloof? En wat zegt het Christendom over het geloof van Jezus zelf? Ik heb me hier eerlijk gezegd niet in verdiept en weet niet hoe het volgens de Islam precies is. In de Koran wordt hij ook het woord van God genoemd en dat hij zijn volk gesproken heeft in de wieg etc.

Zowel Maria als Jezus waren Joods. Maar Maria was ook Christen en maakt deel uit van de Kerk toen deze gesticht werd. Over Jezus zeggen dat hij christen was klinkt raar, immers Hij is Christus, christenen zijn volgelingen van Hem.

Jezus kwam de Joden te redden, maar kwam ook om ons allen te redden. Zijn boodschap moest en moet aan Joden en niet-Joden verkondigd worden.

Wat zegt het christendom over het jodendom? En maakt het onderscheid tussen het echte jodendom (dus hoe het oorspronkelijk was in de tijd van Mozes) en het huidige jodendom (en in de tijd van Jezus)? Vond Jezus bijv. dat er tekortkomingen waren? onjuistheden of aanpassingen etc.?

Niee. Jezus had veel kritiek op de gang van zaken, zoals hypocrisie van vrome Joden en de tempelontering door de handel enzo. Maar hij haalt teksten aan van na Mozes tijd, en staat ook in de tradities van die tijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ze kon moeilijk christen zijn voordat Jezus op aarde kwam. Ik denk dat ze christen werd op het moment van de annunciatie van de engel aan haar. Ze geloofde dat haar van Godswege heil zou worden gedaan en in de lofzang van Maria die ze zong toen ze haar nicht Elisabet opzoekt zingt ze reeds van het heil dat door de Heer bemiddeld zou worden. Vanaf dat moment was ze christen.
Hoe dan ook was ze lid van de Kerk, het Lichaam van Christus en een gelovige. De benaming doet er dan niet, maar 'katholiek' in de niet door protestanten-bevlekte term is misschien eigenlijk wel van toepassing :)
Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn vraag is verkeerd begrepen. ik bedoel VOORDAT ze Jezus kreeg . Anders zou het wel een stomme vraag zijn geweest.

Ik denk zelf dat ze een goede gelovige vrouw was (dus een Jodin zoals het jodendom in de tijd van Mozes was). Zacharias ook, want:

Koran (3:38/39)

{Ù‡Ùنالكَ دَعا زكريَّا ربَّه٠قال ربÙÙ‘ هَب لي من لَدÙنكَ Ø°ÙرÙّيَّةً Ø·ÙŽÙŠÙّبَةً إنَّك سمÙيع٠الدÙّعَاء(38) Ùنادته٠الملائÙكَة٠وهو قائمٌ ÙŠÙصَلÙّي ÙÙŠ المحراب٠أنَّ الله ÙŠÙبَشÙّرÙÙƒÙŽ بيَحيى Ù…ÙصَدÙّقاً بÙÙƒÙŽÙ„Ùمَة٠من الله وسَيÙّداً وحَصÙوراً ونَبÙيّاً من الصَّالÙحينَ(39)}

Toen bad Zacharia tot zijn Heer: "Mijn Heer geef mij een rein nageslacht; voorzeker, Gij verhoort het gebed." En de engelen riepen tot hem, terwijl hij in de kamer stond te bidden: "God geeft u de blijde tijding over Johannes, die God’s woord zal vervullen - en hij zal edel, kuis en een profeet onder de rechtvaardigen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad was Jezus ook een gelovige jood die de Gezalfde, de Christus, werd genoemd.

Later werden alle gelovige heidenen en joden gezalfden, christenen, genoemd. Deze gelovige joden en heidenen zijn de werkelijke joden, het joodse volk in geestelijke (niet-natuurlijke, niet-vleselijke) zin.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:28 Want niet híj is een Jood, die het uiterlijk is, en niet dát is besnijdenis, wat uiterlijk, aan het vlees, geschiedt, 29 maar híj is een Jood, die het in het verborgen is, en de (ware) besnijdenis is die van het hart, naar de Geest, niet naar de letter. Dan komt zijn lof niet van mensen, maar van God.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Mijn vraag is verkeerd begrepen. ik bedoel VOORDAT ze Jezus kreeg . Anders zou het wel een stomme vraag zijn geweest.

Ik denk zelf dat ze een goede gelovige vrouw was (dus een Jodin zoals het jodendom in de tijd van Mozes was). Zacharias ook, want:

Koran (3:38/39)

{Ù‡Ùنالكَ دَعا زكريَّا ربَّه٠قال ربÙÙ‘ هَب لي من لَدÙنكَ Ø°ÙرÙّيَّةً Ø·ÙŽÙŠÙّبَةً إنَّك سمÙيع٠الدÙّعَاء(38) Ùنادته٠الملائÙكَة٠وهو قائمٌ ÙŠÙصَلÙّي ÙÙŠ المحراب٠أنَّ الله ÙŠÙبَشÙّرÙÙƒÙŽ بيَحيى Ù…ÙصَدÙّقاً بÙÙƒÙŽÙ„Ùمَة٠من الله وسَيÙّداً وحَصÙوراً ونَبÙيّاً من الصَّالÙحينَ(39)}

Toen bad Zacharia tot zijn Heer: "Mijn Heer geef mij een rein nageslacht; voorzeker, Gij verhoort het gebed." En de engelen riepen tot hem, terwijl hij in de kamer stond te bidden: "God geeft u de blijde tijding over Johannes, die God’s woord zal vervullen - en hij zal edel, kuis en een profeet onder de rechtvaardigen zijn.

Inderdaad was Maria een goede, gelovige jodin voordat ze Jezus kreeg. Ik geloof dat ze ook daarna nog joods bleef en dat pas na Jezus' opstanding uit de dood ervan zou kunnen worden gesproken dat ze christen was, al valt daarover te twisten. In die tijd werd ze waarschijnlijk gewoon als jodin gezien tot haar dood c.q. ten hemelopneming.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je kunt de Arabische tekst van de koran wel achterwege laten in je posts. Er is hier toch niemand die dat kan lezen en het maakt je posts onoverzichtelijk.

Dat doe ik om twee redenen:

- Voor iemand die het wel nakijken en omdat het de taal van de Koran is. Je moet altijd naar de bron verwijzen, en de bron in dit geval is in het Arabisch.

- Vertalingen zijn slechts interpretaties van degene die een boek vertaald. Hij kan onbewust iets achterwege laten, aanpassen, vergeten, etc. Ik merk het zelf. lees ik de Koran in het Arabisch, dan is het alsof God tegen mij praat rechtstreeks zonder tussenpersoon, dan voel ik het effect ervan etc. Lees ik de Nederlandse vertaling ervan, dan lijkt het op een normaal verhaal dat door een mens is geschreven.

Dus daarom doe ik het.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In de Koran wordt het verhaal van Adem en Eva verteld en dat ze in de Paradijs kwamen etc.

De geleerden zijn het echter niet eens met elkaar over welke paradijs het gaat.

Sommigen zeggen het is een paradijs op aarde, anderen zeggen dat het de paradijs is waar de "GOEDE gelovigen" (let op: ik zeg geen christenen of moslims :) ik hoop dat we elkaar daar allemaal tegenkomen) naar toe zullen gaan en waarmee ze worden beloond.

Bestaat deze discussie ook tussen uw theologen?

Bedoel je het paradijs waar ze eerst waren, voor ze eruit gezet werden? Dat lijkt een aards paradijs geweest te zijn, er wordt ook een locatie gegeven op basis van een paar rivieren.

In de theologie heb je overigens meer discussies gehad in hoeverre je dat verhaal letterlijk moet nemen of niet.

Ja, ik bedoelde de paradijs waar ze eerst waren.

U zegt wel dat het op aarde was, maar heeft u dan een bewijs uit de Bijbel of zo?

Ik denk zelf ook dat het op aarde is (als ik naar de manier kijk waar op Allah in de Koran zegt). Nogmaals, de Islamitische geleerden weten het ook niet en verschillen ook van mening. De profeet zei daar denk ik ook niets over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, ik bedoelde de paradijs waar ze eerst waren.

U zegt wel dat het op aarde was, maar heeft u dan een bewijs uit de Bijbel of zo?

Ik denk zelf ook dat het op aarde is (als ik naar de manier kijk waar op Allah in de Koran zegt). Nogmaals, de Islamitische geleerden weten het ook niet en verschillen ook van mening. De profeet zei daar denk ik ook niets over.

In de bijbel staat het volgende:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:10 Er ontspringt in Eden een rivier die de tuin bevloeit. Verderop vertakt ze zich in vier grote stromen. 11 Een daarvan is de Pison; die stroomt om heel Chawila heen, het land waar goud gevonden wordt. 12 (Het goud van dat land is uitstekend, en er is daar ook balsemhars en onyx.) 13 De tweede rivier heet Gichon; die stroomt om heel Nubië heen. 14 De derde rivier heet Tigris; die loopt ten oosten van Assyrië. De vierde ten slotte is de Eufraat.

Dus zal het volgens de tekst volgens mij ergens in Mesopotamië gelegen hebben.

Maar binnen het christendom verschillen de meningen wel over of je dat verhaal wel als een letterlijke historische gebeurtenis moet nemen, of dat je het meer als een mythologisch verhaal moet zien waarin de symboliek van dat paradijs dus belangrijker is dan de vraag of er werkelijk een paradijs op die plaats gelegen heeft. Dat laatste ben ik zelf ook van mening.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid