Spring naar bijdragen

Christendom & islam


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 343
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Hij wordt daar inderdaad door Abimelek zo genoemd. Bedankt voor de tekst. Hoewel het feit dat een ander hem een profeet noemt, het nog geen uitgemaakte zaak is, lijkt het er inderdaad op dat hij een profeet is.

Het was niet Abimelek die Abraham een profeet noemde maar God die dit via een droom aan Abimelek openbaart. Dus die ander waar jij het over hebt is niemand anders dan God zelf die Abraham een profeet noemt. Lees het hele gedeelte nog maar eens vanaf vers 6!(gen 20 vers 6 t/m 7!)

Link naar bericht
Deel via andere websites

De drie-eenheid zie ik als volgt:

God de Vader+God de Zoon+de Heilige Geest=God

Maar:

God de Vader is niet: God de Zoon net zo min als dat:de Heilige Geest ook niet God de Vader of: God de Zoon is.

Dus deze 3 personen die alle 3 God zijn, zijn niet elkaar: Jezus is wel: God!, maar Jezus is niet: God de Vader!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hij wordt daar inderdaad door Abimelek zo genoemd. Bedankt voor de tekst. Hoewel het feit dat een ander hem een profeet noemt, het nog geen uitgemaakte zaak is, lijkt het er inderdaad op dat hij een profeet is.

Het was niet Abimelek die Abraham een profeet noemde maar God die dit via een droom aan Abimelek openbaart. Dus die ander waar jij het over hebt is niemand anders dan God zelf die Abraham een profeet noemt. Lees het hele gedeelte nog maar eens vanaf vers 6!(gen 20 vers 6 t/m 7!)

O.k. bedankt. Ik had het waarschijnlijk iets te snel gelezen. Dat is het onomstotelijke bewijs dat hij profeet is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het was niet Abimelek die Abraham een profeet noemde maar God die dit via een droom aan Abimelek openbaart. Dus die ander waar jij het over hebt is niemand anders dan God zelf die Abraham een profeet noemt. Lees het hele gedeelte nog maar eens vanaf vers 6!(gen 20 vers 6 t/m 7!)

Wie is Abimelek? Lijkt op een Arabische naam? Abi = mijn vader. Melek = Malik = beztter of eigenaar. Wordt ook als naam gebruikt.

Het kan ook Hebreeuws zijn, dat ook veel op het Arabisch lijkt.

Maar ik heb nog een andere vraag. Abraham had een familielid behalve zijn twee zonen (Isaaq en Ismaël) die ook profeet was.

In de Islam wordt hij Lut genoemd. Als ik me niet vergis dan is hij neef van Abraham (Lut is of de zoon van de broer van Abraham, of zoon van zijn oom, ik weet niet meer zeker). Maar deze Lut was door God gestuurd naar een dorp (of stad) waar ongelovigen waren en die homoseksueel waren. De Engelen die bij Abraham waren geweest en die hem verteld hebben dat hij een zoon zal krijgen (Isaaq, hier hadden we het gisteren over) zijn daarna naar Lut gegaan om hem te vertellen wat hij moet doen (Het dorp in de volgende ochtend verlaten samen met zijn volgelingen (gelovigen)).

Kennen jullie deze profeet ook? Zoja, wat zegt het Christendom over zijn leven en zijn verhaal?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wie is Abimelek? Lijkt op een Arabische naam? Abi = mijn vader. Melek = Malik = beztter of eigenaar. Wordt ook als naam gebruikt.

Het kan ook Hebreeuws zijn, dat ook veel op het Arabisch lijkt.

Maar ik heb nog een andere vraag. Abraham had een familielid behalve zijn twee zonen (Isaaq en Ismaël) die ook profeet was.

In de Islam wordt hij Lut genoemd. Als ik me niet vergis dan is hij neef van Abraham (Lut is of de zoon van de broer van Abraham, of zoon van zijn oom, ik weet niet meer zeker). Maar deze Lut was door God gestuurd naar een dorp (of stad) waar ongelovigen waren en die homoseksueel waren. De Engelen die bij Abraham waren geweest en die hem verteld hebben dat hij een zoon zal krijgen (Isaaq, hier hadden we het gisteren over) zijn daarna naar Lut gegaan om hem te vertellen wat hij moet doen (Het dorp in de volgende ochtend verlaten samen met zijn volgelingen (gelovigen)).

Kennen jullie deze profeet ook? Zoja, wat zegt het Christendom over zijn leven en zijn verhaal?

Abimelech of Avimelech (×ֲבִימֶלֶךְ / ×ֲבִימָלֶךְ "vader/leider van een koning; mijn vader/leider, een koning", Standaard Hebreeuws Aviméleḫ / Avimáleḫ, Tiberiaans Hebreeuws ʼĂḇîméleḵ / ʼĂḇîmÄleḵ) was een veel voorkomende naam van Filistijnse koningen.

De Filistijnse koning van Gerar in de tijd van Abraham (Genesis 20:1-18). Abrahams vrouw Sara werd opgenomen in de harem van deze Abimelech, maar aan haar echtgenoot Abraham teruggegeven. Abimelech gaf Abraham waardevolle geschenken als genoegdoening en bood hem een plek in zijn land aan, maar wees Abraham tegelijkertijd op diens bedrog ("Ze is mijn zuster").

Enkele jaren later bezocht deze Abimelech Abraham, die uit zijn land naar het zuiden getrokken was, en sloot een verbond van vrede en vriendschap met hem (Gen. 21:22-34).

link

Lut heet in de Bijbel Lot en zijn verhaal met Abraham wordt beschreven in het eerste Bijbelboek: Genesis. Het gaat om de hoofdstukken Genesis 11 tot 19. Het verhaal van de verwoesting van het dorp staat in Genesis 19.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja klopt, ik zou het zelf als Loot schrijven want zo spreken we het zelf uit. Maar ik zag een keer zijn naam op wikipedia (denk ik) waar het als 'Lut' is geschreven.

Ik lees zelf geen bijbel (zal het wel een keer doen), maar klopt het dat in dat dorp homoseksuelen waren? Dat is wel zo als ik naar het verhaal in de Coran kijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat de koningen van Israel betreft, ken ik hun namen niet.

Behalve David (die we ook als profeet zien) en zijn zoon Salamon. Ik heb me in dat periode zelf nog niet verdiept.

Zal ik ook nog doen. Maar als ik het zo bekijk, dan zijn er wel echt best wel veel overeenkomsten tussen de verhalen in de Koran en in de Bijbel. Wij geloven zelf dat de Tora, Bijbel, Psalmen (van David) en de Coran allemaal de boeken van God zijn.

Daarom moeten er dus ook overeenkomsten zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik lees zelf geen bijbel (zal het wel een keer doen), maar klopt het dat in dat dorp homoseksuelen waren? Dat is wel zo als ik naar het verhaal in de Coran kijk.

Lot woonde in de stad Sodom. Hij ontving daar twee gasten (die eigenlijk engelen waren). de mannen in de stad wilde dat Lot de twee gasten zou uitleveren zodat zij ze tot seks konden dwingen. Lot weigerde. Het bood zelfs zijn dochters aan, maar daar namen de inwoners geen genoegen mee. Toen de inwoners probeerden binnen te dringen in het huis van Lot grepen de engelen in door ze te verblinden.

Dus de inwoners wilden de twee gasten verkrachten. In oud christelijk jargon heb je de term 'sodomie'. Genoemd naar die stad. Als je wordt verdacht 'sodomie' te plegen, bedoelt men dat je als man seks met een andere man gehad hebt.

Maaruh, in de context van het verhaal gaat het wel verder dan homoseksualiteit: het was namelijk poging tot verkrachting.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat de koningen van Israel betreft, ken ik hun namen niet.

Behalve David (die we ook als profeet zien) en zijn zoon Salamon. Ik heb me in dat periode zelf nog niet verdiept.

Zal ik ook nog doen. Maar als ik het zo bekijk, dan zijn er wel echt best wel veel overeenkomsten tussen de verhalen in de Koran en in de Bijbel. Wij geloven zelf dat de Tora, Bijbel, Psalmen (van David) en de Coran allemaal de boeken van God zijn.

Daarom moeten er dus ook overeenkomsten zijn.

De koningen van Israël en het daarvan afgescheiden Juda staan op link en link.

Je noemde ook Lot als profeet, maar van hem dacht ik niet dat hij als profeet wordt gezien in het christendom, maar dat kan ik natuurlijk mis hebben. Ik dacht wel dat David een profeet was, maar kan dat ook niet zo snel terugvinden, dus misschien heb ik dat (ook) wel mis. In het christendom is de functie van profeet niet zo belangrijk en expliciet als bij de islam. Er bestaat (zover ik weet) niet zo'n duidelijk lijstje van profeten in het christendom als bij de islam. Bekende profeten zijn: Jesaja, Jeremia, Ezechiël, Daniël, Hosea, Joël, Amos, Obadja, Jona, Micha, Nahum, Habakuk, Sefanja, Haggai, Zacharia en Maleachi. En natuurlijk Jezus. Verder zijn er nog meer profeten als Aäron, Samuël en Nathan. En soms worden anderen nog verrassend als profeet aangeduid, zoals Abraham. Een profeet is eigenlijk iemand die Gods wil vertolkt. Naast profeten zijn belangrijke functies in het Oude Testament: koningen en priesters. In het Nieuwe Testament zijn er (naast profeten/koningen/priesters) nog herders/pastors, evangelisten, leraars en apostelen als belangrijke functies.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lot woonde in de stad Sodom. Hij ontving daar twee gasten (die eigenlijk engelen waren). de mannen in de stad wilde dat Lot de twee gasten zou uitleveren zodat zij ze tot seks konden dwingen. Lot weigerde. Het bood zelfs zijn dochters aan, maar daar namen de inwoners geen genoegen mee. Toen de inwoners probeerden binnen te dringen in het huis van Lot grepen de engelen in door ze te verblinden.

Dus de inwoners wilden de twee gasten verkrachten. In oud christelijk jargon heb je de term 'sodomie'. Genoemd naar die stad. Als je wordt verdacht 'sodomie' te plegen, bedoelt men dat je als man seks met een andere man gehad hebt.

Maaruh, in de context van het verhaal gaat het wel verder dan homoseksualiteit: het was namelijk poging tot verkrachting.

Dit verhaal komt precies overeen met het verhaal in de Koran, alleen de naam van de stad werd niet genoemd, maar misschien in de overleveringen over de Profeet. Er staat inderdaad ook dat toen zijn dochters aangeboden heeft i.p.v. zijn gasten. In de Koran noemde hij ze "mijn dochters" maar sommige geleerden zeggen dat hij ook gewone vrouwen van zijn dorp kan bedoelen, omdat de profeten dat meestal doen. Ze noemen dus vrouwen en mannen = mijn zonen en mijn dochters.

In de Islam is Lot wel een profeet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit verhaal komt precies overeen met het verhaal in de Koran, alleen de naam van de stad werd niet genoemd, maar misschien in de overleveringen over de Profeet. Er staat inderdaad ook dat toen zijn dochters aangeboden heeft i.p.v. zijn gasten. In de Koran noemde hij ze "mijn dochters" maar sommige geleerden zeggen dat hij ook gewone vrouwen van zijn dorp kan bedoelen, omdat de profeten dat meestal doen. Ze noemen dus vrouwen en mannen = mijn zonen en mijn dochters.

In de Islam is Lot wel een profeet.

Inderdaad werden dochters aangeboden. Ik zie geen aanleiding in de Bijbelvertalingen dat het om andere vrouwen van het dorp zou gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik wilde graag weten wie u allemaal zijn die op mijn berichten reageren. Bent u gewone mensen, priesters of???

Misschien is dat een stomme vraag :P

Sinds het nieuwe verbond heeft elke christen de functie van koning, profeet en priester. Binnen mijn kerk heb ik verder alleen geen bijzondere/officiële taak. Ik heb wel een bepaalde roeping (opdracht) van God, maar elke christen heeft een zekere roeping.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik wilde graag weten wie u allemaal zijn die op mijn berichten reageren. Bent u gewone mensen, priesters of???

Misschien is dat een stomme vraag :P

(...) Ik heb wel een bepaalde roeping (opdracht) van God, maar elke christen heeft een zekere roeping.

Wat is jouw roeping? :)

@ Pusjol: de meeste mensen hier zijn 'leken' denk ik (d.w.z. geen kerkelijke functie). Ik ben christen-academicus. :=

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit verhaal komt precies overeen met het verhaal in de Koran, alleen de naam van de stad werd niet genoemd, maar misschien in de overleveringen over de Profeet. Er staat inderdaad ook dat toen zijn dochters aangeboden heeft i.p.v. zijn gasten. In de Koran noemde hij ze "mijn dochters" maar sommige geleerden zeggen dat hij ook gewone vrouwen van zijn dorp kan bedoelen, omdat de profeten dat meestal doen. Ze noemen dus vrouwen en mannen = mijn zonen en mijn dochters.

In de Islam is Lot wel een profeet.

Toch zijn er ook wel verschillen mbt het verhaal van Lot en hoe het is beschreven in Genesis.

In 15:51-60 kunnen wij lezen dat de personen die naar Abraham gestuurd zijn, en dat zij gestuurd zijn naar een schuldig volk. Alle volgenlingen/familie van Lot zullen gered worden, maar zijn vrouw zal achterblijven in de stad. Dat hebben zij besloten.

In de Koran wordt verteld dat zij(de engelen/ Allah) dat besloten heeft. De Bijbel geeft aan, dat het was door de ongehoorzaamheid van de vrouw van Lot. De opdracht was.. Kijk niet om. De vrouw besloot dat wel te doen.

(zo zijn er wel meerdere 'kleine' verschillen te lezen :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik wilde graag weten wie u allemaal zijn die op mijn berichten reageren. Bent u gewone mensen, priesters of???

Misschien is dat een stomme vraag :P

(...) Ik heb wel een bepaalde roeping (opdracht) van God, maar elke christen heeft een zekere roeping.

Wat is jouw roeping? :)

Hehe, dat begint weer te lijken op het topic over pinksteren. Over sommige dingen praat je niet. Stel, Ursa is door God geroepen als apostel, dan ga je niet overal roepen: "Ik ben apostel, ik ben apostel, ik ben heel belangrijk, want ik ben een apostel". Je ziet ook dat er evangelischen zijn die van zichzelf zeggen: "Ik ben een profeet" en dan krijgen ze de haat van bepaalde (traditionele) christenen over zich heen, zoals Jozef de jaloersheid van zijn broers over zich heen kreeg toen hij liet doorschemeren welke hoge positie hij zou krijgen. Zelfs Jezus zei niet expliciet van Zichzelf dat Hij de Zoon van God is.

Een roeping die ik wel kan vermelden, omdat elke christen daarvoor geroepen is: ik ben geroepen voor de bediening der verzoening (2 Kor. 5:18).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit verhaal komt precies overeen met het verhaal in de Koran, alleen de naam van de stad werd niet genoemd, maar misschien in de overleveringen over de Profeet. Er staat inderdaad ook dat toen zijn dochters aangeboden heeft i.p.v. zijn gasten. In de Koran noemde hij ze "mijn dochters" maar sommige geleerden zeggen dat hij ook gewone vrouwen van zijn dorp kan bedoelen, omdat de profeten dat meestal doen. Ze noemen dus vrouwen en mannen = mijn zonen en mijn dochters.

In de Islam is Lot wel een profeet.

Toch zijn er ook wel verschillen mbt het verhaal van Lot en hoe het is beschreven in Genesis.

In 15:51-60 kunnen wij lezen dat de personen die naar Abraham gestuurd zijn, en dat zij gestuurd zijn naar een schuldig volk. Alle volgenlingen/familie van Lot zullen gered worden, maar zijn vrouw zal achterblijven in de stad. Dat hebben zij besloten.

In de Koran wordt verteld dat zij(de engelen/ Allah) dat besloten heeft. De Bijbel geeft aan, dat het was door de ongehoorzaamheid van de vrouw van Lot. De opdracht was.. Kijk niet om. De vrouw besloot dat wel te doen.

(zo zijn er wel meerdere 'kleine' verschillen te lezen :)

Inderdaad. Ik heb eens begrepen dat de moslims menen dat Abraham Ismaël zou offeren, terwijl de joden/christenen zeggen dat Abraham Izaäk zou offeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

(...) Ik heb wel een bepaalde roeping (opdracht) van God, maar elke christen heeft een zekere roeping.

Wat is jouw roeping? :)

Hehe, dat begint weer te lijken op het topic over pinksteren. Over sommige dingen praat je niet. Stel, Ursa is door God geroepen als apostel, dan ga je niet overal roepen: "Ik ben apostel, ik ben apostel, ik ben heel belangrijk, want ik ben een apostel". Je ziet ook dat er evangelischen zijn die van zichzelf zeggen: "Ik ben een profeet" en dan krijgen ze de haat van bepaalde (traditionele) christenen over zich heen, zoals Jozef de jaloersheid van zijn broers over zich heen kreeg toen hij liet doorschemeren welke hoge positie hij zou krijgen. Zelfs Jezus zei niet expliciet van Zichzelf dat Hij de Zoon van God is.

Een roeping die ik wel kan vermelden, omdat elke christen daarvoor geroepen is: ik ben geroepen voor de bediening der verzoening (2 Kor. 5:18).

Tja, ik was gewoon benieuwd. Ik bedoel, bijna iedere christen is op zoek naar Gods doel met zijn of haar leven. En als jij dan aangeeft een duidelijke roeping te hebben dan ben ik wel benieuwd wat dat dan is. Zonder verdere intentie daarbij. Niet iedereen is meteen vijandig als je wel wat vertelt.

Wat is dat trouwens eigenlijk, een bediening der verzoening? Iemand die conflicten oplost? Of meer evangeliserend (gezien de bijbeltekst)?

[/offtopic]

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid