Spring naar bijdragen

Christendom & islam


Aanbevolen berichten

Met als belangrijke opmerking dat je in het christendom niet hoeft te trouwen, je kunt ook alleen blijven. In de katholieke en orthodoxe kerken heb je de traditie dat geestelijken en religieuzen bewust niet trouwen. Protestanten kennen dit niet maar voor zover ik weet zijn er geen protestantse kerken waarin trouwen verplicht is zoals dat bij de islam het geval is. Christenen geloven ook dat Jezus en Paulus niet getrouwd waren.

Nooit gehoord dat het inde islam verplicht is om te trouwen.

Het is afhankelijk van je vermogen (financieel, fysiek, geestelijk etc).

Ik ken zelf een hele bekende Sheikh (An-Nawawi uit Syrië 1255-1300 n.c.) die niet trouwde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 343
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Dat is (in principe) niet toegestaan.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:3 En er kwamen Farizeeën tot Hem om Hem te verzoeken, en zij zeiden: Is het geoorloofd zijn vrouw weg te zenden om allerlei redenen? 4 Hij antwoordde en zeide: Hebt gij niet gelezen, dat de Schepper hen van den beginne als man en vrouw heeft gemaakt? 5 En Hij zeide: Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen en die twee zullen tot één vlees zijn. 6 Zo zijn zij niet meer twee, maar één vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet. 7 Zij zeiden tot Hem: Waarom heeft Mozes dan bevolen een scheidbrief te geven en haar (daarmede) weg te zenden? 8 Hij zeide tot hen: Mozes heeft u met het oog op de hardheid uwer harten toegestaan uw vrouwen weg te zenden, maar van den beginne is het zo niet geweest. 9 Doch Ik zeg u: Wie zijn vrouw wegzendt om een andere reden dan hoererij en een andere trouwt, pleegt echtbreuk. 10 De discipelen zeiden tot Hem: Indien voor een man de zaak met zijn vrouw zó staat, is het niet raadzaam te trouwen. 11 Doch Hij zeide tot hen: Niet allen vatten dit woord, alleen zij, aan wie het gegeven is. 12 Er zijn immers gesnedenen, die zo uit de moederschoot geboren zijn, en er zijn gesnedenen, die door de mensen gesneden zijn, en er zijn gesnedenen, die zichzelf gesneden hebben, ter wille van het Koninkrijk der hemelen. Die het vatten kan, die vatte het.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Met als belangrijke opmerking dat je in het christendom niet hoeft te trouwen, je kunt ook alleen blijven. In de katholieke en orthodoxe kerken heb je de traditie dat geestelijken en religieuzen bewust niet trouwen. Protestanten kennen dit niet maar voor zover ik weet zijn er geen protestantse kerken waarin trouwen verplicht is zoals dat bij de islam het geval is. Christenen geloven ook dat Jezus en Paulus niet getrouwd waren.

Nooit gehoord dat het inde islam verplicht is om te trouwen.

Het is afhankelijk van je vermogen (financieel, fysiek, geestelijk etc).

Ik ken zelf een hele bekende Sheikh (An-Nawawi uit Syrië 1255-1300 n.c.) die niet trouwde.

Ja, als het niet mogelijk is kun je vrijgesteld worden. Maar als je kunt dan moet je. De keuze om bewust alleenstaand te blijven wordt in de islam als iets negatiefs beschouwd.
Link naar bericht
Deel via andere websites
En hoe zit het met scheiden?

Complex. ;)

Het ideaal is dat je tot de dood bij elkaar blijft, dat is ook wat je belooft. Maar, in de praktijk kan het gebeuren dat de schade groter is als je bij elkaar blijft. (Stel, je zou maar een echtgenoot hebben die je constant wilt mishandelen... Of andere (al dan niet minder extreme) redenen waardoor bij elkaar zijn niet wenselijk meer is.)

Dan heb je binnen de christelijke stromingen vervolgens verschillende oplossingen. Binnen de katholieke kerk kun je dan in de praktijk gescheiden van elkaar gaan leven, maar opnieuw trouwen met iemand zit er niet in. Immers, je bent nog getrouwd, ook al leef je niet meer bij elkaar. Eigenlijk ben je dan niet gescheiden, maar je leeft gescheiden.

Binnen (in ieder geval een deel van) het protestantisme heb je de mogelijkheid dan om nog binnen bepaalde omstandigheden opnieuw te trouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Met als belangrijke opmerking dat je in het christendom niet hoeft te trouwen, je kunt ook alleen blijven. In de katholieke en orthodoxe kerken heb je de traditie dat geestelijken en religieuzen bewust niet trouwen. Protestanten kennen dit niet maar voor zover ik weet zijn er geen protestantse kerken waarin trouwen verplicht is zoals dat bij de islam het geval is. Christenen geloven ook dat Jezus en Paulus niet getrouwd waren.

Nooit gehoord dat het inde islam verplicht is om te trouwen.

Het is afhankelijk van je vermogen (financieel, fysiek, geestelijk etc).

Ik ken zelf een hele bekende Sheikh (An-Nawawi uit Syrië 1255-1300 n.c.) die niet trouwde.

Ja, als het niet mogelijk is kun je vrijgesteld worden. Maar als je kunt dan moet je. De keuze om bewust alleenstaand te blijven wordt in de islam als iets negatiefs beschouwd.

Nee, het hangt nogmaals af van je situatie (per individu) en kunt het niet op die manier of in die zin samenvatten.

- Het is verplicht: wanneer je het financieel, geestelijk en fysiek aankan, een huis hebt (kan ook huis van zijn ouders, of plek waar zij kunnen wonen), gezond, wilt zelf trouwen en denkt niet in staat te zijn om je verlangens (behoefte) te beheersen (kans op het bezoeken van hoeren is groot, je werkt in een omgeving vol met vrouwen etc. en je bent bang dat het een keer verkeerd gaat ...).

- Het is aanbevolen (niet verplicht): wanneer je aan alle voorwaarden die ik noemde voldoet, maar wel van jezelf weet dat je kunt leven zonder te trouwen (seks of vrouwen) en je wilt je leven bijvoorbeeld aan het aanbidden van god (op welke manier dan ook). In dit geval ben je vrij om te kiezen. De voorkeur (van de Islam, op basis van de Hadith) gaat echter naar trouwen, omdat Islam het celibaat (als bij het katholicisme) niet kent.

- Het is haram (verboden): wanneer je je vrouw (trouwen) haar rechten niet kunt geven.

- je hebt nog afgeraden etc. soorten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo iedereen,

In een reactie op één van mijn berichten over kledingvoorschriften binnen het Christendom stond dat het Christendom daar geen regels voor heeft.

Waarom dragen nonnen/monniken dan wel een aparte kleding die grotendeels aan de islamitische eisen voldoet?

Gelden voor monniken/nonnen we aparte regels? Zoja, welke en waarom?

En meestal als ik naar films over Jezus (bijv bij Pasen, Kerst en zo) kijk, dan zie ik dat hun ook weer min of meer op de Islamitische kleding lijken. Waarom is dat zo? Of is het alleen omdat het in die tijd gebruikelijk was?

Ik zei Islamitische kleding, die bestaat eigenlijk niet. Het belangrijkst is of een kledingstuk aan de voorwaarden voldoet of niet. De Islam bepaalt dus niet welke kleur, maat etc je moet dragen. Voorwaarden zijn bij vrouwen strenger dan bij mannen. Bij vrouwen: niet doorzichtig, niet strak (dat het het lichaam beschrijft) en moet ook bepaalde plekken bedekken. Bij mannen: van navel tot knie moet bedenkt worden, en voor mannen is een bepaald soort stof verboden (die is voor vrouwen wel toegestaan).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog een vraag:

We weten allemaal het verhaal van Adam en Eva en de appel. We verschillen wel in degene die als eerst gegeten heeft. Dit werd als een fout/zonde gezien.

Maar ik las ergens dat het Christendom ervan uit gaat dat alle kinderen van Adam tot de komst van Jezus ook verantwoordelijk zijn voor deze zonde. Dat houdt dus in dat de volgelingen van Jezus (Christenen) vrij zijn van die zonde.

Klopt dat? Zoja, geldt dat alleen voor Christenen of ook andere mensen (Joden, Moslims, boeddhisten, etc)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nog een vraag:

We weten allemaal het verhaal van Adam en Eva en de appel. We verschillen wel in degene die als eerst gegeten heeft. Dit werd als een fout/zonde gezien.

Maar ik las ergens dat het Christendom ervan uit gaat dat alle kinderen van Adam tot de komst van Jezus ook verantwoordelijk zijn voor deze zonde. Dat houdt dus in dat de volgelingen van Jezus (Christenen) vrij zijn van die zonde.

Klopt dat? Zoja, geldt dat alleen voor Christenen of ook andere mensen (Joden, Moslims, boeddhisten, etc)

de Christenen geloven dat door de zondeval van Adam, vanaf dat moment alle mensen die geboren werden zondaars zijn.

in eerste instantie werden die zondes ingelost door offers te brengen, zoals brand , en slachtoffers,, maar door de komst van Jezus was dat niet meer nodig, daar Jezus het ultieme offer bracht, namelijk de dood aan een paal / kruis.

Hij nam dus de zondes van de mensen op zich. Iedereen die dus Jezus aanneemt is vrij van zonde

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo iedereen,

In een reactie op één van mijn berichten over kledingvoorschriften binnen het Christendom stond dat het Christendom daar geen regels voor heeft.

Waarom dragen nonnen/monniken dan wel een aparte kleding die grotendeels aan de islamitische eisen voldoet?

Gelden voor monniken/nonnen we aparte regels? Zoja, welke en waarom?

Monniken en monialen (ofwel nonnen) zijn door een speciale roeping geheel gewijd aan God en leven van gebed, werk en studie. Er zijn slotkloosters die zich meer afzonderen en zich toeleggen op het gebed en er zijn open kloosters die in de samenleving actief zijn en zich meer toeleggen op maatschappelijk werk of op zending. Zij houden zich aan de geloften van armoede (een monnik bezit hoegenaamd niets), kuisheid (het celibaat dus) en gehoorzaamheid (aan de overste van het klooster). Voor hen gelden dus inderdaad eigen leefregels met eigen uiterlijkheden, die per kloosterorde verschillen.

En meestal als ik naar films over Jezus (bijv bij Pasen, Kerst en zo) kijk, dan zie ik dat hun ook weer min of meer op de Islamitische kleding lijken. Waarom is dat zo? Of is het alleen omdat het in die tijd gebruikelijk was?

Dat is geen islamitische kleding, maar gewoon de kleding die men in die tijd en cultuur droeg en die men nog steeds daar draagt. Wat je ziet is dus gewoon oosterse kleding, en daar de islam een oosterse religie is die bepaalde oosterse gebruiken wil verspreiden over de hele wereld, is de islamitische kleding dus vooral oosters. Net zoals bijvoorbeeld het gezongen reciteren van lezingen en gebeden niet typisch islamitisch is (Arabische christenen reciteren precies zo uit de Schrift), evenals het knielen en buigen tijdens het gebed (doen joden en christenen ook). Zelfs het woordje "Allah" is niet typisch islamitisch, maar gewoon een Arabisch woord voor God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo iedereen,

Dat is geen islamitische kleding, maar gewoon de kleding die men in die tijd en cultuur droeg en die men nog steeds daar draagt. Wat je ziet is dus gewoon oosterse kleding, en daar de islam een oosterse religie is die bepaalde oosterse gebruiken wil verspreiden over de hele wereld, is de islamitische kleding dus vooral oosters. Net zoals bijvoorbeeld het gezongen reciteren van lezingen en gebeden niet typisch islamitisch is (Arabische christenen reciteren precies zo uit de Schrift), evenals het knielen en buigen tijdens het gebed (doen joden en christenen ook). Zelfs het woordje "Allah" is niet typisch islamitisch, maar gewoon een Arabisch woord voor God.

Ik zei niet dat het islamitisch is, maar dat het daarop lijkt. En er bestaat geen Islamitische kleding, wel voorwaarden/eisen waar het aan moet voldoen.

Moslims mogen de Koran niet gezongen reciteren, in je recitatie mag geen melodie voorkomen. Koran recitatie kent strenge regels (als je het niet beheerst, dan kun je de Koran beter op een normale manier reciteren/lezen). Als je die regels hanteert, dan lijkt het totaal niet op de manier waarop Christenen/Joden (waar dan ook) hun boeken reciteren.

Allah is inderdaad een Arabisch woord dat door iedereen kan worden gebruikt. Meeste niet-moslims denken dat Allah God van de moslims is, omdat ze er meestal weinig over weten.

Je zegt dat de Islam een Oosterse religie is, is het Christendom en het Jodendom dat dan niet? Of is de afstand tussen Jeruzalem en Mekka zo groot ?

Dat de voorwaarden waar de kleding, volgens Allah, aan moeten voldoen aan cultuur/plaats gebonden zijn, daar ben ik het niet mee eens. Omdat moslims die kleding niet alleen in Mekka of het Oosten moeten dragen, maar overal waar ze zijn.

Ik heb zelf nooit (Arabische) Joden en Christenen op dezelfde manier als moslims zien bidden of de Bijbel/Thora op dezelfde manier als moslims reciteren. Heb je misschien een filmpje of zo daarvoor?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Enola Gay

de Christenen geloven dat door de zondeval van Adam, vanaf dat moment alle mensen die geboren werden zondaars zijn.

in eerste instantie werden die zondes ingelost door offers te brengen, zoals brand , en slachtoffers,

Hoe bedoelt je brand en slachtoffers als offer? Kun je het specificeren?

En als iemand dan niets heeft om te offeren (denk aan slaven, armen etc.).

Hoe gaat/ging het precies? dat het niet tot onrecht leidt.

maar door de komst van Jezus was dat niet meer nodig, daar Jezus het ultieme offer bracht, namelijk de dood aan een paal / kruis.

Hij nam dus de zondes van de mensen op zich. Iedereen die dus Jezus aanneemt is vrij van zonde

Uit de vorige discussies kan ik constateren dat:

Jezus Zoon van God is, God mens is geworden (via Jezus), God zondes vergeeft, etc.

Waarom moest/was het noodzakelijk dat Jezus zich opoffert om de zondes van de mens (Christenen) op zich te nemen en vergeven te worden i.p.v. dat Hij ze zelf (of de vader) vergeeft? Aan wie moeten Christenen straks (Dag des Oordeels) verantwoording afleggen?

Ik had al een vraag gesteld over zonden binnen het Christendom, maar kon het niet echt begrijpen. Ik kreeg toen als antwoord dat Jezus voor alles opdraait (kort gezegd), was een beetje lang geleden.

Kan iemand me uitleggen hoe de Dag des Oordeels volgens het Christendom eruit ziet betreffend de zonden (verantwoording afleggen)?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Enola Gay

de Christenen geloven dat door de zondeval van Adam, vanaf dat moment alle mensen die geboren werden zondaars zijn.

in eerste instantie werden die zondes ingelost door offers te brengen, zoals brand , en slachtoffers,

Hoe bedoelt je brand en slachtoffers als offer? Kun je het specificeren?

En als iemand dan niets heeft om te offeren (denk aan slaven, armen etc.).

Hoe gaat/ging het precies? dat het niet tot onrecht leidt.

Ik kom in de Bijbel deze tekst tegen.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:5 Wanneer hij nu aan een van deze dingen schuldig is, dan zal hij belijden, waarin hij gezondigd heeft, 6 en aan de HERE als boete voor de zonde die hij begaan heeft, een dier van het vrouwelijk geslacht uit het kleinvee, een schaap of een geit, ten zondoffer brengen; zo zal de priester over hem voor zijn zonde verzoening doen. 7 Maar indien zijn draagkracht ontoereikend is voor een stuk kleinvee, dan zal hij als boete voor de zonde die hij gedaan heeft, twee tortelduiven of twee jonge duiven de HERE brengen, een ten zondoffer en een ten brandoffer. 8 Hij zal ze tot de priester brengen, en deze zal het eerst offeren die, welke ten zondoffer bestemd is. En hij zal haar kop van haar nek afknijpen, maar die niet afscheiden. 9 Hij zal van het bloed van het zondoffer tegen de zijde van het altaar sprenkelen, maar wat van het bloed overblijft zal aan de voet van het altaar uitgedrukt worden; het is een zondoffer. 10 En de tweede zal hij als brandoffer bereiden, volgens het voorschrift. Zo zal de priester verzoening over hem doen voor de zonde die hij begaan heeft, en het zal hem vergeven worden. 11 Indien echter zijn draagkracht ontoereikend is voor twee tortelduiven of twee jonge duiven, dan zal hij als offergave voor de zonde die hij gedaan heeft, een tiende efa*) fijn meel ten zondoffer brengen. Hij zal er geen olie op gieten en er geen wierook bijvoegen, want het is een zondoffer.

*) efa = ong. 40 liter

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nog een vraag:

We weten allemaal het verhaal van Adam en Eva en de appel. We verschillen wel in degene die als eerst gegeten heeft. Dit werd als een fout/zonde gezien.

Nog een detail: nergens in de Bijbel staat dat het eten van een appel ooit een zonde is geweest, ook niet bij Adam en Eva.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zei niet dat het islamitisch is, maar dat het daarop lijkt. En er bestaat geen Islamitische kleding, wel voorwaarden/eisen waar het aan moet voldoen.

Dat had ik al begrepen inderdaad. :)

Moslims mogen de Koran niet gezongen reciteren, in je recitatie mag geen melodie voorkomen. Koran recitatie kent strenge regels (als je het niet beheerst, dan kun je de Koran beter op een normale manier reciteren/lezen). Als je die regels hanteert, dan lijkt het totaal niet op de manier waarop Christenen/Joden (waar dan ook) hun boeken reciteren.

Koptische recitatie uit het Evangelie:

Islamitische recitatie uit de koran:

Lijkt best wel, toch? :) En vergis je niet, ook christenen en joden kennen strenge regels voor het reciteren. Vroeger werd in de katholieke Mis ook verplicht alle gebeden en lezingen in het Latijn gereciteerd en dat was ook bepaald geen improvisatie.

Allah is inderdaad een Arabisch woord dat door iedereen kan worden gebruikt. Meeste niet-moslims denken dat Allah God van de moslims is, omdat ze er meestal weinig over weten.

Inderdaad. Arabische christenen spreken ook gewoon over Allah.

Je zegt dat de Islam een Oosterse religie is, is het Christendom en het Jodendom dat dan niet? Of is de afstand tussen Jeruzalem en Mekka zo groot ?

Dat de voorwaarden waar de kleding, volgens Allah, aan moeten voldoen aan cultuur/plaats gebonden zijn, daar ben ik het niet mee eens. Omdat moslims die kleding niet alleen in Mekka of het Oosten moeten dragen, maar overal waar ze zijn.

Dat bedoelde ik dus te zeggen. De islam is overal in de wereld oosters, daar oosterse gebruiken als de kleding en het reciteren overal geboden zijn, net zoals dat in het jodendom ook het geval is. Het christendom is echter zowel oosters als westers, al vrijwel vanaf het begin, en heeft dus zowel oosterse als westerse gebruiken gekerstend.

Ik heb zelf nooit (Arabische) Joden en Christenen op dezelfde manier als moslims zien bidden of de Bijbel/Thora op dezelfde manier als moslims reciteren. Heb je misschien een filmpje of zo daarvoor?

Bij deze. :) Ik heb hier ook een klein stukje film, waarin een verbaasde protestant enkele koptische monniken op zeer oud-christelijke wijze ziet bidden. De beelden spreken voor zich...

Vergeten we ook de joden niet. Hier een joodse recitatie van de tien geboden:

En hieronder een joods gebed. Ook hier spreken de beelden voor zich:

Ik vind het echt prachtig om te zien en te horen allemaal en hopelijk jij ook. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid