Spring naar bijdragen

Christendom & islam


Aanbevolen berichten

Hoe ging het verder met Maria toen Jezus (vzm hen) er niet meer was?

Weet iemand bijv. hoe ze verder leefde? Waar? Hoe ze dood ging? Waar ze begraven is?

Hetzelfde geldt voor Zacharias?

Kan iemand deze vraag beantwoorden?

Ik weet er zelf niets over.

Heeft Johannes haar niet in huis opgenomen?

Inderdaad.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:25 En bij het kruis van Jezus stonden zijn moeder en de zuster zijner moeder, Maria van Klopas en Maria van Magdala. 26 Toen dan Jezus zijn moeder zag en de discipel, die Hij liefhad, bij haar staande, zeide Hij tot zijn moeder: Vrouw, zie, uw zoon. 27 Daarna zeide Hij tot de discipel: Zie, uw moeder. En van dat uur af nam de discipel haar bij zich in huis.

Volgens mij zegt een overlevering dat Maria op een gegeven moment in/bij Efeze (bij Izmir, Turkije/Klein-Azië) ging wonen. Mogelijk is ze ooit een keer (volgens de protestanten) overleden, maar volgens mij geloven de katholieken dat ze een keer als levende in de hemel is opgenomen.

Over Zacharias is volgens mij niets meer bekend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 343
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Een andere vraag.

Wat vindt het Christendom van crematie en euthanasie?

Euthanasie wordt door christenen afgekeurd. Volgens mij hebben de meeste christenen geen problemen met crematies. Van de katholieke Kerk weet ik dat het toegestaan is zolang dit het geloof in de verrijzenis niet in de weg staat.

Wilt u uw atwoord verder uitleggen, vooral dat laatste stukje? Hoe kan het t.k.v. het geloof in de verrijzenis gaan?

Wat is uw mening (dus van iedereen die dit bericht leest) van die twee, naast wat het Christendom erover zegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een andere vraag.

Wat vindt het Christendom van crematie en euthanasie?

Euthanasie wordt door christenen afgekeurd. Volgens mij hebben de meeste christenen geen problemen met crematies. Van de katholieke Kerk weet ik dat het toegestaan is zolang dit het geloof in de verrijzenis niet in de weg staat.

Ook dat is verschillend per denominatie. Ik ben als protestant nooit vóór crematie geweest (eerder voor begrafenis).

Waarom dan wel voor begrafenis? Is dat door je geloof? Of gewoon omdat iedereen het doet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe ging het verder met Maria toen Jezus (vzm hen) er niet meer was?

Weet iemand bijv. hoe ze verder leefde? Waar? Hoe ze dood ging? Waar ze begraven is?

Hetzelfde geldt voor Zacharias?

Kan iemand deze vraag beantwoorden?

Ik weet er zelf niets over.

Heeft Johannes haar niet in huis opgenomen?

Inderdaad.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:25 En bij het kruis van Jezus stonden zijn moeder en de zuster zijner moeder, Maria van Klopas en Maria van Magdala. 26 Toen dan Jezus zijn moeder zag en de discipel, die Hij liefhad, bij haar staande, zeide Hij tot zijn moeder: Vrouw, zie, uw zoon. 27 Daarna zeide Hij tot de discipel: Zie, uw moeder. En van dat uur af nam de discipel haar bij zich in huis.

Volgens mij zegt een overlevering dat Maria op een gegeven moment in/bij Efeze (bij Izmir, Turkije/Klein-Azië) ging wonen. Mogelijk is ze ooit een keer (volgens de protestanten) overleden, maar volgens mij geloven de katholieken dat ze een keer als levende in de hemel is opgenomen.

Over Zacharias is volgens mij niets meer bekend.

Is er nog iemand die er meer over weet?

Kon Maria schrijven en lezen? Kon Jezus dat ook? Heeft Maria, toen Jezus er niet meer was, iets over hem (zijn leven vanaf begin tot einde etc) geschreven/verteld? Ik denk zelf dat zij hem het meest over zal weten dan wie dan ook, omdat ze zijn moeder is, hem opgevoed heeft etc.

Jezus was volgens mij een timmerman in het begin toch (als ik het nog goed weet)?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Euthanasie wordt door christenen afgekeurd. Volgens mij hebben de meeste christenen geen problemen met crematies. Van de katholieke Kerk weet ik dat het toegestaan is zolang dit het geloof in de verrijzenis niet in de weg staat.

Ook dat is verschillend per denominatie. Ik ben als protestant nooit vóór crematie geweest (eerder voor begrafenis).

Waarom dan wel voor begrafenis? Is dat door je geloof? Of gewoon omdat iedereen het doet?

Omdat de joden en christenen zich lieten/laten begraven. Volgens mij komt crematie van gewoonten uit het verre oosten, zoals hindoeïsme.

Daarnaast staat begraven symbool voor het planten van een zaad in de aarde.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:24 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, indien de graankorrel niet in de aarde valt en sterft, blijft zij op zichzelf; maar indien zij sterft, brengt zij veel vrucht voort. 25 Wie zijn leven liefheeft, maakt dat het verloren gaat, maar wie zijn leven haat in deze wereld, zal het bewaren ten eeuwigen leven. 26 Indien iemand Mij wil dienen, hij volge Mij, en waar Ik ben, daar zal ook mijn dienaar zijn. Indien iemand Mij dienen wil, de Vader zal hem eren. 27 Nu is mijn ziel ontroerd, en wat zal Ik zeggen? Vader, verlos Mij uit deze ure! Maar hiertoe ben Ik in deze ure gekomen.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Heeft Johannes haar niet in huis opgenomen?

Inderdaad.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:25 En bij het kruis van Jezus stonden zijn moeder en de zuster zijner moeder, Maria van Klopas en Maria van Magdala. 26 Toen dan Jezus zijn moeder zag en de discipel, die Hij liefhad, bij haar staande, zeide Hij tot zijn moeder: Vrouw, zie, uw zoon. 27 Daarna zeide Hij tot de discipel: Zie, uw moeder. En van dat uur af nam de discipel haar bij zich in huis.

Volgens mij zegt een overlevering dat Maria op een gegeven moment in/bij Efeze (bij Izmir, Turkije/Klein-Azië) ging wonen. Mogelijk is ze ooit een keer (volgens de protestanten) overleden, maar volgens mij geloven de katholieken dat ze een keer als levende in de hemel is opgenomen.

Over Zacharias is volgens mij niets meer bekend.

Is er nog iemand die er meer over weet?

Kon Maria schrijven en lezen? Kon Jezus dat ook? Heeft Maria, toen Jezus er niet meer was, iets over hem (zijn leven vanaf begin tot einde etc) geschreven/verteld? Ik denk zelf dat zij hem het meest over zal weten dan wie dan ook, omdat ze zijn moeder is, hem opgevoed heeft etc.

Jezus was volgens mij een timmerman in het begin toch (als ik het nog goed weet)?

Jezus was inderdaad een zoon van een timmerman en werd daarom waarschijnlijk ook opgeleid als timmerman. Maria wist best veel van Jezus, maar volgens de Bijbel snapte ze Hem ook niet altijd, omdat Maria alleen een mens was en Jezus ook de Zoon van God was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat de joden en christenen zich lieten/laten begraven. Volgens mij komt crematie van gewoonten uit het verre oosten, zoals hindoeïsme.

Daarnaast staat begraven symbool voor het planten van een zaad in de aarde.

Het heeft dus niets met het geloof te maken?

Nou, volgens mij is het bij de hindoes gebruikelijk om hun doden te cremeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat de joden en christenen zich lieten/laten begraven. Volgens mij komt crematie van gewoonten uit het verre oosten, zoals hindoeïsme.

Daarnaast staat begraven symbool voor het planten van een zaad in de aarde.

Het heeft dus niets met het geloof te maken?

Nou, volgens mij is het bij de hindoes gebruikelijk om hun doden te cremeren.

Het heeft wel wat met geloof te maken, namelijk met de gewoonten die de gelovige joden hadden en gelovige christenen hebben en vanwege het feit dat het begraven van een lichaam wordt gezien als het zaaien van een zaad dat weer op zal komen, zoals het lichaam ook weer zal opkomen/opstaan als een nieuw lichaam door de opstanding uit de dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het heeft wel wat met geloof te maken, namelijk met de gewoonten die de gelovige joden hadden en gelovige christenen hebben en vanwege het feit dat het begraven van een lichaam wordt gezien als het zaaien van een zaad dat weer op zal komen, zoals het lichaam ook weer zal opkomen/opstaan als een nieuw lichaam door de opstanding uit de dood.

Ik denk dat dit een verspreking van jou (Eulogia) is of begrijp ik het verkeerd?

Jezus was inderdaad een zoon van een timmerman en werd daarom waarschijnlijk ook opgeleid als timmerman.

Hij is toch niet een zoon van een timmerman? Of kun je het woord 'zoon' in het Nederlands op verschillende manieren interpreteren?

Ik zie gewoontes niet als onderdeel van een geloof. Je kunt ze vergelijken met tradities en gebruiken die we van de vorige generaties geërfd/overgenomen hebben. Deze kunnen goed zijn, maar ook slecht. En kunnen ook in strijd zijn met wat het geloof zegt. Maar uit alle antwoorden kan ik dus constateren dat het Christendom daar tegen is. Wat Euthanasie betreft, niet zo duidelijk!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat dit een verspreking van jou (Eulogia) is of begrijp ik het verkeerd?

Jezus was inderdaad een zoon van een timmerman en werd daarom waarschijnlijk ook opgeleid als timmerman.

Hij is toch niet een zoon van een timmerman? Of kun je het woord 'zoon' in het Nederlands op verschillende manieren interpreteren?

Ik zie gewoontes niet als onderdeel van een geloof. Je kunt ze vergelijken met tradities en gebruiken die we van de vorige generaties geërfd/overgenomen hebben. Deze kunnen goed zijn, maar ook slecht. En kunnen ook in strijd zijn met wat het geloof zegt. Maar uit alle antwoorden kan ik dus constateren dat het Christendom daar tegen is. Wat Euthanasie betreft, niet zo duidelijk!

Ik denk dat de volgende teksten duidelijkheid geven waaruit blijkt dat Hij zowel als timmerman was opgeleid als zoon van een timmerman was.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:55 Is dit niet de zoon van de timmerman? Heet zijn moeder niet Maria en zijn broeders Jakobus en Jozef en Simon en Judas?

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:3 Is dit niet de timmerman, de zoon van Maria, en de broeder van Jakobus en Jozef en Judas en Simon? En behoren zijn zusters hier niet bij ons? En zij namen aanstoot aan Hem.

Er zijn inderdaad geen redenen voor crematie, al zijn er wel mensen die zichzelf christen noemen en crematie toepassen. Ook daarin bestaat geen wet. Mensen hebben zelf de verantwoordelijkheid om overledenen te begraven of te cremeren.

Wat betreft euthanasie is wat mij betreft de volgende tekst van belang.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:13 Gij zult niet doodslaan.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zie gewoontes niet als onderdeel van een geloof. Je kunt ze vergelijken met tradities en gebruiken die we van de vorige generaties geërfd/overgenomen hebben. Deze kunnen goed zijn, maar ook slecht. En kunnen ook in strijd zijn met wat het geloof zegt. Maar uit alle antwoorden kan ik dus constateren dat het Christendom daar tegen is. Wat Euthanasie betreft, niet zo duidelijk!

Hoe kom je daar bij? De christelijke opinie over euthanasie is juist wel duidelijk, duidelijker nog dan die over crematie. Euthanasie is op z'n minst gezegd omstreden binnen het christendom. Het voornaamste argument is nog dat de loop van een mensenleven in de handen van God ligt, en het niet aan mensen is om dan (eerder) in te grijpen.

Daarnaast is de praktijk zelf omstreden; men heeft het bijvoorbeeld over 'ondragelijk lijden', maar wanneer is dat het geval? Ouderen hebben eerder behoefte aan goede verzorging en aandacht, dan aan een spuitje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:55 Is dit niet de zoon van de timmerman? Heet zijn moeder niet Maria en zijn broeders Jakobus en Jozef en Simon en Judas?

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:3 Is dit niet de timmerman, de zoon van Maria, en de broeder van Jakobus en Jozef en Judas en Simon? En behoren zijn zusters hier niet bij ons? En zij namen aanstoot aan Hem.

Maar waarom wordt hier het woord 'zoon' gebruikt? Heeft het woord 'zoon' verschillende betekenissen in het Nederlands?

Jij (Eulogia) zei ook : Jezus was inderdaad een zoon van een timmerman en werd daarom waarschijnlijk ook opgeleid als timmerman.

Wie was die timmerman die Jezus (waarschijnlijk) opgeleid heeft?

(Ik heb net uit een Arabische bron gelezen over Jozeph de timmerman, die samen met Maria naar de stad/dorp terugkwamen na de geboorte van Jezus) Is dat degene die je bedoelde?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Pusjol,

volgens de evangeliën is Jezus de Zoon van God, maar toen Hij opgroeide had Hij ook een aardse vader: Jozef de timmerman uit Nazareth. Jozef en Maria waren verloofd toen zij zwanger werd door de kracht van de Heilige Geest. Samen zijn ze op reis gegaan naar Betlehem, waar Jezus geboren is. Tot die tijd (en volgens de katholieken ook na die tijd) had Jozef geen gemeenschap met haar (Maria). Jezus begon zijn missie als rabbi en profeet toen Hij rond de dertig jaar oud was. Daarvoor heeft Hij (waarschijnlijk) het vak van zijn aardse vader uitgeoefend. Vergelijk het met Mohammed, die voor zijn roeping als profeet een handelaar was.

Ik hoop dat het zo duidelijk(er) is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe kom je daar bij? De christelijke opinie over euthanasie is juist wel duidelijk, duidelijker nog dan die over crematie. Euthanasie is op z'n minst gezegd omstreden binnen het christendom. Het voornaamste argument is nog dat de loop van een mensenleven in de handen van God ligt, en het niet aan mensen is om dan (eerder) in te grijpen.

Daarnaast is de praktijk zelf omstreden; men heeft het bijvoorbeeld over 'ondragelijk lijden', maar wanneer is dat het geval? Ouderen hebben eerder behoefte aan goede verzorging en aandacht, dan aan een spuitje.

Hoi, sorry ik bedoelde de antwoorden die ik over crematie kreeg, niet wat het Christendom zelf over zegt hoor!!!

I.p.v. Euthanasie had crematie moeten staan. Dat is dus wat ik bedoelde.

Wat euthanasie betreft zou ik zelf ook hetzelfde argument gebruiken naast Koran verzen/Hadith: de loop van een mensenleven ligt in handen van God, en het is niet aan mensen om dan (eerder) in te grijpen of daar op welke manier of reden dan ook wat aan te doen. Hij is Degene die het gegeven heeft, en Hij is ook de enige die het recht heeft om te ontnemen.

Over Euthanasie was het bericht van Josephina wel duidelijk.

Josephina

Euthanasie wordt door christenen afgekeurd. Volgens mij hebben de meeste christenen geen problemen met crematies. Van de katholieke Kerk weet ik dat het toegestaan is zolang dit het geloof in de verrijzenis niet in de weg staat.

Over crematie, dat is denk ik meer haar eigen mening!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zal misschien voortaan, om misverstanden te voorkomen en omdat het om gevoelige onderwerpen gaat, beter zijn als iedereen in zijn reactie aangeeft of het zijn mening is of wat het geloof erover zegt.

Zoals ik deed toen ik het over homoseksualiteit had.

Dan weet iedereen hoe die daar op moet reageren.

Maar die laatste geef ik toe, dat was mijn fout waardoor er misverstand is ontstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoi Pusjol,

volgens de evangeliën is Jezus de Zoon van God, maar toen Hij opgroeide had Hij ook een aardse vader: Jozef de timmerman uit Nazareth. Jozef en Maria waren verloofd toen zij zwanger werd door de kracht van de Heilige Geest. Samen zijn ze op reis gegaan naar Betlehem, waar Jezus geboren is. Tot die tijd (en volgens de katholieken ook na die tijd) had Jozef geen gemeenschap met haar (Maria). Jezus begon zijn missie als rabbi en profeet toen Hij rond de dertig jaar oud was. Daarvoor heeft Hij (waarschijnlijk) het vak van zijn aardse vader uitgeoefend. Vergelijk het met Mohammed, die voor zijn roeping als profeet een handelaar was.

Ik hoop dat het zo duidelijk(er) is.

Oké, duidelijk.

Dus ook degene die iemand opvoedt, kun je als vader zien.

En wat gebeurde er dan na de geboorte van Jezus? Zijn ze nog getrouwd...?

Mohammed was niet alleen handelaar maar ook herder. Jezus toch ook als het goed is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dus ook degene die iemand opvoedt, kun je als vader zien.

Jozef wordt daarom ook wel de voedstervader van Jezus genoemd. Jozef beschermde zijn gezin, hield veel van zijn vrouw Maria en respecteerde haar maagdelijkheid, aldus het katholieke, oosters-orthodoxe geloof en hier en daar ook het protestantse geloof, en voedde Jezus met alle liefde en wijsheid op, waarbij hij Hem zijn vak leerde. Jozef was dus een echte vader voor Hem, ook al werd Jezus niet uit zijn zaad geboren.

En wat gebeurde er dan na de geboorte van Jezus? Zijn ze nog getrouwd...?

Jozef en Maria zijn getrouwd, maar hebben echter nimmer gemeenschap met elkaar gehad, aldus de kerken die ik hierboven al noemde. Hun huwelijk was dus, zo ik aanneem, vooral mystiek van aard.

Mohammed was niet alleen handelaar maar ook herder. Jezus toch ook als het goed is?

Jozef was timmerman en we mogen dus aannemen dat Jezus dat vak leerde en met Jozef meehielp op de werkplaats.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oké, duidelijk.

Dus ook degene die iemand opvoedt, kun je als vader zien.

En wat gebeurde er dan na de geboorte van Jezus? Zijn ze nog getrouwd...?

Mohammed was niet alleen handelaar maar ook herder. Jezus toch ook als het goed is?

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:24 Toen Jozef uit zijn slaap ontwaakt was, deed hij, zoals de engel des Heren hem bevolen had en hij nam zijn vrouw tot zich. 25 En hij had geen gemeenschap met haar, voordat zij een zoon gebaard had. En hij gaf Hem de naam Jezus.

Ze werden inderdaad man en vrouw van elkaar en tenminste tot de geboorte van Jezus hadden ze geen gemeenschap met elkaar.

Zover ik weet was Jezus geen herder; alleen in figuurlijke zin was Hij herder van mensen, aangezien Hij als een herder het volk leidde als schapen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:24 Toen Jozef uit zijn slaap ontwaakt was, deed hij, zoals de engel des Heren hem bevolen had en hij nam zijn vrouw tot zich. 25 En hij had geen gemeenschap met haar, voordat zij een zoon gebaard had. En hij gaf Hem de naam Jezus.

Ze werden inderdaad man en vrouw van elkaar en tenminste tot de geboorte van Jezus hadden ze geen gemeenschap met elkaar.

Zover ik weet was Jezus geen herder; alleen in figuurlijke zin was Hij herder van mensen, aangezien Hij als een herder het volk leidde als schapen.

Dat zei ik ten eerste omdat ik vaak hoor dat Jezus Christenen als schapen ziet en Hij zichzelf als herder. Dus wat je net zei. Ten tweede omdat er ook een overlevering van de profeet Mohamed is waarin Hij zei: Elke profeet die door God is gezonden, is herder geweest.

Mohamed was trouwens analfabeet (kon niet schrijven en lezen). Daarom vroeg ik of Jezus dat ook was.

Dus niemand (van u) weet precies hoe het leven van Maria precies was en of ze daarna ECHT getrouwd was met Jozef etc?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Over crematie, dat is denk ik meer haar eigen mening!

KKK 2301

De kerk laat ook crematie toe, als hierbij niet het geloof in de verrijzenis in het geding komt.

bron: http://www.stvitus.nl/kkk/home_fr_kkk.asp? :E

Ik heb naar de site gekeken en kon echter niets over crematie vinden (inhoud is te groot).

Kunt u misschien precies aangeven waar ik daar precies info over kan vinden op die site?

Kan ik daar ook antwoord vinden hoe het geloof in de verrijzenis door crematie in het geding kan komen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog een vraag:

De drie godsdiensten (Islam, Christendom en Jodendom) zijn het eens over de oorsprong van de mens (Adam en Eva) etc.

In alle drie godsdiensten is het (daar ga ik vanuit) verboden dat de broer met zijn zus trouwt.

Hoe is de verdere voortplanting (na Adam en Eva) gegaan volgens het Christendom?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nog een vraag:

De drie godsdiensten (Islam, Christendom en Jodendom) zijn het eens over de oorsprong van de mens (Adam en Eva) etc.

In alle drie godsdiensten is het (daar ga ik vanuit) verboden dat de broer met zijn zus trouwt.

Hoe is de verdere voortplanting (na Adam en Eva) gegaan volgens het Christendom?

Is volstrekt onduidelijk.

Wel heb je allemaal verschillende theorieën er over. Bijvoorbeeld dat het verbod pas later kwam.

Degene die ik zelf aan hang is dat Adam en Eva niet letterlijk bestaan hebben als twee personen die dan de enige mensen waren. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid