Spring naar bijdragen

Verkiezing Provinciale Staten 2011


Wat ga je stemmen?  

2 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat ga je stemmen?

    • CDA
      3
    • CU/SGP
      11
    • D66
      2
    • GroenLinks
      2
    • PvdA
      0
    • PvdD
      3
    • SP
      4
    • VVD
      2


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 156
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]
smile.gif

En.. zijn jullie al zenuwachtig voor morgen?
puh2.gif

Mwa, niet echt, ik hoop alleen dat het kabinet vooral geen meerderheid krijgt in de eerste kamer.

Net zoals ik spijt heb van mijn keuze voor de PVV, zullen er nog veel meer mensen dat krijgen, als ze straks in hun onderbroek naar de kledingbank en de voedselbank kunnen gaan, of naar een sjamaan, omdat medische zorg niet meer op te brengen is, om over de boetes die je krijgt als je bv geen zorgverzekering hebt, omdat deze gewoon te duur is nog maar te zwijgen.

Maar 1 positief puntje is er wel, ben je rijk, blijf je rijk big-smile.gif het verschil zal alleen nog maar duidelijker worden, dus voel je je nog rijker big-smile.gif

Dat allemaal met steun van de PVV...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga morgen stemmen, vanuit een morele burgerplicht die ik ervaar.

Volgens kieskompas kom ik het dichtste bij de 50+ partij. widegrin.gif Ik zit in het vak progressief links, in de cirkel met pvda, pvdd, sp en groenlinks.

Volgens de eerste kamer stemwijzer is keuze 1 groenlinks, keuze 2 SP keuze 3 pvda.

Net zoals afgelopen keren ben ik niet geheel zeker waar ik op wil stemmen. Ik stem dit keer maar weer eens op de SP.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Volgens kieskompas kom ik het dichtste bij de 50+ partij.

whaaa jij ook al? big-smile.gif

ik dus ook volgens kieskompas... vaag...

ik voel er eigenlijk wel wat voor om een soort proeftijd in te stellen voor politici, dat we na bv een half jaar nog een keer gaan stemmen, net zoals we zelf ergens eerst een proeftijd krijgen als we ergens aan de bak gaan.

Eigenlijk is het best oneerlijk, een politicus speldt je onzin op de mouw, je komt erachter, je wilt hem weg hebben(ontslaan) maar dat gaat dan niet, we hebben maar eens in de 4 jaar verkiezingen, wat betekent dat iemand waarvan je weet dat het een leugenaar is, gewoon op jouw kosten kan aanblijven en je recht in je gezicht uitlachen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het probleem met zo'n half jaar is dat je dan het gevaar hebt dat men vooral snel wilt scoren met het oog op de volgende verkiezingen. Op die manier komt er al helemaal niks van lange termijnplanning terecht. Dat probleem is er opzich nu ook wel een beetje (maar daar weet ik ook geen betere oplossing voor).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

whaaa jij ook al?
big-smile.gif

ik dus ook volgens kieskompas... vaag...

ik voel er eigenlijk wel wat voor om een soort proeftijd in te stellen voor politici, dat we na bv een half jaar nog een keer gaan stemmen, net zoals we zelf ergens eerst een proeftijd krijgen als we ergens aan de bak gaan.

Eigenlijk is het best oneerlijk, een politicus speldt je onzin op de mouw, je komt erachter, je wilt hem weg hebben(ontslaan) maar dat gaat dan niet, we hebben maar eens in de 4 jaar verkiezingen, wat betekent dat iemand waarvan je weet dat het een leugenaar is, gewoon op jouw kosten kan aanblijven en je recht in je gezicht uitlachen.

Ik vind dat je een heel goed punt hebt. Maar dan zou ik de 'proeftijd' verlengen naar een jaar. Dan hebben de slechte plannetjes al een beetje kunnen uitlekken en ik heb ook vaak het idee dat er het eerste half jaar na de verkiezingen (beter: formatie) niet veel gebeurd. Veel roepen en weinig doen. Dat doen lijkt altijd pas ná een half jaar te komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een jaar zou dan inderdaad beter zijn inderdaad.

In dat jaar tijd hebben ze tijd genoeg om afspraken na te komen, willen ze bepaalde dingen pas doorvoeren na dat jaar, weet je genoeg, dan doen ze het eerste jaar namelijk niet veel, dan weet je wat je bij de "herverkiezing" te doen staat.

Het lijkt me wel een mooie manier, alleen zal dat er nooit komen, dan moeten politici namelijk gaan doen wat ze beloven in plaats van het een beloven en het tegenovergestelde doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

We hebben al een termijn, die van vier jaar. Elk jaar verkiezingen houden (daar komt het namelijk op neer) maakt het regeren onmogelijk.

Niet als je je als partij aan de afspraken houdt en uitvoert wat je belooft hebt. Anders is het gewoon 4 jaar kiezersbedrog.

Overigens was ik de eerste die vandaag in mijn wijk gestemd heeft. "hier heeft u een bonnetje dat u na het stemmen aan deze mevrouw mag geven, in het kader van de werkverschaffing" .. Het gezicht van de mevrouw in kwestie na die opmerking was een mooi begin van de dag widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Niet als je je als partij aan de afspraken houdt en uitvoert wat je belooft hebt. Anders is het gewoon 4 jaar kiezersbedrog.

Tja, daarom moet je goed nadenken voor je een stem uitbrengt en wie jij jouw mandaat toevertrouwd. En als blijkt dat ze dat niet naar jouw wensen gedaan hebben en andere overwegingen hadden dan jijzelf stem je de volgende keer wat anders. Dat is parlementaire democratie.

En vier jaar de tijd is wel het minimum. Er moeten wetten gemaakt worden, begrotingen worden gemaakt, coalities gesmeed, men moet zich inwerken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Het kan ook weinig anders. Misschien over vier jaar wanneer de PVV-SP-combinatie de democratie hebben afsgeschaft omdat ze 99% van de stemmen hadden.

Daarvoor moet je de grondwet veranderen en een grondwetverandering wordt pas definitief nadat een nieuw kabinet het ook heeft goedgekeurd. En ik denk niet dat 99% van de bevolking zo gek is om dan op dezelfde partij te stemmen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Daarvoor moet je de grondwet veranderen en een grondwetverandering wordt pas definitief nadat een nieuw kabinet het ook heeft goedgekeurd. En ik denk niet dat 99% van de bevolking zo gek is om dan op dezelfde partij te stemmen.

Het was ook meer spreekwoordelijk. Er zijn ook andere opties dan een één partijen systeem. Bijvoorbeeld een meer directe vorm van democratie door meer referenda zoals b.v. in Zwitserland het geval is.

Al met al.. we leven in een parlementaire (representatieve) democratie, met veel kleine partijen. Waardoor er altijd een coalitie gevormd moet worden en er dus compromissen gesloten dienen te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fracties kunnen zich nooit helemaal aan verkiezingsbeloften houden. Dat werd in het verkiezingsdebat gisteren ook weer even duidelijk. Als je als partij deelneemt aan de regering, dan zul je moeten onderhandelen met je coalitiepartners over de te varen koers. Je maakt dus concrete afspraken aan de hand van de verkiezingsprogramma's van alle coalitiepartijen. Soms zul je dan eigen wensen moeten inleveren of nuanceren en soms zul je eigen wensen mogen uitvoeren. En als die afspraken gemaakt zijn, dan stem je ook netjes tegen moties die tegen de gemaakte afspraken ingaan. Ook als je normaliter vóór zou stemmen. Afspraken zijn immers afspraken.

Het verkiezingsprogramma van een fractie is dus niet méér dan een lijst van wensen en principes waarmee ze de onderhandelingen wil ingaan. Daar het volgens mij nooit gebeurd is dat maar één partij de regering mag vormen, kan het dus nooit gebeuren dat het verkiezingsprogramma van één partij volledig wordt uitgevoerd. En al zou dat wel kunnen, dan nog heb je te maken met de oppositie, die roet in het eten kan gooien. En de Eerste Kamer natuurlijk, die niet gebonden is aan welk regeerakkoord ook. Iets wat ook nog weleens vergeten werd in de huidige verkiezingscampagnes.

Een soort proeftijd lijkt mij zéér onwenselijk. Je kunt een regering absoluut niet na een jaar al beoordelen. Veel plannen gaan namelijk over de lange termijn, zoals bezuinigingen, en kunnen dus niet al in een jaar worden uitgevoerd of beoordeeld. Nu al wordt er door de regering soms teveel naar de korte termijn gekeken en teveel gereageerd op hypes in de samenleving, omdat ze "maar" vier jaar heeft. Mijns inziens moet een regering echter ook de tijd hebben om rustig na te denken over kwesties op zowel de korte als de lange termijn. Ik zelf zou er eerder voor pleiten om twee of drie regeringsleiders voor het leven te benoemen, dan zo'n proeftijd in te stellen. Of de koning meer macht geven, dat kan ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Of de koning meer macht geven, dat kan ook.

misschien is dat nog wel het beste, dan heb je niet iedere 4 jaar een hoop list en bedrog.

ik heb overigens ook gestemd, het is PvdD geworden en voor mijn vrouw SP, voornamelijk om te zorgen dat het boeltje dat er nu zit niet ook een meerderheid krijgt in de eerste kamer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vandaag SP gestemd.

Dat ziet er dus niet al te best uit voor de coalitie.

Want?

Dat de partijen VVD, CDA en PVV samen waarschijnlijk geen meerderheid halen in de eerste kamer maakt niet zo veel uit voor de regering. Zij zal gewoon haar beleid doorzetten en de eerste kamer heeft de wetten te controleren zoals ze altijd doet.

Waar het een test voor is is voor de linkse partijen, of die daadwerkelijk in staat zijn om het functioneren van de eerste kamer niet voor eigen gewin te manipuleren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid