Spring naar bijdragen

Verkiezing Provinciale Staten 2011


Wat ga je stemmen?  

2 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat ga je stemmen?

    • CDA
      3
    • CU/SGP
      11
    • D66
      2
    • GroenLinks
      2
    • PvdA
      0
    • PvdD
      3
    • SP
      4
    • VVD
      2


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

In principe moet dat niets uitmaken. De eerste kamer heeft de taak om een democratisch gekozen regering te controleren. Zo nu en dan wordt het echter als politiek instrument ingezet en dan hoort men vaak de roep om afschaffing ervan.

De tweede kamer eveneens. Alleen kan de eerste kamer geen wetsvoorstellen indienen, maar wel net als de tweede kamer tegen stemmen. Beide kamers vormen het parlement en beide kamers zijn gekozen door het volk (eerste kamer indirect) en hebben controleerde taken. De tweede kamer heeft meer middelen tot haar beschikking dan de eerste kamer. Maar als de eerste kamer als (indirecte) volksvertegenwoordiging haar politieke legitieme middelen inzet, is dat prima toch?

Het probleem van kabinet bruin1 is m.i. ook niet de eerste kamer, maar eerder dat ze een nogal zwakke machtsbasis hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 156
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Het probleem van kabinet bruin1 is m.i. ook niet de eerste kamer, maar eerder dat ze een nogal zwakke machtsbasis hebben.

Alleen de term bruin 1 is al te schofterig voor woorden. Welke nazistische theorieën en praktijken houd dit kabinet erop na?

Het probleem van links is dat ze het simpelweg niet kunnen verdragen dat ze een nederlaag hebben geleden bij de verkiezingen en dat ze ondanks alles samen nog steeds geen vuist kunnen maken.

De 'links lente' laat God zij dank nog lange tijd op zich wachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het probleem van links is dat ze het simpelweg niet kunnen verdragen dat ze een nederlaag hebben geleden bij de verkiezingen en dat ze ondanks alles samen nog steeds geen vuist kunnen maken.

De 'links lente' laat God zij dank nog lange tijd op zich wachten.

Als dat zo is hoef je niet bang te zijn voor de komende verdeling van de eerste kamer, immers die zal slechts veranderen als de regeringspartijen een nederlaag hebben. smile.gif

Overigens was de grootste verliezer van de afgelopen verkiezing coalitiepartij CDA. En ik noem het geen bruin1 om de al dan niet nazistische associaties. Associaal zijn ze wel, maar ik vind ze geen rascistisch. Althans, twee van de drie partijen iig niet en hun politiek evenmin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Waarom wordt het "bruin1" genoemd en waarom gebruik jij die term?

Dat vraag ik mij ook af, sowieso die kleuren bij kabinetten snap ik niet, hoe verzint men het? (Zal vast een heel logische verklaring achter zitten)

Maar goed, logisch dat "links" dit kabinet wil dwarsbomen, zou andersom exact hetzelfde gebeuren, dit kabinet vernietigt alles wat maar naar links ruikt, om wel vrolijk door te gaan met het ontzien van hun rechtse vrienden zoals bankdirecteuren.

Links-rechts, of je nou door de hond of door de kat gebeten wordt...

Ik dacht dat ik rechts was, links ben ik zeer zeker ook niet, ik denk dat ik er tussenin zweef, of misschien ook wel helemaal niet, het mooie aan een meerderheid van links in de eerste kamer is dat dit kabinet niet elke asociale regel gewoon lekker door kan drukken, dit kabinet zal er zeker zijn voor veel mensen, maar niet voor mij, daarom een boycot van mijn kant, met als eerste stap het opzeggen van mijn vrijwillersfunctie bij de PVV, uiteraard na een duidelijke discussie met een van de fractieleden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Waarom wordt het "bruin1" genoemd en waarom gebruik jij die term?

Geen idee. Ik nam het over omdat ik de kleur er wel bij vind passen. Heel subjectief natuurlijk. Ik dacht aan een hoop kleuren die je dan mengt en er vervolgens een smerig kleurtje uitkomt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Geen idee. Ik nam het over omdat ik de kleur er wel bij vind passen. Heel subjectief natuurlijk riep het de kleur van bagger bij me op.

Aha. Ik denk toch dat bruin verwijst naar de NSB, een begrijpelijke maar toch smakeloze vergelijking.

Quote:

[...]Dat vraag ik mij ook af, sowieso die kleuren bij kabinetten snap ik niet, hoe verzint men het?

Dat snap ik ook niet. Wellicht een idee om bij, eender welke kleur gekozen wordt, het voorvoegsel 'onbestemd' toe te voegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Alleen de term bruin 1 is al te schofterig voor woorden. Welke nazistische theorieën en praktijken houd dit kabinet erop na?

Zelf introduceerde ik op de avond van de verkiezingen de term 'liever Paars Plus dan Inktzwart'. Dat vond ik meer van toepassing van 'Bruin 1'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De term Bruin 1 is gelanceerd door een PvdA politicus uit Amsterdam:

link

Daarmee wordt rechtstreeks verwezen naar de bruinhemden (NSB) uit de 2e wereldoorlog. Een gebruikelijke linkse strategie, zet jezelf neer als moreel superieur en zet je tegenstanders neer als handlangers van Hitler. Gelukkig trappen de mensen er nu niet meer zo snel in.

Dus nogmaals aan een ieder die het een begrijpelijke of toepasselijke term vindt: Welke nazistische theorieën en praktijken houd dit kabinet erop na?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Thorgrem, je bent wel erg eenzijdig nu. De manier waarop Wilders het vorige kabinet bestreed was veel agressiever dan hoe links zich nu opstelt. Kijk naar D66 en GroenLinks in het Kunduzdebat. Wilders had zoiets nooit gedaan.

Als je voor constructieve oppositie bent kan je gewoon ChristenUnie stemmen, de enige partij die zich niet laat meeslepen in dat links vs rechts gedoe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je voor constructieve oppositie bent kan je gewoon ChristenUnie stemmen, de enige partij die zich niet laat meeslepen in dat links vs rechts gedoe.

Of de SGP.

En als we de houding van de CU nemen tov. de PVV lijkt zij daarin zich zeker wel meeslepen.


Samengevoegd:

Quote:

Thorgrem, je bent wel erg eenzijdig nu. De manier waarop Wilders het vorige kabinet bestreed was veel agressiever dan hoe links zich nu opstelt. Kijk naar D66 en GroenLinks in het Kunduzdebat. Wilders had zoiets nooit gedaan.

Nee, maar hoe de PvdA en de SP zich lijken te gaan opstellen in de Eerste Kamer is ongeprecendeert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

In principe moet dat niets uitmaken. De eerste kamer heeft de taak om een democratisch gekozen regering te controleren. Zo nu en dan wordt het echter als politiek instrument ingezet en dan hoort men vaak de roep om afschaffing ervan.

Dat maakt dan dus weinig uit, want als de meerderheid van de eerste kamer een wetsvoorstel slecht voor het land vind voeren ze toch hun controlerende taak uit.

Quote:

Nu links in de aanloop naar deze verkiezingen duidelijk heeft gemaakt dat het dwarszitten van de rechtse regering in zowel de eerste als de tweede kamer de absolute prioriteit heeft verwordt de eerste kamer weer tot een politiek instrument.

Rechts zou niet anders hebben gedaan hoor.

Quote:

Links heeft dus absoluut niet meer als doel om constructief bij te dragen tot het besturen van het land, maar slechts het doel om de regering zo snel mogelijk ten val te brengen ten koste van het landsbelang.

Nou de huidige rechtse regering is helemaal niet bezig met het landsbelang maar bezig met het land kapot te maken, denk oa aan de JSF waar miljarden naar toe gaan terwijl het eigen risico van de zorg flink omhoog gaat en de hypotheekrenteaftrek onveranderd blijft zodat rijke mensen hiermee nog steeds hun villa's kunnen subsidiëren. Wie gaat er door de crisis er op achteruit? Juist, Jan met de pet terwijl de rijke niet of nauwelijks wat hoeven in te leveren.

Quote:

Enkel daarom zou ik al de komende verkiezingen op een regeringspartij stemmen. Maar voor mij in de provincie komt het CDA als beste uit, en daar stem ik dus op.

Dat is uiteraard je goed recht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat maakt dan dus weinig uit, want als de meerderheid van de eerste kamer een wetsvoorstel slecht voor het land vind voeren ze toch hun controlerende taak uit.

Zo werkt het niet met een controlerende functie die de eerste kamer heeft.

Quote:
[...]

Rechts zou niet anders hebben gedaan hoor.

Dat is makkelijk zeggen nu. Feit is dat ze dat in het verleden nooit gedaan heeft toen er een 'linkse' regering was.

Quote:
[...]

Nou de huidige rechtse regering is helemaal niet bezig met het landsbelang maar bezig met het land kapot te maken, denk oa aan de JSF waar miljarden naar toe gaan terwijl het eigen risico van de zorg flink omhoog gaat en de hypotheekrenteaftrek onveranderd blijft zodat rijke mensen hiermee nog steeds hun villa's kunnen subsidiëren. Wie gaat er door de crisis er op achteruit? Juist, Jan met de pet terwijl de rijke niet of nauwelijks wat hoeven in te leveren.

Dat is jouw mening. Ik ben wel content met deze regering.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Of de SGP.

Die is rechts/ conservatief in haar standpunten. Constructief zijn ze zeker, maar ze nemen geen positie in tussen links en rechts.

Quote:
En als we de houding van de CU nemen tov. de PVV lijkt zij daarin zich zeker wel meeslepen.

Dat is maar 1 partij en de CU keurt de PVV niet af omdat die zo rechts is.

Quote:
Nee, maar hoe de PvdA en de SP zich lijken te gaan opstellen in de Eerste Kamer is ongeprecendeert.

Maar daarmee nog niet slecht of verboden. Er is geen enkele regel die stelt dat de Eerste Kamer niet wat politieker mag worden.


Samengevoegd:

Quote:

Zo werkt het niet met een controlerende functie die de eerste kamer heeft.

De Eerste Kamer heeft in principe dezelfde functie als de Tweede Kamer, namelijk een wetgevende functie.

Quote:
Dat is makkelijk zeggen nu. Feit is dat ze dat in het verleden nooit gedaan heeft toen er een 'linkse' regering was.

Ik vond de PVV nog een stuk scherper en destructiever naar het vorige kabinet, dan de PvdA en SP nu zijn naar dit kabinet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De Eerste Kamer heeft in principe dezelfde functie als de Tweede Kamer, namelijk een wetgevende functie.

De eerste en tweede kamer zijn twee hele verschillende organen en hebben niet dezelfde functie.

"Hun voornaamste bezigheden liggen elders; slechts één dag in de week (op dinsdag) komen ze bijeen om de wetsontwerpen die al door de Tweede Kamer zijn aangenomen nog eens te bespreken. Ze letten daarbij vooral op de technische kanten van het voorstel: de deugdelijkheid van de wet en de samenhang met andere wetten."

link

Quote:
Ik vond de PVV nog een stuk scherper en destructiever naar het vorige kabinet, dan de PvdA en SP nu zijn naar dit kabinet.

Ik vind het CDA een stuk beter opkomen voor de boeren dan de PvdD. Maar ook dat is nu niet relevant want daar hadden we het niet over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat ik deze keer CU ga stemmen. Of CDA. Bij de Kieswijzer kwam ik het dichtst bij CU in de buurt, maar om daar nou compleet op blind te varen..

CU zou ik stemmen omdat ik voor het grootste deel wel achter hun punten sta, maar ik vind ze de laatste tijd een beetje links. CDA zou ik stemmen omdat ik tot op zekere hoogte (m.u.v. de PVV-gedoogsteun) wel content ben met deze regering en ik het belangrijk vind dat zij ook goed vertegenwoordigd zijn in de Eerste Kamer.

Het wordt in ieder geval géén PVV, al kreeg ik geld toesmile.gif.

@ Naomi: zo spannend is het nou ook weer nietknipoog_dicht.gif. Maar idd, wel een mijlpaal!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Want de krijgt die kabinet alsnog een meerderheid in de eerste kamer en kan (oa) Geert zijn plannetjes er mooi doordrukken.

Geert en zijn partij zitten niet in de regering.

Voor alles zal er met een minderheidskabinet een meerderheid gevonden moeten worden, of die nou van links of van rechts komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid