Spring naar bijdragen

Bezuinigingen hoger onderwijs


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 83
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Plus dat door het extra geld wat de school moet betalen ze de student waarschijnlijk sneller laten slagen wat de waarde van een diploma naar beneden haalt.

Je twijfelt dus aan de professionaliteit van de universiteiten en HBO instellingen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik word altijd een beetje moe van dit argument, "de belastingbetaler" .. ja zielig hoor. Ik ben zelf ook "de belastingbetaler" , en de meeste afgestudeerden zullen hun hele werkende leven "de belastingbetaler" zijn, en ook weer veel onzin-geld aan de oudere "belastingbetalers" kwijt zijn in de toekomst.

Dus zeg je dat de student als de "burger" belasting betaald en als het ware ieder zijn deel meegeeft.

Laten we uitgaan van een gelijke strekking...

Waarom zouden de studenten in de tijd van crisis dan niet een gram mee gaan betalen?

Zelf ben ik werkende en ik studeer, dit houdt in dat ik vrij weinig tijd naast werk en studie overhoud.

Ik vind dat logisch, als ik hogerop wil en een studie wil volgen om in mijzelf te investeren.

Nu ben ik geen 18 meer en woon ik niet op kamers en volg ik een deeltijd studie en geen voltijd studie. Dan nog vraag ik mij af waarom voltijd studenten financieel gezien aan de bel zouden moeten trekken?...

In het verleden, toen ik nog wel 18 was en een studie wilde volgen, ben ik eerst een jaar hard gaan werken om dit te bekostigen. Het is hard werken, maar ik heb er toen en nu weer bewust voor gekozen en draag daarin mijn verantwoordelijkheid.

Ik vraag mij sowieso een beetje af of het nu echt nodig is om studiefinanciering te hebben...

Een stagiaire op mijn werk verzuchte dat ze het zo zwaar had om het allemaal financieel rond te breien. Toen ik haar erop wees dat je ook een jaar hard kunt sparen en daarna kunt studeren was het lokaal te klein. Zelf zie ik het probleem daar eigenlijk niet zo van in, ik zie het meer als het leren zelfstandig te worden en voorzien in je behoeften...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het leven is meer dan werken. Het gaat ook om tijd hebben om jezelf te ontwikkelen en je te verdiepen buiten je studie om. Ik vind het goed dat de maatschappij daaraan bijdraagt. Volgens mij is de mentaliteit dat carrière maken en de economie onderhouden het enige belangrijke in een mensenleven is de bron van de grootste problemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dus zeg je dat de student als de "burger" belasting betaald en als het ware ieder zijn deel meegeeft.

Laten we uitgaan van een gelijke strekking...

Waarom zouden de studenten in de tijd van crisis dan niet een gram mee gaan betalen?

Ik ben zelf niet voor een gelijke strekking maar voor naar draagkracht te betalen. En die draagkracht is voor menig student lager dan een uitkering. Als studenten werkelijk later zoveel gaan verdienen met hun baan, dan zullen ze uiteindelijk ook wel via de belasting ruim mee gaan betalen aan het onderwijs van de volgende generatie. Wat mij betreft is een studie niet alleen een investering voor de toekomst van de student maar is dat eveneens het geval voor de toekomst van het land. Wat mij betreft mag de overheid daar best wel aan mee betalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb het idee dat als het aan sommige mensen ligt, de student zich de hele dag volop aan de studie moet wijden, met alle huiswerk en extra dingen die erbij horen, daarnaast een flink aantal uren in de avonden én in de vakanties hard moet werken om die studie te bekostigen, vooral niet moet lenen, de studie ook in precies vier jaar moet verrichten met zevens, achtens en negens en daarbij geen enkele verkeerde keuze mag maken, daarbij vooral niet teveel naar de kroeg mag gaan en heel sober en ingetogen moet leven.

Hij moet dan dus eigenlijk een leefwijze aanhouden die deze mensen vaaak ook niet zomaar kunnen volhouden en ook niet zouden wíllen volhouden, alleen maar omdat hij nog student is en nog dingen moet leren. Tja, waren alle mensen maar zo gezond, fit, intelligent, actief en sterk van geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Heb het idee dat als het aan sommige mensen ligt, de student zich de hele dag volop aan de studie moet wijden, met alle huiswerk en extra dingen die erbij horen, daarnaast een flink aantal uren in de avonden én in de vakanties hard moet werken om die studie te bekostigen, vooral niet moet lenen, de studie ook in precies vier jaar moet verrichten met zevens, achtens en negens en daarbij geen enkele verkeerde keuze mag maken, daarbij vooral niet teveel naar de kroeg mag gaan en heel sober en ingetogen moet leven.

Hij moet dan dus eigenlijk een leefwijze aanhouden die deze mensen vaaak ook niet zomaar kunnen volhouden en ook niet zouden wíllen volhouden, alleen maar omdat hij nog student is en nog dingen moet leren. Tja, waren alle mensen maar zo gezond, fit, intelligent, actief en sterk van geest.

ik behoor niet tot de categorie die je beschrijft.. maar ik denk wel dat de gemiddelde student nu teveel luxe/leuke dingen eist ipv te beseffen wat een luxe het is te kunnen studeren..

iets minder feesten/dure sporten/uitgaan/vakantie lijkt me dan echt niet zo ongezond..

Link naar bericht
Deel via andere websites

In plaats van het collegegeld verhogen, zou het collegegeld verlaagd moeten worden. En zolang je dan boven een aantal studiepunten blijft (40 of 50 bijvoorbeeld), ga je niks extra betalen. Haal je in een jaar minder studiepunten (tenzij door ziekte oid) ga je het jaar erop meer betalen, totdat je weer op het minimum aantal punten zit.

Daarnaast zou het voor iedereen veel makkelijker moeten worden om studies in deeltijd te doen. Dus in plaats van collegegeld per jaar collegegeld per punt. Ik schrijf me voor een vak in van 10 punten dan zou ik voor dat jaar 1800/60 * 10 = 300 euro moeten betalen. En niet de volle mep, omdat men niet aan deeltijd doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Propje, dat is natuurlijk waar, maar ik heb dus het idee dat sommige mensen wel heel onredelijk kunnen zijn als het om het welzijn der studenten gaat. Mijns inziens moet een student gewoon rustig en toegewijd aan zijn studie kunnen zitten, zonder nog allerlei drukke bezigheden ernaast te hoeven hebben om die studie te betalen. Weekendbaantje en vakantiewerk zouden mijns inziens voldoende moeten zijn, hoewel met sober leven en bij pa en ma die studiefinanciering ook al redelijk toereikend kan zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Robertf: wie zijn die "sommige mensen"?

Iedereen redeneerd denk ik toch wel vanuit zijn eigen positie/ zienswijze... Als ik daarbij naar mezelf kijk, als werkende en deeltijd HBO student kan ik niet zeggen dat ik geen tijd heb om gewoon rustig en toegewijd aan mijn studie te kunnen zitten. Dat ik daarvoor dingen moet laten zoals stappen, vakanties, veel vuldig sporten en hobbyen, zie ik niet als belemmering. Juist door die bewuste afweging te maken, werk ik toegewijd aan mijn studie...

Hiermee wil ik niet zeggen dat andere studenten niet toegewijd zijn, ik wil alleen aangeven dat je ook gewoon rustig en toegewijd kunt zijn als je wel werkt en wat extra activiteiten achterwege laat.

Er is een tijd van stappen, sporten, hobbyen en een tijd van studeren en werken. Misschien dat niet alles op hetzelfde moment mogelijk is, terwijl ik vaak het idee krijg dat mensen wel alles op hetzelfde moment willen....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Propje, dat is natuurlijk waar, maar ik heb dus het idee dat sommige mensen wel heel onredelijk kunnen zijn als het om het welzijn der studenten gaat. Mijns inziens moet een student gewoon rustig en toegewijd aan zijn studie kunnen zitten, zonder nog allerlei drukke bezigheden ernaast te hoeven hebben om die studie te betalen. Weekendbaantje en vakantiewerk zouden mijns inziens voldoende moeten zijn, hoewel met sober leven en bij pa en ma die studiefinanciering ook al redelijk toereikend kan zijn.

mee eens hoor..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

leven bij pa en ma is ook niet altijd haalbaar ivm reistijd natuurlijk.

Klopt, dit weekeinde een artikel gelezen in het FD, waarin het ging over het gemak waarmee studenten lenen. Dat lenen doen ze niet voor de studie, maar met name om luxeuser te leven als student. Vakantie naar Thailand, moet kunnen, I-phone, MacBook, I-pod ze willen het allemaal, maar maken geen keuzes daarin.

Voor een betrekkelijk grote groep lijkt het teveel feest en te weinig studie. Daarmee komen dergelijke maatregelen naar voren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Voor een betrekkelijk grote groep lijkt het teveel feest en te weinig studie. Daarmee komen dergelijke maatregelen naar voren.

Dan nog zou het een stuk wenselijker, zo niet noodzakelijker zijn om díe groep aan te pakken of juist te helpen. Ik geloof er vrij weinig van dat de feestvierende studenten ineens beter aan hun studie gaan werken (zelfs met die boete) maar ik denk daarentegen dan weer wel dat de toegewijde studenten die ook nog iets van het leven willen meemaken (dus niet alleen hun tijd aan studie en bijbaantjes besteden) deze dingen zullen laten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dan nog zou het een stuk wenselijker, zo niet noodzakelijker zijn om díe groep aan te pakken of juist te helpen. Ik geloof er vrij weinig van dat de feestvierende studenten ineens beter aan hun studie gaan werken (zelfs met die boete) maar ik denk daarentegen dan weer wel dat de toegewijde studenten die ook nog iets van het leven willen meemaken (dus niet alleen hun tijd aan studie en bijbaantjes besteden) deze dingen zullen laten.

Met deze maatregelen wordt die groep ook aangepakt. Studenten die nominaal studeren hebben geen vrees en er is ruimte een jaar langer te mogen studeren. Het programma is zo ingericht dat het in de gestelde tijd goed te halen is, maar vereist van de studenten een stuk planning en toewijding.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik stel me behoorlijk vragen bij de plannen zoals ze nu op tafel liggen, maar bepaalde eisen van studenten vind ik ook maar onzin. Neem nu bijvoorbeeld in het bestuur van je vereniging zitten. Leuk en interessant enzo, maar waarom moét dat met een jaar uitloop? Waarom kan je dat niet combineren met je studie? Het volstrekt nornaal vinden dat anderen belasting betalen om jouw hobby te financieren, dat gaat mij als student die ook graag een leven naast de studie heeft wel te ver. Natuurlijk, als je alles wilt, leuke studie en een goed baantje en een bestuursfunctie en een uitgaansleven en elk jaar op reis kunnen gaan enzovoort enzovoort, dan kom je in de problemen. Keuzes maken dus, net als elke volwassene. Voor de ene zal die keuze zijn: stapje terug met het bestuur en je studentenvereniging steunen op een manier die je wel trekt, voor de ander zal het zijn: keihard werken aan je studie en je vereniging en verder nauwelijks nog wat te doen hebben, nog een ander zal misschien beslissen het risico op studievertraging en extra kosten dan maar te lopen. Maar doen alsof studievertraging gewoon een onvermijdelijk gevolg is van een leuk, actief en geëngageerd studentenleven is imo onzin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eén jaar vertraging oplopen, of een half jaar bij korte opleidingen, omdat je nu eenmaal niet altijd alles meteen begrijpt, dat zou toch te vergeven moeten zijn. We hoeven toch niet té haastig te doen hier. Twee of drie jaar vertraging oplopen, dat wordt al wat ernstiger. Meestal is de student er dan ook wel achter dat hij blijkbaar minder geschikt is voor de studie dan gedacht.

Waarom dan niet na twéé jaar vertraging die boete geven en bij de poort van de universiteit of hogeschool wat strenger selecteren? Dus dat je er alleen inkomt met minimaal zevens en achten, of hoger bij belangrijke opleidingen. Plato schreef al boven de ingang van zijn universiteit dat men niemand zonder wiskunde de universiteit moest laten betreden. Bij hem kwam je er dus ook niet zomaar in, maar moest je aan hoge eisen voldoen, volgens mij zelfs nog op het gebied van levenswijze.

Hier in Nederland zou ik dan zeggen: laat niemand zonder wiskunde, uitstekende beheersing van de Nederlandse en Engelse taal en voor alle vakken in een wetenschappelijke vooropleiding minimaal een zeven en voor de relevante vakken minimaal een acht tot negen de universiteit binnengaan. En de hogeschool, hoewel wiskunde daar minder noodzakelijk hoeft te zijn en de vooropleiding dan beroepsmatig zal zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is dan het nut van VWO doen? Als je cijfers te laag zijn - om wat voor reden dan ook - kun je alsnog naar het HBO. En wat doe je met mensen die niet de juiste vooropleiding hebben? Bij voorbaat weigeren? Ik ben op de universiteit gekomen middels een colloquium doctum-procedure; ik pleit er eerder voor zoiets voor alle aspirant-studenten in te voeren. Dat is tenminste echt eerlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

dan zou ik dus niet op de uni toegelaten worden.. zou jammer zijn, want zo zwaar heb ik het niet met mijn opleiding. Er waren redenen voor dat ik niet alles een 7 had... (o.a. sport op hoog niveau ). Cijfers zeggen niet alles, zéker niet op een middelbare school...

de vertraging is bij mij in zoverre: ik heb één keer een verkeerde studie gedaan, ben daarmee gestopt en loop nu precies op schema met mijn nieuwe opleiding. Daarbinnen heb ik dus geen vertraging en goede cijfers. Het betekent wel dat ik bijvoorbeeld niet eens een maand uit mag lopen met bijvoorbeeld mijn masterscriptie, iets wat een pittige taak wordt, aangezien er in mijn studie verwacht wordt dat dat onderzoek in het buitenland plaats vind. 3000 euro vind ik dan erg veel geld...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat kan ook, Hongerige Wolf (zo kwam ik ook op het HBO, door zo'n toets). Gewoon kijken of iemand aan de strenge eisen van de opleiding en de universiteit voldoet en wat die eisen dan zijn, dat kan elke opleiding dan zelf wel uitzoeken. Het gaat er mij meer om dat er wel (strenge) eisen zijn waar je aan moet voldoen om op de hogeschool of universiteit te komen. Zodat degenen die binnenkomen, ook de opleiding binnen de gestelde tijd daadwerkelijk zullen afmaken.

In Amerika kent men ook zo'n systeem. Nu is het schoolsysteem daar bepaald niet volmaakt, verre van zelfs, maar door die toelatingseisen gaan studenten er wel harder aan het werk om op een universiteit te mogen studeren en worden ook de toppers er voortdurend uitgedaagd om nóg verder te komen en nóg meer te excelleren. Er is altijd wel een treedje hoger die je kunt nemen. Als men daar de eisen verhoogt, gaan studenten na enig geklaag gewoon nóg harder aan het werk. Met een zesjesmentaliteit red je het daar absoluut niet, dan val je meteen buiten de boot.

Het levert er veel ongelijkheid en misstanden op, zodat je zo'n systeem hier zeker niet één op één kunt overnemen, maar ook veel kennis en motivatie. Wie daar eenmaal op een universiteit zit zal daar beslist niet zomaar weer afgaan, omdat hij daar zóveel tijd, moeite en geld in heeft gestoken. Ik denk dat als Nederland een echte kenniseconomie wil zijn, ze dan ook zal moeten zorgen dat studenten er echt kunnen excelleren en dat zij die zich niet voldoende inzetten gewoon buiten de boot vallen.

Ik heb het dan niet over studenten die na keihard zwoegen op een vak een zes halen. In Amerika vallen die dus óók buiten de boot en dat hoeft mijns inziens helemaal niet. Alleen die student zal dan wel zijn verantwoordelijkheid moeten nemen en moeten erkennen dat bepaalde studierichtingen er voor hem blijkbaar niet inzitten, hoe graag hij misschien ook wil. Iemand die bijvoorbeeld een mager zesje haalt voor biologie, zal geen biologische opleiding moeten doen, om het wat simpel uit te drukken. Zulke studenten zul je wellicht meer tijd moeten geven voor herbezinning, zodat ze in alle rust een andere weg kunnen inslaan, om dáárin misschien weer uit te blinken. Al is het dan misschien maar een HBO-opleiding in plaats van de universiteit en zal dat in het begin even flink slikken zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

dan zou ik dus niet op de uni toegelaten worden.. zou jammer zijn, want zo zwaar heb ik het niet met mijn opleiding. Er waren redenen voor dat ik niet alles een 7 had... (o.a. sport op hoog niveau ). Cijfers zeggen niet alles, zéker niet op een middelbare school...

Neuh, ik was een middelmatige mavo-leerling. Nu doe ik het toch vrij aardig dacht ik zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid