Spring naar bijdragen

Bezuinigingen hoger onderwijs


Aanbevolen berichten

Het staat iedereen overigens nu ook al vrij om de studiekeuze een jaartje uit te stellen. Ik ken verschillende mensen die eerst een jaar zijn gaan werken, vrijwilligerswerk zijn gaan doen of zijn gaan reizen en die daarna veel beter wisten wat ze wilden doen. Er is geen wet die mensen verplicht om gelijk op hun achttiende te gaan studeren als ze nog geen idee hebben wat hen interesseert.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 83
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Het staat iedereen overigens nu ook al vrij om de studiekeuze een jaartje uit te stellen. Ik ken verschillende mensen die eerst een jaar zijn gaan werken, vrijwilligerswerk zijn gaan doen of zijn gaan reizen en die daarna veel beter wisten wat ze wilden doen. Er is geen wet die mensen verplicht om gelijk op hun achttiende te gaan studeren als ze nog geen idee hebben wat hen interesseert.

Precies, ik ken mensen die op hun 22ste nog met hun eerste studie begonnen omdat ze toen pas helder hadden wat ze wilden. Niets mis mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Precies, ik ken mensen die op hun 22ste nog met hun eerste studie begonnen omdat ze toen pas helder hadden wat ze wilden. Niets mis mee.

En als je dan je diploma hebt heb je minder kans op een baan omdat werkgevers geen 'luiwammesen' of 'besluiteloze' mensen willen aannemen. Ik krijg bij bijbaantjes nu al vragen waarom ik niet in één keer mijn school heb afgemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Plus dat het basisjaar ook niet zo algemeen is als ik zou willen. Ik heb het ook overwogen namelijk, maar ik heb het idee dat het vooral focust op sociale studies en minder op creatieve, beta of gamma (geschiedenis, archeologie) studies.

Op zich zoeken ze er wel naar om dat zoveel mogelijk in balans te houden en sowieso komen al die tereinen wel degelijk aan bod. Maar wellicht is het wat offtopic om dat hier uitgebreid te bespreken knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En als je dan je diploma hebt heb je minder kans op een baan omdat werkgevers geen 'luiwammesen' of 'besluiteloze' mensen willen aannemen. Ik krijg bij bijbaantjes nu al vragen waarom ik niet in één keer mijn school heb afgemaakt.

Ten eerste gaat het hier om mensen die wél hun school hebben afgemaakt en in de periode na middelbare schooldiploma en studie gewoon hebben gewerkt.

En ten tweede, als je een goede reden had kun je dat uitleggen. En als je slim bent kies je een studie niet slechts op basis van wat je leuk vind, maar op basis van én je kwaliteiten én de markt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Annzie, dat is misschien waar als je pas later aan je studie begonnen bent omdat je eerst een jaar op de bank hebt liggen blowen. Als jij in de periode voor je ging studeren iets zinnigs gedaan hebt, word je daar niet zomaar op afgerekend hoor. Het kan zelfs een voordeel zijn, werkgevers hebben soms liever iemand die al werkervaring heeft, of die relevant vrijwilligerswerk gedaan heeft, dan iemand die alleen een diploma heeft maar verder geen praktische ervaring.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Annzie, dat is misschien waar als je pas later aan je studie begonnen bent omdat je eerst een jaar op de bank hebt liggen blowen. Als jij in de periode voor je ging studeren iets zinnigs gedaan hebt, word je daar niet zomaar op afgerekend hoor. Het kan zelfs een voordeel zijn, werkgevers hebben soms liever iemand die al werkervaring heeft, of die relevant vrijwilligerswerk gedaan heeft, dan iemand die alleen een diploma heeft maar verder geen praktische ervaring.

Tja, en toch wordt me nog steeds verteld dat je beter snel aan een studie kunt beginnen en snel je studie af kunt maken omdat het beter staat op je cv.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik om me heen kijk naar vrienden en hun solliciteersucces, lijkt het er erg vanaf te hangen wat je precies doet en welke motivatie je eraan geeft. Natuurlijk gaat een werkgever vragen waarom je pas op je 20ste bent gaan studeren en niet gelijk op je 18de, het is niet standaard dus het roept vragen op. Als er dan een vaag verhaal komt over eerst wat pauze nemen enzo, dan kan dat de indruk wekken dat je lui en besluiteloos bent. Als je gewoon met open vizier kunt vertellen dat je eerst bent gaan werken om je studies te kunnen betalen, of om ervaring op te doen en beter te kunnen beslissen welke studie het beste voor jou was, of als je kan vertellen dat je pakweg buitenlands vrijwilligerswerk bent gaan doen omdat je dat een zinvolle en verrijkende ervaring vond die je mee wou krijgen als jongere, komt dat gelijk heel anders over en kan het net een troef zijn die jou onderscheidt van andere kandidaten. En het komt sowieso beter over dan als je wel gelijk op je 18de bent gaan studeren en dan twee jaar vertraging opgelopen hebt omdat je geen motivatie had en maar wat zat aan te modderen. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als ik om me heen kijk naar vrienden en hun solliciteersucces, lijkt het er erg vanaf te hangen wat je precies doet en welke motivatie je eraan geeft. Natuurlijk gaat een werkgever vragen waarom je pas op je 20ste bent gaan studeren en niet gelijk op je 18de, het is niet standaard dus het roept vragen op. Als er dan een vaag verhaal komt over eerst wat pauze nemen enzo, dan kan dat de indruk wekken dat je lui en besluiteloos bent. Als je gewoon met open vizier kunt vertellen dat je eerst bent gaan werken om je studies te kunnen betalen, of om ervaring op te doen en beter te kunnen beslissen welke studie het beste voor jou was, of als je kan vertellen dat je pakweg buitenlands vrijwilligerswerk bent gaan doen omdat je dat een zinvolle en verrijkende ervaring vond die je mee wou krijgen als jongere, komt dat gelijk heel anders over en kan het net een troef zijn die jou onderscheidt van andere kandidaten. En het komt sowieso beter over dan als je wel gelijk op je 18de bent gaan studeren en dan twee jaar vertraging opgelopen hebt omdat je geen motivatie had en maar wat zat aan te modderen.
knipoog_dicht.gif

Tja das waar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid