Spring naar bijdragen

Kerkdienst op onprettig tijdstip


Aanbevolen berichten

Vind het bijzonder onzinnig. Om tien uur dienst is voor een heel beperkte groep problematisch, namelijk zij die tot zondagochtend in de kroeg hebben gehangen. En dat zijn toch al niet de figuren die het beste opletten.

En met een dienst om 10:00 en een avonddienst heb je én een dag die in dienst staat van de kerkgang én nog tijd voor andere (sociale) zaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 80
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Mwah, ik moet zeggen dat ik ook als ik netjes om 12 uur mijn ogen dicht heb flink moeite heb met om 8 uur weer opstaan. Onmogelijk is het niet, maar als ik kan kiezen sta ik liever om 10 uur op. Wat mij op zich lukt zondagochtend omdat de dienst laat begint, de kerk niet ver is en ik niet ontbijt op zondag, maar als je met je familie ontbijt voor de dienst en een eindje moet rijden is 8 uur niet abnormaal denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mwah, ik moet zeggen dat ik ook als ik netjes om 12 uur mijn ogen dicht heb flink moeite heb met om 8 uur weer opstaan. Onmogelijk is het niet, maar als ik kan kiezen sta ik liever om 10 uur op. Wat mij op zich lukt zondagochtend omdat de dienst laat begint, de kerk niet ver is en ik niet ontbijt op zondag, maar als je met je familie ontbijt voor de dienst en een eindje moet rijden is 8 uur niet abnormaal denk ik.

En dat is met kleine kinderen niet echt problematisch. Evenmin voor ouderen en mensen die normaliter om zes uur eruitgaan zullen er ook niet teveel problemen mee moeten hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sowieso betekent kinderen krijgen automatisch wennen aan vroeg opstaan.
widegrin.gif

widegrin.gif Precies.

Overigens, de kerk waar ik ben opgegroeid begon om 11.15 (historisch gegroeid vanwege delen kerkgebouw) en dat hielp geen bal voor de mensen die het zaterdags te laat in de kroeg hadden gemaakt en zorgde er slechts voor dat je naast de kerk maar weinig tijd voor andere zaken had.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Iria: Ja da's waar maar ik vind 11.00 sowieso een beter tijdstip, sneeuw of niet
widegrin.gif

Bij ons is de zondagse eucharistieviering altijd om 10.00 uur. Behalve op de 'grote feestdagen'; dan is er één om 09.30 uur en één om 11.00 uur.

Toch speelt er in veel parochies nog wat anders, dat het onmogelijk maakt om het iedereen naar de zin te maken wat het tijdstip betreft: het aantal beschikbare priesters aan de ene kant en het te grote aantal kerken aan de andere kant. Dan moet een priester pendelen tussen de verschillende kerken en is 09.30 uur al aan de late kant voor de eerste viering als er een koor zingt. Bovendien is enige 'rusttijd' voor de priester ook gewenst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Die twee diensten zijn niet zomaar inwisselbaar.

Klopt daarom staat er ook een smiley achter. Alhoewel in de vrijgemaakte kerk ze vaak wel op elkaar lijken maar dat verschilt ook per lokale gemeente. Het grootste verschil in onze gemeente is vaak dat 's-ochtends de Tien Geboden en 's-middags het Apostolicum gelezen wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dacht je dat oop en oom onzinnige gezegdes hadden uitgevonden als "Ochtendstond heeft goud in de mond" als er vroegah geen avondmensen waren geweest?

Heeeel vroegâh begon de dag bij zonsopgang en eindigde die in zonsondergang. Dat is in de winter in Nederland absoluut niet het geval.

En idd, sommige mensen kunnen tegen het vroeg opstaan. Ik totaal niet. Ik ben daarentegen wakker en actief op uren waar ochtendmensen naar bed willen. widegrin.gif

Ik merk bij mezelf dat als ik op tijd naar bed ga, ik in de vroege ochtend nog steeds niet 'fris en fruitig' ben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vind het bijzonder onzinnig. Om tien uur dienst is voor een heel beperkte groep problematisch, namelijk zij die tot zondagochtend in de kroeg hebben gehangen. En dat zijn toch al niet de figuren die het beste opletten.

Als ik op tijd naar bed ga is de dienst van 9:30 nog steeds een flinke zelfkastijding voor mij, ook als ik netjes op tijd naar bed ga en de uren slaap die gemiddeld genomen een mens in een nacht nodig heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als ik op tijd naar bed ga is de dienst van 9:30 nog steeds een flinke zelfkastijding voor mij, ook als ik netjes op tijd naar bed ga en de uren slaap die gemiddeld genomen een mens in een nacht nodig heeft.

Da's heel vervelend, maar jij bent niet per se maatgevend en vergeleken met om 9.00 op het kantoor moeten zijn (en dus door de spits heen) is om 10.00 dienst niet bepaald vroeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Da's heel vervelend, maar jij bent niet per se maatgevend en vergeleken met om 9.00 op het kantoor moeten zijn (en dus door de spits heen) is om 10.00 dienst niet bepaald vroeg.

Wat mij betreft had het werk ook best een uurtje mogen opschuiven. Het feit dat veel banen nog vroeger beginnen dan een kerkdienst maakt die zelfde kerkdienst er niet later op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat mij betreft had het werk ook best een uurtje mogen opschuiven.

Maar dat doet het niet.

Quote:

Het feit dat veel banen nog vroeger beginnen dan een kerkdienst maakt die zelfde kerkdienst er niet later op.

Nee, maar het is minder laat dan sommige reacties hier doen denken. Het is minstens een uur later dan een normale werkdag begint en voor velen meer dan een uur later, waarbij de reistijd over het algemeen ook korter is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sinds wanneer is de term avondmens uitgevonden trouwens? Ik weet dat mijn opa's en oma's nooit aan uitslapen hebben gedaan. En behalve studenten of werklozen ken ik ook weinig mensen die echt problemen hebben met vroeg opstaan.

Tamelijk offtopic maar wel interessant:

Onderzoek heeft uitgewezen dat een mens gemiddeld een biologische klok heeft van 24 á 25 uur. Maar individueel zijn daar nogal grote verschillen in (minimum van 5 en maximum van 50 uur, aan zoiets moet je denken). En als je een langere biologische klok hebt als er uren in een dag zitten kom je 's ochtends langzaam op gang en ben je 's avonds het meest productief. Als je biologische klok weinig uren telt ben je 's avonds eerder moe dan de dag is afgelopen. Dit zorgt voor een verschil in avond- en ochtendmensen. En dat jij mensen tegenkomt met problemen met vroeg opstaan klopt ook: avondmensen kunnen zich beter aanpassen aan een ochtendritme dan ochtendmensen aan een avondritme knipoog_dicht.gif

[bron]

Quote:
Ik ben trouwens dan meer voor koffie voor de dienst dan de kerkdiensten verlaten.

Dat hebben ze in onze kerk op nieuwjaarsdag. En dan begint de kerk ook een uur later, om 10.30 ipv om 9.30 big-smile.gif

Quote:

[...]

Klopt daarom staat er ook een smiley achter. Alhoewel in de vrijgemaakte kerk ze vaak wel op elkaar lijken maar dat verschilt ook per lokale gemeente. Het grootste verschil in onze gemeente is vaak dat 's-ochtends de Tien Geboden en 's-middags het Apostolicum gelezen wordt.

Nee joh, ook het verschil tussen een gewone en een cathechismus-preek knipoog_dicht.gif (oké, ik geef toe dat ze dat in onze kerk ook niet hebben, maar wel in de kerk van mijn ouders en dan is het verschil toch wel vrij groot)

Ik zou het ook waarderen als de kerk later begon. Omdat het zo'n 25 minuten fietsen is, vind ik het sowieso al een opgave om dat eind te fietsen op zo'n vroeg tijdstip. Bij ons kan het echter niet later omdat er in de kerk om 11.30 weer een dienst begint van een andere gemeenschap. Dus ach, dan brengen we maar offers smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee, maar het is minder laat dan sommige reacties hier doen denken. Het is minstens een uur later dan een normale werkdag begint en voor velen meer dan een uur later, waarbij de reistijd over het algemeen ook korter is.

Ik vind dat er eerlijk gezegd niet zoveel toe doen aan hoe het in verhouding met andere zaken staat. Dat werk meestal eerder begint maakt het tijdstip van een kerkdienst er niet vroeger of later op en is ook niet normgevend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat een kerkdienst niet vroeg is als je de rest van de week er vroeger uit moet. Meestal is het ritme wat je 5 dagen per week aangeeft bepalend voor je slaapritme. Dat lijkt mij vanzelfsprekend en erop duiden dat het wel in verhouding tot andere zaken staat en tot op zekere hoogte normgevend, omdat je biologisch ritme erin meegaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nuja goed, feit is wel dat de meerderheid van de mensen, of ze nu in een bedrijf werken of op hun eigen boerderij of naar school gaan, het gewoon zijn om dagelijks voor 8 uur op te staan. Het schijnt dat mensen hun bioritme daar dan wel op ingesteld raakt. Zelf heb ik daar nooit wat van mogen merken, ik kan maanden lang 5 dagen per week elke dag vroeg op moeten en dat blijft nog steeds 5 keer per week een strijd met mezelf (en oh wat baal ik er dan van als ik dat in het weekend niet mag inhalen met 15 uur slaap per nacht), maar op zich is het niet zo'n vreemd idee dat het voor veel mensen wel zo werkt. Ik vind het een beetje flauw om dat af te doen als "de kerk moet zich aanpassen aan het bedrijfsleven", 't is meer zo dat opstaan voor de kerkdienst dan past in een ritme waarmee de meeste mensen nu eenmaal vertrouwd zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid