Spring naar bijdragen

Kerkdienst op onprettig tijdstip


Aanbevolen berichten

Veel kerken hebben hun kerkdienst op de zondag morgen. De ene kerk nog vroeger dan de ander. Nu wil het dat veel jongeren op zaterdag uitgaan en ook voor mensen over het algemeen de ochtend in het weekend een favoriet moment van uitslapen is en bijkomen van de week. Voor ochtendmensen wellicht niet zo’n probleem, maar avondmensen kunnen zo’n vroege dienst wel als een drempel ervaren (zeker mensen die op enige afstand van de kerk wonen). Een drempel waardoor mensen thuis blijven of enorm slaperig in de dienst zitten en meer lichamelijk dan geestelijk aanwezig zijn.

Zou de tijd of dag veranderd moeten worden? Zo ja, wanneer zou een geschikte tijd/dag zijn?

Zo nee, wat zijn de bezwaren er tegen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 80
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Kerkgang vraagt offers.
yes.gif

Toch heeft men (in de west europese kerk) besloten kerkbanken en stoelen in de kerk te plaatsen, is de kerkdienst niet om 4 uur in de ochtend te houden en probeert men toch wel vaak gebouwen warm te stoken, zelfs al kost het enorm veel.

Waarom dan specifiek dit offer? Is het doel van de kerkgang onder andere ook zelfkastijding?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laat ik het zo zeggen, voor de meeste mensen in het behoorlijk normaal om tegen 8 à 9 uur op het werk te verschijnen. Daarbij vergeleken is om 10 uur in de kerk zitten gewoon reden tot uitslapen. Ander punt is denk ik dat het idee dat christenen die het zaterdagavond laat maken, maar toch om andere dan sociale redenen zondagochtend in de kerk zitten, een relatief nieuw verschijnsel is. Een aantal kerken houdt daar wel rekening mee, meestal te vinden in de meer charismatisch evangelische hoek. Zo ben ik ook best tevreden met de evangeliegemeente hier in de buurt die de diensten om 11 uur 's ochtends heeft. smile.gif

Ik denk dat het idee van de kerkdienst om 10 uur een traditie is die stamt uit een tijd waarop er met dat tijdstip vrijwel geen problemen waren. En hoe traditioneler een kerk is, hoe minder men geneigd zal zijn om het tijdstip van de kerkdienst aan te passen (binnen afzienbare tijd).

Maar goed, mijn uitgaansavonden zijn de dinsdag-, woensdag- en donderdagavond (overigens niet allemaal tegelijk), dus in die zin heb ik er niet zo heel veel problemen mee...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Veel kerken hebben hun kerkdienst op de zondag morgen. De ene kerk nog vroeger dan de ander. Nu wil het dat veel jongeren op zaterdag uitgaan en ook voor mensen over het algemeen de ochtend in het weekend een favoriet moment van uitslapen is en bijkomen van de week. Voor ochtendmensen wellicht niet zo’n probleem, maar avondmensen kunnen zo’n vroege dienst wel als een drempel ervaren (zeker mensen die op enige afstand van de kerk wonen). Een drempel waardoor mensen thuis blijven of enorm slaperig in de dienst zitten en meer lichamelijk dan geestelijk aanwezig zijn.

Zou de tijd of dag veranderd moeten worden? Zo ja, wanneer zou een geschikte tijd/dag zijn?

Zo nee, wat zijn de bezwaren er tegen?

Katholieken kunnen deelnemen aan de zondagsmis op de vooravond, ofwel op zaterdag. Ruim voor het uitgaansleven op gang komt, dus dat is geen probleem.

Toch vind ik dat de zondag in stand moet blijven als dé dag voor de eredienst. Zondag is immers de dag van de verrijzenis van onze Heer. Ook het feit dat de viering in de ochtend is, is niet zonder betekenis: op de morgen van Pasen was de verrijzenis.

Als we de hele week de moeite nemen om onze onderwijsinstituten/werkgevers tevreden te stellen door 's cohtends vroeg op te staan, dan mogen we dat vroege opstaan toch zeker voor God zelf over hebben, aan Wie we veel meer te danken hebben?

Wat de uitgaanders betreft, heeft het aloude gezegde "'s avonds een vent, 's cohtends een vent" niets aan kracht verloren. Tegenwoordig geldt het ook voor vrouwen, uiteraard. Vent m/v, zogezegd smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf heb ik er niet zo'n last van, in de meeste parochies die ik ken is 10:30-11:00 een gangbare begintijd en ik ben pragmatisch genoeg om vooral naar een kerk te gaan die dichtbij is, maar wetende op wat voor onchristelijk uur de TS op zondag uit bed moet (voor 8 uur) kan ik me de drempelwerking wel enigszins indenken. knipoog_dicht.gif Maar nuja, in hoeverre kerken zich daaraan moeten aanpassen is nog maar de vraag, als je het te laat maakt wordt het ook weer onpraktisch met lunch enzo dus een voor iedereen ideaal tijdstip heb je niet denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Veel kerken hebben hun kerkdienst op de zondag morgen. De ene kerk nog vroeger dan de ander. Nu wil het dat veel jongeren op zaterdag uitgaan en ook voor mensen over het algemeen de ochtend in het weekend een favoriet moment van uitslapen is en bijkomen van de week. Voor ochtendmensen wellicht niet zo’n probleem, maar avondmensen kunnen zo’n vroege dienst wel als een drempel ervaren (zeker mensen die op enige afstand van de kerk wonen). Een drempel waardoor mensen thuis blijven of enorm slaperig in de dienst zitten en meer lichamelijk dan geestelijk aanwezig zijn.

Zou de tijd of dag veranderd moeten worden? Zo ja, wanneer zou een geschikte tijd/dag zijn?

Zo nee, wat zijn de bezwaren er tegen?

Ik denk dat er voor elke tijd wel voor- en nadelen te benoemen zijn. Als je een middagdienst doet, dan heb je de mensen die liever uit willen slapen erbij, maar raak je weer mensen kwijt, omdat die vinden dat je dan niks meer aan je dag hebt. Of familie willen zien waar ze ver voor moeten rijden en het beter is als je dan de hele middag hebt.

Ik weet dat je evangelische gemeenten hebt waar ze om 09:00 uur een dienst hebben en om 11:00 uur. Dan heb je in principe nog keus om vroeg te gaan of iets langer in bed te kunnen blijven liggen

Link naar bericht
Deel via andere websites

smile.gif Het meest ideale vond ik de kerk die ik in Canada bezocht: een vroege morgen dienst en een dienst aan het einde van de morgen. Zo had je de keus, maar je moet daarvoor wel een volle kerk hebben om twee diensten te kunnen vullen...

10.00 uur vind ik een fijne tijd, ergens vind ik de wisseling in de zomer naar 9.30 uur irritant, maar blijkbaar zijn er mensen die het wel op prijs stellen smile.gif

Eigenlijk maakt het mij vrij weinig uit...

Link naar bericht
Deel via andere websites

@dingo: Haha, da's wel waar ja, ik ga wel eens naar een gereformeerd vrijgemaakte kerk in de buurt maar nooit naar de ochtenddienst. widegrin.gif Maar goed, van mij wordt dat wel geaccepteerd als buitenstaander die af en toe op bezoek komt (en dan vaak in de ochtend wel naar een andere dienst in een andere kerk geweest is), maar het lijkt me in principe niet echt de bedoeling, toch? Of is dat wel "done" als lid van zo'n gemeente?

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de kerk waar ik heen ga hadden ze een dienst om 10.30. Dat vond en vind ik eigenlijk wel een perfecte begintijd voor een dienst die ongeveer anderhalf uur duurt. Door groei van de gemeente zijn ze naar 2 diensten gegaan, één om 9.15u en één om 11.30u (met een "buurkerk" die in de aula ernaast een dienst heeft vanaf 10.00u). Die vroege dienst is daarmee wel erg vroeg, waardoor ik meestal de late kies, maar dan heb je weer wat weinig aan je dag. En de spreker draaft natuurlijk netjes voor allebei op...

Maar op zich vind ik 10.30u dus ideaal

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Westerse maatschappij is ingericht op ochtendmensen. Redelijk stompzinnig, want een groot deel van de mensheid is juist op zijn best in de middag of avond. Ochtendmensen zeggen dat je wat aan je dag hebt als je 06:00 uit je nest komt, maar vergeten met hetzelfde gemak dat je dan geen reet aan je avond hebt. Ik denk dat het op zich geen slecht idee zou zijn om meer ruimte te maken voor avondmensen. Ik wil niet weten wat mijn ochtendhumeur heeft aangericht in mijn geloofsleven tijdens al die diensten die al om 9:30 afgelopen waren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op het moment vind ik de missen van mijn parochie inderdaad bijzonder onprettig. Even een situatieschets:

Mis is om 9.30

Kerk is 10 minuten fietsen, een uur bussen of een uur lopen. Auto hebben we niet.

Er ligt sneeuw, dus fietsen is geen optie want dochter moet mee (en ik ga niet met dochter op de fiets met dit weer), bussen rijden nauwelijks (ja echt..) en lopen duurt nu zeker anderhalf uur.

Tikje onprettig dus. Oja en zaterdagavond zijn er geen missen in mijn parochie, wel in andere parochies maar die hebben weer twee keer zo lange reistijd en vallen onder dochterliefs naar-bed-wil-tijd.

Zou de mis eind van de ochtend zijn is het wat beter doenbaar om te gaan lopen of een paar bussen eerder te gaan.

Oja, en om 16.00 is er ook een mis, maar die is in het Pools smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat de dag betreft vind ik de zondag nog steeds de beste optie, maar dat is vooral uit gemakszucht. Onze samenleving is nu eenmaal zo ingericht dat de meeste mensen zondag vrij zijn en de meeste mensen die naar de kerk willen dat ook dan doen...

Theologisch vind ik de keuze voor de zondag eigenlijk erg magertjes. Sowieso denk ik dat het meer om het principe van het houden van een rustdag (om extra tijd ook met God door te brengen) gaat dan om een bepaalde dag. Maar als je dan toch kiest voor één dag, vind ik dat er meer voor de sabbath te zeggen is. Maar dan kom je al gauw weer bij zevendedagsadventisten uit die op mij toch bot gezegd overkomen als een "one-issue-kerk". Waarschijnlijk ligt dat aan mij en niet aan dat kerkgenootschap, waar ik gewoon wat weinig van weet.

Dus een pragmatische keuze voor de zondag, waar ik theologisch gezien denk dat het niet uitmaakt en áls het al uitmaakt zou ik eerder bij de zaterdag uitkomen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sinds wanneer is de term avondmens uitgevonden trouwens? Ik weet dat mijn opa's en oma's nooit aan uitslapen hebben gedaan. En behalve studenten of werklozen ken ik ook weinig mensen die echt problemen hebben met vroeg opstaan.

Ik ben trouwens dan meer voor koffie voor de dienst dan de kerkdiensten verlaten.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Toch heeft men (in de west europese kerk) besloten kerkbanken en stoelen in de kerk te plaatsen, is de kerkdienst niet om 4 uur in de ochtend te houden en probeert men toch wel vaak gebouwen warm te stoken, zelfs al kost het enorm veel.

Waarom dan specifiek dit offer? Is het doel van de kerkgang onder andere ook zelfkastijding?

Waren er vroeger geen kerkbanken of stoelen? puh2.gif Ik heb wel gelezen over krukjes enzo. Voor de rest denk ik dat als iemand een fatsoenlijk slaapritme heeft hij geen schade ondervindt van vroeg opstaan. Kou vatten is niet echt handig, en sommige mensen kunnen niet lang staan zonder daar problemen mee te krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er ligt sneeuw, dus fietsen is geen optie want dochter moet mee (en ik ga niet met dochter op de fiets met dit weer), bussen rijden nauwelijks (ja echt..) en lopen duurt nu zeker anderhalf uur.

Nu is dit soort sneeuwval natuurlijk wel een uitzonderlijke situatie waarop je moeilijk kan verwachten dat de parochie haar misuren gaat baseren. Als je altijd moet rekening houden met dat soort situaties, kan er op den duur niks meer voor de middag beginnen. Waarmee ik trouwens niet wil zeggen dat het niet vervelend is, of dat de misuren van jouw parochie niet wat aan de vroege kant kunnen zijn, maar dat zou ik dan baseren op de normale situatie en niet op specifieke omstandigheden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sinds wanneer is de term avondmens uitgevonden trouwens? Ik weet dat mijn opa's en oma's nooit aan uitslapen hebben gedaan. En behalve studenten of werklozen ken ik ook weinig mensen die echt problemen hebben met vroeg opstaan.

Dacht je dat oop en oom onzinnige gezegdes hadden uitgevonden als "Ochtendstond heeft goud in de mond" als er vroegah geen avondmensen waren geweest?

Het is overigens gewoon een feit dat er individuele verschillen zijn in het natuurlijke dag-nacht ritme van mensen. Ik kan 4 maanden om 06:00 opstaan, en dan heb ik 2 tot 4 uur lang last van mijn ochtendhum. En dat niet alleen, tijdens die periode ben ik minder geconcentreerd en zo. Sta ik om 10:00 op dan is mijn ochtendhum in een paar kwartier over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik overigens wel vind is dat dergelijk vroege diensten volgens mij niet heel erg uitnodigend werken voor mensen die normaal gesproken nooit een kerk van binnen zouden bekijken. Uit missionair oogpunt zou je dan wellicht het beste een kerkdienst kunnen hebben rond een uurtje of 8 à 9 's avonds (afhankelijk van hoe lang de dienst duurt). De katholieken hebben daar inderdaad al een mooie oplossing voor met de zaterdagavondmis. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat ik overigens wel vind is dat dergelijk vroege diensten volgens mij niet heel erg uitnodigend werken voor mensen die normaal gesproken nooit een kerk van binnen zouden bekijken. Uit missionair oogpunt zou je dan wellicht het beste een kerkdienst kunnen hebben rond een uurtje of 8 à 9 's avonds (afhankelijk van hoe lang de dienst duurt). De katholieken hebben daar inderdaad al een mooie oplossing voor met de zaterdagavondmis.
puh2.gif

Dat vind ik eigenlijk ook wel. Voor mij was dat een gigantische drempel toen ik begon met naar de kerk te gaan, zondagochtend was voor mij altijd een moment van lekker lang uitslapen en relaxt in pyjama brunchen rond een uur of 11, 12. Zo was het gewoon altijd bij mij thuis, en in mijn studentenhuis deden we het ook zo, ik kon me nauwelijks voorstellen wat anders op zondagochtend te doen dan dat. Die gewoonte omgooien en als enige in huis vroeg opstaan vond ik in het begin echt heel moeilijk. Ik ben ook maandenlang alleen op zaterdagavond gegaan, maar nuja, dat was toch maar zo'n "halve mis" naar mijn gevoel dus uiteindelijk heb ik dan toch maar eens de wekker gezet. knipoog_dicht.gif

In mijn ervaring houden veel kerken daar trouwens wel rekening mee als ze speciale diensten doen waarmee ze buitenstaanders willen trekken. Dat soort extra toegankelijke, extra buiten de eigen kring geadverteerde diensten lijken vaak 's middags of 's avonds door te gaan, misschien ook opdat de "gewone" dienst van die zondag ook nog kan doorgaan, maar mogelijk ook omdat het wat toegankelijker is voor niet-kerkelijke mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dacht je dat oop en oom onzinnige gezegdes hadden uitgevonden als "Ochtendstond heeft goud in de mond" als er vroegah geen avondmensen waren geweest?

Ik denk dat dat spreekwoord breder is dan alleen ochtend- of avondmensen. Waarom heb ik ook niet zo'n kek spreekwoorden en gezegdenboek?!

Quote:
Het is overigens gewoon een feit dat er individuele verschillen zijn in het natuurlijke dag-nacht ritme van mensen. Ik kan 4 maanden om 06:00 opstaan, en dan heb ik 2 tot 4 uur lang last van mijn ochtendhum. En dat niet alleen, tijdens die periode ben ik minder geconcentreerd en zo. Sta ik om 10:00 op dan is mijn ochtendhum in een paar kwartier over.

Ja, dan heb ik gelijk hetzelfde idee over het ochtendhumeur. Ik ben ervan overtuigd dat een ochtendhumeur ook gedeeltelijk een keuze is, en als dat het niet is, dan kan je er alsnog voor kiezen om je humeur voor jezelf te houden en gewoon je werkzaamheden te doen 's ochtends.

Neemt niet weg dat iemand dit verhaal niet tegen mij 's ochtends vroeg moet gaan ophangen. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid