Spring naar bijdragen

Kerkdienst op onprettig tijdstip


Aanbevolen berichten

Dat is waar, Bonaventura, maar dan zou ik er eerder voor pleiten dat er bijvoorbeeld eens in de maand een Mis-met-commentaar is, op een meer laagdrempelig tijdsstip en eventueel naast de gewone Mis. Dat in elke Mis doen zou ik zelf onwenselijk vinden en ik denk dat ik daarin niet de enige ben.

Over bovennatuurlijke ervaringen heb ik eigenlijk nog niet eens echt geschreven. Het gaat me meer om het natuurlijke ritme van de liturgie, zeg maar. Als je de liturgie steeds zou moeten onderbreken voor uitleg, dan kan dat de sfeer enigszins verstoren, tenzij je de uitleg natuurlijk naadloos kunt integreren in het ritme. Maar dan nog lijkt het mij niet geschikt voor élke Mis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 80
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Oh een "kletsmis" vind ik ook vreselijk. Maar er is denk ik een groot verschil tussen een kletsmis en wat je in je vorige post beschreef. Namelijk dat "Wat fijn dat u allemaal gekomen bent, ondanks het slechte weer, en in het bijzonder degenen die we hier nog niet eerder gezien hebben. We hopen dat u hier vindt wat u zoekt" al teveel is. Je gaat wel van het ene uiterste naar het andere.
knipoog_dicht.gif

Om iets duidelijk te maken, moet je het soms scherp stellen.

Maar de 'Wat fijn dat u allemaal...' vind ik zelf ook al 'over the top'. Maar anderen kunnen er wellicht een vorm van pastorale vriendelijkheid in zien smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Over bovennatuurlijke ervaringen heb ik eigenlijk nog niet eens echt geschreven. Het gaat me meer om het natuurlijke ritme van de liturgie, zeg maar. Als je de liturgie steeds zou moeten onderbreken voor uitleg, dan kan dat de sfeer enigszins verstoren, tenzij je de uitleg natuurlijk naadloos kunt integreren in het ritme. Maar dan nog lijkt het mij niet geschikt voor élke Mis.

Jaja dat snap ik ook wel. Je begrijpt neem ik toch aan wat ik probeer te zeggen? Het lijkt erop dat mensen enkel in extremen kunnen denken als het om dit soort dingen gaat. Die constante katholieke frustratie rond liturgie vind ik zo verdomd moeilijk. Je kunt er geen normaal gesprek over voeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toch ben ik blij met de uitleg van Bona. Als niet katholiek heb ik wel eens bij een mis geweest waarbij ik me afvroeg wat er toch allemaal gebeurde en of iemand mij wel gezien had.

Ik begrijp uiteraard ook wel dat je niet een gast bij de hand kunt nemen om alles uit te leggen, dan zou een boekje ter informatie handig zijn smile.gif

Gaan we eigenlijk niet off topic? Ik keek net naar de titel en bedacht me dat het niet helemaal ontopic meer is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid