Spring naar bijdragen

Het grote vogeltjestopic


Aanbevolen berichten

Ik beken: ik hou van vogeltjes. Op mijn nachtkastje liggen momenteel Zien is kennen van Jac. P. Thijsse, Dorrestijns vogelgids van Hans Dorrestijn* en The Life of Birds van Sir David Attenborough. De tuin barst van de bewust aangebrachte vogelvriendelijke interessantigheden. Soms ga ik in alle vroegte met fiets en verrekijker op pad om mijn gevederde broeders te bespieden bij de Kaag. Kortom: ik vind vogels (m.u.v. eksters; daar heb ik een schurfthekel aan) erg leuk. Het is misschien een rare hobby denk ik soms, want ik ken eigenlijk niemand in mijn omgeving die er ook mee bezig is. Hooguit meer in het algemeen met natuur maar niet specifiek met vogeltjes. Natuur in het algemeen interesseert mij dan weer geen moer. Zijn er hier meer vogelliefhebbers? Algemene opmerkingen en wetenswaardigheden over vogels mogen natuurlijk ook.

*) Er lijkt een soort verband te zijn tussen zwartgallige, gedeprimeerde geesten en de vogelarij. Laatst las ik Pil van Mike Boddé, over diens depressie c.q. angststoornis, en die is ook al met vogels in de weer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 117
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ik heb nooit iets met vogels gehad maar de laatste tijd vind ik ze steeds leuker worden en kan ik vrolijk worden van vogels. Ik weet niet of dat is omdat ik ouder wordt of omdat m'n lief geinteresseerd is in vogels widegrin.gif

Behalve grote zwarte vogels die lieve, kleine vogeltjes zomaar doodmaken.. Daar rem ik niet voor saber.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het begon bij mij ook op een specifiek moment, namelijk op het moment dat ik me realiseerde hoe absurd het eigenlijk is dat vogels kunnen vliegen. Ik was toen ook wel een beetje in de war misschien. Maar dat heeft een onuitwisbare indruk gemaakt en welbeschouwd ís het ook wel behoorlijk krankjorum dat ze dat kunnen eigenlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Onze tuin is ook redelijk vogelinteressant alleen daardoor ook kat-interessant. Een echt diervriendelijke oplossing daarvoor heb ik nog niet.

Ik word overigens elk jaar erg vrolijk van de merel(s) die in het voorjaar op de schoorsteen op het huis achter ons zit(ten) te fluiten. Maar ook van de Vlaamse gaai die regelmatig komt buurten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb niet iets bijzonders met vogels. Ik vind diertjes leuk, volgels vallen daar ook onder, maar een gemiddelde vogel interesseert me niet meer dan een gemiddeld zoogdier, eerder andersom.

Bepaalde dieren vind ik leuker dan andere dieren. Vogels die ik leuk vind zijn oa. eenden, kiwi's, kraaien en pinguïns. Zeemeeuwen zijn trouwens ook wel leuk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

eenden

Eenden zijn briljante beesten widegrin.gif Ze maken leuk geluid en kunnen zo heerlijk dobberen en varen (en uitglijden in de winter). Ik hou van eenden yes.gif

Quote:
pinguïns

Inderdaad ook zeer grappige beesten!

Quote:
Zeemeeuwen zijn trouwens ook wel leuk.

Zeemeeuwen zijn idd ook mooi, al was het alleen al omdat ze me zo'n vakantie-gevoel geven widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind eksters leuk, die zijn zo heerlijk brutaal.

Vroegâh gaf mijn moeder 's zomers onze katten in de tuin blikvoer want dan had ze het geknoei niet binnen, maar dat kon niet want de eksters joegen de katten bij het bakje weg om het voer te roven widegrin.gif

De eksters roofden ook takjes uit de nesten van andere vogels als die even niet keken, en gebruikten die dan voor hun eigen nest widegrin.gif monsters zijn het.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja eksters, ik vind ze moeilijk. Wij hadden er vroeger veel (woonden naast een boerderij) en de eksters pikten zelfs het haar dat onze huis-aan-huis-kapper uit het kleed klopte weg. Op een dag vond mijn broer een nestje geheel bekleed met rood haar, dat duidelijk ooit van mij was geweest. Dat is wel een mooi iets. Maar toch vind ik hun gedrag naar andere vogels extreem onsympathiek, en ze zijn zo nerveus ook. Maar ja ze zijn ergens ook wel heel menselijk, door hun intelligentie. Misschien is het dat wel, ik vertrouw ze gewoon niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk topic dit! Als kind heb ik wel eens jong kauwtje en een jong eendje op laten groeien (die eerste hipte in onze wijk van tuin naar tuin, dus dat was echt een buurtvogel, het eendje was verstoten door de moeder en heeft lekker gezwommen in de wastafel, badkuip en later in de sloot) Verder zijn er altijd wat kippen(kuikens)(de laatste jaren alleen nog kippen omdat we geen haan meer hebben) geweest en heb ik ooit een tijd uilenbeeldjes gespaard. Die staan nog steeds in mijn kamer, maar ik heb er niet echt meer wat mee.

Ik heb niet heel erg veel met vogels, maar zo'n eendenkuiken zou ik graag nog eens in huis hebben, dat was toch wel heel erg gezellig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben van de zomer op kamp geweest naar het lauwersmeer en schiermonnikoog met een vogelbond. Ik heb prachtige vogels gezien; gewone en zeldzame soorten. Zijn ook even langsgeweest bij het ringstation op schiermonnikoog. Heb meteen een reeks ringetjes gesponsord en dan krijg ik bericht van wat er op mijn reeks is gevangen en waar die weer opduiken. Zo nu en dan pak ik mijn kijker en ga ik er op uit om te kijken. Vogels zijn prachtige beesten. yes.gif

Leuk topic dit!


Samengevoegd:

Misschien wel een van mijn favoriete soorten:

De kluut

Kluut.jpg

En een slechtvalk in actie zien was ook niet verkeerd:

Slechtvalk.jpg


Samengevoegd:

Vorige winter heb ik in de vaart bij mijn werk toen hij vol lag met ijsstukken Grote Zaagbekken gezien.

Grote-Zaagbekken-01jan.jpg

Ik hoop ze dit jaar weer te zien. Vond ik erg mooie vogels.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heeft iemand hier nog een gedachte over eigenlijk?

Quote:

*) Er lijkt een soort verband te zijn tussen zwartgallige, gedeprimeerde geesten en de vogelarij. Laatst las ik
Pil
van Mike Boddé, over diens depressie c.q. angststoornis, en die is ook al met vogels in de weer.

Leuk te lezen trouwens dat er hier minimaal één vogelaar rondloopt. Achter Ol Moth had ik dat dan eigenlijk weer niet gezocht.


Samengevoegd:

Quote:

Een algemene opmerking: ik ben best een natuurliefhebber, maar ik weet nooit hoe de vogels en de bloemen en weet ik veel wat heten. Alleen ik heb toch iets met reigers, ik weet niet wat dat is.
puh2.gif

Vroeger, in de middeleeuwen, dacht men dat de reiger een pesthekel heeft aan de havik en zodoende op de havik schijt zodat zijn veren wegrotten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid