Spring naar bijdragen

Goedkoop scheren


Aanbevolen berichten

Quote:

Danny ik vraag me wel of jij met al die spullen die je aanschaft uiteindelijk niet veel duurder uit bent dan gewoon met een Mach3 te scheren. Want daar was het je uiteindelijk toch om te doen?
puh2.gif

Valt mee.

Na een jaar heb ik de kosten en meer er al uit. Scheermesjes hoef ik alvast niet meer te kopen want ik heb voor een aantal jaar aan scheermesjes 800 stuks voor maar 40 euro. Dus die mesjes heb ik er al uit. Zou je 800 gillette Mach3 mesjes kopen dan ben je 1600 euro(800x plus minus 2 euro euro) kwijt. Nou dan is 40 euro voor 800 dubbelzijdige mesjes al een enorme besparing.

Daarnaast heb je uiteraard een keuze uit diverse dubbelzijdige scheersystemen. Je kan kiezen tussen hele goedkope als hele dure houders. Ik heb een merkur solingen die is 39,50, maar je kan ook een lord houdertje kopen(kwalitatief ook een zeer goed scheermes!) zie link

link

Dus van al het geld dat ik bespaar kan ik voor mijn hobby ook nog wat leuke antieke scheersystemen kopen. Leuker dan dat ik dat geld verspil aan dure gillette mesjes. smile.gif

Het scheren met een dubbelzijdig scheermes is hoe dan ook goedkoper. Ligt er een beetje aan wat je aan een houdertje wil uitgeven, en of je meerdere typen wilt proberen. Maar met bovenstaande zeer goedkope houder van Lord(heb deze zelf niet overigens) scheer je heel goedkoop superglad. Zelfs al koop je twee duurdere merkur scheersystemen van 80 euro bijelkaar dan nog heb je dat er binnen een jaar al lang en breed uit. Daarbij meegenomen dat deze scheerhouders je levenlang meegaan, iets wat je bij een plastic Mach3 houder niet hebt, die moet je op een gegeven moment weer vervangen.

Ook gebruik ik geen dure scheerschuim maar scheerzeep waar je langer mee doet. Soms een van de vergulde hand(1,85 bij de c1000 zag ik laatst) of een tube palmolive scheerzeep waar je maar een klein toefje van nodig hebt en met je scheerborstel een rijkschuimend resultaat krijgt voor 3 scheerettapes.

Dit geeft even een beeld hoe goedkoop het scheren met dit scheermes is. Maar veel reklame maakt men hier niet voor omdat men liever de dure mach 3 en turbo mesje verkoopt. Maar voor wie net even verder kijkt ziet dat er veel meer keuze is op dit gebied. Je kan dus veel goedkoper scheren en net zo glad.

Gillette mach3 is desalniettemin een zeer goed scheermes wat een zeer goed resultaat geeft. Daar hoor je mij ook niet over klagen smile.gif, maar ik vind het wel zeer prijzig scheersysteem wat mesjes betreft. En dan ga je op een gegeven moment verder kijken en toen kwam het dubbelzijdige scheermes als een geschenk uit de hemel knipoog_dicht.gif Goedkoop en glad scheren.

Veel jongeren zijn misschien niet zo op de hoogte van deze goedkopere manier van scheren. Daar de fabrikanten vooral reklame maken van de duurdere 3 zijdige of 5 zijdige scheerscartridges weten veel mensen niet dat de dubbelzijdige goedkopere scheermesje nog steeds verkocht worden en men dus goedkoper kan scheren. Wat dat betreft doen de scheerfabrikanten goed werk met hun reklame want de meeste mannen scheren met een gillette scheersysteem met 3 of 5 mesjes, dus van de kant van de fabrikant is het logisch dat ze weinig aandacht meer besteden aan de oudere dubbelzijdige scheermesje, maar de consument heeft meer te kiezen dan alleen de Mach3 of de gillette turbo.

Dubbelzijdige scheermesjes scheren echt niet minder glad dan een Mach3, wel ben ik zo eerlijk om hierbij te vermelden dat een Mach 3 sneller scheert in minder tijd, en bij een dubbelzijdig scheermes moet je iets meer de tijd nemen om tot een even glad resultaat te komen.

Maar of je nu in een moderne porsche rijd of in een oldtimer je bereikt uiteindelijk wel je bestemming, namelijk een glad scheerresultaat(deze is overigens niet van me zelf maar heb ik van een youtubefilmpje maar de vergelijking gaat hier wel een beetje op vind ik smile.gif )

Dit topic is om mensen hierover te informeren dat deze mogelijkheid er ook is. Uiteraard moet men zelf een afweging maken. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 254
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Nou ik scheer door dit topic inmiddels ook met het dubbelzijdig scheermesje en het bevalt me prima!
widegrin.gif

Als het bevalt is dat een prima keuze. Je kan altijd nog terug naar de Mach3, maar het is zeker het proberen waard.

Ik ben zelf ook zeer tevreden en wil niet meer anders. Maar dat kan voor iedereen weer een persoonlijke afweging zijn. Ligt aan ieders voorkeuren en wat men meeweegt in een goede scheerbeurt(oa tijdsduur kan een rol spelen en dan is de Mach3 wel sneller moet ik eerlijk toegeven.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

dag 07 oktober 2010 16:11:47 schreef Dannyr het volgende:

Succes met je dubbelzijdige scheermes. In het begin niet te hard drukken met je mesje. En neem er gewoon 2 of 3 sessies voor. En laat me even weten hoe het jou bevalt.

Mijn eerste indrukken zijn positief.

Positieve zaken:

-Mooie gladde huid, goed resultaat.

-Leuk om de tijd te nemen om eerst warme handdoek ertegen, in te zepen en daarna te scheren.

-Mooi krabbertje, stevig en kwaliteit.

-Lekker gevoel om scheermes eerst in warm water onder te dompelen en dan over de huid te halen.

-Duidelijk verschil met moderne scheermesjes is dat je letterlijk voelt hoe haartjes af worden gesneden. Dit is even wennen maar uiteindelijk prima.

-Inderdaad voor een spotprijsje heel veel scheermesjes gekocht. Ook leuk om ze op het krabbertje te bevestigen. Traditioneel gevoel.

-Mijn hele bijkeukentje ruikt naar kapperszaak. Ik heb het daarom expres niet in mijn slaapkamer gedaan.

Negatieve zaken:

-Vooral dat het allemaal wat langer duurt dus je kunt niet even snel scheren.

-Vooral het schoonmaken duurt lang. Mijn ervaring is toch dat ik iedere keer om schoon te maken het krabbertje weer open moet draaien en het scheermesje eruit moet halen om het schoon te spoelen.

Dus over het algemeen ben ik er zeer positief over!widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Mijn eerste indrukken zijn positief.

Positieve zaken:

-Mooie gladde huid, goed resultaat.

-Leuk om de tijd te nemen om eerst warme handdoek ertegen, in te zepen en daarna te scheren.

-Mooi krabbertje, stevig en kwaliteit.

-Lekker gevoel om scheermes eerst in warm water onder te dompelen en dan over de huid te halen.

-Duidelijk verschil met moderne scheermesjes is dat je letterlijk voelt hoe haartjes af worden gesneden. Dit is even wennen maar uiteindelijk prima.

-Inderdaad voor een spotprijsje heel veel scheermesjes gekocht. Ook leuk om ze op het krabbertje te bevestigen. Traditioneel gevoel.

-Mijn hele bijkeukentje ruikt naar kapperszaak. Ik heb het daarom expres niet in mijn slaapkamer gedaan.

Negatieve zaken:

-Vooral dat het allemaal wat langer duurt dus je kunt niet even snel scheren.

-Vooral het schoonmaken duurt lang. Mijn ervaring is toch dat ik iedere keer om schoon te maken het krabbertje weer open moet draaien en het scheermesje eruit moet halen om het schoon te spoelen.

Dus over het algemeen ben ik er zeer positief over!
widegrin.gif

Ik denk dat ik met je bevindingen kan instemmen.

Het schoonmaken van je krabber mesje kost inderdaad tijd. Je moet het systeem uit elkaar halen. Maar ik doe dat misschien 1 keer in de week, je kan het ook 1 keer in de 2 weken doen. Dan houd je het goed bij. Even in een sopje en een tandenborstel gebruiken om je scheerhouder goed schoon te maken. Dat moet je ook niet iedere dag doen want dan kost het veel tijd. Als je het 1 keer in de week of in de 2 weken doet is dat ook prima en gaat je scheersysteem je levenlang mee. Ik gooi mijn scheermeshouder 1 keer in de 2 weken in een sopje met zeep(allesreiniger of afwasmiddel) daarna borstel ik met een tandenborstel mijn scheermeshouder schoon en droog het met keukenrolpapier of papieren zakdoekjes papier of iets dergelijks.

Ook dat je er even de tijd voor moet nemen om je goed te scheren is een bekend gegeven waar ik ook aan moest wennen in het begin. Maar omdat ik vaak avonddiensten draai is dat voor mij niet zo'n probleem. Ook als ik een ochtenddienst heb scheer ik me de avond ervoor goed glad dan kan ik zonder te scheren de volgende dag naar mij werk en is mijn gezicht nog steeds erg glad.

Ook moet je jezelf in 2 of 3 beurten scheren. Bij de Mach 3 kan je in minder beurten en in snellere tijd klaar zijn met scheren.

Daar staat weer tegenover dat de cartridges van de Mach 3 duurder zijn en je uiteindelijk hetzelfde resultaat behaald met een krabber scheermes.

Ook zijn de houders van de Mach3 minder duurzaam, het is allemaal plastic wat gaat afbrokkelen op een gegeven moment en die houder zul je moeten vervangen, ook dat is een nadeel van de Mach 3.

Een zwaar chromen Merkur Solingen scheermes in je hand voelt degelijk en stevig aan in vergelijking met een plastic scheermesje zoals de Mach3. Het is duurzaam inderdaad en gaat je leven lang mee.

En als je scheren niet als iets vervelends ziet maar juist als een stuk ontspanning in de ochtend, namelijk je gezicht en jezelf lekker verzorgen is het geen vervelende bezigheid om met een krabber te scheren.

Heb je er weer een hekel aan en wil je zo snel mogelijk geschoren zijn binnen een zo kort mogelijke tijd,dan zul je voor de Mach3 moeten kiezen met als voordeel dat je sneller klaar bent, maar als nadeel dat je meer geld voor de scheercartridges kwijt bent.

Dus het is echt iets wat aan ieders voorkeuren ligt. Maar als er meer voors dan tegens zijn dan kan dat je juiste keuze bepalen.

Je hebt uiteraard een onderscheid tussen bepaalde vaststaande zaken zoals de prijs die de keuze kan bepalen(een dubbelzijdig scheermesje is gewoon goedkoper dan een Mach3 cartridge), maar ook persoonlijke voorkeuren spelen een rol en die kunnen voor iedereen verschillen, de 1 vind de tijd die het scheren kost een belangrijk punt en de ander vind vooral de prijs en het uiteindelijke resultaat het belangrijkste.

Ik ben in ieder geval blij dat het jou goed bevalt om met een krabber te scheren, ik wil zelf ook niet meer anders nu. Ik heb nog wel een Mach3 met 1 nieuwe cartridge, maar die maak ik wel op als ik een keer op vakantie ga dan gebruik ik deze nog 1 keer om hem op te maken. Ik probeer voor de rest wel zo objectief mogelijk te blijven door met name mijn eigen persoonlijke ervaringen over beide scheersystemen weer te geven, en die ervaringen kunnen ook weer per persoon verschillen zeker omdat ik weer net een andere baardgroei kan hebben dan een ander. Dus wat voor mij een goed scheermes is, is voor een ander die een veel zwaardere baardgroei heeft een flut scheermes.

Goed om te horen dat het zo bevalt. De meeste punten die jij aangeeft heb ik van te voren inderdaad wel eerlijk aangegeven oa over de tijdsduur van het scheren met een krabber. En in het begin zal je je misschien een aantal keer openhalen omdat je als je al jaren met een Mach3 scheermes scheert je gewend bent om wat harder te drukken op je scheermes, en bij een krabber moet je dat weer net niet doen, maar vooral het mes zelf het werk laten doen.

Ik had na 1 week al geen last meer van sneedje en ben het nu al gewend om me met een dubbelzijdig scheermes te scheren. De techniek heb je snel door. knipoog_dicht.gif Ik grijp amper nog naar de aluin, al kan je altijd wel een keertje een wondje hebben, maar ik moet zeggen dat ik bij de Mach3 ook weleens een wondje had, maar ook dat was niet dagelijks maar een enkele keer.

Welk model houder gebruik jij? De merkur solingen 38 ??

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik had na 1 week al geen last meer van sneedje en ben het nu al gewend om me met een dubbelzijdig scheermes te scheren. De techniek heb je snel door.
knipoog_dicht.gif

Welk model houder gebruik jij? De merkur solingen 38 ??

Merkur 39C XL Slanted

Ik had voor de zekerheid een aluinblokje gekocht maar vooralsnog heb ik geen sneedjes gemaakt. Het gaat me goed af.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Merkur 39C XL Slanted

Ik had voor de zekerheid een aluinblokje gekocht maar vooralsnog heb ik geen sneedjes gemaakt. Het gaat me goed af.

Die heb ik ook en is vooral voor mensen met een zwaardere baardgroei ideaal. Door de scheve kop kan je de haartjes nog dieper afsnijden. Geweldig scheermes! Hij voelt heel degelijk en zwaar(in positieve zin!) aan vind ik. Is even wennen als je altijd met die lichte Mach3 scheermesjes hebt geschoren die vooral veel plastic bevatten. Voelt een beetje nostalgisch vind ik, maar scheert heerlijk smile.gif Ook als je geen zware baardgroei hebt is dit een prima scheermes hoor ik heb um ook en ik heb ook niet zo'n hele zware baardgroei, maar bij mij scheert ie ook prima en superglad smile.gif

Ik heb ook de merkur solingen 12c met kammetje. Voelt net zo degelijk en zwaar. Dit zijn ook de zwaarste modellen van Merkur, maar geloof me ze slijten echt amper. Als je 80 bent kan je er nog mee scheren zo degelijk is dat ding, bijna onverwoestbaar zijn beide scheermes houders(duitse degelijkheid!). Dit in tegenstelling met die plastic rommel van tegenwoordig die juist gemaakt zijn om helemaal niet lang mee te gaan.

Ik heb zelf ook een aluinblokje van de vergulde hand, die met een plastic handvatje aan de onderkant smile.gif

Wel knap dat jij als zo snel de techniek van het scheren met dit scheermes doorhebt. Mij heeft het een week van kleine sneetjes en veel gebruik van het aluinblokje gekost. Nu gaat het ook prima, maar het was voor mij even een omschakeling van Mach3 naar de klassieke krabber.

Nu gaat het me ook zonder wondjes en sneedjes af. Zal een enkele keer misschien gebeuren, maar dan heb ik in ieder geval mijn aluinblokje niet voor niets gekocht denk ik dan maar smile.gif


Samengevoegd:

Quote:

Hmm, ik hou het voorlopig bij een Philips scheerapparaat waarmee ik er bewust ongeschoren mee probeer uit te zien.
widegrin.gif

Een philips scheerapparaat zal niet zo glad scheren als een scheermes. Maar het heeft op ander gebied ook wel weer voordelen. Je hoeft weinig rommel te maken met scheerschuim ed. En qua tijd win je van de Mach 3 en de krabber.

Je kan meteen scheren zonder voorbereidingen(warme handdoek in je gezicht en scheerschuim zeep op je gezicht doen en schoonspoelen na het scheren ed..)

Ben zelf geen echte voorstander van het droge scheren omdat het minder glad scheert. Maar uiteraard heeft ook het scheren met een scheerapparaat bepaalde voordelen. Al zal ik zelf niet zo snel droog scheren. Een heel enkele keer doe ik dat, heb namelijk wel een apparaat, maar dat zal hoogstens 2 keer in een jaar zijn. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Scheerapparaat heeft ook als voordeel dat je 'm in je tas kan stoppen en je bij de bushalte scheren als je een tikje te laat opgestaan bent
puh2.gif
(Deed een huisgenoot toen we op vakantie gingen en hij wat laat was)

Scheren bij de bushalte met een scheermes en scheerzeep wordt inderdaad wat lastiger. Misschien is het wel handig om een klein oplaadbaar scheerapparaatje altijd bij je te hebben in geval van nood of haast.

Maar niettemin gaat mijn voorkeur uit naar nat scheren. Mocht je een keer vergeten zijn of niet aan toe komen dan biedt een dergelijk scheerapparaatje uitkomst, dat is zeker waar knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja of ín de bus nat scheren. Drempel over, uitschieten, auw! puh2.gif

Anyway, net onder de douche moesten mijn oksels weer eens een scheerbeurt hebben dus ik heb van die gelegenheid gebruik gemaakt om mijn normale scheergel te vergelijken met wat andere vloeibare dingen die je meestal wel in de badkamer hebt, voor het geval je scheerschuim/zeep/gel/olie op is.

Gebruikt:

kruidvat scheergel voor vrouwen met een gevoelige huid

babyolie van de AH

babyshampoo (met katoenolie) van kruidvat huismerk

Geschoren met kruidvat huismerk scheermesje voor vrouwen (niet de wegwerp)

Begonnen met mijn rechteroksel met scheergel. Ik ben rechts, maar mijn rechteroksel moet ik wel met links scheren (joh..) en die wordt dan ook normaal gesproken altijd wat minder glad dan links. Niet geheel verrassend gaf dit hetzelfde resultaat als altijd: nét niet helemaal glad.

Daarna mijn linkeroksel met babyolie. In eerste instantie leek dit wel lekker te gaan, het scheren zelf voelde aangenaam en glad. Bij controle bleek echter dat er nog gigantisch veel stoppels waren. Ander nadeel: ik kreeg de haartjes niet uit mijn mesje gespoeld omdat olie nou eenmaal niet mengt met water. Dus nu had ik eeen vettige stoppelige oksel, vies mesje en glibberig handvat. Geen succes dus.

Volgende stap was nogmaals mijn oksel insmeren, nu met babyshampoo. De gedachte hierachter was dat dit wellicht ontvettend zou werken en zo mijn oksel én mesje schoon zou maken. Op de een of andere manier slaagde ik er zo wel in om mijn oksel gladder te scheren, maar níet om de vettigheid weg te krijgen... En ook nu was mijn oksel nog verre van hoe glad ik het normaal krijg.

Hierna vervolgde ik mijn normale doucheritueel (haren wassen, cremespoeling erin en rest van mijn lichaam wassen, met wat meer nadruk op mijn linkeroksel), en nog steeds zit ik hier met vettigheid.

Conclusie:

scheergel = top

babyolie = DOE HET NIET!!!

babyshampoo = een goed alternatief als je normale scheerspul op is

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

* RobertF ziet het al voor zich dat Dannyr al een extra kastje boven zijn wastafel heeft hangen, tot de nok toe gevult met allemaal flesjes, vreemde apparaatjes, borsteltjes, mesjes, houdertjes en spiegeltjes...

* En hij heeft het állemaal nodig, elke morgen!

biggrin.gif

haha!

Wel een leuk kastje trouwens knipoog_dicht.gif

In mijn badkamerkastje liggen nu een aantal doosjes met dubbelzijdige scheermesjes en bij de wastafel staat een houdertje met dubbelzijdig scheermes en een dassenharen borstel. En ook heb ik nog een doosje scheerzeep staan(gaat langer mee, en kost minder en daar ik een vrek ben smile.gif ).

Daar kom ik er wel mee. Uiteraard slijp ik de mesjes na +/- 10 dagen met mijn nieuwe machinetje.... scheren is een vak mensen!! knipoog_dicht.gif

Ik wou dat ik een dergelijk kastje had ziet er leuk nostalgisch uit smile.gif.

BTW Ik ben er net op een pijnlijke manier achter gekomen dat het mesje wat ik net geslepen heb in het filmpje inderdaad goed geslepen is. Ik snee in mijn vinger met dat ding en loop nu met een pleister, dus let wel op met die dingen ze zijn vlijmscherp!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tja, daar kan ik dan niet tegenop, met mijn elektrische scheerapparaat, ergens weggeborgen, om zo af en toe even tevoorschijn gehaald te worden om mijn baardje en snor bij te punten...
knipoog_dicht.gif

Scheerapparaat geeft wel minder rommel knipoog_dicht.gif En je ben sneller klaar daar kan ik weer niet tegen op knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het scheelt dan ook weer dat ik me dus nauwelijks scheer.
knipoog_dicht.gif
Kan me wel voorstellen dat het heel rustgevend, misschien bijna meditatief kan werken, als je je zo aandachtig en kalm scheert.

Dat klopt wel. Het is net hoe je er tegenaan kijkt. Een man ontkomt nu eenmaal niet aan dit steeds terugkerende ritueel in de ochtend(al doe ik het ook weleens savonds om de ochtend over te slaan!)

Je kan het dan als iets vervelends zien wat snel moet gebeuren. Als je er een hekel aan hebt en je wilt snel klaar zijn met deze dagelijkse scheersleur, dan kan je inderdaad beter kiezen voor de Mach3 of een electrisch scheerapparaat.

Zie je het scheren als een stukje verzorging en ontspanning zoals ik, dan is het helemaal niet zo erg om met een dubbelzijdig scheermes uitgebreid in 3 beurten te scheren waarna je gezicht lekker glad en verzorgd is. Vaak gebruik ik een lekkere scheerzeep, je hebt zelfs handgemaakte met bepaalde geuren zoals honing ed. Dan ga je dus meer voor het plezier in het scheren en het verzorgen van je gezicht.

Het is dus net hoe je tegen het scheren aankijkt en dat pas je aan aan je persoonlijke voorkeuren. Wat dat betreft probeer ik dan ook objectief te blijven. Uiteraard heb ik een persoonlijke voorkeur voor het natte scheren met krabber, maar iemand anders kan dat een verschrikkelijk manier van scheren vinden, dus die zal voor een ander scheermes of scheerapparaat kiezen. smile.gif

Voor mij is het een stukje ontspanning en verzorging in de ochtend, vandaar dat ik het prettig vind scheren met een dubbelzijdig scheermes liefst met een lekkere handgemaakte scheerzeep. Meer zoveel mensen zoveel smaken knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid