Spring naar bijdragen

Is ziek zijn van de duivel?


Aanbevolen berichten

De vraag waarmee ik nog in mijn hoofd zit is het volgende: Ik had een dienst bezocht van het Lichtpunt. Voor meer informatie over deze stichting is: link maar dat ter zijde. Het gaat mij om de stelling dat cara van de duivel is. Zo zou een verkoudheidje (door zonder jas buiten te lopen) niet van de duivel zijn maar cara dus wel. Helaas heb ik niet even kunnen vragen waarop dit Bijbels dan gebaseerd kan zijn, dat wat ons uitgangspunt naar mijn idee moet zijn. Nu zijn volgens de heer Bruinekreeft van beginsel (zondeval) alle ziektes door de zondeval maar cara in het bijzonder van de duivel. Ik vind dat nogal wat eigenlijk. Zijn er mensen die hier iets zinnigs op kunnen zeggen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 490
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Inderdaad komt ziekte volgens de Bijbel oorspronkelijk van de duivel. Dat cara in het bijzonder van de duivel zou komen, zie ik niet zo. Er is geen onderscheid tussen ziekten wat dat betreft.

Het klopt wel dat bv. zonder jas buiten lopen niet verstandig is als het koud is en dat zulk gedrag voor een christen (en voor een ander smile.gif ) dus ook niet aan te bevelen is. Maar verder heeft dat naar mijn idee weinig met dit onderwerp te maken. God is ook genadig naar mensen die zich in het verleden minder verstandig hebben gedragen. (Wel hebben mensen een verantwoordelijkheid.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Euhm, wat is cara (buiten goedkoop bier dat vast duivels slecht is)?

link

Ik zie dat ook inderdaad niet zo, want dan zou je beweren dat alle cara patiënten bezeten zijn van duivelse machten. Daar waar ook voor bevrijding is gebeden in diezelfde dienst. Ik heb voor mij laten bidden voor bevrijding maar sindsdien gaat het emotioneel slechter met me.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bezetenheid is een situatie die niet veel voorkomt. Ik denk niet dat daar sprake van is.

Invloed van de duivel kan wel eerder voorkomen. Elke ziekte komt uiteindelijk van de duivel.

Ik ken de stichting niet, dus kan weinig zeggen of ze betrouwbaar zijn of niet.

Het kan wel voorkomen dat voor je gebeden is en dat je daarna last hebt van de invloed van de duivel. De duivel wil niet dat mensen vrij worden.

Het is daarom goed om in gebed te blijven en de Bijbel te blijven lezen.

Ook mag je weten dat Jezus de duivel heeft overwonnen en dat je voor de duivel niet bang hoeft te zijn.

Als je christen bent, ben je meer dan overwinnaar (over de duivel en zijn invloed) in Jezus Christus.

Rom 8,37

Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem, die ons heeft liefgehad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het nogal zweverig. En om dan maar in de zweefhoek te blijven, daar wordt astma en andere long/ademhalingsaandoeningen gerelateerd aan angst. Als je er vanujit gaat dat een christen geen angst meer hoeft te hebben, dan zou je, vanuit de zweefhoek gedacht dan, wel een punt kunnen maken over de relatie astma/angst/invloed van de duivel.

Maar dat heeft verder geen enkele bijbelse onderbouwing, het is zweef knipoog_dicht.gif

Verder denk ik , dat met jouw karakterstructuur de charismatische hoek van het geloof enig psychisch risico met zich mee zou kunnen brengen. Je maakt je al snel druk over dingen en zoekt makkelijk ergens iets achter, maakt je druk of iets nu wel bijbels verantwoord is. Het lijkt me heel logisch dat je met jouw gevoelig karakter je slechter kunt voelen na zo'n dienst. |||En dat heeft niks met de duivel te maken, maar wel met dat je je open hebt gesteld voor andere mensen en wellicht ook wat van hun energie hebt opgepikt/meegenomen. Als iemand voor je bidt of een healing doet, dan doet zo iemand er goed aan eerst de stilte op te zoeken en zich af te stemmen op God en zijn eigen wil op zij te zetten, anders kun je onbewust iemand met jouw onzuiverheden opzadelen.

Let wel, dit is slechts mijn mening en die is gebaseerd op ervaring met mensen die erg veel leken op hoe jij je hier presenteert. Ik ken je niet persoonlijk en goed genoeg om dit met enige zekerheid te kunnen zeggen, maar wilde je er toch op wijzen dat de charismatisch ehoek bij sommige mensen een destabiliserend effect kan hebben.

Blijf vooral rustig en wordt stil van binnen en richt je op God. B.v. door "Uw wil geschiedde" steeds te herhalen en alle afleidende gedachten voorbij te laten gaan en steeds weer terug te keren bij die gedachte. Ik vermoed dat je je dan binnen de kortste keren weer wat beter zult voelen.

Ik weet niet of alle ziekte van de duivel is. Sommige mensen worden juist geestelijk heler door hun ziekte en hun omgang ermee. Komen er dichter bij God door. Cara is iig niet specialer dan andere ziekten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Bijbel is er niet zweverig over. De onderverdeling is als volgt:

1. God, Jezus, de Heilige Geest, redding, gezondheid, voorspoed, rust, vrede, blijdschap, vrijheid, verlossing, bescherming, heiligheid.

2. De duivel, zonde, ziekte, ellende, verdriet, armoede, gevangenschap, onrust, oorlog, rampen, dood en hel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ziekte als straf/vermaning e.d. kan wel degelijk van |God komen. En God is niet kinderachtig, in dit voorbeeld wordt het kind geslagen met een ziekte vanwege de vader.

Om een voorbeeld te geven: "Dit zegt de HEER: Je eigen familie zal een bron van ellende voor je worden. Je zult moeten aanzien dat ik je vrouwen aan een ander geef, aan iemand van je eigen familie. Die zal met je vrouwen slapen op klaarlichte dag. 12 Jij hebt in het diepste geheim gehandeld, maar ik zal dit laten gebeuren ten overstaan van heel Israël en in het volle daglicht. 13 David antwoordde Natan: ?Ik heb gezondigd tegen de HEER. Toen zei Natan: ??De HEER vergeeft u die zonde, u zult niet sterven. 14 Maar omdat u de vijanden van de HEER aanleiding hebt gegeven tot laster, moet wel uw pasgeboren zoon sterven.15 Daarop ging Natan naar huis. De HEER trof het kind dat de vrouw van Uria David gebaard had, met een dodelijke ziekte."

Je kunt niet stellen dat ziekte van de duivel is. Het kan ook een gerechtvaardige waarschuwing of vermaning zijn of een middel van God om iemand te bereiken die eerder voor mildere schopjes onder de kont blind was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik zie dat ook inderdaad niet zo, want dan zou je beweren dat alle cara patiënten bezeten zijn van duivelse machten. Daar waar ook voor bevrijding is gebeden in diezelfde dienst. Ik heb voor mij laten bidden voor bevrijding maar sindsdien gaat het emotioneel slechter met me.

Als ik het goed begrijp, zeggen ze dat mensen met cara demonisch bezeten zijn of zo en bevrijding nodig hebben? Ik vind dat echt compleet nergens op slaan, en er is ook geen enkele bijbelse onderbouwing voor dat idee.

Sowieso heb ik er moeite mee als mensen doen alsof een ziekte (of het nou kanker is, griep of cara) ontstaat door bezetenheid. Ziektes zijn m.i. gewoon een gevolg van de zondeval, niet meer en niet minder. En mensen die ziek zijn, zijn in geestelijk opzicht niet anders dan gezonde mensen. Ze zijn dus niet slechter, niet meer bezeten, niet duivelser, niet minder heilig, dan wie dan ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Verder denk ik , dat met jouw karakterstructuur de charismatische hoek van het geloof enig psychisch risico met zich mee zou kunnen brengen.

Inderdaad, eerlijk gezegd denk ik dat je daar beter maar weg kunt blijven, IkbenBen.


Samengevoegd:

Quote:

"Dit zegt de HEER: [...].?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>â„¢

Ik wist niet dat God halfbakken HTML sprak? clown.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Natuurlijk, wateengedoe2. Hij voorspelde zelfs het internet:

Terwijl ik toekeek hoorde ik een arend, hoog in de lucht, luid roepen: ‘Wee wee wee de bewoners van de aarde, wanneer de trompetten zullen klinken van de drie engelen die nog komen!’

Apokalyps 8,13

clown.gif

Serieus: ziekte is gewoon ziekte, hoe vervelend en naar het ook kan zijn. Elke ziekte is prima (gedeeltelijke) te verklaren vanuit de schepping en heeft dus geen demonen nodig. Een ziekte kan je van God afbrengen of je juist meer naar God toeleiden, afhankelijk van hoe dicht je met God leeft. Voor informatie over je ziekte kun je dus beter gewoon naar een arts gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hij voorspelde zelfs het internet:

Terwijl ik toekeek hoorde ik een arend, hoog in de lucht, luid roepen: ‘WWW de bewoners van de aarde, wanneer de trompetten zullen klinken van de drie engelen die nog komen!’

Apokalyps 8,13

clown.gif

rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ziekte als straf/vermaning e.d. kan wel degelijk van |God komen. En God is niet kinderachtig, in dit voorbeeld wordt het kind geslagen met een ziekte vanwege de vader.

Om een voorbeeld te geven: "Dit zegt de HEER: Je eigen familie zal een bron van ellende voor je worden. Je zult moeten aanzien dat ik je vrouwen aan een ander geef, aan iemand van je eigen familie. Die zal met je vrouwen slapen op klaarlichte dag. 12 Jij hebt in het diepste geheim gehandeld, maar ik zal dit laten gebeuren ten overstaan van heel Israël en in het volle daglicht.?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>™ 13 David antwoordde Natan: ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>˜Ik heb gezondigd tegen de HEER.?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>™ Toen zei Natan: ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>˜De HEER vergeeft u die zonde, u zult niet sterven. 14 Maar omdat u de vijanden van de HEER aanleiding hebt gegeven tot laster, moet wel uw pasgeboren zoon sterven.?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>™ 15 Daarop ging Natan naar huis. De HEER trof het kind dat de vrouw van Uria David gebaard had, met een dodelijke ziekte."

Je kunt niet stellen dat ziekte van de duivel is. Het kan ook een gerechtvaardige waarschuwing of vermaning zijn of een middel van God om iemand te bereiken die eerder voor mildere schopjes onder de kont blind was.

Dit bevestigt wat ik schreef. Er was zonde in het spel en zonde komt van de duivel. God wil in Zijn liefde dat mensen het goede doen, zodat ze niet zondigen en hen geen onheil treft. Als mensen zondigen, zitten daar helaas consequenties aan. Dan krijgt de duivel daar ruimte en wordt de zondaar ziek. Het is overigens een OT-voorbeeld.

Quote:
Luc. 13

11 En zie, er was een vrouw, die reeds achttien jaren een geest van zwakheid had en verkromd was en zich in het geheel niet kon oprichten. 12 Toen Jezus haar zag, sprak Hij haar toe en zeide tot haar: Vrouw, gij zijt verlost van uw zwakheid; 13 en Hij legde haar de handen op, en terstond richtte zij zich op en zij verheerlijkte God. 14 Maar de overste der synagoge, het kwalijk nemende, dat Jezus op de sabbat genas, antwoordde en zeide tot de schare: Zes dagen zijn er, waarop gewerkt moet worden, komt dàn om u te laten genezen en niet op de sabbatdag. 15 Maar de Here antwoordde hem en zeide: Huichelaars, maakt ieder van u niet op de sabbat zijn os of zijn ezel van de kribbe los en leidt hem weg om hem te laten drinken? 16 Moest deze vrouw, die een dochter van Abraham is,
welke de satan, zie, achttien jaar gebonden had
, niet losgemaakt worden van deze band op de sabbatdag?

Matth. 17

18 En Jezus bestrafte hem en de boze geest ging van hem uit, en de knaap was genezen van dat ogenblik af.

Quote:

Verder denk ik , dat met jouw karakterstructuur de charismatische hoek van het geloof enig psychisch risico met zich mee zou kunnen brengen.

Juist niet. Met 'zijn karakterstructuur' is het juist verstandig dat hij naar een betrouwbare/stabiele charismatische kerk gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toch staat er ook dit in de bijbel:

Klaagliederen 3:37 Wie is het die spreekt, en het is er? Zou de Heer het niet zijn die gebiedt? 38 Komt uit de mond van de Allerhoogste niet goed zowel als kwaad? 39 Wat klaagt een mens zolang hij nog leeft? Laat hij klagen over zijn zonden!

Prediker 7:13 Bezie het werk van God: wie maakt recht wat hij krom heeft gemaakt? 14 Geniet dus op de goede dagen van het goede, maar zie op de slechte dagen in dat God naast de goede ook de slechte dagen heeft gemaakt. Geen mens kan in de toekomst zien.

Job 2:10 Maar Job zei tegen haar: ‘Je woorden zijn de woorden van een dwaas. Al het goede aanvaarden we van God, zouden we dan het kwade niet aanvaarden?’ Ondanks alles zondigde Job niet en sprak hij geen onvertogen woord.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Juist niet. Met 'zijn karakterstructuur' is het juist verstandig dat hij naar een betrouwbare/stabiele charismatische kerk gaat.

En nog wat verder in zijn psychische problemen geduwd wordt, zeker, en dan van zijn medekerkgangers te horen krijgen hoe slecht hij gelooft, want anders zou hij toch wel gezond worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@dingo,

God is de rechtvaardige rechter en moet (soms helaas) zo rechtspreken, dat Hij mensen moet straffen. Als het aan God ligt, doet Hij dat niet en doen mensen goede dingen. Maar als mensen zondigen, is Hij helaas gedwongen het recht te laten zegevieren. In feite valt dan Gods bescherming weg en heeft de duivel vrij spel. Volgens het NT kunnen mensen echter hun zonden belijden en zich ervan afkeren, waarna God het vergeeft en er verzoening is. Wel kan het soms zijn dat mensen nog even consequenties dragen. Als iemand door rood heeft gereden, kan er een boete volgen. Iemand kan deze fout aan God belijden en dan kan God de schuld wegnemen (als iemand daar geloof voor heeft.)

Quote:

En nog wat verder in zijn psychische problemen geduwd wordt, zeker, en dan van zijn medekerkgangers te horen krijgen hoe slecht hij gelooft, want anders zou hij toch wel gezond worden?

Dat gebeurt niet bij charismatische kerken. Bij charismatische kerken komen mensen uit psychische problemen en zeggen mensen niet dat iemand slecht gelooft. Bij charismatische kerken wordt je bemoedigd vanwege je grote geloof. Het geloof als een mosterdzaad is al groot genoeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De vraag waarmee ik nog in mijn hoofd zit is het Zijn er mensen die hier iets zinnigs op kunnen zeggen?

Dat dingen die ze 'cara' noemen gewoon ziektes zijn. Is medisch te verklaren en ik zou er niet teveel demonische invloeden achter zoeken.

Verkoudheid idem. Is net zo goed een gewone ziekte. Overigens voor bepaalde mensen een erg dodelijke ziekte.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Bonaventura, God is almachtig en houdt Zich tevens aan Zijn eigen recht en wetten. Hij kan bijvoorbeeld ook niet liegen enz. .

Hij wil niet liegen moet je dan zeggen. Het begrip kunnen duidt namelijk op de beperktheid van het vermogen om een bepaalde handeling te verrichten.

Als je, jezelf beperkt dan wil je het niet. God wil die mensen dus niet helpen? Want van kunnen is geen sprake in het geval van een almachtige God.

Of zie ik dat verkeerd?smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dat gebeurt niet bij charismatische kerken. Bij charismatische kerken komen mensen uit psychische problemen en zeggen mensen niet dat iemand slecht gelooft. Bij charismatische kerken wordt je bemoedigd vanwege je grote geloof. Het geloof als een mosterdzaad is al groot genoeg.

Oh, en daarom komen er zoveel verbitterde mensen uit de charismatische hoek? Ik ben niet voor niks gestopt met naar die kerk gaan van mij. Er zitten heus goede evangelische kerken tussen, daar twijfel ik niet aan. Maar ik heb er nog nauwelijks wat meegemaakt en ik hoor verder meer negatieve dan positieve verhalen. Echt hoor, das net zoiets als beweren dat kindermisbruik niet voorkomt (of voor is gekomen) in de katholieke kerk.

Mijn reactie is niet geheel ontopic, maar wat je nu beweert is klinkklare onzin.

Daarnaast vind ik het sowieso onzin om van wat voor ziekte dan ook te zeggen dat het van de duivel komt, of sterker nog, dat je bezeten zou zijn als je een bepaalde ziekte hebt. Wat dat betreft ben ik het dan weer wél met Eulogía eens, dat bezetenheid een toestand is die héél erg weinig voorkomt. Sowieso zul je ook nooit zeker kúnnen weten of een ziekte van God komt of van de duivel..

Als ik blaasontsteking heb bijvoorbeeld, komt dat dan van de duivel? Ik weet wel zeker van niet. Ik weet dat dat komt omdat ik te weinig gedronken heb. Het is dus mijn eigen schuld. Zo kun je ook zélf heel veel voorkomen.

En wat betreft cara: dat is denk ik vooral de zondeval, aangezien aan dat soort ziektes veel erfelijke aanleg ten grondslag ligt. Je kan de kans bij je kind verminderen door bijv. minstens een half jaar borstvoeding te geven, maar de erfelijke aanleg verander je niets aan. En zo is het denk ik met heel erg veel van die chronische ziektes..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Oh, en daarom komen er zoveel verbitterde mensen uit de charismatische hoek? Ik ben niet voor niks gestopt met naar die kerk gaan van mij. Er zitten heus goede evangelische kerken tussen, daar twijfel ik niet aan. Maar ik heb er nog nauwelijks wat meegemaakt en ik hoor verder meer negatieve dan positieve verhalen. Echt hoor, das net zoiets als beweren dat kindermisbruik niet voorkomt (of voor is gekomen) in de katholieke kerk.

Mijn reactie is niet geheel ontopic, maar wat je nu beweert is klinkklare onzin.

Het gaat mij erom dat het niet kenmerkend is voor charismatische kerken. Je kan ook niet zeggen dat delicten kenmerkend zijn voor de RKK. In mijn kerk zie ik mensen uit problemen, schulden en ziekten komen en dat gebeurt bij zoveel charismatische kerken. Jij hebt een negatief voorbeeld en zo gebeuren er wel meer dingen, maar dat zegt niets over charismatische kerken in het algemeen. Er gebeuren dingen in traditionele kerken, maar dat zijn geen kenmerken van deze kerken. Als je aan een kind vraagt wat een dokter doet, zal het antwoorden: 'Die maakt mensen beter'. Toch komen elk jaar medische missers/schandalen aan het licht van artsen/ziekenhuizen. Toch staan dokters nog altijd bekend als mensen die anderen genezen. Zo zijn (charismatische) kerken er voor om mensen te herstellen op het gebied van ziekte, armoede en problemen, maar uitwassen zeggen daar niets over. Charismatische kerken gaan gewoon door met het doen van de werken van Christus.

Quote:

Hij wil niet liegen moet je dan zeggen. Het begrip kunnen duidt namelijk op de beperktheid van het vermogen om een bepaalde handeling te verrichten.

Als je, jezelf beperkt dan wil je het niet. God wil die mensen dus niet helpen? Want van kunnen is geen sprake in het geval van een almachtige God.

Of zie ik dat verkeerd?
smile.gif

Als je het 'willen' wil noemen, mag dat ook. Maar dan is er verschil tussen 'willen' en 'ten diepste willen'. Ten diepste houdt God enorm van mensen en wil mensen alleen maar goed doen, maar Hij wil niet om het recht heen gaan. Hij wil dat mensen goede dingen doen en als mensen zondigen, wil Hij dat mensen deze belijden. Dan wil en zal Hij de gevolgen van de zonde (ziekte, armoede enz.) veranderen in zegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid